• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:04
Ik wil een warmtepomp laten installeren in ons huis. Beneden ligt vloerverwarming, nog 60m2. De 1e en 2e verdieping wil ik met airco's koelen en verwarmen.

Ik heb drie leveranciers gehad voor een schouw: Quatt, DeWarmte en Adlar.
De Quatt valt voor mij af omdat ik ook graag een koelfunctie wil hebben en wat overcapaciteit.
Qua prijs liggen DeWarmte en Adlar niet zoveel uit elkaar.
Qua installatie gaat het toch wat anders. DeWarmte sluit 'ergens' op de CV-leidingen aan, daar waar dat het makkelijkste is. De pomp gaat dus in serie meedraaien in het systeem. Adlar zou rechtstreeks op mijn vloerverwarming aansluiten en de rest van het CV-systeem. Dit zou min der storingsgevoelig zijn. Ik kan dit niet beoordelen, dus daarom de vraag aan anderen: herkennen jullie die evt storingsgevoeligheid of zou jezelf een voorkeur hebben?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een warmtepomp houdt van lage dT, hoog debiet.
De beste plek om in te koppelen is dus doorgaans tussen de 1e en 2e verdieping, zodat de stroom direct gehalveerd wordt.

In serie gaat dat niet lukken, maar weet je zeker dat ze dat bedoelen?
En wil je met jouw plannen niet direct gasloos?

Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Zomaar ergens op de makkelijkste plaats de leidingen koppelen is niet handig inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FpQ2SavKnWrpPPz5dSgNHtx69kk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ikX0COAMyC16dEJXMCgAeeCx.jpg?f=user_large
Dit is wat normaal de bedoeling is (afbeelding) er zijn enkele compromis te bedenken.
Wellicht tref je er een op https://warmtepomp-tips.nl/hybride/
Succes met de installatie Ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edegroot1973
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09:04
Beiden dank voor de reacties. Ik ga nog wat uitleg vragen bij DeWarmte. Ik heb op zich een goed gevoel bij ze en hier wil ik dus wat meer van weten. Bij de buurman is de aansluiting daadwerkelijk op de begane grond gemaakt, op de makkelijkste plaats waar de CV leiding gekoppeld kon worden.

Van Adlar kreeg ik het advies om alleen mijn vloerverwarming op de warmtepomp aan te sluiten aangezien we de andere kamers met airco's willen koelen/verwarmen. Ook daar duik ik nog wat verder in.

Direct gasloos zou voor mij een optie kunnen zijn, als het investeringspotje het toelaat.