Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Lantaarnpaal82
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-09-2023
LS,
Ik heb een vraagstuk waar ik zelf nog niet helemaal uit ben of het verstandig is om te doen, daarom mijn vraag aan jullie. Graag jullie onderbouwde mening.
Vraagstuk: is het verstandig om mijn cv te vervangen voor een warmtepomp in de huidige situatie
- hoekhuis uit 1950, volledig en goed geïsoleerd van top tot teen. (Spouw-dak-glas-kelder etc)
- vloerverwarming beneden, bovenverdieping deels vloerverwarming en deels radiatoren. + open haard in de woonkamer.
- 7Kw zonnepanelen, (70% zuid 30% noord)
- itho daalderop Boiler, 120l, ontsloten van de cv. (3500watt) en met schakelaar zodat hij alleen tussen 12-17 kan opwarmen tijdens de piek-zonuren.
- cv 17 jaar oud, afgesteld op gebruik enkel voor verwarming.
- verbruik is 850m3 gas en 5000kwh stroom. (Stroom is schatting omdat ik de ene keer wel en de andere niet mijn hybride auto op werk kan opladen, suzuki across met 15kwh batterij)
- energiecontract staat nog 1,5 jaar vast op 19ct en 68ct.
- de berekening voor een warmtepomp komt uit op een 5kw installatie, welke een verbruik zou hebben van ongeveer 5500kwh per jaar.

Ik zou graag een warmtepomp willen aanschaffen zodat ik mijn gasaansluiting kan laten verwijderen. De besparing zou hiermee nog geen 1000 euro per jaar zijn.
Dus gezien het geringe verbruik aan gas zou het extra verbruik van een warmtepomp dat niet rechtvaardigen. Maar aan de andere kant wil ik mijn 17 jaar oude cv eigenlijk ook niet willen vervangen voor een nieuwe gas ketel.
Echter 7000 euro investeren (10k - 3k subsidie) om vervolgens meer te betalen voor stroom klinkt ook niet als een strak plan.

Wat is slim om te doen?

Alle reacties

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:07
Die warmtepomp gaat geen 5500kWh verbruiken, hooguit 1800. Ga je een nieuw energiecontract aan over anderhalf jaar dan zul je zien dat de besparing groter wordt. Dus alsnog een prima investering.

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:13

Aardedraadje

Met kabelschoen

Heb je Rc waardes voor de isolatie? Goed is een subjectief begrip. Gezien je gasverbruik lijkt het in orde, maar ik weet niet hoe je stookt (veel thuis of niet, welke vertrekken, hoe warm houd je het?)

Gezien je vloerverwarming hebt en goed geïsoleerd bent, zou je uit moeten kunnen met een WP. Je verdelers moeten geschikt zijn.

850 m3 vertalen naar 5500 kWh WP-verbruik vind ik bijzonder. Ik verwacht eerder de helft. Maximaal.

Als je een WP neemt, kun je de e-boiler ook aanpassen, dan gaat je SWW elektro verbruik ook omlaag.

10k hoef je er niet voor kwijt te zijn. Zeker niet voor 5kW.

• Lantaarnpaal82
Kijk, direct al iets waar ik iets mee kan.
Energieverbuik was informatie van de monteur, en als ik dat nu nazoek dan klopt dat idd niet. Dank daarvoor.

Volgens de berekening die ik uit heb laten voeren met de bovenstaande gegevens komt er toch echt een 5kw versie uit. En dat is een standaard berekening waarbij dezelfde uitkomst is als bij de TU: https://www.c.technischeu...-van-gekend-verbruik.html
Dus ik kan daar niet zomaar vanaf wijken.

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:09
De befaamde koevlaas formule komt op iets meer dan 4 kw (bij -10) uit, dus 5 kw lijkt me prima. Let dus wel op dat je een wp krijgt die 4/5 kw bij -10 levert!

Als je van 850 kuub gas komt zal je extra verbruik van de wp rond de 1800 kwh zijn. Let er op dat dit geldt als de wp goed is geïnstalleerd en juist is afgesteld (zelden het geval). Mocht je verbruik hoger zijn kan je hier altijd om advies vragen.

• Lantaarnpaal82
Aardedraadje schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:21:
Heb je Rc waardes voor de isolatie? Goed is een subjectief begrip. Gezien je gasverbruik lijkt het in orde, maar ik weet niet hoe je stookt (veel thuis of niet, welke vertrekken, hoe warm houd je het?)

Gezien je vloerverwarming hebt en goed geïsoleerd bent, zou je uit moeten kunnen met een WP. Je verdelers moeten geschikt zijn.

850 m3 vertalen naar 5500 kWh WP-verbruik vind ik bijzonder. Ik verwacht eerder de helft. Maximaal.

Als je een WP neemt, kun je de e-boiler ook aanpassen, dan gaat je SWW elektro verbruik ook omlaag.

