Geen reservesleutel bij aankoop auto.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:03
Goede dag,

Onlangs bij een aankoop van een 2e-hands VW UP (2020) bij een dealer (geen particulier & niet aangesloten BOVAG) hebben we 1 autosleutel ontvangen. Dit was bij aankoop niet duidelijk tot na de betaling, daar hebben we te horen gekregen dat de originele eigenaar de sleutel kwijt was geraakt en dat een extra sleutel rond de 50 euro zal kosten, dit vond mijn vader & ik wel te overzien. Na wat navraag te hebben gedaan blijkt dat het minimaal 150 kost voor een met afstandbediening en dit is niet bij de officiële volkswagen dealer, daar ligt de prijs op 270 met afstandsbediening.

Dit blijkt toch veel hoger te zijn dan we verwacht hadden en te horen gekregen hebben. Aangegeven bij de garage om de kosten te vergoeden en meneer is daar niet mee eens. Hij geeft aan dat de prijs al onder de vraagprijs is verkocht, dus de vraag is hebben we de recht om toch nog de kosten door de dealer te laten vergoeden omdat het logischerwijs wel redelijk is dat een vrij nieuwe auto een reservesleutel heeft? Lijkt me niet zo handig om brieven te sturen etc. als we toch geen recht erop hebben.

Tevens er is meer problemen met de auto dan bekend, de auto is geleverd zonder matten, dit is te overzien aanzien de kosten laag liggen en de Lane assist blijkt kapot te zijn/storing te hebben. De tweede punt wil hij wel oplossen (ook wel logisch aangezien we nog garantie hebben).

Op internet vind ik helaas geen concreet antwoord naast ANWB artikelen welk nog steeds geen concreet antwoord geeft of de dealer nu wel een reservesleutel moet aanbieden of niet.

Excuses als de vraag niet in de goede categorie is geplaatst.

Alvast bedankt voor jullie hulp. _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:12
Tsja, matten, sleutels etc zijn toch dingen die je zelf als koper ook moet zien lijkt me. Je hebt zelf ook een onderzoeksplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:55

-tom-562

Oliesjeik

Dus het enige probleem is dat er geen 2 sleutels zijn? Lane assist wordt opgelost en de matten had je natuurlijk zelf ook kunnen zien.
Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de sleutels..

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
-tom-562 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:21:
Dus het enige probleem is dat er geen 2 sleutels zijn? Lane assist wordt opgelost en de matten had je natuurlijk zelf ook kunnen zien.
Overigens geldt dat natuurlijk ook voor de sleutels..
Nee duidelijk, overigens is het zo dat tijdens de proefrit de matten er wel in zaten, maar bij aflevering na aankoop niet meer. Dit hebben wij helaas niet verwacht en vinden wij zelf ook dat het ons fout is door het niet dubbel gecheckt te hebben, dus hebben we zelf een aangeschaft.

De vraag is ontstaan omdat ik bij het lezen van https://www.anwb.nl/exper...-aankoop-van-een-occasion dat reservesleutel bij de auto horen en dus door de dealer betaald moet zijn, blijkt dus anders te zijn.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:02

Herman

FP ProMod
Even afgezien van de kosten, zou ik niet zo blij zijn met het idee dat er nog ergens een sleutel van je auto kan ronddwalen... Hoe 'kwijt' was de sleutel van de vorige eigenaar?

Als de garage je voorhoudt dat een extra sleutel EUR 50 kost, terwijl dit in de werkelijkheid veel hoger is, dan vind ik dat de garage dit verschil moet bijpassen. Het maakt niet uit dat je korting op de auto hebt gekregen. Dat is een onzin-argument. Hij zou nog steeds wel op verdienen, dus geen medelijden hebben.

M.b.t. lane-assist. Ik zou niet elke beunhaas-garage aan de auto willen laten sleutelen. Dan zou ik eerst een dealer vragen om ernaar te kijken en de garage om een vergoeding te betalen. Het verschil zou ik dan voor eigen rekening nemen.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

ik ben van mening dat je op zijn minst 2 sleutels mag verwachten tenzij anders vermeld in de advertentie.
Dit had de verkoper ook moeten vermelden vind ik. Dus een extra sleutel als tegemoetkoming is geen vreemde eis.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_BoKmeester
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik zou gewoon de koop ontbinden, omdat je het zielig vindt dat ie er verlies op lijdt :D

en reservesleutels horen er gewoon bij idd. Dat de matten weg zijn slaat helemaal nergens op, en zou een leuke reden zijn om maar van de koop af te zien :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:29
Ik heb ooit hier een sleutel laten bijmaken ; https://www.klapsleutels.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Herman schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:28:
M.b.t. lane-assist. Ik zou niet elke beunhaas-garage aan de auto willen laten sleutelen. Dan zou ik eerst een dealer vragen om ernaar te kijken en de garage om een vergoeding te betalen. Het verschil zou ik dan voor eigen rekening nemen.
Heb ik wel de recht om een ander garage (bijv. officiële volkswagen garage bij mij in de buurt) te laten kijken naar het probleem en de prijs te laten betalen door de dealer, wanneer ik nog garantie heb bij de dealer?
The_BoKmeester schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:31:
Ik zou gewoon de koop ontbinden, omdat je het zielig vindt dat ie er verlies op lijdt :D

en reservesleutels horen er gewoon bij idd. Dat de matten weg zijn slaat helemaal nergens op, en zou een leuke reden zijn om maar van de koop af te zien :D
Het probleem is dat er nergens een andere UP is welk verkocht wordt voor een dezelfde prijs. Graag willen we de UP houden, aangezien er motorisch geen problemen mee is naast de lane assist (& de sleutel probleem dan).

