Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-08-2024
Hallo,

Ik heb na wat onderzoek een verrekijker gekocht.
Het is de Vortex Diamondback 8x28 geworden. Ik wil hem graag op reis en voor alledaagse dingen gebruiken.
Hij is volledig afgesteld volgens de handleiding.
Gezien het mijn eerste verrekijker is zijn er wat dingen die ik opmerk en graag even voor wil leggen:

1. Is het normaal dat als je je ogen + jukbeen er geheel tegenaan zet je minder ziet als dat je je ogen enkele milimeters ervanaf houd? Het beeld is erg scherp als ik een kleine afstand neem.
Zodra ik me ogen er tegenaan zet zie ik dus een soort half zwart maantje in het beeld van mijn eigen ooglid? gok ik.

2. Is het normaal dat ik goed mijn best moet doen (lees me ogen wijd) om een mooi beeld te krijgen? zodra ik een beetje inkak met mijn ogen zie ik mijn eigen wimpers, of aan de onderkant een zwarte halve maan. (heel lastig uit te leggen merk ik)

Hartelijk dank alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:44

Deathchant

Don't intend. Do!

1: draai je eyecups wat verder uit. Je ogen/jukbeenderen horen niet helemaal tegen het glas te zitten.
2: neen. Ik heb hetzelfde fenomeen als ik de 2 helften te ver naar elkaar toe of te ver van elkaar af heb. Doe eerst #1 maar eens, en kijk dan hoe je de 2 helften op de juiste afstand krijgt.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:12
Inderdaad, zonder bril moet je die dingen tegen je ogen aan helemaal uitschuiven, en halve maantjes krijg je doordat de verrekijker te ver in/uitgevouwen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 19:07

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

En, een andere tip (qua gebruik); Kijk naar wat je wilt zien/vergroten met de verrekijker en zet de verrekijker voor je ogen zonder je ogen van het onderwerp af te halen. Bij veel vergroting is het anders verrekte lastig je onderwerp weer terug te vinden (zeker de natuur met veel groen/bladeren).
Verder; wat @Deathchant en @99ruud99 al aangaven.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Deathchant schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:53:
1: draai je eyecups wat verder uit. Je ogen/jukbeenderen horen niet helemaal tegen het glas te zitten.
2: neen. Ik heb hetzelfde fenomeen als ik de 2 helften te ver naar elkaar toe of te ver van elkaar af heb. Doe eerst #1 maar eens, en kijk dan hoe je de 2 helften op de juiste afstand krijgt.
De eyecups zijn juist maximaal uitgedraaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:38

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik dacht eerder vaak dat ik de blackouts kreeg doordat de verrekijker niet ver genoeg 'uit elkaar' kon, maar bleek juist dat ik m moest invouwen voor goed beeld. De FAS-stand (zoals ik dat noem :p ) is vaak niet de beste.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Heb je dit bij helder weer overdag of in een beetje gedimd licht bijvoorbeeld in de avond of binnen? En wat is je leeftijd?

Dit heeft volgens mij met de uittrede pupil te maken. Kan best zo zijn dat voor de omstandigheden het beter is een grotere kijker te kopen (8x32 of 8x42 bijvoorbeeld)

Om het kort uit te leggen.

De kijker projecteert een rond beeld op een bepaalde plek, de plek waar je oog zit.
Bij jou kijker, is dit 28/8 = 3,5mm.

Als je pupil kleiner is dan dit gaat dit goed. Overdag in fel licht is je pupil ongeveer 2mm.
In de avond kan de pupil bij een jong persoon 7mm zijn. Dit is dus groter dan de uittrede pupil. En dus zie je een zwarte rand om het beeld.
Bij een ouder persoon opent de pupil zich nog maar tot 5mm. Er komt dus minder licht binnen.

In beide gevallen (oud en jong) is bij jou kijker de uittrede pupil te klein voor weinig licht. Overdag en helder licht gaat het wel prima.

Een 8x32 kijker (8x vergroting, voorste glas is 32mm) heeft een uittrede pupil van 4, een 8x42 van 5,25.

Hiernaast zijn er nog veel andere factoren wat het beeld bepaald zoals de oogafstand, helderheid, glastype ect.
Daarom altijd goed om een kijker goed te testen voor je hem koopt. Voor ik die van mij kocht kreeg ik er meerdere mee om ze goed te kunnen vergelijken in verschillende omstandigheden.

