SSD voor jaren ongebruikt in de kast, en dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:39

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
In mijn Mac Mini uit 2009 heb ik jaaaaaren geleden een Samsung 840 EVO geplaatst en na een paar jaar gebruik heeft deze nu naar schatting een jaar of 4 in de kast gelegen. Het is dan ook niet vreemd dat de mini niet meer opstart en dat ik geen nieuwe installatie meer kan doen. Maar is die SSD nu echt naar z'n grootje? Ik heb de HDD weer terug gezet en de Mini werkt weer als vanouds, dus het lijkt echt aan de SSD te liggen. Of is er een mogelijkheid om deze weer aan de praat te krijgen? Hij is werkend in de kast gelegd, dat de data weg is vind ik geen probleem, maar het zou fijn zijn als de disk nog wel te gebruiken is.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:28

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat-ie het na 4j niet meer doet is juist wel vreemd. Al met al lijkt het mij toeval.

Wat je iig kan doen is kijken of de SSD nog nieuwe firmware heeft. Wellicht brengt dat nog wat, maar als er verder geen leven in te krijgen is, dan is het domme pech.

Hier ook nog een oude 840 evo liggen uit ‘t jaar kruik en die functioneert nog perfect.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
nelizmastr schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:48:
Dat-ie het na 4j niet meer doet is juist wel vreemd. Al met al lijkt het mij toeval.
Waarom vind je dat vreemd / toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:27
Ik zou hem even formatteren en dan met crystaldisk uitlezen.
Als dat programma zegt dat ie kapot is gewoon weggooien :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een ssd kan zijn data verliezen als hij een paar jaar niet aangesloten is geweest aan de stroom. De data wordt opgeslagen met elektrische spanningen. Bij slc is een 0 bijvoorbeeld 0v en een 1 heeft een bepaalde lading. Bijvoorbeeld 0,5v. Als de ssd jaren in de kast ligt zonder aan de stroom te worden gehangen kan de spanning inzakken. De cel zal uiteindelijk als een 0 gezien worden. Bij mlc, tlc en qlc zijn de spannings verschillen nog veel kleiner. Wanneer een ssd wel af en toe stroom krijgt wordt de spanning van de cellen af en toe weer op het juiste niveau gebracht. Wil je data lang offline bewaren dat is een hdd beter geschikt. Al kunnen daar weer mechanische problemen optreden maar dat gebeurd minder snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Olaf van der Spek schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:10:
[...]

Dat de data er niet meer op staat is niet vreemd, maar dat de SSD helemaal niet meer werkt wel. Een nieuwe installatie moet gewoon kunnen, tenzij de recovery ook op flash opslag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Olaf van der Spek schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:10:
[...]

Omdat flash meer kan. Hier ligt een SD kaart die ook al meer dan een decennium oud is en die is ook nog leesbaar en werkend. Een SSD moet dat ook kunnen halen.

Sterker nog, hier ligt ook een oude OCZ Agility uit 2009 die perfect werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 4 september 2023 @ 07:50:
Omdat flash meer kan. Hier ligt een SD kaart die ook al meer dan een decennium oud is en die is ook nog leesbaar en werkend. Een SSD moet dat ook kunnen halen.

Sterker nog, hier ligt ook een oude OCZ Agility uit 2009 die perfect werkt.
Beiden hebben jaren ongebruikt in de kast gelegen en de data staat er nog op?

Die OCZ was vast geen TLC / QLC..
Oon schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:59:
[...]

Dat de data er niet meer op staat is niet vreemd, maar dat de SSD helemaal niet meer werkt wel. Een nieuwe installatie moet gewoon kunnen, tenzij de recovery ook op flash opslag staat.
Waar zou de firmware / recovery anders moeten staan?

[ Voor 27% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-09-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik vond ook al vreemd dat een werkende SSD na een aantal jaar het niet meer zou doen. Blijkbaar is de data niet veilig, maar ik verwacht dan wel dat de hardware zelf nog werkt. Dat de SSD niet werkt kan ook aan OS-X liggen. Wellicht is een stuk van de SSD 'leeg' waar OSX data verwacht en wellicht herkend hij de disk dan niet. Ik ga vanavond proberen de SSD in mijn Hackintosh te hangen.

/edit: Oja, de 840 EVO is een 120Gb exemplaar, dus ik kan wellicht beter gewoon een nieuwe kopen van 1TB, heb ik ook meteen wat meer schijfruimte (en kost maar 38 euro).

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 04-09-2023 09:58 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Olaf van der Spek schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:11:
[...]

Beiden hebben jaren ongebruikt in de kast gelegen en de data staat er nog op?