Tevens de vraag is heb ik de recht om de kosten van de sleutel te verhalen bij de dealer, hij zal natuurlijk niet buigen, maar als ik brieven begin te sturen en ik blijk toch geen recht te hebben, dan is dat best wel wat verloren tijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Even afgezien van de kosten, zou ik niet zo blij zijn met het idee dat er nog ergens een sleutel van je auto kan ronddwalen... Hoe 'kwijt' was de sleutel van de vorige eigenaar?

Als de garage je voorhoudt dat een extra sleutel EUR 50 kost, terwijl dit in de werkelijkheid veel hoger is, dan vind ik dat de garage dit verschil moet bijpassen. Het maakt niet uit dat je korting op de auto hebt gekregen. Dat is een onzin-argument. Hij zou nog steeds wel op verdienen, dus geen medelijden hebben.

Ha ik heb dit ongeveer 15 jaar geleden met mijn audi gehad. Ik had (ja serieus) de reserve sleutel in een sok bewaard zodat die mooi/nieuw zou blijven.. Deze had ik ''verstopt'' in een verhuisdoos tussen totaal ander spul in.

Na een x aantal jaar ermee gereden te hebben besloten die te verkopen, dan ga je alle papieren bij elkaar zoeken, de boekjes/handleidingen van de wagen en uiteraard je 2e sleutel.. De 2e sleutel kon je mij voor neerslaan, ik wist niet waar die was.

Toen kwam het punt bij de verkoop (ik wilde de wagen inruilen), daar ging nog net geen 1000 euro van de prijs af voor het missen van de 2e sleutel. Ze moesten namelijk het 1 en ander vervangen omdat een nieuwe koper niet met de gedachten wilt rijden dat zijn auto opgepikt zou worden met mijn reserve sleutel.

Moraal van het verhaal; ik durf aan te nemen dat de dealer/verkoper van dit Upje de auto goedkoper ingekocht heeft omdat 1 sleutel ontbrak en die kosten heeft hij bij de inkoop dus ingecalculeerd maar wilt hij nu 2x aan verdienen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frietzegger
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
-Danny-123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:36:
[...]

Heb ik wel de recht om een ander garage (bijv. officiële volkswagen garage bij mij in de buurt) te laten kijken naar het probleem en de prijs te laten betalen door de dealer, wanneer ik nog garantie heb bij de dealer?

[...]

Het probleem is dat er nergens een andere UP is welk verkocht wordt voor een dezelfde prijs. Graag willen we de UP houden, aangezien er motorisch geen problemen mee is naast de lane assist (& de sleutel probleem dan).

Tevens de vraag is heb ik de recht om de kosten van de sleutel te verhalen bij de dealer, hij zal natuurlijk niet buigen, maar als ik brieven begin te sturen en ik blijk toch geen recht te hebben, dan is dat best wel wat verloren tijd.
Als je de goedkooptste auto koopt die je kan vinden moet je niet zeuren dat niet alles 100% is. Dat die reservesleutel er niet is, zit al in de prijs lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
[...]

[...]

Heb ik wel de recht om een ander garage je had het recht om van de koop af te zien omdat de reserve sleutel niet aanwezig bleek te zijn.
Je kan wel vragen om een coulance, je wilt de auto wel houden maar zou toch liever een 2e sleutel willen hebben. Volgens mij is er wel spraken van coulance?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 18:11
Standaard bij een UP! zit een portemonnee reservesleutel, die zijn inderdaad rond de 50~80 euro.
Je bent akkoord gegaan bij aflevering dus daarop terugkomen lijkt mij een beetje vreemd.

Een oude sleutel uitprogrammeren is letterlijk nog geen 5 minuten werk.
Voor problemen moet je bij de verkopende partij zijn. Je kunt niet zomaar ergens anders je probleem neerleggen en dan factuur doorsturen.

[ Voor 58% gewijzigd door RedHat op 04-09-2023 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Laat het een les zijn, dat je altijd checkt of alles aanwezig is wat je verwacht.

Ik heb dit ook een keer gehad met een motor. Paar keer gevraagd of alle sleutels aanwezig zijn, dit was allemaal zo. 11000,- euro betaald en toen moesten ze opeens "zoeken" naar de tweede sleutel. Na een kwartier heb ik gezegd, boek die 11000 maar weer terug en de koop ontbonden.

Gewoon omdat ik geen zaken wil doen met lui die over zoiets liegen* om de koop maar snel rond te krijgen.

* het was duidelijk dat ze aan het liegen waren, dat kon je aanvoelen als je erbij was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
[...]

