Mijn vraag
hallo, ik hoop dat ik in het juiste topic zit, maar mijn vraag is:
ik ben in python bezig met een simpel vraagstuk:
eerste_getal = float(input('kies een getal'))
eerste_getal = False
bewerking = input ('kies +, -, *, / ')
bewerking = False
tweede_getal = float(input('kies een getal'))
tweede_getal = False
nu wil ik met een while loop dus zorgen dat als er bij het eerste getal iets anders als een float, of int ingevoerd wordt dat deze vraag nog een x gesteld wordt net zo lang tot het juiste ingevoerd is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
pycharm
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik probeer in te voeren while eerste_getal is == str:
En dan wil ik dat de vraag opnieuw gesteld wordt, zoniet mag je door naar de bewerking.. enz.. doe ik hier iets fout? maar ik krijg steeds de melding ValueError, en die snap ik dat kan je met try en except uit de weg gaan, maar mijn while loop lijkt niks te doen want het programma gaat hierna gewoon verder naar mijn bewerking, kan iemand mij hier mee helpen zodat ik ook snap hoe het werkt
alvast bedankt
hallo, ik hoop dat ik in het juiste topic zit, maar mijn vraag is:
ik ben in python bezig met een simpel vraagstuk:
eerste_getal = float(input('kies een getal'))
eerste_getal = False
bewerking = input ('kies +, -, *, / ')
bewerking = False
tweede_getal = float(input('kies een getal'))
tweede_getal = False
nu wil ik met een while loop dus zorgen dat als er bij het eerste getal iets anders als een float, of int ingevoerd wordt dat deze vraag nog een x gesteld wordt net zo lang tot het juiste ingevoerd is.
Relevante software en hardware die ik gebruik
pycharm
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik probeer in te voeren while eerste_getal is == str:
En dan wil ik dat de vraag opnieuw gesteld wordt, zoniet mag je door naar de bewerking.. enz.. doe ik hier iets fout? maar ik krijg steeds de melding ValueError, en die snap ik dat kan je met try en except uit de weg gaan, maar mijn while loop lijkt niks te doen want het programma gaat hierna gewoon verder naar mijn bewerking, kan iemand mij hier mee helpen zodat ik ook snap hoe het werkt
alvast bedankt
[ Voor 8% gewijzigd door ericvoordenhout op 31-08-2023 17:18 ]