Anoniem: 1814876

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:56
De spanning dient 230v +/-10% te zijn. Dus tussen de 207v en 253v te liggen. Op de screenshot's lijkt het daar net aan te voldoen.

Ik ben het overigens met je eens dat de spanning wel erg laag is, waarschijnlijk hebben andere in de wijk last van een hoog voltage (dunne kabels) en hebben ze dat op proberen te lossen met het verlagen van de spanning, wat nu bij jouw problemen lijkt te geven.

Ik zou een melding maken bij je netbeheerder, misschien kunnen ze nog iets fine tunen. Zo niet dan kunnen ze een netverzwaring gaan inplannen, net zoals in 99% van de rest van Nederland zo vermoed ik.

Hier ook grote spanningsschommelingen, maar ik zit aan de hoge kant Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_gbsCfKur5I6wJ-68pD3UaKhhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7XCL92EmmhuLoq3KUzz7Twym.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 98% gewijzigd door lithoijen op 07-09-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:26
Volgens de wet mag de spanning 10 procent meer of minder zijn. Hebt u 1 fase? Dan mag de spanning op uw aansluiting tussen de 207 en de 253 volt zijn. Bij een aansluiting met 3 fasen mag de spanning op de aansluiting tussen de 360 en de 440 volt zijn.
Bron:
https://www.consuwijzer.n...ng-mag-aansluiting-hebben

Bij 3 fasen is dat uiteraard tussen 2 fasen gemeten.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Je zou eens contact kunnen zoeken met je netbeheerder om te vragen of ze met deze specifieke dips bekend zijn en of ze er iets aan kunnen/willen doen (ook al voldoet die 208 V net aan de regels, zou een beetje meer marge geen kwaad kunnen).

Bij mij in de straat waren ook rare pieken en dalen, maar sinds ze een paar jaar geleden groot onderhoud gedaan hebben in het stroomhuisje, blijft het netjes tussen 229 en 242 V (afhankelijk van de hoeveelheid zon).

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19-06 19:59

Jan2023

KISS

Als je gevoelige elektronica bezit zou je kunnen overwegen om deze achter een ups te zetten.
Al die spanningsvariaties lijken mij niet bevoordelijk voor de levensduur.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WAUOIU0hf3U4CwvMJJ4aEEeUiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jh60qU9dIbyKJd3GOVoATTkY.png?f=fotoalbum_large

Hier netjes tussen de 242 Max en 228 min.
Eigenlijk heel stabiel. T hele jaar al. Wel in de zomer meer schommeling dan in de winter maar toch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgvamlqPm5-PNahG4k0-_P1ylbY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WCqXF2BQKpXMY0WhX8EvVqfA.png?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
Jan2023 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:41:
Als je gevoelige elektronica bezit zou je kunnen overwegen om deze achter een ups te zetten.
Dat moet dan wel een dure (en inefficiënte 10 tot 20% verlies) dubble conversie ups zijn. Een standaard line interactive schakelt pas over op de accu als de spanning te laag of te hoog wordt.

Die kan dan ook niet zijn accu bijladen. Als de spanning niet snel genoeg normaal wordt schakelt die uit door een lege accu. Vaak kost het minimaal 8 uur om die accu weer vol te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Nieuwsgierig geworden heb ik ook eens een grafiek getrokken van het spanningsverloop hier. Deze is van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RL377tNZA1dYrf2d2-KN38QAlto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dKDqUKHruwGUWD2BTfucavcL.png?f=fotoalbum_large

Meest opvallend is de grote val omstreeks 12:20 uur. Als het precies om 12 uur was geweest, dan zou ik gaan denken dat mijn boiler van 1800 Watt dit veroorzaakt en mijn huisaansluiting van bedenkelijke aard is.
Omstreeks die tijd van de spanningsval is wel iets anders ingeschakeld van ca 1400 Watt. Kan iets in de werkplaats zijn geweest. Eens zien of ik het kan reproduceren.

Ik heb hier ook wel eens perioden dat de led verlichting wat knippert. In theorie is die gevoeliger voor spanningswisselingen dan gloeilampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:58

Bob

Waarom is led verlichting in theorie gevoeliger? Als daar hoge kwaliteit drivers in zitten zijn die net minder gevoelig, de drivers vangen het verschil dan helemaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Bob schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 10:58:
Waarom is led verlichting in theorie gevoeliger? Als daar hoge kwaliteit drivers in zitten zijn die net minder gevoelig, de drivers vangen het verschil dan helemaal op.
Dat zou je wel denken, maar ik baseer het op het feit dat gloeilampen nagloeien en led niet.
De laatste keer dat het mij opviel was bij een stel LED buizen, die je in bestaande TL armaturen kan steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:13
Spanning fluctueert. Dat is normaal. Er zijn kwaliteitsgrenzen NEN-EN 50160. De spanning blijft binnen die grenzen zo te zien.

