Kan een 74Ghz straalverbinding van invloed zijn op mijn WIFI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 02:11
Het is misschien een domme vraag, maar ik vraag hem toch. Wellicht dat er techneuten op deze site rondneuzen die hier een antwoord op kunnen geven.

Ik woon sinds 2017 in mijn huidige woning en al die tijd kamp ik met 'interval storingen' op het WIFI netwerk. Het maakt niet uit welk kanaal ik gebruik, of een andere modem / router installeer. Of andere apparaten gebruik die ik er mee verbind.

De storing is duidelijk te zien bij het casten van bijvoorbeeld beeld. Het beeld hapert 300ms en vervolgt. En ongeveer elke seconde herhaalt dit. Dit gebeurd op de TV, of op een chromecast aangesloten op een andere TV, of monitor. Het maakt helemaal niet uit welk apparaat ik ook gebruik. Ook als ik cast naar de TV zelf (en dus niet chromecast). Of als ik cast naar een goedkoop miracast apparaatje. Ze geven allemaal dezelfde storing.

Ik weet toevallig dat ik recht onder een straalverbinding woon van T-Mobile (Odido nu dus) en dat die straalverbinding op 74Ghz werkt. Volgens chatGPT kan dit wel degelijk invloed hebben op mijn 2.4ghz WIFI netwerk. Maar chatGPT is natuurlijk niet 100% betrouwbaar.

Het 5Ghz WIFI netwerk is vrijwel niet te gebruiken omdat het bereik er van slechts een meter of 3 is, en daarna valt er niks meer mee te doen. Dit was met het vorige router/modem óók het geval. Dus ik denk niet dat dit aan de router/modem ligt.

Stel, die straalverbinding heeft wel degelijk invloed op de netwerken bij ons in de straat, is hier dan wat aan te doen? Kan er een verzoek ingediend worden bij Odido om dat aan te passen?

[ Voor 3% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 21:47 . Reden: dummy tekst weggehaald ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48

lier

MikroTik nerd

Ik ga ervan uit dat de straalverbinding in een straal zendt...anders zou die niet zo ver komen.

Gezien de problemen die je ervaart zou ik het eerder binnenshuis zoeken. Heb je (alleen) de Odido modem/router? Of heb je nog apparatuur die een meting kan doen op de Wifi frequenties?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:28
Het lijkt me stug dat zo’n straalverbinding invloed heeft op jouw wifi. De naam zegt het al, het is een straalverbinding die in een rechte lijn verbinding maakt met een andere antenne en ook nog eens op een hele andere frequentie.

Ik zou het probleem op andere plekken zoeken zoals zonnepanelen, omvormers, druk wifi netwerk, etc.

Edit: wat @lier zegt is wel een goeie. Dat kan ook met een RTL-SDR kaartje, die kan je voor een paar tientjes kopen (en zijn verder heel erg leuk).

[ Voor 18% gewijzigd door HenkEisDS op 08-09-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
lier schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 21:53:
Ik ga ervan uit dat de straalverbinding in een straal zendt...anders zou die niet zo ver komen.

Gezien de problemen die je ervaart zou ik het eerder binnenshuis zoeken. Heb je (alleen) de Odido modem/router? Of heb je nog apparatuur die een meting kan doen op de Wifi frequenties?
Hij schijnt vrij krachtig te zijn voor de afstand die hij moet overbruggen (8 kilometer, op 34.9 dBW vermogen).

Ik heb in de loop der jaren al zoveel verschillende soorten apparatuur gehad. Van koelkast, pc én laptop en zelfs van TV gewisseld. Evenals dongles gekocht. Andere WIFI/router gebruikt. Uiteraard andere WIFI kanalen e.d. Zoals ik het eerste bericht heb geschreven. Toevallig hebben ook nog eens beide huizen naast mij een half jaar leeggestaan. Dus daar komt het ook niet vandaan.

In 2017 ben ik in dit huis komen wonen. In deze wijk had toen nog niemand zonnepanelen. Ondertussen heeft vrijwel iedereen zonnepanelen. Maar het probleem is net zoals in 2017 exact hetzelfde gebleven.

Ik ben wel klaar met het zoeken naar het probleem in mijn eigen huis na 7 jaar.

Uiteraart kan iedereen metingen doen op WIFI frequenties, zelfs op een windowns laptop. Maar ik zie daar niet zoveel bijzodners. Ik zit op het rustigste kanaal en heb daarin de een twee keer zo'n grote 'bubbel' (rond -44db) als de rest wat onderin bungelt rond de -80db

[ Voor 19% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:13
Heb je al eens andere provider geprobeerd? Het kan namelijk ook aan de dsl of coax kabel liggen .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
99ruud99 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:16:
Heb je al eens andere provider geprobeerd? Het kan namelijk ook aan de dsl of coax kabel liggen .
Ik heb het specifiek over het WIFI netwerk in mijn huis. Ik heb zelfs een losse WIFI router opgezet, met een eigen WIFI netwerk, en daar mijn beeld over gecast naar de tv, of naar chromecast dongle, en ook daar zie je de rare interval hapering.

Ik denk niet dat de internet provider er iets mee te maken heeft.
Klippy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:18:
[...]

Maar waarom open je dan dit topic?
De titel is de vraag "Kan een 74Ghz straalverbinding van invloed zijn op mijn WIFI?" Met het antwoord lijk je het niet eens te zijn. Meten is weten, dus je zal toch echt meer info over je WiFi moeten achterhalen. Zie je echt de verbinding wegvallen of is het meer op de netwerklaag?
Er zin zoveel mensen met "WiFi" problemen, maar het ligt heel vaak aan wat anders. Weet je bijvoorbeeld 100% zeker dat je bedrade netwerk in order is en het probleem dus niet in of voor je router zit?
Nou, dat komt omdat er meteen wordt overgegaan in "zoek het probleem eerst in je huis". Maar dat was de vraag van mijn topic niet. Ik heb namelijk, zoals ik het het bericht duidelijk vermeld eigenlijk alles wel geprobeerd. Heck, ik heb zelfs een elektromagnetisch veld meter gekocht, maar dat ding werkt niet op zulke hoge frequenties kwam ik achter.

De vraag was, is het mogelijk dat die straalverbinding invloed heeft op WIFI netwerken ;). En ik hoop dat er techneuten op deze site zijn, die werkzaam zijn in de telecom die met die masten werken en daar wel e.e.a. over weten.

No offense.

Over het ethernet kabel netwerk ervaar ik geen problemen. Echter, beeld casten over ethernet is nogal een dingetje, haha, zoek maar eens op. Heb je third-party software voor nodig. Maar, getest en daar ervaar ik inderdaad geen problemen mee, dat werkt prima.

Het is echt alleen over het WIFI Netwerk.

Daarnaast is de download snelheid over WIFI sneller dan de upload (upload loopt makkelijk (wel stotterend) op tot 100mbit, download soms maar 20, of 40 mbit met hoge latency jitter.).

[ Voor 73% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Klippy

Still Game

Ik ben wel klaar met het zoeken naar het probleem in mijn eigen huis na 7 jaar.
Maar waarom open je dan dit topic?
De titel is de vraag "Kan een 74Ghz straalverbinding van invloed zijn op mijn WIFI?" Met het antwoord lijk je het niet eens te zijn. Meten is weten, dus je zal toch echt meer info over je WiFi moeten achterhalen. Zie je echt de verbinding wegvallen of is het meer op de netwerklaag?
Er zin zoveel mensen met "WiFi" problemen, maar het ligt heel vaak aan wat anders. Weet je bijvoorbeeld 100% zeker dat je bedrade netwerk in order is en het probleem dus niet in of voor je router zit?

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
En op je 5ghz?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klippy
  • Nu online

Klippy

Still Game

Uit de TS
Het 5Ghz WIFI netwerk is vrijwel niet te gebruiken omdat het bereik er van slechts een meter of 3 is, en daarna valt er niks meer mee te doen.
Maar daar op aansluitend nog hoe meet je dit, welke app? Waar staat je access point, hoe zijn je muren?
3 meter is extreem weinig, dat is bijna onmogelijk.
Maar 74Ghz is niet eens in de buurt van 2.4 of 5Ghz, dus hoe zou dat kunnen storen?

Ben ook benieuwd hoe je weet dat die zender er zit en op welke frequentie hij werkt? Hebben er meer mensen last van?

[ Voor 10% gewijzigd door Klippy op 08-09-2023 22:30 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:49
Klippy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:29:
Maar 74Ghz is niet eens in de buurt van 2.4 of 5Ghz, dus hoe zou dat kunnen storen?
En nog een leuke. Als 5Ghz al in stuk minder door muren gaat t.o.v. 2.4Ghz, dan lijkt mij dat 74 Ghz daar ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Groentjuh schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:32:
[...]

En nog een leuke. Als 5Ghz al in stuk minder door muren gaat t.o.v. 2.4Ghz, dan lijkt mij dat 74 Ghz daar ook wel eens moeite mee zou kunnen hebben.
Dat ligt natuurlijk wel een beetje aan het vermogen waar dat op gebeurd :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Klippy schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:29:
[...]

Uit de TS

[...]

Maar daar op aansluitend nog hoe meet je dit, welke app? Waar staat je access point, hoe zijn je muren?
3 meter is extreem weinig, dat is bijna onmogelijk.

Ben ook benieuwd hoe je weet dat die zender er zit en op welke frequentie hij werkt? Hebben er meer mensen last van?
Dat is eenvoudig te achterhalen op antennekaart.nl

[ Voor 5% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:34:
Dat ligt natuurlijk wel een beetje aan het vermogen waar dat op gebeurd :).
Maar gezien het een straalverbinding is, is de kans vrij klein dat die jouw WiFi verstoort, die op totaal andere frequenties zit, zoals reeds meermaals aangegeven.

Woon je in een van de masten van die straalverbinding of zo? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
CH4OS schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:35:
[...]

