Advies is 2x100L warmtepomp boiler alternatief voor 1x 200L

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:12
Ik wil een warmtepompboiler op de zolder plaatsen. Modern huis (2008), houten zoldervloer en de hoogte onder de balk is 162, hoogte van de balk is 18,5cm. Raster balken is 56 cm.
Een Atlantic 200 lijkt een goede oplossing voor een huishouden van 2 personen, met af en toe een (klein)kind op bezoek. Hoogte van Atlantic 200L is 161,7 en leverancier geeft aan dat dit mogelijk gepruts wordt en stelt 2x 100l voor, wat wel een dure oplossing is en vraag mij af of dat een effectieve oplossing is.
Heeft iemand ervaring met deze opstelling? Alternatief zou zijn om balken rasterwerk aan te passen of, in verband met evt resonantie toch naar de 1e verdieping te gaan die een betonnen vloer heeft en gewoon 2,60 hoog is.
Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Itho daalderop zal dit najaar nieuwe indirect verwarmde SWW vaten gaan leveren. Deze kunnen aan de muur gemonteerd worden, tot 200l zonder ondersteuning. Deze vaten hebben een hogere bruikbare capaciteit dan traditionele vaten (platenwisselaar en pomp geven 100% vat op temperatuur)

Ze zijn bedoeld voor verwarmen met bijvoorbeeld de net voor het eerst uitgeleverde Amber warmtepomp, maar zouden moeten werken met andere bron.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maarten60 ik denk dat de kap er wel af moet kunnen, dus dit is te krap.
Misschien is een Calypso Split een optie?
Edit als je geen bad hebt moet je met 100 liter een heel eind komen, eventueel een naverwarmer erachter en dwtw ervoor.

[ Voor 34% gewijzigd door Proton_ op 09-09-2023 11:17 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Dank voor de suggesties.
ja we hebben een bad, dus 100l werkt niet.
Idee was een bodem warmtepomp in de garage en een boiler op zolder voor SWW. Met name ivm zorg geluid en extra rendement. Vraag me af als ik voor de split ga of ik dan niet beter een Lucht warmtepomp met SWW voorziening kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Maarten60 Ik heb een 150 liter warmtepompboiler aan de muur op zolder. Meer als genoeg voor een bad.

ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:27
Maarten60 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:56:
Dank voor de suggesties.
ja we hebben een bad, dus 100l werkt niet.
Idee was een bodem warmtepomp in de garage en een boiler op zolder voor SWW. Met name ivm zorg geluid en extra rendement. Vraag me af als ik voor de split ga of ik dan niet beter een Lucht warmtepomp met SWW voorziening kan nemen.
WPB komt natuurlijk met geluid ergens. Als je toch al een bodem pomp hebt is dat toch de natuurlijke keuze? Een indirect verwarmd vat maakt geen geluid. En die van Itho kunnen hangen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
sorry niet helemaal duidelijk geweest. Ik ben nu bezig met upgrade van de zonnepanelen en volgende project is warmtepomp. Die is nog niet besteld.
Huidige cv-ketel hangt op zolder. Ik kan de cv installatie wel makkelijk vanuit de garage aansluiten, maar de SWW niet. (zit in de vloer).
Daarom idee voor boiler op zolder (SWW) en WP beneden. Primaire gedachte voor bodem (W/W) WP is geluid en hoger rendement, maar wel langere afschrijving ivm extra kosten.
Alleen als ik naar een SWW split optie moet gaan, met een buiten unit, is L/W WP misschien toch een alternatief voor hetzelfde geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Ik heb eens gezien bij een nieuw huis die een (Nibe) w/w combi WP van 200 liter had aangevuld met een extra elektrische boiler van 120 liter juist vanwege een bad, werkte geheel afzonderlijk, warm water uit wp ging direct de boiler in ('hot-fill')

Voor jou situatie overweeg een kleine combi wp beneden en op de zolder uitbreiden met een 'hot-fill' boiler.
Er zijn thans zóveel merken warmtepompen er is vast wel een kleine combi wp voor beneden.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Maarten60
In verband met de leidingen moet de WPB op zolder.
Ik heb een oplossing gevonden de Auer Edel 200L is maar 149 cm hoog en dat zou moeten passen. Dank voor het meedenken.
Pagina: 1