Warmtepomp zelf installeren voor vloerverwarm. of toch niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 02-01 22:55
Beste mensen,

-drie verdiepingen elk 40m3 gefreesde vloerverwarming 10 cm h.o.h.

-elke verdieping een verdeler met 6 groepen.

-dus totaal 120m3 vloerverwarming met 3 verdelers.

-woning is redelijk goed geïsoleerd, dubbelglas, vloerisolatie, muurisolatie enz.

ik wil graag een monoblock warmtepomp aanschaffen ivm lage temp. vloerverw. (adviseurs raden mij een vermogen van 9Kw) deze zal op het dak komen te staan.

warm tapwater wordt apart verwarmt middels warmtepompboiler, dus hier hoeven we geen rekening mee te houden.

kan je als een goede klusser een warmtepomp zelf koppelen aan de vloerverwarming? waar zou je op moeten letten?
sommige raden een buffervat aan, anderen niet?

ik kan nergens een handleiding of filmpjes vinden waarin wordt uitgelegd hoe een w.p. te installeren op alleen de vloerverwarming, dus niet gekoppeld met cv of warm tapwater/boiler enz.

Of is dit toch een klus voor de professionals?

Alvast bedankt voor jullie raadgevingen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:42
Als je tijd en zin hebt om het uit te zoeken, dan zelf doen.

Als geld je wat minder boeit, dan laat je het lekker doen.

Alles wat je wilt weten is eenvoudig op te zoeken. Kost je flink wat avonden studie. Daarna spullen bestellen en klussen maar.

Een goede installateur vinden kost natuurlijk ook wat tijd.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Noutie schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:06:
Als je tijd en zin hebt om het uit te zoeken, dan zelf doen.

Als geld je wat minder boeit, dan laat je het lekker doen.

Alles wat je wilt weten is eenvoudig op te zoeken. Kost je flink wat avonden studie. Daarna spullen bestellen en klussen maar.

Een goede installateur vinden kost natuurlijk ook wat tijd.
ben het helemaal met je eens, het kost een hoop tijd en ben druk met mijn vrije uurtjes bezig, maar een w.p. installeren alleen bedoeld voor l.t.v.v. kan ik niets concreet vinden.

wel een hoop info w.p. aansluiten met w.t.w. en/of gas cv.

daarom hoop ik met dit bericht misschien iemand te vinden die dit al heeft ondervonden en misschien mij bruikbare tips kan geven

tja helaas is mijn budget al flink ingekrompen anders had ik idd een professional ingehuurd

[ Voor 5% gewijzigd door M. van Tilburg op 01-09-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ga even buurten in het Panasonic monobloc topic. Meld dan ook even je gasverbruik van de laatste jaren en het geschatte verbruik wat voor je verwarming is.

En bouwjaar woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Wolly schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:25:
Ga even buurten in het Panasonic monobloc topic. Meld dan ook even je gasverbruik van de laatste jaren en het geschatte verbruik wat voor je verwarming is.

En bouwjaar woning.
dank je, ga ik ook zeker doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-07 11:37
Als je subsidie wilt voor de aankoop van de warmtepomp zegt mileucentraal wel dat het door een bedrijf gedaan moet worden (punt 2).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Zijn de (drie) verdelers gesloten, of mengen ze retourwater bij?
M.a.w.; zit er een pomp op de verdelers?

Wat is de diameter van de leidingen naar de verdelers?
Hoe verwarm je nu?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
timovd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:45:
Zijn de (drie) verdelers gesloten, of mengen ze retourwater bij?
M.a.w.; zit er een pomp op de verdelers?

Wat is de diameter van de leidingen naar de verdelers?
Hoe verwarm je nu?
Gesloten systeem, zit geen pomp tussen. (dus geen radiatoren)

v.v. buizen 16mm

2de verdieping, vanaf (oude) gas CV 27mm
daarna middels T-stuk 27mm x 27mm x 20mm op verdeler

1ste verdieping, T-stuk 27mm x 20mm x 20 mm op verdeler

de begane grond: knie stuk. 20 mm x 20mm op verdeler

[ Voor 17% gewijzigd door M. van Tilburg op 01-09-2023 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je hebt geen buffervat nodig met 120m² vloerverwarming.

