Scammer actief | Rapporteren nieuwe gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
Hoe rapporteer ik een nieuwe gebruiker die op mijn V&A reageerd met een zeer duidelijke scam?

Ik zie geen mogelijkheden in de pm's nog op het profiel zelf.

D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Of is het de bedoeling dat ik een adje zelf pm? (Lijkt mij wat onhandig en spammerig voor hun als iedereen dat doet).

Ik heb de verkoper nog steeds aan het lijntje btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-09 10:25
Hier ben ik ook benieuwd naar.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ik zie dat jij tegen dezelfde user bent aangelopen...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sroolvink
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 05-09 15:59
Ik zojuist ook. Ik zag je feedback, ik denk ik ga hetzelfde flikken. En krijg ook gelijk een incorrect antwoord en bankgegevens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sroolvink
Ben ook benieuwd hoe deze user te rapporteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Jammer dat dit niet sneller geschakeld kan worden op tweakers zelf.

Je vraagt je af of er ook mensen al ingestonken zijn. En ik voel mij minder geroepen om hoe klein het aandeel ook is mee te helpen aan een goede v&a.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ja je zou verwachten dat er een knop zit " rapporteer verdachte gebruiker". Een negatieve review achter laten is voor nu enige wat ik zo snel kan bedenken.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ach, wie weet is er een adje druk bezig met bewijs te verzamelen?

Viel het andere op dat deze user wellicht google translate gebruikt (of de taal niet machtig is)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Michaelg schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:53:
Ja je zou verwachten dat er een knop zit " rapporteer verdachte gebruiker". Een negatieve review achter laten is voor nu enige wat ik zo snel kan bedenken.
Ditto.

Als ze zelf een ad aanmaken dan kan het wel, en meestal zijn de mods er sneller bij dan ik het kan rapporteren 😆

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Darkangle schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:54:
Ach, wie weet is er een adje druk bezig met bewijs te verzamelen?

Viel het andere op dat deze user wellicht google translate gebruikt (of de taal niet machtig is)?
Nee hele korte zinnen. Dus kon je weinig verkeerd aan translaten. Bij het sturen van een internet only bank account gingen de alarmbellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Yikes. Da's al ver in de deal. Voor mij was het kort + zelfde dag account.

Zowieso eigenlijk een beetje raar dat er geen afkoel periode op nieuwe accounts zit om op v&a gelijk aan de slag te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
(oh, en verzend kosten voor iets wat niet fysiek is 😆)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
Krijg net een standaard pm dat de gebuiker gebanned is en een scammer en om aangifte te doen.

Die afkoel periode valt wat voor te zeggen 😆

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-09 18:12

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Goed dat jullie zo oplettend zijn :)

De user in kwestie heeft een ban. Hier lijkt inderdaad iets helemaal niet in de haak. Verdachte advertenties kan je rapporteren door middel van de hiervoor bestemde knop bij de advertentie. In het geval van grote spoed of een gebruiker zoals dit is een topic op het forum en een DM naar een Front Page Admin het snelste.

Een report met de naam op een topic hier in V&A feedback valt ook snel op.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 06-09-2023 17:13 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Bor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:12:
De user in kwestie heeft een ban. Hier lijkt inderdaad iets helemaal niet in de haak. Verdachte advertenties kan je rapporteren door middel van de hiervoor bestemde knop bij de advertentie. In het geval van grote spoed of een gebruiker zoals dit is een topic op het forum en een DM naar een Front Page Admin het snelste.
Goed om te horen. Hoe vind ik normaal gesproken een front page admin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sroolvink
Bor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:12:
Alleen kan dit niet als ze reageren op je vraag advertentie. Dus moet het wel via een topic of een dm naar FPA.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bor

Bor

Darkangle schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:13:
[...]

Goed om te horen. Hoe vind ik normaal gesproken een front page admin?
Zie hier: V&A Feedback Beleid
En wie houdt VA dan in de gaten?
Het dagelijks onderhoud wordt gepleegd door onderstaande crewleden en zijn aanspreekbaar voor vragen of opmerkingen.

Microkid
Bor
Zeehond
FlipFluitketel
teacher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Ik heb hem onthouden.

Andersom gaat wel razend snel btw 👍 maar zoals laatst de 4090 voor ~600 euro is natuurlijk iets waar je zowat op kunt automatiseren 😉

Edit: uit nieuwschierigheid,wat was de rede dat er geen afkoel periode is? Of komt het gewoon niet vaak genoeg voor om dat te verantwoorden? Is inderdaad lastig voor nieuwe gebruikers, maar in hoeverre is het belangrijk?

[ Voor 40% gewijzigd door Darkangle op 06-09-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Let op: user is terug met een nieuw account welke inmiddels ook op slot zit.

Zoals altijd: pas op met nieuwe gebruikers die geen enkele interactie lijken te hebben met Tweakers anders dan direct iets te verkopen of te reageren op een vraag advertentie. Het zijn natuurlijk niet allemaal scammers maar voorzichtigheid is altijd geboden. Vraag om bewijs, ga niet zo maar met iemand in zee als je kan aannemen dat een aanbieding niet betrouwbaar is.

