Toon posts:

Custom loop waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

• Jadzia1233289
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07-10-2022
beste lezer
ik ben nog nieuw in de pc wereld en wil graag een eigen systeem bouwen. ik wil graag groots uitpakken maar dus ik wil graag een costum waterkoeling loop hebben nou heb ik al een paar filmpjes gekeken over waar je op moet letten alleen weet ik natuurlijk nog niet alles. misschien kunnen jullie helpen met waar ik op moet letten. ik wil graag een loop met glazen tubes dus geen flexibele tubes aangezien ik dit er wat strakker uit vind zien. ik zie graag tegemoet wat jullie mij kunnen leren

groetjes

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:17

jgj82

Ja, maar = nee

Eerste vraag: wat voor systeem in welke behuizing?
Tweede vraag: heb je budget genoeg?

Een beetje Costum Loop is net zo duur als een gemiddelde PC. Houd rekening met €300,- tot €500+ al naargelang welke componenten je wil opnemen in de loop.

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:13
Harde tubing gaat hem echt niet worden voor je eerste build. En glas al helemaal niet. Hele ervaren bouwers hebben daar nog moeite mee.

• Jadzia1233289
@jgj82 ik wil graag bouwen in de Lian li 011 dynamic of de 011 mini. ik heb opzicht wel budget En ik weet dat het een hele dure oplossing is voor koeling. ik wil graag een ryzen 9 5900 en de 3080 in de loop doen wil ook nog even kijken naar het overklokken van de componenten maar dat weet ik nog niet zeker.

• Jadzia1233289
@WEBGAMING ik weet dat hard tubing veel lastiger is ten opzichte van soft tubing alleen ik vind hardtubing er een stuk cleaner uitzien en ik kies voor glas omdat dat schoon blijft en niet vager word naar mate dat je de loop lang hebt ik wil dan niet veel bochten gaan maken door de tubing te buigen maar door fittings te gebruiken dat maakt het al een stukje makkelijker

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:13
Kijk een keer naar derbauer, die heeft er ontzettend veel ervaring mee, met glas had hij ontzettende moeite.

Kan makkelijker zijn, als je het heel goed kan snijden. Als er ook maar een klein scherp randje aan zit, snij je de o ringen kapot en gaat de boel lekken. En dat glas snijden is nou net waar hij de meeste moeite mee had.

Dit is gewoon niet iets waar je als beginner aan moet beginnen. Of er gaan dingen kapot, of je bent er een jaar mee bezig. Of beide.

[Voor 10% gewijzigd door WEBGAMING op 09-02-2021 11:45]

• Jadzia1233289
@WEBGAMING ja ik heb er al naar gekeken en ik weet dat het lastig is. maar ik denk dat het de tijd wel waard is en het is iets waar ik ook wel lang mee bezig wil zijn dus ik denk dat ik het wel ga doen maar alsnog bedankt voor de reactie!!

• Jadzia1233289
@WEBGAMING en misschien als ik het probeer dat ik alsnog switch naar plastic.

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Jadzia1233289 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:32:
@jgj82 ik wil graag bouwen in de Lian li 011 dynamic of de 011 mini. ik heb opzicht wel budget En ik weet dat het een hele dure oplossing is voor koeling. ik wil graag een ryzen 9 5900 en de 3080 in de loop doen wil ook nog even kijken naar het overklokken van de componenten maar dat weet ik nog niet zeker.
Ik ben bang dat je onderschat wat zo'n grapje kost.
Klein opzetje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-CoolStream PE 360€ 83,90€ 83,90
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-Quantum Vector TUF RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi€ 169,-€ 169,-
1WaterkoelingEK Water Blocks EK-Velocity - AMD Copper + Plexi€ 77,84€ 77,84
1WaterkoelingEK Water Blocks Quantum Vector RTX 3080/3090 Backplate€ 40,04€ 40,04
1WaterkoelingEK Water Blocks TBE 300 D5 PWM D-RGB - Plexi€ 198,37€ 198,37
Totaal€ 569,15

Dat is zonder fittingen, fans, tubes/pipes en controllers en niet de beste pruts prestaties met 1 rad... Dan nog zo'n mooi distro-plate en je zit op €750,-

Je kunt via omeAli/Amazon/Ebay goedkoper spul krijgen, maar pas op met kwaliteit...

