Advies wel of niet warmtepomp nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02 20:45
Even een vraag, of ik iets mis?
We gaan een nieuwbouwwoning bouwen in het buitengebied. Het gaan om een bungalow woning van 240m2 vloeroppervlakte. Ongeveer 600m3 inhoud dus. Gebouwd volgens nieuwe bouwbesluit, dus zeer goed geïsoleerd.
I.t.t. tot de meeste nieuwbouwwoning hebben wij wel de mogelijkheid om een ketel te plaatsen, want we kunnen een propaantank plaatsen. Kosten 100 euro huur per jaar. En om discussie te voorkomen. Ja dat mag in het buitengebied, en ja ook conform vergunning.
Nu is de discussie om een bodem warmtepomp te plaatsen of een ketel.
Kosten van de bodemwarmtepomp (8KW) zijn +/- 15.000 euro incl plaatsen. Vanwege nieuwbouw geen subsidie mogelijkheid. Volgens installateur ongeveer 3000 KW extra stroom verbruik t.o.v. niet plaatsen warmtepomp.
Kosten ketel incl plaatsen +/- 2.500 euro. Verwacht verbruik 700m3, eerder minder dan meer is de verwachting.
Gemiddelde stroomprijs komende jaren: € 0,35/KW
Gemiddelde gasprijs komende jaren: € 2/m3
In mijn beleving is zeker de gasprijs hoog aangehouden.
De installateur beweert dat een warmtepomp in 5 jaar terugverdiend zou zijn, zonder zonnepanelen.
Ik ben aan het tellen wat ik wil, maar dat kan toch nooit?
Gaskosten: 700 * € 2,- = € 1.400 per jaar
Stroomkosten: 3000 KW x € 1.050 per jaar
Dit zou meer dan dertig jaar duren om de warmtepomp terug te verdienen.

Als ik zonnepanelen plaats voor 3000 KW kost me dat +/- 4.000 euro.
Totale investering warmtepomp en zonnepanelen +/- 19.000 euro.
Dan duurt het nog minimaal 13 jaar voordat ik de warmtepomp heb terugverdiend, en ga ik ervanuit dat er in deze gehele periode gesaldeerd kan worden, want in mijn beleving zeker niet gaat gebeuren.
Een terugverdientijd > 12 jaar is in mijn beleving totaal niet interessant en niet het overwegen waard, of zie ik dat verkeerd.
Kortom wat zou jullie keuze zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:47
Bij nieuwbouw zou ik er niet eens over nadenken en een warmtepomp nemen. Zelfs al zou je die pas na 15 jaar terugverdienen is dat een prima investering. Los daarvan hoef je niet aan het gas. Je betaalt dus ook geen vastrecht (paar honderd per jaar). Verder zullen we allemaal van het gas af moeten, dus vroeg of laat moet de boel toch op de schop. Dan is nu het goedkoopste en makkelijkste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:19
De 3.000 kWh extra stroom correleert slecht met de 700 kuub gas.

1 kuub gas is ongeveer 10 kWh. Met een COP van 4 heb je 2,5 kWh per kuub gas nodig. Oftewel je zou een verbruik hebben van 1.200 kuub gas of 1.750 kWh stroom voor de WP.

Je vergeet vastrecht in je berekening en als je ruim woont zou je nog een l/w systeem kunnen overwegen. Iets minder efficiënt, maar wel een stuk goedkoper en geen bronnen boren. Van de gasleverancier moet je maar afwachten wat het wordt qua prijzen. Wel een nadeel van een WP is de limiet op warm water.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
Tot slot vraag ik me af of 700m3 realistisch is. 1200 zou ik ook geloven.

Edit: zoals @Señor Sjon dus al zei.

[ Voor 22% gewijzigd door Zenomyscus op 04-09-2023 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:02
Señor Sjon schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:32:

1 kuub gas is ongeveer 10 kWh. Met een COP van 4 heb je 2,5 kWh per kuub gas nodig. Oftewel je zou een verbruik hebben van 1.200 kuub gas of 1.750 kWh stroom voor de WP.
In een goede installatie zou het zelfs richting 1400kWh moeten zijn. Gezien nieuwbouw zou dit realistisch moeten zijn (vloerverwarming, zeer lage Ta mogelijk.

En bodem systeem gaat het zeker bij relatief lage vraag natuurlijk nooit winnen van een veel voordeliger lucht systeem.

€15.000 voor een bodem systeem is verder wel heel laag… bedrijf die dat bij mij voor dat geld regelt mag gister langs komen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:57
Gasprijs zit veel te hoog in je berekening. Ga eerder uit van € 1,10 a € 1,50. Je moet immers uitgaan van een gemiddelde jaarprijs en niet enkel van de gasprijzen wanneer deze heel hoog staan.