Maar gezien het een straalverbinding is, is de kans vrij klein dat die jouw WiFi verstoort, die op totaal andere frequenties zit, zoals reeds meermaals aangegeven.

Woon je in een van de masten van die straalverbinding of zo? ;)
Ik woon pal onder een straalverbinding en op ongeveer 400 meter van de mast vandaan.

[ Voor 5% gewijzigd door Nique de Graaff op 08-09-2023 22:39 . Reden: (geen 200 meter maar 400 meter volgens google maps) ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:50
Als je op de 5Ghz nog geen 3m meter haalt lijkt met er toch iets anders aan de hand.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Ben(V) schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:39:
Als je op de 5Ghz nog geen 3m meter haalt lijkt met er toch iets anders aan de hand.
Haal het wel, maar de verbinding is dan 1mbit down en 4mbit up ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@Klippy thanks. Overheen gelezen.

Dan houd het op voor mij.

Enigste wat ik nog kan zeggen is dat mijn eigen 60Ghz straalverbinding 0 effect heeft op mijn wifi (2.4 en 5)

[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 08-09-2023 23:41 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:11
Het klinkt voor mij als vrij normaal 2.4ghz gedrag in een woonwijk. Onbruikbaae

Maar gekker is die 5ghz, wat is je ap, waar staat en waar test je mee?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:40:
[...]

Haal het wel, maar de verbinding is dan 1mbit down en 4mbit up ofzo.
Dat is opmerkelijk. Geef eens wat meer informatie, bijvoorbeeld de uitdraai van netsh wlan show interface op moment dat je dat meet.

Wat daaruit komt zal aangeven of je probleem zit in simpelweg geen signaal (dan is er iets mis met je AP of je client als dit op 3m zonder obstakels gebeurt....), of er een configuratieprobleem is, of dat er misschien alsnog last is van instraling.

Mbt verstoring van een 2.4GHz/5GHz verbinding door een 74GHz verbinding: puur op zelfde frequentie kan er geen interferentie optreden. Maar een voldoende sterk signaal zou de ontvanger van je WiFi-apparatuur kunnen oversturen, waardoor het niet meer in staat is signalen op de bedoelde frequentie te onderscheiden.

Nu, is dat waarschijnlijk? Je zegt dat uitgezonden wordt met 34.9dBW. Dat is inderdaad best sterk. Omgerekend komt het neer op 104dBm. Nu, je zegt ook dat het op 400m afstand staat. Wat niet bekend is, is exact wat voor antenne gebruikt wordt. Voor een straalverbinding wordt doorgaans gebruik gemaakt van een erg high-gain richtantenne. In dat geval gaat het overgrote deel van het vermogen recht op het doelwit af, en dat is niet jouw woning. Maar laten we even uitgaan van een theoretische 0dB isotropische radiator (die dus in alle richtingen evenveel uitstraalt). In dat geval ga je over 400m op 74GHz een free space path loss (dus verlies puur door afstand, los van obstakels e.d.) hebben van 122dB. Dat betekent dat het signaal in dat geval (worst-case dus) jouw buitenmuur zou bereiken met 104-122= -18dBm. Dan moet het je woning nog binnenkomen. Glas dempt op 60GHz ongeveer 12dB/cm en dubbel glas bevat doorgaans 4mm+5mm ruiten, dus in totaal 9mm. Dat levert 11dB demping op, dus pal achter het glas heb je -29dBm. Dieper in huis mag je weer free space loss aftrekken, maar dit kun je als "AP" voor de straalverbinding beschouwen. Overigens, als je HR++ glas hebt is de demping vele malen hoger.

Een WiFi AP zendt uit met 20-30dB, en op 3 meter afstand van een AP die met 23dBm uitzendt in 5GHz, zal je RSSI met 1dB omni-antennes (dit is itt die 0dB realistisch) ongeveer 53dB lager zijn, dus ongeveer -30dBm, wat inderdaad een nagenoeg perfect WiFi-signaal is.

Dus worst-case, als jij je WiFi-adapter pal tegen het glas aan duwt, is het signaal van de straalverbinding vergelijkbaar met het signaal van je WiFi-AP 3m verderop. Dat is dus een vermogen waar je WiFi-adapter prima mee overweg moet kunnen en niets gaat overtsturen: je zult er evenmin last van hebben als van een reguliere niet-overlappende WiFi-verbinding op een ander kanaal.

Kortom, ik acht de kans dat je WiFi-problemen door de straalverbinding komen uitermate klein.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:07
Weet je zeker dat het nog steeds een straalverbinding is? Al die verbindingen zijn c.q. worden zo langzamerhand wel omgezet naaar glas ivm 5G uitrol bij de providers.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:36

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vind dat we de vraag van TS wel erg snel terzijde schuiven.

TS lijkt voldoende dingen geprobeerd te hebben…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:20
Ik denk ook niet dat het de straalzender is de berekening van Dion_b klinkt plausibel. Collega's hebben een keer bij een klant ook soortgelijke klachten gehad, en zijn met een professionele spectrum analyzer de omgeving af gaan scannen. Het bleek een sensor te zijn van de alarm installatie, een oud type welke alleen in deze ruimte hing. Sensor is vervangen voor een nieuw type, geen klachten meer ontvangen vanuit de klant.

Je wilt eigenlijk een beeld hebben van het 2.4 en 5Ghz spectrum, op de plaats waar je problemen ervaart. Misschien kan @neeecht je helpen die is volgens mij karmahouder van het spectrum onderwerp.

Heb je o.a. de volgende zaken al eens getest:
-WiFi zenders en laptop meenemen naar familie en de opstelling daar testen?
-Shielded UTP door de gang trekken naar je WiFi zender, geeft dat een ander beeld?

[ Voor 17% gewijzigd door stormfly op 09-09-2023 07:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Shielded UTP is zinloos, gewoon UTP is ruim voldoende.
Door de twist van de aderparen straalt een UTP kabel niets uit en is ook volkomen ongevoelig voor instraling van buiten.

Storing op de 2,4Ghz komt meestal van buren wifi, de 5Ghz band heeft daar door de hoge demping van muren en glas nauwelijks last van.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn, want een stoorbron die zowel de 2,4Ghz band als de 5 Ghz band lam legt is niet waarschijnlijk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:50:
Shielded UTP is zinloos, gewoon UTP is ruim voldoende.
Door de twist van de aderparen straalt een UTP kabel niets uit en is ook volkomen ongevoelig voor instraling van buiten.
Ik krijg altijd een beetje kriebels van jouw koppigheid, wat bijna in elke post terugkomt. Die persoon is 7 jaar bezig met onderzoek. Waarom sluit jij dit nu even voor hem uit, omdat jij toevallig vindt dat jouw kennis de waarheid is?
Storing op de 2,4Ghz komt meestal van buren wifi, de 5Ghz band heeft daar door de hoge demping van muren en glas nauwelijks last van.

Er moet dus iets anders aan de hand zijn, want een stoorbron die zowel de 2,4Ghz band als de 5 Ghz band lam legt is niet waarschijnlijk.
Exact, en daarom is het wel waarschijnlijk dat het misschien komt doordat er een UTP kabel wordt beïnvloed door een stroomkabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
@stormfly
Wie is er nu koppig door altijd maar weer met zinloze shielded kabel te komen?
En kennis is gewoon kennis, dat heeft niets met een mening of waarheid te maken.
Misschien moet je gewoon eens verdiepen in de materie in plaats van gewoon een gevoels mening plaatsen

Een UTP kabel kan simpelweg niet door een stroomkabel beïnvloed worden, daar zorgt de twist in de aderparen voor, waardoor elke geïnduceerde storing van buiten op de ene ader exact dezelfde storing maar dan omgekeerd in de andere ader (gebalanceerde lijn) oplevert en dus effectief elkaar opheffen.

En wat jouw mening met 7 jaar onderzoek van een ander ermee te maken heeft ontgaat mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:48

lier

MikroTik nerd

Om de discussie to-shield-or-not even plat te slaan: @Nique de Graaff, ervaar je dezelfde problemen als je een netwerkkabel gebruikt in plaats van draadloos? En gebruik je krachtstroom? Invloed op unshielded kabels kan uiteraard (shielded is geen marketing term), maar niet in een huis-tuin-en-keuken omgeving.

Daarnaast, zou je all bovenstaande vragen kunnen beantwoorden?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FreakNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 05:09:

Misschien, maar ik mis in het verhaal vooralsnog harde data: welke apparatuur exact, welke waardes meet hij etc.

Het zit er dik in dat dit tikje ingewikkelder is dan gemiddeld 'wifi is op zolder ruk met alleen router in meterkast', maar zoals ik hierboven becijfer is de straalverbinding met opgegeven specs en afstand geen plausibele oorzaak. Dus moeten we vooral bij het begin beginnen bij troubleshooting.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remco_k
  • Laatst online: 19:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

FreakNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 05:09:

Ik vind dat TS te snel voorbijgaat aan de wel gegeven antwoorden op zijn vraag, namelijk dat een 74GHz straalverbinding die boven zijn huis langs loopt simpelweg niet kan storen op zijn Wifi. Dát was zijn vraag.
Dergelijke verbindingen zijn zo gebundeld dat al het vermogen in die bundel zit en daarnaast ligt de frequentie zo ver weg dat zelfs zonder die bundeling én veel meer vermogen deze 2 elkaar nog steeds niet in de weg zitten. En ook zoals al eerder gezegd: 1 muur en die 74GHz is helemaal nergens meer. Zelfs niet als Odido de bundel op zijn huis zou richten. (Wat er vervolgens voor zorgt dat de andere kant van hun imstallatie niets meer ontvangt).

De 74GHz straal verbinding is niet de oorzaak van zijn probleem en andere Tweakers zijn zo fijn om andere mogelijkheden ook te bekijken.

