Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Game PC ± 2.000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kreekje
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, browsen, streams bekijken etc. Games dat gespeeld worden zijn CSGO (en CS2 binnenkort), World of Warcraft en eventueel andere nieuwere games zoals Starfield (dat bij GPU en CPU zit), GTA6, ...

De huidige PC staat in een kast onder de bureau. Hier is geen verluchting voorzien dus moet ik met de bureaukast open spelen. Hierdoor is de airflow niet goed en wordt het systeem redelijk warm en heel luidruchtig tijdens het gamen. Het nieuwe systeem zou ik op de bureau willen zetten en lieft dat deze zo stil mogelijk is. Airflow zou dan minder een probleem mogen vormen. Energieverbruik maakt niet veel uit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Niet echt een vast bedrag, goedkoper is natuurlijk beter. Hogere prijs van items moeten te rechtvaardigen zijn. Liefst zou ik rond de 2000 euro blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dit is mijn huidig systeem. Ik veronderstel dat ik hier niet veel meer kan van meenemen buiten het scherm en de 1TB SSD.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-9600K Boxed€ 238,78€ 238,78
1MoederbordenASRock Z390 Extreme4€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 GAMING Z 6G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 85,70€ 85,70
1MonitorsIiyama G-Master GB3466WQSU-B1 Zwart€ 349,99€ 349,99
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML120L RGB€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 42,-€ 42,-
1VoedingenSeasonic S12II-Bronze 520W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 76,45€ 76,45
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 164,-€ 164,-
Totaal€ 956,92

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heel nieuw systeem tenzij er iemand is die me kan vertellen of ik mijn huidig systeem wat kan tweaken voor een relatief lage prijs. Ik koop meestal een nieuw systeem in plaats van een oud systeem te vernieuwen maar ik sta voor discussie open.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Altijd al intel gehad maar neig de laatste tijd meer naar AMD. Qua GPU niet echt een voorkeur maar merk dat het rode kamp prijs/kwaliteit beter is?

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst van al zou ik de desktop op de bureau zetten. Deze staat achter een klein muurtje dat ongeveer 30cm hoger is dan de bureau. Graag zou ik dus een case hebben die niet heel veel groter is zodat hij niet (teveel) boven het muurtje uitsteekt. RGB is ook niet nodig, gewoon zwart is voldoende.

Ga je overklokken?
Geen ervaring met overklokken dus ik veronderstel dat ik het hier ook niet ga doen. Tenzij natuurlijk anders aangewezen is.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag zou ik hebben dat er iemand naar deze setup kijkt om te dubbel checken dat alles wel past. Verder kijken of er eventueel goedkopere alternatieven zijn die toch ongeveer dezelfde performantie geven.

Ik had voor deze case gekozen omdat deze qua hoogte meeviel. Ook past hier een micro-ATX bord is en aangezien deze aanzienlijk goedkoper zijn dan ITX borden leek me dit wel ok. Verder ben ik niet zeker of dit moederbord genoeg is voor de XTX. Moederbord en case zijn de twee zaken waar ik nog het meeste over twijfel.

Laatste status:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenSapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX€ 1.039,-€ 1.039,-
1BehuizingenASUS Prime AP201 Zwart€ 85,90€ 85,90
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1VentilatorsArctic F12 PWM PST Zwart (3-pack)€ 21,95€ 21,95
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 98,91€ 98,91
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 133,-€ 133,-
1Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 2.102,56

Vruger, toen de bakken nog van hout waren en we moesten zoepe om de stoof aan te houden.

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
Mooie lijst. Wat extra fans voor airflow zou ik wel aanbevelen. 1 case fan is een beetje karig. Je kunt onderin twee van deze uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm plaatsen die dan direct de GPU in blazen. Ik vermoed dat de CPU koeler zich wel redt met de lucht in de kast, maar als je twijfelt kun je ook nog een fan voorin bovenin de kast plaatsen die wat lucht naar binnen blaast voor de cpu koeler om te gebruiken. Een enkele rear exhaust fan is denk ik voldoende

Verder heeft dat asrock moederbord een ingebouwde heatsink voor het bovenste m.2 slot, dus je zou iets kunnen besparen door een goedkopere ssd zonder heatsink te kopen.

