Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.h.e.
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 04-06 23:30
Plafond (en eventueel vloer) koeling, heeft iemand ideeën of dit ook kan zonder warmtepomp/monoblock? Ik dacht aan een warmtewisselaar op mijn waterbron (puls) om het circuit te koelen. Ik zou dan het water wat door de wisselaar geweest is terug in de waterbron willen laten lopen maar weet ook weer niet of dat wel slim is... het zou ook in een buffervat voor beregening kunnen oid.

Is er iemand die al zoiets dergelijks (succesvol ;) ) gebouwd heeft?

Of (groenlinks uit) koelen met leidingwater? En het overschot in buffervat beregening?

Onze verdiepingsvloer van 24cm is van boven naar onder zo opgebouwd:
pvc
smeervloer met vloerslangen
beton
broodjes (stelton)
5 cm rachelwerk
gipsplaat
stucwerk

Zou ik ook op de begane grond ook koeleffect merken door de vloer heen? (even uitgaand van een succesvol koelsysteem) of zou ik dan slangen dichter onder het plafond moeten plaatsen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
eerste vraag: hoe koel is het water van je bron?
Koelen en verwarmen doe je het liefst met gesloten systemen, steeds water (=nieuwe kalk) toevoegen wil je echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:03

Tazzios

..

Het is allemaal vast mogelijk maar of het aan je verwachtingen gaat voldoen?

Best kans dat een warmtepomp oplossing alsnog voordeliger en efficiënter zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:14

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het doet denken aan passieve koeling met een open bron zoals soms gebruikt wordt bij W/W warmtepompen.
Dan heb je twee pompen een warmtewisselaar en een filter nodig.
Werkt het: ja, minder goed dan een airco, houd rekening met het dauwpunt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.