Wil overigens niet zeggen dat je een slechte kijker hebt gekocht. 8x28 is weer vrij compact wat een voordeel kan zijn. Een 8x42 neem je niet zomaar mee.

[ Voor 67% gewijzigd door RobertJRB op 03-09-2023 23:35 ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:23

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Robert legt het super duidelijk uit, het is altijd een compromis tussen formaat en hoeveel vergroting icm hoe groot je geprojecteerde beeld is wat de kijker geeft.

Qua comfortabel kijken zou je een 8x50 bijvoorbeeld willen, maar dan zie je ook wat voor formaat je meteen krijgt:
https://www.verrekijkersh...ming-zwaluw-ii-85x50.html

Je ziet zelf meteen hoeveel compacter je 8x28 is.

Dit probleem los je met meer geld ook niet meteen op, er is geen magische verrekijker die je zo'n prettig beeld geeft van een 8x50, met het formaat van een 8x28.

Robert zegt het wederom goed, vooraf in de winkel goed testen en voelen welk formaat je nog fijn vind en mee wilt "slepen" en dan een mooie kijker kopen in je prijssegment. In mijn geval vond ik 8x42 genoeg vergroting geven en nog behapbaar om mee te slepen qua formaat en kwam zodoende uit op een
Bynolyt TX 8x42 HD binnen het prijssegment wat ik over had voor een kijker (rond de 400 euro)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C6DL
RobertJRB schreef op zondag 3 september 2023 @ 23:21:
Heb je dit bij helder weer overdag of in een beetje gedimd licht bijvoorbeeld in de avond of binnen? En wat is je leeftijd?

Dit heeft volgens mij met de uittrede pupil te maken. Kan best zo zijn dat voor de omstandigheden het beter is een grotere kijker te kopen (8x32 of 8x42 bijvoorbeeld)

Om het kort uit te leggen.

De kijker projecteert een rond beeld op een bepaalde plek, de plek waar je oog zit.
Bij jou kijker, is dit 28/8 = 3,5mm.

Als je pupil kleiner is dan dit gaat dit goed. Overdag in fel licht is je pupil ongeveer 2mm.
In de avond kan de pupil bij een jong persoon 7mm zijn. Dit is dus groter dan de uittrede pupil. En dus zie je een zwarte rand om het beeld.
Bij een ouder persoon opent de pupil zich nog maar tot 5mm. Er komt dus minder licht binnen.

In beide gevallen (oud en jong) is bij jou kijker de uittrede pupil te klein voor weinig licht. Overdag en helder licht gaat het wel prima.

Een 8x32 kijker (8x vergroting, voorste glas is 32mm) heeft een uittrede pupil van 4, een 8x42 van 5,25.

Hiernaast zijn er nog veel andere factoren wat het beeld bepaald zoals de oogafstand, helderheid, glastype ect.
Daarom altijd goed om een kijker goed te testen voor je hem koopt. Voor ik die van mij kocht kreeg ik er meerdere mee om ze goed te kunnen vergelijken in verschillende omstandigheden.

Wil overigens niet zeggen dat je een slechte kijker hebt gekocht. 8x28 is weer vrij compact wat een voordeel kan zijn. Een 8x42 neem je niet zomaar mee.
Hartelijk dank!
Weer wat geleerd. Ik ben zelf 38 jaar en mijn vriendin wat jonger.
Beide hebben hetzelfde probleem. Ik zal eens een test doen door de cups wat meer in te draaien.
Wellicht helpt dat nog iets.

In alle eerlijkheid, het gewicht valt nog steeds tegen.
Ik heb bewust 8x32 uitgekozen i.v.m het lichte gewicht. Hij is volgens de specs 450gram.
Gisteren hadden we hem een dagje bij ons maar hij is nog net wat te lomp

We zitten er dus aan te denken om hem terug te sturen (het was inderdaad een online aankoop en een gokje) en een kleinere te gaan halen.
Nu ik de reacties zo lees, gaat dit dus wellicht nog meer problemen opleveren.