[ Voor 13% gewijzigd door youridv1 op 31-08-2023 10:18 ]

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-11 11:18

Bouwer21000

Bigger number better

Ik zou idd een uitvoering: Lexar NM790 2TB halen, stuk goedkoper en ongeveer even snel volgens de benchmarks van PCMag(1 en 2)

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• Kreekje
youridv1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:16:
Mooie lijst. Wat extra fans voor airflow zou ik wel aanbevelen. 1 case fan is een beetje karig. Je kunt onderin twee van deze uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart, 120mm plaatsen die dan direct de GPU in blazen. Ik vermoed dat de CPU koeler zich wel redt met de lucht in de kast, maar als je twijfelt kun je ook nog een fan voorin bovenin de kast plaatsen die wat lucht naar binnen blaast voor de cpu koeler om te gebruiken. Een enkele rear exhaust fan is denk ik voldoende

Verder heeft dat asrock moederbord een ingebouwde heatsink voor het bovenste m.2 slot, dus je zou iets kunnen besparen door een goedkopere ssd zonder heatsink te kopen.
Hmm, van die fans was ik inderdaad ook niet zeker of zo'n heel open mesh case voldoende ging zijn of niet. Meer fans op lage snelheid zal beter zijn dan 1 fan op max. Dan ga ik inderdaad nog even een 3 pack kopen: uitvoering: Arctic F12 PWM PST Zwart (3-pack) . Dan kan ik er 2 vanonder steken en ééntje bovenaan. De 25mm versie gaat passen of moet ik toch voor de slim versie gaan?
Bouwer21000 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:27:
Ik zou idd een uitvoering: Lexar NM790 2TB halen, stuk goedkoper en ongeveer even snel volgens de benchmarks van PCMag(1 en 2)
Inderdaad, dit is ook een goeie suggestie. Meteen aangepast. Met het prijsverschil maak ik de extra kost van de fans ook goed.

Vruger, toen de bakken nog van hout waren en we moesten zoepe om de stoof aan te houden.

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:34
youridv1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:16:

Ik heb gisteravond een Torrent compact opgebouwd met een 7800 x3d en fuma 3. Voorlopig alleen nog m'n 1080ti gerecycled.

Over de x3d en de fuma 3: deze bouwt bijzonder makkelijk in. Op Cinebench R23 houd hij de x3d (standaard, geen undervolt ofzo) op zo'n 80 graden, en dat was met de case fans op +/- 500 rpm. Daarbij draait de Fuma 3 dan wel 100% op 1550 rpm en maakt dan wel behoorlijk lawaai.

In Baldur's gate 3 icm de 1080 ti heeft de x3d het uiteraard erg makkelijk en komt de x3d nauwelijks boven de 55 graden, en dan heb ik de fuma 3 afgesteld dat hij tot zo'n 70 graden op 1100 RPM blijft hangen, en daarna pas gaat opstijgen. Bovenstaande enigzins onder voorbehoud, ik heb nog niet veel getest.

Qua geluidsproductie valt het me tot nu toe nog iets tegen (hiervoor een i5 8600k en Scythe Mugen PCGH, zie link). Die koeler hoorde je eigenlijk niet. Ik durfde het alleen niet aan om een Mugen te gebruiken icm een X3d.

[ Voor 11% gewijzigd door Cigarguy op 31-08-2023 14:17 ]

iRacing Profiel

• youridv1
De 7800X3D heeft hoge kern temperaturen vanwege de 3D V-cache. Deze beperkt de warmte overdracht waardoor geen enkele koeler echt onder de 80 kan blijven onder full load. De enige tips die ik heb is dmv een pbo curve offset proberen de cpu te undervolten en je fan toerentallen aan te passen. Ik heb met mijn 5800X3D dezelfde situatie. curve offset op -30 gezet op alle 8 cores verminderde temperaturen aanzienlijk.
Je fans heel veel harder draaien dan 1200 rpm heeft bij de meeste luchtkoelers heel weinig zin. Zelfs met radiatoren doet dat weinig. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het punt van opsteigen voorbij 80 graden te zetten en tot die tijd 1000 rpm te draaien oid. Bij 1000 zouden de fans effectief stil moeten zijn.