Nee. Maar je kunt altijd een dealer vragen om ernaar te kijken en een prijsopgave te doen van de reparatie. Vervolgens kun je de verkoper vragen of hij het probleem wil 'afkopen'. Een eventueel verschil is dan voor jouw rekening. Voordeel hiervan is dat er in ieder geval een deskundig monteur aan je auto loopt te sleutelen.
[...]

In zwart gearceerd is natuurlijk een aanname. Tot zover zijn er geen problemen bekend. Is de historie bekend? Is de kilometerstand logisch en te onderbouwen? Is nagezien of het een schade-auto betreft? Etc. etc. Er wordt veel gesjoemeld bij autogarages. De lage prijs is het in sommige gevallen niet waard.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Je kan de missende sleutel laten uit programmeren. Dan werkt alleen het fysiek open en dicht nog. Maar op afstand gaat hij niet meer open en dicht en kan ook niet meer gestart worden.

Wanneer je bij een dealer een nieuwe sleutel afneemt doen ze dit meteen voor je.

I, for one, like Roman numerals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

[...]

Recht hebben is iets anders dan recht krijgen hè. En als jij al een goedkopere prijs kan vinden dan bij de dealer, dan gaat die handelaar natuurlijk totaal niet mee akkoord (een sleutel voor een dealerprijs vergoeden).
Ik zou inzetten op 50/50. Sleutel laten bijmaken bij een sleuteltoko (die zijn er genoeg) , en zelf 50% betalen.
Die matten zijn wel erg slordig, daar zou ik wel wat van zeggen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:07
LopendeVogel schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:38:
[...]

Ha ik heb dit ongeveer 15 jaar geleden met mijn audi gehad. Ik had (ja serieus) de reserve sleutel in een sok bewaard zodat die mooi/nieuw zou blijven.. Deze had ik ''verstopt'' in een verhuisdoos tussen totaal ander spul in.

Na een x aantal jaar ermee gereden te hebben besloten die te verkopen, dan ga je alle papieren bij elkaar zoeken, de boekjes/handleidingen van de wagen en uiteraard je 2e sleutel.. De 2e sleutel kon je mij voor neerslaan, ik wist niet waar die was.

Toen kwam het punt bij de verkoop (ik wilde de wagen inruilen), daar ging nog net geen 1000 euro van de prijs af voor het missen van de 2e sleutel. Ze moesten namelijk het 1 en ander vervangen omdat een nieuwe koper niet met de gedachten wilt rijden dat zijn auto opgepikt zou worden met mijn reserve sleutel.

Moraal van het verhaal; ik durf aan te nemen dat de dealer/verkoper van dit Upje de auto goedkoper ingekocht heeft omdat 1 sleutel ontbrak en die kosten heeft hij bij de inkoop dus ingecalculeerd maar wilt hij nu 2x aan verdienen ;)
Ik denk eerder dat je zelf bent afgezet :+ Voor max. 150euro kun je een 2e sleutel laten maken. Daarmee zou je de auto zonder problemen met een 2e sleutel in kunnen leveren, terwijl jouw slok-sleutel nog steeds kwijt was. Ik durf te wedden dat niemand daar ooit nog naar zou kijken en het zeker geen verschil voor de verkoop zou maken.

In dit geval zou ik trouwens overleggen met de garage en kijken of je het verschil kunt delen aangezien de auto al een stuk goedkoper was dan ergens anders. Die lane-assist zou ik echter wel moeilijk over doen en die moeten ze gewoon werkend afleveren.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Frietzegger schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:41:
[...]

Als je de goedkooptste auto koopt die je kan vinden moet je niet zeuren dat niet alles 100% is. Dat die reservesleutel er niet is, zit al in de prijs lijkt me zo.
Goedkoopste was die zeker niet, op autoscout gezien is de prijs wel redelijk aan de goedkope kant, maar er zijn een aantal andere die voor ongeveer hetzelfde prijs verkocht worden. EDIT: Dan wel andere kant van het land.
LopendeVogel schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:41:
[...]

Heb ik wel de recht om een ander garage je had het recht om van de koop af te zien omdat de reserve sleutel niet aanwezig bleek te zijn.
Je kan wel vragen om een coulance, je wilt de auto wel houden maar zou toch liever een 2e sleutel willen hebben. Volgens mij is er wel spraken van coulance?
Je haalt twee dingen door elkaar, wat je dikgedrukt maakt, is een heel ander probleem welk toevallig ook is meegenomen. Wat betreft coulance, daar wil hij niks van horen.
Def_P schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:46:
Je kan de missende sleutel laten uit programmeren. Dan werkt alleen het fysiek open en dicht nog. Maar op afstand gaat hij niet meer open en dicht en kan ook niet meer gestart worden.

Wanneer je bij een dealer een nieuwe sleutel afneemt doen ze dit meteen voor je.
Ja, alleen we hebben de sleutel nodig om ook de motor te starten, dus dit wordt het helaas niet. Toch bedankt voor het advies
Herman schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:43:
[...]