@Zenomyscus Van wie MOETEN we van het gas af?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:30
Wonende in het buitengebied zou ik persoonlijk niet nadenken over propaantank in het kader van nieuwbouw. Ja, de kosten liggen lager, maar je prioriteit ligt langjarig niet bij verwarmen, maar bij koelen. Daar is die warmtepomp beter in... maar dat zijn mijn principes.
Als je deze gedetailleerde vraag mag beantwoorden en de vrijheid hebt, kan je vast ook met de installateur afspreken dat je de boel aanlegt voor maximale sCOP van de warmtepomp en dan vergroot je het rendement. Heb je daarnaast nog wat ruimte voor een windmolen misschien?

Verder moet je even scherp hebben dat een liter propaan meer kWh's aan energie bevat dan aardgas... dus je berekening klopt niet. Rationeel kies je op dit moment propaan.

Edit: propaan is ook aanmerkelijk goedkoper dan gas...
Edit 2: bedenk ook dat salderen verdwijnt... dus je verdient het waarschijnlijk überhaupt niet terug.
Edit 3: vastrecht voor gas is ook niet van toepassing... je moet zelf regelen dat die tank gevuld is en voor de tank betaal je huur.

[ Voor 16% gewijzigd door Miezie op 04-09-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:04
Señor Sjon schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:32:

Je vergeet vastrecht in je berekening en als je ruim woont zou je nog een l/w systeem kunnen overwegen. Iets minder efficiënt, maar wel een stuk goedkoper en geen bronnen boren. Van de gasleverancier moet je maar afwachten wat het wordt qua prijzen. Wel een nadeel van een WP is de limiet op warm water.
Geldt dat vastrecht ook voor een losse propaantank in de tuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
CryptoNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 13:42:
Gasprijs zit veel te hoog in je berekening. Ga eerder uit van € 1,10 a € 1,50. Je moet immers uitgaan van een gemiddelde jaarprijs en niet enkel van de gasprijzen wanneer deze heel hoog staan.

@Zenomyscus Van wie MOETEN we van het gas af?
https://www.rijksoverheid...g-kan-ik-nog-koken-op-gas

Van mij hoef je niks overigens en wellicht moet je ook niks. Maar ik vermoed dat de gasprijs erg interessant gaat worden in de toekomst en het vastrecht wel eens erg duur kan worden als je een van de weinige bent die nog wel op gas stookt.

Los van alle redenen vind ik het persoonlijk een pluspunt dat je niet afhankelijk bent van gas. Elektra is veel eenvoudiger zelf op te wekken. Al die oliebedrijven duizend kilometer verderop boeit het ook niet dat wij de hoofdprijs betalen, dus die trekken rustig minder vaten uit de grond om de prijs hoog te houden. Alleen dat al zou voor mij een reden zijn om van het gas af te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
Gramser schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:36:
[...]

Nee, maar vaak huur / leen je die tank en daar betaal je dan voor (ofwel in een keer, ofwel maandelijks). Ook voor het weghalen willen ze geld hebben, tenzij je net als mijn vader zegt: hij staat niet in de weg dus ik ga er niet voor betalen, als je hem wilt hebben kom je hem maar ophalen :+ (hij had geen vaste maandelijkse kosten voor de tank, dat zat bij hem gewoon bij de prijs in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Jeer 1
Ik neem aan dat de propaantankhuur ook incl periodieke keuring is.
De tank vullen is niet echt gratis en afhankelijk van waar je woont/de bereikbaarheid, ik vind de prijzen erg ondoorzichtig.

Mijn 2018 nieuwbouwwoning heeft aan 900 gram propaan voldoende voor een paar jaar (3e jaar and counting). Het is het koudemiddel van mijn warmtepomp ;)

Een 5 kW lucht/water monoblock zou je voor <10k aan een nieuwbouwwoning moeten kunnen knopen en voor 1400 kWh per jaar zit je lekker warm.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
Neem aan omdat het nieuwbouw is dat je verplicht bent om zonnepanelen te nemen en dat je bungalow woning maar 1 verdieping heeft met platdak. Als we dan even ruim rekenen van 240m2 vloer oppervlakte 200m2 dak oppervlakte maken dan heb je ruimte om 100 zonnepanelen laten we zeggen a 400WP neer te kunnen leggen. Stel de panelen wekken maar 60% op van hun maximum dan zit je op jaar basis op 24.000kwh. Als je dan met een WP en elektrische auto verbruik plus al je andere elektrische verbruik 10.000kwh gebruikt en 14.000kwh lever je terug a 0.09 euro cent Dan verdien je 1260 per jaar terug plus zolang salderen er is heb je geen kosten aan elektriciteit en gas ook nog eens tussen de 100 en 150 euro per maand zou kosten. Dus in totaal zou je 2400 euro per jaar verdienen.