Overigens zou het, zoals @Cigarguy ook zegt, in games bijna geen issue moeten zijn. Gaat meer om zware cpu taken zoals renderen en compileren

Wat ik heb gedaan als extra remedie is een NZXT waterkoeler gebruiken. Deze hebben een koelvloeistof temperatuur sensor. Mijn pomp en fan snelheden staan afgesteld op die temperatuur ipv de cpu zelf. Hierdoor koel je alleen de warmte die daadwerkelijk in de koeler komt ipv overmatig te koelen terwijl de cpu zelf de bottleneck is

[ Voor 26% gewijzigd door youridv1 op 31-08-2023 15:34 ]

• Cigarguy
youridv1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:30:
De 7800X3D heeft hoge kern temperaturen vanwege de 3D V-cache. Deze beperkt de warmte overdracht waardoor geen enkele koeler echt onder de 80 kan blijven onder full load. De enige tips die ik heb is dmv een pbo curve offset proberen de cpu te undervolten en je fan toerentallen aan te passen. Ik heb met mijn 5800X3D dezelfde situatie. curve offset op -30 gezet op alle 8 cores verminderde temperaturen aanzienlijk.
Je fans heel veel harder draaien dan 1200 rpm heeft bij de meeste luchtkoelers heel weinig zin. Zelfs met radiatoren doet dat weinig. Je zou er dus voor kunnen kiezen om het punt van opsteigen voorbij 80 graden te zetten en tot die tijd 1000 rpm te draaien oid. Bij 1000 zouden de fans effectief stil moeten zijn.

Overigens zou het, zoals @Cigarguy ook zegt, in games bijna geen issue moeten zijn. Gaat meer om zware cpu taken zoals renderen en compileren

Wat ik heb gedaan als extra remedie is een NZXT waterkoeler gebruiken. Deze hebben een koelvloeistof temperatuur sensor. Mijn pomp en fan snelheden staan afgesteld op die temperatuur ipv de cpu zelf. Hierdoor koel je alleen de warmte die daadwerkelijk in de koeler komt ipv overmatig te koelen terwijl de cpu zelf de bottleneck is
Bedankt voor de tips youri. Ik ga ermee experimenteren!

iRacing Profiel

• Kreekje
youridv1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:30:

Maar zolang ik geen 100% uit die CPU wil persen zou die koeler geen probleem zijn? Ik ga niets renderen of compileren. Welke AIO zou je anders voorstellen? Het mooie aan die Fuma 3 is dat hij redelijk goed geprijsd is :)

• youridv1
Ik zou voorstellen om inderdaad gewoon de fuma te gebruiken vanwege de prijs en de fancurves te tweaken door middel van bijvoorbeeld https://getfancontrol.com/. Anders uitvoering: NZXT Kraken 240 Zwart

[ Voor 21% gewijzigd door youridv1 op 31-08-2023 20:53 ]

• Cigarguy
Kreekje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 17:46:
[...]

Maar zolang ik geen 100% uit die CPU wil persen zou die koeler geen probleem zijn? Ik ga niets renderen of compileren. Welke AIO zou je anders voorstellen? Het mooie aan die Fuma 3 is dat hij redelijk goed geprijsd is :)
Naar aanleiding van de tips van @youridv1 ben ik gisteren wezen experimenteren met de fancurve van de fuma 3 in combinatie met een (beperkte) undervolt van -20 mV op alle cores.

Zo afgesteld dat de Fuma 3 tot +/- 84 graden niet boven de 1050 RPM komt. Met Cinebench R23 komt hij bij 10 minuten volle belasting niet boven de 82 graden, en dus geen lawaai. De Torrent compact die ik heb is wel een kast met goede airflow wat dit mede mogelijk maakt denk ik.

Cinebench R23 is natuurlijk een situatie die je nooit tegenkomt met games. Dus dikke prima en mooi stil nu.

Nog bedankt voor de tips Youri! O+

iRacing Profiel

• Kreekje
Ik zie nu ook dat de uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6 op 1029 euro staat, daar komt dan nog de 100 euro cashback actie bij. Misschien interessanter om deze kaart te nemen? Is deze kaart even goed?

Ik zie dat deze kaart belachelijk groot is, 35.2cm en dat de gekozen case maar ondersteunt tot 33.8cm. Dus moest ik voor deze kaart gaan, dan zou ik wel nog een andere case moeten kiezen... :/

[ Voor 22% gewijzigd door Kreekje op 04-09-2023 10:19 ]

• youridv1
De case keuze leek me vrij belangrijk vanwege dat muurtje waar je mee zit, dus heb je dan liever de kleine case of de andere gpu?

Het klopt inderdaad dat moderne GPU's erg aan de maat zijn. Met name de 7900 en 4080/90 modellen zijn erg fors

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 05-09-2023 08:43 ]

• Kreekje
youridv1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 08:42:
De case keuze leek me vrij belangrijk vanwege dat muurtje waar je mee zit, dus heb je dan liever de kleine case of de andere gpu?

