VVE besluit nietig verklaren mogelijk?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:06

inXs

known as inXs

Misschien ter referentie: https://dehoogeriet.nl/

In dit project, bij een woning van 69m2 zijn de totale servicekosten 340 euro per maand. Er zijn geen liften en nagenoeg geen algemene ruimtes, maar het gaat over het eventueel vervangen van dak, 4x per jaar ramen lappen, onderhoud en beheer collectieve tuin(en) en ander onderhoud aan het monumentale pand.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inXs schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:24:
Misschien ter referentie: https://dehoogeriet.nl/

In dit project, bij een woning van 69m2 zijn de totale servicekosten 340 euro per maand. Er zijn geen liften en nagenoeg geen algemene ruimtes, maar het gaat over het eventueel vervangen van dak, 4x per jaar ramen lappen, onderhoud en beheer collectieve tuin(en) en ander onderhoud aan het monumentale pand.
De Hoge Riet, het oude sanatorium in Ermelo. Da's laagbouw en ligt in een park/landgoed. Meer monument ga je ook niet vinden in Ermelo. Goed voorbeeld, want ik denk dat het niet eens gek duur is. :) Woon je wel op stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19:28
Groentjuh schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:01:
[...]
Bij de VVE waar ik onderdeel van ben wordt al denk ik 6 jaar min of meer gezegd dat de bijdrage van leden (veel) te laag is, maar genoeg eigenaren stemmen toch tegen. Prima, dan wordt dat 25 jaar oude dak toch niet vervangen?! :+ Daar heb ik persoonlijk niet gek veel problemen mee. Voordat het water door alle appartementen boven mij is, zal er waarschijnlijk wel een meerderheid zijn om daar iets aan te doen! >:) De betekend wel dat daardoor ofwel een hoge eenmalige bijdrage op de loer ligt dan inmiddels een verdubbeling van de bijdrage!
Vergis je niet in het risico dat mede eigenaren mogelijk niet kunnen betalen wanneer een eenmalige hoge kostenpost zich aandient. In dit soort gevallen kun je (zo nodig via de rechter) wel degelijk een realistisch MJOP en bijbehorende reservering afdwingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
ScreamGT schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:38:
Om die vraag gelijk uit de weg te ruimen: appartement heeft nu een geschatte waarde van €450k. Is obv die prijs een VVE bijdrage van € 400,- p.m. rechtvaardig of beter gezegd: schappelijk?
Rechtmatig lijkt het te zijn. De bijdrage wordt gebaseerd op een MJOP wat door de vergadering is behandeld en ook het voorstel tot verhoging is netjes op de vergadering behandeld.
Als de onderliggende stukken dan tijdig zijn verstrekt, de vergadering tijdig bijeen is geroepen en er voldoende stemgerechtigde leden aanwezig waren, is het besluit rechtvaardig.

Of het bedrag ook realistisch is, hangt af van de huidige staat van onderhoud, huidige onderhoudsreserve en ook van welke kosten er allemaal uit die bijdrage betaald moeten worden.

Indien er bijvoorbeeld een liftinstallatie is, betekent dat direct ook dat de VVE vast zit aan een duur servicecontract met 24/7 storingsdienst voor de lift. En dan is er een zware elektra aansluiting nodig met hoge vastrecht kosten.
Is er een groot buitenterrein wat (deels) is ingericht als tuin, dan moet er elke paar weken een hovenier langs komen als de bewoners het tuinonderhoud niet zelf doen. Tikt ook aardig aan.
En dan nog wat kosten voor de VVE beheerder, ramen lappen, stroom voor de verlichting, schoonmaak van trappenhuis, opstalverzekering et cetera.

Afhankelijk van wat er voor jullie appartementencomplex van toepassing van bovenstaande posten, zit je met die 'dagelijkse kosten' al pakweg tussen €50 en €200 per appartement per maand (waarbij de lift zomaar €100 kan kosten). En dan is er behalve een beetje schoonmaken en wat struiken snoeien nog helemaal niets aan onderhoud gedaan.

Voor onderhoud moet je tussen 0,5 en, 2% van de waarde van het pand op jaarbasis rekenen, waarbij een monumentaal pand eerder aan de bovenkant zal zitten. Een deel van die onderhoudskosten zijn echter direct voor rekening van de eigenaar zelf. Je keuken, badkamer, vloerverwarming, cv-ketel en andere zaken binnen je eigen appartement moet je tzt zelf (laten) onderhouden of vernieuwen.