Qua kosten zou je denken ik onder de 30k moeten kunnen blijven, een valiant monoblock L/W is iets van 8k + warm water tank 1,5k en zonnepanelen kun je al voor 100 a 110 euro voor 400wp krijgen.

Dan zou het binnen 12.5 jaar terug verdient hebben en na die tijd zou het alleen nog maar geld moeten gaan opbrengen, en ja je krijgt helaas geen subsidie maar stel de zonnepanelen wekken niet 60% maar 75% of meer op. Volgens mij word in nederland door de meeste installateurs 90% gehanteerd dan gaat je terug verdien tijd alweer naar beneden, of de prijs van wat je normaal maandelijk aan gas of elektra zou betalen gaat omhoog dat gaat je terug verdien tijd ook weer naar beneden.

Ik had het wel geweten als ik iets nieuwbouw zou doen. Max isoleren en van buiten af zonwering, max zonnepanelen wat je kan neerlegen en vloerverwarming met een monoblock WP.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
100 panelen a 20-25 kg/stuk op je dak? Ook een vermogen van 40 kW terug willen leveren gaat een dikke aansluiting vergen. Dat vastrecht is enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeer 1
@Señor Sjon als jij rekent met een COP van 4, dan zit je op 1200m3 gas of 3000 KW voor de WP. Ik kan me niet voorstellen dat ik in een nieuwbouw woning van deze oppervlakte met super isolering op 1200m3 gas zit?? Een COP van 4, is dat realistisch in de maanden november, december, januari en februari? Tevens de periode waarin de zonnepanelen nauwelijks iets opwekken. Vastrecht hoef ik helemaal niet te betalen, want ik krijg inderdaad geen gasaansluiting. Loopt rechtstreeks via propaantank incl keuring.
@Zenomyscus Waarom is na 15 jaar terugverdienen toch een goede investering? Wie zegt me dat warmtepompen zo lang meegaan? Ik vind het juist een pluspunt dat je niet helemaal afhankelijk bent van elektra, maar tussen meerdere energie bronnen kan schakelen. We beschikken ook nog over een pelletkachel (gewoon losse verwarming, niet op radiator).
@Miezie Waarom ligt je prioriteit bij koelen i.p.v. verwarmen? Je geeft zelf eigenlijk in drie punten aan dat rationeel propaan de beste keuze is. We hebben ruimte voor een windmolen, denk ook bespreekbaar met de gemeente, maar ik weet niet of jij hiermee ervaring hebt. Maar de gerenommeerde windmolen systemen zijn alleen meer interessant voor grootverbruikers. Totaal niet interessant voor burgerwoningen met beperkt verbruik. Maar ik graag van jou als je andere mogelijkheden weet.
@Gramser Nee geldt niet voor propaantank in de tuin, dus vastrecht hoef je niet mee te nemen in de berekening.
@Proton_ Prijzen niet helemaal zo ondoorzichtig. Het staat allemaal niet heel transparant op internet, maar als je navraag doet bij gebruikers (bedrijven in het buitengebied) is de ervaring dat deze prijzen stabiel zijn weinig fluctuatie in zit, en iets meer correleren met aardolie en minder met aardgas.
@aegis totaal niet interessant vanwege extreme vastrecht aansluiting en de kosten die hiermee gemoeid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:59
Gramser schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:36:
[...]

Nee, maar daarvoor heb je weer kosten om de tankauto langs te laten komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeer 1
@D-dark zit verdisconteert in propaanprijs. Hoef je niet apart voor te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Met vloerverwarming en zeer goede isolatie kun je met zeer lage watertemperatuur verwarmen, denk aan <30. Dat is erg gunstig voor COP. Je wint 2% verbruik per graad lagere watertemperatuur.

Dat gaat dus ook in de wintermaanden op nette COP werken.

