Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:20

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb 2 jaar geleden een setje van 2 Asus zenWi-Fi XT8 gekocht om de wifi in ons huis te verbeteren. Ik heb er 1 in de kamer staan en 1 op de zolder. In eerste instantie werkte het oke, al waren de snelheden niet denderend. Op zo'n 5 meter afstand haalde ik slechts 100 Mbit/s met Speedtest.net. Na een tijdje was er een update en sinds dien is mijn setup 'kapot'. Ik moet de routers ineens in AP mode zetten om de wired bakhaul te laten werken, anders start het niet eens op. Verder kan ik nadat de router in AP mode gezet is niet meer inloggen via de Asus app, het lijkt het alsof de toegang geweigerd wordt op een of andere manier. Ook mijn HDDs die extern aan 1 router zitten zijn daarna niet meer toegankelijk. Ik krijg er hoofdpijn van.

Nu heb ik van Delta een setje TP link Deco M5's gekregen en ik heb deze op dezelfde kabel op dezelfde plek in huis staan en nu haal ik vrijwel overal in huis 200-250 Mbit/s en vlak naast een router/AP (want ook deze moeten in AP mode staan) haal ik het max van 400 Mbit/s (meer kan mijn Ziggo verbinding niet aan). De wired backhaul werkt gewoon en de setup was dood simpel.

Is dit normaal voor de Asus set? Is dat inderdaad zo'n PITA om te installeren? En hoe kan het dat de M5 zoveel sneller is, de Asus is immers wifi-6 en de M5 selchts wifi-5 (mijn iPad Air 4 waarmee ik de snelheid test ondersteunt wifi-6)? Ik heb een houten huis, dus qua absorptie enzo verwacht ik geen problemen, ik heb alleen beton met wapening in de badkamer.

Ik was eerst van plan die M5 terug te sturen, maar ik neig nu meer om de Asus te verkopen en misschien een TP link wifi-6 setje te kopen (Deco X50).

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:49
wat...is...precies...je...vraag...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Er staan zat vraagtekens in mijn post.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:22
Het komt bij mij meer over op een rant dan een vraag: :P (ps wat is een PITA?)
Waarom je asus brak werkte geen id, kan zo simpel zijn als dat hij maaar 100mbit link op de kabels pakte maar het kunnen ook 100 andere dingen zijn.

Ik zou er niet teveel tijd instoppen en blij zijn met je deco. Ik vind de Deco reeks echt topapparaten en ze toppen wat mij betreft echt wel een asus (en ook ubiquiti voor de regular user maar die mening delet niet iedereen hier ;))

Als je blij bent met de m5 dan zou ik die lekker houden, upgrade naar X50 kan maar als je max 400mbit is dan is een m5 ook afdoende

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 05-09-2023 20:45 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
zonoskar schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:29:
Er staan zat vraagtekens in mijn post.
Dat is waar ja....
Je krijgt een setje van Delta...en je hebt een Ziggo verbinding.....?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
laurens0619 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:35:
Het komt bij mij meer over op een rant dan een vraag: :P (ps wat is een PITA?)
pain in the ass.

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
Kan zijn dat het signaal op je xt8 te slecht is en deze overschakeld op 2.4Ghz. Dat is een van de reden dat ik die band voor de wireless backhaul heb uitgeschakeld en alleen voor de ax mode heb gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Jeuvie schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:22:
Kan zijn dat het signaal op je xt8 te slecht is en deze overschakeld op 2.4Ghz. Dat is een van de reden dat ik die band voor de wireless backhaul heb uitgeschakeld en alleen voor de ax mode heb gekozen.
Ik heb de backhaul bedraad, maar dit lukt alleen wanneer je de routers in AP mode zet, waarna ik niet meer kan inloggen. Als ik alles reset en ik sluit de ethernet aan voor de backhaul, dan starten de routers niet op. Zonder ethernet, dus met wifi backhaul werkt het wel, maar dat is niet wat ik wil.

@EverLast2002 Ik ben aan het overstappen van Ziggo naar Delta glasvezel, zodoende heb ik nog beide signalen actief.

Ik denk dat ik de Deco ga gebruiken en de Asus dan maar verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@zonoskar
Staan je asus nodes wel achter elkaar in router mode? Dus kabel van asus node #2 gaat in de poort van asus node#1 en niet in de switch van je providermodem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Volgens Asus moet het met een switch ook werken, dit was het makkelijkst aansluiten in mijn situatie. Maar ik heb ook geprobeerd met node 1 aan de switch en node 2 rechtstreeks aan node 1, maar ook dat werkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
zonoskar schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:40:
In eerste instantie werkte het oke, al waren de snelheden niet denderend. Op zo'n 5 meter afstand haalde ik slechts 100 Mbit/s met Speedtest.net.

