Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Meer zelfstandigheid energie, totaaloplossing.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:31
De huidige situatie:
Woonachtig in Lisse, NL.
Huis van 2014, incl bijhorende isolatie, alle techniek is ook 9-10 jaar oud.
Intergas HRE 36/30 CV ketel voor verwarming en bijstoken tapwater.
Zonneboiler (150L?) voor warm tapwater.
Vloerverwarming lage temperatuur op 2 verdiepingen.
3570Wp (21x170) op ZW 40 graden, omvormer stecagrid 4200.
980Wp (2x 490) op ZW 10 graden, omvormer APS DS3.
Nagenoeg geen ruimte op ZW om uit te breiden.
Elektrische auto: 1500kWh per jaar, 1-2x per week laden op eigen oprit is genoeg.

Huidig verbruik is ongeveer 600m3 gas en 500kWh (bovenop salderen).
Op basis van mijn huidige verbruik geeft eigenlijk geen enkele "zelfscan" aan te investeren, zelfs als ik aangeef dat carbon footprint belangrijker is dan terugverdientijd.

De wensen:
2e elektrische auto met 6000kWh verbruik (ter vervanging van 4000L diesel).
Zoveel mogelijk zelfstandigheid: grootste deel energiebehoefte zelf opwekken (en opslaan).
Voorbereiden op stoppen saldering.
In januari loopt mn voordelige vaste contract af, dan gaan m'n maandelijkse kosten bijna verdubbelen, zou lekker zijn als het dan draait.
Eventueel van het gas af (en dan ook elektrisch koken).
Meer comfort: koeling woonkamer en slaapkamers (dat hoeft geen standje lucht/lucht airco op 18 graden, maar gewoon een paar graden minder in de zomer zou lekker zijn).
Geen huis met rondom warmtewisselaars en omwikkeld met slangen (1 op de garage is prima), het moet wel toonbaar blijven.
Geen herrie voor de buren, al denk ik dat dat met 1 warmtewisselaar op de garage wel goed moet komen.
(Deels) te monitoren/regelen via home assistant, of anders een goede geïntegreerde oplossing.

Wat ik denk dat nodig is:
Een (hybride) warmtepomp van 4-5kW, welke het toestaat om (later) van het gas af te gaan, met mogelijkheid te koelen via de vloerverwarming. Ik zat te denken aan de Mitsubishi SUZ-SWM40VA, maar misschien is een variant met R290 koudemiddel ook wel een pre..
Al lees ik nu ook over een warmtepompboiler, hoe past dat in het plaatje?
Accu van 10-15kW, incl slimme sturing (stoppen salderen, dynamische tarieven, balanceren met huis/auto).
Nieuwe zonnepanelen op ZW van ~6000Wp, deze zie ik deels als investering voor de elektrische auto en deels voor de warmtepomp.
Huidige 3600Wp zonnepanelen verplaatsen naar NO, met nieuwe omvormer (9 jaar oud en eigenlijk voor een groter vermogen).
Terugverdientijd zal wel 15+ jaar zijn, maar dat heb ik over voor comfort en zelfstandigheid / stukje risicovermindering m.b.t. prijzen.

Vragen:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, los van gewoon te weinig kennis van dit soort zaken.
Mis ik nog iets in de benodigdheden?
Hebben jullie tips naar specifieke merken/types/etc?
Ik heb wat moeite met het vinden van 1 contact (totaalinstallateur?) om te voorzien in alles wat benodigd is voor mijn wensen, tips? Of moet ik toch zelf uitzoeken wat er exact nodig is en verschillende bedrijven zoeken voor de installatie. Ik vrees dat het uiteindelijke systeem dan niet lekker gaat samenwerken.

Alle reacties

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:53
NL of Be?
Een accu heeft eigenlijk nog steeds geen zin in NL. Het mist ongunstigste scenario voor de accu is als je 1x je nachtverbruik kunt opslaan (=minder salderen/ meer eigen verbruik).
Met zo weinig verbruik en 2014 isolatie zou in 1x naar warmtepomp ook moeten kunnen, dus geen hybride.
Geen idee of een warmtepomp-boiler i.c.m. zonneboiler interessant is.

Kook je al gasvrij?