Die OCZ was vast geen TLC / QLC..
Zeker. En dat kan ook gewoon. Zie bijv. onderstaande:
Newer models of SSD claim to be able to retain data for as long as 50 years without power, that said the average consensus is somewhere between 5 to 10 years based on consumer data. HDDs can hold the data itself for a lot longer without degradation but typically their mechanical parts fail first, usually within 8 to 10 years.
Bron: https://harddrivetalk.com...store-data-without-power/

En de OCZ is MLC, TLC was toen nog niet echt een ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:55:
[...]

Zeker. En dat kan ook gewoon. Zie bijv. onderstaande:
Van dezelfde pagina:
Keep an SSD free from knocks and fluctuating temperatures and it SHOULD last a long time. At least a year anyway. As I have said there is no way to tell exactly how long.
Weet niet of de specs van de drives zelf er iets over zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Olaf van der Spek op 04-09-2023 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
Kan je de SSD niet opnieuw formatteren en opnieuw in gebruik nemen?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
GarBaGe schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:21:
Kan je de SSD niet opnieuw formatteren en opnieuw in gebruik nemen?
Nee, niet vanuit de mac mini.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoukew587
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:03
The Samsung 840 evo has a known hardware bug that it will loose it’s ability to read data from a cell after a month or more after the data is written. It gets slower and slower.
There’s a firmware update which mitigates this by rewriting all cells periodically when this problems start to occur. It does this in the idle time.
I am not surprised that your ssd has problems after such a shelf time.
I would try to check if you can upgrade the firmware and give it a lot of power on time. If that doesn’t work reformat and hope it gets back to life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:01

DataGhost

iPL dev

@sjoukew587 en dat doe je in het Engels omdat...? Maar alsnog, wat je beschrijft is reeds gezegd maar verklaart niet waarom de SSD helemaal niet meer herkend zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:53
zonoskar schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:56:
[...]

Nee, niet vanuit de mac mini.
Je kunt altijd starten vanaf internet. Je downloadt een basale omgeving waarmee je je SSD kan formatteren.

https://support.apple.com...3.0/mac/13.0#mchl69906860

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
geldersscheepje schreef op maandag 4 september 2023 @ 19:44:
[...]

Je kunt altijd starten vanaf internet. Je downloadt een basale omgeving waarmee je je SSD kan formatteren.

https://support.apple.com...3.0/mac/13.0#mchl69906860
Nee, dat lukt ook niet. Al deze opties starten vanaf de recovery partition, die was niet toegankelijk, zelfs niet als ik deze met de hand boot vanuit het boot menu (Option key inhouden tijdens start). Wellicht dat dit werkt met moderne macs, maar dit is een beestje uit 2009. Zelfs een bootable USB werkte niet eens.

/edit: Met crystaldiskinfo zie ik dat de Wear Leveling Count op 1 staat. Schijnbaar is dat niet best. Ik heb dus maar een nieuwe gekocht.

/edit2: In Windows is het gelukt de firmware te updaten en de disk te formatteren. Daarna lukt het ook in mijn Hackintosh installatie (wat voor de firmware update niet lukte). Maar ik denk dat deze SSD toch maar met pensioen gaat, een 1TB drive is onderweg en ik vertrouw die Wear Leveling Count niet.

[ Voor 31% gewijzigd door zonoskar op 04-09-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charles Nasi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:17
Kan je een screenshot delen van het SMART-tabel uit CrystalDiskInfo?

Als ik een gokje mag wagen: je zegt Mac Mini uit 2009. Ik kan me herinneren dat ik vroeger met een tooltje op een Mac TrimEnabler moest draaien. Gevalletje TRIM niet hebben aanstaan (gebeurde blijkbaar alleen met een 'echte Apple SSD'...) en SSD na SSD kapotdraaien binnen korte tijd met wat VM's...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8g3FJoFUXi7N1VjwC-Nj_JH0UI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hBkLfv7V82tk76cBIpKu49ON.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 16:28

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ben ik dom of zijn 5 parameters over de treshold? Of lees ik het verkeerd?

edit: Nee, 1% zie ik net :X

En hij heeft meer dan 5 jaar continu aan gestaan? o_O

Koop nieuwe zoals je zei. Groter, meer zekerheid. GROTER!! HIJ IS GROTER!! O-)

[ Voor 56% gewijzigd door MrMonkE op 05-09-2023 11:08 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-08 11:43

Sharky

Skamn Dippy!