Het klopt inderdaad dat moderne GPU's erg aan de maat zijn. Met name de 7900 en 4080/90 modellen zijn erg fors
Klopt dat die case belangrijk was ivm het muurtje. Hoewel mijn scherm natuurlijk langs mijn desktop staat en die ook boven het muurtje uitkomt. Ik was aan het kijken naar de uitvoering: Lian Li O11 Air Mini Zwart . Deze is 38cm hoog, dan steekt het zo'n 8cm boven muurtje uit wat nog redelijk acceptabel is. Ik wil geen full blown tower van 50cm erop hebben staan :)

Met die Lian Li O11 kan ik wel de GPU er in kwijt alsook de CPU koeler. Verder zitten er 3 fans bij de case geleverd dus zou ik die extra fans kunnen schrappen. Dan kom ik tot onderstaande lijstje uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 399,-€ 399,-
1MoederbordenASRock B650M PG Riptide€ 169,-€ 169,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC Edition 24GB GDDR6€ 1.029,-€ 1.029,-
1BehuizingenLian Li O11 Air Mini Zwart€ 106,86€ 106,86
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 99,90€ 99,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 133,-€ 133,-
1Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 95,90€ 95,90
Totaal€ 2.092,56

Dan zit ik aan 2k als ik die cashback er nog vanaf trek. Nu was ik misschien ook nog aan het kijken voor de witte case maar denk dat ik terug teveel moet puzzelen om hier wat meer witte elementen in te krijgen.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:46
@Kreekje mooi systeem, maar je speelt met milimeters ivm de ruimte die je overhebt met de graphic card :)

362 max GPU in case
353 = GPU

uitvoering: Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition
geeft je 5cm extra voor ongeveer zelfde prijs.
En als je wil kan je aan de zijkant nog een AIO hangen.

• youridv1
Witte videokaart kan.
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi White 24GB OC
uitvoering: Powercolor Radeon RX 7900 XTX HellHound Spectral White 24GB

Moederbord wordt iets lastiger, maar die zie je ook niet echt met een double tower CPU koeler en een dikke GPU. Wordt bijna helemaal bedekt.

Wit RAM is ook niet onmogelijk: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BWEK2-32

Witte cpu koeler is ook goed te doen: uitvoering: DeepCool AK620 White Edition

@Wolfp4ck , die speling is alleen omdat hij geen front fans heeft.

• Wolfp4ck
zou toch liever geen fans hebben in de verticale ligging op milimeters van mijn GPU :)

ik ga zelf de TUF inbouwen in het volgende systeem
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Wit RGB

prachtige case, maar misschien wel iets te hoog voor jou?

• Kreekje
youridv1 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:43:
Witte videokaart kan.
uitvoering: ASRock AMD Radeon RX 7900 XTX Taichi White 24GB OC
uitvoering: Powercolor Radeon RX 7900 XTX HellHound Spectral White 24GB

Moederbord wordt iets lastiger, maar die zie je ook niet echt met een double tower CPU koeler en een dikke GPU. Wordt bijna helemaal bedekt.

Wit RAM is ook niet onmogelijk: uitvoering: Kingston Fury Beast KF560C36BWEK2-32

Witte cpu koeler is ook goed te doen: uitvoering: DeepCool AK620 White Edition

@Wolfp4ck , die speling is alleen omdat hij geen front fans heeft.
Jammer dat de witte componenten allemaal weer een stuk duurder zijn. GPU zou ik zeker willen houden op die TUF aangezien die nu op 929 euro komt. Denk dat het goedkoper uit komt als ik alles zwart houd. Enig idee hoe er dat uitziet, een witte case met allemaal zwarte onderdelen in? :)

In ieder geval, denk dat ik binnenkort ga bestellen, het lijstje dat ik hierboven dan plaatste.
Wolfp4ck schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 09:48:
zou toch liever geen fans hebben in de verticale ligging op milimeters van mijn GPU :)

ik ga zelf de TUF inbouwen in het volgende systeem
uitvoering: Lian Li Lancool 216 Wit RGB

prachtige case, maar misschien wel iets te hoog voor jou?
Die case is inderdaad iets te hoog voor mij.
Ik vind trouwens 1cm nog genoeg plaats om te werken. Die GPU plaatsen is gewoon richting MB duwen en klaar? Veel meer ruimte om die naar voor of achter te bewegen lijkt me niet nodig, of is dit kort door de bocht?

En waarom zou je daar geen fan willen hangen?