Het is prima zelf te doen...
Alleen als je geen verstand hebt van elektra zou ik dat stukje wel uitbesteden, de rest het ergste wat er kan gebeuren is lekkage...

Gewoon inlezen in het merk specifieke topic dat je wilt plaatsen, veel succes! d:)b

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg

[ Voor 52% gewijzigd door M. van Tilburg op 01-09-2023 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

Ik neem aan dat je warmtepomp beneden komt te staan. Met 20mm naar de verdelers is te dun, net als op de begane grond. Wil je zelf de leidingen gaan vervangen?
Het is allemaal prima zelf te doen. Kijk en vraag voor advies in de specifieke topics.

Ik heb in mijn eigen huis alles destijds vervangen van rvs massief voor alupex (flexibel), omdat mijn traject ook "verkeerd om" zat (d.w.z. boven wel dikke buizen, maar naar beneden steeds dunner). En ik wil ook kunnen koelen. Met alleen vloerverwarming/-koeling moet je sowieso niet onder het condenspunt gaan koelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
timovd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 20:50:
Ik neem aan dat je warmtepomp beneden komt te staan. Met 20mm naar de verdelers is te dun, net als op de begane grond. Wil je zelf de leidingen gaan vervangen?
Het is allemaal prima zelf te doen. Kijk en vraag voor advies in de specifieke topics.

Ik heb in mijn eigen huis alles destijds vervangen van rvs massief voor alupex (flexibel), omdat mijn traject ook "verkeerd om" zat (d.w.z. boven wel dikke buizen, maar naar beneden steeds dunner). En ik wil ook kunnen koelen. Met alleen vloerverwarming/-koeling moet je sowieso niet onder het condenspunt gaan koelen.
w.p. komt op dak te staan. dus de leidingen van boven (dikke alupexbuizen beginnend met 27mm) afgeslankt naar beneden, dat is een aantal keren voor mij uitgetekend bij warmteservice.

koelen vind ik niet zo belangrijk bij v.v.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-06 12:23
Een vv verdeler voor 4-8 groepen zou ikzelf altijd op 26mm of zelfs 32mm aansluiten, voor je WP wil je namelijk een behoorlijke doorstroming. Het traject vanaf de WP zelf moet zelfs 32 zijn tot aan de eerste verdeler vziw. Zoals je het nu voorstelt zou de flow juist op de verdieping die je het meest verwarmt het kleinst zijn. Of je moet de druk aardig op gaan voeren met dito geluid en stroomverbruik tot gevolg. Ook belangrijk: je kunt geen open verdelers gebruiken (met een eigen pomp dus), daarvoor heb je een hogere aanvoertemp nodig dan met een gesloten verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Steyn_E schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:38:
Een vv verdeler voor 4-8 groepen zou ikzelf altijd op 26mm of zelfs 32mm aansluiten, voor je WP wil je namelijk een behoorlijke doorstroming. Het traject vanaf de WP zelf moet zelfs 32 zijn tot aan de eerste verdeler vziw. Zoals je het nu voorstelt zou de flow juist op de verdieping die je het meest verwarmt het kleinst zijn. Of je moet de druk aardig op gaan voeren met dito geluid en stroomverbruik tot gevolg. Ook belangrijk: je kunt geen open verdelers gebruiken (met een eigen pomp dus), daarvoor heb je een hogere aanvoertemp nodig dan met een gesloten verdeler.
Het zijn drie verdiepingen, w.p. komt op dak, per verdieping 40m3 v.v. met een verdeler van zes groepen.

De leidingen zal ik dus moeten vervangen, begrijp ik je goed dat alle leidingen vanaf w.p. naar de verdelers 32mm moeten zijn voor een goede flow?

Ik had dus begrepen dat leidingen van boven naar beneden juist moeten vernauwen voor een efficiënte flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 19:40
M. van Tilburg schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:04:
[...]

Het zijn drie verdiepingen, w.p. komt op dak, per verdieping 40m3 v.v. met een verdeler van zes groepen.

De leidingen zal ik dus moeten vervangen, begrijp ik je goed dat alle leidingen vanaf w.p. naar de verdelers 32mm moeten zijn voor een goede flow?

