Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik wil een meterkast vervangen aangezien deze er al ruim 25 jaar in zit en deze nu wel wat verouderd is. Ik heb geen hoofdschakelaar, vier groepen, de wasmachinegroep zit niet op aardlek terwijl die in de badkamer staat en ik heb een losse onzuinige beltrafo die ik geïntegreerd wil hebben.

Een extra groep toegevoegd als reserve en een wcd in de kast lijkt me ook wel handig dus heb ik op de site van Elektramat het volgende samengesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjBI-Ks6y5Ug3w6ejJsuveaYDE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQEsTFoIcoD2C1T3kNIOFVxx.jpg?f=fotoalbum_large

Ben ik hiermee compleet? Ik wil deze meterkast compleet aanschaffen en vervolgens laten installeren door iemand die ik nog moet zoeken. Ik kan het eventueel zelf maar dan moet ik zegels verbreken om de hoofdzekeringen te verwijderen. Dat heb ik al 2x gedaan zonder problemen maar wil het nu netjes regelen als het kan.

Het gaat om een kleine benedenwoning met een 3-fase aansluiting. PV is niet aan de orde en uitbreidingen met kookgroep o.i.d. ook voorlopig niet, maar de kast biedt wel ruimte voor een kookgroep toevoeging.

[ Voor 18% gewijzigd door evilution op 06-09-2023 09:56 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:29
Je hebt nu een 3fase kast samengesteld, weet je zeker dat je ook een 3fase aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Knopsje schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:34:
Je hebt nu een 3fase kast samengesteld, weet je zeker dat je ook een 3fase aansluiting hebt?
Ja, ik heb een 3-fase aansluiting, 3x 25 A. Zal ik even in de OP toevoegen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 07:32
Denk je niet dat het goedkoper is allen bij 1 iemand te doen. Verder zou ik niet voor het huismerk gaan maar ABB of een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
alwind schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:36:
Denk je niet dat het goedkoper is allen bij 1 iemand te doen. Verder zou ik niet voor het huismerk gaan maar ABB of een andere.
Weet niet of het goedkoper is om alles uit te besteden. Is er een probleem met Emat huismerk?

Waar moet ik aan denken kwa kosten om alles uit te besteden met ABB o.i.d.?

[ Voor 10% gewijzigd door evilution op 01-09-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Typ EMAT in op dit forum en je krijg dit soort reacties:
Theo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 15:27:
Ik zouzelf alleen nooit een EMAT gebruiken. Dat merk heeft vaak genoeg bewezen onbetrouwbaar te zijn.. Ik heb persoonlijk ook gezien hoe een 16A EMAT automaat weigerde te trippen bij een kortsluiting, en de 63A die daarvoor zat daarom klapte. En met mij zijn vele anderen die niet positief zijn over dit B-merk.
Zie ook Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2

Doe jezelf een plezier; wanneer je duizenden euro's uitgeeft aan zonnepanelen, beknibbel dan niet op de elektrische beveiliging door iets van EMAT te gebruiken; anders kun je het net zo goed niet plaatsen....
Als je zelf koopt en laat plaatsen heb je altijd garantie gezeur. Als iets niet werkt ligt dat dan aan jou gekochte spullen of aan de installatie daarvan.

[ Voor 7% gewijzigd door alwind op 01-09-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
evilution schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:38:
[...]

Weet niet of het goedkoper is om alles uit te besteden. Is er een probleem met Emat huismerk?

Waar moet ik aan denken kwa kosten om alles uit te besteden met ABB o.i.d.?
Je kunt gewoon op emat klikken en dan ABB kiezen. dan zie je die andere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Nog een opmerking. waarom een stopcontact in de groepenkast. Je hebt duidelijk meer dan 1 nodig. Doe gewoon een extra groep en een opbouwstopcontact van 4.

Verder is het totaal van 4 groepen wel erg weinig. Ik heb er zelf 14. Gebruik je zo weinig elektriciteit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
alwind schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:40:
[...]

Je kunt gewoon op emat klikken en dan ABB kiezen. dan zie je die andere prijs.
Met Eaton, volgens mij ook een behoorlijk merk kom ik op € 321,18 en met ABB op € 332,64. Dat is ook wel te doen. Blijft de vraag of alles uit handen geven i.p.v. de hardware zelf aan te schaffen en laten installeren prijstechnisch voordeliger is.

