Op mijn platte dak heb ik 22x JJA Solar 460 Wp (type JAM72D20-460) gepland in een oost-west opstelling volgens bovenstaande opstelling.
Ik zou graag micro-omvormers van APsystems gebruiken, daar deze de 460wp niet aftoppen zoals de Enphase micro's dat zouden doen.
Het is niet de goedkoopste oplossing, en dat hoeft ook niet. Wil dat het veilig is en goed werkt.
Mijn hoofdzekering is 3x35A.
De zonnepanelen worden aangesloten op een onderverdeelkast, welke een hoofdschakelaar heeft van 63A.
Bij de aanleg van de onderverdeelkast door de elektricien indertijd, is er rekening gehouden met de mogelijkheid tot aansluiten van zonnepanelen.
De onderverdeelkast wordt gevoed vanaf de hoofdkast met krachtstroom (400V) op een 5x6mm² kabel.
De groep voor de zonnepanelen die de elektricien in de onderverdeelkast had gezet is een ADM416G B16 alamat.
Het idee was toen inderdaad om een 8000W 3-fase omvormer te gebruiken voor de installatie, maar dat is dus aangepast.
Mijn vragen aan jullie;
- is deze aansluiting geschikt en veilig voor het vermogen van de zonnepanelen?
- zouden jullie de Apsystems DS3 gebruiken (11 stuks) of zouden jullie 6 stuks QT2 gebruiken (waarbij er 1 QT2 niet volledig benut wordt).
Graag hoor ik jullie input en zienswijze.
[ Voor 11% gewijzigd door maikeld124 op 07-09-2023 17:11 ]