Hulp bij uitzoeken onderdelen Desktop PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadzia1233289
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-12-2023
Beste PC Fanaat

onderstaand de vragen.
zal het even snel samenvatten, ik ben in de markt voor een pc waar ik zowel op kan gamen als een workstation kan zijn. de bedoeling is een high end watergekoelde pc die ik later kan overklokken. budget is rond de €3000

zie graag jullie reactie tegemoet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een pc die eigenlijk alles kan, voornamelijk wil ik een workstation hebben die tegelijkertijd ook 4K kan gamen. een workstation omdat ik aan het oriënteren ben om een eigen bedrijf te starten in de ICT kant. ik wil daarnaast in mijn vrije tijd elke game spelen die ik zou willen

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik heb een budget in gedachte van rond de €3000 hier kan ik iets van afwijken natuurlijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
ik heb geen componenten die ik mee kan nemen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
ik heb al een aantal dingen uitgezocht maar ben nog aan het twijfelen, in de 1e instantie heb ik gekeken naar een i9 13900KF / i9 13900KS in combinatie met een RTX 4080. daarna heb ik gedacht om de i9 te laten in combinatie met een RTX 4090 hiervoor moet ik wel diep in het zakje graaien :D . daarna hoorde ik van de nieuwe 7900 XTX van AMD dit omdat deze tussen de 4080 en 4090 zit. maar onder de prijs van een 4080 zit. die had ik daarna in gedachte en dan in combinatie met de AMD 7950X. zodat je gebruik kan maken van de SAM, Simple Acces Memory. maar dan zit je dus met het Ray tranig en DLSS. daar zit ik dus nog over te twijfelen.

Wat betreft moederbord heb ik eigenlijk nog niks in gedachte aangezien hier heel veel ogen en haken aan zitten en ik hier nog niet zoveel verstand van heb met VRMS en dat soort dingen.

Case heb ik de H9 Flow in gedachte van NZXT dit omdat ik dit een mooie case vindt, er veel goeie verhalen over hoor en er genoeg plek is voor een custom waterkoeling loop.

Voor de rest zijn de enige eisen DDR5 ram en dan 64 GB met mogelijkheid om te upgraden in verband met dat het ook een workstation wordt.

Wat betreft de custom waterkoeling loop heb ik al wel nagedacht over de loop maar niet over de producten.
zo wil ik de CPU en de GPU er in toevoegen met 2x een radiator van 360MM. en zonder distro Plate. verder wordt de loop met hard tubing omdat ik het in 1x goed wil doen. dit is moeilijker daar ben ik van op de hoogte maar Youtube weet alles he :P

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
eigenlijk is de enige wens dat er geen tot weinig RGB in zit aangezien ik een strakke PC wil.

Ga je overklokken?
er is een wens om te overklokken maar wil dit pas doen op het moment dat er een goeie waterkoeling loop in zit aangezien de componenten op zich al aan de warme kant zijn.

Wat verwacht je van ons?[i]
graag hoor ik jullie tips en tricks om deze build zo efficiënt mogelijk te maken, geld maakt opzich niks uit aangezien ik dan langer moet sparen ;). ook ben ik nog opzoek naar tips voor eventuele waterkoeling loop.
en algemene tips die ik goed kan gebruiken bij het bouwen.

mocht ik iets niet goed hebben of iets wat beter kan hoor ik het graag.

alvast bedankt.

Beste antwoord (via Jadzia1233289 op 09-09-2023 21:29)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Jadzia1233289 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:59:
@martyw er gaat 100% een waterkoeler in, deze wordt wel custom loop.
het is altijd makkelijk om RT en DLSS te hebben mocht je een game spelen die het ondersteund dan is dat altijd makkelijk.

wat zijn dan de nadelen van een i9 als het qua temperaturen niks uit maakt, want er moet toch een waterkoeler op. de stroom maakt opzich niks uit, ik ben aan het kijken naar een 1200W PSU terwijl ik aan 850 nodig heb.
dit zodat er over capaciteit is dan blijft de PSU mooi rustig en staat het ook minder onder stress.

voor de rest zie ik niet echt een nadeel met de i9. misschien is het wat minder goed met gamen maar dat is niet de nummer 1 reden waarom de pc gebouwd worden.
Als je custom loop hem koel houdt, en je geen zorgen hebt over de opwarming van de aarde en je stroomrekening: go for it!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadzia1233289
@martyw Heb ik nog niet naar gekeken, zonet wel even snel overheen gekeken. ik kan hier wel wat inspiratie uit opdoen, moet namelijk nog wel nog een aantal dingen er dan aan aanpassen. mijn voorkeur gaat ook naar de Intel i9 als iemand zegt moet je echt niet doen wil ik het wel overwegen, wel bedankt voor je reactie:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
We kunnen de Intel Core i9 13900K nauwelijks aanbevelen. Het mag dan wel een van de snelste processors en dé snelste gamingprocessor van dit moment zijn, maar het stroomverbruik maakt hem praktisch onkoelbaar. Ook voor je energierekening en vanuit het oogpunt van duurzaamheid is het geen goede keuze.
Uit de recensie alhier: Intel 13th Gen Core Raptor Lake Review/Core i5 13600K, i7 13700K en i9 13900K getest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadzia1233289
@martyw oh kijk dat is overduidelijk bewijs dat ik misschien toch moet gaan voor AMD, is dit ook onkoelbaar met waterkoeling. en zou jij dan ook een AMD GPU aanbevelen, of dan toch voor Nvidia ivm met RT en DLSS?

zie dit niet als eigenwijs zijn maar gewoon de discussie starten.

ook zie ik dat de i9 in de test met de 7950X komt de i9 koeler uit?

