Coax onder stroom?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:10
Het volgende vreemde voorval deed zich voor:
Achtergrond
Ik wilde de kabels in de buurt van de modem/router eens opruimen. Mij viel op dat de HDMI kabel verbogen was die van de Ziggo mediabox naar de Denon versterker loopt.
Bij het eruit trekken van deze kabel zag ik vonken en dat leek me niet de bedoeling. Toen ik de netwerkkabel van de mediabox aanraakte voelde ik stroom (zo'n gevoel als een 9V batterij op je tong maar dan met mijn hand).
Ik verdacht de mediabox. Tussen de mediabox en de Denon versterker mat ik 18-20 V DC. Na het meten tussen de mediabox en de router mat ik precies hetzelfde.

De dader
Na alle kabels uit de mediabox getrokken te hebben was er geen potentiaal meer. Dus moest het één van de kabels zijn. Na beide kabels gemeten te hebben ten opzichte van de Denon kon ik de conclusie trekken dat het de coax kabel was.

Het probleem
Nu komt het uitermate vreemde gedeelte. Aan de kant van de coax kabel waar deze het huis binnen komt is er geen probleem. Aan de kant waar hij aansluit op het modem meet ik wel de ~20V DC. Ik heb de coax kabel door proberen te piepen en de buitenste aansluiting (de "cup"/"huls"?) piept prima door. De binnenste ader piepte afgebroken. Dus het zou een breuk kunnen zijn?

Wat is hier het probleem?
Het internet werkt prima en ik snap niet hoe het voltage aan de ene kant wel te meten is en niet aan de andere kant.

Enige tips wat ik kan doen om het probleem te identificeren of op te lossen?

Beste antwoord (via mrgnex op 24-09-2022 22:26)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Het is wat genoemd wordt een "common mode" spanning.
Dat spanningsverschil ontstaat door inductie van magnetische velden op kabels.
Zit geen vermogen achter, dus ongevaarlijk al kun je er wel electronica mee opblazen, net als statische lading.

Op te lossing door de coax bij binnenkomst na het AOP te aarden.
Als je een splitter daar hebt is het slim die te aarden, die heeft daar meestal ook een aansluitpunt voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 23-09-2022 08:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:29
Misschien potentiaal verschil in aarde?

Flake in "Elektrische schok bij aanraken Coax stekker"

https://community.ziggo.n...vooral-waarom/td-p/109427

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 22-09-2022 18:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

^ dit.

COAX uit de wandcontactdoos kent een aardig potentiaalverschil met aarde, dus voel je een tinteling als je de kern aanraakt.

Kan geen kwaad en hoort zo.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• mrgnex
Heroic_Nonsense schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:45:
[...]

^ dit.

COAX uit de wandcontactdoos kent een aardig potentiaalverschil met aarde, dus voel je een tinteling als je de kern aanraakt.

Kan geen kwaad en hoort zo.
Ook als de ethernet en/of hdmi van de connectbox schokken of iets dergelijks geven? Na het gerommel met kabels is dit niet meer het geval maar wellicht keert het terug.

Edit: bovendien is het niet als ik de kern aanraak maar een verschil tussen de buitenmantel en de aarde?

[ Voor 10% gewijzigd door mrgnex op 22-09-2022 22:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:40
Dit noemt men Lekstroom, en das een lekstroomfout..
als ik dit tegenkomt als technieker, en ik meet inderdaad stroom tussen je aardingspen en de coax buitenmantel , dan moeten we zoeken waar dit vandaan komt..

Normaliter zet ik dan één voor één de zekeringen van de stoppenkast af, tot die lekstroom wegvalt, zodat ik weet van welke kring die lekstroom die vandaan komt..

Als deze zou aanwezig blijven als de volledige electra vh huis afstaat, komt deze lekstroom van het coaxnet en dien je je coaxboer te contacteren.

