Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Hallo123
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-01-2024
Hallo

Laats heb ik de schakelaar en wcd’s vervangen in een kamer, toen ik de automaat weer wou inschakelen ging hij direct weer uit. Ik heb daarna de wcd en schakelaar weer los gehaald om te kijken wat er mis kon zijn maar alles zat gewoon goed aangesloten.

Dus ik besloot de draden te meten en bij Fase en Nul had ik gewoon 230V

Maar bij Fase en Aarde had ik niks ( ik hoor daar volgens mij wel iets te meten)

Maar bij Nul en Aarde had ik 230V ( wat volgens mij niet hoort)

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn ?
Alvast bedankt

...

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:45
Ik zou beginnen bij de automaat te meten
Daarna bij de lamp kijken hoe het daar zit.
En met die conclusie je WCD combi terug aansluiten
Het kan ook zijn dat iemand heeft bedacht om de nul te schakelen ipv de fase.
Dan zit de fase aan de lamp. Dat wil je niet ivm aanrakingsgevaar bij lamp uit
Als daarna iemand dan maar bij de automaat heeft gewisseld, ga je van de drup naar de regen.

• Hallo123
Naar de lamp gaat gewoon de Nul (blauw) en een schakeldraad

ik heb de draden gewoon 1 op 1 aangesloten zoals het eerst zat dus vind het raar dat het opeens niet meer doet

Als ik bij een andere wcd in huis tussen aarde en fase meet meet ik wel gewoon spanning

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Automaat, niet aardlekschakelaar, knalt eruit?
Blijkbaar heb je een multimeter, dan kun je (met automaat uit!) meten of er nergens spanning tov aarde is (zo ja, dan zit er nog een verrassing van een andere groep in de muur) en of je oneindige weerstand meet tussen nul, fase en aarde in alle combinaties.

Wat foto's van groepenkast en lasdozen kunnen misschien ook helpen.

Zoals je het nu beschrijft zijn fase en nul ergens omgedraaid, dat is wel slordig maar laat een automaat niet klappen. Er is dus meer aan de hand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je tussen nul (blauw) en aarde (groen/geel) 230V meet dan zijn er ergens wat draden en kleuren omgewisseld.

Controleer in de groepenkast welke kleuren aangesloten zijn op de automaat en of ze goed om zitten, dus fase op fase en nul op de nul van de automaat. Uiteraard blijft alles netjes werken wanneer je kleuren omdraait maar als je op de kleur vertrouwt voordat je gaat klussen...

Na het controleren van de automaat ga je verder je installatie in, naar je eerste centraaldoos. Kleuren controleren en meten. Daarna ga je verder en verder totdat je bij je schakelaar en WCD uitkomt. Ergens zit er iets omgewisseld, de vraag is natuurlijk waar dat is.

• Hallo123
Als ik de groep aanzet gaat de aardlekschakelaar schakelaar uit een alle groepen die daar achter zitten.

Bij de oude schakelaar en wcd deed alles het gewoon nog , toen ik de nieuwe schakelaar en wcd’s ging plaatsen heb ik alles op de zelfde manier aangesloten allen sindsdien werkt het niet. Ik gebruik een Duspol voor het meten, als ik de groep uit zet meet ik geen spanning tov aarde

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Hallo123 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 17:45:
Als ik de groep aanzet gaat de aardlekschakelaar schakelaar uit een alle groepen die daar achter zitten.

Bij de oude schakelaar en wcd deed alles het gewoon nog , toen ik de nieuwe schakelaar en wcd’s ging plaatsen heb ik alles op de zelfde manier aangesloten allen sindsdien werkt het niet. Ik gebruik een Duspol voor het meten, als ik de groep uit zet meet ik geen spanning tov aarde
Goed op de tekens gelet achter op de schakelaar en wcd? Wil nog wel eens verschil in zitten tov die er eerst zat.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• Hallo123
Dit is als ik Blauw (nul) en bruin (Fase) apart meet bij de

Blauwe een R en bij bruin (fase) niet wat wel hoort volgensmij

• Hallo123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI063rTFBWDbtBm1V2jHoB1eZZM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwI5yq17Qc2gFwWiF5SSWWpF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_u6kBQSVqXrQY4Vwph8RNnFhBAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DinBSK6eWcHRE5ov5TySvDnF.jpg?f=fotoalbum_large

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

Zoals eerder vermeldt, gewoon verder terug in de elektrische installatie zoeken totdat je de oorzaak hebt gevonden van de kleurwisselingen.

Jouw huis is toch wel van na 1970? Dus geen groene en rode draden?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:07
Als ik de lengte van de draden zie dan krijg ik heel sterk het idee dat je wel meer gedaan hebt dan alleen een schakelaar/wcd eruit halen en een nieuwe erin plaatsen.

Maar hoe dan ook, jij meet

230V tussen Nul en Aarde
230V tussen Fase en Nul
0V tussen Fase en Aarde

Dat kan eigenlijk alleen maar als iemand ergens de Nul en Fase heeft omgewisseld of er een kortsluiting is tussen Fase en Aarde. Ergens tussen je automaat en het uiteindelijk aansluitpunt zit dus een fout. Oftewel begin maar met meten op je automaat, in de centraaldozen etc..

[ Voor 4% gewijzigd door Groningerkoek op 26-08-2023 20:15 ]

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:24
Grote kans dat dit fout zit in de centraaldoos. Die zit vrijwel altijd achter de lamp in het plafond. Daar zou ik eerst even kijken.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Wat zijn dat voor draden in die onderste doos?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02:23
Ik zie nergens de zwarte schakeldraad.
Draai de lamp er eens uit en meet nog een keer op de nul.
Die R die je ziet op de duspol is een aanduiding van een rechts draaiveld. Bij het meten op 1 fase krijg je altijd de aanduiding R. Waar heb je de andere pen van de Duspol tegenaan gehouden ?
Een draaiveld kan je alleen meten als de Duspol op twee fasen is aangesloten.