Ik denk dat TS eens een soort continuiteitstest moet starten op Wifi en LAN gelijkertijd. B.v. iets met WinMTR en een paar uur/dagen gelijkertijd laten lopen. Kijken of het probleem wel echt alleen maar in Wifi ziet of misschien tóch ook op LAN en vanaf daar een verder plan uitwerken wat te doen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:13:
@stormfly
Wie is er nu koppig door altijd maar weer met zinloze shielded kabel te komen?
Is mijn eerste post over shielded kabel op GoT denk ik. Ik denk dat je iemand anders voor je hebt.
En wat jouw mening met 7 jaar onderzoek van een ander ermee te maken heeft ontgaat mij.
Als je iets troubleshoot wat al 7 jaar in een woning aanwezig is, wat je niet opgelost krijgt. Dan moet je soms even buiten de gebaande paden denken om een stap verder te komen.

En dan helpt het om iets te proberen wat je eerder voor waarheid/juist had aangenomen. Bijvoorbeeld de voedende kabel naar de WiFi zender.

Of er door de gang een STP of UTP kabel komt te liggen, daar hou ik mij even buiten😇. De TS kan daarin prima zelf keuzes maken.

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 09-09-2023 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Het maakt niet uit of het jouw eerste post is of dat je het al 100 keer geroepen hebt, je zegt iets wat niet klopt en je verwijst ernaar dat je mijn herhaalde kennis irritant vind, maar plaatst wel ongefundeerde meningen er tegenover.

Het probleem met jouw post is dat een UTP kabel geen storing kan oppikken en dat je dus iemand op een "Wild Goose Chase" stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nique de Graaff schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 22:18:
[...]

Ik heb het specifiek over het WIFI netwerk in mijn huis. Ik heb zelfs een losse WIFI router opgezet, met een eigen WIFI netwerk, en daar mijn beeld over gecast naar de tv, of naar chromecast dongle, en ook daar zie je de rare interval hapering.

Ik denk niet dat de internet provider er iets mee te maken heeft.
[...]
Had je de wifirouter (ik gok dat je accespoint bedoelt) met een kabel aangesloten op je modem?

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-06 12:16
Het is al een paar keer gezegd dat apparatuur in huis kan verstoren. In hoeverre heb je dat uitgesloten /getest?

https://www.rdi.nl/onderwerpen/tips/ledlampen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:54:
Het maakt niet uit of het jouw eerste post is of dat je het al 100 keer geroepen hebt, je zegt iets wat niet klopt en je verwijst ernaar dat je mijn herhaalde kennis irritant vind, maar plaatst wel ongefundeerde meningen er tegenover.

Het probleem met jouw post is dat een UTP kabel geen storing kan oppikken en dat je dus iemand op een "Wild Goose Chase" stuurt.
Hoezo kan een unshielded UTP kabel geen storing oppikken? Of bedoel je in het specifieke geval van de topicstarter?

Het is wel degelijk een beschermend middel tegen bijvoorbeeld interventie in kabelgoten waar ook hoogvermogen doorheen loopt en daarnaast ook nog eens in vele bedrijfspanden, door de hoeveelheid, een standaard.

Even alle soorten -
  • F/UTP: A shielded cable with a foil shield around the entire cable, with unshielded twisted pairs inside. These offer the most basic level of shielding against EMI, and the foil shield can be prone to damage over time due to the fragility of the shielding material.
  • S/UTP: A shielded cable that uses a braid, or screen, around the entire cable. This doesn’t provide as much protection as foil shielding, but it is more durable. It’s also more traditional, and quite commonly found in older shielding cables. It can add considerable extra weight to the cable, though, which can make managing it a little more complicated.
  • SF/UTP: A shielded cable that has a braided shield around a foil shield, both of which protect the cable as a whole, while the individual twisted pairs are still unshielded. This is an effective combination of shielding for external EMI, which does less to protect against crosstalk between the internal wires.
  • F/FTP: A shielded cable with a foil shield around the entire cable, and foil shielding around each twisted pair. This provides effectively 100% shielding against EMI, but the foil is vulnerable to physical damage over time.
  • S/FTP: A shielded cable with a braided shield around the entire cable, and foil shielding around each twisted pair. This is the most common form of shielded cable because it provides nearly 100% protection while remaining strong and flexible.
  • SF/FTP: A shielded cable with both a braided shield and foil shield around the cable, with foil shielding around the individual twisted pairs. This is the highest level of Ethernet shielding available, with strong external EMI protections, warding against crosstalk, and a durable braided shield to help prevent future damage to the shielding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:13:
Een UTP kabel kan simpelweg niet door een stroomkabel beïnvloed worden, daar zorgt de twist in de aderparen voor, waardoor elke geïnduceerde storing van buiten op de ene ader exact dezelfde storing maar dan omgekeerd in de andere ader (gebalanceerde lijn) oplevert en dus effectief elkaar opheffen.
Nou ja, niet exact hetzelfde, anders was er nul reden om shielded te hebben. En zelfs als het exact hetzelfde is, er is nooit oneindige common mode onderdrukking aan de ontvangende kant.

Dat gezegd hebbende, stuk makkelijker om een laptop bijvoorbeeld aan de andere kant erin te steken en kijken of de verbinding goed werkt. Waarbij de kans dat het probleem is door geen shielding, redelijk dicht bij nul komt. Met wat TS noemt zou de ethernet kabel nog geen eens een 100mbit in stand houden. Dat krijg je echt niet door een 230V kabeltje in de buurt. Het zou kunnen dat er ergens een heel brak contact zit in de kabel, maar gezien TS het ook heeft over heel slecht bereik, zal dat het niet zien. Gewoon om 100% zeker te zijn is er niks mis een laptop aan die kabel te doen om te checken, maar shielded kabel kopen is zonde (plus je moet het ook nog eens goed aansluiten of het wordt alleen maar erger).
remco_k schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:37:
[...]

Ik vind dat TS te snel voorbijgaat aan de wel gegeven antwoorden op zijn vraag, namelijk dat een 74GHz straalverbinding die boven zijn huis langs loopt simpelweg niet kan storen op zijn Wifi. Dát was zijn vraag.
Nou ja, ook hier, alles kan ;) . Maar eens dat frequenties zover uit elkaar zitten, de 74GHz ook nog eens hoger is, dus harmonischen zijn geen probleem, en dat het een straal verbinding is, dus Odido heeft nul interesse om de energie jouw huis in te sturen. Dat is nooit perfect, maar lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat het gerelateerd eraan is.

Meer data lijkt mij nuttig. En wat je ook eens kan proberen: Een telefoon laten tetheren en daarmee checken. Heb je makkelijk alternatief access point om alles onafhankelijk te proberen. (Let wel op als je bijvoorbeeld laptop gebruikt dat je niet je halve datalimiet in een speedtest op gebruikt).
Als het daarmee ook slecht is, is een brute force optie je hele elektriciteit eraf gooien en kijken of het dan nog zo is. Sluit storing van buren niet uit, maar je weet wel direct of het iets in je eigen huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Ik wil even met deze disclaimer benadrukken dat ik er niet vanuit ga dat Odido geïnteresseerd is om een straalverbinding door mijn huis te laten gaan. Ook niet dat er opzet in het spel zit. Ik draag geen aluhoedje. En ik maak mij ook geen enkele zorgen over mijn gezondheid e.d.

Ik ben puur geïnteresseerd in waarom ik die bijzondere verstoringen krijg op mijn WIFI netwerk.
dion_b schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:48:
[...]

Dat is opmerkelijk. Geef eens wat meer informatie, bijvoorbeeld de uitdraai van netsh wlan show interface op moment dat je dat meet.

Wat daaruit komt zal aangeven of je probleem zit in simpelweg geen signaal (dan is er iets mis met je AP of je client als dit op 3m zonder obstakels gebeurt....), of er een configuratieprobleem is, of dat er misschien alsnog last is van instraling.

Mbt verstoring van een 2.4GHz/5GHz verbinding door een 74GHz verbinding: puur op zelfde frequentie kan er geen interferentie optreden. Maar een voldoende sterk signaal zou de ontvanger van je WiFi-apparatuur kunnen oversturen, waardoor het niet meer in staat is signalen op de bedoelde frequentie te onderscheiden.

Nu, is dat waarschijnlijk? Je zegt dat uitgezonden wordt met 34.9dBW. Dat is inderdaad best sterk. Omgerekend komt het neer op 104dBm. Nu, je zegt ook dat het op 400m afstand staat. Wat niet bekend is, is exact wat voor antenne gebruikt wordt. Voor een straalverbinding wordt doorgaans gebruik gemaakt van een erg high-gain richtantenne. In dat geval gaat het overgrote deel van het vermogen recht op het doelwit af, en dat is niet jouw woning. Maar laten we even uitgaan van een theoretische 0dB isotropische radiator (die dus in alle richtingen evenveel uitstraalt). In dat geval ga je over 400m op 74GHz een free space path loss (dus verlies puur door afstand, los van obstakels e.d.) hebben van 122dB. Dat betekent dat het signaal in dat geval (worst-case dus) jouw buitenmuur zou bereiken met 104-122= -18dBm. Dan moet het je woning nog binnenkomen. Glas dempt op 60GHz ongeveer 12dB/cm en dubbel glas bevat doorgaans 4mm+5mm ruiten, dus in totaal 9mm. Dat levert 11dB demping op, dus pal achter het glas heb je -29dBm. Dieper in huis mag je weer free space loss aftrekken, maar dit kun je als "AP" voor de straalverbinding beschouwen. Overigens, als je HR++ glas hebt is de demping vele malen hoger.

Een WiFi AP zendt uit met 20-30dB, en op 3 meter afstand van een AP die met 23dBm uitzendt in 5GHz, zal je RSSI met 1dB omni-antennes (dit is itt die 0dB realistisch) ongeveer 53dB lager zijn, dus ongeveer -30dBm, wat inderdaad een nagenoeg perfect WiFi-signaal is.