• Wolfp4ck
TUF is niet zwart, eerder grijs
die kaart is ongeveer (als ik moet gokken) bijna 8 cm hoog, dat is 8cm waar die fan van 14cm gewoon tegenaan gaat blazen.
als je een 5-10 cm ruimte hebt kan die airflow zich er rond gaan vormen maar als die op 8mm gekeerd gaat worden door een GPU ga je de flow van de gehele fan gaan tegenwerken, kan je er evengoed geen 2e 14cm fan gaan inzetten.

Trouwens, moest ik van jou zijn en je bent toch nog in proces van te kiezen zou ik eerder een AIO van 360mm nemen om die CPU te koelen.
Hou er rekening mee dat je 2 van de heetste zaken (tot op vandaag) in je kast hebt zitten.
Ik ga via die Lancool een AIO bovenin hangen om de CPU (een 5800x3d (is een enorm heethoofd zelf met undervolt)) te koelen en via mijn ATX board heb ik onderaan de kast nog genoeg verse airflow van mijn frontfans om die GPU te voorzien van verse lucht.

Bij jou ga je een towercooler daar gaan opzetten, nu voor de 7800x3d heb ik geen weet van thermals maar als die ook maar een beetje lijkt op de 5800x3d kan ik je vertellen dat die warm zal worden.
Je zit met een minder hoge kast, dus weinig ruimte onder je eerste PCIE slot (je hebt zowiezo met die GPU een 8 cm nodig)
Gelukkig zit je voeding in het ander compartiment (hoop ik?)

De reden van de AIO is omdat die TUF zowiezo warmte gaat uitstralen naar boven en net die warme lucht gaat in je Scythe terecht komen.
mijn Noctua DH15 (volgens mij toch een betere koeler dan de Scythe) kon het niet aan. (met 2 fans)

• Kreekje
Wolfp4ck schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:09:
TUF is niet zwart, eerder grijs
die kaart is ongeveer (als ik moet gokken) bijna 8 cm hoog, dat is 8cm waar die fan van 14cm gewoon tegenaan gaat blazen.
als je een 5-10 cm ruimte hebt kan die airflow zich er rond gaan vormen maar als die op 8mm gekeerd gaat worden door een GPU ga je de flow van de gehele fan gaan tegenwerken, kan je er evengoed geen 2e 14cm fan gaan inzetten.

Trouwens, moest ik van jou zijn en je bent toch nog in proces van te kiezen zou ik eerder een AIO van 360mm nemen om die CPU te koelen.
Hou er rekening mee dat je 2 van de heetste zaken (tot op vandaag) in je kast hebt zitten.
Ik ga via die Lancool een AIO bovenin hangen om de CPU (een 5800x3d (is een enorm heethoofd zelf met undervolt)) te koelen en via mijn ATX board heb ik onderaan de kast nog genoeg verse airflow van mijn frontfans om die GPU te voorzien van verse lucht.

Bij jou ga je een towercooler daar gaan opzetten, nu voor de 7800x3d heb ik geen weet van thermals maar als die ook maar een beetje lijkt op de 5800x3d kan ik je vertellen dat die warm zal worden.
Je zit met een minder hoge kast, dus weinig ruimte onder je eerste PCIE slot (je hebt zowiezo met die GPU een 8 cm nodig)
Gelukkig zit je voeding in het ander compartiment (hoop ik?)

De reden van de AIO is omdat die TUF zowiezo warmte gaat uitstralen naar boven en net die warme lucht gaat in je Scythe terecht komen.
mijn Noctua DH15 (volgens mij toch een betere koeler dan de Scythe) kon het niet aan. (met 2 fans)
Oké, ik volg je wel een beetje dat het waarschijnlijk de koeling van de GPU niet ten goede komt als je er een 14cm fan voor gaat plaatsen. Dan is het misschien beter om één of twee slim fans aan de onderkant van de case te voorzien de verse lucht in de GPU blazen. Dan haal ik de onderste fan vanvoor weg zodat de die ge airflow van de GPU niet verstoort. De bovenste fan gaat dan verse lucht vanvoor naar achter blazen zodat deze in de Fuma komt. Warme lucht gaat via de fan achterin uit de case.

Verder sta ik ook open voor een AIO maar deze krengen zijn meestal dubbel zo duur dan de Fuma3. Wat ik hier van andere mensen lees is dat de Fuma wel voldoende is om de 7800x3D te koelen. En als ik de reviews zie van de TUF XTX dan zou dit ook een goed gekoelde kaart zijn (die bovendien ook nog redelijk stil is). Dus ben er precies nog niet helemaal uit qua koeling...

