Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09 13:48
Ik heb een Sigma 90mm F2.8 die ik fantastisch vind, en zou naast mijn A7RIII een 2e goedkope niet te grote/zware body willen om hem op te schroeven zodat ik minder lenzen hoef te wisselen. Alternatieven die ik overweeg zijn de A7(ii) en de A6500, en een aanname is dat ik de A7ii en de A6500 voor dezelfde prijs kan krijgen. Die Sigma is een fullframe lens, dus dan lijkt de A7ii de beste keus, maar is dat altijd zo? Voordeel van een a6500 is vermoedelijk de autofocus, en vooral dat ie kleiner en lichter is. Maar nadeel is natuurlijk dan APSC. Het maakt van de 90mm ongeveer 135mm geloof ik, maar wordt ie ook trager of blijft het F2.8? Ik doel dan ook met name om de bokeh/scherptediepte. Ik schiet er geen sport of wildlife mee, dus razendsnelle AF is niet nodig. Het zijn meer algemene, landschap, vakantie foto's maar dan wat meer ingezoomd. De a6500 is een paar jaar nieuwer met een nieuwere sensor en de batterij lijkt iets (marginaal) langer mee te gaan. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?

En dan zou het eventueel ook nog mogelijk zijn om een A7 mk1 te overwegen aangezien die super goedkoop zijn, en ook dunner/lichter dan een A7ii. Maar ben daar wel een beetje huiverig voor de leeftijd (met name de snelheid), en ook geen IBIS. Qua formaat zit ie er wel mooi tussenin.

Hoop dat jullie mijn afwegingen een beetje begrijpen en me een richting op kunnen sturen. Zie ik dingen over het hoofd bij een a6500 met een fullframe lens? Is de A7ii de obvious keuze als ze ongeveer even duur zijn? Of is een og A7 nog best te doen in 2023. Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42

Garyu

WW

Ik zou kijken voor een a6500. Kleiner, handiger, steek je zo ergens bij/tussen.

Er is een lange discussie over het effect van FF vs. APS-C op lichtsterkte, scherptediepte, bokeh, etc. Je kan het graag een keer uitpluizen maar ik vrees dat een kort antwoord te kort zou schieten. Toch even voor de vorm: met APS-C crop je effectief gewoon het center-gedeelte uit een FF foto - je snijdt de randen weg. Netto is het als digitaal inzoomen met een factor 1.5x. Het lijkt op een FF-brandpuntsafstand op 135mm zetten, maar het is niet hetzelfde. Ik zou zeggen, probeer het uit - zet je A7iii op crop-modus en schroef je 90mm lens er op. Dat is precies hetzeflde.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ23
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-09 13:52
Het enige verschil is wel dat je naar 10mp gaat op je FF in crop mode. Maar dat lijkt me puur voor het testen niet erg.

IG: @festenfotografie | Sony a7III + Tamron 28-75mm F/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ik heb een a7-R iii dus 42mpx, wat terug gaat naar tegen de 20mpx geloof ik, dus dat komt eventueel nog best overeen met 24mpx APSC. Het was vooral de lichtsterkheid/scherptediepte van de lens waar ik wat onzeker over ben tov wat ik van een fullframe zou kunnen krijgen. Beetje in de trand van op F2.8, kan ik bij gelijke lichtsterkte gelijke sluitertijden gebruiken, en kan ik een soortgelijke bokeh genereren, tussen een a6500 en een a7ii. Maar goede tip om eens die Cropmode te testen, had ik nog niet aan gedacht. Kan evt wel terug rapporteren als ik wat getest heb thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:42

Garyu

WW

Over de verschillen tussen FF en APS-C, en de mate van equivalentie, omrekenfactoren en dat soort dingen, zou ik zeggen: neem een kijkje hier: [Techtalk] Equivalentie, ruis en dynamisch bereik.

Qua bokeh: bokeh is een lens-eigenschap en gaat bij een wissel van FF naar APS-C dus niet veranderen zolang je geen andere lens / andere brandpuntsafstand gaat gebruiken.

Qua DOF: Hetzelfde geldt in principe voor DOF. Je uitsnede verandert (crop), maar je DOF binnen de uitsnede blijft hetzelfde zolang je geen andere lens / andere brandpuntsafstand gaat gebruiken.

[ Voor 47% gewijzigd door Garyu op 11-09-2023 14:37 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