Nu heb ik van Delta een setje TP link Deco M5's gekregen en ik heb deze op dezelfde kabel op dezelfde plek in huis staan en nu haal ik vrijwel overal in huis 200-250 Mbit/s en vlak naast een router/AP (want ook deze moeten in AP mode staan) haal ik het max van 400 Mbit/s (meer kan mijn Ziggo verbinding niet aan).
Hou ook in je achterhoofd met wat voor client je test, d.w.z. kan je laptop, smartphone etc hogere snelheden aan qua hardware.
Ik heb in huis een 500/500 glasverbinding, maar op mijn iPhone haal ik met speedtest 100Mbps (net zoals jij in je eerste test).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Nu online
Kijk hier eens of je de bekabeling goed hebt aangesloten.

https://www.asus.com/support/FAQ/1044151/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
zonoskar schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:34:
Volgens Asus moet het met een switch ook werken, dit was het makkelijkst aansluiten in mijn situatie. Maar ik heb ook geprobeerd met node 1 aan de switch en node 2 rechtstreeks aan node 1, maar ook dat werkt niet.
In router mode wordt de eerste node dhcp server en moet de 2e node dus erachter. Anders ziet de 2e node de dhcp server van bv je ziggorouter en gaat het mis.

Wat gebeurde er als je hem rechtstreets aansloot?

Edit:
Asus website staat het ook

Zo moet je hem aansluiten in Router mode
Afbeeldingslocatie: https://kmpic.asus.com/images/2020/09/07/0ffeac96-c66c-40c3-9723-48faccf25085.png

Zo mag het in ap mode
Afbeeldingslocatie: https://kmpic.asus.com/images/2020/09/07/01527c4e-6761-44ef-9849-cf59971728df.png

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 08-09-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb het zo aangesloten:
Afbeeldingslocatie: https://kmpic.asus.com/images/2020/09/07/01527c4e-6761-44ef-9849-cf59971728df.png

Het probleem echter is dat op het moment dat ik de router (node 1) in AP mode zet ik geen toegang meer krijg via de app. De inloggevens die eerst oke waren, worden nu afgewezen. Maar de wifi werkt wel, afgezien dat ik dus ook niet meer bij de HDDs die aan een node hangen kan. En als ik de eerste node niet in AP mode zet, dan werkt de ethernet backhaul niet (gaat via wifi dan). Maar de rest werkt wel, ook access via de app en HDDs. Alleen is de snelheid dan helemaal bedroevend, maar dat komt ook omdat de 2de node op zolder staat en de wifi van de eerste node haalt dat net.

[ Voor 27% gewijzigd door zonoskar op 08-09-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
In ap mode krijft die heel ander ip dus die moet je dan denk ik opnieuw toevoegen.

maar als die zo aangesloten is moet je alles in ap mode zetten ja, dat zal je met ieder setje hebben en is ook logisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Nu online
zonoskar schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:47:
Ik heb het zo aangesloten:
[Afbeelding]

Het probleem echter is dat op het moment dat ik de router (node 1) in AP mode zet ik geen toegang meer krijg via de app.
Volgens mij kun kun niet één van de XT8's in AP mode zetten. Vanuit het hoofdmenu moet je de hele set opnieuw configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik heb nog eens zitten prutsen en nu lijkt het te werken. Ik weet niet precies wat ik nu anders gedaan heb. Maar ik heb dus eerst beide nodes gereset, toen de eerste node geinstalleerd. Toen het systeem in AP mode gezet. Daarna heb ik de 2de node erbij gezet (in dezelfde kamer) alleen deze kreeg ik niet gevonden via "add node", maar hij kwam 'spontaan' in de mesh erbij. Toen heb in de ethernet backhaul aangezet en gekeken of dit werkte. Pas daarna heb ik de 2de node verhuisd naar de zolder. Het enige wat nu niet werkt is router.asus.com, maar als ik naar de IP van de eerste node ga krijg ik wel de router instellingen site. De AP op de iPad werkt wel gewoon zonder issues. Overigens deed de router website het voor installatie van de 2de node ook niet. Misschien ligt het aan de DNS van google die ik gebruik.

Pagina: 1