Dus worst-case, als jij je WiFi-adapter pal tegen het glas aan duwt, is het signaal van de straalverbinding vergelijkbaar met het signaal van je WiFi-AP 3m verderop. Dat is dus een vermogen waar je WiFi-adapter prima mee overweg moet kunnen en niets gaat overtsturen: je zult er evenmin last van hebben als van een reguliere niet-overlappende WiFi-verbinding op een ander kanaal.

Kortom, ik acht de kans dat je WiFi-problemen door de straalverbinding komen uitermate klein.
Dank je wel voor dit uitgebreide en onderbouwde antwoord. Fijn dat mijn vraag serieus genomen wordt. Ik ben op het idee gekomen nadat ik maar eens de mast informatie in mijn buurt ben gaan bestuderen omdat ik inderdaad al zo veel heb geprobeerd. Toen ik zag dat er een straalverbinding pal boven mijn huis liep, op zo'n 40 meter hoogte btw) ben ik chatGPT gaan vragen of het mogelijk is dat die frequentie met dat vermogen mijn thuisnetwerk klachten zou kunnen veroorzaken. Het antwoord was:
Ja, een straalverbinding tussen twee zendmasten in de buurt van jouw huis kan zeker invloed hebben op de prestaties van jouw Wi-Fi-netwerk, zelfs als de straalverbinding niet op dezelfde frequentie werkt (bijvoorbeeld 2,4 GHz). Stralingsverkeer kan elektromagnetische interferentie veroorzaken en de signaalsterkte van jouw Wi-Fi-netwerk beïnvloeden.

Hier zijn enkele manieren waarop een straalverbinding interferentie kan veroorzaken of het Wi-Fi-signaal kan verstoren:

Elektromagnetische interferentie: De apparatuur die wordt gebruikt voor straalverbindingen, kan elektromagnetische straling uitzenden die kan interfereren met andere draadloze signalen in de omgeving, inclusief 2,4 GHz Wi-Fi-signalen.

Fysieke obstructie: Als de straalverbinding antennemasten in de buurt van jouw huis heeft geplaatst, kunnen deze fysieke obstakels vormen die het Wi-Fi-signaal verzwakken of verstoren.

Storingsbronnen: De apparatuur die wordt gebruikt voor straalverbindingen kan andere elektrische of elektronische storingen veroorzaken die jouw Wi-Fi-signaal negatief kunnen beïnvloeden.

Als je vermoedt dat de straalverbinding tussen de zendmasten de oorzaak is van jouw Wi-Fi-problemen, kun je overwegen contact op te nemen met de exploitant van de zendmasten om dit probleem aan te kaarten. Ze kunnen mogelijk maatregelen nemen om interferentie te verminderen of alternatieve oplossingen voor jouw Wi-Fi-problemen aanbieden.
Dit was de reden om het topic te openen omdat ik het eigenlijk wilde voorleggen aan iemand die wat meer weet over dit onderwerp.

Hoewel WIFI het gewoon doet, is dat met rare horten en stoten en heb ik dus met het casten die ritmische storing ontdekt die ik overigens niet zie op 5Ghz WIFI. Maar zoals beschreven is het 5Ghz wifi signaal erg zwak en heeft het voor mijn tv al geen zin meer omdat die ongeveer op zo'n 6 meter van de zender staat.

Het is niet het einde van de wereld, want zo vaak cast ik niet. En ik heb mede hierdoor gewoon naar elke kamer in het huis 1Gbps utp kabels getrokken. Dus ik gebruik WIFI alleen maar op m'n telefoon nog.

Ik zou evt wel eens de modem/router (waar het WIFI netwerk op uitgezonden wordt) naar een andere kamer kunnen verplaatsen middels een UTP kabel, gezien ik een glasvezel aansluiting met ONT kastje heb :).

Ik heb me eerlijk gezegd ook niet verder verdiept in de 5Ghz WIFI omdat ik ook zo'n iemand ben die zo iets heeft van; 'maar waarom werkt die 2.4ghz dan zo slecht, ik wil de oorzaak weten'. En vooral ook omdat de netwerken van de buren vrij wel allemaal onder de -80db zitten.

Maar al zou ik op 5Ghz kunnen gaan werken, dat zou overigens wel fijn zijn,, wil ik toch nog steeds weten waar die verstoring vandaan komt :). Al is het alleen maar uit interesse.

De resultaten van netsh wlan show interface op ongeveer 6 meter afstand van de WIFI router.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
C:\Users\Nique>netsh wlan show interface

There is 1 interface on the system:

Name                   : Wi-Fi 2
    Description            : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
    GUID                   : 45f2f94b-3365-46a5-967b-fbbf6d759174
    Physical address       : e4:a4:71:62:85:04
    Interface type         : Primary
    State                  : connected
    SSID                   : T-Mobile Glas 6E7A11
    BSSID                  : d4:3d:f3:6e:7a:12
    Network type           : Infrastructure
    Radio type             : 802.11ac
    Authentication         : WPA2-Personal
    Cipher                 : CCMP
    Connection mode        : Auto Connect
    Band                   : 5 GHz
    Channel                : 36
    Receive rate (Mbps)    : 19.5
    Transmit rate (Mbps)   : 19.5
    Signal                 : 14%
    Profile                : T-Mobile Glas 6E7A11

Hosted network status  : Not available

Als ik vanuit de bovenstaande gemeten positie 1 stap, laten we zeggen zo'n 15 centimeter richting de meterkast (waar de router staat) zet, schiet het signaal meteen van 14% naar ~40%. tijdens de metingen sta ik zelf niet tussen het signaal en de laptop.

Er zijn géén barrieres tijdens die stap. Het is gewoon een keiharde grens in het luchtledige lijkt wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

Name                   : Wi-Fi 2
    Description            : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260
    GUID                   : 45f2f94b-3365-46a5-967b-fbbf6d759174
    Physical address       : e4:a4:71:62:85:04
    Radio type             : 802.11ac
    Connection mode        : Auto Connect
    Receive rate (Mbps)    : 87.8
    Transmit rate (Mbps)   : 87.8
    Signal                 : 43%

Overigens, met een WIFI dongle hetzelfde resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

Name                   : Wi-Fi 3
    Description            : Realtek 8811CU Wireless LAN 802.11ac USB NIC
    GUID                   : 884ed206-57ad-4d78-aec4-e76117aed77b
    Physical address       : 90:de:80:85:65:0f
    Radio type             : 802.11a
    Connection mode        : Profile
    Receive rate (Mbps)    : 24
    Transmit rate (Mbps)   : 24
    Signal                 : 45%

Andere kanalen maken ook niet zo veel uit.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25

Name                   : Wi-Fi 3
    Description            : Realtek 8811CU Wireless LAN 802.11ac USB NIC
    GUID                   : 884ed206-57ad-4d78-aec4-e76117aed77b
    Physical address       : 90:de:80:85:65:0f
    Radio type             : 802.11a
    Connection mode        : Profile
    Receive rate (Mbps)    : 24
    Transmit rate (Mbps)   : 24
    Signal                 : 45%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ki7C89APNTiHTKPO-WmwhuqoAk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PYPNJpcd7fPxFkqQZeEQbAiP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Nique de Graaff op 09-09-2023 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Volgende interedsante metingen zou je kunnen doen met alles (echt alles!) in je huis stroomloos, behalve je modem/router/wifi. Dus alle groepen afschakelen behalve die nodig voor je wifi en alle overige apparatuur handmatig uitzetten.

[ Voor 30% gewijzigd door remco_k op 09-09-2023 10:22 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
remco_k schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:21:
Volgende interedsante metingen zou je kunnen doen met alles (echt alles!) in je huis stroomloos, behalve je modem/router/wifi.
Das een goeie, ga ik doen :) Ik flikker alle groepen er uit, behalve die van de meterkast :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Evt ook even accu gevoedde apparaten uitzetten (denk aan alarmcentrale en sensoren, elektrische stepjes, speelgoed...)

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk dat je je echt slagen in de rondte blijft zoeken.
Je moeten een instantie vragen of ze elektromagnetische straling kunnen meten in je huis.
daar meten ze een compleet spectrum en als ze iets opmerken kunnen ze je exact vertellen waar dat vanaf komt.
Kijk eens hier: https://www.jrseco.com/nl/elektromagnetische-straling-meten/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Kabouterplop01 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:27:
Ik denk dat je je echt slagen in de rondte blijft zoeken.
Je moeten een instantie vragen of ze elektromagnetische straling kunnen meten in je huis.
daar meten ze een compleet spectrum en als ze iets opmerken kunnen ze je exact vertellen waar dat vanaf komt.
Kijk eens hier: https://www.jrseco.com/nl/elektromagnetische-straling-meten/
Als je het gaat laten meten door een wappie bedrijf, wat voor een uitslag verwacht je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Hier een opname van de interferentie zichtbaar op m'n tv tijdens het casten over 2.4Ghz WIFI. Nogmaals; deze storing vind ik terug op alle schermen waar ik naar toe cast. Zowel Miracast, chromecast (zowel op losse monitor van pc als tv beneden) als direct naar de TV, o en ook naar de android box bij m'n tv :). Allemaal exact dezelfde interval storing op het beeld. Ook als ik vast van een andere laptop, en óók als ik cast vanaf mijn telefoon. Deze storing is niet zichtbaar bij 5ghz wifi. Echter, zoals eerder beschreven is 5ghz erg onstabiel/slecht signaal in mijn huis.

[ Voor 12% gewijzigd door Nique de Graaff op 09-09-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Wacht... Het geheel staat in de meterkast? Dat is een vrij slechte situatie voor wifi. Die dingen hebben een zekere mate van brandwering die flink dempt.

Ik ga er ondertussen van uit dat de straal verbinding eigenlijk geen impact heeft, en dat, zoals op zoveel plekken in het land, de 2,4GHz band vrij nutteloos is.

