Digitale meter of Slimme meter met huidige zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantineboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-08-2024
Vandaag heb ik een brief van Enexis ontvangen om mijn huidige terugdraaimeter (schijfmeter) te vervangen naar een digitale of slimme meter.
Waarschijnlijk kom je er vandaag de dag helaas niet meer onderuit om je terugdraaimeter te behouden.
Enexis geeft duidelijk in een brief aan dat de huidige terugdraaimeter afgekeurd is, Ik zelf zie het als een verkapte manier om alle terugdraaimeters te gaan vervangen.
Maar om dat we hier toch waarschijnlijk niet onderuit komen even de volgende vraag.

Wat is verstandiger met mijn huidige zonnepanelen een digitale of slimme meter te nemen?

Ik hoor graag jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:51
Als je een slimme meter krijgt, kan je die ook zelf met een kabel (via de P1 poort) uitlezen en kan je zelf je verbruik monitoren. Dat in combinatie met wat je zonnepanelen produceren (wat je uit de omvormer kan uitlezen) geeft je mooi overzicht van je energie huishouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
Je krijgt een digitale of je nu wilt of niet.

En slim is die ook, maar in deze context wordt daarmee bedoelt of het energiebedrijf hem wel of niet op afstand uitleest. Zelf heb ik daar geen problemen mee, anderen vinden het een privacyissue, wat jij beslist is aan jou.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-04 13:48
Het grote voordeel met zonnepanelen is natuurlijk dat als salderen er straks af gaat, je met een oude terugdraaimeter zal kunnen blijven salderen. Als ik de keuze had, zou ik die zeker proberen te behouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 11:00
--Christiaan-- schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:20:
Het grote voordeel met zonnepanelen is natuurlijk dat als salderen er straks af gaat, je met een oude terugdraaimeter zal kunnen blijven salderen. Als ik de keuze had, zou ik die zeker proberen te behouden.
Die keuze is er helaas niet, de oude is afgekeurd en ze mogen alleen nog digitale meters plaatsen. Daarnaast zou die over niet al te lange tijd toch vervangen worden want met een analoge meter kan de overheid de fiscale effecten van het nieuwe akkoord niet uitwerken, dus zijn/worden die verplichtgesteld voor bezitters van zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Groningerkoek schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 15:15:
En slim is die ook, maar in deze context wordt daarmee bedoelt of het energiebedrijf hem wel of niet op afstand uitleest. Zelf heb ik daar geen problemen mee, anderen vinden het een privacyissue, wat jij beslist is aan jou.
Dat is niet zo. Er worden ook digitale domme meters geplaatst bij wie dat wil. Die meters hebben geen communicatiemodule. Dat is dus wezenlijk wat anders dan een slimme meter die administratief uitgezet wordt, maar wel een communicatiemodule heeft.

Zo ver ik weet zijn er tegenwoordig ook domme meters die wel over een P1-poort beschikken, dus dat hoeft ook niet de doorslag te geven. Maar welk model domme digitale meter je zou krijgen (met of zonder P1-poort), bepaalt de netbeheerder.

@kantineboy
De keuze is vooral: het gemak van automatisch uitlezen, of de wens dat vanwege privacy de meter absoluut niet uitgelezen kan worden.
Daarnaast is het van belang te beseffen dat je met een domme meter geen piek- en daltarief kunt nemen, en ook geen contract met dynamische tarieven.
Maakt de privacy niet zo veel uit, dan is de slimme meter dus het verstandigste (kun je altijd nog administratief uit laten zetten, al mag de netbeheerder dan nog altijd incidenteel data uitlezen voor onderhoud en controle van het netwerk; de energieleverancier mag dat dan niet).

[ Voor 6% gewijzigd door Linea op 01-09-2023 02:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kantineboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-08-2024
Dank voor jullie reacties.

Met veel pijn zal ik afscheid moeten gaan nemen van mijn oude vertrouwde draaischijfmeter met terug loop functie.
Voor mij zal de keus naar aanleiding van de bovenste reacties niet moeilijk zijn, het zal een slimme meter worden.

Ik blijf me toch verbazen dat ineens deze draaischijf meter is afgekeurd, ik zie dit dan ook als een verkapte regeling zodat de regering zijn zin krijgt en iedereen naar een digitale/slimme meter overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:08

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

kantineboy schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:30:

Ik blijf me toch verbazen dat ineens deze draaischijf meter is afgekeurd, ik zie dit dan ook als een verkapte regeling zodat de regering zijn zin krijgt en iedereen naar een digitale/slimme meter overgaat.
Dat is het ook. Het is immers nogal ongeloofwaardig dat een draaischijfmeter die tientallen jaren prima gewerkt heeft "ineens" niet goed meer zou zijn.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:33
kantineboy schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:30:

de netbeheerder wil gewoon weten wat je opwekt, wat je verbruikt (realtime) en wil daar op kunnen inspelen. ik snap wel dat ze dit willen dat zou ik ook willen als ik een bedrijf had met klanten die energie afnemen en opwekken.

analoog is wat dat betreft niet handig. en over die analoge meter die ineens is afgekeurd: nieuwe wet en regelgeving, wellicht is de normering veranderd, etc,etc.

ik zoek er niks achter

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Microkid schreef op zondag 3 september 2023 @ 09:39:
[...]

Dat is het ook. Het is immers nogal ongeloofwaardig dat een draaischijfmeter die tientallen jaren prima gewerkt heeft "ineens" niet goed meer zou zijn.
Volgens mij is dit niet "ineens". Volgens de wet moeten elektriciteitsmeters gekeurd en geijkt zijn. De draaischijfmeters die nog bij mensen thuis hangen zijn nooit gekeurd voor teruglevering. Of het tientallen jaren goed gewerkt heeft is helemaal niet bekend, het is aannemelijk dat vooruit en achteruit even hard draait - maar zou een afwijking van een paar procent jou opvallen?

Hoe dan ook, deze meter is al "afgekeurd" sinds TS begon met terugleveren.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Er zijn goede redenen om meters periodiek te vervangen en Ferrarismeters zijn niet onfeilbaar. Zie ook
Proton_ in "Slimme energiemeter, weigeren??"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1