Gaan we uit van die 2% vuistregel, zou je ruim 5000 euro per jaar voor onderhoud moeten reserveren. Zeg dat 1500 daarvan is voor het onderhoud 'binnenshuis', dan zul je toch nog zo'n 3500 per jaar aan de VVE moeten afdragen voor (goed) onderhoud. Ofwel €300 per jaar voor onderhoud.

Bovenop die kosten voor onderhoud nog de dagelijkse kosten en misschien een extra bijdrage omdat de onderhoudsreserve nu eigenlijk veel te laag is zodat wat sneller gespaard wordt voor relatief urgente zaken en het lijkt allemaal wel aardig te kloppen.

En ja, 6000 euro voor wat nieuwe brievenbussen klinkt als heel veel geld. Maar als daar ook een nieuwe intercom bij zit en een timmerman moet ivm monumentale status maatwerk leveren, dan is 6000 euro echt zo op
Bovendien is die 6000 euro voor brievenbussen & een intercom die weer 25-30 jaar mee gaan natuurlijk peanuts op de begroting. 600 euro per appartement ofwel 2 euro per maand bij een levensduur van 25 jaar.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Verwijderd schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:20:
[...]

De Hoge Riet, het oude sanatorium in Ermelo. Da's laagbouw en ligt in een park/landgoed. Meer monument ga je ook niet vinden in Ermelo. Goed voorbeeld, want ik denk dat het niet eens gek duur is. :) Woon je wel op stand.
Klopt, dus daarom is volgens mij dat bedrag van ruim 400 euro voor ‘niet-laagbouw’ niet eens zo gek! Wel zuur natuurlijk dat je eigenlijk voor de kosten van vorige bewoners opdraait (die dus altijd te weinig hebben betaald), maar het voelt wel als een te verantwoorden bedrag. Om het even in perspectief te plaatsen, als je in een gewone grondgebonden woning woont die wel van het gas af moet, dan kan de investering (isolatie/warmtepomp) ook zomaar oplopen tot minstens 15000 euro. Alleen al dat grapje (naast al het andere onderhoud) levert je over 10 jaar al een reservering op van ca 140euro per maand.

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:32
inXs schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:04:
[...]
Om het even in perspectief te plaatsen, als je in een gewone grondgebonden woning woont die wel van het gas af moet, dan kan de investering (isolatie/warmtepomp) ook zomaar oplopen tot minstens 15000 euro. Alleen al dat grapje (naast al het andere onderhoud) levert je over 10 jaar al een reservering op van ca 140euro per maand.
Dit maakt toch niet uit tussen wel of geen VVE-woning. Ook bij een VVE-woning maakt de CV geen onderdeel uit van de VVE voor zover ik weet. Je hebt je eigen CV-onderhoudscontract en eigen CV.
Bij een huur-woning is het uiteraard wel anders.

[ Voor 18% gewijzigd door Burns op 04-09-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

Burns schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:18:
[...]

Dit maakt toch niet uit tussen wel of geen VVE-woning. Ook bij een VVE-woning maakt de CV geen onderdeel uit van de VVE voor zover ik weet. Je hebt je eigen CV-onderhoudscontract en eigen CV.
Een monument hoeft niet gasloos te worden, dus daar zit wel een verschil in, idem qua isolatie en dergelijke. Dus in een monument kan je gewoon goedkoop je cv vervangen ;)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:25
Qwerty-273 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:05:
[...]

Er zijn ook VVE's die juist voor de grotere uitgaves (grote renovatie bv die niet langer uitgesteld kan worden) een lening aangaan. Dan betaal je uiteindelijk meer (een lening is niet gratis) maar zit je niet met een deadline waar iedereen een berg geld moet ophoesten op korte termijn (of daarvoor zelf een lening voor moet aangaan).

Een goed gevulde reserveringspot is fijn, maar niet elke VVE heeft die luxe. Zeker niet wanneer het bestuur zich eerder alleen op lage maandlasten heeft gericht.
Mijn VvE was een paar jaar terug aan het kijken voor een lening voor wat groot onderhoud wat niet meteen hoefde maar goedkoper zou zijn als het gelijk mee kon met andere projecten, maar dat lukte niet omdat er geen verstrekkers waren of alleen hele ongunstige voorwaarden (of iets in die richting, er was vanuit het bestuur naar gekeken, dus ik weet niet alle details omdat er geen besluit of iets aan vast zat). Dus richt zeker die reservepot zo snel mogelijk goed in.
Burns schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:18:
[...]