Ik zal dan eigenlijk toch de 5GHz band aanraden, en dat probleem oplossen.

Mijn advies is daarbij dan iets wat soms lastig gevonden wordt, maar ik denk wel de beste is.

Begin met het bouwen van een netwerk backbone, en trek apparaten qua functie uit elkaar. Hoe gespecialiseerder een apparaat is, hoe beter het vaak is. Je provider bied mogelijk het enige modem wat je kan gebruiken, dus dat is vaak dan ook het beste modem. Als een kleine netwerk switch, router, en NAT is het ook wel OK vaak, maar als access point niet zo, gedeeltelijk vanwege de ligging. Trek vanuit daar kabels, waarbij de kwaliteit doorgaans Ethernet > Moca > powerline is.

Aan dat bekabelde netwerk (gebruik switches om het te verdelen) sluit je elk apparaat aan wat niet beweegt (PC, laptop dock/vaste plek, consoles, printers, zigbee gateways, TVs, receivers), en dat zijn dan al apparaten die niet meer wifi belasten.

In ruimtes waar je vaak wifi nodig hebt (studeerkamer, woonkamer, etc) installeer je APs. Ga hierbij er vanuit dat je, als je alles wat meer dan een gipsmuurtje is er tussen zet, dat je veel kwijt raakt qua bandbreedte. Isolatie deuren en glas blokkeren ook.

WiFi apparatuur is er in vele soorten en maten, persoonlijk ben ik vanwege de kwaliteit en het gemak erg blij met ubiquiti (Poe, goede roaming, veel controle, gast beheer, en toch gemak), en heb in een twee onder een kap uit 2008 drie APs (twee beneden, dankzij gips maar een boven, maar als ik op de zolder wifi zou willen zit ik snel op 4, tuin erbij? 5), maar elk systeem met beheer zou dit kunnen. Lees vooral reviews, ubiquiti heeft dat het cloudvrij kan zijn als voordeel maar daarbij natuurlijk opstart kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Ik heb al eens AP's neergezet, maar daarmee gaat de bovenstaande storing niet weg. Uiteraard heb ik dan wel 5Ghz. Maar ik wil toch graag weten waar die verstoring op 2.4ghz vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En als je je modem buiten de meterkast zet?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
lier schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:27:
Om de discussie to-shield-or-not even plat te slaan: @Nique de Graaff, ervaar je dezelfde problemen als je een netwerkkabel gebruikt in plaats van draadloos? En gebruik je krachtstroom? Invloed op unshielded kabels kan uiteraard (shielded is geen marketing term), maar niet in een huis-tuin-en-keuken omgeving.

Daarnaast, zou je all bovenstaande vragen kunnen beantwoorden?
Netwerkkabel == stabiel. Geen problemen mee. Casten over ethernet kan via third party aps, en daar zie je de storing dan ook niet op. Maar ik wil geen third party apps (moet je ook voor betalen). Ik wil gewoon native over WIFI streamen.

Er is geen krachtstroom in mijn huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:53:
Ik heb al eens AP's neergezet, maar daarmee gaat de bovenstaande storing niet weg. Uiteraard heb ik dan wel 5Ghz. Maar ik wil toch graag weten waar die verstoring op 2.4ghz vandaan komt.
Maar stel, je zet op 3 plekken in het huis strategisch een 5ghz accesspoint bekabeld neer (en zet de 2.4 evt uit). Heb je dan wel goede verbinding?
Zo ja dan heb jij waarsch geem bijzondete situatie. De 2.4 is hier ook waardeloos. Waarom? Nou een bekende is de video babyfoon, als ik die aanzet dan dropt mn 2.4ghz van 50mbit naar hakkelend 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Rookmelders, babyfoons, niet-wifi draadloze data, speakers, Bluetooth, verborgen ssids, magnetrons, transformatoren, zigbee, zwave, etc...

Pak een programmeerbare radio zoals een dvb-t receiver met flashbare firmware en ga spectrumscannen. Maar dat doet niets af aan de lastige werkelijkheid dat voor alles wat real time/bandbreedte nodig heeft zelfs in veel dorpjes in Drenthe de 2,4GHz band vol zit en zo weinig ruimte heeft dat iedereen elkaar stoort. Alleen aan wifi al is kanaal 6 hier bijvoorbeeld vol. Ga je daar met draadloze video 100% airtime vragen krijg je dit soort drops, het is immers een beetje soms een round Robin radio wereld.

Er is immers meer aan radio dan wifi. Totdat je dit soort scans doet (en tenzij je wappie bedrijven inhuurt die je bang willen praten ga je dit niet goedkoop kunnen doen tenzij je zelf bouwt en zelfs dan kun je de situatie vaak niet veranderen) ga je gewoonweg niet het hele beeld krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvCioGfYZgcfjDvjF5HFLy69Fc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/42OJ1a8BnjRF4duRcnibuUB9.jpg?f=fotoalbum_large

En gezien je de problemen merkt bij draadloze real time video (hoge airtime, hoge cpu load op apparaat, erg gevoelig) denk ik niet dat wat je wilt überhaupt kan met een oplossing op de 2,4 Ghz band.

[ Voor 40% gewijzigd door Umbrah op 09-09-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
teacher schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:56:
En als je je modem buiten de meterkast zet?
Ik heb UTP kabels van het modem / router door het hele huis naar de slaapkamers getrokken en op die punten heb ik een AP aangesloten. Dus dat WIFI signaal is vers. Zelfs dan krijg ik de storing. Zelfs met de TV en het apparaat dat cast op 20 centimeter afstand :).

Maar ik heb het modem momenteel buiten de meterkast geplaatst, op zo'n 3 meter in de hal. Helaas ook nu hetzelfde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Al alles spanningsloos getest?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:07:
[...]

Ik heb UTP kabels van het modem / router door het hele huis naar de slaapkamers getrokken en op die punten heb ik een AP aangesloten. Dus dat WIFI signaal is vers. Zelfs dan krijg ik de storing. Zelfs met de TV en het apparaat dat cast op 20 centimeter afstand :).

Maar ik heb het modem momenteel buiten de meterkast geplaatst, op zo'n 3 meter in de hal. Helaas ook nu hetzelfde resultaat.
Op de 2.4 is dat te verwachten, 2.4 is slecht waar je ap ook staat. Dat is vrij normaal in een huishouden in bewoond gebied. Wat niet normaal is
Het 5Ghz WIFI netwerk is vrijwel niet te gebruiken omdat het bereik er van slechts een meter of 3 is, en daarna valt er niks meer mee te doen. Dit was met het vorige router/modem óók het geval. Dus ik denk niet dat dit aan de router/modem ligt.
Ik bem benieuwd of dit ook is als het ap bv open in de woonkamer staat bij tv (dezelfde verdieping en geen buitenmuren js het belangrijkste).
De standaard in een modern huis is ongeveer 1x 5ghz ap per verdieping waar het ap op goede open plek staat (geen meterkast)

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2023 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Ja.

Voor vandaag geef ik het op :). Die rare storing gaat niet weg. En deze storing had ik niet in mijn vorige huis. Kennelijk zit er toch iets sterks op die frequentie.

Maar goed, het verhaal over die straalverbinding is sterk. Ik denk niet dat dat er wat mee te maken heeft

[ Voor 48% gewijzigd door Nique de Graaff op 09-09-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zijn er geen Tweakers met meetapparatuur die in de buurt wonen die langs kunnen komen?

[ Voor 25% gewijzigd door Raven op 09-09-2023 11:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:50

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ik heb even alleen dit plaatje laten staan uit de quote, hoever ben je hier van je router verwijderd? Het ziet eruit alsof je radio behoorlijk 'doof' is, mocht je er een paar meter vanaf staan. :)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:49:
Hier een opname van de interferentie zichtbaar op m'n tv tijdens het casten over 2.4Ghz WIFI. Nogmaals; deze storing vind ik terug op alle schermen waar ik naar toe cast. Zowel Miracast, chromecast (zowel op losse monitor van pc als tv beneden) als direct naar de TV, o en ook naar de android box bij m'n tv :). Allemaal exact dezelfde interval storing op het beeld. Ook als ik vast van een andere laptop, en óók als ik cast vanaf mijn telefoon. Deze storing is niet zichtbaar bij 5ghz wifi. Echter, zoals eerder beschreven is 5ghz erg onstabiel/slecht signaal in mijn huis.

[YouTube: Storing over 2.4ghz]
Waar kijk ik naar? Want dit ziet er helemaal niet uit als een wifi storing. Het oogt eerder als een regelmatige elektromagnetische puls die storing geeft op je lcd schermen. Zit je naast een boer met schrikdraad? Of heeft iemand een kattenverjager in de buurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:08:
Ik wil even met deze disclaimer benadrukken dat ik er niet vanuit ga dat Odido geïnteresseerd is om een straalverbinding door mijn huis te laten gaan. Ook niet dat er opzet in het spel zit. Ik draag geen aluhoedje. En ik maak mij ook geen enkele zorgen over mijn gezondheid e.d.

Ik ben puur geïnteresseerd in waarom ik die bijzondere verstoringen krijg op mijn WIFI netwerk.

[...]

[...]

De resultaten van netsh wlan show interface op ongeveer 6 meter afstand van de WIFI router.

[...]

Band : 5 GHz
Channel : 36
Receive rate (Mbps) : 19.5
Transmit rate (Mbps) : 19.5
Signal : 14%
OK, overduidelijk: er is geen sprake van interferentie van straalverbinding of iets anders, je hebt gewoon nauwelijks signaal op deze plek.

MS toont signaalsterkte op geheel eigen manier, maar "14%" komt overeen met zeer slecht signaal, onder de -80dBm. Dat is gelijk bewijs dat er geen interferentie is: met zo weinig signaal zou je bij minste of geringste helemaal geen verbinding hebben.
de meterkast (waar de router staat)

[...]