Ik had dus begrepen dat leidingen van boven naar beneden juist moeten vernauwen voor een efficiënte flow.
Ik zou gewoon even uitrekenen hoeveel debiet je nodig hebt en wat voor stromingssnelheden daarbij horen met de huidige buizen. Die 32 mm heb je nodig voor een optimaal systeem als je een verdeler hebt met 80-100 m2 vloerverwarming, jij hebt het echter over 40 m2, dus dan heb je ook niet zoveel debiet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
Oilman schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:18:
[...]

Ik zou gewoon even uitrekenen hoeveel debiet je nodig hebt en wat voor stromingssnelheden daarbij horen met de huidige buizen. Die 32 mm heb je nodig voor een optimaal systeem als je een verdeler hebt met 80-100 m2 vloerverwarming, jij hebt het echter over 40 m2, dus dan heb je ook niet zoveel debiet nodig.
27mm zal staal of koper zijn neem ik aan, dan is het waarschijnlijk 28mm met 26mm binnendiameter. Daar past bij een stromingssnelheid van 1m/s zo'n 1900 liter per uur door. Bij een delta T van 5 is dat 11kW. Geen noodzaak om aan te passen dus, 11kW is toch veel te veel voor een woning van dit formaat.

Ik ben van mening dat 9kW echt veel te veel is voor een woning van 120m2. Waarop is die 9kW gebaseerd? Is er wel rekening gehouden met het feit dat je 24/7 zal gaan verwarmen en dus alleen maar de boel op temperatuur hoeft te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
M. van Tilburg schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:04:
[...]

Als je inderdaad 27mm (?, meestal 28mm koper/staal of 26mm PEX) leidingen als kleinste maat naar een verdeler hebt liggen is dat prima; ik dacht ergens te lezen dat het slechts 20mm was (en dat zou kunststof zijn, dus vergelijkbaar met 15mm koper/staal). Als het 22mm staal/koper is moet het ook voldoende zijn maar met PEX zou ik niet kleiner willen dan 26mm (omdat de wanddikte groter is en de koppelingen van binnen kleiner). Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je van begin naar eind zou moeten vernauwen; je regelt de verwarming normaal gesproken in met de voetventielen van radiators (in dit geval de circuits van de vloerverwarming) en die bepalen hoeveel water welke kant op stroomt. De leidingdiameter bepaalt hooguit hoeveel er maximaal door kan stromen bij een bepaalde druk (en dus geluid). Dunnere leiding=hogere stroomsnelheid bij hetzelfde debiet (en je debiet bepaalt de warmteoverdracht).

In mijn ogen betekent dat dus dat je het grootste debiet verwacht op de benedenverdieping (of eigenlijk; woonverdieping want dat hoeft niet BG te zijn); die wil je immers het warmst hebben.

Van de WP naar de eerste aftakking richting een verdeler zou ik 32mm PEX gebruiken (controleer ook even de handleiding).

Ben nu eigenlijk wel benieuwd; heb je eventueel een schema van hoe het is aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Insert12 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:35:
[...]

27mm zal staal of koper zijn neem ik aan, dan is het waarschijnlijk 28mm met 26mm binnendiameter. Daar past bij een stromingssnelheid van 1m/s zo'n 1900 liter per uur door. Bij een delta T van 5 is dat 11kW. Geen noodzaak om aan te passen dus, 11kW is toch veel te veel voor een woning van dit formaat.

Ik ben van mening dat 9kW echt veel te veel is voor een woning van 120m2. Waarop is die 9kW gebaseerd? Is er wel rekening gehouden met het feit dat je 24/7 zal gaan verwarmen en dus alleen maar de boel op temperatuur hoeft te houden?
Klopt er is rekening gehouden dat mocht in de toekomst de (los apart geplaatste) warmtepompboiler kapot gaan, een nieuwe gewone boiler het w.t.w. met de w.p. het werk zou moeten doen. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Steyn_E schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:23:
[...]