Persoonlijk zou ik niet in fossiel investeren. Er zijn milieu en zo mogelijk belangrijkere niet milieu redenen om van fossiel af te willen…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:26
@Jeer 1 dan maak je het zonnepaneel systeem kleiner. Bedoel een wij hebben 21 panelen en een 8kw WP en zolang we nog mogen salderen krijg ik nog steeds einde van het jaar geld terug. Betaalde 5 jaar geleden nog 120 euro per maand voor gas/elektra en nu al 5 jaar niks meer. En heb de panelen al terug verdiend. Dus over 5 jaar heb ik de WP terug verdient en vanaf dan ga ik er alleen nog maar geld op verdienen. Dus wat ik voorstelde was alleen een extreem veel PV neerleggen maar 30/40 panelen kan gaat de aanschafkosten ook weer omlaag en je terugverdiend tijd ook. En in mijn voorbeeld zat ook nog een elektrische auto en ik heb je brandstofkosten niet eens meegenomen om de terugverdientijd korter te maken. Maar als je die niet hebt gaat je jaarlijkse eigen verbruik ook weer naar beneden.

Belangrijke vraag is nog is het nieuwbouw in eigen beheer of projectbouw? Bij projectbouw zijn dingen vaak standaard geregeld duur met niet veel mogelijkheden.

Wat @Ronald hierboven zegt moet met een goed ingeregeld WP systeem zeker wel een COP van 3 kunnen halen in de winter.

Ik zou de milieu/duurzaamheid overwegingen pas op de laatste plaat doen en gewoon kijken naar de kosten dan komt er als het goed is achter de goedkoopste oplossing ook nog eens heel duurzaam, beter voor het milieu is.

[ Voor 42% gewijzigd door aegis op 04-09-2023 16:19 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Jeer 1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:49:
@Miezie Waarom ligt je prioriteit bij koelen i.p.v. verwarmen? Je geeft zelf eigenlijk in drie punten aan dat rationeel propaan de beste keuze is. We hebben ruimte voor een windmolen, denk ook bespreekbaar met de gemeente, maar ik weet niet of jij hiermee ervaring hebt. Maar de gerenommeerde windmolen systemen zijn alleen meer interessant voor grootverbruikers. Totaal niet interessant voor burgerwoningen met beperkt verbruik. Maar ik graag van jou als je andere mogelijkheden weet.
Een windmolen dekt je energieverbruik ook in de winter. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar dat zou ik eerder doen dan zwaar investeren in zonnepanelen. Al zijn die dingen nog wat prijziger. Misschien kan het in een bewonerscollectief.

Koelen ipv verwarmen: lange termijn wordt het warmer, eenmaal warm krijg je je woning niet meer makkelijk koel en bij een bodemwarmtepomp hoef je alleen maar rond te pompen om te koelen (die dingen zijn daarin passief, l/w warmtepomp is actief). Het verwarmen is dan niet meer zozeer de uitdaging, de hitte eruit is veel meer opportuun.

Mijn klimaatovertuigingen sturen richting bodemwarmtepomp. Maar financieel doe je het met propaan, zonwering (kunnen ook prima wat bomen zijn in een tuin), evt. airco en zonnepalen en kijk je ook even wat er in de BENG normen past in jouw situatie.

Ps. de overheid is onbetrouwbaar, dus laat dat achterwege in je terugverdientijd. Salderen verdwijnt, hoge teruglevertarieven verdwijnen, het stroomnet kan het de komende jaren niet aan, etc. Dus het enige wat eigenlijk telt is je het financiele plaatje, de overtuigingen en je beng / vergunning.

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 04-09-2023 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07 13:14
@Jeer 1 hoe denk je te gaan koelen met propaan, staat dat stukje ook in je investeringen/ terugverdienberekening?
Heel goed geïsoleerd betekend ook in de zomer heel lastig de warmte afvoeren. Speciaal hiervoor hebben we zelf warmtewerend glas genomen HR++.

Hier 200m2 nieuwbouw, met L/W WP (8kW Nibe), koeling over fancoils op bgg en alle slaapkamers is heerlijk, en die koeling draait natuurlijk als de zonnepanelen opwekken.