@Darkangle Wat bedoel je precies met een afkoelperiode?

[ Voor 57% gewijzigd door Bor op 06-09-2023 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Bor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:21:
Let op: user is terug met een nieuw account welke inmiddels ook op slot zit.

@Darkangle Wat bedoel je precies met een afkoelperiode?
Erm, registreer nieuwe user en timed gaan de opties open na aanmaak. Bv een week wachten voor een nieuw aangemaakt account v&a acties mag doen.

Is een heel erg standaard veel gebruikte term. Hem ik het fout vertaald? (Serieuze vraag, nl is niet mijn sterkste taal maar meestal sla ik de plank niet mis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:26

FlipFluitketel

Frontpage Admin
sroolvink schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:13:
[...]

Alleen kan dit niet als ze reageren op je vraag advertentie. Dus moet het wel via een topic of een dm naar FPA.
Dan doe je een melding bij je eigen advertentie dat je benadert bent door een vermoedelijke oplichter ;)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
FlipFluitketel schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:26:
[...]

Dan doe je een melding bij je eigen advertentie dat je benadert bent door een vermoedelijke oplichter ;)
Kan, maar is beetje houtje touwtje 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Darkangle schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:26:
[...]

Erm, registreer nieuwe user en timed gaan de opties open na aanmaak. Bv een week wachten voor een nieuw aangemaakt account v&a acties mag doen.

Is een heel erg standaard veel gebruikte term. Hem ik het fout vertaald? (Serieuze vraag, nl is niet mijn sterkste taal maar meestal sla ik de plank niet mis)
Een afkoelperiode is doorgaans een periode waarbinnen je nog ergens zonder al te veel gedoe vanaf kan. Vandaar de vraag. We willen als FPA's graag een drempel zodat "hit and run" scammers / oplichters het lastiger krijgen. Dat is er echter nog niet doorheen (tip: vraag dat aan als nieuwe feature in Mooie features , je hebt nu een goed voorbeeld). Hoe meer mensen aangeven dit te willen hoe groter de kans dat het er ooit gaat komen.

Een drempel had in dit geval niet echt geholpen omdat de persoon in kwestie geen advertenties plaatst maar gewoon mensen met een 'vraag' advertentie aanschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Bor schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:29:
[...]

Een afkoelperiode is doorgaans een periode waarbinnen je nog ergens zonder al te veel gedoe vanaf kan. Vandaar de vraag. We willen als FPA's graag een drempel zodat "hit and run" scammers / oplichters het lastiger krijgen. Dat is er echter nog niet doorheen (tip: vraag dat aan als nieuwe feature in Mooie features , je hebt nu een goed voorbeeld). Hoe meer mensen aangeven dit te willen hoe groter de kans dat het er ooit gaat komen.

Een drempel had in dit geval niet echt geholpen omdat de persoon in kwestie geen advertenties plaatst maar gewoon mensen met een 'vraag' advertentie aanschrijft.
Ik begrijp het.

Je laatste punt echter kan je natuurlijk gewoon definieren als een.actie die niet mag onder dezelfde noemer van nieuw account... Of ik heb iets gemist in de laatste 40 jaar 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Vind het juist wel prettig dat er geen "afkoel periode" aan zit. Nu kon ik veel makkelijker het account herkennen (vandaag geregistreerd, 0 beoordelingen). Voor beide wegen is wat te zeggen. Blijft in ieder geval oppassen geblazen.

Aangezien het een nieuwe user betrof, vroeg ik eerst om het spel te verzenden (en aangezien ik genoeg positieve beoordelingen heb, is de kans aanzienlijk dat ik te vertrouwen ben voor een nieuwe member). Zal nooit geld overmaken naar een account met 0 beoordelingen en al helemaal niet als ie vandaag geregistreerd is.

Tldr: altijd blijven nadenken bij handelen online.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En nog een keer een account gesloten.

Be careful out there!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:43

Kheos

FP ProMod
Darkangle schreef op woensdag 6 september 2023 @ 17:26:
[...]

maar hoe houdt da scammers tegen?
dan maken ze toch vandaag een account en starten ze hun scam gewoon een week later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Kheos schreef op woensdag 6 september 2023 @ 18:25:
[...]

maar hoe houdt da scammers tegen?
dan maken ze toch vandaag een account en starten ze hun scam gewoon een week later?
Alleen al in dit topic zie je dat deze persoon accounts blijft aanmaken. Een fingerprint heb je zo te pakken, en dan blijft het dus al heel snel bij 1.

Misschien denk ik iets voorbij de middelen die tnet heeft, maar dit is niet echt een ongedocumenteerde approach. Voor de rest laat ik het daar lekker bij, want dat lijkt teveel op waar ik betaald voor werd.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
Godver, ben er ingetrapt gister, geld weg. Was een Reële prijs en nette communicatie. Ongelofelijk. Zelfs op tweakers dus. Het was een account uit 2020 zelfs(!). Wil dus ook niks meer zeggen. Oppassen.