[ Voor 11% gewijzigd door Jadzia1233289 op 08-09-2023 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Jadzia1233289 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:00:
@martyw oh kijk dat is overduidelijk bewijs dat ik misschien toch moet gaan voor AMD, is dit ook onkoelbaar met waterkoeling. en zou jij dan ook een AMD GPU aanbevelen, of dan toch voor Nvidia ivm met RT en DLSS?

zie dit niet als eigenwijs zijn maar gewoon de discussie starten.
Op de Ryzen moet een stevige waterkoeler, zoals de Deepcool in de BBG die ik ^^ noemde. RT en DLSS moeten ondersteund worden door de games die je speelt, dan heb je er wat aan. NVidia ondersteunt AI/ML software ook beter, deze maakt vaak gebruik van libraries die van CUDA gebruik maken. Maar als dit geen overwegingen zijn biedt AMD vaak wat meer value for money.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadzia1233289
het is altijd makkelijk om RT en DLSS te hebben mocht je een game spelen die het ondersteund dan is dat altijd makkelijk.

wat zijn dan de nadelen van een i9 als het qua temperaturen niks uit maakt, want er moet toch een waterkoeler op. de stroom maakt opzich niks uit, ik ben aan het kijken naar een 1200W PSU terwijl ik aan 850 nodig heb.
dit zodat er over capaciteit is dan blijft de PSU mooi rustig en staat het ook minder onder stress.

voor de rest zie ik niet echt een nadeel met de i9. misschien is het wat minder goed met gamen maar dat is niet de nummer 1 reden waarom de pc gebouwd worden.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Nu online
Jadzia1233289 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:59:

Als je custom loop hem koel houdt, en je geen zorgen hebt over de opwarming van de aarde en je stroomrekening: go for it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Advies kunnen we pas geven als je een volledige build zelf opstelt. Gebruik onder andere de BBG, doe je onderzoek en stel een lijstje met componenten samen. Doe hetzelfde voor de custom loop. Ik heb zelf vroeger met custom loops gewerkt en raad soft tubing aan om mee te starten. Hard tubing is echt wel pittiger, zeker voor een beginnner.

En, niet lullig bedoeld, maar sinds je topics uit 2021 lijk je nog niet veel verder met beslissingen maken
hulp bij het uitzoeken van een computer
Custom loop waterkoeling

Een nieuwe build met custom loop is een fantastische hobby, maar ook een enorm prijzige en tijdrovende. Je moet veel inlezen, componenten plannen en het bouwen is een uitdaging die ook vaak gepaard gaat met wat frustratie. Reken voor een deftige custom loop zo €750 (2 radiatoren, pomp, reservoir, fans, cpu block, gpu block, veel fittingen, harde tubing, coolwater, allerlei accesoires etc). Daarnaast kan de PC zelf ook duurder uitvallen omdat je een mooie, duurdere behuizing uitkiest die goed geschikt is voor waterkoeling.

Ik wil je er niet van af praten hoor, erg toffe hobby :P Maar die extra investering in koeling is puur voor de fun/looks/hobby, het is totaal onnodig. Sommigen krijgen wat spijt achteraf en hadden liever dat extra geld in een betere CPU/GPU gestopt. Als je dit allemaal niet erg vindt dan zou ik er zeker voor gaan. Maar inlezen en plannen is wel de sleutel tot succes bij waterkoeling, je gaat tegen allerlei vage probleempjes aanlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadzia1233289
@stin00

de build is nog niet helemaal compleet dus die kan ik nog niet geven, het grote deel is wel bekend.
ik heb de i9 13900K uitgekozen en de RTX 4090, case wordt de H9 Flow of de Lian Li 011 XL.
de ram wordt 64gb van G. Skill storage wordt 980 Pro van 2TB mobo is nog niet bekent omdat ik dat lastig vindt om uit te kiezen. PSU wordt 1000 of 1200 Watt en dan de koeling waterkoeling.

ik ben inderdaad nog niet verder dan 2021 maar ik heb een tijd besloten om het toch niet te doen. maar ik heb nu de centen en de motivatie om een hele PC te bouwen. ik vind het gewoon mooi en vooral met de waterkoeling.

ik weet dat dit qua prijs koelverhouding niet heel sterk is, Maarja het is een hobby en lijkt me geweldig om een pc te bouwen.

ik vind het ook interessant om hier over te leren. dat ik spijt ga krijgen lijkt me sterk maar is natuurlijk mogelijk,
ik heb ook geen verdere 'upgrades' die ik kan maken qua CPU en GPU.

bedankt voor de reactie en bepaalde punten ben ik het 100% mee eens. Maarja het is hobby en hobby mag was kosten :)
Pagina: 1