In zwart gearceerd is natuurlijk een aanname. Tot zover zijn er geen problemen bekend. Is de historie bekend? Is de kilometerstand logisch en te onderbouwen? Is nagezien of het een schade-auto betreft? Etc. etc. Er wordt veel gesjoemeld bij autogarages. De lage prijs is het in sommige gevallen niet waard.
Ja, dat is altijd een grote vraag, betreft een importauto vanuit DE, kilometer stand is ook niet heel onlogisch, 26k KM in 2.5-3 jaar tijd is wel te doen. Gekeken naar schade, maar ben niet goed genoeg daarin.

Er is gekozen voor een lage prijs omdat het toch een auto is die maar max. 50-70 km per week maakt, een luxe of duurder (variant) auto hebben we niet echt overwogen. Zou wel fijn zijn dan het een en ander werkt helemaal m.b.t tot lane assist. Misschien volgende keer toch maar bij een wat gerenommeerder dealer kopen :?

Ik denk m.b.t de sleutel heb ik niet veel opties dan het zelf aanschaffen, de lane assist kan ik wel laten kijken door een vw garage maar aangezien hij vrij moeilijk doet over de sleutel probleem verwacht ik niet dat hij de meerprijs ervoor gaat betalen, maar toch voor zijn eigen monteur gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Nu online
redwing schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:55:
[...]

Ik denk eerder dat je zelf bent afgezet :+ Voor max. 150euro kun je een 2e sleutel laten maken. Daarmee zou je de auto zonder problemen met een 2e sleutel in kunnen leveren, terwijl jouw slok-sleutel nog steeds kwijt was. Ik durf te wedden dat niemand daar ooit nog naar zou kijken en het zeker geen verschil voor de verkoop zou maken.

In dit geval zou ik trouwens overleggen met de garage en kijken of je het verschil kunt delen aangezien de auto al een stuk goedkoper was dan ergens anders. Die lane-assist zou ik echter wel moeilijk over doen en die moeten ze gewoon werkend afleveren.
Moa, afgezet altijd als je een auto inruilt (maar begrijpelijk want hun calculeren ook de eventuele onkosten en garantie in, en terecht), zij gaven aan dat het niet alleen om een nieuwe sleutel ging, hun wilde een nieuw slot met nieuwe sloten laten maken bij de dealer/garage.

Of de Audi uiteindelijk met 2 sleutels en nieuwe sloten verkocht is weet ik niet, niet mijn probleem.

De sok sleutel is uiteraard na een verhuizing (ongeveer 2 jaar geleden haha) gevonden en zelfstandig en vakkundig kapot gemaakt met een mooie hamer en een bankschroef.

Punt blijft gewoon, als jij een auto koopt met 1 sleutel dan ga je akkoord met 1 sleutel. Om vervolgens thuis te komen en te horen krijgt; ja maar, dit moet je nooit doen (zoiets is het meestal, of je eigen gedachten die van de roze wolk af is), dat is niet het probleem van de verkoper, die is allang blij dat die van het Upje af is. Het is dan alleen nog hopen op coulance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
-Danny-123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:05:
(...)
[...]

Ja, dat is altijd een grote vraag, betreft een importauto vanuit DE, kilometer stand is ook niet heel onlogisch, 26k KM in 2.5-3 jaar tijd is wel te doen. Gekeken naar schade, maar ben niet goed genoeg daarin.

Er is gekozen voor een lage prijs omdat het toch een auto is die maar max. 50-70 km per week maakt, een luxe of duurder (variant) auto hebben we niet echt overwogen. Zou wel fijn zijn dan het een en ander werkt helemaal m.b.t tot lane assist. Misschien volgende keer toch maar bij een wat gerenommeerder dealer kopen :?

(...)
Sommigen rijden 30k per jaar of meer. Soms ook in een Up!. Als je géén onderhoudsboekje hebt die de 26k km goed onderbouwt, ga er dan voor 99,99% vanuit dat er met de km-stand is geknoeid. Dit gebeurt op grote schaal. Soms zit ergens 'diep in het systeem' nog de oorspronkelijke km-stand. Je zou een dealer kunnen vragen of ze de km-stand kunnen bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Een auto wordt tenzij anders vermeld verkocht met 2 sleutels. 1 sleutel is dus non-conform.

De 2e sleutel is overigens niet altijd een met afstandsbediening. Daar kwam ik bij mijn huidige auto achter en na 2 dagen was ik al zover om de lokale Ford dealer te sponsoren voor een extra sleutel/inprogrammeren/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Herman schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:13:
[...]

Sommigen rijden 30k of meer. Soms ook in een Up!. Als je géén onderhoudsboekje hebt die de 26k km goed onderbouwt, ga er dan voor 99,99% vanuit dat er met de km-stand is geknoeid. Dit gebeurt op grote schaal. Soms zit ergens 'diep in het systeem' nog de oorspronkelijke km-stand. Je zou een dealer kunnen vragen of ze de km-stand kunnen bevestigen?
Er zat een officieel onderhoudsboekje bij vanuit volkswagen (duitsland dan). In de laatste onderhoud rond eind 2022 was er al ~18-20k km gereden, dus ik denk dat qua KM-stand niet geknutseld is. Zal wellicht nog wel kunnen om een dealer de km-stand te laten bevestigen wanneer ik tijd heb.
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:14:
Een auto wordt tenzij anders vermeld verkocht met 2 sleutels. 1 sleutel is dus non-conform.