Hoi

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor

Bor

roelieboelie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:55:
Godver, ben er ingetrapt gister, geld weg. Was een Reële prijs en nette communicatie. Ongelofelijk. Zelfs op tweakers dus. Het was een account uit 2020 zelfs(!). Wil dus ook niks meer zeggen. Oppassen.
Dat is niet de scammer waar het in dit topic om gaat voor zover ik kan zien.

Inmiddels heeft de scammer in kwestie weer het e.e.a. geprobeerd. Iedereen die contact heeft gehad is op de hoogte gebracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asaki
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-09 21:28
Bedankt voor de melding @Bor. Het voelde al vreemd, maar goed dat ik er uiteindelijk niet in mee ben gegaan :)

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 14:32

ViezeVis

Sample Text

Bor schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:55:
[...]

Dat is niet de scammer waar het in dit topic om gaat voor zover ik kan zien.

Inmiddels heeft de scammer in kwestie weer het e.e.a. geprobeerd. Iedereen die contact heeft gehad is op de hoogte gebracht.
Je bent er maar druk mee volgens mij. Zojuist Justin19990 ook al banned. Scamwave?

/ Nieuw profiel, geen posts geen views. Vond 't al verdacht... had toevallig ook 2 kaarten die ik zocht.

[ Voor 11% gewijzigd door ViezeVis op 07-09-2023 23:00 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kuuntje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-08 22:58
Justin19990 viel bij mij door de mand omdat hij akkoord ging voor een belachelijke prijs. Op zijn profiel was hij vanavond geregistreerd en foto’s waren van Google geleend.

Dank voor het snelle handelen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

In de tussentijd heb ik meerdere accounts op slot gezet. De modus operandi is veelal hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
je zou haast zeggen iedereen onder 50k karma mag geen PM's sturen, alleen antwoorden op pm's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 26-09 12:57
Als je al een grens zou stellen, dan is 50.000 karma belachelijk hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Ik heb even de titel aangepast zodat het topic wat meer opvalt ivm de huidige pogingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Misschien is het handig om een paar honeypots op te zetten?

Top of the head voorbeeld, maak in pricewatch ps5 starfield aan voor 90 euro, maak een paar accounts aan die het vervolgens zoeken voor 80 euro.

Kost weinig tijd en je hebt ze gelijk te pakken.

Just a thought. Honeypots en lightning rods vond ik altijd leuk om op te zetten en monitoren (al was dat een magnitude meer complex).

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 03:32

PcDealer

HP ftw \o/

Darkangle schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:19:
Misschien is het handig om een paar honeypots op te zetten?

Top of the head voorbeeld, maak in pricewatch ps5 starfield aan voor 90 euro, maak een paar accounts aan die het vervolgens zoeken voor 80 euro.

Kost weinig tijd en je hebt ze gelijk te pakken.

Just a thought. Honeypots en lightning rods vond ik altijd leuk om op te zetten en monitoren (al was dat een magnitude meer complex).
Ga je nu een factuur sturen? :> ->
Darkangle schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:26:
[...]

Misschien denk ik iets voorbij de middelen die tnet heeft, maar dit is niet echt een ongedocumenteerde approach. Voor de rest laat ik het daar lekker bij, want dat lijkt teveel op waar ik betaald voor werd.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Darkangle
PcDealer schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:58:
[...]

Ga je nu een factuur sturen? :> ->

[...]
Ik doe geen zaken meer met DPG media 😂

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 16:12

servies

Veni Vidi Servici

@Bor is het niet mogelijk om in het V&A gedeelte bij bijvoorbeeld een gebruiker die net geregistreerd is en/of geen verdere noemenswaardige interacties heeft een extra kadertje of iets dergelijks te tonen?
Dan vallen zulke accounts iig wat meer op...

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:29
Zo'n kader of melding is inderdaad een goede. En zeker ook bij een bericht van iemand die reageert op jouw "gezocht" advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Er zullen rotte appels tussen zitten die met een nieuw account reageren op ''gezocht'' advertentie, maar om iedereen die nieuw is een stempel te geven van ''pas op'' lijkt mij ook niet fair.

Als je iets zoekt en iemand biedt iets aan en het heeft een redelijke waarde moet degene die het product vraagt ook wel een beetje eigen onderzoek doen en degene zijn profiel bekijken (dat doe ik iig wel) daaruit maak ik wel de beoordeling of ik in zee wil gaan met die persoon.

Anders begint iedereen met 1-0 achterstand.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutz0r
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-08 16:55
lUrker55

Waarom is deze user niet meer actief? Ben ik opgelicht?

Ja hoor, 'Lj perfect service'. :(
Meteen maar aangifte doen. Hoe is het mogelijk.
6 positieve reviews, dat account zal wel misbruikt zijn ofzo.

[ Voor 46% gewijzigd door Prutz0r op 15-10-2023 13:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• techmode
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:52
Laatste review uit 2020, dus in tussentijd kan het overgenomen zijn eventueel.
Pagina: 1