Als je inderdaad 27mm (?, meestal 28mm koper/staal of 26mm PEX) leidingen als kleinste maat naar een verdeler hebt liggen is dat prima; ik dacht ergens te lezen dat het slechts 20mm was (en dat zou kunststof zijn, dus vergelijkbaar met 15mm koper/staal). Als het 22mm staal/koper is moet het ook voldoende zijn maar met PEX zou ik niet kleiner willen dan 26mm (omdat de wanddikte groter is en de koppelingen van binnen kleiner). Ik zou eerlijk gezegd niet weten waarom je van begin naar eind zou moeten vernauwen; je regelt de verwarming normaal gesproken in met de voetventielen van radiators (in dit geval de circuits van de vloerverwarming) en die bepalen hoeveel water welke kant op stroomt. De leidingdiameter bepaalt hooguit hoeveel er maximaal door kan stromen bij een bepaalde druk (en dus geluid). Dunnere leiding=hogere stroomsnelheid bij hetzelfde debiet (en je debiet bepaalt de warmteoverdracht).

In mijn ogen betekent dat dus dat je het grootste debiet verwacht op de benedenverdieping (of eigenlijk; woonverdieping want dat hoeft niet BG te zijn); die wil je immers het warmst hebben.

Van de WP naar de eerste aftakking richting een verdeler zou ik 32mm PEX gebruiken (controleer ook even de handleiding).

Ben nu eigenlijk wel benieuwd; heb je eventueel een schema van hoe het is aangelegd?
Dat is dus niet het geval. Per verdieping heb ik één verdeler hangen met zes groepen. Drie verdiepingen dus totaal drie verdelers. (Elk verdieping 40m3 v.v.)

Alle drie met 20mm Pex aansluiting.
Het is dus raadzaam om deze te veranderen naar 26mm voor een goed doorstroming.
Idd woonverdieping mag het (snelst) warmste worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
[quote][b]

[ Voor 94% gewijzigd door M. van Tilburg op 02-09-2023 14:17 . Reden: . ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Boven zou je het mogelijk eerst uit kunnen proberen gezien de beperktere warmtevraag; voor de woonverdieping vind ik PEX 20 wel aan de kleine kant. Weet ook niet of je de dikkere buizen in het zicht hebt liggen vanaf de verdelers; als je er gewoon nog bij kunt naderhand kun je het prima eerst uitproberen. Ik wil je zeker niet onnodig op kosten jagen of nieuw materiaal verspillen. Echter als je alles hebt verstopt is vervangen uiteraard stukken lastiger. Dus of je het direct doet hangt vooral af van hoe moeilijk het zou zijn om het naderhand nog te doen. Zeker voor de benedenverdieping lijkt me dat een serieuze overweging.

Ik vind het vooral opvallend dat je dit advies hebt gekregen; je hebt het toch over lagetemperatuurverwarming gehad neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:18
Wat de warmtepomp zelf betreft, je vloer van 120m2 geeft met 35 aanvoer en 30 retour bij 20 graden een afgifte van 76W/m2. Bij 120m2 zit je op 9,1KW. Warmtepomp van 9KW is dus voldoende voor je installatie. Of die installatie overkill is voor je huis is dan een tweede punt.

Wat was je gasverbruik voorheen? Als ik 9KW omreken met de koevlaas formule kom je uit op ruim 1800 kuub. Als je veel minder vebruikte voorheen kan je ook een slag kleiner nemen dan 9KW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Heb even zitten rekenen met de stroomsnelheid en die valt eigenlijk nog wel mee. Maximale debiet van bijv de Vaillant VHR 105/6 (10KW) is ~2000l/u. Stel dat de helft naar de benedenverdieping moet is dat dus 1000/60/60=0,28l/s. Binnendiameter van een 20mm PEX buis is 16mm dus een meter leiding bevat 0,2l water. 0,28/0,2=1,4m/sec. Da’s niet ideaal maar zou moeten werken. Ik heb het bij ons thuis echter op <1m/s ontworpen.

Boven zit je daar dan dus onder met de huidige leidingdiameter. Beneden zo’n 40% erboven. Je zou het er dus wel prima warm mee moeten krijgen. Ik vind het lastig om dan meteen vervanging te adviseren aangezien ik ook niet in je portemonnee kan kijken. Dat is in ieder geval mijn 2c.