De andere kwaliteitsparameters kun je zo niet meten, daar heb je een geavanceerder meetapparaat voor nodig.

Lampen zijn voor gevoelig voor snelle , veranderingen en impulsen, dan knippert het even. Probeer dat maar eens door de waterkoker snel aan en uit zetten.

De enige lampen die dit niet hebben zijn DC lampen, met een stabiele voeding of driver. Gemiddelde E27’s zijn dit niet. Die zijn altijd wel iets afhankelijk van de spanning. Dimbare lampen zullen het iets minder hebben.
http://www.olino.org/blog...t-consumenten-led-lampen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De spanning fluctueert al 100x per seconde van 0 naar 325 Volt. Bij TL-lampen met conventioneel voorschakelapparaat of eenvoudigere LED-lampen kan je dat al zien met het blote oog, als je daar gevoeliger voor bent.

De term voor verandering van verlichtingsterkte ten gevolge van netspanning is "Flicker". Model gebaseerd op een 60 Watt gloeilamp.

Ik denk dat niet-dimbare LED-lampen de minste last hebben van Flicker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Jan2023 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:41:
Een standaard/normale UPS doet hier weinig aan. Wat je nodig hebt is een zogenaamde 'online double conversion UPS' oftewel een AC regenerator. Een dergelijk apparaat doet de inkomende AC omzetten naar DC waaruit deze vervolgens weer een nieuwe schone AC 50Hz maakt welke perfect 230V is.

Ik heb zelf ervaring met de Eaton 9PX serie op mijn werk waar we de netspanning wilden stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:45
Ik begrijp niet waar je je druk om maakt. Je netspanning ligt binnen de toleraties. De werkelijke netspaning is niet interessant, zolang deze binnen de 208 en 254 volt ligt. Het enige waarvoor die netspanning mogelijk interessant kan zijn, is om te voorspellen of en wanneer je zonnepanelen gaan uitvallen. Als jouw netspanning (bij de omvormer) nu al op piekmomenten rond de 250 volt ligt, dan kan het een kwestie zijn van 1 extra buurman met zonnepanelen. Bij mij is dat nog lang niet het geval, op piekmomenten ligt de netspanning rond de 240 volt.

Zoals @Dre al opmerkt, het gaat hier natuurlijk al om een gemiddelde netspanning. De echte netspanning fluctueert inderdaad 100x per seconde van 0 naar 325 volt. Denk je dat je apparaten erom geven dat het de ene keer fluctueert tot 320 en de andere keer tot 350 volt? Die zitten daar helemaal niet mee.

Het enige wat storend kan zijn is, dat als je nog ouderwetse gloeilampen gebruikt, je plotselinge verschillen vaak wel kan zien. Als mijn ouders vroeger de frituurpan aanzetten, dan kon ik dat op mijn kamer zien omdat het licht dan een fractie minder fel ging branden. Als je je hieraan stoort, dan wordt het tijd om over te schakelen op LED verlichting van goede kwaliteit, dan zie je hier niks meer van.

Kortom, geen enkele reden om je zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
De nominale netspanning van 230 Volt wordt hier al een paar keer verward met de wisselspanning, die wisselt van +325 door de nul naar -325 Volt. Dus niet tussen 0 en 325 Volt.
Fluctuaties in de nominale netspanning is volgens mij een ander fenomeen dan de wisselspanning.
Want als de netspanning tijdelijk bv. 20% lager wordt, dan betekent het ook dat de wisselspanning golf naar +260 / 0 / -260 gaat.

En als je de 50 Hz wisselingen van de wisselspanning al kan zien, dan zouden de wisselingen in de netspanning ook zichtbaar moeten zijn. Het spanningsverschil is niet zo groot, maar de frequentie is een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soganta
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:58
Hier hetzelfde hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac-iDn-HIGA-uuDQiY1VxGgOVyo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4BjELYJph0byZpipyIS0nTaN.png?f=fotoalbum_large

Heb verder geen klachten en valt binnen de normen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supercali
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:54
Hier ook ervaring met voltageschommelingen. Ben erachter gekomen n.a.v. knipperende verlichting in huis bij redelijk grote vermogensvraag, dus b.v. bij inschakelen waterkoker. Vooral in de winteravonden, als de hele buurt druk is met hun inductieplaten en warmtepompen. Bleek dat de spanning regelmatig net onder de 200v (!) zakte. Netbeheerder is langs geweest en heeft mij op een andere draad gezet die net wat beter leek (heb een 1x40A aansluiting). Netverzwaring is ingepland maar kan lang duren, want druk......

Overdag als het zonnetje schijnt, is de spanning prima (~240v).

Eigenlijk dezelfde situatie als in dit topic
Pagina: 1