@eswa Je hebt het over minder lenzen wisselen, maar met welke lenzen wissel je die Sigma 2.8/90 dan af? Het lijkt me dat je meer hebt aan glas dat kan wat je Sigma niet kan dan aan een extra body met een mindere sensor waar je die Sigma op gaat zetten.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Nja het hele verhaal is dat ik eigenlijk alles wat ik heb (A7riii en paar primes) wil verkopen en daar een Leica Q voor wil kopen omdat ik maar niet kan settlen op een soortgelijke lens in het Sony ecosysteem (heb er een aantal geprobeerd van 24, 28 tot 35mm, ze zijn ofwel te groot of te traag). En ik merk dat ik het gros van mijn fotos meer in de (medium)groothoek gebieden schiet, vandaar.
Maar ik ben wel erg blij met de Sigma 90mm C, dus vandaar dat ik die wil behouden uit mijn huidige verzameling en dacht een zo goed(koop) mogelijke body te kiezen om die op te schroeven. De Q wordt mijn hoofd point-and-shoot/landschap (vakantie) camera, en de Sigma is dan voor erbij mocht ik een langere lens willen. Vandaar dat formaat/gewicht en prijs misschien relatief belangrijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:53

bobcom

Dedicated dabbler

eswa schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:14:
Nja het hele verhaal is dat ik eigenlijk alles wat ik heb (A7riii en paar primes) wil verkopen en daar een Leica Q voor wil kopen omdat ik maar niet kan settlen op een soortgelijke lens in het Sony ecosysteem (heb er een aantal geprobeerd van 24, 28 tot 35mm, ze zijn ofwel te groot of te traag). En ik merk dat ik het gros van mijn fotos meer in de (medium)groothoek gebieden schiet, vandaar.
Maar ik ben wel erg blij met de Sigma 90mm C, dus vandaar dat ik die wil behouden uit mijn huidige verzameling en dacht een zo goed(koop) mogelijke body te kiezen om die op te schroeven. De Q wordt mijn hoofd point-and-shoot/landschap (vakantie) camera, en de Sigma is dan voor erbij mocht ik een langere lens willen. Vandaar dat formaat/gewicht en prijs misschien relatief belangrijk is.
Een pak laten maken omdat je een hele mooie knoop hebt kan natuurlijk altijd, maar laat dan wel een pak maken dat bij die knoop past. De Sigma is optisch een prinsje, als je die voor de sensor en het filterpakket van een A7mkI of II zet kun je er net zo goed een UV-filter van een tientje voor schroeven.
Zeker als je al je overige geld gaat stoppen in één camera met vaste lens. Ik zou in jouw geval nog eens driftig nadenken of je niet beter af bent met bijvoorbeeld een A7CII of A7CR, waar je je ideale walkaround lens bij vindt. Ik betwijfel dat er helemaal niets te vinden is in het hele E-mount universum dat dicht genoeg in de buurt van de Summilux 28 1.7 komt. Tenzij er natuurlijk nog andere redenen zijn om die Q te willen. Daar ben ik dan ook wel nieuwsgierig naar

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eswa
Ja als geld geen rol zou spelen zou ik naast een Q inderdaad een A7Cii willen, maar helaas speelt dat wel een rol. En voordat een A7C ver onder de duizend euro komt zijn we ook nog wat jaar verder. Dit is vermoedelijk ook voornamelijk een tussenoplossing. En om m'n A7Riii om te ruilen voor alleen een C(ii) win ik niet heel veel qua formaat en gewicht en ik moet dan alsnog lenzen blijven wisselen.
Dat de equivalente lenzen in Sony's lineup:
28mmF2: oud en erg basic, optisch prima maar niks bijzonders.
Sigma 35mmF2: komt het dichtst bij, maar ik hou toch van iets wijder (las dat de Q bijna meer een 24mm zou hebben, en de Q is ook alsnog kleiner)
Sigma 24mmF3.5, mooi klein maar ook traag
Sony 24mmF2.8G ook 'maar' F2.8
Sony 35mmF1.8, ook vrij kaal qua features
Alle GM's zijn te groot
Tuurlijk is bovenstaand met een hoog gehalte muggenziften, maar toch. Al met al zou ik het lenzen wisselen kwijt willen en gewoon de beste en speciale lens op mijn favoriete lengte (~28mm) in een kleine verpakking willen en dat zit in de Q. Een omdat ik nu eenmaal die Sigma 90mm heb en wil behouden zoek ik naar een geschikte body. Dus dank voor het kritisch kijken naar het globale idee, maar zou het graag bij de hoofdvraag houden :)

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 18:02
Ik vind een 90mm al een lange lens voor vakantieplaatjes e.d. De 135mm op APS-C lijkt me nog minder bruikbaar. Ik zou eerst eens testen of dat überhaupt is wat je zoekt voordat je andere aspecten meeneemt in de overweging.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
Je schrijft dat je de 2e body wilt om niet met lenzen te hoeven wisselen.
Met die reden zou je sowieso bij full frame moeten blijven.

Ik zou de keus minder baseren op 'deze camera is een paar jaar jonger/ouder'.
Het verschil in beeldkwaliteit ga je niet zomaar zien, zeker niet als jij genoeg licht kan binnenharken.

Kijk eens naar:
- Biedt de ene camera bepaalde extra functies die ik ga gebruiken? Autofocus, 4K video, high-resolution, Wifi? Let op, alleen wat jij echt nodig hebt telt mee.
- Biedt APS-C bepaalde voordelen die ik ook ga gebruiken? Denk dan vooral aan features, omvang (dan moet je er ook de bijpassende lenzen bijkopen), beschikbare lenzen, en cropfactor (is dat een verschil waarvoor je specifiek APS-C zou kopen?)
Pagina: 1