Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11:49
Ik ben benieuwd of er tweakers zijn die een watergekoelde airco hebben.
Ik ben momenteel aan het orienteren voor een dergelijke systeem voor in mijn appartement omdat ik geen buitenunit mag plaatsen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nu ben ik benieuwd wie er al een aantal jaar een dergelijk systeem heeft draaien en wat je ervaringen zijn. (gevoel, kosten e.d.)

En of er partijen zijn die je aanraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:10
Topic afgesplitst van Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2
Dit is een compleet andere techniek en past dus beter in een eigen topic

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
Ik denk dat de ervaring exact gelijk is aan een L/L WP, dus daarvoor kun je in dat topic kijken.

Wat niet je vraag is, maar ik toch ga posten aangezien dit toch het duurzame energie subforum is: het verbruiken van 100 liter drinkwater/uur of zelfs veelvouden daarvan voor de grootste units, zou wat mij betreft domweg verboden moeten worden, en/of drinkwater voorbij de eerste 100 m3/jaar o.i.d. heel fors duurder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wilke schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:10:
Ik denk dat de ervaring exact gelijk is aan een L/L WP, dus daarvoor kun je in dat topic kijken.

Wat niet je vraag is, maar ik toch ga posten aangezien dit toch het duurzame energie subforum is: het verbruiken van 100 liter drinkwater/uur of zelfs veelvouden daarvan voor de grootste units, zou wat mij betreft domweg verboden moeten worden, en/of drinkwater voorbij de eerste 100 m3/jaar o.i.d. heel fors duurder maken.
Nou ja verbruiken, ik neem aan dat het gewoon warmer water het riool in doet. En als je drink water voorbij de eerste 100m3 heel veel duurder maakt vermoed ik dat je meer mensen met een tuin ermee hebt dan mensen hiermee.

Maar een alternatief voor TS, een monoblok airco? (En dan geen watergekoeld monoblok). Dan hoef je alleen twee gaten in de buitenmuur te hebben, dus mogelijk een optie waar VvE wel akkoord mee gaat. Het zal allicht een stuk goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:32

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik had er een in de woonkamer maar weggedaan.
Buiten het feit dat het natuurlijk zonde is om schoon drinkwater te gebruiken om de warmte weg te voeren (wij verbruikten 8000 liter per jaar voor een unit van 3 kW in de woonkamer en alleen op hele warme dagen aan, of eigenlijk als er meerdere warme dag achter elkaar waren).

De compressor zit dus ook in de unit en dat hoor je, ze maken meer geluid dan alleen de lucht.
Er moet water heen en riool om het warme water weer af te voeren en elektra. De units zijn zwaar, die van ons kon niet aan de muur opgehangen worden. Het riool mag je wel gaan isoleren want die wordt warm (35 graden of zoiets) en het koude water ook want dat gaat condenseren.
Buiten het feit dat ik het een ook een dure oplossing vindt.

Heb je geen balkon of dak boven je waar je een buitenunit kunt plaatsen?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:47
Ik heb zeker oog voor de moeilijke situatie waarin men kan zitten met een appartement en beperkingen door de vve.

Maar ik moet mij toch erg inhouden om met sterke bewoordingen hier iets te gaan typen. Afgelopen zomers stonden de grondwatertekorten telkens in het nieuws, drinkwatervervuiling door pfas, grondwaterbronvervuiling etc etc. Weg met deze watergekoelde airco's! (tenminste, met verbruik van drinkwater)

[ Voor 5% gewijzigd door Kanoet op 10-09-2023 16:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Sissors schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:27:
Nou ja verbruiken, ik neem aan dat het gewoon warmer water het riool in doet.
Ja, dat is uiteraard verbruiken. Het gaat het riool in en is daarmee zo ver van drinkwater verwijderd als je buiten een fabriek kunt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Nee hoor. Het uitsproeien over de tuin verwijderd het heel veel verder van drinkwater.

