Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01-06 09:22
Hi Allen,

In verband met de plaatsing van een airco heb ik een additionele groep nodig. Helaas zit de meterkast al aardig vol dus ik ben van plan een extra kastje naast de meterkast te plaatsen met daarin een aardlekautomaat, een groep en een kwh meter.

Nu mijn vraag. In de meterkast zijn de 3 fasen vanaf de hoofdschakelaar direct verdeeld naar 3 aardlekautomaten. Daarbij is ook vanaf de hoofdschakelaar voor ieder van de fasen naar de PV-installatie aangesloten (zie ook bijgevoegde afbeelding). Is mijn assumptie juist dat ik voor mijn doeleinde 1 van de fasen vanaf de hoofdschakelaar naar de verdeelblokken onderin de meterkast kan gaan. En vanaf daar naar de PV-installatie en de nieuw aan te brengen aardlekautomaat. Ik zou dan de bruine draad van fase 1 van de hoofschakelaar loshalen. En op die plaats een zwarte draad naar het verdeelblok. Daarop komen dan de bruine draad van de PV en de draad naar de nieuwe aardlekautomaat.

Hoop dat ik dit enigzins helder beschreven heb.

EDIT: zie dat ik een typefout in de titel gemaakt heb, volgens mij kan ik dit niet zelf wijzigen helaas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9jDNBIavRf4dk-OmQDMBTKzXlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PtckEIUAwfAPsVbOB2VQ6s4N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door shenkie120 op 03-09-2023 08:33 ]

Beste antwoord (via shenkie120 op 04-09-2023 20:23)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:29
shenkie120 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:35:
[...]
Ik denk dat het op zich kwa vermogen ook wel goed zou gaan op een bestaande groep. Echter lijkt het me verstandiger om een eigen groep te gebruiken uit oogpunt van prudentie. Dus inderdaad graag op een eigen groep ongeacht verbruik.
Het lijkt je verstandiger, uit het oogpunt van voorzichtigheid?
Dus feitelijk verder nergens op gebaseerd.
Dat mag, jouw keuze natuurlijk.
Tenzij het een multi-split unit is met meerdere binnenunits en 6+kW koelvermogen of zo zal het voor alleen het vermogen echt niet nodig zijn, zoveel verbruikt een airco helemaal niet. Dus het hóeft niet perse.. Dan is het gewoon persoonlijke voorkeur.

Ik zou dan in jou geval gewoon die ongebruikte aardlekautomaat gebruiken midden onderin. Die staat nu toch niks te doen.
Het wel een spanningsafhankelijke aardlekautomaat… Die wil je normaal gesproken eigenlijk helemaal niet gebruiken in je huisinstallatie, maar bij jou zit ie toch al eerst achter de andere normale aardlekschakelaar aangesloten (waarom vraag ik me af), dus de aardlek beveiliging blijft hierbij alsnog gewoon intact.

Zoals eerder ook al genoemd, zit die aardlekautomaat nu echter ook op dezelfde fase als je kookgroep (en alleen die kookgroep zorgt eigenlijk al voor teveel belasting op 1 fase).
Dus je zou beter de aanvoerende draden van die ongebruikte groep kunnen omsteken naar een andere fase. Wel dan ook weer liefst ná de bestaande aardlek, om het spanningsafhankelijke deel van de aardlekfunctie uit te sluiten.

Overigens kan er naast je hoofdschakelaar ook nog wel een nieuwe groep geplaatst worden hoor, moet je alleen die bruine kabels van je PV setup even áchter de DIN rail door leggen, in plaats van er vóórlangs. :)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:40

ThePsycho

Biertje?

Even rondom terminologie, je hebt aardlekschakelaars in deze kast, aardlekautomaten zijn aardlekschakelaars gecombineerd met een groep.

Overigens zie ik dat je een 16A groep in het midden onderin over hebt, kan je deze niet gebruiken?

Edit: en je hebt ook een 1-fase kookgroep op een 3-fasen aansluiting. Daar hebben we een heel topic over. wat overigens ook betekent dat je de airco op een te zwaar belaste fase zou aansluiten als je die groep zoals hij nu is gebruikt.

[ Voor 40% gewijzigd door ThePsycho op 03-09-2023 08:59 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
Dank, klopt inderdaad. Ik heb hier aardlekschakelaars inderdaad.

Je snijdt een interessant punt aan. Het was mij nog helemaal niet opgevallen dat ik nog een groep heb die niet aangesloten is. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat deze samen hing met de fornuisgroep (rechts) aangezien de draden daar vandaan komen. Is deze manier van aansluiten gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
shenkie120 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:06:
Dank, klopt inderdaad. Ik heb hier aardlekschakelaars inderdaad.

Je snijdt een interessant punt aan. Het was mij nog helemaal niet opgevallen dat ik nog een groep heb die niet aangesloten is. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat deze samen hing met de fornuisgroep (rechts) aangezien de draden daar vandaan komen. Is deze manier van aansluiten gebruikelijk?
Dat is niet eens een gewone groep maar een aardlekautomaat.

De aansluiting is heel raar. Want dan heb je ALS >> kookgroep >> alamat in serie staan. En gaat er dan maar 1 aderpaar van je kookgroep naar je keuken nu?

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
Hmm dit is wel even iets om uit te zoeken. Ik weet eerlijk gezegd niet precies hoe de verdere verbinding met keuken/kookplaat is. Gezien het aantal vragen wat de installatie op fase 3 nu al oproept denk ik dat het verstandig is voor het aansluiten van de airco hier verder van weg te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Kun je geen groter kastje ernaast plaatsen?
https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html

Bovendien zie ik 2 (soepele?) aders onder 1 klem zitten op je hoofdschakelaar.
Daar horen dubbele adereindhulzen op te zitten.

