Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[PV] 1 fase of 3 fase aansluiting zonnepanelen uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• getyoursit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-08-2024
Mijn vraag

Ik wil graag 8 x 420 wp panelen plaatsen op mijn overkapping. Heb reeds een bestaande installatie deze is via 3fase aardlek aangesloten. In mijn meter kast zijn nog drie automaten.

Wat is nu wijs installatie laten uitbreiden met nog een 3 fase aardlek of de nieuwe installatie 1 fase aansluiten.

1 fase is goedkoper, 3 fase schijnt voor de toekomst beter te zijn.

Ik wil deze installatie mogelijk later uitbreiden met een thuisbaterij.

Graag jullie mening.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

Alles kan relevant zijn: huidige installatie, netaansluiting, oriëntaties etc.
3 fase schijnt voor de toekomst beter te zijn.
Waarom denk je dat?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:48

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je huidige panelen 3 fasen zijn aangesloten is het logisch je nieuwe panelen ook zo te doen. Als je ze op 1 fase aansluit en de spannig loopt op heb je kans dat beide sets offline gaan.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Maar als dat niet op deze omvormer kan is 8 panelen vaak wel weinig voor een 3-fase omvormer.

Met extra omvormer ga je waarschijnlijk over de 40A van een standaard meterkast heen. REM automaat plaatsen is dan een mogelijke oplossing.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik mis nog wat informatie. Wat voor installatie heb je nu, en kan je daar nog panelen bij op de omvormer prikken (als je dat zou willen?). En welke oriëntatie zou je die 8 panelen willen neerleggen.

1-fase zal wel de voorkeur hebben (met een oost/west dak heb je hooguit 4 panelen in serie). 3-fase lijkt me dan totaal niet wenselijk/mogelijk.

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-10 13:02
Kun je iets meer vertellen over de huidige installatie, type omvormer bij voorkeur?

Het heeft de voorkeur om het drie fase aan te sluiten, maar dit hoeft wellicht niet perse. Hangt af van o.a. het huidge omvormer vermogen.

Daarnaast is met micro omvormers altijd een drie fase opstelling te creëren. Ook bij een zeer laag aantal panelen.

Heb je een specifieke voorkeur voor omvormer merk?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:56
Zo goed als elke vraag bij PV is context gevoelig. Dus... Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1