10k hoef je er niet voor kwijt te zijn. Zeker niet voor 5kW.
Ik heb geen rc waardes, maar alles is door goede bedrijven uitgevoerd en idd gezien het gasverbruik goed uitgevoerd :-)
Ik weet niet wat je bedoeld met sww elektro, maar ik kan hem iig niet aansluiten op de wp.
Toch is een nefit-bosch all electric wp (https://www.nefit-bosch.n...ne-all-electric-monoblock) toch echt bijna 10k incl installatie.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De 850m3 is vertekend door de open haard.
Hoeveel warmte is daar nuttig uitgekomen?

Heb je dagelijkse gasstanden van een zo koud mogelijke periode zonder open haard gebruik?

Het is niet handig om van de open haard afhankelijk te zijn, en bij verkoop lever je dan een huis op met ondeugdelijk verwarming systeem en dat is geen gok die ik aan zou durven… niet alles valt onder onderzoeksplicht koper.

E-boiler verbergt nog wat warmtevraag. Maar bij vervangen door warmtepomp boiler, welke het elektriciteit verbruik van SWW met factor 3 kan verlagen hoeft deze niet mee in koevlaas

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:44
Misschien rare vraag, maar volgens mij moet je het anders zien.

nieuwe CV:2.500- 5.000 euro (even ervanuit gaande dat installatie gratis is, omdat aansluitingen etc er al zijn).
nieuwe warmtepomp: 10.000 (zie jouw bericht van 20u59)
subsidie in geval van warmtepomp: 3.000

Netto extra kosten: 2.000-5.000 euro, dus ja dat zou in paar jaar terugverdiend moeten zijn.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lantaarnpaal82
Wat ik vooral mis in jouw verhaal zijn de huidige systeemtemperaturen: aanvoer en retour bij de ketel.
Boven de 40°C aanvoer zou ik niet aan een wp beginnen.
Verder is jouw leidingsysteem belangrijk voor een goede werking van een warmtepomp:
mogelijkst grote diameter is het credo.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Lantaarnpaal82
Ronald schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:09:
De 850m3 is vertekend door de open haard.
Hoeveel warmte is daar nuttig uitgekomen?

Heb je dagelijkse gasstanden van een zo koud mogelijke periode zonder open haard gebruik?

Het is niet handig om van de open haard afhankelijk te zijn, en bij verkoop lever je dan een huis op met ondeugdelijk verwarming systeem en dat is geen gok die ik aan zou durven… niet alles valt onder onderzoeksplicht koper.

E-boiler verbergt nog wat warmtevraag. Maar bij vervangen door warmtepomp boiler, welke het elektriciteit verbruik van SWW met factor 3 kan verlagen hoeft deze niet mee in koevlaas
De open haard staat 3x per jaar aan: kerst-kerst-oudjaar. :-). Had ik er wel even bij kunnen zetten.

• Lantaarnpaal82
dunklefaser schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:10:
@Lantaarnpaal82
Wat ik vooral mis in jouw verhaal zijn de huidige systeemtemperaturen: aanvoer en retour bij de ketel.
Boven de 40°C aanvoer zou ik niet aan een wp beginnen.
Verder is jouw leidingsysteem belangrijk voor een goede werking van een warmtepomp:
mogelijkst grote diameter is het credo.
Misschien een goede vraag, maar daar heb ik geen idee van. Geen enkel idee over aanvoer en retour, dat is iets voor wp-boer.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Lantaarnpaal82 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:14:
[...]

Misschien een goede vraag, maar daar heb ik geen idee van. Geen enkel idee over aanvoer en retour, dat is iets voor wp-boer.
Ik denk dat het zonder deze informatie op dit moment weinig zinvol is een all-electric warmtepomp te overwegen. Een hybride warmtepomp kan natuurlijk altijd, maar bij een laag gasverbruik is dit eigenlijk oninteressant.
Van wie is überhaupt de 5500 kWh stroomverbruik voor een warmtepomp die 850 m³ gas voor de cv moet vervangen?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Lantaarnpaal82
dunklefaser schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:23:
[...]

Ik denk dat het zonder deze informatie op dit moment weinig zinvol is een all-electric warmtepomp te overwegen. Een hybride warmtepomp kan natuurlijk altijd, maar bij een laag gasverbruik is dit eigenlijk oninteressant.
Van wie is überhaupt de 5500 kWh stroomverbruik voor een warmtepomp die 850 m³ gas voor de cv moet vervangen?
Ik denk dat 90% van de consumenten deze informatie niet heeft, is een vraagstuk voor de leverancier. Ik ben IT’er, geen loodgieter, ik wil me wel graag goed inlezen en laten informeren.
Die 5500kwh was informatie die de monteur vertelde, maar is in 1 van de vorige posts al ontkracht. Volgens de specs 1955kwh bij lage warmte en een gemiddeld verbruik.