Er zijn géén barrieres tijdens die stap. Het is gewoon een keiharde grens in het luchtledige lijkt wel.
Als je router in de meterkast staat, is er - tenzij je geen deur hebt op je meterkast en er geen leidingen lopen - wel degelijk een barriere. Ik vind die 43% (-78dBm) ook allesbehalve florisant.

Probeer eens de router buiten de meterkast te verplaatsen (even tijdelijk, voor mijn part op keukenstoel ervoor oid). Kijk wat er dan gebeurt. Als je dan niet '100%' meet op 3 tot 6 meter (>=-50dBm) is er iets grondig mis met ofwel AP, danwel client NIC.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
wlmpie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:44:
[...]

Waar kijk ik naar? Want dit ziet er helemaal niet uit als een wifi storing. Het oogt eerder als een regelmatige elektromagnetische puls die storing geeft op je lcd schermen. Zit je naast een boer met schrikdraad? Of heeft iemand een kattenverjager in de buurt?
Haha, nee geen schrik draad. Het lijkt er inderdaad wel sterk op.

Als dit een LCD storing is, waarom verdwijnt ie dan op 5Ghz of ethernet streams? Zou de LCD storing er niet átijd moeten wezen dan. Ik denk dat het een 2.4ghz WIFI storing is omdat het alleen maar op die frequentie voor komt, en zoals in andere reacties al aangegeven, gebeurd dit niet alleen op deze TV, maar ook op andere TV's en schermen evenals android tv-boxes en chromecast :). En voor de duidelijkheid, alleen met beeld dat binnenkomt over WIFI 2.4ghz.
dion_b schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:45:
[...]

Als je router in de meterkast staat, is er - tenzij je geen deur hebt op je meterkast en er geen leidingen lopen - wel degelijk een barriere. Ik vind die 43% (-78dBm) ook allesbehalve florisant.

Probeer eens de router buiten de meterkast te verplaatsen (even tijdelijk, voor mijn part op keukenstoel ervoor oid). Kijk wat er dan gebeurt. Als je dan niet '100%' meet op 3 tot 6 meter (>=-50dBm) is er iets grondig mis met ofwel AP, danwel client NIC.
Heb ik gedaan op advies van een andere tweakers in dit topic, het maakt geen verschil.

[ Voor 32% gewijzigd door Nique de Graaff op 09-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Nique de Graaff
Dus als jij je wifi uit de meterkast, met line of sight 3- 6 meter van het modem gaat staan dan zakt je 5ghz signaal net zo hard in?
Vergeet je 2.4ghz even, dat is anno 2023 niet meer zo interessant

Dus even die netsh test herhalen met de condities zoals boven beschreven door dion (met toevoeginf line of sight of iig dezelfde verdieping)

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2023 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
laurens0619 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:51:
@Nique de Graaff
Dus als jij je wifi uit de meterkast, met line of sight 3- 6 meter van het modem gaat staan dan zakt je 5ghz signaal net zo hard in?
Vergeet je 2.4ghz even, dat is anno 2023 niet meer zo interessant

Dus even die netsh test herhalen met de condities zoals boven beschreven door dion (met toevoeginf line of sight of iig dezelfde verdieping)
Ga ik doen, maar dat wordt een later moment vandaag :). Ik moet nu van huis.

Maar mijn dank voor alle hulp is groot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
13 jaar geleden had ik slechts 1 ap voor het hele studentenhuis op 2.4 werkte prima
Daarna verhuisd naar appartement en 2.4 stond in de woonkamer maar signaal was waardeloos zelfs op 2 meter afstand. Met spectrum analysers bezig geweest maar oorzaak was nooit gevonden

Daarna verhuisd naar woning met 5ghz. Storing was voorbij maar had minimaal 2 aps nodig

Nu weer verhuisd en nu heb ik 3 aps nodig, 1 per verdieping. op de 1e waar nu geen ap staat heb ik geen 5ghz signaal ook al sta ik recht onder het zolder ap op 2.5 meter. Komt omdat ik de vloer door moet die gewapend/vvw heeft. Enige oplossing is 3e ap.

2.4 heeft wel signaal daar maar is brak/packetloss door de verstoring

zover mijn anekdote en ervaring met de 2.4 ghz :p

Jouw 2.4 ghz verhaal vind ik daarom niet opvallend, je 5ghz wel. Daarom interessant om dat te testen met evt plattegrond erbij

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2023 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

laurens0619 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:01:
zover mijn anekdote en ervaring met de 2.4 ghz :p
Over 2.4GHz kan ik heel kort zijn: https://www.ravenslair.nl/GoT2/wifi-scan-31032014.jpg (Nogal grote pic)
Dat was in 2014, sindsdien niet meer gemeten, maar wel gezien dat kanaal 14 wel eens wordt gebruikt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 21:23
Al een paar reakties gelezen, maar ik volg de hint van die dingen proberen te tackelen met een 'echte' spectrum analyzer met iemand die signalen kan analyzeren. Een amateur met een gezond dosis verstand en meetapparatuur of je kan eens proberen bij de Nederlandse versie van BIPT hier in Belgie.
Zit veel meer rommel op dan enkel wifi en BT.

Hier bij mij iets gelijkaardig meegemaakt op de 2.4GHz band en dan was er nog geen wifi op 5GHz bekend. 3 meter van de router had ik al bijna geen throughput meer. Ben weken bezig geweest met testen en aan te passen. Bleek toen 1 of ander 'security' camera te zijn in de buurt die hier eten in het root strooide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Raven schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 12:41:
[...]

Over 2.4GHz kan ik heel kort zijn: https://www.ravenslair.nl/GoT2/wifi-scan-31032014.jpg (Nogal grote pic)
Dat was in 2014, sindsdien niet meer gemeten, maar wel gezien dat kanaal 14 wel eens wordt gebruikt.
Nice

Alhoewel mijn ervaring is dat je juist last hebt van non wifi apparaten op de 2.4 ghz. Die accesspoints houden enigszins nog rekening met elkaar voordat ze zenden. De non wifi, zoals babyfoon, zie je niet met ssid scanner maar kennen vaak 1 modus: zenduhhhh

Maar in jouw pic is het sowieso game over, ook door de wifi

Zo ziet 2.4 eruit met meerdere accespoints
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXq-U9k0doaFaQ-QNhDhsxPMTDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a26gxcjv6Y6k1c6OWOqFCcAN.png?f=user_large

En zo ziet 2.4 eruit met een enkele draadloze camera
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvjnRX-BeJHXy6OccGwXmV-u7fc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/69bdYy4EQWJWYTswkbeyUiIY.png?f=user_large

https://www.acrylicwifi.c...a-interference-and-noise/

Kom daar maar eens tussen met je accesspoint ;)

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Vorkie schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:01:
[...]

Hoezo kan een unshielded UTP kabel geen storing oppikken? Of bedoel je in het specifieke geval van de topicstarter?

Het is wel degelijk een beschermend middel tegen bijvoorbeeld interventie in kabelgoten waar ook hoogvermogen doorheen loopt en daarnaast ook nog eens in vele bedrijfspanden, door de hoeveelheid, een standaard.

Even alle soorten -

[...]
*knip*. Speel niet op de man en hou het vriendelijk.

Afscherming van UTP kabels is alleen nodig als je een aantal netwerkkabels in een goot of bundel plaats.
Dan kun je last krijgen van de zogenaamde "Alien Next" storing, waarbij de signalen in hetzelfde frequentie gebied elkaar kunnen versterken en een interferentie veroorzaken.
Dat kan allen gebeuren bij bundels netwerkkabels die allemaal op de gelijke snelheid werken en dan eigenlijk alleen nog bij de hogere snelheden zoals 10Gbps, bij 1Gbps treed dat bijna niet op.

Alle andere stoorbronnen hebben geen enkel invloed op een UTP kabel en al helemaal geen 50Hz elektriciteit kabels hoe veel stroom daar ook door loopt of geschakeld wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 11-09-2023 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
*knip*
Afscherming van UTP kabels is alleen nodig als je een aantal netwerkkabels in een goot of bundel plaats. Dan kun je last krijgen van de zogenaamde "Alien Next" storing, waarbij de signalen in hetzelfde frequentie gebied elkaar kunnen versterken en een interferentie veroorzaken.
Dat is een primaire toepassing ja. Al kan het ook zijn als je andere sterke stoorsignalen hebt. En dan niet je babyphone, maar bijvoorbeeld in een industriele omgeving met zware apparatuur.
Dat kan allen gebeuren bij bundels netwerkkabels die allemaal op de gelijke snelheid werken en dan eigenlijk alleen nog bij de hogere snelheden zoals 10Gbps, bij 1Gbps treed dat bijna niet op.
Dat kan bij alles gebeuren wat in die frequentieband zit (en hell ook nog wel wat erbuiten, het is niet alsof de filters perfect zijn).
Alle andere stoorbronnen hebben geen enkel invloed op een UTP kabel en al helemaal geen 50Hz elektriciteit kabels hoe veel stroom daar ook door loopt of geschakeld wordt.
*knip*

Twisted pair helpt een hele hoop tegen storing doordat het behoorlijk een common mode effect wordt (oftewel zelfde storing op beide helften van het paar, en de ontvanger kijkt alleen naar het verschil tussen de twee). Maar dat is niet perfect, en ook de ontvanger kijkt niet perfect naar alleen het verschil.

Praktisch gezien voor elke thuis situatie is er nul reden om shielded UTP / FTP kabel te gebruiken. Dus daar ben ik het zeker mee eens. Maar je argumenten zijn echt te kort door de bocht.

