Game PC - 4K/VR - € 2.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-06 07:47
Hi mede-Tweakers!

Dankzij de Steam Deck heb ik PC gamen weer ontdekt en momenteel ben ik bezig met het aanleggen van een digitale game collectie met zoveel mogelijk games die ik sinds mijn jeugd (bouwjaar 1984) heb gespeeld. Met deze PC wil ik de mogelijkheid hebben om zoveel mogelijk van mijn geliefde games op 4K / 60 FPS te spelen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met name geen twijfel hebben 'of iets wel fatsoenlijk draait'. Met 3 opgroeiende neefjes wil ik bovendien een PC hebben staan waarop zij hun ogen uit kunnen kijken en hiervoor is een systeem dat de komende jaren mee kan van belang. Kijkend naar de toekomst zijn er geen games die mijn aandacht trekken en raytracing doet me (nog) niets.

Ik heb geen monitor, wel een 4K TV (Samsung Neo QLED). Mijn user case:
  • In 4K spelen van favorieten als Days Gone, Red Dead Redemption 2, etc. met diverse mods.
  • Baldur's Gate 3 spelen, waarschijnlijk gestreamd naar mijn MacBook.
  • Games streamen naar de Steam Deck.
  • Emulatie.
  • In de toekomst instappen in VR - ik heb nog geen set en ga die ook niet op korte termijn kopen.
  • Ik ben voor werk veel van huis: het lijkt me ideaal om op afstand mijn PC te kunnen benaderen voor een game, film o.i.d. Geen idee of dit soepel werkt en bovendien van secundair belang.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij voorkeur maximaal € 2.000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De PC wordt aangesloten op een Samsung 55" Neo QLED 4K 55QN95A.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb na het lezen van diverse topics en artikelen + reacties in dit topic het volgende systeem samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 213,57€ 213,57
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 89,90€ 89,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 91,11€ 91,11
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,95€ 134,95
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 1.933,33

Een Windows 11 licentie en een eenvoudig toetsenbord voor de installatie komen hier dan nog bij: ik heb enkel een MacBook met Logitech muis (met USB dongel).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De TV ondersteunt FreeSync: als ik het goed begrijp werkt dat vooral (alleen?) goed samen met AMD.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De PC komt in de woonkamer achter de bank te staan, dus bij voorkeur zo stil mogelijk. Verder ben ik geen fan van RGB, ik hou van een clean systeem.

Ga je overklokken?
Nog nooit gedaan dus in principe niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal jaar geleden een PC gebouwd maar ben er inmiddels weer een tijdje uit. Ik ben vooral benieuwd naar jullie visie op bijvoorbeeld:
  • Zie ik iets over het hoofd?
  • Is de voeding voldoende, te weinig, te veel?
  • Zijn er alternatieve componenten (bijv. moederbord) die de moeite waard zijn?
  • Is de behuizing een goed idee voor een stille case of kies ik beter voor iets anders?
  • Ik heb met name weinig kijk op de kwaliteit van de processorkoeler, RAM en Lexar SSD.
  • Is het verstandig om windows op een aparte SSD te zetten?
  • Kan ik met een kaart als dit in de toekomst alle M2 slots gebruiken voor extra opslag?
Alvast ontzettend bedankt! :)

[ Voor 6% gewijzigd door easygoingfox op 13-09-2023 17:40 ]

Beste antwoord (via easygoingfox op 13-09-2023 20:02)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:29

Thomg

Aww yiss

Nvidia werkt ook prima samen met FreeSync.

Je ziet niets over het hoofd, als je doelt op of je iets mist.

Het is een toekomstbestendig systeem, maar je mag ook over 2 jaar upgraden. Ik denk dat je moet bedoelde, maar dat is echt niet nodig in deze prijsklasse.

Je zou de 20 euro duurder variant kunnen nemen van het moederbord voor wireless connectivity.
Vaak word vergeten dat het niet alleen wi-fi is, ook bluetooth. Tenzij het echt niet past in budget zou ik het gewoon doen.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

Voor luchtkoeler zou ik eerder kijken naar de PE 120.
https://www.amazon.nl/The...technologie/dp/B09NSTR7JZ
Qua value onverslaanbaar.

