Airco SEER/SCOP

Pagina: 1
Acties:
  • 606 views

Onderwerpen

Vraag

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Wat is het te verwachten verbruikverschil in kwh
...

Men zei me de link naar een andere board hier te plaatsen voor meer antwoorden: Crust in "Inzicht of info nodig airco seer/scop"
...

Ik weet wat SEER/SCOP is maar nu weet ik het verschil nog niet en ik zou graag weten of de meerprijs de moeite waard is voor me qua verbruik.
...

Alle reacties

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

Tazzios

..

Wat is het te verwachten verbruikverschil in kwh?
Totaal onbekend omdat je de volgende variabelen hebt:
  • Hoeveel ga je hem gebruiken?
  • Wat is de binnen, buiten temperatuur de luchtvochtigheid en gevraagde temperatuur op de momenten dat hij aanstaat.
  • Eigenschappen van de woning.
enige wat kan is het verschil in % berekenen door scop van de de 2 met elkaar te delen.

[ Voor 4% gewijzigd door Tazzios op 07-09-2023 07:56 ]

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Tazzios schreef op donderdag 7 september 2023 @ 07:55:
[...]

Totaal onbekend omdat je de volgende variabelen hebt:
  • Hoeveel ga je hem gebruiken?
  • Wat is de binnen, buiten temperatuur de luchtvochtigheid en gevraagde temperatuur op de momenten dat hij aanstaat.
  • Eigenschappen van de woning.
enige wat kan is het verschil in % berekenen door scop van de de 2 met elkaar te delen.
We kunnen ervan uitgaan dat ik het verschil in verbruik per uur wil weten.
De temperatuur hypothetisch hetzelfde is voor beide in dat uur. En de woning er niet toe doet. Dat lijkt mij zo? Als je die nu in een slecht geisoleerd of goed geisoleerde hangt.

Wat ik hier bevraag aan techneuten is wat het verbruikverschil zou zijn in een test situatie waar ze allebei dezelfde variabelen hebben.

Gaat het hier om 20 watt per uur verschil in verbruik voor dezelfde situatie te creeeren ten aanzien van elkaar. bv van 21 naar 20 graden of gaat het om 150 watt met het verschil in deze twee scores qua rendement.

Bij verschil van bv. 300 watt per uur is de extra kost snel terugbetaald lijkt me. Ik wil daarom dus graag weten wat het nu zal blijken te zijn.

Een nauwkeurigheid zal er mss niet zijn, denk dat niemand top of his hat dat kan bepalen, tenzij ik het misheb maar ik hoor graag de mening van degene die vrij correct kunnen zijn in gissing adhv zicht op de toestellen. Men kan elkaars antwoorden dan nog corrigeren adhv een bijkomend argument.

Ik denk dat dit voor andere lezers ook nuttig kan zijn om er zicht op te krijgen.

mvg _/-\o_

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:53
Simpel gezegd als je weet wat SEER/SCOP is dan weet je dus ook dat wanneer je bijvoorbeeld 20kW warmte uit de woning wilt halen hoeveel kWh dat aan stroom verbruikt.
Zo ook met verwarmen.

En daarbij komt dan nog wel de omgevingsfactoren zoals binnen/buiten temperatuur/ relatieve vochtigheid etc.
Als het goed is er ook een datasheet waar er een grafiek is met daarbij de SEER/ SCOP bij verschillende temperaturen.

[ Voor 16% gewijzigd door The-Source op 07-09-2023 08:11 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

Tazzios

..

Om het verbruik te kunnen vergelijken zijn de SCOP en SEER uitgevonden. De rest is ruis, of je moet een bestaande airco vervangen door een nieuwe waardoor je dus al een jaar verbruik weet.

De simpele berekening:
SEER 7,6 vs 8.6 = 11% zuiniger
SCOP 4.6 vs 5.1 = 10% zuiniger

Hoeveel dat is kWh is? Hangt zoals aangegeven af van de omstandigheden en het aantal uur.

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:09

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Modbreak:Goed, een aantal dingen:

1. Als je een topic hebt geopend in de verkeerde plek, kan je beter de volgende keer even een topic report aanmaken zodat een moderator het topic kan verplaatsen. Dat scheelt de noodzaak om een duplicaat topic te openen, wat ook niet de bedoeling is op Tweakers.
2. Je Topicstart zowel in dit topic als in het vorige topic is erg summier. Wat heb je reeds zelf onderzocht, heb je gekeken in de verscheidene topics die Tweakers al heeft over L/L WP's, waar loop je precies op vast etc.
3. Als je weet wat SCOP en SEER is, dan zou je ook moeten weten dat er wel het eea aan omgevingsfactoren zijn die deze kunnen beïnvloeden. De meeste fabrikanten stellen testrapporten op waar de SEER/SCOP adhv verschillende temperaturen wordt uitgewerkt, wat weer resulteert in een bepaald verbruik. Ik zou eens starten met die op te zoeken en dan te kijken of je nog wat dingen mist.

Als je dat doet, zou ik toch eens starten met het algemene L/L WP topic. Er zit daar een schat aan informatie in en dit soort vragen zijn al meer dan eens langsgekomen.

Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2

Succes!

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.