Aardlek / fase klapt er soms uit, vooral 's nachts

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:24
Ik heb sinds een maand of 3 een vaag probleem met mijn elektriciteit installatie. Dat wil zeggen, op -naar het lijkt- random momenten (maar wel altijd ’s nachts) klapt de aardlek eruit en/of een fase.

De eerste keer dat het gebeurde kwam ik er achter door mijn zoontje die wakker werd omdat het lampje op zijn slaapkamer was uitgevallen. Ik merkte dat niks het meer deed, behalve de keukengroep. Waarschijnlijk het vermelden waard; wij hadden vlak daarvoor voor het eerst in ons leven last van 2 muizen (deze hebben inmiddels het loodje gelegd). Toen ik de volgende ochtend ging kijken zag ik dat de aardlek eruit lag en 1 groep (zolder).
Eerste verdachte is dan natuurlijk knagende muizen. Ik heb de boel weer omgezet en alles ging in 1 keer weer werken, en bleef ook werken.

Ik dacht; als er iets doorgeknaagd is dan zou ie er toch meteen weer uit moeten springen? Maar omdat het bleef werken dacht ik aan een tijdelijk iets. 4 weken na dit gebeuren zijn er zonnepanelen geïnstalleerd, een week later zijn we op vakantie gegaan. De elektrische installatie heeft het na die ene uitval 2 maanden probleemloos gedaan, ook te zien aan mijn Homewizard P1 meter dus ik kon stroom opwek en verbruik op vakantie mooi volgen en er is geen uitval meer geweest.

Een week of 2 geleden ging ie er ’s nachts weer uit, maar ik kon de aardlek niet terugkrijgen omdat er geen “weerstand” op zat. Dat vond ik vreemd, maar later zag ik dat de 25A zekering van 1 van de 3 fases eruit lag. Nadat ik beide heb terug gedrukt ging alles weer aan. Vannacht was het weer raak. Opvallend is dat het allemaal ’s nachts gebeurt als er weinig gevraagd wordt. Als ik even terugdenk aan de keren dat het mis ging, was het droog buiten (zelfs warm te noemen) dus kortsluiting n.a.v. vocht lijkt me dan iets minder waarschijnlijk. We hebben een huis van 7 jaar oud, dus een verouderde installatie is het ook niet te noemen.

De zonnepanelen lijken me uitgesloten aangezien die op een andere aardlek en groep zitten dan degenen die er uit springen. Ik heb wel een (nieuwe) koelkast in de schuur aangesloten, een koelkastje die we ook op de camping zonder problemen gebruiken. Voor hebben we buitenverlichting (nog niet naar gekeken) en achter niet. Wel een aansluiting die met een kroonsteentje is afgedopt door de bouwer van het huis. Nu ik er zo over nadenk is deze ook nog het controleren waard maar ik weet niet of deze op de bewuste groep zit.

Nu wil ik uiteraard uitzoeken wat het is, maar is mijn kennis te beperkt om (veilig) dingen door te gaan meten in de meterkast. Uitsluiten wil ik proberen, maar het gebeurt zo “weinig” dat dat denk ik een lastig iets wordt.
Hoe pak ik zoiets als dit nou aan? Toch maar een elektricien met de nodige kosten? Of is er laaghangend fruit om zelf uit te proberen?

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:29
Heb je iets dat snachts aanschakelt op gezette tijden?
Je hebt p1 meter, wanneer gebeurt het kan je dit zien?
Haal alles eens los van die groep, stekkers uit stopcontacten, en plug het ergens anders in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:57
Legionella run?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Door een lokale elektricien de boel laten meggeren, oftewel een isolatietest laten uitvoeren, anders kom je er nooit achter wat de echte boosdoener is 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 09:40
Een 25A zekering gaat er in ieder geval niet zomaar uit. Dat zou ook eigenlijk nooit mogen gebeuren. Bij een aardfout gaat je aardlek, en bij een kortsluiting of overbelasting gaat je eindgroep. De hoofdzekering hoort er alleen uit te gaan als je totale belasting te groot is, zonder dat een individuele groep wordt overbelast. Je kan bijvoorbeeld 4 16A groepen op 1 fase hebben die ieder 10A trekken.

Wat wel nuttige informatie geeft is dat de 1e keer je aardlek en de zolder groep eruit gingen. Dat betekent een kortsluiting tussen fase en aarde op die groep. Maar omdat het probleem maar 1 keer in de paar maanden voorkomt is er weinig dat je als leek echt kan testen. Je kan hooguit kijken of je aangevreten kabels ziet liggen. Anders wordt het toch een elektricien bellen om de boel te laten doormeten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 18:22

mjl

Ugh

Kijk even of het de CV ketel is, legionella run is al genoemd :), bij mij was de 3 weg klep blijkbaar aan het eind van zijn leven en veroorzakers de storing zodra de legionella run ‘s nachts starte. Na vervanging van de klep geen problemen meer gehad.

