Handzaam en stil werkpaardje gezocht geen spel- of racepaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 15:38
De huidige latop, een Lenovo X1 carbon (14 inch, i7-8565U met 16 GB) moet worden doorgeschoven in het gezin en ben op zoek naar een goede opvolger. Wat bevalt: degelijk, stil, goed scherm, goed toetsenbord, handzaam formaat, met één stekker te verbinden met mijn beeldscherm (USB-c; stroom, internet, beeld, geluid). Wat mogelijk beter kan: accuduur, snelheid, prijs.

Ik zoek iets vergelijkbaars. Een nieuwe X1 carbon kan zeker, maar ik zoek naar wat verantwoording om het geld eraan uit te geven of naar goede alternatieven. Ik merk dat is soms best wat moois tegenkom maar voel aarzeling, met name om een laptop voor ‘dat geld’ ongezien te kopen en ben daarmee graag jullie advies.

De wensen: een duurzame, stille en degelijke laptop. Hij zou een jaar of 8 moeten kunnen meegaan (en wordt mogelijk binnen die tijd nog eens doorgeschoven in het gezin…). Handzaam en met goede batterijduur voor onderweg maar hij wordt het meest thuis gebruikt icm extern scherm en toetsenbord. Ik wil ‘m eigenlijk voornamelijk gebruiken voor saaie dingen, remote werken vanuit huis via citrix omgeving, office applicaties als outlook, teams overleg, powerpoint, browsen, lezen, typen. . Niets bijzonders of veeleisends dus, maar ik heb beperkt geduld en houd van een vlot systeem… Ik denk dat een i5 processor volstaat (en zuiniger is dan i7?) en dat de nieuwste generatie (13) het meest toekomstbestendig en zuinig is. AMD-processoren kan ik daarbij niet goed inschatten. Een Apple laptop met M2 processor lijkt me te volstaan, maar aarzel bij overstap naar MacOS.
Dat zou dan allemaal bij voorkeur niet duurder moeten zijn dan 1500 euro...

Lijst wensen:
- Primair gebruik: Gekoppeld aan 4k-scherm met één usb-c kabel. Aan/uit knop met gesloten klep gebruik ik nu volop
- Schermformaat: +/- 14” (12,5-14,5)
- Scherm: FHD, IPS, niet veel bijzonders, liever geen touchschreen
- Gewicht: <1,5 kg
- Min geheugen 16 GB (zeker als het vast gesoldeerd is)
- Min opslag 512 GB.
- Goed toetsenbord, of iig een redelijk toetsenbord, morsbestendig is een pré.
- Aansluitingen: usb-c voor doorvoer naar scherm is een must, 3,5 mm voor muziek luisteren, usb-a en hdmi voor als je een presentatie moet geven zijn grote pré. Als niet dan maar een verloopkabeltje…

Shortlist
o De Macbooks met M2 vind ik mooi. Ze gaan lang mee, zowel in levensduur als accuduur. Ik ben echter gewend aan het windows-systeem en vraag me af of het de moeite waard is om over te stappen.
o De suggestie van de thin-and-light van de LBBG aug: Ik vind ik de Samsung een mooie optie, de alternatieven vind ik niet zo mooi. Tsja. Niet heel rationeel en ik kan me daar wel overheen zetten, maar kan een zetje in de rug (aanraders?) gebruiken.
o Windows surface laptop 5 https://www.microsoft.com...lid=&selectedColor=9A9CA3
o Lenovo X1 carbon 11th, bekende en fijne laptop, maar wat duur.
o Lenovo X13 gen 4, alt AMD versie: goed, handzamer en goedkoper alternatief?
o Asus Zenbook pro: heel mooi maar (te?) prijzig
o Asus Expertbook: ziet er goed en mooi uit! https://www.asus.com/nl/l...led-b9403-13th-gen-intel/, iemand ervaring?

Wie heeft er hierbij een suggestie? Dank!

Beste antwoord (via tijnt op 13-09-2023 14:03)

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:51
Je zoekt eigenlijk een typisch zakelijke laptop. Op ons werk hebben we altijd tot tevredenheid de HP Elitebook 840 G9 en in de prijswatch kom ik er 1 tegen voor iets meer dan 1000 euro. Wellicht nog een upgrade voor de ssd doen maar dat kan prima binnen het budget.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:51
Je zoekt eigenlijk een typisch zakelijke laptop. Op ons werk hebben we altijd tot tevredenheid de HP Elitebook 840 G9 en in de prijswatch kom ik er 1 tegen voor iets meer dan 1000 euro. Wellicht nog een upgrade voor de ssd doen maar dat kan prima binnen het budget.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijnt
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-10 15:38
Tnx, goed om te lezen dat jullie goede ervaringen hebben. Ik zie dat G10, met nieuwe generatie processor beschikbaar is, interessant! Al met al een goede optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:15
Kan je niet een tweedehandsje aanschaffen voor het doorschuiven binnen je gezin? Is misschien wat economischer? :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/