Ik wil even met deze disclaimer benadrukken dat ik er
niet vanuit ga dat Odido geïnteresseerd is om een straalverbinding door mijn huis te laten gaan. Ook niet dat er opzet in het spel zit. Ik draag geen aluhoedje. En ik maak mij ook geen enkele zorgen over mijn gezondheid e.d.
Ik ben puur geïnteresseerd in waarom ik die bijzondere verstoringen krijg op mijn WIFI netwerk.
dion_b schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:48:
[...]
Dat is opmerkelijk. Geef eens wat meer informatie, bijvoorbeeld de uitdraai van
netsh wlan show interface op moment dat je dat meet.
Wat daaruit komt zal aangeven of je probleem zit in simpelweg geen signaal (dan is er iets mis met je AP of je client als dit op 3m zonder obstakels gebeurt....), of er een configuratieprobleem is, of dat er misschien alsnog last is van instraling.
Mbt verstoring van een 2.4GHz/5GHz verbinding door een 74GHz verbinding: puur op zelfde frequentie kan er geen interferentie optreden. Maar een voldoende sterk signaal zou de ontvanger van je WiFi-apparatuur kunnen oversturen, waardoor het niet meer in staat is signalen op de bedoelde frequentie te onderscheiden.
Nu, is dat waarschijnlijk? Je zegt dat uitgezonden wordt met 34.9dBW. Dat is inderdaad best sterk.
Omgerekend komt het neer op 104dBm. Nu, je zegt ook dat het op 400m afstand staat. Wat niet bekend is, is exact wat voor antenne gebruikt wordt. Voor een straalverbinding wordt doorgaans gebruik gemaakt van een erg high-gain richtantenne. In dat geval gaat het overgrote deel van het vermogen recht op het doelwit af, en dat is niet jouw woning. Maar laten we even uitgaan van een theoretische 0dB isotropische radiator (die dus in alle richtingen evenveel uitstraalt). In dat geval ga je over 400m op 74GHz een
free space path loss (dus verlies puur door afstand, los van obstakels e.d.) hebben van 122dB. Dat betekent dat het signaal in dat geval (worst-case dus) jouw buitenmuur zou bereiken met 104-122= -18dBm. Dan moet het je woning nog binnenkomen.
Glas dempt op 60GHz ongeveer 12dB/cm en dubbel glas bevat doorgaans 4mm+5mm ruiten, dus in totaal 9mm. Dat levert 11dB demping op, dus pal achter het glas heb je -29dBm. Dieper in huis mag je weer free space loss aftrekken, maar dit kun je als "AP" voor de straalverbinding beschouwen. Overigens, als je HR++ glas hebt is de demping vele malen hoger.
Een WiFi AP zendt uit met 20-30dB, en op 3 meter afstand van een AP die met 23dBm uitzendt in 5GHz, zal je RSSI met 1dB omni-antennes (dit is itt die 0dB realistisch) ongeveer 53dB lager zijn, dus ongeveer -30dBm, wat inderdaad een nagenoeg perfect WiFi-signaal is.
Dus worst-case, als jij je WiFi-adapter pal tegen het glas aan duwt, is het signaal van de straalverbinding vergelijkbaar met het signaal van je WiFi-AP 3m verderop. Dat is dus een vermogen waar je WiFi-adapter prima mee overweg moet kunnen en niets gaat overtsturen: je zult er evenmin last van hebben als van een reguliere niet-overlappende WiFi-verbinding op een ander kanaal.
Kortom, ik acht de kans dat je WiFi-problemen door de straalverbinding komen uitermate klein.
Dank je wel voor dit uitgebreide en onderbouwde antwoord. Fijn dat mijn vraag serieus genomen wordt. Ik ben op het idee gekomen nadat ik maar eens de mast informatie in mijn buurt ben gaan bestuderen omdat ik inderdaad al zo veel heb geprobeerd. Toen ik zag dat er een straalverbinding pal boven mijn huis liep, op zo'n 40 meter hoogte btw) ben ik chatGPT gaan vragen of het mogelijk is dat die frequentie met dat vermogen mijn thuisnetwerk klachten zou kunnen veroorzaken. Het antwoord was:
Ja, een straalverbinding tussen twee zendmasten in de buurt van jouw huis kan zeker invloed hebben op de prestaties van jouw Wi-Fi-netwerk, zelfs als de straalverbinding niet op dezelfde frequentie werkt (bijvoorbeeld 2,4 GHz). Stralingsverkeer kan elektromagnetische interferentie veroorzaken en de signaalsterkte van jouw Wi-Fi-netwerk beïnvloeden.