Hangt van de VvE af, bij mij is de verwarming+warm water onderdeel van de VvE omdat er een centrale installatie voor het hele gebouw is, maar er zijn ook genoeg gebouwen waar iedere woning een eigen installatie heeft en het dus niet binnen de VvE valt.

[ Voor 4% gewijzigd door Transportman op 04-09-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:07
inXs schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:29:
[...]

Een monument hoeft niet gasloos te worden, dus daar zit wel een verschil in, idem qua isolatie en dergelijke. Dus in een monument kan je gewoon goedkoop je cv vervangen ;)
Dit hebben wij zonder problemen kunnen doen in 2021. Niet veel prijziger dan een CV vervangen bij een "normaal" huis.
Appartementen en monumenten hoeven niet aan de warmtepomp

Vanaf 2026 moeten eigenaren van vrijstaande woningen, twee-onder-een-kapwoningen en rijtjeshuizen verplicht een warmtepomp aanschaffen als hun cv-ketel vervangen moet worden. De verplichting geldt niet voor mensen die een appartement of monument bezitten of een woning die de komende jaren op een warmtenet wordt aangesloten.
bron: https://nos.nl/artikel/24...en-niet-aan-de-warmtepomp

Ik zou überhaupt niet weten waar je in godsnaam een warmtepomp moet plaatsen waar ik woon. Dat is gewoon niet te doen.

Ryzen 7800X3D - nVidia 4070 Ti Super - MSI B650 Gaming + - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs

inXs

known as inXs

ScreamGT schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:46:
[...]

Dit hebben wij zonder problemen kunnen doen in 2021. Niet veel prijziger dan een CV vervangen bij een "normaal" huis.

[...]

bron: https://nos.nl/artikel/24...en-niet-aan-de-warmtepomp

Ik zou überhaupt niet weten waar je in godsnaam een warmtepomp moet plaatsen waar ik woon. Dat is gewoon niet te doen.
Maar vanaf 2025 heb je geen keuze meer, cv kapot is gewoon of warmtenet of warmtepomp, dus je moet wel, bij een monument is dat anders ;)

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-08 19:12
De MJOP is niet heiligmakend de hoogte van het reservefonds kan ook een rol spelen bij een VVe die te weinig heeft gespaard. De hoogte moest bepaald worden aan de hand van de WOZ waarde en zou rond de 5%? kunnen liggen.

Feit dat VVE moeten rente moeten betalen voor spaarrekening die verplicht is door de overheid kan bij een monumentaal perceel aardig gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Sorry, ik heb geen medelijden met TS, wie gaat er nu in een monument wonen :? :+

Mijn oude moeder zei vroeger al: "Wie mooi wil gaan moet pijn uitstaan". ;)

In de splitsingsakte staat meestal een regeling dat leden buiten het bestuur om een ALV kunnen uitschrijven. Deze regeling kun je toepassen als je het besluit opnieuw wilt agenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ivow85 schreef op maandag 4 september 2023 @ 20:38:
[...]

Indien er bijvoorbeeld een liftinstallatie is, betekent dat direct ook dat de VVE vast zit aan een duur servicecontract met 24/7 storingsdienst voor de lift. En dan is er een zware elektra aansluiting nodig met hoge vastrecht kosten.
Beetje offtopi maar: Dat ligt aan de lift. Bij ons was het ook historisch zo: Omdat toen het geen drol uitmaakte er 3x50A was aangelegd. Daarna kregen we capaciteitstarieven, en die is toen zo gebleven. Heeft ons uiteindelijk bijna €1000 per jaar over 10 jaar gekost (en tegenwoordig is het ruim boven de €1000 per jaar het verschil). Alleen wij hebben één lift die vier verdiepingen af gaat. Nagevraagd bij de lift leverancier: 3x 16A afgezekerd. Nog een elektrisch hek bij parkeerplaats, de wiskunde gedaan: Conclusie dat we prima met 3x25A af konden.
Bovendien is die 6000 euro voor brievenbussen & een intercom die weer 25-30 jaar mee gaan natuurlijk peanuts op de begroting. 600 euro per appartement ofwel 2 euro per maand bij een levensduur van 25 jaar.
Maar veel keren peanuts gaat toch optellen ;) . Dus imo juist wel de dingen om bovenop te zitten, wat is er nodig, en wat zijn de goedkopere dingen. Het zijn ook niet de kosten, maar wij hadden offerte voor lampen in de kelder met bewegingsmelders uitrusten: 2x 2 lampen op een bewegingsmelder (wat bij één set helemaal niet kon): Bijna €1000. Nu hangen er voor net €100 6 bewegingsmelders bij 6 lampen, gewoon zelf gedaan.