Ik zou ook mikken op fossiel vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeer 1
@Ronald zo lang onze elektriciteitscentrales draaien op aardgas of erger nog kolen, vind ik milieu echt een non-argument. En dat duurt nog wel even voordat deze functioneren op basis van een andere energiebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jeer 1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:49:
@Señor Sjon als jij rekent met een COP van 4, dan zit je op 1200m3 gas of 3000 KW voor de WP. Ik kan me niet voorstellen dat ik in een nieuwbouw woning van deze oppervlakte met super isolering op 1200m3 gas zit?? Een COP van 4, is dat realistisch in de maanden november, december, januari en februari? Tevens de periode waarin de zonnepanelen nauwelijks iets opwekken. Vastrecht hoef ik helemaal niet te betalen, want ik krijg inderdaad geen gasaansluiting. Loopt rechtstreeks via propaantank incl keuring.
@Zenomyscus Waarom is na 15 jaar terugverdienen toch een goede investering? Wie zegt me dat warmtepompen zo lang meegaan? Ik vind het juist een pluspunt dat je niet helemaal afhankelijk bent van elektra, maar tussen meerdere energie bronnen kan schakelen. We beschikken ook nog over een pelletkachel (gewoon losse verwarming, niet op radiator).
@Gramser Nee geldt niet voor propaantank in de tuin, dus vastrecht hoef je niet mee te nemen in de berekening.
@Proton_ Prijzen niet helemaal zo ondoorzichtig. Het staat allemaal niet heel transparant op internet, maar als je navraag doet bij gebruikers (bedrijven in het buitengebied) is de ervaring dat deze prijzen stabiel zijn weinig fluctuatie in zit, en iets meer correleren met aardolie en minder met aardgas.
@aegis totaal niet interessant vanwege extreme vastrecht aansluiting en de kosten die hiermee gemoeid zijn.
COP gaat over het jaar heen gemiddeld. Maar wat ik wil zeggen dat die 3000/700 niet beiden waar kunnen zijn. Overigens kan een nieuwbouw installatie vaak beter presteren. Maar 240 m2 met veel dak- en geveloppervlakte (bungalow) heeft best een groot verliesoppervlakte, ook al is het uitstekend geïsoleerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rupie99
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 13:40
Jeer 1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:42:
@Ronald zo lang onze elektriciteitscentrales draaien op aardgas of erger nog kolen, vind ik milieu echt een non-argument. En dat duurt nog wel even voordat deze functioneren op basis van een andere energiebron.
Warmtepomp met COP 4 die draait op stroom uit gascentrales (50% x 400%) is grofweg 2x energiezuiniger dan goed ingeregelde CV ketel op gas (100%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:15
Ik doe even niet mee met de cijfers en berekeningen, ik deel je alleen even mijn gebruikerservaring mee.

Wij hebben een 4.5KW warmtepomp voor +/- 200 M2, en dat gaat bij ons prima. We hebben nu in iets meer dan 1,75 jaar tijd +/- 2000 kWh aan de warmtepomp gespendeerd.

Als je ook nog een pelletkachel gaat aanleggen/installeren zou ik persoonlijk die 3000 kWh iets lager inschatten.

Wat mij het meest aanspreekt achteraf is het gemak waarmee onze warmtepomp ons huis ook koel kan houden. Vloerkoeling werkt voor ons echt heerlijk.

Wel hebben wij echter meerdere verdiepingen, geen bungalow. So YMMV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Jeer 1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:42:
Postbus 51: een betere wereld begint bij jezelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeer 1
@Ronald nobele gedachte, heb ik zeker begrip voor en waardeer ik .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jeer 1 schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:26:
@Ronald nobele gedachte, heb ik zeker begrip voor en waardeer ik .
Ik moedig het hard aan… dat zal je gemerkt hebben…

Op korte termijn is propaan misschien minder kostbaar. Doch kost ook een investering. De investering om je woning zonder fossiel te verwarmen kun je nu doen. Of later. Ik ben vrij zeker dat de dag komt.
Dan investeer ik liever nu in de duurzame oplossing (lees behoeft geen aanpassingen) - zowel installatie technisch als milieu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-07 19:15

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mening: Als in nieuwbouw een lucht/water warmtepomp niet een SCOP 4.5 haalt mag je de installateur op herhalingscursus sturen.
* Proton_ zat afgelopen jaar op 4.8 in een retrofit situatie

Gas komt in de OP op €100 huur + €1400 gas/jaar +2500 ketel en opstelplaats tank.
(L/W) warmtepomp kost volgens mijn bierviltje dan minder dan €500/jaar +€10k voor de buitenunit+boiler, opstelplaats etc (kan goedkoper maar iedereen wil marge).
€1k per jaar goedkoper, eenmalig €7.5k duurder.
Afhankelijk van de beoogde tank en buitenunit kan de gewonnen buitenruimte al meer waard zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
@Proton_ Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Jeer 1 vergeet ook niet dat een CV-ketel met vloerverwarming een veel slechter resultaat geeft dan een WP met vloerverwarming.

Een vloerverwarming op je CV regel je 1x in, dus je stelt de pomp in, de vloertemperatuur en daarna mag je CV het verder proberen te regelen.
Bij een WP op je vloerverwarming stuurt de WP direct je vloer aan, die kan exact bepalen hoe warm de vloer is en moet zijn op basis van de buitentemperatuur.