De 2e sleutel is overigens niet altijd een met afstandsbediening. Daar kwam ik bij mijn huidige auto achter en na 2 dagen was ik al zover om de lokale Ford dealer te sponsoren voor een extra sleutel/inprogrammeren/etc.
Waar baseer je op dat dit non-conform is? Enkele van de reacties hier zeggen dat ik bij aankoop ervan al onderzoek gedaan moest worden ernaartoe en dat ik akkoord was gegaan bij aflevering, maar dit is een beetje een gebied van hij heeft mij misleid door te zeggen dat een sleutel rond de 50 euro zal gaan kosten, anders was ik nooit akkoord meegegaan. Ik had dan op z'n minst een vergoeding gevraagd als ik wist dat de prijs 150 was en niet 50. Wellicht mijn fout door hem op zijn blauwe ogen te geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:37

iichel

Gazoooo

De norm is 2 sleutels, maar of 1 sleutel dan non-conform is? Mijn mening is dat dat wel onder onderzoeksplicht valt. Maar juridisch weet ik verder niets hierover.

Technisch wel:
Een tweede sleutel moet op de startonderbreker 'aangeleerd' worden. Dat is met een facelift up lastig helaas. Er zijn wel mensen die het kunnen. Je kunt ook de huidige sleutel laten kopiëren. Dat is bij de meeste sleutelboeren wel mogelijk. Met het kopiëren, wordt de oude sleutel niet inactief.

Het is ook mogelijk om de sleutels opnieuw op de centrale vergrendeling aan te leren. De missende sleutel zal daarmee verdwijnen uit het systeem en is daarmee inactief.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Die sleutel kun je voor een paar tientjes op internet kopen met een recht stukje metaal, bij een willekeurige bouwmarkt of DHZ-zaak van je ene sleutel laten kopiëren naar de nieuwe, en zelf programmeren.
Het kost zoveel bij een dealer of garage omdat ze de sleutel moeten maken en programmeren, de sleutel zelf kost geen drol, en programmeren kun je zelf doen zolang je nog de andere sleutel hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Oon schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:33:
en programmeren kun je zelf doen zolang je nog de andere sleutel hebt.
Dit is helaas niet het geval voor deze auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:52
-Danny-123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:05:
Ja, alleen we hebben de sleutel nodig om ook de motor te starten, dus dit wordt het helaas niet. Toch bedankt voor het advies
@Def_P geeft het advies om de missende sleutel uit te laten programmeren, zodat je zeker weet dat ze die niet gebruiken om volgende week de auto mee te nemen.

Dat staat natuurlijk los van de nieuwe sleutel, die je uiteraard wel laat inprogrammeren, zodat je er de auto mee kunt starten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 11:40
-Danny-123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:26:
[...]
Nee duidelijk, overigens is het zo dat tijdens de proefrit de matten er wel in zaten, maar bij aflevering na aankoop niet meer. Dit hebben wij helaas niet verwacht en vinden wij zelf ook dat het ons fout is door het niet dubbel gecheckt te hebben, dus hebben we zelf een aangeschaft.
[...]
Nou, als de matten er bij de proefrit in zitten vind ik het niet gek dat je verwacht dat die er gewoon bij horen. Onderzoeksplicht betekent niet dat je bij elk los onderdeel hoeft te vragen "zit dit er na aankoop nog steeds in?". Alsof deze dealer het omgekeerde heeft gedaan van wat normaal "rijklaar maken" heet. Hebben ze de ruitensproeivloeistof ook afgetapt?

Uiteraard prima als je daar soepel mee om gaat, zou ik misschien ook wel doen. Maar als er dan nog andere onverwachte dingen gebeuren, is het wel tekenend dat deze dealer niet echt als doel heeft om jou een goede service te verlenen.

Wat betreft de reserve-sleutel, volgens mij is het al gezegd maar weet je wat voor sleutel er oorspronkelijk bij zat als reserve? Was dat een simpele sleutel of een volwaardige met afstandsbediening? Maakt uit wat voor wat je kan verwachten. Zo'n simpele reservesleutel zal waarschijnlijk inderdaad niet veel meer kosten dan wat ze aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:20
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:14:
Hoezo? De koop wordt toch geaccepteerd met 1 sleutel, hoe kan het dan non-conform zijn?
Alleen de misinformatie over de prijs van een extra sleutel is niet netjes. Dat maakt het hele zaakje niet meteen non-conform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:01:
[...]

Hoezo? De koop wordt toch geaccepteerd met 1 sleutel, hoe kan het dan non-conform zijn?
Alleen de misinformatie over de prijs van een extra sleutel is niet netjes. Dat maakt het hele zaakje niet meteen non-conform.
Pas na de verkoop is duidelijk gemaakt dat er een sleutel mist.

Juist bij iets dat niet zelf waargenomen kan worden dient de verkoper actief de koper te informeren over bijzonderheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:50
Er zijn dus nog steeds garages die niet bij Bovag zijn aangesloten én er zijn ook nog eens mensen die daar willens en wetens auto's kopen....