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 11-09-2023 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Ik ga later op de dag aan de slag met de onderzoekjes. Maar zou dit een boosdoener kunnen zijn? Die Ziggo klant met 6 effing radios op 3 kanalen, en waarschijnlijk is die bovenste Ziggo van dezelfde klant. Dus in totaal 7 radios.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LXokbSx8H57HzmNyPIMO0uBiNdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/csQNdBJSzhGsuFOUNSJLKO4R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Nique de Graaff op 09-09-2023 15:31 . Reden: MAC adressen verwijderd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Dat is het ziggo hotspot, ik gok dat die 6 radios voor 6 verschillende buren staat (default extra ssid op iedere ziggo verbinding) en de tool de sterkste radio laat zien

Maar dat zijn 2.4 ghz netwerken en ik zou mij daar niet op focussen, de 5 is interessanter

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Sissors schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:19:
[...]

*knip*

[...]

Dat is een primaire toepassing ja. Al kan het ook zijn als je andere sterke stoorsignalen hebt. En dan niet je babyphone, maar bijvoorbeeld in een industriele omgeving met zware apparatuur.

[...]

Dat kan bij alles gebeuren wat in die frequentieband zit (en hell ook nog wel wat erbuiten, het is niet alsof de filters perfect zijn).

[...]

*knip*

Twisted pair helpt een hele hoop tegen storing doordat het behoorlijk een common mode effect wordt (oftewel zelfde storing op beide helften van het paar, en de ontvanger kijkt alleen naar het verschil tussen de twee). Maar dat is niet perfect, en ook de ontvanger kijkt niet perfect naar alleen het verschil.

Praktisch gezien voor elke thuis situatie is er nul reden om shielded UTP / FTP kabel te gebruiken. Dus daar ben ik het zeker mee eens. Maar je argumenten zijn echt te kort door de bocht.
Allereerst is hier uiteraard geen sprake van filtering bij een utp kabel, dus de kwaliteit ervan ook niet.
De ontvanger doet er ook niet toe want een gebalanceerde lijn is zwevend en elke storing komt gelijk maar tegengesteld door en effectief ziet de ontvanger dus niets van die storing.

De capaciteit van een utp kabel om invloeden van buiten te onderdrukken wordt enkel bepaald door de twist frequentie en de strakheid van de twist, dat is vastgelegd in de verschillende cat normen.
En juist dingen als zware industriële schakelpulsen hebben geen enkele invloed, dat zijn gewoon "het zal wel zo zijn" ideeen.
Enkel kabelbundels die dezelfde signalen voeren kunnen elkaars signaal versterken waardoor het mogelijk is dat er beïnvloeding ontstaat.

En het is heet geen common mode effect, common mode ontstaat als je apparatuur of kabel op verschillende plaatsen aan aarde legt, dan kunnen er common mode storigen of potentiaal verschillen optreden, dat heeft niets met de werking van een gebalanceerde lijn te maken

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 11-09-2023 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Umbrah
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Nogmaals, laat 2,4 GHz los. Zoals je nu ook al ziet: dat is nutteloos. Je hebt het Ziggo Roaming net al gevonden, gefeliciteerd, je ontvangt 6 buren hun public wifi. Je ontvangt dus ook 6 buren hun garagedeur openers, hun babyfoons, en hun zigbee netten die je NIET ziet in wifi scanning tools.

Je probleem is niet wifi, je probleem is radio, en de 2,4GHz band bij jou is vol. Tenzij je je hele woning isoleert daarvoor (en met zo'n lage frequentie is dat nog lastig), ga je het niet rustiger maken.

Focus nou op de 5GHz band, en los dat probleem op. De problemen op de 2,4GHz band gá je niet op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Maar als jouw apparaat verbinding blijft houden met het andere accesspoint of modem/router dan heeft dat AP helemaal geen functie.

Het nadeel van meerdere accesspoints in huis is dat je overlap van het bereik hebt. Dit kan er voor zorgen je met jouw device van AP 1 naar AP 2 loopt terwijl de verbinding met AP 1 behouden blijft. Dat is (volgens mij) niet is wat je op een bepaald punt kunt forceren, tenzij je iets geavanceerdere apparatuur hebt dan de dingetjes bij de Media Markt etc.

Soms kan het helpen om het zendvermogen van een AP naar beneden te zetten, om zo de overlap te verkleinen en de devices sneller te laten schakelen naar een sterker signaal. Alles op volle sterkte laten zenden is doorgaans geen goed idee bij overlap van bereik.

Je schrijft ook dat je onder een straalverbinding woont. Is dat in een appartementencomeplex met een antenne op het dak of gaat de straalverbinding recht over je woning heen en woon je een stuk lager? Ik vraag dit omdat het kan impliceren dat je in een appartement woont. Daar is helemaal niks mis mee maar doorgaans is het daar drukker in de lucht door de medebewoners die dicht op je wonen. Daarom is het ook zeker raadzaam om te kijken wat er in de lucht hangt aan wifi signalen. Een Wifi analyzer draaien op een telefoon is dan zeker een aanrader. Op basis daarvan kun je kijken welk kanaal voor jou handig is om te gebruiken.

EDIT: Het scannen is inmiddels gebeurd zie ik. En daarop zie je meteen een deel van het probleem: de 2,4GHz is vol. Er is geen ruimte meer voor jouw netwerk. Wil je tóch op de 2,4GHz dan moet je het zendvermogen opkrikken, uiteraard binnen de wettelijke kaders. Het nadeel daarvan is dat je devices ook net zo hard terug moeten schreeuwen om daar plezier van te hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door sypie op 09-09-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:52:
[...]

Allereerst is hier uiteraard geen sprake van filtering bij een utp kabel, dus de kwaliteit ervan ook niet.
De ontvanger doet er ook niet toe want een gebalanceerde lijn is zwevend en elke storing komt gelijk maar tegengesteld door en effectief ziet de ontvanger dus niets van die storing.
Natuurlijk doet de ontvanger dat wel. Je hebt een bepaalde bandbreedte waarin de signalen zitten. Je wil alle stoorsignalen buiten die bandbreedte weghouden uit je ontvanger, dus filter je die er uit.

Edit: Van An 800MS/s 10b/13b Receiver for 10GBASE-T Ethernet in 28nm CMOS
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AvigR9njMUgM8PjmfQNw62OLjc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VUvJS3FDBsUexAij5QwGL0Au.png?f=user_large
Wat zien we daar? Een input filter. Geen heel bijzonder filter, dus hij filtert slechts beperkt, maar hij filtert wel.
Of om hun tekst te gebruiken:
After the hybrid, a programmable-gain amplifier (PGA) is used to optimize the loading of the subsequent ADC and to provide some filtering of the input signal.
De capaciteit van een utp kabel om invloeden van buiten te onderdrukken wordt enkel bepaald door de twist frequentie en de strakheid van de twist, dat is vastgelegd in de verschillende cat normen.
En juist dingen als zware industriële schakelpulsen hebben geen enkele invloed, dat zijn gewoon "het zal wel zo zijn" ideeen.
Enkel kabelbundels die dezelfde signalen voeren kunnen elkaars signaal versterken waardoor het mogelijk is dat er beïnvloeding ontstaat.
Die mag jij mij uitleggen. Waarom kan een kabelbundel ernaast wel storing veroorzaken die door de twist heen komt, maar kan een externe storingsbron nooit door de twist heen komen, onmogelijk... Elkaars signalen "versterken"?
En het is heet geen common mode effect, common mode ontstaat als je apparatuur of kabel op verschillende plaatsen aan aarde legt, dan kunnen er common mode storigen of potentiaal verschillen optreden, dat heeft niets met de werking van een gebalanceerde lijn te maken
Wikipedia: Common-mode signal

De reden dat je aderparen hebt is dat je een differentieel signaal verstuurt. Naast voordelen als minder EMI als agressor, is een ander voordeel dat externe stoorsignalen op zowel positieve als negatieve ader inkoppelen. En gezien je signaal het verschil is tussen die twee aders, heb je minder last van de storing wanneer die storing op beide aders gelijk is: Common mode. Maar je common-mode rejection ratio, hoe goed dat onderdrukt wordt onder de streep, is nooit oneindig.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 09-09-2023 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik leg niets meer uit, jij neemt toch niets aan en leeft met je eigen ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 12:47
dion_b schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:48:

Geen scheidingsfilter aan de ingang van de wifi-ontvanger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:44:
Ik leg niets meer uit, jij neemt toch niets aan en leeft met je eigen ideeen.
Ik geef wetenschappelijke artikelen als bron (wel ge-edit, na jouw post dus had je misschien nog niet gezien). Jij beschuldigt mij van enkel van Google wijsheden te hebben, maar je wil dan niet erop ingaan waar ik fout zou zitten, dat vind ik een zwakte bod. (Overigens ik heb aan ontwerp van ethernet chip gewerkt...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

jadjong schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 20:46:
[...]

Geen scheidingsfilter aan de ingang van de wifi-ontvanger?
Ook met filter hou je een uitdaging, zie o.a. https://www.electronics-n...trong-signal/blocking.php

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:56
Zowel @Ben(V) als @Sissors concluderen dat het probleem met 99,9% zekerheid niet komt door een unshielded kabel. Jullie ruzie lijkt nu over die laatste 0,1% te gaan. Mag dat in een apart draadje s.v.p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 12:47
Ik bedoel nog analoog, aan het einde van de antenne. Alles wat je er analoog al uit filtert (10dB/oct ofzo) hoef je digitaal niet te versterken en gooit je input gain niet om zeep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
Ik ben een poosje werkzaam geweest voor de concurrent, maar ik denk het modem te herkennen.
Wifi is niet het sterkste punt van dit type apparaat en omdat in dit topic al de nodige troubleshooting gedaan is, kom ik aan het einde van troubleshooting opties. (als je dit proces ingaat, ben je vele uren aan de telefoon bezig. Even het script skippen mag hier niet)

De laatste optie is een Asus RT-AC86U die dan naar de klant (in bruikleen) werd gestuurd.
De gedachte daar achter is: 1) relatief betaalbaar, 2) Mogelijkheid om het zendvermogen op te schroeven & 3) 3 richtantennes (waarbij dan ook geadviseerd werd om de antennes naar de zwakste kant te laten wijzen)

((Tip: momenteel staat er 1 te koop in V&A voor 50 euro ; Het apparaat krijgt nog steeds security updates vanuit Asus))

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:44

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Sissors schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:30:
[...]