Wat zou nou een kleine licht gewicht instap verrekijker zijn wat je zo een lange tijd om je nek kan laten hangen? Kwaliteit hoeft echt niet perfect te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:42
Ik zou eens een keer op bezoek gaan bij een goede verrekijker winkel. Zelf heb ik goede ervaringen met deze: https://www.vogelinformatiecentrum.nl/, maar er zijn ook andere opties. Dit is niet iets wat ik zonder zelf proberen via internet zou kopen, wat jij fijn vind om te dragen en te kijken is iets heel persoonlijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
C6DL schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:54:
[...]

Hartelijk dank!
Weer wat geleerd. Ik ben zelf 38 jaar en mijn vriendin wat jonger.
Beide hebben hetzelfde probleem. Ik zal eens een test doen door de cups wat meer in te draaien.
Wellicht helpt dat nog iets.

Ik heb bewust 8x32 uitgekozen i.v.m het lichte gewicht. Hij is volgens de specs 450gram.

We zitten er dus aan te denken om hem terug te sturen (het was inderdaad een online aankoop en een gokje) en een kleinere te gaan halen.
Nu ik de reacties zo lees, gaat dit dus wellicht nog meer problemen opleveren.

Wat zou nou een kleine licht gewicht instap verrekijker zijn wat je zo een lange tijd om je nek kan laten hangen? Kwaliteit hoeft echt niet perfect te zijn.
Ik heb zelf eigenlijk geen ervaring met goedkopere kijkers dus zou je daar ook niet echt in kunnen adviseren. Het is ook heel persoonlijk wat je fijn vind. Alle merken zijn weer net even anders en de persoonlijke voorkeur bepaald.
Naar een goede verrekijker winkel gaan is zeker een aanrader.

Ik ben zelf bij deze winkel geweest: www.houseofoutdoor.com en die kan ik echt aanraden. Veel ervaring, veel modellen en heel relaxt in het laten uitproberen. Ze hebben ook veel gebruikt aanbod wat prijs technisch best interessant is.
De ontwikkeling van die dingen gaat niet zo snel als bij computers of electronica, dus een oud model is vaak nog prima.
Als je een occasion of oud model van een goed of top merk kan krijgen voor hetzelfde geld als een nieuwe van een wat goedkoper merk zou ik altijd voor de occasion gaan.

Die van mij (10x32) is 595 gram en vind ik echt prima om bij me te hebben. Hangt dan met een strap om mijn nek. Ik merk het vrijwel niet als die mee is.
Ik heb deze strap https://www.kamera-expres...p-lift-carrying-strap-pro welke een heel zachte rand heeft en die snel in te stellen is op hoogte. Als je kijkt wil je wel genoeg ruimte hebben om de kijker naar je ogen te brengen, maar als je loopt kan die gaan slingeren wat irritant is. Door hem dan wat hoger te hangen slingert die niet of nauwelijks.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-04 12:37
Verrekijkers zijn er in verschillende soorten, maten en prijzen. Veel merken hebben verschillende series waarin groepen gebruikers bediend worden. Het is dan ook verstandig naar een goed gesorteerde winkel te gaan waar ze verschillende merken hebben MET die verschillende series zodat je het onderling kunt vergelijken. Het is hier moeilijk uit te leggen dat er wel degelijk verschil tussen kijkers is en dat de prijsverschillen te verklaren zijn (voor de liefhebbers).

Natuurlijk is de kans groot dat de duurdere series een mooier beeld geven (verrassing...) maar je moet natuurlijk wel even kijken wat je budget is want het kan heel snel heel erg "uit de hand lopen" als je voor de top gaat. In de praktijk zal een hele goede kijker echter voldoende zijn als het betaalbaar moet blijven.

Een kijker schaf je over het algemeen trouwens aan voor een heel groot aantal jaren, zeker vergeleken met camera's of mobieltjes. Het kan dan verstandig zijn om het budget iets ruimer te nemen en een beter kijker te kopen waar je ook na jaren geen spijt van hebt. Het is met andere woorden zonde als je voor een paar honderd € een kijker koopt en na een jaar hem of niet meer gebruikt of een nieuwe "moet" kopen omdat je ontevreden bent.