Als de garage aangeeft dat die sleutel 50 euro kost. Laat je de verkopende garage toch gewoon voor 50 euro die sleutel regelen? Maar ook hier: dit had je bij bezichtigen van de auto ook kunnen vragen, je hebt als consument gewoon een onderzoeksplicht. Idem als je vraagt naar schade verleden van de auto, de verkoper is wettelijk verplicht eerlijk te antwoorden (het kan echter voorkomen dat de verkoper echt niet weet dat de auto een schade verleden heeft).

Geen matten is helemaal raar, als die er bij de proefrit in zitten en op de factuur/verkoop overeenkomst staat niks over 'geen matten' dan zou ik die gewoon eisen. Was er niet een afleverpakket waar die matten bij in zitten en je hebt niet gekozen voor dat afleverpakket?

Dat de garage die auto verkocht heeft onder de kostprijs is natuurlijk gewoon lulkoek voor goedgelovige consumenten. Dat is puur zodat jij medelijden krijgt met die verkoper.
Voor dat je naar een VW dealer stapt, zou ik dat wat je nu zegt eerst voorstellen aan de verkopende garage. De kans is groot dat ie dat niet wil hebben. Die VW dealer kan allerlei mankementen vinden waar jou verkoper het niet mee eens is
Je hebt dus de goedkoopste Up gekocht die er is, bij een garage die niet aangesloten is bij Bovag, je hebt garantie lees ik elders maar de garage doet nu al moeilijk over een mattensetje en een extra sleutel. Ik wens je heeeel erg veel succes en geluk met die auto.

[ Voor 34% gewijzigd door FastFred op 04-09-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:20
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:07:

Juist bij iets dat niet zelf waargenomen kan worden dient de verkoper actief de koper te informeren over bijzonderheden.
Na de betaling werd het bekend. De verkoop is pas afgerond als je daadwerkelijk de auto in ontvangst hebt genomen en dat is gewoon gedaan.

Verder kan je gewoon de standaard vragen stellen; Onderhoudshistorie compleet? Boekjes erbij? Sleutels erbij? Schadeverleden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Nu online
TheBrut3 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:19:
[...]

Na de betaling werd het bekend. De verkoop is pas afgerond als je daadwerkelijk de auto in ontvangst hebt genomen en dat is gewoon gedaan.
Nee, het gaat om het sluiten van de overeenkomst.
Verder kan je gewoon de standaard vragen stellen; Onderhoudshistorie compleet? Boekjes erbij? Sleutels erbij? Schadeverleden?
Onderzoeksplicht is inderdaad de tegenhanger van de informatieplicht. Echter is het hier zo klaar als een klontje dat de verkoper het bewust heeft achtergehouden. Autoverkoper being autoverkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:50
Achtergehouden? Als ik bij een proefrit de sleutel in mijn handen krijg en ik zie geen 2e reservesleutel is dat het eerste waar ik naar vraag. En nog voordat ik de sleutel krijg zit ik al door het onderhoudsboekje te bladeren en zelfs nog voordat ik een afspraak maak om te komen kijken heb ik het kenteken al bij RDW opgevraagd om te zien of het een import is.

Dat heet onderzoeksplicht en daar heb je echt geen auto kennis voor nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 04-09-2023 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:43

Yucon

*broem*

[...]

Nog niet voor zover bekend, bedoel je. Dit stinkt. Die lane assist gaat niet zomaar kapot. Weet je echt heel erg zeker dat dit geen opgelapte schadebak is en dat er een en ander softwarematig is 'opgelost'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Tip:
Voor het kenteken in op de site van de RDW:
https://ovi.rdw.nl/
Kijk onder het kopje 'Fiscaal' naar het bedrag wat er staat bij 'Bruto BPM' en als je wilt, deel het dan.
Dat zegt al heel veel over de auto (lees: voor een import schade auto wordt nauwelijks BPM afgedragen).
Als ik een willekeurige Up pak bij een lokale VW dealer, dan zie ik een bedrag van bijna 3000 euro wat aan BPM afgedragen is.

[ Voor 18% gewijzigd door -tom-562 op 04-09-2023 16:38 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:04

Tomatoman

Fulltime prutser

-Danny-123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:17:
Aangegeven bij de garage om de kosten te vergoeden en meneer is daar niet mee eens. Hij geeft aan dat de prijs al onder de vraagprijs is verkocht […]
Wat een kolderargument is dat zeg! Alsof hij weleens een auto verkoopt zonder dat er wat van de vraagprijs afgaat…

Diverse verzekeraars stellen als voorwaarde dat je bij diefstal de beide sleutels kunt tonen, net als bij fietsendiefstal. De afwezigheid van een tweede sleutel is iets wat de verkoper vooraf had behoren te melden. Dit is immers een bijzonderheid (of gebrek) die je als koper van een jonge tweedehands redelijkerwijs niet hoeft te verwachten, ook niet als je er niet expliciet naar hebt gevraagd.