Als je het gaat laten meten door een wappie bedrijf, wat voor een uitslag verwacht je dan?
Uh dat was als een indicatie bedoeld, om te zien wat er zoal mogelijk is.

Het gaat me meer om het feit dat als iemand al zo'n tijd met een issue worstelt, er gemeten moet worden door experts.
Oftewel schakel een expert in om te checken waarom dat signaal wordt weggedrukt.

Wellicht heb je gelijk over dat dat specifieke zaakje een wappie bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terry A Davis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 21:43

Terry A Davis

Other OS 64 Bit

Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:49:

[YouTube: Storing over 2.4ghz]
Indien je in huis nog Coax kabel hebt liggen naast je Glasvezel modem.

Zou je met een multimeter de coax kabel mantel en binnenkant op potentiaal spanningverschil willen testen?
De rode draad van multimeter op buitenmantel Coax en zwarte draad van multimeter op een aarde.
(Zelfde voor binnenkant Coax doen)

De pulsen in de video zijn te regelmatig.

Het is algemeen bekend dat op Coax kabel stroom staat met hoog Ohmige bescherming tegen electrocutie.

Als je meer wil weten over Coax zoek dan:
spanning op antenne coax

Ook op tweakers forum werd het al sinds 2002 besproken.

Het kan zijn dat je geen Coax meer hebt. (Nieuwbouwwoning bijvoorbeeld)

Als je wel Coax hebt liggen en niet gebruikt werkt het als een soort antenne in elektromagnetische spectrum.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148308

[ Voor 12% gewijzigd door Terry A Davis op 10-09-2023 11:26 ]

Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:46:
[...]

Heb ik gedaan op advies van een andere tweakers in dit topic, het maakt geen verschil.
Bij verstoring zou je hoge RSSI maar verhoudingsgewijs lage link rate krijgen.
Bij drukte in de lucht zou je hoge RSSI en link rate, maar trage speedtests krijgen.

Geen van beide zijn hier van toepassing. Je hebt zowel lage RSSI als lage link rate, dat betekent dat je gewoon nauwelijks signaal hebt. Heel simpel: als je AP buiten de meterkast geplaatst hebt en op korte afstand zonder obstakels dit meet, dan is er iets mis met je apparatuur.
Nique de Graaff schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 15:20:
Ik ga later op de dag aan de slag met de onderzoekjes. Maar zou dit een boosdoener kunnen zijn? Die Ziggo klant met 6 effing radios op 3 kanalen, en waarschijnlijk is die bovenste Ziggo van dezelfde klant. Dus in totaal 7 radios.

[Afbeelding]
Dit is 2.4GHz, dus nee, dit is hoegenaamd niet oorzaak van brakke 5GHz.

Dat gezegd: staar je ook in de 2.4GHz niet blind op aantal netwerken. Een tooltje als dit verzamelt beacons die je vertellen welke netwerken er zijn, op welk kanaal en hoe sterk jij signalen van hun AP (die de beacon uitzendt) ontvangt. Wat het je niet vertelt is hoe druk die netwerken zijn. Een netwerk waar nauwelijks verkeer overheen gaat heb je ook nauwelijks last van, ook niet als het keihard binnenkomt. Omgekeerd kun je stukken meer last hebben van een zwak binnenkomend netwerkje waar veel verkeer is.

Mooi voorbeeld: die 'Ziggo' WifiSpots. Grote kans dat werkelijk niemand die dingen gebruikt - en al worden ze gebruikt, ze zijn capped qua bandbreedte dus ook qua impact op je radio.

Als ik dan op zo'n onvolledig overzicht (want wederom geen inzicht in drukte per kanaal) spijkers bij laag water ga zoeken, dan zijn het de netwerken op kanaal 3 en 9 die problematisch zijn, omdat ze op overlappende kanalen zitten. In de 2.4GHz wil je zeer nadrukkelijk niet overlappen met andere netwerken, als geheel vrij niet mogelijk is, is pal bovenop een ander netwerk veel beter dan half overlappen. Je hebt de SSIDs van uitgerekend die netwerken verborgen, dus ik denk dat dat jouw netwerken zijn. In dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor grootste zichtbare probleem in dat plaatje. In 2.4GHz wil je alleen kanalen 1, 6 of 11 gebruiken en alleen 20MHz kanaalbreedte.

Maar... iets anders wat ook hier te zien is, is dat ook in de 2.4GHz de RSSI van je eigen netwerken lager is dan dat van buren. Dat geeft aan dat de NIC waarmee je dit meet prima beter kan ontvangen en wijst ook dit erop dat plaatsing (of als je het daadwerkelijk buiten de meterkast geprobeerd hebt) functioneren van je AP niet goed is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nique de Graaff
Terry A Davis schreef op zondag 10 september 2023 @ 11:19:
[...]

Indien je in huis nog Coax kabel hebt liggen naast je Glasvezel modem.

Zou je met een multimeter de coax kabel mantel en binnenkant op potentiaal spanningverschil willen testen?
De rode draad van multimeter op buitenmantel Coax en zwarte draad van multimeter op een aarde.
(Zelfde voor binnenkant Coax doen)

De pulsen in de video zijn te regelmatig.

Het is algemeen bekend dat op Coax kabel stroom staat met hoog Ohmige bescherming tegen electrocutie.

Als je meer wil weten over Coax zoek dan:
spanning op antenne coax

Ook op tweakers forum werd het al sinds 2002 besproken.

Het kan zijn dat je geen Coax meer hebt. (Nieuwbouwwoning bijvoorbeeld)

Als je wel Coax hebt liggen en niet gebruikt werkt het als een soort antenne in elektromagnetische spectrum.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2148308
Mijn huis is gebouwd in 2010. Er is idd een coax aansluiting. Gebruik het niet.

Deze gaat vanuit de meterkast, door de vloerplaten en de muur naar de woonkamer, echter blijft de lijn maar aan 1 kant van het huis, daar de meterkast en de coax aansluiting in de woonkamer aan dezelfde zijde van de woning zitten.

Kabel van meterkast naar woonkamer
niet aangesloten, dus geen apparaten en ook niet op binnenkomend uit de straat
Kabel: 8.0 mΩ
Mantel: fluctueert tussen 10 - 15 mΩ

Check de videos maar, want het is lastig uit te leggen wat er gebeurd bij meten

Mantel

Binnenkabel

Ik wil nog even benadrukken dat er niets is aangesloten op de kabel, aan beide kanten niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Nique de Graaff op 14-09-2023 15:21 ]

• Terry A Davis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-05 21:43

Terry A Davis

Other OS 64 Bit

Nique de Graaff schreef op donderdag 14 september 2023 @ 11:40:
[...]

Mijn huis is gebouwd in 2010. Er is idd een coax aansluiting. Gebruik het niet.

Deze gaat vanuit de meterkast, door de vloerplaten en de muur naar de woonkamer, echter blijft de lijn maar aan 1 kant van het huis, daar de meterkast en de coax aansluiting in de woonkamer aan dezelfde zijde van de woning zitten.

Kabel van meterkast naar woonkamer
niet aangesloten, dus geen apparaten en ook niet op binnenkomend uit de straat
Kabel: 8.0 mΩ
Mantel: fluctueert tussen 10 - 15 mΩ

Check de videos maar, want het is lastig uit te leggen wat er gebeurd bij meten

Mantel
[YouTube: coax mantel test]

Binnenkabel
[YouTube: Coax binnen kabel test]

Ik wil nog even benadrukken dat er niets is aangesloten op de kabel, aan beide kanten niet.
Sorry voor late reactie, internet lag er een aantal dagen uit.

Ik vermoed dat je een Coax Terminator nodig hebt. Ik verzoek je te bekijken waarom Coax een bepaalde weerstand hoort te hebben.

Met de juiste weerstand op het einde van de kabel zorg je ervoor dat frequenties niet gaan spiegelen in de kabel en zo storing veroorzaken.

Wees alsjeblieft voorzichtig met de Coax, omdat je er een flinke schok van kan krijgen, wel met weinig electronen, maar een spanning kan de helft van 230Volt zijn, maar hoort normaal maximaal 40 Volt te zijn.

YouTube: Why is Coax 50 Ohms? (#340)

Zonder Coax Terminator worden hoogfrequente signalen aan het doodlopende einde van de Coax kabel terug gereflecteerd de kabel in, waardoor er meerde frequenties ontstaan dan er vanuit de bron komen door interferentie. Hierbij zijn er ook harmonische frequenties mogelijk.

Ziggo heeft op Coax tot 2 GigaHerz in gebruik, Caiway tot 1280 MegaHerz.

Ik hoop dat je een eigen router hebt, of die kan lenen van iemand, want in principe is een router die een provider levert in een alles in 1 apparaat met ook de modem erin al een probleem, omdat het modem en de WIFI antennes eigenlijk niet dicht bij elkaar mogen voor betere ontvangst/verzenden.

Gewoon routertje in een LAN poort drukken, wel zorgen dat ze niet hetzelfde 192.168.1.1 adres hebben want ( ze mogen niet hetzelfde subnet hebben. )

In Windows:

ipconfig

in een shell intypen, daar zie je gateway adres, bijvoorbeeld het 192.168.1.1, je weet dat dat je een andere router niet hetzelfde 192.168.1.1 kan laten hebben. Die zet je dan op subnet 192.168.123.1 bijvoorbeeld.

Onder linux terminal is het:

ip address show

[ Voor 31% gewijzigd door Terry A Davis op 20-09-2023 13:54 ]

Gary Winston: "The Answer is in The Box, Not in The Band!"

Pagina: 1