En hoewel dit ook niet mijn eerste keus zou zijn, vind ik wel heel makkelijk om vanwege wat water verbruik hier op in te hakken. Waarom dan niet ook gewoon over energieverbruik van reguliere aircos?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-05 23:20
Uitsproeien over de tuin is dichterbij drinkwater.

E.e.a. zal afhangen van hoe drinkwater precies gewonnen wordt in jou regio, maar in veel gevallen komt drinkwater uit grondwater. Water in je tuin sproeien zal grotendeels verdampen en je planten voeden, maar deels de grond in zakken.

Water in het riool gaat naar de rioolzuivering, die het rioolwater schoner maakt, en dan meestal in een rivier loost die het afvoert naar zee. Daar hebben de grondwaterstanden en dus het drinkwaterbedrijf heel weinig aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:27

Tazzios

..

Monoblock?
Innova 2.0 monoblock airco
Maar dan moet je weer bij de VvE langs om het over 2 gaten te hebben.

Of je het op het spit wil drijven weet ik niet, maar de VvE(/de andere eigenaren) dienen een GEGRONDE reden aan te geven waarom het niet zo mogen/kunnen. Dat geldt voor een mogelijke buitenunit of de 2 gaten van een monoblock.

toevoeging:
Indien het in alle ruimtes niet uit te houden is, zou er ook vanuit de VvE maatregelen genomen kunnen worden. Heb je al zonnewering oid?

wat gerelateerde info 'warmte een gebrek' :
https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/onderhoud/hittewoning/
https://www.kjenning.nl/b...hittegolf-tot-minder-huur

[ Voor 30% gewijzigd door Tazzios op 10-09-2023 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Jammer dat zulke units niet als warmtepompboiler kunnen fungeren, dan kon je met de gedumpte warmte douchen. Echter heb je dan hogere temperatuur nodig en daar gaan ze niet voor, want dat is minder efficiënt.

Het stroomverbruik zal trouwens +/- vergelijkbaar zijn met gewoon L/L, dus het waterverbruik komt daar bovenop.

Om er voor TS wat harde cijfers aan te koppelen in plaats van alleen een mening heb ik er eens wat aan gerekend.

Voor een idee van schaal, onze airco (3,5 kW) gebruikt slechts 100 kWh per zomerseizoen (de afgelopen twee; sporadisch gebruik want niet erg warm), maar ruim 1000 kWh in de winter met verwarmen.

Dus ik was even benieuwd, hoeveel water je nodig zou hebben om een vergelijkbare hoeveelheid warmte in te dumpen of uit te onttrekken.

100 kWh aan stroom verplaatst bij COP=4 dus 400 kWh aan warmte naar buiten. Dat is 1,44 GJ (400x1000x3600).
Uitgaand van water 10 graden in en 35 uit (dat is efficiënt), dump je dus 25 graden bij een soortelijke warmte van 4,18, dat komt afgerond uit op 14 m3 leidingwater (1,44 GJ/25/4,18/1 miljoen - van ml naar m3)

De kosten daarvan zijn momenteel in dezelfde orde als het stroomverbruik (100 kWh stroom ~ €30, 14 m3 water a ~€2 ook zoiets). Dan is het toch al dubbel zo duur dus, en het blijft IMO wel erg jammer om dat met kraanwater te doen. De kans dat dit zo goedkoop gaat blijven als momenteel kun je over speculeren, maar even googlen over de verwachte problemen in deze hoek, en ik zou er zelf niet te hoog op inzetten. Let wel, dit was bij sporadisch gebruik, als je die units uit TS alle 3 regelmatig aanzet dan blijft het niet bij 100 kWh/seizoen.

Voor verwarmen dan, moet je dit overduidelijk niet willen. Je kunt misschien 7 graden onttrekken (je wilt niet dat het water bevriest, enige marge nodig, en in de winter is het kraanwater al echt koud), dus die 1000 kWh van mij zou dan over de 500 m3 waterverbruik heen gaan. Dat je dat niet moet willen lijkt me ook financieel wel duidelijk.
Pagina: 1