Aardlek / fase klapt er soms uit, vooral 's nachts

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:41
Om nog even op deze case terug te komen en mogelijk ter lering voor anderen in toekomstige cases: de oorzaak lijkt gevonden, maar wilde de meningen van de experts hier toch ook even horen ;)

Na het vervangen van de aardlekschakelaar en het netjes 3-fase aansluiten in de meterkast, is het zo’n 3 maanden goed gegaan. Eind goed al goed dus zou je denken.
Maar ergens begin februari gebeurde het plots weer. En weer dezelfde groep (zolder) die er uit klapte bij inschakelen :(

Dat was natuurlijk ff ruk, maar wilde toch kijken of het niet iets eenmaligs was en heb het dus nog even aangekeken. Het is sindsdien allemaal goed gebleven.

Toen ik vorige week de 2 enkele stekkerdozen op zolder ging vervangen door dubbele, zag ik bij het loshalen van de stekkerdoos van de wasmachine dat de aardedraad geoxideerd was.
Ik heb jaren terug een kleine lekkage gehad, stekkerdoos toen losgehaald en schoongemaakt en teruggeplaatst, maar ik vermoed niet voldoende en dat de oxidatie toch door is gegaan.

Zie onderstaande foto van hoe ik de draad aantrof. Ik heb deze nu gestript tot aan mooi blank koper en de boel terug gemonteerd. Kan dit nu de oorzaak geweest zijn van de problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A-BP8DWIQgnrw4MdHeZxCcLvz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZBa0qJW97jS7eiGTxkVxRMP.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1