Overigens: gebruik je smart apparatuur van Tuya/action of iets dergelijks? Kijk die dan ook na, een keer een ‘smart’ stekkerdoos gehad die zo nu en dan de automaat liet springen als ik mijn PC aan zette).

Hoofdgroep gaat er meestal uit als 2 fasen met elkaar sluiting hebben (maar dan gaan die alle twee). Wellicht is de hoofdgroep B karakteristiek en de groep er achter C wellicht dat de C karakteristiek net iets te traag reageerde en de hoofdgroep springt. Wel mooi dat je automaten hebt, ik heb helaas van die keramische hoofd stoppen, kost me 90 euro als die een keer springen (1x gehad, sluiting tussen 2 fasen in een perilex stekker).

[ Voor 32% gewijzigd door mjl op 30-08-2023 19:00 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:26
Buren doe toevallig douchen / baden en misschien een lek hebben? Onwaarschijnlijk maar misschien toch het opnoemen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Kan echt van alles zijn. En zeker omdat het nog maar 3x in een paar maand is opgetreden.

Het beste wat je als eerste kan doen is op papier zetten wat er exact is gebeurt inclusief groepsnummer(s), tijd etc... (ook zeer handig omdat je als er ooit een monteur bij moet komen je dan exact en zeer snel kunt uitleggen wat jouw probleem is, er als het probleem blijft terugkomen ben je blij met een correcte log)

En er zijn 2 manieren om een storing/probleem te vinden. De eerste is gericht zoeken naar het probleem met het oog, met voelen, met meten etc.. juist dit zou bij jou wel eens heel lastig kunnen zijn doordat het probleem zo weinig optreed. De 2e is uitsluiten wat goed is, en dan uiteindelijk blijft het probleem over. De 2e zou mijn methode zijn voor jouw probleem.

Als je probleem achter 1 aardlek of 1 zekering zit dan wil je schema's maken met daarop elke leiding en elk toestel/lampje wat erop zit. En dan ga je daarop zoveel mogelijk wegstrepen ledingen/wcd's/schakelaars/lampen/c.v./deurbel etc.. waarvan je echt zeker weet dat dit niet het probleem is (niet aannemen, maar bewijzen voor jezelf) en dan blijven er vanzelf wat dingen over waar je nog beter naar moet kijken of die je in de gaten moet houden om een patroon te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Een 25a zekering kan er zeker uit gaan als je sluiting hebt achter 16a. Uitschakelgebied van beide zekeringen overlappen elkaar dus dit is niet altijd selectief, bij een zware kortsluiting heb ik al vaak genoeg meegemaakt dat deze een 25a hoofdzekering meenam. Zowel ouderwetse smeltzekeringen als automaten.

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 22:55

TommyGun

Stik er maar in!

Heb je een (oude) UPS? Dat wil ook nog wel 's dergelijk gedrag veroorzaken.

In mijn geval klapte de aardlek.

Wellicht kun je het nabootsen met de "self test" knop.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Even een update vanuit mijn kant. Het probleem is nog niet opgelost, maar ik lijk dichterbij de oorzaak te komen. "Helaas" wel omdat het probleem alleen maar frequenter op is gaan treden de laatste tijd :(

Helaas tussen aanhalingstekens omdat het frequenter optreden er voor heeft gezorgd dat ik e.e.a. uit kon gaan sluiten. Ik heb vorige week wel een elektricien ingeschakeld omdat die er toch meer kaas van gegeten heeft en de apparatuur om e.e.a. door te meten.

Ik had op een gegeven moment 3-4 keer per week dat het er uit klapte, en daar had ik absoluut geen zin meer in. Na meten gaf hij aan dat er idd een vrij hoge lekstroom was, maar kon hij nog niet uitsluiten waar het precies zat. Hij verdenkt sowieso een aardlekschakelaar, want die vonkt tijdens inschakelen. Het zal 'm ook niet echt goed gedaan hebben dat ie de laatste tijd zo vaak in en uit geschakeld is.

Gisteravond vlak voor het slapen ging ie er weer uit. Ik heb toen een verlengsnoer (Brennenstuhl) op zolder uit het stopcontact (niet die van de wasmachine ;)) gehaald. Daarin zat de CV-ketel, de voeding van de Toon(?) en de droger. Droger stond op dat moment uit.

Hele nacht alles prima gegaan. Vanochtend toen ik het verlengsnoer weer in hetzelfde stopcontact plugde plofte alles er weer uit. Dus ik dacht: "Hey! Goed nieuws! Dan moet het in deze 3 apparaten óf het stopcontact zitten. Ik heb de CV ketel los in het stopcontact gedaan en ben gaan werken.
Uit werk alles prima, vanavond alles prima. Zojuist een kwartier geleden ploft alles er weer uit :(

Is het dan terecht om te denken dat het óf in mijn CV ketel zit, óf in het stopcontact, óf toch een brakke aardlek schakelaar? Of kan het theoretisch nog steeds heel ergens anders liggen?

de elektricien komt donderdag aardlek vervangen en wat groepen aanpassen, maar ik wil me alvast wel goed inlezen :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Het kan nog steeds overal inzitten. In je c.v., in je leidingen, in je w.c.d. in je aardlek, in je lasdozen etc..