Oh, dat eerste stuk 32mm leiding tot aan de eerste splitsing heb je ook nodig om later een boilervat en driewegklep op aan te sluiten mocht je dat nog willen.

Toevoeging: ben het ook eens met @_JGC_ dat 9KW pittig klinkt gezien het oppervlak, niet onmogelijk (afhankelijk van bouwjaar en ook dakisolatie(?)) maar waarschijnlijk kun je met wat minder (6/7,5) ook wel toe. En da’s ook al gauw voldoende om een boilervat warm te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Steyn_E op 02-09-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Steyn_E schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
Boven zou je het mogelijk eerst uit kunnen proberen gezien de beperktere warmtevraag; voor de woonverdieping vind ik PEX 20 wel aan de kleine kant. Weet ook niet of je de dikkere buizen in het zicht hebt liggen vanaf de verdelers; als je er gewoon nog bij kunt naderhand kun je het prima eerst uitproberen. Ik wil je zeker niet onnodig op kosten jagen of nieuw materiaal verspillen. Echter als je alles hebt verstopt is vervangen uiteraard stukken lastiger. Dus of je het direct doet hangt vooral af van hoe moeilijk het zou zijn om het naderhand nog te doen. Zeker voor de benedenverdieping lijkt me dat een serieuze overweging.

Ik vind het vooral opvallend dat je dit advies hebt gekregen; je hebt het toch over lagetemperatuurverwarming gehad neem ik aan?
Ja, het moet een lage temp. verw. gaan worden. Het advies: de leidingen vernauwen naar beneden had ik gekregen van Warmteservice en een w.p.installateur.

Maar goed, ik waardeer dat je dit aangeeft, want dit ga ik eens goed uitzoeken. Gelukkig zit ik middenin de verbouwing. De leidingen kan ik vervangen, zitten niet ver weg verstopt, is natuurlijk wel eventjes tijd voor vrij maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
_JGC_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:59:
Wat de warmtepomp zelf betreft, je vloer van 120m2 geeft met 35 aanvoer en 30 retour bij 20 graden een afgifte van 76W/m2. Bij 120m2 zit je op 9,1KW. Warmtepomp van 9KW is dus voldoende voor je installatie. Of die installatie overkill is voor je huis is dan een tweede punt.

Wat was je gasverbruik voorheen? Als ik 9KW omreken met de koevlaas formule kom je uit op ruim 1800 kuub. Als je veel minder vebruikte voorheen kan je ook een slag kleiner nemen dan 9KW.
Je berekening klopt, tot. rond de 1800kuub met w.w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
M. van Tilburg schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 15:06:
[...]

Je berekening klopt, tot. rond de 1800kuub met w.w.
Dan zou ik idd 9KW aanhouden.
Of je moet nog forse winsten kunnen halen met isolatie. In je woonkamer wel alles minstens HR++? Ik vermoed dat ouderwets dubbelglas comfort klachten gaat geven met LTV. Deed het hier wel iig, blij dat er nu HR++ in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 19:57
M. van Tilburg schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:46:
[...]

Klopt er is rekening gehouden dat mocht in de toekomst de (los apart geplaatste) warmtepompboiler kapot gaan, een nieuwe gewone boiler het w.t.w. met de w.p. het werk zou moeten doen. Vandaar.
Daar heb je niet meer vermogen voor nodig. Je gaat dan met een driewegklep werken waardoor je het vermogen óf voor sww inzet óf voor verwarming.
_JGC_ schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:59:

Daar kun je niet mee rekenen. Hiermee ga je rekenen vanuit de maximale afgiftecapaciteit van het systeem terwijl je moet rekenen met het benodigde vermogen voor die ruimte. Voor nieuwbouw rekenen we met 30 watt per m2 bijvoorbeeld. Ga je conservatief rekenen dan zou je naar 50 watt per m2 ofzo moeten kijken, echt niet meer. Dan kom je voor 40m2 per verdieping op een 6kW wp uit. 2kW per verdieping is trouwens een volumestroom van 343 liter per uur. Dat past prima door 20mm kunststof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
Daarom stelt hij toch ook “of die installatie (lees:9KW warmtepomp) overkill is voor je huis is een tweede”? Nou blijkt uit de reactie van de TS dat ie inderdaad rond de 1800m3 gas verbruikt. Dan klopt ook die ~9KW bij het huidige verbruik lijkt me? 6KW (bij -10?) zou dan aardig onderbemeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
Insert12 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:08:
[...]