Vooral in het voorjaar & najaar, als je eigenlijk maar een beetje warmtevraag hebt, werkt een WP gewoon veel beter. Je CV zal namelijk je vloer altijd naar dezelfde temperatuur brengen bv 35C, en daarna stoppen, dus krijg je eerst overshoot (te warm), daarna een tijd ok, en dan koelt alles weer af totdat het riedeltje opnieuw kan beginnen.
Een WP zal zien dat het buiten 10C is, denken, met 26C water krijg ik dan het huis warm en je VVW zal dan 26C worden en dat kan die continu blijven, zonder temperatuurverschillen. Je WP zal dan op minimaal niveau blijven draaien. En bijvoorbeeld de pompsnelheid ook iets verhogen/verlagen als dat kan of nodig is.

Een VVW met CV-ketel is een stuk dommer, wat wel weer bij te sturen is met vloersensors en andere trucjes, maar er blijft maar 1 watertermperatuur en je pomp op je verdeler staat ook continu maar te draaien, of het nodig is of niet (of je moet daar weer pompschakelaars tussen gaan zetten) en daarnaast mix je het hoogwaardige warme water, want het is te warm.
Vergeet ook de elektra kosten van je pomp op je VVW niet mee te rekenen, €50-100 per jaar kan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
TheGhostInc schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:36:
@Jeer 1 vergeet ook niet dat een CV-ketel met vloerverwarming een veel slechter resultaat geeft dan een WP met vloerverwarming.

Een vloerverwarming op je CV regel je 1x in, dus je stelt de pomp in, de vloertemperatuur en daarna mag je CV het verder proberen te regelen.
Bij een WP op je vloerverwarming stuurt de WP direct je vloer aan, die kan exact bepalen hoe warm de vloer is en moet zijn op basis van de buitentemperatuur.

Vooral in het voorjaar & najaar, als je eigenlijk maar een beetje warmtevraag hebt, werkt een WP gewoon veel beter. Je CV zal namelijk je vloer altijd naar dezelfde temperatuur brengen bv 35C, en daarna stoppen, dus krijg je eerst overshoot (te warm), daarna een tijd ok, en dan koelt alles weer af totdat het riedeltje opnieuw kan beginnen.
Een WP zal zien dat het buiten 10C is, denken, met 26C water krijg ik dan het huis warm en je VVW zal dan 26C worden en dat kan die continu blijven, zonder temperatuurverschillen. Je WP zal dan op minimaal niveau blijven draaien. En bijvoorbeeld de pompsnelheid ook iets verhogen/verlagen als dat kan of nodig is.

Een VVW met CV-ketel is een stuk dommer, wat wel weer bij te sturen is met vloersensors en andere trucjes, maar er blijft maar 1 watertermperatuur en je pomp op je verdeler staat ook continu maar te draaien, of het nodig is of niet (of je moet daar weer pompschakelaars tussen gaan zetten) en daarnaast mix je het hoogwaardige warme water, want het is te warm.
Vergeet ook de elektra kosten van je pomp op je VVW niet mee te rekenen, €50-100 per jaar kan prima.
Op veel cv ketels is ook gewoon een weersafhankelijke regeling beschikbaar. Als je die zou gebruiken heb je hetzelfde resultaat. Het grote verschil is dan alleen het minimum vermogen van de ketel, die is over het algemeen een stuk hoger dan die van een wp. Dat veroorzaakt de problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Insert12 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:08:
[...]

Op veel cv ketels is ook gewoon een weersafhankelijke regeling beschikbaar. Als je die zou gebruiken heb je hetzelfde resultaat. Het grote verschil is dan alleen het minimum vermogen van de ketel, die is over het algemeen een stuk hoger dan die van een wp. Dat veroorzaakt de problemen.
Nope, dit is de denkfout die mensen maken.

Een CV ketel kan de temperatuur van je vloer niet regelen, alleen van de aanvoer.
Voor radiatoren werkt dat super, want die zijn 1 op 1 afhankelijk van de CV, maar juist bij de vloerverwarming gaat dat niet, want de vloertemperatuur wordt bepaald door de temperatuurregeling van je VVW en die heeft geen sensor naar buiten.

Dus je CV maakt 80C, want het is -25C. Je vloerverwarming maakt er 35C van. Nu maakt je CV er 50C van, want het is 5C buiten, je vloerverwarming maakt er 35C van.
Alleen bij hele lage aanvoertemperaturen zal de vloer zoveel bijmengen dat het ventiel niet ingrijpt en zal de temperatuur wat wegzakken. Maar dat is vooral wanneer de vloer nog aan het opwarmen is, zodra de vloer op temperatuur begint te komen zal de aanvoer ook steeds hoger worden omdat de retour steeds hoger wordt. Het helpt alleen om langere runs van de CV te krijgen en minder pendel gedrag, maar voor de temperatuur in huis doet het weinig.

