Zeker. Ik gebruik zelf tijdens het lek-testen demiwater uit de supermarkt. Goedkoop en schoon.
Lek-testen doe je door alleen je pomp op je voeding aan te sluiten en dan
zoiets op je 24pins te prikken (paperclip mag ook

) zodat je PC stroomloos blijft en er bij lekkage weinig ellende gebeurt. Je kunt demiwater gewoon laten verdampen zonder dat er residu achterblijft op je (schone) componenten dat voor sluiting kan zorgen. Ik leg onder alle fittingen en verdachte plekken keukenpapier of tissues zodat ik ook kan zien waar het exact lekt. Je zoekt je anders een ongeluk als je je kast vol water terug vind.

Nadat ik er zeker van ben dat de loop dicht is (paar uurtjes tot een dag(!), afhankelijk van wat ik aan de loop gedaan heb) drain ik het geheel en vul de loop met
premix-vloeistof waar additieven in zitten tegen corrosie en algen.
Graag!
Het proces heet
Galvanische Corrosie
Het komt er op neer dat een "edeler" metaal een "onedeler" metaal versneld laat corroderen als ze in dezelfde vloeistof liggen.
Schaamteloos gejat van wikipedia
De simpele samenvatting:
De metalen rechts in het schema vreten metalen links van ze op.
Wat betekent dit voor een waterkoeling in de praktijk?
Dat je moet zorgen dat alle delen van je componenten die in aanraking komen met water van hetzelfde materiaal moeten zijn. Vaak koper of nikkel in de praktijk. Het reducerend vermogen van deze twee metalen ligt zo dicht bij elkaar dat er niets of nauwelijks iets gebeurt.
Aluminium radiatoren bestaan ook, net zoals stalen koelblokken. En dit is de reden dat ik weg blijf van El Cheapo Chinese componenten. Vaak weet je niet van te voren waar ze van gemaakt zijn of kun je het niet zonder destructieve ingreep zien.
Er is nog een mogelijkheid om een "offer-metaal" ofwel galvanische anode in je loop te stoppen, maar dat is iets uit eind jaren negentig vorige eeuw toen autoradiatoren en vijverpompen gebruikt werden om je PC te koelen. Het was leuk maar dat doe ik al jaren niet meer in elk geval...
Kijk eens op Youtube naar
dit soort filmpjes, je krijgt dan een idee wat een goede aankopen zijn. Mijn ervaring is dat kwaliteit loont bij watercooling.
Ik heb radiatoren van meer dan 10 jaar oud en die doen het nog steeds prima.
Zorg voor een
drainvalve op het laagste punt in je loop en een goed bereikbaar reservoir of fillport. Kost iets meer in het begin maar je gaat jezelf dankbaar zijn.
Succes!