PC voor een racing sim rig. 3x1080p op 144 hz

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:42
Hallo allen,

Nog niet zolang geleden heb ik al een nieuwe PC samengesteld. Nu is er nog een andere PC nodig voor een ander en vrij specifiek doel.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Deze PC gaat voornamelijk gebruikt worden voor racing game sims (Iracing, dirt rally, Asseto Corsa). Nou zijn deze spellen allemaal niet zo zwaar, maar er moeten wel 3 schermen van 1080p met rond de 144 hz gevoed worden (als dat mogelijk is). Deze drie schermen worden opgehangen in een rig en worden niet gebruikt voor het 'normale' pc werk. Er komen dus drie beeldschermen in de rig, ernaast komt een bureau met een 4e scherm welke voor 'normale' pc doeleinden dient (alsook games zoals Assasin's creed, PUBG, etc).

De drie schermen worden G-sync panelen en hebben dus display ports nodig. Het liefst heb ik dat het 4e scherm ook een G-sync paneel wordt, maar dit is zeker niet mogelijk aangezien er geen 1080 (ti) kaart is met 4 displaypoorten? Deze 4 schermen hoeven overigens niet tegelijk gebruikt te worden. Er zal of geraced, of worden gespeeld achter het bureau. Ook komt er nog een klein LCD scherm welke functioneert als toerenteller boven het stuur op een HDMI poort (tijdens het racen worden er dan maximaal 4 schermen gebruikt).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 2000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 272,38€ 272,38
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 153,95€ 153,95
1Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11G€ 789,90€ 789,90
1Fractal Design Define S€ 73,89€ 73,89
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Fractal Design Venturi HF-12, 120mm€ 15,95€ 15,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 192,-€ 192,-
1Seasonic Focus Plus 650 Gold€ 90,-€ 90,-
1Crucial MX300 2,5" 1,05TB€ 269,-€ 269,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.907,06

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Absoluut geen merkvoorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Er moet iets verzonnen worden zodat er gemakkelijk geswitched kan worden tussen de drie schermen op de rig, en het enkele scherm op het bureau. .

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee. Geen idee of dit voor mij te doen is. Ik heb geen verstand van dingen in biossen aanpassen e.d. Als er nou een simpele 'turbo' knop opzit, moet mij dit wel kunnen lukken :+

Wat verwacht je van ons?
--Wat ik ervan weet, is dat Iracing vooral gelimiteerd wordt door de processorkracht van een enkele kern. Vandaar is de AMD ryzen serie buiten beschouwing gelaten. Nu gekozen voor een i5 8600. Kiezen voor een i7 8xxx? Geeft dit nog hogere FPS in de praktijk?
--Er zijn absurd veel verschillende versies van de GTX1080 (ti). Zou het nodig zijn om een 1080ti te nemen, of zal een normale 1080 ook volstaan? En zo ja, is er een goedkoper of beter alternatief beschikbaar? (minimaal 3 display ports!)
-Kunnen alle componenten met elkaar goed samenwerken?
-Valt er qua prijs of specificaties nog wat te optimaliseren?
[s]Nu gekozen voor een 650 watt voeding. Lijkt mij voldoende?
-Zitten standaard 2 120 mm fans bij de design s kast. Wilde er nog 1 bijzetten. Zal dit afdoende zijn voor de koeling van de pc?[/b]

Alvast bedankt voor jullie hulp! [/i]

Plaatje van een willekeurige simrig voor de beeldvorming;
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.cdninstagram.com/t51.2885-15/s640x640/sh0.08/e35/18722581_1343981718989803_3132829878202662912_n.jpg

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18-09 13:56
Define C of P400S behuizing? Die hebben wat betere drive bays.

3x1080p is letterlijk 3/4 deel van 4K en ik denk dus dat een 1080 wel zou moeten voldoen. Racing sims zijn best zwaar, maar veel meer op de cpu dan gpu. Wel even zorgen dat je Nvidia Ansel even uitpluist. Dat is een technologie die de beelden juist rendert mbt de hoek tussen je monitoren.