Ben geen fan van de H7 flow. Je krijgt (maar) 2 bijgeleverde fans, dit zijn ook nog eens 3-pins RGB loze fans. Kijk even rond voor wat alternatieve opties ;)

De rest van je build is prima. Lexar SSD is niets mis mee :D

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nvidia werkt ook prima samen met FreeSync.

Je ziet niets over het hoofd, als je doelt op of je iets mist.

Het is een toekomstbestendig systeem, maar je mag ook over 2 jaar upgraden. Ik denk dat je moet bedoelde, maar dat is echt niet nodig in deze prijsklasse.

Je zou de 20 euro duurder variant kunnen nemen van het moederbord voor wireless connectivity.
Vaak word vergeten dat het niet alleen wi-fi is, ook bluetooth. Tenzij het echt niet past in budget zou ik het gewoon doen.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI

Voor luchtkoeler zou ik eerder kijken naar de PE 120.
https://www.amazon.nl/The...technologie/dp/B09NSTR7JZ
Qua value onverslaanbaar.

Ben geen fan van de H7 flow. Je krijgt (maar) 2 bijgeleverde fans, dit zijn ook nog eens 3-pins RGB loze fans. Kijk even rond voor wat alternatieve opties ;)

De rest van je build is prima. Lexar SSD is niets mis mee :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-06 23:15
750W zou in theorie voldoende moeten zijn, maar de voeding heeft maar 2x Peg8 aansluiting en je hebt 3x PEG8 nodig. Ik zou de 850W uitvoering kiezen, want dan heb je 4x een PEG8 aansluiting.
https://www.bequiet.com/en/powersupply/4067

Verder prima keuzes.
De Lexar SSD is snel, maar heeft geen cache. Voor gaming prima, maar als je ook videobewerking doet (veel writes), dan zou ik een Kingston KC3000 met cache nemen.
Ik zou de 12cm frontfan vervangen door 2x 14cm pwm fans: https://tweakers.net/pric...14-pwm-pst-wit-140mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
@Thomg Dat het moederbord ook geen bluetooth had, heb ik dus al over het hoofd gezien. Dank, ik heb het aangepast in de lijst. Wat is jouw reden om geen fan te zijn van de H7 flow? Ik ben juist een voorstander van geen RGB, zal dat nog toevoegen aan de openingspost.

@Woezik Super tip van de voeding, dank je! Aangepast. Fans ga ik naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vrijwel alle recente Fractal behuizingen vind ik wel wat hebben als je een premium RGB-loze look wilt hebben.

Torrent is bijv. interessant door dubbele 180mm fan voorin.

Advies geven over kast is erg lastig omdat dit ook heel erg veel smaak is.

Lancool 216 is misschien interessant.
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Wit RGB
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Zwart
Wit kan je (helaas) niet RGB-loos krijgen, maar dat kan je altijd later uitzetten.

uitvoering: Lian Li Lancool 216 LAN216-2X Stoffilter - Wit

[ Voor 35% gewijzigd door Thomg op 10-09-2023 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
Dank @Thomg , ik ga een paar vergelijken kasten. Ga denk ik toch voor een zwarte kast, dat geeft wat meer opties.

Welke marges worden er meegenomen als het gaat over het inbouwen van de GPU? De Corsair 4000D bijvoorbeeld geeft een max GPU lengte van 360 mm; de 7900XT heeft een lengte van 352,9 mm, een marge van 7,1 mm. Zit je dan direct tegen de fans aan de voorkant aan of zit daar over het algemeen nog extra speling in?

• easygoingfox
Lijst nog wat verder ge-update na het lezen van diverse andere topics en adviezen hier op Tweakers. Mocht iemand nog aanvullende tips of suggesties hebben dan houd ik me aanbevolen :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 214,-€ 214,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XT OC Edition 20GB GDDR6€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenLian Li Lancool 216 Zwart€ 96,85€ 96,85
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 91,11€ 91,11
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 134,95€ 134,95
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 1.940,71

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Over het algemeen, genoeg. Als kast zegt zoveel mm dan mag je er vanuit gaan dat zolang de kaart niet langer is dan dat dat het ook gaat passen.