53.000 uur power on. Dat is ook niet weinig of zo.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Ik kan die getallen niet echt geloven. Er zou 25TB (230 keer de hele disk) geschreven zijn, zoveel deed ik nou ook weer niet op mijn mini (hoewel, de swap staat natuurlijk ook op de SSD en met 8GB ram is de mini niet overbemeten, ook niet in 2012). Power on zou misschien kunnen kloppen, de mini gebruikt zo weinig stroom dat ik hem niet vaak uitzette. Maar ik heb dat ding in 2012 ofzo gekocht van iemand en toen in 2014 die SSD er in gezet. En hij ligt al zeker 5 jaar in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lanfear89
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
MrMonkE schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:05:
Ben ik dom of zijn 5 parameters over de treshold? Of lees ik het verkeerd?
Ik vind die S.M.A.R.T. thresholds altijd zo onduidelijk als de pest, is't een minimale waarde, een maximale? Maar dat geven die programma's nooit aan -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Je kunt wel een beetje uitvogelen voor sommige settings.
No relocated sectors lijkt me dat je die op 0 wil
Maar maak die dan knalrood.

1% geel? Dat had signaal rood moeten knipperen
Zoals "Get your greencard" animated gidfads van weleer. dia negatief/positief.

"En hij ligt al zeker 5 jaar in de kast."

Ik zou hem weer in de kast leggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
MrMonkE schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:54:
Ik zou hem weer in de kast leggen. ;)
Ik wil de mini weer gaan gebruiken :) Via de glasvzel heb ik nu een TP link Deco M5 setje gekregen. Dit blijkt veel en veel beter te werken dan mijn Asus mesh apparaten (400 Mbit/s ipv 80-120 Mbit/s). Maar op de TP link zit geen USB om mijn externe disks aan te hangen, iets wat op de Asus wel kon. Daar wil ik de mini voor gebruiken, als veredelde timecapsule server. En wellicht vervang ik de M5 dan later door een X50 setje, maar ik kon bij TP link niets vinden met een USB poort (ja, eentje van 600 euro met een USB2.0 poort, daar wil ik geen HDDs aan hangen). De mini hergebruiken is een stuk goedkoper dan een NAS, ook omdat ik de externe disks niet echt veel gebruik.

maar goed, de SSD gaat ook niet weer de kast in, die gaat naar de stort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15-08 11:43

Sharky

Skamn Dippy!

zonoskar schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:26:
Ik kan die getallen niet echt geloven. Er zou 25TB (230 keer de hele disk) geschreven zijn, zoveel deed ik nou ook weer niet op mijn mini (hoewel, de swap staat natuurlijk ook op de SSD en met 8GB ram is de mini niet overbemeten, ook niet in 2012). Power on zou misschien kunnen kloppen, de mini gebruikt zo weinig stroom dat ik hem niet vaak uitzette. Maar ik heb dat ding in 2012 ofzo gekocht van iemand en toen in 2014 die SSD er in gezet. En hij ligt al zeker 5 jaar in de kast.
53.0000 uur is 6 jaar. 6+5=11. 2014 + 11 is 2025. Ben je een tijdreiziger? :P

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ik bedoelde de SSD. Naar de stort is ook een optie :)
GL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stanton
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op maandag 4 september 2023 @ 09:11:
[...]

Waar zou de firmware / recovery anders moeten staan?
Olaf heeft gewoon gelijk. De firmware staat op de NAND, en als die NAND de geest geeft 'boot' de SSD niet of hooguit in een soort factory mode.

En ..
Keep an SSD free from knocks and fluctuating temperatures and it SHOULD last a long time. At least a year anyway. As I have said there is no way to tell exactly how long.
Een NAND cell verlies charge, dat is onbetwist. De snelheid waarmee die gebeurd, daar kun je wat over steggelen. Deze snelheid is ook weer afhankelijk van een aantal zaken, bijvoorbeeld de wear van de cell. Een nieuwe SSD 'retains' data langer dan een die al het nodige gebruik heeft gezien. Als we even voor waar aannemen dat de SMART waarde voor 'wear leveling' klopt, hebben we met een sub-optimale situatie te maken, en het vermogen van de cellen om een charge vast te houden is afgenomen.

Overigens, het feit dat je SMART kunt uitlezen zou betekenen dat de firmware OK is, dat dat deel van de NAND nog benaderbaar is. De vraag is dan nog steeds of je je data aan zo'n oud ding moet toevertrouwen, zelfs als je hem aan de gang krijgt. Dit laatste moet je volgens mijn met nee beantwoorden hetgeen de hele discussie nogal academisch maakt.

Joep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Topicstarter
Nou, ik heb de nieuwe SSD binnen, maar ook daarop krijg ik OSX niet aan de praat. Al een paar keer de PRAM gereset, maar ik krijg geen Apple logo. Als ik de originele HDD inbouw wertk alles wel weer.

Pagina: 1