Overklokken:
Zoek even de 6700K overclocking guide van LinusTechTips op. Het werkt hetzelfde voor de i5 8600K. Die guide leert je ook meteen om het XMP profile van je ram in te laden aangezien het anders gewoon op 2133MT/s werkt in plaats van 3000.

Extra casefans: pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Lijstje ziet er niet verkeerd uit. Resolutie is makkelijker te renderen dan je zou denken. Denk dat je met de tips van @youridv1 al een heel eind komt. Echter zou ik wel voor de Ti gaan als je 144Hz wil proberen te runnen. Heb hier echter zelf weinig ervaring mee.

Echter heb ik wel een vraag. Waarom zou je zo extra veel geld uitgeven aan een triple monitor setup als je ook een oculus rift, of over een jaar misschien wel een 8k VR device kan kopen? Nu in China komen al best leuke brilletjes uit en ik weet zeker dat Oculus en HTC niet stil zullen zitten de komende Jaren. Ik weet dat ik nu de eeuwenoude strijdbijl weer opgraaf, maar ik heb beide geprobeerd en vond dat ik, despite de slechtere graphics, toch meer inlevingsvermogen in de Oculus vond (echter is die nu wel teruggestuurd door een kapotte HDMI kabel :( )

[ Voor 16% gewijzigd door jaspervv99 op 05-12-2017 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
@youridv1 super! Dankje voor de tips. Heb recent een pc in elkaar gezet met een define S kast. Zal die opties van jou ook is bekijken. En uitpluizen of dat overcloaken voor mij haalbaar is 👻.

@jaspervv99 gevoelsmatig heb ik een ti nodig, alhoewel ik weet dat er ook zat mensen met een normale 1080 triple screens draaien op hoge refresh rates.

Zelf ook al een keer geraced met de VR bril van PlayStation. Beleving is inderdaad fantastisch maat van de huidige generatie brillen kan ik niet leven met de resolutie. Ook heb ik een lichte ooghandicap wat niet echt lekker samen gaat met VR brillen.

Een bril met 8k resolutie zou al een stuk helpen, in combinatie met op maat gemaakte lenzen (die bedrijfjes zijn er al trouwens) Maar ik zie dat eerlijk gezegd niet aankomend jaar op de markt komen (maar ik laat me graag verassen).

Nog een vraag; een i5 of i7 heeft een onboard GPU. Wat moet ik me hierbij voorstellen, zou die een klein lcd scherm met een resolutie van 800x480 kunnen voeden?

[ Voor 8% gewijzigd door Cigarguy op 05-12-2017 11:11 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspervv99
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-03-2024
Cigarguy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 11:08:
@youridv1 super! Dankje voor de tips. Heb recent een pc in elkaar gezet met een define S kast. Zal die opties van jou ook is bekijken. En uitpluizen of dat overcloaken voor mij haalbaar is 👻.

@jaspervv99 gevoelsmatig heb ik een ti nodig, alhoewel ik weet dat er ook zat mensen met een normale 1080 triple screens draaien op hoge refresh rates.

Zelf ook al een keer geraced met de VR bril van PlayStation. Beleving is inderdaad fantastisch maat van de huidige generatie brillen kan ik niet leven met de resolutie. Ook heb ik een lichte ooghandicap wat niet echt lekker samen gaat met VR brillen.