Daar heb je niet meer vermogen voor nodig. Je gaat dan met een driewegklep werken waardoor je het vermogen óf voor sww inzet óf voor verwarming.

[...]

Daar kun je niet mee rekenen. Hiermee ga je rekenen vanuit de maximale afgiftecapaciteit van het systeem terwijl je moet rekenen met het benodigde vermogen voor die ruimte. Voor nieuwbouw rekenen we met 30 watt per m2 bijvoorbeeld. Ga je conservatief rekenen dan zou je naar 50 watt per m2 ofzo moeten kijken, echt niet meer. Dan kom je voor 40m2 per verdieping op een 6kW wp uit. 2kW per verdieping is trouwens een volumestroom van 343 liter per uur. Dat past prima door 20mm kunststof.
In geval van TS komt koevlaas formule uit op 9KW. Dat is wat hij nu nodig heeft zonder verdere isolatiemaatregelen, en met de installatie die hij neerlegt kan de warmtepomp dat vermogen ook gewoon kwijt op 35/30/20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Dank voor jullie feedback in mijn vorige topic.
Maar switch even op een ander idee:

Zoals ik aangaf:

Ik heb 3 verdiepingen. Elk verdieping ligt 40m3 v.v. 16mmbuis met l.t. 6-groepenverdeler in/uitgang 20mm.

Daarnaast beschikt elke verdieping over een balkon/plaats, waar met gemak een WP past.

Koelen is niet nodig. De gedachte is dat wellicht in de toekomst de verdiepingen apart
verhuurd kunnen worden ( :| tja woningnood)

Zijn er (kleinere) wp op de markt die alleen verwarmen en direct aan te sluiten zijn op de v.v.verdeler? Gewoon simpel.

De meeste info over de wp gaat over het koppelen met binnenunit/cv/buffervat/boiler. Leerzaam maar niet voor mij van toepassing.

En zou dit niet een makkelijkere oplossing kunnen zijn ipv één grotere wp?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

een WP direct de vloer in is juist de opstelling waar je voor wilt gaan. maar 3 losse units is niet handig. dat moet gewoon 1 "normale" unit zijn die de 3 verdiepingen moet doen.

als je de warmte wilt registereren kan je daarvoor gewoon een kampstrump gebruiken voor elke verdieping.

voor een correcte loop moeten de thermostaten in elke ruimte wel met elkaar doorverbonden word zodat de unit niet aangaat als er nergens vraag is en de verdelers allemaal dichstaan.

je moet wel even 32mm of groter tussen elke verdieping maken om voldoende water rond te pompen.

[ Voor 55% gewijzigd door flippy op 04-09-2023 19:19 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
Ja dat kan als je het hydraulische aansluit op de warmtepomp doormiddel van een grote buffervat, een oplossing die je heel weinig ziet, iets met redement...

Warmtepomp verwarmd dan puur de buffervat / watertraject temperatuur en de kamer thermonstaten sturen een klep aan zoals wel of geen water naar CV traject.

Zelf al gekeken naar deze oplossing maar wil koelen er bij en dan schijnt het heel lastig te zijn.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 04-09-2023 18:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

merge met het oude topic, het is nog steeds hetzelfde huis en uitgangspunt

Elk hydraulisch circuit heeft een pomp, vulgroep en expansievat nodig. De meeste monoblocks hebben al de pomp, sommige monoblocks hebben een expansievat ingebouwd dat al voldoende is voor vloerverwarming, en veel verdelers hebben een kraantje om een slang aan te koppelen. Dan is er alleen nog een overstort en manometer nodig. Maar units die geschikt zijn voor slechts 40 m² ken ik niet. Dan wordt het totaal ook veel duurder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:53
nvt

[ Voor 98% gewijzigd door mr_evil08 op 04-09-2023 18:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
mr_evil08 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:44:
Ja dat kan als je het hydraulische aansluit op de warmtepomp doormiddel van een grote buffervat, een oplossing die je heel weinig ziet, iets met redement...