En de initiële vraag, ben ik compleet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09-05 15:04
Het is overigens echt niet zo dat andere merken heilig zijn en daar nooit iets mis mee is, maar op Tweakers is er nogal een anti Emat zeitgeist, terecht of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
evilution schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:46:
[...]

Met Eaton, volgens mij ook een behoorlijk merk kom ik op € 321,18 en met ABB op € 332,64. Dat is ook wel te doen. Blijft de vraag of alles uit handen geven i.p.v. de hardware zelf aan te schaffen en laten installeren prijstechnisch voordeliger is.

Als je een 25 jaar oude situatie 1 op 1 wil vervangen wel. Maar ik heb te weinig informatie of dit voldoende voor je verbruik is.

Je geeft aan 1 wasmachine groep. Wat heb je allemaal in de keuken qua apparaten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
alwind schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:43:
Nog een opmerking. waarom een stopcontact in de groepenkast. Je hebt duidelijk meer dan 1 nodig. Doe gewoon een extra groep en een opbouwstopcontact van 4.

Verder is het totaal van 4 groepen wel erg weinig. Ik heb er zelf 14. Gebruik je zo weinig elektriciteit ?
Er zit al een 2-voudig wcd maar die zit er hoog en niet handig te bereiken. Die kan ik vervangen voor 4-voudig maar een wcd in de groepenkast is evengoed makkelijker bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
alwind schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:49:
[...]

Als je een 25 jaar oude situatie 1 op 1 wil vervangen wel. Maar ik heb te weinig informatie of dit voldoende voor je verbruik is.

Je geeft aan 1 wasmachine groep. Wat heb je allemaal in de keuken qua apparaten ?
als de TS ruimte in de kast overhoud om in de toekomst nog automaten & aardlekschakelaars er bij te kunnen plaatsen kan je natuurlijk prima eerst 1 op 1 over... (eventueel al met een loze groep er bij..)

tzt kan er dan altijd extra zaken gerealiseerd worden.. dat is met de huidige kast natuurlijk al niet mogelijk...

des tijds bij mijn ouders ook van 4x eindgroep + 2 aardlekschakelaars naar 9x alamat eindgroep en 1 alamat krachtgroep gegaan...

eerst 1 op 1 over, later de garage afgekoppeld en een eigen automaat gegeven, idem voor de elektra in de tuin, etc etc..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
alwind schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:49:
[...]

De meterkast voldoet op zich kwa verbruik. Het is puur modernisering. In de keuken zouden meerdere groepen wenselijk zijn maar niet eenvoudig te realiseren. Dus gewoon 1 op 1 vervanging. Aanpassen van de installatie is nu niet aan de orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 20:40
evilution schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:46:
[...]

Ik zou lekker een kant en klare (basis) kast bestellen, echt zonde van de moeite dat allemaal zelf uit te zoeken en te installeren. Later een kookgroep toevoegen kan natuurlijk altijd nog wel, alleen wel rekening mee houden dat je daar liefst een 4p alamat voor pakt.

En kijk bij Sandervunderink.nl, elektramat is lomp duur als je niet hun huismerk troep kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

alwind schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:43:

Ik heb in een woning met 2x 16A gewoond. Was een appartement van 80 m2. Gebruik jij zoveel? Dat zegt dus niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:55:
[...]

Ik heb in een woning met 2x 16A gewoond. Was een appartement van 80 m2. Gebruik jij zoveel? Dat zegt dus niets.
Het gaat om een kleine benedenwoning, ook < 100 m3. De 3-fase aansluiting zit er in omdat toen ik de woning kocht deze nog gesplitst moest worden, dus nieuwe meter. Ik heb toen voor 3-fase gekozen omdat het kwa vastrecht niet uitmaakt en ik destijds wat 3-fase apparaten had. Verder nooit gebruikt maar het zit er dus nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik zal dit weekend eens wat offertes uitvragen voor complete vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robje84
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-03 14:52
Weet je zeker dat je 3 fase binnen krijgt? Soms zit er een 3 fase aardlekschakelaar maar komt er maar 1 fase binnen.
Heb je 3 fase dan is je nieuwe kast met 2x een 2 polige aardlekschakelaar niet goed want dan benut je maar 2 van de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Robje84 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:09:
Weet je zeker dat je 3 fase binnen krijgt? Soms zit er een 3 fase aardlekschakelaar maar komt er maar 1 fase binnen.
Heb je 3 fase dan is je nieuwe kast met 2x een 2 polige aardlekschakelaar niet goed want dan benut je maar 2 van de 3 fasen.
Ja, ik weet heel zeker dat ik 3-fase voeding heb. Er zit ook een 3-fase meter in en mijn groepen zijn over 3-fasen verdeeld.