Moest je je nog afvragen .... maar hoe kan die lekstroom nu van ergens vandaan komen ? komt omdat coax een erg lage weerstandswaarde heeft.. en stroom kiest de gemakkelijkste weg ..
het kan zeker ernstig zijn , en het kan zeker je aardlekschakelaars triggeren btw .. zorg sowieso altijd dat je werkende aardlekschakelaars hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:21

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

mrgnex schreef op donderdag 22 september 2022 @ 18:57:
[...]

Ook als de ethernet en/of hdmi van de connectbox schokken of iets dergelijks geven? Na het gerommel met kabels is dit niet meer het geval maar wellicht keert het terug.

Edit: bovendien is het niet als ik de kern aanraak maar een verschil tussen de buitenmantel en de aarde?
Heeft de Connectbox een stekker met randaarde? En zo ja, is die aangesloten op een geaard stopcontact?

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:18

MsG

Forumzwerver

Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:03:
[...]

Heeft de Connectbox een stekker met randaarde? En zo ja, is die aangesloten op een geaard stopcontact?
Nee:
Afbeeldingslocatie: https://content.hwigroup.net/images/products_500x300/371250/5/compal-ch7465lg-zg-ziggo-connect-box.jpg

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
Heroic_Nonsense schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 07:03:
[...]

Mijn excuses. In mijn post bedoel ik de mediabox. Maar ook deze heeft geen geaarde voeding (https://www.ziggo.nl/tele...diabox-next/specificaties).
Maar op zich zou dit niet nodig moeten zijn voor een 20V DC stroom lijkt me? Een lekstroom zou niet horen naar mijn idee. En het blijft vreemd dat ik die stroom maar aan 1 kant van de kabel meet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Zit geen vermogen achter, dus ongevaarlijk al kun je er wel electronica mee opblazen, net als statische lading.

Als je een splitter daar hebt is het slim die te aarden, die heeft daar meestal ook een aansluitpunt voor.

[ Voor 15% gewijzigd door Ben(V) op 23-09-2022 08:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• mrgnex
Ben(V) schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 08:30:

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat dit het geval is. Dat was ook mijn redernering maar het leek me eerst onlogisch gezien ik het voltage maar aan 1 kant mat.
Het volgende ben ik nu van plan (voor iemand die dit topic wellicht vindt):
- De waterleiding is geaard
- CV aan de waterleiding aarden
- Coax splitter aan de CV aarden

Niet de fraaiste optie en waarschijnlijk tegen 20 eletrieke "codes" in maar werken zal het wel. Bedankt voor het meedenken iedereen!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:40
@Ben(V) Lekstroomspanningen kunnen wel degelijk gevaarlijk zijn ...
niet alleen kan je coax zichzelf wegsmelten van de hoge temperaturen , maar ook kunnen dingen ontladen op jou...
Ik heb zo eens een ontlading van een beeldbuistv op mn doos gehad toen ik de coax uittrok ,en ik was daar toch een partij niet goed van ... ben gelijk maar even ritje spoed gemaakt

je coax extra aarden lost de issue NIET op.. als de aarding van je huis bv niet ok is (en wie meet dat nu na ?) ,kantie alsnog op jou ontladen of je aardlek eruit laten knallen..

enfin, keep it safe :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Lekstromen kunnen wel gevaarlijk zijn, maar daar heb ik het niet over.
Dit zijn common mode spanningen.
En lekstromen die komen in een coax infrastructuur niet voor.

En als de aarding van je huis niet in orde is heb je een heel wat belangrijker probleem, namelijk dat is elektrische aarding niet meer gegarandeert is, dat is heel wat gevaarlijker.

@mrgnex Aarden via waterleiding was vroeger heel normaal en de cv daarvoor gebruiken is prima.
De cv hoort zo wie zo geaard te zijn.
Tegenwoordig wordt het niet meer gedaan, omdat er ook kunstof waterleidingen gebruikt worden.

Pagina: 1