• mitsumark
NL, dus alleen subsidie op de warmtepomp voor zover ik weet.
Accu subsidie is (nu nog) geen sprake van, kan ik eventueel mee wachten tot hier meer duidelijkheid over komt (in ieder geval na de verkiezingen), toegevoegde waarde is vooral na stoppen saldering..
Verbruik van zonsondergang tot zonsopgang is hooguit 3kWh, dus dan zou 3-5kWh accu (voorlopig) eventueel voldoende zijn.
Maar ik zit straks ook met het laden van de 2e auto, die staat op werk als de zon schijnt..
Al gaat die zomaar 40kWh per werkdag verbruiken, zo'n grote accu lijkt me dan ook weer wat onhandig op het moment.

Hybride zou alleen zijn als de gasketel nog toegevoegde waarde heeft, voor verwarming van het huis is dat niet nodig imo, dus alleen nog maar voor tapwater (als er onvoldoende in het zonneboiler systeem zit).
Ik heb al wel eens meegemaakt dat de ketel uit stond, en bij het vullen van het bad kreeg ik op den duur lauw->koud water dus iets extra's om tapwater te verwarmen is dan wel nodig (ik ga het douchen/badderen niet plannen, het systeem moet mij dienen, niet andersom).

Koken nu nog op gas, maar dat zou dan het laatste zijn, ik sta open voor een elektrische kookplaat met bijhorende aanpassing meterkast.

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 08-09-2023 11:36 ]

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Als de terugverdientijd niet zo belangrijk is zou ik gewoon gelijk Full Electric gaan.
Je zal alleen naar verwachting wel ~ €2000,- moeten bij leggen na 15 jaar. Dus in wezen wat je nu ongeveer betaald voor een cv ketel.
Ga even uit van een offerte prijs van €15.000,-* excl. subsidie.

*: Bedrag is ongeveer genomen, per installateur, merk en type warmtepomp kan dit momenteel enorm verschillen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mitsumark schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:03:
Vragen:
Ik zie door de bomen het bos niet meer, los van gewoon te weinig kennis van dit soort zaken.
Mis ik nog iets in de benodigdheden?
Hebben jullie tips naar specifieke merken/types/etc?
Ik heb wat moeite met het vinden van 1 contact (totaalinstallateur?) om te voorzien in alles wat benodigd is voor mijn wensen, tips? Of moet ik toch zelf uitzoeken wat er exact nodig is en verschillende bedrijven zoeken voor de installatie. Ik vrees dat het uiteindelijke systeem dan niet lekker gaat samenwerken.
Misschien handig om je woonplaats of woongebied (ivm privacy) te vermelden al dan niet via een membersonly tag

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

• mitsumark
DutchWing schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:41:
[...]

Misschien handig om je woonplaats of woongebied (ivm privacy) te vermelden al dan niet via een membersonly tag
Lisse: toegevoegd aan TS.

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Met 4000 liter diesel aan een gemiddeld verbruik van 5l op 100 km kom ik aan 80 0000km
Met 6000 kWh aan een gemiddeld verbruik van 20 kWh op 100 km kom ik aan 30 000 km

Is dat verschil normaal of niet?

Als ik wat tussen de lijnen lees wil je volledig onafhankelijk zijn zonder saldering, in de zomer gaat dat lukken met een batterij exclusief de 2EV's, in de winter ga je stroom moeten inkopen.

Ik zou dan adviseren van je zonnepanelen te optimaliseren voor wintergebruik (hoek omlaag richting 15-20 graden, PERC), dynamisch energiecontract waarbij je batterij kan opladen van het net indien de prijs het laagst staat in de winter.

Als je vandaag moest kiezen tussen zonneboiler voor tapwater of warmtepompboiler met zonnepanelen voor tapwater dan is optie 2 de winnaar.

Een zonneboiler is effecienter maar eenmaal het vat warm staat slaagt de zonneboiler af en heb je niets meer aan die collectoren, soms werken die dingen maar 1 of 2 uur op een dag.

Als de collectoren en de zonneboiler er al staan zou ik eraf blijven en mits het bijverwarmen van tap water echt beperkt is zou ik er een simpele elektrische boiler naast zetten.