Tenzij je iets vindt wat je met het oog aan kunt merken als "de fout" is de enige oplossing om dit te vinden om dat gedeelte van je installatie te segmenteren om te weten waar je fout zit.

Trek een lasdoos open en gooi de helft van de groep eraf. (zet je CV of andere belangrijke dingen met verlengsnoeren op een groep die achter een andere aardlek zit.) En zie dan of het probleem bij dezelfde groep blijft of zich heeft verplaatst.

En zo ga je door uitsluiten en het steeds verkleinen van je zoekgebied uiteindelijk bij de oorzaak uitkomen. Het af en toe een dagje een stekker eruit e.d. gaat je op geen enkele manier helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
Om nog even op deze case terug te komen en mogelijk ter lering voor anderen in toekomstige cases: de oorzaak lijkt gevonden, maar wilde de meningen van de experts hier toch ook even horen ;)

Na het vervangen van de aardlekschakelaar en het netjes 3-fase aansluiten in de meterkast, is het zo’n 3 maanden goed gegaan. Eind goed al goed dus zou je denken.
Maar ergens begin februari gebeurde het plots weer. En weer dezelfde groep (zolder) die er uit klapte bij inschakelen :(

Dat was natuurlijk ff ruk, maar wilde toch kijken of het niet iets eenmaligs was en heb het dus nog even aangekeken. Het is sindsdien allemaal goed gebleven.

Toen ik vorige week de 2 enkele stekkerdozen op zolder ging vervangen door dubbele, zag ik bij het loshalen van de stekkerdoos van de wasmachine dat de aardedraad geoxideerd was.
Ik heb jaren terug een kleine lekkage gehad, stekkerdoos toen losgehaald en schoongemaakt en teruggeplaatst, maar ik vermoed niet voldoende en dat de oxidatie toch door is gegaan.

Zie onderstaande foto van hoe ik de draad aantrof. Ik heb deze nu gestript tot aan mooi blank koper en de boel terug gemonteerd. Kan dit nu de oorzaak geweest zijn van de problemen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0A-BP8DWIQgnrw4MdHeZxCcLvz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZBa0qJW97jS7eiGTxkVxRMP.jpg?f=fotoalbum_large

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:35

BCC

Nee, maar water dat in je stopcontact loopt natuurlijk wel

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:41
Omdat het zwart is uitgeslagen denk ik eerder dat het door warmte gekomen is. Waarschijnlijk is het apparaat dat op deze WCD is aangesloten de oorzaak van je problemen, of was de verbinding simpelweg niet in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:49
Ik heb recent ook dit probleem gehad.
Random aardlek of groep eruit.
Ik dacht eerst dat het de magnetron was.
Daarna leek het de oven te zijn.
Of toch de game PC?
Uiteindelijk heeft de elektricien een isolatietest gedaan op alle groepen.
Bleek dat voor 1 groep het 1e stuk draad (van de meterkast door de muren en plafonds naar het 1e plafonddoos) niet goed meer was.
Dit stuk draad heeft lang in water gelezen en de isolatie was aangetast.
Draad vervangen, probleem opgelost.

Dit soort isolatietester... dat soort apparatuur is niet echt beschikbaar voor reguliere consumenten.

[ Voor 8% gewijzigd door GarBaGe op 30-04-2024 15:11 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik heb ook een paar jaar iets vergelijkbaars gehad.
Proberen uit te sluiten door apparaten met verlengsnoeren op andere groepen aan te sluiten...
Van alles losgehaald...

Allemaal niks waard.

Uiteindelijk een Megger geleend en van alles doorgemeten. Op een paar plekken een (onverklaarbaar) lage weerstand gemeten. Steeds verder het circuit afgaan tot ik het gevonden had (een buitenkabel die een te lage weerstand meette, waarom geen idee).

Probleem is nu opgelost.

Kan overigens ook in een apparaat zitten. Onze droger laat soms ook de aardlek klappen (heeeeeeeeel sporadisch). Maar dat heb je snel genoeg door.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvT
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 13:02

IvT

Zelfde gehad, onlangs kwam ik erachter dat het precies om 01:00 uur plaats vond.

Dus timer? Zeker! Die van een HomeWizard Energy socket.
Schedule/timer eraf gehaald en sindsdien geen problemen meer.

Ps. ik had al eens eerder gehad dat ik een Energy socket van HomeWizard deed schakelen en dat dan ook de stop eruit knalde. Maar de aardlek is een nieuwe ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PtrO
  • Laatst online: 10-09 22:21
Zelf ook wel last gehad van een sporadisch klapperende aardlek.
Met van alles in de weer geweest. Uiteindelijk bleek de aardlek zelf instabiel.
Na vervanging geen last meer gehad.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

Pagina: 1