• Wolfp4ck
ik weet niet hoe de 7800x3d is qua hitte verspreiding uiteraard :)
en ja de TUF is een heel goed gekoelde kaart, daar is net het probleem, die moet zijn hitte ergens kwijt geraken he.
Elke rx 7900 xtx zal +- dezelfde hitte genereren, het is het afvoeren waar de TUF goed in is.

ik kan je enkel zeggen dat de 5800x3d met mijn gtx 1080 geen issues had om zichzelf op een redelijke (lees minder dan 90 graden) te gaan settlen.
Toen ik de gtx 1080 door de rx 7900 xtx verving, bleef bij benchmarks de GPU perfect op 65-70 graden, maar ging de CPU thermal throttlen om zichzelf niet spontaan te laten ontbranden :)

Na 10 minuten RDR2 spelen met de GTX 1080 was de zijkant van mijn kast warm, maar niet heet.
Nu, na 10 minuten RDR2 te spelen op welliswaar betere settigns en hogere resolutie, is de kast toasty met de RX 7900 xtx. Iets waar je zowiezo 400watt gaat doorjagen komt per definitie warmer he :) en die extra warmte in de kast zorgde ervoor dat mijn CPU aan performance moest inboeten.

Ik zou als ik jou was, 2 fans vooraan laten inblazen, achteraan ook 1 fan laten inblazen en dan een 3fan AIO laten uitblazen bovenaan, kom je met positive pressure (die 3 case fans zijn steviger dan de AIO fans) en zal er ook minder stof in de pc komen.

• Kreekje
Wolfp4ck schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:07:
ik weet niet hoe de 7800x3d is qua hitte verspreiding uiteraard :)
en ja de TUF is een heel goed gekoelde kaart, daar is net het probleem, die moet zijn hitte ergens kwijt geraken he.
Elke rx 7900 xtx zal +- dezelfde hitte genereren, het is het afvoeren waar de TUF goed in is.

ik kan je enkel zeggen dat de 5800x3d met mijn gtx 1080 geen issues had om zichzelf op een redelijke (lees minder dan 90 graden) te gaan settlen.
Toen ik de gtx 1080 door de rx 7900 xtx verving, bleef bij benchmarks de GPU perfect op 65-70 graden, maar ging de CPU thermal throttlen om zichzelf niet spontaan te laten ontbranden :)

Na 10 minuten RDR2 spelen met de GTX 1080 was de zijkant van mijn kast warm, maar niet heet.
Nu, na 10 minuten RDR2 te spelen op welliswaar betere settigns en hogere resolutie, is de kast toasty met de RX 7900 xtx. Iets waar je zowiezo 400watt gaat doorjagen komt per definitie warmer he :) en die extra warmte in de kast zorgde ervoor dat mijn CPU aan performance moest inboeten.

Ik zou als ik jou was, 2 fans vooraan laten inblazen, achteraan ook 1 fan laten inblazen en dan een 3fan AIO laten uitblazen bovenaan, kom je met positive pressure (die 3 case fans zijn steviger dan de AIO fans) en zal er ook minder stof in de pc komen.
En welke AIO zou voldoende zijn? Als ik de reviews van uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 360 lees zou dit een goeie koeler moeten zijn... Dit maakt het dan weer ongeveer 2160 euro waarvan nog 100 euro cashback is. Zouden we nog ergens 60 euro op kunnen besparen?

EDIT: Ik bedoel uitvoering: Arctic Liquid Freezer II 280. De 360 uitvoering zou niet passen volgens mij.

[ Voor 5% gewijzigd door Kreekje op 05-09-2023 14:13 ]

• youridv1
Denk dat het goedkoper uit komt als ik alles zwart houd. Enig idee hoe er dat uitziet, een witte case met allemaal zwarte onderdelen in? :)
PCPartPicker heeft een mooie completed builds sectie waar de community hun pc's post. Hier kun je filteren op onderdelen om zo een beeld te krijgen van hoe het eruit ziet.

Zie hier bijvoorbeeld alle builds met een O11 mini
https://pcpartpicker.com/builds/#e=3253

• Wolfp4ck
@Kreekje ik zit met deze PSU, werkt perfect met de TUF
uitvoering: Gigabyte GP-UD850GM PG5 V2.0

scheelt hem 15€?
Pagina: 1