Even een vraag, of ik iets mis?
We gaan een nieuwbouwwoning bouwen in het buitengebied. Het gaan om een bungalow woning van 240m2 vloeroppervlakte. Ongeveer 600m3 inhoud dus. Gebouwd volgens nieuwe bouwbesluit, dus zeer goed geïsoleerd.
I.t.t. tot de meeste nieuwbouwwoning hebben wij wel de mogelijkheid om een ketel te plaatsen, want we kunnen een propaantank plaatsen. Kosten 100 euro huur per jaar. En om discussie te voorkomen. Ja dat mag in het buitengebied, en ja ook conform vergunning.
Nu is de discussie om een bodem warmtepomp te plaatsen of een ketel.
Kosten van de bodemwarmtepomp (8KW) zijn +/- 15.000 euro incl plaatsen. Vanwege nieuwbouw geen subsidie mogelijkheid. Volgens installateur ongeveer 3000 KW extra stroom verbruik t.o.v. niet plaatsen warmtepomp.
Kosten ketel incl plaatsen +/- 2.500 euro. Verwacht verbruik 700m3, eerder minder dan meer is de verwachting.
Gemiddelde stroomprijs komende jaren: € 0,35/KW
Gemiddelde gasprijs komende jaren: € 2/m3
In mijn beleving is zeker de gasprijs hoog aangehouden.
De installateur beweert dat een warmtepomp in 5 jaar terugverdiend zou zijn, zonder zonnepanelen.
Ik ben aan het tellen wat ik wil, maar dat kan toch nooit?
Gaskosten: 700 * € 2,- = € 1.400 per jaar
Stroomkosten: 3000 KW x € 1.050 per jaar
Dit zou meer dan dertig jaar duren om de warmtepomp terug te verdienen.
Als ik zonnepanelen plaats voor 3000 KW kost me dat +/- 4.000 euro.
Totale investering warmtepomp en zonnepanelen +/- 19.000 euro.
Dan duurt het nog minimaal 13 jaar voordat ik de warmtepomp heb terugverdiend, en ga ik ervanuit dat er in deze gehele periode gesaldeerd kan worden, want in mijn beleving zeker niet gaat gebeuren.
Een terugverdientijd > 12 jaar is in mijn beleving totaal niet interessant en niet het overwegen waard, of zie ik dat verkeerd.
Kortom wat zou jullie keuze zijn?
We gaan een nieuwbouwwoning bouwen in het buitengebied. Het gaan om een bungalow woning van 240m2 vloeroppervlakte. Ongeveer 600m3 inhoud dus. Gebouwd volgens nieuwe bouwbesluit, dus zeer goed geïsoleerd.
I.t.t. tot de meeste nieuwbouwwoning hebben wij wel de mogelijkheid om een ketel te plaatsen, want we kunnen een propaantank plaatsen. Kosten 100 euro huur per jaar. En om discussie te voorkomen. Ja dat mag in het buitengebied, en ja ook conform vergunning.
Nu is de discussie om een bodem warmtepomp te plaatsen of een ketel.
Kosten van de bodemwarmtepomp (8KW) zijn +/- 15.000 euro incl plaatsen. Vanwege nieuwbouw geen subsidie mogelijkheid. Volgens installateur ongeveer 3000 KW extra stroom verbruik t.o.v. niet plaatsen warmtepomp.
Kosten ketel incl plaatsen +/- 2.500 euro. Verwacht verbruik 700m3, eerder minder dan meer is de verwachting.
Gemiddelde stroomprijs komende jaren: € 0,35/KW
Gemiddelde gasprijs komende jaren: € 2/m3
In mijn beleving is zeker de gasprijs hoog aangehouden.
De installateur beweert dat een warmtepomp in 5 jaar terugverdiend zou zijn, zonder zonnepanelen.
Ik ben aan het tellen wat ik wil, maar dat kan toch nooit?
Gaskosten: 700 * € 2,- = € 1.400 per jaar
Stroomkosten: 3000 KW x € 1.050 per jaar
Dit zou meer dan dertig jaar duren om de warmtepomp terug te verdienen.
Als ik zonnepanelen plaats voor 3000 KW kost me dat +/- 4.000 euro.
Totale investering warmtepomp en zonnepanelen +/- 19.000 euro.
Dan duurt het nog minimaal 13 jaar voordat ik de warmtepomp heb terugverdiend, en ga ik ervanuit dat er in deze gehele periode gesaldeerd kan worden, want in mijn beleving zeker niet gaat gebeuren.
Een terugverdientijd > 12 jaar is in mijn beleving totaal niet interessant en niet het overwegen waard, of zie ik dat verkeerd.
Kortom wat zou jullie keuze zijn?