Over die deurmatten: als je de auto tijdens een proefrit meekrijgt met deurmatten, is het logisch dat die auto met deurmatten wordt verkocht. Dat is immers zoals hij aan jou als koper is getoond. Als hij wordt uitgeleverd zonder deurmatten, is dat voor rekening van de verkoper. Hij moet je namelijk leveren wat jij hebt gekocht en dat is een auto met deurmatten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:40

DataGhost

iPL dev

FastFred schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:24:
Achtergehouden? Als ik bij een proefrit de sleutel in mijn handen krijg en ik zie geen 2e reservesleutel is dat het eerste waar ik naar vraag. En nog voordat ik de sleutel krijg zit ik al door het onderhoudsboekje te bladeren en zelfs nog voordat ik een afspraak maak om te komen kijken heb ik het kenteken al bij RDW opgevraagd om te zien of het een import is.

Dat heet onderzoeksplicht en daar heb je echt geen auto kennis voor nodig.
Ik zou als dealer op geen enkele manier ook de reservesleutel meegeven aan iemand die alleen maar een proefrit komt maken. Dat doet een beetje het doel van een reservesleutel teniet. Ik heb die bij de proefritten die ik gemaakt heb ook niet gezien dus, pas bij de daadwerkelijke sleuteloverdracht na verkoop.

Van een autohandelaar mag je verwachten dat die minstens zo kritisch is als jijzelf zou zijn bij het aankopen van de auto, dat wil zeggen dat de handelaar ervoor zorgt dat alle auto's reservesleutels hebben, omdat dat anders een issue is wat de (inkoop) prijs drukt en geen enkele handelaar gaat voor de lol teveel betalen. Op het moment dat de reservesleutel echt niet aanwezig is komt de handelaar dat dus te weten en volgens de informatieplicht(!) is deze verplicht dat aan jou te vertellen. Dat lijkt me dan ook iets wat je niet hoeft te vragen als consument.

[ Voor 24% gewijzigd door DataGhost op 04-09-2023 17:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:29
Oon schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:33:
programmeren kun je zelf doen zolang je nog de andere sleutel hebt.
Ja dat is leuk bij je FIAT Marea met 2 transpondersleutels maar die ballon gaat bij de "moderne" VAG auto van de afgelopen 15 jaar niet meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
-tom-562 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:35:
Tip:
Kijk onder het kopje 'Fiscaal' naar het bedrag wat er staat bij 'Bruto BPM' en als je wilt, deel het dan.
Dat zegt al heel veel over de auto (lees: voor een import schade auto wordt nauwelijks BPM afgedragen).
Als ik een willekeurige Up pak bij een lokale VW dealer, dan zie ik een bedrag van bijna 3000 euro wat aan BPM afgedragen is.
Zegt helemaal niks, ken een handelaar die gespecialiseerd is in de import vanuit duitsland, die man ging serieus de bumper en deuren bewerken met een hamer. Daarna komt er een BPM expert die dd kosten veel tr hoog inschat.

Na reparatie is het een geweldige auto gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ajacied10 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:44:
[...]

Zegt helemaal niks, ken een handelaar die gespecialiseerd is in de import vanuit duitsland, die man ging serieus de bumper en deuren bewerken met een hamer. Daarna komt er een BPM expert die dd kosten veel tr hoog inschat.

Na reparatie is het een geweldige auto gebleken.
Ga er maar vanuit dat dat een uitzondering is...

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
-tom-562 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:45:
[...]

Ga er maar vanuit dat dat een uitzondering is...
Dat is het niet. Het is een bekende truc om import autos bewust te beschadigen, een tweedehands deur is veel goedkoper dan bpm aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel

iichel

Gazoooo

Ajacied10 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:47:
[...]

Dat is het niet. Het is een bekende truc om import autos bewust te beschadigen, een tweedehands deur is veel goedkoper dan bpm aftikken.
er zijn import bedrijven die kant en klare beschadigde panelen hebben, tijdelijk, voor de bpm schouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:54
Ik vind het woordje "dealer" een beetje vreemd in deze context zeker als erbij staat "niet aangesloten bij de Bovag". Alle waarschuwingslampjes staan aan. Import uit Duitsland?

Matten eruit? Waarom lagen die er bij de proefrit in en nu niet?

Nu de sleutel: Als de "dealer" het niet wil oplossen kun je gewoon naar een universele garage met sleutelservice gaan. Geen idee of er veel zijn, hier in de buurt zit er iig 1. Mijn eigen garage verwees me door omdat een 'echte" nogal prijzig was. Ik heb dus na een verloren sleutel (Skoda) er 1 bij laten maken, 90 euro, klaar terwijl je wacht (uurtje omdat t druk was en tussendoor ging).. Dat is inclusief inleren waarbij alle sleutels aanwezig moeten zijn en waarna hij alleen de ingeleerde sleutels kent. Je kunt dus ook alleen je huidige sleutel inleren (lees: de reserve is dan ook weg). In dit geval was het simpel, bij mijn vorige moest er bij het inleren internet verbinding zijn met de fabriek en kon alleen de dealer het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Doe jezelf een plezier: neem die 150 euro verlies, en leer er wat van.

Dan ben jij overmorgen al klaar met dit verhaal.

Ik zou echt geen zin hebben voor een of ander lang drama voor zoiets klein, ook al heb je mogelijk wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:05
Rukapul schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:07:
[...]