Dat voorkomt dat 1 draad minder vast komt te zitten, met alle gevolgen vandien.

Met een grotere kast kun je dan weer doorlussen via de PV groep en dubbele adereindhulzen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Even terug naar de initiele vraagstelling:

Waarom wil je die airco op een eigen groep hebben zitten?
Is dat puur vanwege het vermogen? Hoeveel vermogen gaat die airco uit het net gebruiken dan?

Of is dat gewoon omdat je die toch graag op een losse groep wil hebben, ongeacht het verbruik van de airco?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
AUijtdehaag schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:22:
Kun je geen groter kastje ernaast plaatsen?
https://www.sandervunderi...epenkast-11x33cm-hnl.html

Bovendien zie ik 2 (soepele?) aders onder 1 klem zitten op je hoofdschakelaar.
Daar horen dubbele adereindhulzen op te zitten.

Dat voorkomt dat 1 draad minder vast komt te zitten, met alle gevolgen vandien.

Met een grotere kast kun je dan weer doorlussen via de PV groep en dubbele adereindhulzen.
Ik ben inderdaad van plan een extra kastje ernaast te plaatsen. Dat van die adereindhulzen is een goed idee. Daar had ik zelf niet aan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
BrainCrash schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:33:
Even terug naar de initiele vraagstelling:

Waarom wil je die airco op een eigen groep hebben zitten?
Is dat puur vanwege het vermogen? Hoeveel vermogen gaat die airco uit het net gebruiken dan?

Of is dat gewoon omdat je die toch graag op een losse groep wil hebben, ongeacht het verbruik van de airco?
Ik denk dat het op zich kwa vermogen ook wel goed zou gaan op een bestaande groep. Echter lijkt het me verstandiger om een eigen groep te gebruiken uit oogpunt van prudentie. Dus inderdaad graag op een eigen groep ongeacht verbruik.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
shenkie120 schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:35:
[...]
Het lijkt je verstandiger, uit het oogpunt van voorzichtigheid?
Dus feitelijk verder nergens op gebaseerd.
Dat mag, jouw keuze natuurlijk.
Tenzij het een multi-split unit is met meerdere binnenunits en 6+kW koelvermogen of zo zal het voor alleen het vermogen echt niet nodig zijn, zoveel verbruikt een airco helemaal niet. Dus het hóeft niet perse.. Dan is het gewoon persoonlijke voorkeur.

Ik zou dan in jou geval gewoon die ongebruikte aardlekautomaat gebruiken midden onderin. Die staat nu toch niks te doen.
Het wel een spanningsafhankelijke aardlekautomaat… Die wil je normaal gesproken eigenlijk helemaal niet gebruiken in je huisinstallatie, maar bij jou zit ie toch al eerst achter de andere normale aardlekschakelaar aangesloten (waarom vraag ik me af), dus de aardlek beveiliging blijft hierbij alsnog gewoon intact.

Zoals eerder ook al genoemd, zit die aardlekautomaat nu echter ook op dezelfde fase als je kookgroep (en alleen die kookgroep zorgt eigenlijk al voor teveel belasting op 1 fase).
Dus je zou beter de aanvoerende draden van die ongebruikte groep kunnen omsteken naar een andere fase. Wel dan ook weer liefst ná de bestaande aardlek, om het spanningsafhankelijke deel van de aardlekfunctie uit te sluiten.

Overigens kan er naast je hoofdschakelaar ook nog wel een nieuwe groep geplaatst worden hoor, moet je alleen die bruine kabels van je PV setup even áchter de DIN rail door leggen, in plaats van er vóórlangs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je het helemaal netjes wilt doen, dan moet de kookgroep er ook uit, en sluit je de kookplaat op 2 fase aan (als 3 fase niet mogelijk is). En bijvoorbeeld de airco op de 3e fase om op die manier zoveel mogelijk gelijkmatig te belasten.

Maar als je voor nu gewoon 1 groep extra wilt hebben, zou je de beltrafo kunnen weghalen of verplaatsen naar de plek van die aardlekautomaat, of een bel op batterij ofzo, en op die vrijgekomen plek een extra automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shenkie120
Dank allen voor de waardevolle opmerkingen. Ik ga het inderdaad met de ongebruikte groep doen. Zal deze even achter een andere fase + aardlekschakelaar hangen. De bruine draden ga ik inderdaad even achter de din rail langs halen. Hopelijk past de kwh-meter er dan nog naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je moet hem juist even NIET achter een aardlekschakelaar hangen gezien het een aardlekautomaat is :)

En ja, PV boer heeft gedaan zoals we van ze verwachten, lui en goedkoop... Hele idee van de din-rails vrij van de achterwand is dat de draden er achter kunnen. Als het toch krap wordt (oa door oplossen van de kookgroep FU) zou ik er gewoon een complete kast naast gooien en daar dan ook de PV mooi in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
Septillion schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:43:
Je moet hem juist even NIET achter een aardlekschakelaar hangen gezien het een aardlekautomaat is :)
Maar dus wel, zoals gezegd, een spanningsafhankelijke aardlekautomaat..

Oftewel: een half kreupele aardlekschakelaar die het niet in alle situaties gegarandeerd doet.

Vandaar dus de opmerking om hem beter gewoon achter een andere bestaande aardlekschakelaar te laten zitten, dan mag je er vanuit gaan dat de aardlekbeveiliging daarvan in ieder geval wél werkt in alle situaties.

Als ik zo'n automaat perse zou moeten gebruiken, en ik had de keuze, dan zou ik er zelf ook voor kiezen om hem dan maar voor de zekerheid achter een volwaardige ALS te hangen. Dan maar één extra beveiliging ertussen, dat liever dan een te weinig.

Pagina: 1