Daarom is de combi van WP met VVW geniaal. De WP bepaalt de temperatuur van de vloer. En daarmee kan de WP perfect bepalen wat de afgifte in je huis is en dat correleert weer redelijk met de buitentemperatuur.
Dus bij -25C zal je vloer misschien wel 35C worden en maximaal afgifte hebben, bij 5C is de vloer misschien net 24C en de ruimte op temperatuur houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
TheGhostInc schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:19:
[...]

Nope, dit is de denkfout die mensen maken.

Een CV ketel kan de temperatuur van je vloer niet regelen, alleen van de aanvoer.
Voor radiatoren werkt dat super, want die zijn 1 op 1 afhankelijk van de CV, maar juist bij de vloerverwarming gaat dat niet, want de vloertemperatuur wordt bepaald door de temperatuurregeling van je VVW en die heeft geen sensor naar buiten.

Dus je CV maakt 80C, want het is -25C. Je vloerverwarming maakt er 35C van. Nu maakt je CV er 50C van, want het is 5C buiten, je vloerverwarming maakt er 35C van.
Alleen bij hele lage aanvoertemperaturen zal de vloer zoveel bijmengen dat het ventiel niet ingrijpt en zal de temperatuur wat wegzakken. Maar dat is vooral wanneer de vloer nog aan het opwarmen is, zodra de vloer op temperatuur begint te komen zal de aanvoer ook steeds hoger worden omdat de retour steeds hoger wordt. Het helpt alleen om langere runs van de CV te krijgen en minder pendel gedrag, maar voor de temperatuur in huis doet het weinig.

Daarom is de combi van WP met VVW geniaal. De WP bepaalt de temperatuur van de vloer. En daarmee kan de WP perfect bepalen wat de afgifte in je huis is en dat correleert weer redelijk met de buitentemperatuur.
Dus bij -25C zal je vloer misschien wel 35C worden en maximaal afgifte hebben, bij 5C is de vloer misschien net 24C en de ruimte op temperatuur houden.
Dat heeft enkel en alleen met de verdeler te maken, niks met de regeling van de wp of ketel. Voor er hier een wp kwam had ik al een kunststof verdeler zonder mengventiel. Dan regelt de cv ketel alsnog de vloertemperatuur. Je moet in zo'n situatie alleen de temperatuur van de ketel maximeren op een laag getal als beveiliging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-06 12:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Even nog een andere invalshoek: De laatste paar jaar laat zien hoe gewild de huizen zijn met duurzame energietoepassingen. Dus de investering komt ook tot uiting in de waarde van het huis.

Dus als je bang bent dat de terugverdientijd te lang is, omdat je niet weet of je er zo lang blijft wonen, komt het ook weer terug bij de verkoop van je huis. Dit kun je uiteraard niet kwantificeren nu, maar met degelijk onderzoek is wel te vergelijken dat huizen met warmtepompen een stuk leuker verkopen dan zonder.

Je gaat dus niet verliezen met een warmtepomp en het comfort van een warmtepomp verslaat die van de CV ketel ook. Dat is uiteraard geen economische keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1814876

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 1814876 op 28-09-2023 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:30:
Even nog een andere invalshoek: De laatste paar jaar laat zien hoe gewild de huizen zijn met duurzame energietoepassingen. Dus de investering komt ook tot uiting in de waarde van het huis.

Dus als je bang bent dat de terugverdientijd te lang is, omdat je niet weet of je er zo lang blijft wonen, komt het ook weer terug bij de verkoop van je huis. Dit kun je uiteraard niet kwantificeren nu, maar met degelijk onderzoek is wel te vergelijken dat huizen met warmtepompen een stuk leuker verkopen dan zonder.

Je gaat dus niet verliezen met een warmtepomp en het comfort van een warmtepomp verslaat die van de CV ketel ook. Dat is uiteraard geen economische keuze.
In de Randstad ja... op het platteland in de provincie gelden andere prioriteiten en meningen en telt het wel degelijk hoe iets financieel rendeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Miezie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:53:
[...]

In de Randstad ja... op het platteland in de provincie gelden andere prioriteiten en meningen en telt het wel degelijk hoe iets financieel rendeert.
Wat een onzin zwart-witstelling zeg :)
Het is niet 1 of ander. Volgens mij is vooral de vraag waar het break-even point ligt en niet of op lange termijn de warmtepomp goedkoper is.