En vaak zat is dat geen optie, en ik snap ook dat als het niet werkt je ergens langs moet kunnen als VvE. Tegelijk moet je soms wel wat zelf doen als kleine VvE om kosten te beperken.

Anyway, ik denk dat mijn appartement tegenwoordig op €325k-€350k zit, en ik betaal €200 per maand. Helpt het niet dat projectontwikkelaar ooit een heel creatieve splitsingsakte heeft gemaakt, waardoor de winkels onder ons niet voor het dak hoeven te betalen. Maar gezien TS in een monumentaal pand zit, verbaasd het mij verder niet echt op zo'n bedrag uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
inXs schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:55:
[...]

Maar vanaf 2025 heb je geen keuze meer, cv kapot is gewoon of warmtenet of warmtepomp, dus je moet wel, bij een monument is dat anders ;)
Niemand in een appartement hoeft dat per 2025, en gewone woonhuizen zullen gewoon een hybride CV nemen over het algemeen, waarbij ik ervan uitga dat er ook hybride CVs met excuus-warmtepompen zijn/komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
Zullen we het enigszins bij het topic houden en niet uitweiden over de pro's/cons van VvE's of het wonen in een monument

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-09 12:05
[...]

Is heel erg afhankelijk van allerlei dingen.

Bij de VVE waar ik onderdeel van ben wordt al denk ik 6 jaar min of meer gezegd dat de bijdrage van leden (veel) te laag is, maar genoeg eigenaren stemmen toch tegen. Prima, dan wordt dat 25 jaar oude dak toch niet vervangen?! :+ Daar heb ik persoonlijk niet gek veel problemen mee. Voordat het water door alle appartementen boven mij is, zal er waarschijnlijk wel een meerderheid zijn om daar iets aan te doen! >:) De betekend wel dat daardoor ofwel een hoge eenmalige bijdrage op de loer ligt dan inmiddels een verdubbeling van de bijdrage!

Zonder veel context is er weinig te zeggen over dit soort dingen.
Genoeg over te zeggen, wat jouw VvE doet mag namelijk niet.
Shadowhawk00 schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:14:
[...]

Servicekosten zijn net als groot onderhoud soort van vrijwillig. Mocht je in een appartement wonen waar iedereen wat kan zou je in theorie alles zelf kunnen doen. Net zoals dat onderhoud van elke andere woning ook niet meegerekend word met de hypotheek.
Zou wel vreemd zijn dat de bank gaat rekenen dat elke X jaar je alles moet laten schilderen voor Y bedrag, want wat nu als jij zelf schilder bent ( of het goed kan ) dan doe je het voor een fractie van de kosten.

De huur van de grond betalen is iets minder vrijblijvend. Het is een vast bedrag en je hebt er weinig invloed op.
Bedoel je met Servicekosten de VvE bijdrage? In dat geval zit je helemaal fout. Deelname aan een VvE is namelijk wettelijk verplicht (bij appartementen en huizen met gezamenlijke ruimtes), net zo verplicht als het betalen van huur in een huurwoning. Ook dient een VvE 'gezond' te zijn.
inXs schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:55:
[...]

Topic gaat over een VvE. Appartementen zijn vrijgesteld van de verplichting, ook als het geen monumentale appartementen betreft.

@ScreamGT Terugdraaien is niet mogelijk, het besluit is al genomen. Als je een beter idee hebt om de kosten te dekken van het aankomend onderhoud, dan kun je dit indienen als onderdeel voor de volgende ALV (algemene leden vergadering) uiteraard zal de meerderheid wel voor moeten stemmen, anders verandert er niets.