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lantaarnpaal82 Ik ben ook geen "loodgieter" (behalve misschien op 31 december)
in een vroeger leven was ik o.a. ook ict'er.
Of de gemiddelde loodgieter (of monteur) meer weet dan een goed geïnformeerde tweaker valt nog te bezien.
Als je op een gegeven moment niet bereid bent zelf op onderzoek uit te gaan houd het waarschijnlijk snel op hier op tweakers.

• Lantaarnpaal82
dunklefaser schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:57:
@Lantaarnpaal82 Ik ben ook geen "loodgieter" (behalve misschien op 31 december)
in een vroeger leven was ik o.a. ook ict'er.
Of de gemiddelde loodgieter (of monteur) meer weet dan een goed geïnformeerde tweaker valt nog te bezien.
Als je op een gegeven moment niet bereid bent zelf op onderzoek uit te gaan houd het waarschijnlijk snel op hier op tweakers.
Ik trek uw mening ook zeker niet in twijfel, ik weet het antwoord echter niet, net als 90% van de consumenten vermoed ik. Maar…. Als ik bijvoorbeeld op advies van een tweaker een wp met een ander vermogen aanschaf dan wat door de leverancier geadviseerd wordt, dan ben ik oa mijn garantie en andere zekerheden kwijt. En onderzoek heb ik zelf ook gedaan natuurlijk, vandaar dat ik mijn stelling hier, naar mijn bescheiden mening, redelijk goed onderbouwd beschreven heb en vraag jullie mening. Waar ik tot nu toe blij mee ben 😎

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Lantaarnpaal82 schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:14:
[...]

Dat kun je gewoon zelf meten

Hoi!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:08

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Lantaarnpaal82 zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic .
De 5500 kWh zal misschien berekende thermische energie zijn? Dan is het weer een beetje weinig, maar komt beter in de richting :)

De meeste bang for buck is het vervangen van de elektraboiler met een warmtepompboiler. Als de omstandigheden goed zijn is het sjouwwerk vrij eenvoudig zelf te doen, aansluiten door een professional kan minder dan een uurtje werk zijn. Dat zou zomaar 2000 kWh per jaar kunnen schelen (tip: meten is weten, smartplug of shelly ertussen).

Voor verwarming is goed advies (nog meer) afhankelijk van een volledig beeld van de situatie, vandaar het FAQ topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Maar een WPB vervangt de 17 jaar oude ketel niet. Een monoblock en een indirect gestookt boilervat lijkt me een prima oplossing voor een huis met dergelijk verbruik. Wel op de voorwaarde dat het met water van ~40 graden warm te krijgen is. Iets hoger kan ook nog wel maar dan moet je eigenlijk een R290 (propaan) warmtepomp kiezen; die haalt tot zo’n 50 graden nog een heel aardige COP.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Lantaarnpaal82 schreef op zondag 3 september 2023 @ 22:20:
[...]

Ik trek uw mening ook zeker niet in twijfel, ik weet het antwoord echter niet, net als 90% van de consumenten vermoed ik. Maar…. Als ik bijvoorbeeld op advies van een tweaker een wp met een ander vermogen aanschaf dan wat door de leverancier geadviseerd wordt, dan ben ik oa mijn garantie en andere zekerheden kwijt. En onderzoek heb ik zelf ook gedaan natuurlijk, vandaar dat ik mijn stelling hier, naar mijn bescheiden mening, redelijk goed onderbouwd beschreven heb en vraag jullie mening. Waar ik tot nu toe blij mee ben 😎
Een “expert “, waarvan de expertise op warmtepomp gebied te vaak twijfelachtig is, kan ook niet zomaar aan jouw huis zien wat nodig is, optimaal is of überhaupt knap gaat werken.

Hoe meer moeite je er zelf in steekt, hoe beter je een advies kan interpreteren, hoe beter je ook hier vragen kan stellen en de kwaliteit van de antwoorden neemt vervolgens toe.

Niemand heeft een glazen bol. Met je handen in de lucht gaan zwaaien ik ben geen installateur bereik je gewoon weinig.

Begrijp goed: met een joekel van een warmtepomp ga je een woning met gematigde warmtevraag heel duur verwarmen. En meer investeren, en lage efficiëntie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@Proton_ zegt het al, 5.5 kW is het thermisch vermogen, niet de hoeveelheid elektra die de warmtepomp zal gebruiken. Die ligt een factor 3-5 lager (de factor noemen we de cop en elke warmtepomp heeft een tabel wat de cop is bij welke buitentemperatuur). Reken je conservatief met een cop van 3, dan kom je electrisch uit op zo'n 1800W, wat al eerder genoemd is. Qua jaarverbruik is een warmtepomp zo'n 30-50% goedkoper (afhankelijk van je elektra- en gasprijs), dus je kunt hiermee een groffe inschatting maken of een warmtepomp financieel gezien interessant is. Lukt het om je gasaansluiting te verwijderen, dan bespaar je nog eens extra. In Nederland wordt gas tov elektra in 2024-waarschijnlijk relatief 10% duurder (de energie-heffingen worden anders), dus dat zou je ook mee kunnen nemen in je berekening.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1