Een bril met 8k resolutie zou al een stuk helpen, in combinatie met op maat gemaakte lenzen (die bedrijfjes zijn er al trouwens) Maar ik zie dat eerlijk gezegd niet aankomend jaar op de markt komen (maar ik laat me graag verassen).
In dat geval begrijp ik je denkwijze volledig! Inderdaad is de resolutie nog een beperkende factor. Op 144Hz zou ik echter wel voor de Ti gaan. Ga je nog langere tijd plezier van hebben en je budget laat het toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Cigarguy Die geintegreerde GPU van de i5 kan lichte esportsgames als CSGO en League op ~100 fps draaien op 1080p minimumsettings. Goed genoeg voor een toerenteller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
@youridv1 super! Dat maakt de setup weer een stukje makkelijker 🙃

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juok
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
@youridv1 Semi off topic, kan je de geïntegreerde gpu samen met 1080(ti) gebruiken? Volgens mij moet de 1080 (ti) alles toch aansturen? (of kan je wel gelijktijdig onboard en dedicated gpu gebruiken)

@Cigarguy Lijkt me een leuk project, ben benieuwd naar de totaalprijs inclusief de rig/schermpjes/controllers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
@Juok 4 monitoren voor een pascal gpu. Maar meneer wilde geloof ik 3 voor surround en 1 op een bureau en nog 1 als toerenteller. 1 monitor te veel dus. Je kunt de iGPU gewoon aanzetten in de bios. Meestal gaat ie uit als er een dedicated kaart gedetecteerd wordt maar dat is te disablen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Oke dus doormiddel van een bios instelling zou je zowel de dedicated als de onboard GPU tegelijk kunnen gebruiken. Weer wat geleerd.
@Cigarguy Dus je zal wel een bios instelling moeten gebruiken, maar m.b.v. google/youtube zou dit vrij simpel moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
youridv1 schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 14:30:
@Juok 4 monitoren voor een pascal gpu. Maar meneer wilde geloof ik 3 voor surround en 1 op een bureau en nog 1 als toerenteller. 1 monitor te veel dus. Je kunt de iGPU gewoon aanzetten in de bios. Meestal gaat ie uit als er een dedicated kaart gedetecteerd wordt maar dat is te disablen
Ja. Met als enige kanttekening dat de monitor op het bureau niet tegelijkertijd met de drie surround monitoren hoeft te werken. Weet iemand of het te doen is met de Nvidia software om makkelijk te switchen tussen de drie surround monitoren en de enkele bureau monitor?
[b][

@Cigarguy Lijkt me een leuk project, ben benieuwd naar de totaalprijs inclusief de rig/schermpjes/controllers.
Ik ben maar gestopt met optellen. Beter voor de bloeddruk 🤓. Tegen de tijd dit ding af is en draait komt er in het ‘show je race rig topic’ een klein foto collage 🙃

[ Voor 19% gewijzigd door Cigarguy op 05-12-2017 15:00 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juok
  • Niet online
Ja. Met als enige kanttekening dat de monitor op het bureau niet tegelijkertijd met de drie surround monitoren hoeft te werken. Weet iemand of het te doen is met de Nvidia software om makkelijk te switchen tussen de drie surround monitoren en de enkele bureau monitor?
Dat switchen tussen verschillende monitor settings zou inderdaad een goede zijn.
Voor dit probleem heb ik met mijn eigen opstelling nog geen oplossing gevonden, hiervoor had ik een amd kaart en die software bied wel deze optie, toewijzen aan sneltoets of snelkoppeling. Maar voor Nvidia nog niets gevonden wat dit doet.

Ik heb wel nog een videokaart gevonden met 4 displaypoorten pricewatch: PNY Quadro P6000.
Alleen wel iets prijzig, haha

[ Voor 17% gewijzigd door Juok op 06-12-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cigarguy
Juok schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:43:
[...]

Dat switchen tussen verschillende monitor settings zou inderdaad een goede zijn.
Voor dit probleem heb ik met mijn eigen opstelling nog geen oplossing gevonden, hiervoor had ik een amd kaart en die software bied wel deze optie, toewijzen aan sneltoets of snelkoppeling. Maar voor Nvidia nog niets gevonden wat dit doet.

Ik heb wel nog een videokaart gevonden met 4 displaypoorten pricewatch: PNY Quadro P6000.
Alleen wel iets prijzig, haha
Die videokaart valt helaas net buiten budget :+

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:57
qua videokaart zit je goed de aorus 1080ti is een van de betere 1080ti's. zeer stil
Pagina: 1