Niet vergeten MSI moederbord bij webshop te kopen met cashback (20 euries).

Verder niks over te zeggen. Prima build.

• easygoingfox
Systeem is besteld! Ik zal een update plaatsen als alles in elkaar zit. Dank voor het meedenken en de goede tips!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• easygoingfox
Afgelopen weekend de PC in elkaar gezet en weer genoten van het bouwproces :) Systeem draait als een zonnetje en is heerlijk stil. In Red Dead Redemption 2 met alles op Ultra, 4K/60FPS worden GPU en CPU niet warmer dan 50 graden.

Ontzettend blij mee, nogmaals dank voor alle goede adviezen! Zowel in dit topic als in overige topics waar ik inspiratie uit heb gehaald.

Tip voor wie ook dit MSI moederbord koopt: sluit de antennes aan. Had ik in eerste instantie niet gedaan omdat ik het systeem via UTP heb aangesloten, maar de antennes zorgen ook voor een veel beter bluetooth bereik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebOCsQxlvgRZ0DaKvl_j3qWV2_0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoQ3RGJQyj8ZghZ9v8erWS01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SyVupmqXcCs7pdwIZMMSZoFc0b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opHnSj666HaPffpwixxotDKE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandaahl666
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 14:55
Ziet er goed uit.

Op de foto lijkt het wel alsof je de videokaart alsnog met maar 2 kabels hebt aangesloten, in tegenstelling tot wat iemand hier eerder heeft gezegd. Ik zou daar nog ff een derde kabel naar toe leggen nu je die toch hebt 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Vandaahl666 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:59:
Ziet er goed uit.

Op de foto lijkt het wel alsof je de videokaart alsnog met maar 2 kabels hebt aangesloten, in tegenstelling tot wat iemand hier eerder heeft gezegd. Ik zou daar nog ff een derde kabel naar toe leggen nu je die toch hebt 😄
Dat kan niet met deze voeding.
Niet dat het heel veel uitmaakt, de XT is een 2x 8-pin kaart, 3x 8-pin is alleen voor extreme OCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Thomg schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:15:
[...]

Dat kan niet met deze voeding.
Niet dat het heel veel uitmaakt, de XT is een 2x 8-pin kaart, 3x 8-pin is alleen voor extreme OCs.
Dan is 't idd niet echt nodig 😄, maar deze voeding heeft wel 4 kabels, voor zover ik weet.

https://tweakers.net/pric...-12-m-850w/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
Vandaahl666 schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:59:
Ziet er goed uit.

Klopt, ik heb m inderdaad maar met 2 kabels aangesloten. De 3e kabel die erbij zit is een PCIe 5.0 kabel en ik wist niet of ik die ervoor kan gebruiken. Online las ik dat 2 kabels (1 in daisy chain) geen probleem is en de kaart doet het prima.

Is het beter om de PCIe 5.0 kabel wel te gebruiken als 3e kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Vandaahl666 schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:42:
[...]

Dan is 't idd niet echt nodig 😄, maar deze voeding heeft wel 4 kabels, voor zover ik weet.

https://tweakers.net/pric...-12-m-850w/specificaties/
De voeding heeft twee kabels met beide 2x een PEG8 aansluiting. De eerste PEG8 aansluiting is na 50cm en dan komt er nog een verlenging met 15cm voor de tweede PEG8 aansluiting. In totaal dus 4x PEG8.

Alle drie PEG8 aansluitingen op de videokaart zijn ook aangesloten. Prima dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
Woezik schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:55:
[...]
De voeding heeft twee kabels met beide 2x een PEG8 aansluiting. De eerste PEG8 aansluiting is na 50cm en dan komt er nog een verlenging met 15cm voor de tweede PEG8 aansluiting. In totaal dus 4x PEG8.