[ Voor 103% gewijzigd door devriesjande op 26-08-2023 21:25 ]

• Hallo123
Draden onderste doos zijn nieuwe draden van de wcd eronder ik was alvast begonnen met alle draden vernieuwen omdat ik er niet achterkwam

In de centraaldoos zit alles gewoon netjes blauw bij blauw, bruin bij bruin en aarde bij aarde.

Een andere wcd op dezelfde kamer (nog niet vervangen) (dezelfde centraaldoos) meet ik wel gewoon tussen Fase en Aarde spanning

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-11 19:33
Dan moet er haast ergens een schroef doorheen gedraaid zitten (waarbij het frutten met de draden voor een andere wcd ineens de sluiting maakt). Andere optie is een weggesmeerde lasdoos met een fout ergens achter het stucwerk. Kun je de draden van die wcd/schakelaar vrij heen en weer bewegen ten opzichte van de doos waar ze vandaan komen? Als je aan de ene kant aan een draad trekt en de andere kant beweegt niet zit er vermoedelijk een lasdoos verstopt of een schroef in de buis.

• devriesjande
Hallo123 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:26:

In de centraaldoos zit alles gewoon netjes blauw bij blauw, bruin bij bruin en aarde bij aarde.
En de lamp zit aangesloten op een blauwe en zwarte ader?
En waar zie ik die zwarte ader op je foto's?

• Steyn_E
En ook niet onbelangrijk; staat er in de centraaldoos wél 230v op de fasedraad? Of klopt het daar al niet meer?

• Steyn_E
devriesjande schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 21:41:
[...]

En de lamp zit aangesloten op een blauwe en zwarte ader?
En waar zie ik die zwarte ader op je foto's?
De zwarte ader zit in de rechterbovenhoek op de tweede foto; aan de vierde lasklem vast.

• devriesjande
Ok. Dan snap ik nog niet waarom er voor de schakelaar een nul en een aarde in de doos zitten.

• Hallo123
De Nul en aarde zitten normaal in de inbouwdoos eronder voor een wcd maar heb ik ff daar heen gedaan

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:29
Ik denk dat het wel tijd is om nu een elektricien in te schakelen.
Er is overduidelijk een puinzooi gemaakt van de bedrading en je bent naar een R aan het kijken op je Duspol om de fout proberen te lokaliseren. Ook heb ik het vage vermoeden dat er iets meer is gebeurd dan alleen het vervangen van een schakelaar en een wcd :X Gewoon voor de veiligheid.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Groningerkoek
Zit er niets anders op dan de hele groep na te meten.

Begin bij de meterkast en volg alle aftakkingen tot je de fout vindt.

Tip: teken een schema zodat je overzicht krijgt.

• Hallo123
Maar de wcd en schakelaar zijn nu niet aangesloten en dan blijft de groep gewoon aan staan

• Hallo123
Kan het ook zo zijn dat de bedrading is beschadigd door knagende muizen waardoor er kortsluiting ontstaat?? Aangezien voordat ik alles had vervangen alles gewoon werkte

• devriesjande
Volg morgen eerst eens de adviezen van. @Steyn_E op. Controleer of de aders rechtstreeks naar de centraaldoos gaan.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

Hallo123 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 23:07:
Kan het ook zo zijn dat de bedrading is beschadigd door knagende muizen waardoor er kortsluiting ontstaat?? Aangezien voordat ik alles had vervangen alles gewoon werkte
Alles kan natuurlijk, maar de kans dat knagende muizen de fase en de nul-draad met elkaar hebben verwisselt is erg klein.

Maar zoals hierboven al meerdere malen geadviseerd:
Meet de hele groep na waarom de spanningen verkeerd om zijn, of vraag een elektricien om dat te doen!

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Hallo123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dic_0PpCTpvmZJJVa1fSkQugcgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qxNTwvLckkKxGUO5fzEiJBwO.jpg?f=fotoalbum_large

Tekening van de situatie:

Het is de eerste centraaldoos vanaf de groep ( de voeding loopt naar deze doos)

Alles zit goed aangesloten in de centraaldoos kleur bij kleur

Draden zitten goed aangesloten in de meterkast

Ik ga morgen kijken of er niet achterwand iets verstopt zit

• Groningerkoek
Ik verkeer in de veronderstelling dat de gemeten waarden zijn gemeten met de wcd/schakelaar niet aangesloten. En die waarden zijn fout, dus voordat je wat aan gaat sluiten moet je eerst dat oplossen.

En als je een doos openhaalt dan kijk je niet alleen naar de kleuren, maar dan meet je ook of alle kleuren wel de juiste spanning hebben onderling.

Fase - Nul 230V
Fase - Aarde 230V
Nul - Aarde 0V

[ Voor 33% gewijzigd door Groningerkoek op 27-08-2023 13:00 ]

• Steyn_E
Eens; eerst even in de centraaldoos (waar de kleuren blijkbaar kloppen) meten of daar wél de juiste spanning op de juiste draden staat. Anders is er in de groepenkast zelf al iets verwisseld. Klopt het daar nog wel, dan moet het in het gedeelte tussen die centraaldoos en de problematische WCD zitten. Het is niet onmogelijk dat er een doosje ergens is weggesmeerd; was bij ons thuis ook ergens gebeurd. Gewoon heel de doos open, met lasklemmen en al volgesmeerd en nagenoeg onvindbaar verstopt. Ging om een voormalig lichtpunt boven een wastafel die al eerder was weggehaald. Verwacht het onverwachte.
Pagina: 1