Je weet dat je een GPU van €1000,- helemaal uit elkaar mag gaan schroeven om er een koelblok op te monteren? :+

Ik zou het nog even overdenken en dan klein beginnen (alleen CPU+1 rad, gebruikt) met soft-tubes. Als je wat meer ervaring hebt kun je alsnog naar hardtube.

Gratis tip van iemand met 20+ jaar ervaring met (DIY)WC

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

• Jadzia1233289
@jgj82 oke maar hoe bouw je precies ervaring op dan moet je dus veel pc’s bouwen maar ik was niet van plan om eens in de 3 maand een andere pc te maken dus

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Jadzia1233289 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 14:58:
@jgj82 oke maar hoe bouw je precies ervaring op dan moet je dus veel pc’s bouwen maar ik was niet van plan om eens in de 3 maand een andere pc te maken dus
Mja, dat begrijp ik ook. Vooral veel blijven vragen dan.
En een gouden tip: "Denk aleer gij doende gaat en al doende, denk dan nog!"
Foutjes met water-cooling zijn vaak duur...

• Jadzia1233289
@jgj82 ja helaas is het een ding dat als je een foutje maakt in waterkoeling en je hebt een beetje pech dat het een duur foutje is. nou zag ik dat je wel vloeistof hebt dat niet geleid en dus niks kapot maakt als er wat fout Gaat. en ik weet dat het na lange tijd wel geleid door dat het in de loop zit. zou dit een goeie oplossing zijn om fouten met het bouwen te voorkomen? en ik hoor ook veel over dat je geen metalen moet mixen kan je me daar nog wat over vertellen?

• Jadzia1233289
@jgj82 misschien Dat ik inderdaad wel eerst een kleine loop neem met alleen de cpu en een radiator en dan later een grotere loop maak met de gpu erbij zo hoef ik ook niet alles in 1x te kopen. wat ik ook kan doen is eerst nog een tijdelijke lucht koeler er op zetten en dan alvast plannen hoe ik mijn loop ga maken en dan later alles in 1x kopen

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Jadzia1233289 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:17:
@jgj82 ja helaas is het een ding dat als je een foutje maakt in waterkoeling en je hebt een beetje pech dat het een duur foutje is. nou zag ik dat je wel vloeistof hebt dat niet geleid en dus niks kapot maakt als er wat fout Gaat.
Zeker. Ik gebruik zelf tijdens het lek-testen demiwater uit de supermarkt. Goedkoop en schoon.
Lek-testen doe je door alleen je pomp op je voeding aan te sluiten en dan zoiets op je 24pins te prikken (paperclip mag ook ;) ) zodat je PC stroomloos blijft en er bij lekkage weinig ellende gebeurt. Je kunt demiwater gewoon laten verdampen zonder dat er residu achterblijft op je (schone) componenten dat voor sluiting kan zorgen. Ik leg onder alle fittingen en verdachte plekken keukenpapier of tissues zodat ik ook kan zien waar het exact lekt. Je zoekt je anders een ongeluk als je je kast vol water terug vind. 8) Nadat ik er zeker van ben dat de loop dicht is (paar uurtjes tot een dag(!), afhankelijk van wat ik aan de loop gedaan heb) drain ik het geheel en vul de loop met premix-vloeistof waar additieven in zitten tegen corrosie en algen.
Jadzia1233289 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:17:
@jgj82 ... en ik hoor ook veel over dat je geen metalen moet mixen kan je me daar nog wat over vertellen?
Graag!

Het proces heet Galvanische Corrosie
Het komt er op neer dat een "edeler" metaal een "onedeler" metaal versneld laat corroderen als ze in dezelfde vloeistof liggen.

Schaamteloos gejat van wikipedia
De simpele samenvatting:
De metalen rechts in het schema vreten metalen links van ze op.
Wat betekent dit voor een waterkoeling in de praktijk?
Dat je moet zorgen dat alle delen van je componenten die in aanraking komen met water van hetzelfde materiaal moeten zijn. Vaak koper of nikkel in de praktijk. Het reducerend vermogen van deze twee metalen ligt zo dicht bij elkaar dat er niets of nauwelijks iets gebeurt.
Aluminium radiatoren bestaan ook, net zoals stalen koelblokken. En dit is de reden dat ik weg blijf van El Cheapo Chinese componenten. Vaak weet je niet van te voren waar ze van gemaakt zijn of kun je het niet zonder destructieve ingreep zien. >:)

Er is nog een mogelijkheid om een "offer-metaal" ofwel galvanische anode in je loop te stoppen, maar dat is iets uit eind jaren negentig vorige eeuw toen autoradiatoren en vijverpompen gebruikt werden om je PC te koelen. Het was leuk maar dat doe ik al jaren niet meer in elk geval...