Dus gaat het om de combinatie waarde van het huis, toegevoegd comfort en rendement van de WP vs een gasketel. Als je tenminste een gewogen beslissing wilt nemen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
Hann1BaL schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:57:
[...]

Wat een onzin zwart-witstelling zeg :)
Het is niet 1 of ander. Volgens mij is vooral de vraag waar het break-even point ligt en niet of op lange termijn de warmtepomp goedkoper is.

Dus gaat het om de combinatie waarde van het huis, toegevoegd comfort en rendement van de WP vs een gasketel. Als je tenminste een gewogen beslissing wilt nemen natuurlijk.
Het is niet zwart-wit... een jaar geleden woonde ik zelf nog in de randstad en nu na jaren weer terug in mijn roots... en de afstand kan niet groter als het dit soort stellingen betreft.
Op het platteland is een propaantank, houtkachel, etc. gewoon heel gewoon, niet in strijd met duurzaamheid en voor de levensduur van de apparaten gewoon echt heel erg ok en qua woningwaarde is isolatie meer bepalend dan de manier van stoken.

Het gewogen besluit is TS al aan het maken in de financiele berekening. Vergroening of niet is daarbij een keuze, die in de basis TS al dan niet terug verdient. Iets wat overigens toch nooit hard te maken valt, want waardebepaling gaat aan de hand van de aankoopprijzen + marktontwikkeling en daarna wat de gek er voor geeft. Stookosten heb je elke maand mee te maken.

Don't get me wrong, ik heb net in mijn nieuwbouw tienduizenden euro's aan duurzame upgrades geinvesteerd en daarbij niet direct naar de business case gekeken maar veel meer naar comfort... maar in beginsel vroeg TS erom of hij wat over het hoofd zag in zijn plaatje, niet om een overtuigingsronde op al dan niet duurzaam. Waarbij je je kan afvragen of een warmtepomp installatie met koudemiddel, zonnepanelen, ed. voor de levensduur anno nu duurzamer is (kijkend naar productie van de spullen ook) dan een eenvoudige propaantank met VVW aangezien gas in de duurzaamheidsambities een prominente rol speelt (wereldwijd gezien, in NL doen we het weer net op een andere manier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Miezie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:07:
[...]

Het is niet zwart-wit... een jaar geleden woonde ik zelf nog in de randstad en nu na jaren weer terug in mijn roots... en de afstand kan niet groter als het dit soort stellingen betreft.
Op het platteland is een propaantank, houtkachel, etc. gewoon heel gewoon, niet in strijd met duurzaamheid en voor de levensduur van de apparaten gewoon echt heel erg ok en qua woningwaarde is isolatie meer bepalend dan de manier van stoken.

Het gewogen besluit is TS al aan het maken in de financiele berekening. Vergroening of niet is daarbij een keuze, die in de basis TS al dan niet terug verdient. Iets wat overigens toch nooit hard te maken valt, want waardebepaling gaat aan de hand van de aankoopprijzen + marktontwikkeling en daarna wat de gek er voor geeft. Stookosten heb je elke maand mee te maken.

Don't get me wrong, ik heb net in mijn nieuwbouw tienduizenden euro's aan duurzame upgrades geinvesteerd en daarbij niet direct naar de business case gekeken maar veel meer naar comfort... maar in beginsel vroeg TS erom of hij wat over het hoofd zag in zijn plaatje, niet om een overtuigingsronde op al dan niet duurzaam. Waarbij je je kan afvragen of een warmtepomp installatie met koudemiddel, zonnepanelen, ed. voor de levensduur anno nu duurzamer is dan een eenvoudige propaantank met VVW aangezien gas in de duurzaamheidsambities een prominente rol speelt (wereldwijd gezien, in NL doen we het weer net op een andere manier).
Niet direct mee oneens, maar als ik een auto koop die 2x zo duur is dan een andere auto, ben ik ook niet 2x zoveel geld kwijt, want dat hangt uiteindelijk voor de berekening van je kosten af en van de verkoop van de auto.
Hoewel ik zelf ook al stelde dat je dat pas achteraf weet, is het wel degelijk van belang voor je algehele economische afweging.

Ik ben niemand aan het overtuigen van de duurzaamheidsfactor, al zou dat voor mij wel een factor zijn maar heb mij alleen gefocussed op de economische en comfort factoren.

Waarbij tot op heden de waarde van de installatie als economisch verloren werd beschouwd na aanschaf. Die heeft een waarde en houdt een waarde die je economisch mee zou moeten nemen.
Bedrijven zetten hun gebouwen tenslotte ook op de balans. :)
Pagina: 1