Juridisch aanvechten zoals sommigen aangeven in hun reacties zou ik niet aanraden. Wanneer een VvE besluit volgens de regels is genomen, zal de rechter dit niet onderuithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

(jarig!)
[...]

Is heel erg afhankelijk van allerlei dingen.

Zonder veel context is er weinig te zeggen over dit soort dingen.
Totdat iemand zoals ik bij mijn vorige appartement (na drie flinke schades) als bovenste bewoner afdwingt dat het dak blijvend hersteld (in dit geval vervangen) wordt.

Toen mochten alle 24 appartementseigenaren (mezelf inclusief) even 2.500 op tafel leggen om het dak te laten vervangen.

Het zal je niet verrassen dat er toen ineens wel een realistische MJOP vastgesteld kon worden.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-09 19:21
Coach4All schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:28:
[...]

Totdat iemand zoals ik bij mijn vorige appartement (na drie flinke schades) als bovenste bewoner afdwingt dat het dak blijvend hersteld (in dit geval vervangen) wordt.

Toen mochten alle 24 appartementseigenaren (mezelf inclusief) even 2.500 op tafel leggen om het dak te laten vervangen.

Het zal je niet verrassen dat er toen ineens wel een realistische MJOP vastgesteld kon worden.
Ik heb niet het doel om dit topic te kapen met die situatie. Het doel van mij was voornamelijk aan te geven dat er allerlei redenen kunnen zijn. In mijn geval houden eigenaren zelf de bijdrage laag (Yeay groep verhurende eigenaren!). Dat doel heb ik naar alle waarschijnlijkheid bereikt.

Om het verhaal dan ook maar te voorzien van iets meer context. Het dak is nog waterdicht en zal pas aldus het MJOP over een paar jaar vervangen dienen te worden, maar de pot is simpelweg ter zijner tijd naar alle verwachtingen niet voldoende gevuld om het dak dan te vervangen. Daarom is al meerdere malen het voorstel gedaan om de bijdrage te verhogen zodat ter zijner tijd genoeg in kas is. Ik zie niet wat de VVE doet wat niet zou mogen. De VVE waarschuwt over de gevolgen van die keuze: Mogelijk later een nog hogere bijdrage, mogelijk een eenmalige bijdrage ter zijner tijd, eventueel uitstel van onderhoud met risico op hogere kosten en inderdaad eventueel extra kosten i.v.m. vervolgschade. De VVE is met die keuze uiteraard ook waar mogelijk aan het

Voel je vrij om mij te DMen mocht je toch meer kwijt willen betreffende die situatie. Het lijkt mij vrij offtopic voor de situatie van de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajacied10
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 07-09-2023
Qwerty-273 schreef op maandag 4 september 2023 @ 11:05:
[...]

Er zijn ook VVE's die juist voor de grotere uitgaves (grote renovatie bv die niet langer uitgesteld kan worden) een lening aangaan. Dan betaal je uiteindelijk meer (een lening is niet gratis) maar zit je niet met een deadline waar iedereen een berg geld moet ophoesten op korte termijn (of daarvoor zelf een lening voor moet aangaan).

Een goed gevulde reserveringspot is fijn, maar niet elke VVE heeft die luxe. Zeker niet wanneer het bestuur zich eerder alleen op lage maandlasten heeft gericht.
Ik betwijfel ten zeerst of dat wel mag! Je bent wettelijk verplicht voldoende te reserveren.

Ik weet dat vve sinds 2018 leningen mogen aangaan maar dat ontslaat je niet van de reserveringsverplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_Blackjac
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01-2024
wibblemoo schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:08:
[...]

Als de begroting OK is, dan volgt hieruit de aanpassing van het voorschotbedrag servicekosten. Je kunt niet het voorschotbedrag in een vergadering 'zomaar' aanpassen, er moet een grondslag zijn. Bewust te weinig inleggen betekent dat elke eigenaar aan het eind v/h jaar moet bijbetalen. Dit tekort uit de onderhoudsreserve (let op: onderhoudsreserve, niet algemene reserve) halen is niet toegestaan.
Als de ALV besluit dat bepaalde werkzaamheden (nog) niet moeten worden uitgevoerd, dan kan dat en zal de begroting hierdoor wijzigen, en als gevolg daarvan de maandbijdrage dalen. Vergeet echter niet dat de energiekosten sinds midden 2022 explosief gestegen zijn en dat de inflatie sindsdien zo'n 13% bedraagt. Dit moet meegenomen worden in de begroting ( en kan niet anders dan een schatting zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@ScreamGT
En? Hoe is het afgelopen (of hoe gaat het?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:12
Ronald_Blackjac schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 12:58:
[...]