• mitsumark
sprankel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:27:
Met 4000 liter diesel aan een gemiddeld verbruik van 5l op 100 km kom ik aan 80 0000km
Met 6000 kWh aan een gemiddeld verbruik van 20 kWh op 100 km kom ik aan 30 000 km

Is dat verschil normaal of niet?
Oh oeps, km/L verward met L/100km, gaat om 1500L diesel, het leek al zoveel toen ik het opschreef |:(
Als ik wat tussen de lijnen lees wil je volledig onafhankelijk zijn zonder saldering, in de zomer gaat dat lukken met een batterij exclusief de 2EV's, in de winter ga je stroom moeten inkopen.

Ik zou dan adviseren van je zonnepanelen te optimaliseren voor wintergebruik (hoek omlaag richting 15-20 graden, PERC), dynamisch energiecontract waarbij je batterij kan opladen van het net indien de prijs het laagst staat in de winter.

Als je vandaag moest kiezen tussen zonneboiler voor tapwater of warmtepompboiler met zonnepanelen voor tapwater dan is optie 2 de winnaar.

Een zonneboiler is effecienter maar eenmaal het vat warm staat slaagt de zonneboiler af en heb je niets meer aan die collectoren, soms werken die dingen maar 1 of 2 uur op een dag.

Als de collectoren en de zonneboiler er al staan zou ik eraf blijven en mits het bijverwarmen van tap water echt beperkt is zou ik er een simpele elektrische boiler naast zetten.
Volledig onafhankelijk is een utopie, maar als ik het kan benaderen zou het wel lekker zijn, in eerste instantie misschien zonder rekening te houden met de 2e EV.
Hoek omlaag kan niet zomaar, het dak is simpelweg 40 graden (al zijn daar vast oplossingen voor). Ik kan wel een beetje spelen met de hoeveelheid.
Eventueel kunnen er nog wel een paar bij op de garage, maar dan zitten ze tot halverwege de middag in de schaduw van het huis, dus voegt niet heel veel toe.

De zonnecollector en vat staan er al sinds nieuwbouw, kan ik beter laten staan denk ik, hooguit het vat vergroten?
Al kan ik bij verwijderen wel meer panelen kwijt (2000Wp extra) en kan binnen gewoon een warmtepompboiler op de plek van het vat, maar ergens wil ik eigenlijk geen prima functionerende spullen wegdoen, net als met de oude panelen..

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 08-09-2023 13:09 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je zou een vat met twee spiralen kunnen doen.
Maar een zonnecollector levert intussen voor zijn dakoppervlak minder op dan PV+warmtepomp, dus afdanken is niet altijd zonde.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sprankel
Op voorwaarde dat je vandaag toekomt met het vat van de zonneboiler wat wilt zeggen dat heel het gezin kan wassen zonder dat het vat leeg gaat op een normale dag heeft het niet zoveel nut om een groter vat te voorzien en al helemaal niet in een tapwater zonneboiler omdat die zijn warmte niet kan vasthouden over lange periodes van tijd zoals 48uur.

Dan moet je een buffervat steken dat heel goed geisoleerd is maar dat word doorgaans enkel gedaan als je de warmte van je zonneboiler ook richting verwarming wilt sturen.

Ik denk dat je best de zonneboiler en het vat laat voor wat het is.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15

Croga

The Unreasonable Man

sprankel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:27:
Ik zou dan adviseren van je zonnepanelen te optimaliseren voor wintergebruik (hoek omlaag richting 15-20 graden, PERC),
Die snap ik even niet.... De zon staat lager in de winter, dan wil je toch juist een grotere hoek? Eerder richting de 60-70 graden zodat de zon er meer recht op valt? Wat mis ik in mijn logica?

• sprankel
Croga schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:19:
[...]

Die snap ik even niet.... De zon staat lager in de winter, dan wil je toch juist een grotere hoek? Eerder richting de 60-70 graden zodat de zon er meer recht op valt? Wat mis ik in mijn logica?
8)7 de zon staat op 20 graden niet de panelen

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15

Croga

The Unreasonable Man

sprankel schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 13:26:
8)7 de zon staat op 20 graden niet de panelen
Thanks, klopt mijn aanname in ieder geval :-) Ik was al bang dat mijn plan helemaal in duigen zou gaan :-D
Pagina: 1