2x 2-polige ALS lijkt dan inderdaad niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02:06
Als je ooit wil koken op stroom, hoor je eigenlijk een krachtgroep te gebruiken ipv een kookgroep. Daarvoor zou je dus ruimte tekort komen (3x2p ALS voor je eindgroepen en een 4p aardlekautomaat voor de kookplaat), of je moet het stopcontact of de beltrafo eruit halen tzt.

Ook sluit ik me graag aan bij het advies EMAT links te laten liggen (evenals ETI, CHNT en Gacia) en voor ABB, Eaton, Hager of Schneider componenten te kiezen. Let daar ook op als je een offerte opvraagt voor een groepenkast+installatie bij een elektriciën. Voor de paar tientjes die het op zo’n kastje verschilt zou ik het risico niet willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
heb je misschien een iets ruimere overzichts foto van de gehele ruimte

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Steyn_E schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:26:
Als je ooit wil koken op stroom, hoor je eigenlijk een krachtgroep te gebruiken ipv een kookgroep. Daarvoor zou je dus ruimte tekort komen (3x2p ALS voor je eindgroepen en een 4p aardlekautomaat voor de kookplaat), of je moet het stopcontact of de beltrafo eruit halen tzt.

Ook sluit ik me graag aan bij het advies EMAT links te laten liggen (evenals ETI, CHNT en Gacia) en voor ABB, Eaton, Hager of Schneider componenten te kiezen. Let daar ook op als je een offerte opvraagt voor een groepenkast+installatie bij een elektriciën. Voor de paar tientjes die het op zo’n kastje verschilt zou ik het risico niet willen lopen.
Koken op stroom zal bij mij niet aan de orde zijn. Ik wil het huis binnen afzienbare tijd verkopen (vandaar ook de wens tot modernisering), dus misschien is het raadzaam een loze krachtgroep te installeren en een iets grotere kast. Verdere uitbreiding is dan voor de volgende bewoner.
SMSfreakie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:34:
heb je misschien een iets ruimere overzichts foto van de gehele ruimte
Nee, lijkt me niet van belang. Dit is de ruimte die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-05 14:06
Als je het alleen voor de verkoop doet zou ik et iets simpels in zetten zonder wcd in de kast en laat de beltrafo er ook lekker buiten. Opzet voldoet prima lijkt me.

Als er wel geklust is aan de elektra door een onbekwaam persoon kan het wel zijn dat er groepen door elkaar lopen. In dat geval moet je ook die vermenging eruit halen anders trippen je aardlekschakelaars om en om.

offtopic:
Daarbij heb ik (als elektricien) een gruwelijke hekel aan werken met spullen van de "klant". Ga je ook met je eigen meel/deeg naar de bakker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-05 23:25
evilution schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:39:
[...]

Koken op stroom zal bij mij niet aan de orde zijn. Ik wil het huis binnen afzienbare tijd verkopen (vandaar ook de wens tot modernisering), dus misschien is het raadzaam een loze krachtgroep te installeren en een iets grotere kast. Verdere uitbreiding is dan voor de volgende bewoner.
Niemand zal je woning sneller of minder snel kopen afhankelijk van enkel de groepenkast. Dus voor een eventuele verkoop de groepenkast vervangen is zinloos.

De volgende eigenaar zal toch nog het lichtnet verder moeten moderniseren om gasloos te gaan en daarbij dan de groepenkast moeten vervangen. De kast die je gaat plaatsen is niet geschikt voor uitbreiding, dus die gaat er dan weer uit.

Zonde van het geld en de materialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:59
Ja, hiermee ben je compleet.

Enkele tips die ik zou overwegen en hierboven wellicht al genoemt:

- WCD separaat ivm ruimte en hoger aantal (2 of 4vd)
- Ik zou alamats overwegen, ivm drie fase en een laag aantal groepen. Met alamats kun je alle fasen benutten, in je huidige opstelling gebruik je er maar 2 van de 3.
- Sandervunderink biedt een ABB kast met vier alamats voor net iets meer dan 200 EUR. De prijs met Emat kun je zelf vinden via Elektramat.
- Voor de WCD in de meterkast is het niet nodig een aparte groep te nemen, plaats een lasdoos met daarop een deksel met wcd erop.

Succes!
Pagina: 1