:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yQ4aSpfxzpbhaEBfK41isEo9.jpg?f=user_large)
Introductie
Hallo, daar ben ik weer met een plan om e-waste te converteren naar een onnodig gecompliceerd hardwareproject.Dit keer wil ik graag een volledige all-in-one game-pc maken van een 27" iMac uit 2011.
U kent mij misschien van "The SpaceSaver"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8UFODUzXlDheKLAgNSYJq0lA.jpg?f=user_large)
Zoals de meeste projecten die ik start, kwam ik op het idee toen ik door V&A aan het scrollen was, en mijn oog viel op een advertentie van mede-tweaker @weert14
Daar stond een defecte iMac uit 2011, voor een tientje
Ik ben beslist geen Apple fan, maar ik heb altijd vol bewondering naar de aluminium imacs opgekeken, hoe ze zoveel hardware in zo'n dunne behuizing kregen.
Een prettige DM-wisseling later, en ik stond met 15 euro op zak voor de deur.
Toen de deur openging dacht ik even dat ik dubbel zag, want ik zag 2 imacs staan. Wel, deze tweaker had er dus 2 te koop, en ik had de andere advertentie niet eens gezien.
Omdat ze in de weg stonden mocht ik ze allebei meenemen, voor 15 euro! Dat is het mij alleen al waard voor de entertainment waarde van het uit elkaar halen!
Een uurtje later stonden ze bij mij op zolder
:strip_exif()/f/image/v6IwTfl6V4WgokIDoDlzwj72.jpg?f=fotoalbum_large)
Disclaimer
Zoals gewoonlijk:Er zullen in dit topic wat onderwerpen voorbijkomen die je wellicht beter niet kunt namaken. (denk aan elektrische schakelingen die niet officieel voldoen aan bepaalde normen)
Ik weet wat ik doe, ik ben op de hoogte van de risico's. Als je er niet tegen kunt, dan is dit topic niet voor jou
Ook wordt er in dit topic hardware mishandeld. Wees gewaarschuwd!
Teardown
Al lang vroeg ik mij af hoe die dingen precies gebouwd waren, en hoe de koeling in elkaar zit. dit was mijn kans, ook al mislukt het project, het was nu al een succes.Uiteraard ben ik gelijk begonnen met het uit elkaar halen van het apparaat zonder er een seconde aan te denken om foto's te maken. Dus hier onder wat post-teardown glamour shots.
![]() | ![]() | ![]() |
Monitor
Een AiO zou geen AiO zijn zonder scherm. Natuurlijk hebben de engineers van Apple er voor gekozen om het 27" paneel direct op het moederbord aan te sluiten.Onze techvrienden uit China hebben hier allang wat moois op verzonnen, dus na wat zoekwerk heb ik dit product besteld.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHrYFL9sLLSIwoxKUzeRMatk.jpg?f=user_large)
Volgens onderstaand filmpje is het prikken en gaan, dus ik ben benieuwd.
(WiP) Specs
Het leukste voor het laatst. Ik heb 5 uur lang zitten puzzelen, en als ik de juiste hardware vind, dan denk ik weg te kunnen komen met een zeer respectabel systeem.Deze speclist kan veel beter, maar ik heb een beperkt budget, en ik ben er vrij zeker van dat ik e.e.a. moet gaan zagen en desolderen. Eventuele donaties zijn altijd welkom, maar anders hou ik het bij:
Nog te bepalen budget AM4 mini-itx bord met PCI-e aansluiting
Ryzen 5 5600G
Inter-tech AM4 blower cooler (geadverteerde TDP is 95W) Ik hoop dat hij met de airflow in deze kist genoeg wegkoelt
Of de originele Apple GPU of CPU koeler, dit hangt sterk af van het moederbord
Palit GeForce RTX 4060 StormX
32 of 64GB RAM Snelheid is minder belangrijk dan afmetingen, ik houd mij aanbevolen voor een onontdekte (non-ECC) set die qua fysieke afmetingen minder hoog is dan de gangbare budget DIMMs
Inter-Tech FA-250 voeding waarvan ik waarschijnlijk meteen de garantiezegel verbreek om deze pas te maken in de beperkte ruimte, en zodat ik de originele stroomaansluiting van de Mac kan hergebruiken.
Waarom een 5600G?
Nou, 1: Ze kosten minder dan de X, en 2: dan kan ik er nog voor kiezen om zonder GPU verder te gaan, indien de koeling niet toereikend is.
Verder nog wat klein spul, zoals riser stekkers, en om de cardreader, ethernetaansluiting, USB, webcam, speakers en mogelijk de DVD speler werkend te maken.
Tot slot
Layout, ruimte en airflow bespreek ik in een volgende post!Ik krijg het niet voor elkaar om de headers netjes te spacen, als iemand tips heeft dan hoor ik ze graag!
Ik bouw rare dingen.