Als de ALV besluit dat bepaalde werkzaamheden (nog) niet moeten worden uitgevoerd, dan kan dat en zal de begroting hierdoor wijzigen, en als gevolg daarvan de maandbijdrage dalen. Vergeet echter niet dat de energiekosten sinds midden 2022 explosief gestegen zijn en dat de inflatie sindsdien zo'n 13% bedraagt. Dit moet meegenomen worden in de begroting ( en kan niet anders dan een schatting zijn)
Dat klopt. Wat ik schreef is dat de vergadering niet ‘zomaar’ het voorschotbedrag kan aanpassen want ‘te hoog’, er moet een deugdelijke onderbouwing voor zijn voor het aanpassen van de begroting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

ScreamGT schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:38:
Om die vraag gelijk uit de weg te ruimen: appartement heeft nu een geschatte waarde van €450k. Is obv die prijs een VVE bijdrage van € 400,- p.m. rechtvaardig of beter gezegd: schappelijk?

Ik heb geen idee. Is voor het eerst dat ik hiermee te maken krijg. Het zal uiteindelijk best wel even spannend worden met de verkoop. Is het een hekelpunt? Gaat men afdingen op de verkoopprijs? Ben bang van wel. Zolang mijn mindering van de overwaarde minimaal blijft ben ik tevreden. Maar dat zal uiteindelijk nog moeten blijken.
Ik vind 400 euro best fors, zelfs voor een monument. Ervan uitgaande dat er geen lift aanwezig is.

Als verder alles naar rato luxe is dan zullen er vast kopers zijn.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
chrisborst schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:09:
@ScreamGT
En? Hoe is het afgelopen (of hoe gaat het?)
Er is in April een nieuwe vergadering gepland. Hier staat wederom het punt VVE bijdrage bij. Nu de eerste VVE is afgeschreven hebben meerdere bewoners nu hun bedenkingen bij de hoogte van de bijdrage. Er wordt nu vooral focus gelegd op het aanvragen van de subsidie, voor de werkzaamheden van 2023. Dit kan de pot tussentijds ook flink aanvullen.

Ryzen 7800X3D - nVidia 4070 Ti Super - MSI B650 Gaming + - 64GB Corsair DDR5 - 2TB SSD - 34” Red Eagle IIyama - Fractal North

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Nu online
ScreamGT schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 09:34:
[...]

Er is in April een nieuwe vergadering gepland. Hier staat wederom het punt VVE bijdrage bij. Nu de eerste VVE is afgeschreven hebben meerdere bewoners nu hun bedenkingen bij de hoogte van de bijdrage. Er wordt nu vooral focus gelegd op het aanvragen van de subsidie, voor de werkzaamheden van 2023. Dit kan de pot tussentijds ook flink aanvullen.
Succes met het aanvragen, want de nieuwe regels voor VVE eisen dat de aanvraag vooraf moet gebeuren. Wij gaan de aanvraag nu per individuele bewoner doen, want particulieren kunnen nog wel achteraf aanvragen.
Mijn tip is toch om een goede adviseur in te huren die een realistische MJOB gaat maken. Ook kan je bij veel gemeentes subsidie krijgen om een adviseur in te huren die energie/duurzaamheids advies geeft.

Hoe wordt het punt van de VVe bijdrage dan geagendeerd? Leuk om bij elkaar te zitten en te klagen dat de kosten hoog zijn, maar sommige kosten moet je gewoon simpelweg maken.
Het enige wat echt nuttig is, is om per kostenpost met elkaar te bespreken of het überhaupt nodig is, of het eventueel later kan worden uitgevoerd, soberder kan worden uitgevoerd, etc.

Eventueel zou ook een optie zijn om te kijken of je als bewoners niet je hypotheek kan ophogen. Als iedereen bijv. 50K extra hypotheek neemt, heb je direct 8*50=400K beschikbaar voor renovaties. Als dat goede nuttige renovaties zijn, zal je woning ook direct meer waard zijn. Ook kan je mogelijk werkzaamheden efficiënter laten uitvoeren dan elk jaar een stukje. (1x een steiger neerzetten).