Hier zijn enkele manieren waarop een straalverbinding interferentie kan veroorzaken of het Wi-Fi-signaal kan verstoren:
Elektromagnetische interferentie: De apparatuur die wordt gebruikt voor straalverbindingen, kan elektromagnetische straling uitzenden die kan interfereren met andere draadloze signalen in de omgeving, inclusief 2,4 GHz Wi-Fi-signalen.
Fysieke obstructie: Als de straalverbinding antennemasten in de buurt van jouw huis heeft geplaatst, kunnen deze fysieke obstakels vormen die het Wi-Fi-signaal verzwakken of verstoren.
Storingsbronnen: De apparatuur die wordt gebruikt voor straalverbindingen kan andere elektrische of elektronische storingen veroorzaken die jouw Wi-Fi-signaal negatief kunnen beïnvloeden.
Als je vermoedt dat de straalverbinding tussen de zendmasten de oorzaak is van jouw Wi-Fi-problemen, kun je overwegen contact op te nemen met de exploitant van de zendmasten om dit probleem aan te kaarten. Ze kunnen mogelijk maatregelen nemen om interferentie te verminderen of alternatieve oplossingen voor jouw Wi-Fi-problemen aanbieden.
Dit was de reden om het topic te openen omdat ik het eigenlijk wilde voorleggen aan iemand die wat meer weet over dit onderwerp.
Hoewel WIFI het gewoon doet, is dat met rare horten en stoten en heb ik dus met het casten die ritmische storing ontdekt die ik overigens niet zie op 5Ghz WIFI. Maar zoals beschreven is het 5Ghz wifi signaal erg zwak en heeft het voor mijn tv al geen zin meer omdat die ongeveer op zo'n 6 meter van de zender staat.
Het is niet het einde van de wereld, want zo vaak cast ik niet. En ik heb mede hierdoor gewoon naar elke kamer in het huis 1Gbps utp kabels getrokken. Dus ik gebruik WIFI alleen maar op m'n telefoon nog.
Ik zou evt wel eens de modem/router (waar het WIFI netwerk op uitgezonden wordt) naar een andere kamer kunnen verplaatsen middels een UTP kabel, gezien ik een glasvezel aansluiting met ONT kastje heb

.
Ik heb me eerlijk gezegd ook niet verder verdiept in de 5Ghz WIFI omdat ik ook zo'n iemand ben die zo iets heeft van; 'maar waarom werkt die 2.4ghz dan zo slecht, ik wil de oorzaak weten'. En vooral ook omdat de netwerken van de buren vrij wel allemaal onder de -80db zitten.
Maar al zou ik op 5Ghz kunnen gaan werken, dat zou overigens wel fijn zijn,, wil ik toch nog steeds weten waar die verstoring vandaan komt

. Al is het alleen maar uit interesse.
De resultaten van netsh wlan show interface op ongeveer 6 meter afstand van de WIFI router.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
| C:\Users\Nique>netsh wlan show interface
There is 1 interface on the system:
Name : Wi-Fi 2
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
GUID : 45f2f94b-3365-46a5-967b-fbbf6d759174
Physical address : e4:a4:71:62:85:04
Interface type : Primary
State : connected
SSID : T-Mobile Glas 6E7A11
BSSID : d4:3d:f3:6e:7a:12
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ac
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Band : 5 GHz
Channel : 36
Receive rate (Mbps) : 19.5
Transmit rate (Mbps) : 19.5
Signal : 14%
Profile : T-Mobile Glas 6E7A11
Hosted network status : Not available |
Als ik vanuit de bovenstaande gemeten positie 1 stap, laten we zeggen zo'n 15 centimeter richting de meterkast (waar de router staat) zet, schiet het signaal meteen van 14% naar ~40%. tijdens de metingen sta ik zelf niet tussen het signaal en de laptop.
Er zijn géén barrieres tijdens die stap. Het is gewoon een keiharde grens in het luchtledige lijkt wel.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Name : Wi-Fi 2
Description : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
GUID : 45f2f94b-3365-46a5-967b-fbbf6d759174
Physical address : e4:a4:71:62:85:04
Radio type : 802.11ac
Connection mode : Auto Connect
Receive rate (Mbps) : 87.8
Transmit rate (Mbps) : 87.8
Signal : 43%
Overigens, met een WIFI dongle hetzelfde resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Name : Wi-Fi 3
Description : Realtek 8811CU Wireless LAN 802.11ac USB NIC
GUID : 884ed206-57ad-4d78-aec4-e76117aed77b
Physical address : 90:de:80:85:65:0f
Radio type : 802.11a
Connection mode : Profile
Receive rate (Mbps) : 24
Transmit rate (Mbps) : 24
Signal : 45%
Andere kanalen maken ook niet zo veel uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11