Warmtepomp verwarmd dan puur de buffervat / watertraject temperatuur en de kamer thermonstaten sturen een klep aan zoals wel of geen water naar CV traject.

Zelf al gekeken naar deze oplossing maar wil koelen er bij en dan schijnt het heel lastig te zijn.
Ik heb ook naar verschillende websites buiten NL gezocht naar mogelijkheden, heel vreemd dat iets wat logisch en makkelijk verkrijgbaar zou moeten zijn (en goedkoper natuurlijk) niet bestaat.

Je zou toch moeten denken dat dit voor veel appartementen een (efficiëntere) oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
Proton_ schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:50:
[mbr]merge met het oude topic, het is nog steeds hetzelfde huis en uitgangspunt[/]

Elk hydraulisch circuit heeft een pomp, vulgroep en expansievat nodig. De meeste monoblocks hebben al de pomp, sommige monoblocks hebben een expansievat ingebouwd dat al voldoende is voor vloerverwarming, en veel verdelers hebben een kraantje om een slang aan te koppelen. Dan is er alleen nog een overstort en manometer nodig. Maar units die geschikt zijn voor slechts 40 m² ken ik niet. Dan wordt het totaal ook veel duurder.
Misschien dan even patentrecht gaan aanvragen voor mijn idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M. van Tilburg schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:12:
[...]

Ik heb ook naar verschillende websites buiten NL gezocht naar mogelijkheden, heel vreemd dat iets wat logisch en makkelijk verkrijgbaar zou moeten zijn (en goedkoper natuurlijk) niet bestaat.

Je zou toch moeten denken dat dit voor veel appartementen een (efficiëntere) oplossing is.
het is ook simpel en het staat ook gewoon als eerste optie in vrijwel elke installatiehandleiding van zon beetje elke warmtepomp.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
flippy schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:41:
een WP direct de vloer in is juist de opstelling waar je voor wilt gaan. maar 3 losse units is niet handig. dat moet gewoon 1 "normale" unit zijn die de 3 verdiepingen moet doen.

als je de warmte wilt registereren kan je daarvoor gewoon een kampstrump gebruiken voor elke verdieping.

voor een correcte loop moeten de thermostaten in elke ruimte wel met elkaar doorverbonden word zodat de unit niet aangaat als er nergens vraag is en de verdelers allemaal dichstaan.

je moet wel even 32mm of groter tussen elke verdieping maken om voldoende water rond te pompen.
dat is mij idd eerder aangeraden dat de diameter van de leidingen groter moeten zijn voor een betere doorstroming.

Tja daar zat ik dus even mee, mocht in de toekomst de verdiepingen worden verhuurd, dan hebben ze alle drie geen warmte bij uitval van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M. van Tilburg schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:19:
[...]

dat is mee idd eerder aangeraden dat de diameter van de leidingen groter moeten zijn voor een betere doorstroming.

Tja daar zat ik dus even mee, mocht in de toekomst de verdiepingen worden verhuurd, dan hebben ze alle drie geen warmte bij uitval van de wp.
welke verwarming is er als de CV nu uitvalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
flippy schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:20:
[...]

welke verwarming is er als de CV nu uitvalt?
voor nu woon ik er zelf in, ben het geheel aan verbouwen, als de cv zou uitvallen ben ik afhankelijk van een een action elek. kachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

M. van Tilburg schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:24:
[...]

voor nu woon ik er zelf in, ben het geheel aan verbouwen, als de cv zou uitvallen ben ik afhankelijk van een een action elek. kachel
en hoe is dat anders dan bij een warmtepomp? die trouwens al een backupelement heeft ingebouwd mocht je dat nog niet wisten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. van Tilburg
flippy schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:25:
[...]

en hoe is dat anders dan bij een warmtepomp? die trouwens al een backupelement heeft ingebouwd mocht je dat nog niet wisten.
👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:44
Vraag over de legionella run in deze setup:

Draaien jullie dan nog steeds 1x per week een legionellarun, en gaan die hoge temperaturen goed met de vloerverwarming (open verdeler, warmtepomp op 35 graden aanvoer), of is dat minder noodzakelijk?
Pagina: 1