Hi mede-Tweakers!
Dankzij de Steam Deck heb ik PC gamen weer ontdekt en momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een digitale game collectie met zoveel mogelijk games die ik sinds mijn jeugd (bouwjaar 1984) heb gespeeld. Met deze PC wil ik de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk van mijn geliefde games op 4K / 60 FPS te spelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met name geen twijfel hebben 'of iets wel fatsoenlijk draait'. Met 3 opgroeiende neefjes wil ik bovendien een PC hebben staan waarop zij hun ogen uit kunnen kijken en hiervoor is een systeem dat de komende jaren mee kan van belang. Kijkend naar de toekomst zijn er geen games die mijn aandacht trekken en raytracing doet me (nog) niets.
Ik heb geen monitor, wel een 4K TV (Samsung Neo QLED). Mijn user case:
Bij voorkeur maximaal € 2.000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De PC wordt aangesloten op een Samsung 55" Neo QLED 4K 55QN95A.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb na het lezen van diverse topics en artikelen + reacties in dit topic het volgende systeem samengesteld:
Een Windows 11 licentie en een eenvoudig toetsenbord voor de installatie komen hier dan nog bij: ik heb enkel een MacBook met Logitech muis (met USB dongel).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De TV ondersteunt FreeSync: als ik het goed begrijp werkt dat vooral (alleen?) goed samen met AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt in de woonkamer achter de bank te staan, dus bij voorkeur zo stil mogelijk. Verder ben ik geen fan van RGB, ik hou van een clean systeem.
Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan dus in principe niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal jaar geleden een PC gebouwd maar ben er inmiddels weer een tijdje uit. Ik ben vooral benieuwd naar jullie visie op bijvoorbeeld:
Dankzij de Steam Deck heb ik PC gamen weer ontdekt en momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een digitale game collectie met zoveel mogelijk games die ik sinds mijn jeugd (bouwjaar 1984) heb gespeeld. Met deze PC wil ik de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk van mijn geliefde games op 4K / 60 FPS te spelen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met name geen twijfel hebben 'of iets wel fatsoenlijk draait'. Met 3 opgroeiende neefjes wil ik bovendien een PC hebben staan waarop zij hun ogen uit kunnen kijken en hiervoor is een systeem dat de komende jaren mee kan van belang. Kijkend naar de toekomst zijn er geen games die mijn aandacht trekken en raytracing doet me (nog) niets.
Ik heb geen monitor, wel een 4K TV (Samsung Neo QLED). Mijn user case:
- In 4K spelen van favorieten als Days Gone, Red Dead Redemption 2, etc. met diverse mods.
- Baldur's Gate 3 spelen, waarschijnlijk gestreamd naar mijn MacBook.
- Games streamen naar de Steam Deck.
- Emulatie.
- In de toekomst instappen in VR - ik heb nog geen set en ga die ook niet op korte termijn kopen.
- Ik ben voor werk veel van huis: het lijkt me ideaal om op afstand mijn PC te kunnen benaderen voor een game, film o.i.d. Geen idee of dit soepel werkt en bovendien van secundair belang.
Bij voorkeur maximaal € 2.000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De PC wordt aangesloten op een Samsung 55" Neo QLED 4K 55QN95A.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb na het lezen van diverse topics en artikelen + reacties in dit topic het volgende systeem samengesteld:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 399,- | € 399,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | € 213,57 | € 213,57 |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6 | € 849,- | € 849,- |
1 | Behuizingen | Lian Li Lancool 216 Zwart | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 59,90 | € 59,90 |
1 | Geheugen intern | G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5 | € 91,11 | € 91,11 |
1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 12 M 850W | € 134,95 | € 134,95 |
1 | Solid state drives | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 95,90 | € 95,90 |
Totaal | € 1.933,33 |
Een Windows 11 licentie en een eenvoudig toetsenbord voor de installatie komen hier dan nog bij: ik heb enkel een MacBook met Logitech muis (met USB dongel).
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De TV ondersteunt FreeSync: als ik het goed begrijp werkt dat vooral (alleen?) goed samen met AMD.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt in de woonkamer achter de bank te staan, dus bij voorkeur zo stil mogelijk. Verder ben ik geen fan van RGB, ik hou van een clean systeem.
Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan dus in principe niet.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal jaar geleden een PC gebouwd maar ben er inmiddels weer een tijdje uit. Ik ben vooral benieuwd naar jullie visie op bijvoorbeeld:
- Zie ik iets over het hoofd?
- Is de voeding voldoende, te weinig, te veel?
- Zijn er alternatieve componenten (bijv. moederbord) die de moeite waard zijn?
- Is de behuizing een goed idee voor een stille case of kies ik beter voor iets anders?
- Ik heb met name weinig kijk op de kwaliteit van de processorkoeler, RAM en Lexar SSD.
- Is het verstandig om windows op een aparte SSD te zetten?
- Kan ik met een kaart als dit in de toekomst alle M2 slots gebruiken voor extra opslag?
[ Voor 6% gewijzigd door easygoingfox op 13-09-2023 17:40 ]