Er zijn niet zo heel veel vergelijkingssites waar je veel merken / modellen kunt vergelijken, maar deze is wel aardig. Het nadeel is overigens wel dat je niet alle merken en modellen kunt vergelijken, maar ze hebben wel aardig wat. Er missen daarbij overigens wel wat nieuwe modellen (SFL van Zeiss) en sommige merken (Vogelbescherming, maar dat is eigenlijk Bynolyt) die wij hier in Nederland kennen maar je kunt niet alles hebben.

Je kunt in de evaluaties ook een kijken welke kenmerken beoordeeld worden en hoe belangrijk ze kunnen zijn voor jou (hoeft niet overeen te komen met de testers), Het kan verhelderend zijn als je met die aandachtspunten in een winkel staat en zelf beoordeelt.

Je moet ook even in de gaten houden hoe stabiel je handen zijn en welke beeldhoek de kijker heeft. Hoe breder het veld is dat je ziet hoe rustiger het voor je wordt aangezien je niet bij de kleinste beweging je onderwerp verliest. Bij een goede kijker met een brede "kijk" kun je eerder overwegen een meer vergrotingsfactor aan te schaffen mist je stabiele handjes hebt. Hoe lichter de kijker hoe makkelijker het natuurlijk is je handen een tijdje stabiel te houden (vermoeiing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

De makers van lenstip.com hebben ook een website voor verrekijker-reviews:
https://www.allbinos.com/

Dit zijn bijvoorbeeld erg goeie compacte kijkers, maar je betaalt er ook voor:
https://www.allbinos.com/...s_Victory_8x32_T*_FL.html

https://www.allbinos.com/..._CL_Companion_8x30_B.html

Maar als je puur naar gewicht kijkt vind je ze misschien te zwaar, alleen de gewichtverdeling is anders..
Overigens is me opgevallen dat verrekijkers afgelopen 8 jaar echt flink in prijs gestegen zijn. Ik heb in 2015 de Zeis Terra 8x42 gekocht voor 349 euro. Moet je kijken wat die nu kost.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
Deathchant schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 17:21:
Dit zijn bijvoorbeeld erg goeie compacte kijkers, maar je betaalt er ook voor:
https://www.allbinos.com/...s_Victory_8x32_T*_FL.html
Deze "is er niet meer". De SF 8x32 is de opvolger maar de nieuwe SFL 8x30 is een mooi, bijna net zo goed, licht en duidelijk goedkoper alternatief..

De Swarovski is overigens ook mooi maar beiden zijn ze wel boven de € 1000,= en dan heb je wel wat maar mis je ook een rib uit je lijf als je nog geen liefhebber bent. Dus misschien geen voor de hand liggende stap voor een paar keer kijken maar wel een keuze waar je jaren mee voort kunt.

Bij een directe vergelijking moet ik zeggen dat de SFL Zeiss optisch iets beter is maar qua finish (grip en doppen) is de Swaro net iets beter.

De SF en de Pure series zijn natuurlijk nog net een stukje mooier maar feitelijk dubbel zo duur voor de laatste % meer kijkplezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Ah dat wist ik niet. Ik ben tegelijk even hier aan het kijken:
https://www.kamera-expres...opularity&dir=desc&page=1

Tis idd allemaal vrij duur. Die wat jij noemt is 1310 euro. Ik heb zelf niet echt ervaringen met (goeie) 8x30 kijkers, maar met een uittredepupil van 3,5mm zou je in principe in de avonduren bij schemering toch nog best wat moeten kunnen zien.

Met de 8x42 Terra die ik heb, verbaas ik me hoeveel ik in echt schemerlicht en zelfs donker kan zien wat ik met mijn blote oog in de verte niet meer goed kan waarnemen.
Echter is die Terra absoluut niet vrij van foutjes....De scherpte aan de randen is niet echt geweldig te noemen en een flinke bak chromatic aberration helaas. Ook de "doppen" over de eyecups is slechte kwaliteit; als je iemand bent die alles aan de meegeleverde zeiss-strap ophangt dan vergeet het maar, want het mechanisme om die eyecup-doppen aan de strap te maken gaan zo kapot.