Andere minst leuke optie, verkoop de tent. Huizenmarkt is goed en wellicht is het mogelijk om een andere woning te vinden met of een goede VVE of helemaal geen VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:00
Ik zou inderdaad vooral kijken naar een realistische bijdrage op basis van een degelijk MJOP. 'Teveel' betalen is natuurlijk niet leuk, maar te weinig gaat ook (flink) problemen opleveren in de toekomst, en mogelijk zelfs nu al. Een kameraad van mij werkt voor De hypotheker en die vertelde laatst op een verjaardag bijvoorbeeld al over een case waarbij een bovenwoning eigenlijk onverkoopbaar was geworden omdat er simpelweg geen financiering op te krijgen was door de staat van de VVE. Nu zal dat hier denk ik niet direct aan de orde zijn, maar je wil ook niet dat je huis minder waard wordt omdat de VVE niet 100% gezond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

ScreamGT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:41:
[...]
De begroting zelf is oke. Alhoewel er veel posten in meegenomen zijn waar enkele bewoners hun vraagtekens bij zetten. Lees: brievenbussen vervangen a 6.000,-. Zo zijn er nog eens 4 of 5 posten van eensoort gelijk onderhoud wat uiteindelijk, volgens meerdere bewoners, onnodig is.
RVS buiten brievenbus in de correcte stijl voor 8 app was hier ook 2400eu plus 300eu plaatsings kosten. Dat soort dingen kunnen soms duurder zijn dan je denkt :)
Zonder echte offertes etc is dat moeilijk te schatten.

Vooral als je een monumentaal pand zit, kan die specifieke stijl voor extra kosten zorgen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScreamGT
chrisborst schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:39:
[...]

Succes met het aanvragen, want de nieuwe regels voor VVE eisen dat de aanvraag vooraf moet gebeuren. Wij gaan de aanvraag nu per individuele bewoner doen, want particulieren kunnen nog wel achteraf aanvragen.
Mijn tip is toch om een goede adviseur in te huren die een realistische MJOB gaat maken. Ook kan je bij veel gemeentes subsidie krijgen om een adviseur in te huren die energie/duurzaamheids advies geeft.

Hoe wordt het punt van de VVe bijdrage dan geagendeerd? Leuk om bij elkaar te zitten en te klagen dat de kosten hoog zijn, maar sommige kosten moet je gewoon simpelweg maken.
Het enige wat echt nuttig is, is om per kostenpost met elkaar te bespreken of het überhaupt nodig is, of het eventueel later kan worden uitgevoerd, soberder kan worden uitgevoerd, etc.

Eventueel zou ook een optie zijn om te kijken of je als bewoners niet je hypotheek kan ophogen. Als iedereen bijv. 50K extra hypotheek neemt, heb je direct 8*50=400K beschikbaar voor renovaties. Als dat goede nuttige renovaties zijn, zal je woning ook direct meer waard zijn. Ook kan je mogelijk werkzaamheden efficiënter laten uitvoeren dan elk jaar een stukje. (1x een steiger neerzetten).

Andere minst leuke optie, verkoop de tent. Huizenmarkt is goed en wellicht is het mogelijk om een andere woning te vinden met of een goede VVE of helemaal geen VVE.
Heb je een link naar die nieuwe regels?

https://www.nederlandvve....e%20instandhoudingskosten.

Hier staat namelijk dat er dit jaar geclaimd kan worden voor werkzaamheden die vorig jaar zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Nu online
ScreamGT schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 11:30:
[...]

Heb je een link naar die nieuwe regels?

https://www.nederlandvve....e%20instandhoudingskosten.

Hier staat namelijk dat er dit jaar geclaimd kan worden voor werkzaamheden die vorig jaar zijn uitgevoerd.
Sorry, was mij niet duidelijk dat het ging om een specifieke aanvraag voor monumenten.
Voor energie maatregelen is het namelijk anders geworden:
https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/svve

Als bewoner van een monument zijn de mogelijkheden voor subsidie wel makkelijker geworden:
https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2024

Wellicht zijn er maatregelen die je als individuele bewoner kan nemen. Dus niet via de VVE nieuw glas, maar als individuele bewoner voorzetramen nemen.
Pagina: 1 2 Laatste