Niets meer aan doen dus? Anders moet die kast weer open en het is een zwaar beest geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:11
Leuk! Ga vrijwel een gelijke configuratie bouwen. Wat is eigenlijk het verschil tussen jouw geheugen en onderstaand setje?

uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
Perzikvrucht schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:38:
Leuk! Ga vrijwel een gelijke configuratie bouwen. Wat is eigenlijk het verschil tussen jouw geheugen en onderstaand setje?

Qua specs niet bijster veel. Ik heb bewust voor dit setje gekozen omdat ze specifiek vermeld worden op de website van MSI als compatible met dit moederbord.

Veel plezier met bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Perzikvrucht schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:38:

Strakkere timings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl666
Woezik schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:55:
[...]

My bad 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
easygoingfox schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:00:
[...]

Niets meer aan doen dus? Anders moet die kast weer open en het is een zwaar beest geworden ;)
Idealiter wil je het verbruik zo goed mogelijk verdeeld hebben over beide kabels. Aangezien je het verbruik niet weet van wat de verschillende PEG-aansluitingen trekken heeft het geen zin om iets aan te passen. Ik zie ook nog geen testen van 7900 XT(X) videokaarten, waarin dat is aangegeven. Ik verwacht dat de laatste PEG-aansluiting (nr.3) het minste verbruikt en je de eerste en tweede liever niet op één kabel wilt hebben. Als je de informatie niet uit de manual kunt halen of de stekkers zijn niet genummerd, dan houd het op.
Een ATX3.0 voeding kan pieken van 100% aan, dus daar moeten de kabels ook op berekend zijn. Gewoon lekker genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
Woezik schreef op maandag 18 september 2023 @ 13:53:
[...]

Idealiter wil je het verbruik zo goed mogelijk verdeeld hebben over beide kabels. Aangezien je het verbruik niet weet van wat de verschillende PEG-aansluitingen trekken heeft het geen zin om iets aan te passen. Ik zie ook nog geen testen van 7900 XT(X) videokaarten, waarin dat is aangegeven. Ik verwacht dat de laatste PEG-aansluiting (nr.3) het minste verbruikt en je de eerste en tweede liever niet op één kabel wilt hebben. Als je de informatie niet uit de manual kunt halen of de stekkers zijn niet genummerd, dan houd het op.
Een ATX3.0 voeding kan pieken van 100% aan, dus daar moeten de kabels ook op berekend zijn. Gewoon lekker genieten.
Manual stelt niks voor en de kabels zijn niet genummerd. Vanaf links bekeken op de kaart en foto zitten nu 1 en 2 op dezelfde kabel en 3 op een andere kabel. Als ik jou goed begrijp kan ik dan beter # 1 op een kabel zetten en dan #2 en #3 samen op een kabel? Het is een kleine moeite dus als het ook maar iets van nu heeft draai ik ze om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Als de aansluitingen niet genummerd zijn, dan weet je niet vanaf welke zijde ze worden genummerd. Draai de kaart om en de nummering is precies andersom. Als je het niet zeker weet, dan zou ik niets aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dit is een non-issue heren, de 7900XT gebruikt effectief alleen wat 2 8-pins + PCI-E slot leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• easygoingfox
Ik kwam eerder deze comment al tegen (Reddit) over de 7900XT:

"Yeah, two is perfectly fine for a 315W card. Even if the cables are made to the minimum possible spec (and they're most likely not since most PSUs use overspec cables these days), each cable is good for at least 150W, and the slot is good for another 75W.

150 + 150 + 75 = 375

375 > 315

I'm pretty sure there are only three connectors to make sure no one tries to run the card on a single daisy-chain, which would be possible with only two and could potentially be a safety hazard."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nouja, de echte reden is dat ASUS dit market als een XXX GAMING ULTRA OC XXX kaart met het idee dat je het zelf ook kan overklokken en >400W kan gaan snoepen.

Wat de kabels daadwerkelijk voor gerate zijn en wat ze in de praktijk vaak kunnen leveren, ik zou ook niet heel erg zweten van 2x 8-pin only 400W. Die toleranties zijn niet mals, zeker voor consumentenspul.
Dat niet chainen tho.
Pagina: 1