En op de een of andere manier, schijn ik een verbindingsbrugje te missen aan het uiteinde van de kijker. Dat heeft de Terra niet, en anderen hebben dat wel. Ik weet niet precies waarom ik dat mis, maar gevoelsmatig hoort het zo (puur persoonlijk). Maar to be honest, voor wat ik ermee doe is die kijker wel goed (vogels + rotsen kijken in Schotland, en hier in Z-Limburg in de omgeving wat vogels spotten enzo). De CA is wel storend moet ik zeggen. Maarja, om nou 1000 euro + aan een kijker uit te geven....dat ben ik dan (nog) niet bereid om te doen...

Even terug naar de TS: zoekt hij een 8x30 of een 8x25, of laat hij het puur van de handzaamheid+gewicht afhangen? Een Terra 8x32 is 460 euro, maar een Terra Pocket van 8x25 is "maar" 336 euro.
Als je naar de Victory lijn gaat van die compacte, dan zit je ook al op ~700-800 euro, ook van Swarovski...

EDIT: overigens, er is geen "Grote Verrekijker topic", maar volgens mij was dit topic een beetje de leidraad voor verrekijkers, dus daar kan ook nog wat tussen staan wat misschien je beeld verbreedt.

Ik bedacht me net: de TS gaf aan dat hij een 8x28 kijker heeft en moeite heeft met een goed image te krijgen wanneer hij door de kijker kijkt. Je hebt een uittredepupil van 3,5mm. Overdag slinken je pupillen naar ~2mm, dus je zou zeggen dat de lichtbundel genoeg diameter heeft om je ogen van een goed beeld te voorzien, maar als je een kijker zou hebben met een grotere uittredepupil van 5,3mm (8x42 verrekijker), dan heb je veel meer ruimte "over" zeg maar, waardoor je ook sneller een goed image kijkt. Bij een 8x28 moet je je kijker toch al wat beter positioneren zeg maar.

[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 06-09-2023 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sodela
Jammer maar waar, kwaliteit en comfort hebben hun prijs. Dat is bij kijkers niet veel anders dan bij camera's. Het is ook wat de gek er voor over heeft.

Blijft het ook even een compromis tussen gewicht, afmetingen gebruikersgemak en specs.
Persoonlijk vind ik het "verweneffect" bij kijkers groter dan camera's. Bij camera's is het vaak een kort moment vasthouden en klikken terwijl je bij een kijker vaak lang(er) en intensiever kijkt en dan op de kleine dingetjes (onvolkomenheden) let.Bij camera's is het "hebben" en ermee sjouwen veel eerder een punt van aandacht/ irritatie dan het klikken, tenzij het altijd onscherp is.

De TS heeft inderdaad een keuze gemaakt. In dit geval voor een instapmodel wat gelukkig niet al te prijzig is. Dat hij niet zoveel comfort brengt (kijkhoek, uittredepupil etc) is spijtig en een (al dan niet duur) leermoment. Het is natuurlijk jammer dat het letterlijke kijk(er)plezier hierdoor afneemt. De TS zal hopelijk wel duidelijk worden dat hij niet gek, scheel of wat dan ook is maar dat het gereedschap niet helemaal optimaal is en beter kan.
Als de TS gegrepen wordt door "het kijken"ondanks het beperkte kijkplezier kan er alsnog een upgrade overwogen worden naar een next-level. We hebben hier hopelijk al een aantal handreikingen gedaan voor een afweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ingelogd
  • Laatst online: 07:53
C6DL schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:54:
[...]

Heb je nu de Vortex Diamondback HD 8x32? Dat is al een hele goede verrekijker. Als je naar de iets duurdere modellen/merken gaat is het niet zo dat je ineens veel beter ziet, de prijs/kwaliteit is al heel goed van de Vortex, je hebt echt een hele mooie kijker.

Werken met een verrekijker is ook geduld, goed afstellen en wat niet helpt is om de ogen de verrekijker in te drukken om "nog beter" te zien, dan krijg je inderdaad dat je wimpers of je ooglid in de weg zitten.

Omdat je compact wil en als ik het zo lees wil je wat kijken voor de fun dan zou ik nu niet voor de zeer dure modellen gaan, tenzij je echt wilt gaan observeren in details of in de schemering etc.

Bijv. de Steiner Safari Ultrasharp 10x26, heeft een oogschelp erop zitten wat je snel een goede positie geeft, is compact en misschien voor jou doeleinde voldoende.
Pagina: 1