Vraag is natuurlijk wel of het niet waargenomen had kunnen worden, ik heb zelf bijvoorbeeld vrij recent moeten shoppen voor een auto, en dus veel auto's online en 'live' bekeken. En vrijwel altijd staat er (wanneer er maar 1 sleutel is) dit wel ergens vermeld in de eigenschappen, bijvoorbeeld heel simpel:

Sleutels: 1 in de lijst met opties en andere zaken die er bij zitten. Waar je natuurlijk vrij snel overheen leest wanneer je enkel interesseert bent in de luxe opties zoals zoveel kopers.
Een andere die ik ook vaak tegenkwam was gewoon tussen de foto's van de auto's een foto met de 'sleutelbos' van de auto, waar dan maar 1 sleutel aan zit, of een combinatie van beide.
Ik stond er zelf wel van te kijken hoeveel auto's van 2020/2021/2022 (ik zocht een laatste model A3 of een faceliift Q2) er nog maar met 1 sleutel komen, ik had verwacht dat dit zeker bij deze leeftijd niet vaak voor zou komen, maar dat viel best tegen.

Veel mensen zullen inderdaad echter wel aannemen dat er 2 sleutels zijn en daar dus vanuit gaan, en ook niet heel snel doorvragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 04-09-2023 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Wil je het kenteken delen, dan kijken wij even met je mee ;)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Bij dit soort auto's is het ook vrij gewoon dat de reservesleutel geen afstandsbediening heeft. Kan best zijn dat een blanco vw sleutel €50 is plus slijpwerk van een paar euro bij de sleutelmaker.

De kosten vergelijken met een volledige sleutel met afstandsbediening is dan niet helemaal reeël.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Xander schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:45:
[...]

@Def_P geeft het advies om de missende sleutel uit te laten programmeren, zodat je zeker weet dat ze die niet gebruiken om volgende week de auto mee te nemen.

Dat staat natuurlijk los van de nieuwe sleutel, die je uiteraard wel laat inprogrammeren, zodat je er de auto mee kunt starten.
Ah verkeerd begrepen dan. Excuus naar de originele reactie.
Lapa schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:55:
[...]

Wat betreft de reserve-sleutel, volgens mij is het al gezegd maar weet je wat voor sleutel er oorspronkelijk bij zat als reserve? Was dat een simpele sleutel of een volwaardige met afstandsbediening? Maakt uit wat voor wat je kan verwachten. Zo'n simpele reservesleutel zal waarschijnlijk inderdaad niet veel meer kosten dan wat ze aangeven.
Nee helaas weet ik dat niet, de dealer geeft aan dat hij dat ook niet weet omdat de auto origineel geleverd is aan hem met 1 sleutel. Wellicht dat iemand het weet? VW Up uit 2020?
Yucon schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:24:
[...]

Nog niet voor zover bekend, bedoel je. Dit stinkt. Die lane assist gaat niet zomaar kapot. Weet je echt heel erg zeker dat dit geen opgelapte schadebak is en dat er een en ander softwarematig is 'opgelost'?
Zou zo maar kunnen, maar van buitenaf en binnenaf is het niet te zien en dealer gaf aan van niet. Zou het echt niet kunnen weten op dit moment, tenzij het ergens duidelijk te zien valt.
-tom-562 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:35:
Tip:
Bruto BPM is 645 volgens rdw.

Wat betreft de conclusie, ik denk dat ik het gewoon laat zitten voor de sleutels en matten. Ik neem deze verlies op mij, het kost teveel moeite om überhaupt rechtsbijstand bij te halen voor iets als 150 euro. Ik laat de lane assist repareren door de autodealer (en de monteur) met garantie, als het maar aan het einde werkt. Ik zie het als een lesje waar ik volgend keer over misschien enkele jaren niet nogmaals zou maken. Ik wil iedereen graag bedanken voor zijn inzet en reactie op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
-Danny-123 schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:10:
(...)

Bruto BPM is 645 volgens rdw.
Dat klinkt wel erg weinig voor een Up! uit 2020. Volgens mij kan die BPM alleen zo laag zijn als het een BPM korting i.v.m. schade heeft gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Danny-123
Herman schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:20:
[...]

Dat klinkt wel erg weinig voor een Up! uit 2020. Volgens mij kan die BPM alleen zo laag zijn als het een BPM korting i.v.m. schade heeft gekregen.
Dan heeft de dealer mij zwaar voorgelogen, helaas wist ik niet hiervan en de methode om dit te checken. Ik kan nu de koop niet meer ongedaan maken en zit helaas dan vast aan de auto. Hopen dan dat na de reparatie aan de lane assist verder geen mankementen zijn aan de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door -Danny-123 op 04-09-2023 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 18:11
Herman schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:20:
[...]

Bij schade krijg je een WOK. Dit is echt een hardnekkig fabeltje van hoe het ~20 jaar geleden ging bij invoer. Bij de RDW en de belastingdienst zitten ze ook niet stil.

Een tegentaxatie bij invoer wil niet zeggen dat het voertuig schade heeft (gehad). Een tegentaxatie doe je als je het niet eens bent met het te betalen BPM bedrag wat de belastingdienst je voorschotelt. De belasting verliest zo'n beetje elke rechtszaak wat BPM aangaat en dat is niet geheel zonder rede.
Pagina: 1