Kijk eens op Youtube naar dit soort filmpjes, je krijgt dan een idee wat een goede aankopen zijn. Mijn ervaring is dat kwaliteit loont bij watercooling.
Ik heb radiatoren van meer dan 10 jaar oud en die doen het nog steeds prima.

Zorg voor een drainvalve op het laagste punt in je loop en een goed bereikbaar reservoir of fillport. Kost iets meer in het begin maar je gaat jezelf dankbaar zijn.

Succes!

• Jadzia1233289
heel erg bedankt voor de reacties ik heb hier echt wat aan gehad en ik zie dat je inderdaad al lang ervaring hebt. wat moet je eigenlijk gebruiken in een loop als ie echt gaat werken is dat gedestilleerd water of moet je daar echt bepaalde vloeistof voor gebruiken. als ik along the way nog meer vragen heb kan ik je dan gewoon een berichtje sturen of?

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 20:58

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Ga aub niet klooien en haal gewoon een fles premixed kant en klare koelvloeistof. Niks met kleurtjes want dat geeft uiteindelijk altijd gezeik. Bijvoorbeeld: EK-CryoFuel Premix 1000mL.

[Voor 12% gewijzigd door Huigie op 09-02-2021 16:35]

Specs

• Jadzia1233289
@Huigie heeft het nog bepaalde voordelen dan om premixed te halen ten opzichte van gewoon gedistilleerd water? en ik wou sowieso niks met kleurtjes doen dus dat komt goed uit

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-05 20:58

Huigie

Happy ASBO driver[317pk/516nm]

Er zitten toevoegingen in die ervoor zorgen dat verschillende metalen in je loop niet op elkaar gaan reageren.
De EK-CryoFuel Clear Premix 1000ml is een revolutionair koelmiddel voor PC waterkoelingssystemen. EK-CryoFuel is het meest chemisch stabiele koelmiddel dat enthousiastelingen en gamers het best mogelijke prestatieniveau en thermische efficiëntie biedt. EK-CryoFuel koelvloeistof is een zuivere, niet-toxische koelvloeistof op basis van de gepatenteerde chemische formule, die de vorming van afzettingen in de waterkoeling voorkomt. Waterkoeling gebruikers kunnen er zeker van zijn dat de EK-CryoFuel koelvloeistof, met zijn zeer lage viscositeit, hun waterblokken en andere delen van de circuit niet verstoppen of beschadigen bij gebruik met EK-DuraClear of EK-ZMT buizen.

Specs

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Huigie schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:45:
Er zitten toevoegingen in die ervoor zorgen dat verschillende metalen in je loop niet op elkaar gaan reageren.
[...]
Nou, geloof dat maar niet. Het vertraagd het proces hooguit. Als je verschillende metalen die ver uit elkaar liggen in het spectrum in je loop hebt gaat de zwakste er vroeg of laat aan. Additief of niet.

Ik zal kijken of ik de foto's nog ergens heb. >:)
Jadzia1233289 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 16:26:
heel erg bedankt voor de reacties ik heb hier echt wat aan gehad en ik zie dat je inderdaad al lang ervaring hebt. wat moet je eigenlijk gebruiken in een loop als ie echt gaat werken is dat gedestilleerd water of moet je daar echt bepaalde vloeistof voor gebruiken. als ik along the way nog meer vragen heb kan ik je dan gewoon een berichtje sturen of?
Yep, ik gebruik ook EK Cryofuel Clear. Ik zal dat in mijn andere post nog even verduidelijken.
Bij vragen mag je ze altijd stellen. Kijk ook in de andere WC-topics op dit forum. Staat ook veel wijsheid in!

[Voor 45% gewijzigd door jgj82 op 09-02-2021 16:54]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
en zorg voor een drainport en ververs de boel regelmatig ;)

• Jadzia1233289
@jgj82 top dank je wel!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee