Nieuwbouwproject - prijs keuken en badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdsinrow
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14-10-2023
Hoi allemaal,

Mijn man en ik gaan instappen in een nieuwbouwproject. Er worden tien gezinswoningen gebouwd.

We hebben het lastenboek ontvangen, hierin staan ook de budgetten vermeld voor keuken, badkamer en twee gastentoiletten.

Budget keuken: 8800 EUR inclusief BTW
Budget badkamer en twee gastentoiletten: 4900 EUR inclusief BTW

De badkamer is 8m2, de gastentoiletten zijn 1,71 en 1,54 m2.
De keuken en living zijn aaneengesloten, de ruimte die de keuken inneemt zou ongeveer 3,66 op 2,39 meter zijn.

We weten dat de budgetten vrij laag liggen dus ik probeerde de afgelopen dagen een kostenplaatje te maken van de bijkomende kosten die we zelf nog moeten bijleggen. We willen bijvoorbeeld een keukeneiland. Verder geen dure snufjes zoals een quooker of wijnklimaatkast.

Als ik het zo bekijk (ik ken er niets van) zouden een nieuwe keuken rond de 15.000 EUR liggen, een nieuwe badkamer rond de 7500 en een gastentoilet rond de 1000 EUR.

Heeft iemand enig idee of dit zou kunnen kloppen? We worden binnenkort uitgenodigd door de partners om de alles te kiezen en ik zou graag een beetje voorbereid zijn. Zijn er ook zaken waar we zeker rekening mee moeten houden?

[ Voor 0% gewijzigd door birdsinrow op 24-08-2023 18:33 . Reden: Typfout ]

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 11:26
De badkamer lijkt me wat aan de lage kant. Keuken moet wel mogelijk zijn voor die prijs en jouw wensen. Het hangt er ook vanaf wat de bouwer al doet. Als je de complete vloer nog moet storten wordt het een ander verhaal. Bij projectbouw wordt vaak de hoofdprijs gerekend voor meerwerkopties zoals mooiere meubels, kranen, tegels, etc.

Maar is het kookeiland volledig vrijstaand? In dat geval is de ruimte wel krap. Verkijk je niet op de loonruimte die je nodig hebt.

[ Voor 32% gewijzigd door Rubenus op 24-08-2023 18:40 ]

• birdsinrow
Je bedoelt de prijs die ik ingecalculeerd heb voor de badkamer?

Op het grondplan staat er een kookeiland dat met een zijde tegen de muur aan staat, dus niet volledig afgezonderd in de ruimte. We hebben geen kinderen dus we hoeven niet per se een gigantische keuken, ook geen eetbar, er is tussen de keuken en woonkamer nog plaats om onze keukentafel te zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@birdsinrow Wat handige topics om door te nemen.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Bij nieuwbouw heb je vaak een standaard badkamer + keuken, echter tegen meerprijs kan je het natuurlijk zo luxe mogelijk maken als je wilt. Nadeel is wel vaak je eigenlijk vast zit aan een bepaalde leverancier/partner.

Afhankelijk van de afmetingen, merk van de keuken apparatuur etc is 15K voor een keuken met eiland niet heel veel, zou al snel aan de 20-25 denken.

Badkamer zit je als je mooie tegels e.d. wilt ook al snel tussen de 10 en 15K.

[ Voor 5% gewijzigd door Greatsword op 24-08-2023 18:46 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• birdsinrow
Greatsword schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:44:
@birdsinrow Wat handige topics om door te nemen.

Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3
Het Grote Keuken topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 3
Het Badkamer topic: verkopers, kwaliteit, prijs - Deel 1

Bij nieuwbouw heb je vaak een standaard badkamer + keuken, echter tegen meerprijs kan je het natuurlijk zo luxe mogelijk maken als je wilt.

Afhankelijk van de afmetingen, merk van de keuken apparatuur etc is 15K voor een keuken met eiland niet heel veel, zou al snel aan de 20-25 denken.

Badkamer zit je als je mooi tegels e.d. wilt ook al snel tussen de 10 en 15K.
Misschien nog belangrijk om mee te geven: het plaatsen van vloertegels/wandtegels en dergelijke zit niet in de prijs, hiervoor wordt nog een ander budget voorzien. De kostprijs waar ik het over heb gaat enkel over de keuken zelf (dus kasten, aanrecht en toestellen). Ik weet niet of dit iets uitmaakt?

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

birdsinrow schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:46:
[...]

Misschien nog belangrijk om mee te geven: het plaatsen van vloertegels/wandtegels en dergelijke zit niet in de prijs, hiervoor wordt nog een ander budget voorzien. De kostprijs waar ik het over heb gaat enkel over de keuken zelf (dus kasten, aanrecht en toestellen). Ik weet niet of dit iets uitmaakt?
Alleen in de badkamer worden waarschijnlijk tegels gelegd i.v.m. waterdichtheid en garantie. De rest van de woning moet je uiteraard zelf een vloer in leggen.

Ik heb meerdere nieuwbouwwoningen (gekocht) maar daarbij waren de badkamer offertes altijd een totaalprijs.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• birdsinrow
Greatsword schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Alleen in de badkamer worden waarschijnlijk tegels gelegd i.v.m. waterdichtheid en garantie. De rest van de woning moet je uiteraard zelf een vloer in leggen.

Ik heb meerdere nieuwbouwwoningen (gekocht) maar daarbij waren de badkamer offertes altijd een totaalprijs.
In het lastenboek worden voor elke ruimte vloertegels voorzien. Je kan hierin zelf ook nog extra’s kiezen (voor een meerprijs uiteraard).

Alle ruimtes worden volledig afgewerkt, dus ook de badkamer, dit zit allemaal inbegrepen in de prijs en staat ook duidelijk vermeld in het lastenboek. De budgetten voor keuken en badkamer zijn enkel en alleen voor de meubels/toilet/douche/toestellen en installatie hiervan.

Wij wonen in BE ik weet niet of dit in NL anders is? :)

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 28-06 22:12
Dit zijn nu eenmaal van die vragen die moeilijk te beantwoorden zijn omdat iedereen nu eenmaal andere wensen heeft.
Sowieso moet je er van uitgaan dat je de basisbedragen echt wel basis is. Als je een beetje kwaliteit of extra's wil, gaan de prijzen snel omhoog. Sta je regelmatig uitgebreid te koken, dan zal je waarschijnlijk wel wat meer extra's en kwaliteit willen en kan je snel bij 20-25k eindigen. Hetzelfde geldt voor de badkamer, gebruik je deze puur functioneel of mag het wel wat luxe zijn.
Zoals boven mij vermeldt, zit je meestal wel vast aan bepaalde leveranciers bij zo'n projecten, dat weten zij natuurlijk ook... Het zal wel afhangen van het bedrijf maar mijn ouders hebben wat jaren terug met wat getouwtrek het bedrijf zover gekregen om de keuken er uit te laten en hebben deze dan zelf geïnstalleerd naar hun zin (en geld).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Tel maar snel 40k voor een mooie badkamer, twee toiletten en keuken. Daar evt nog je stelpost af van de aannemer voor de keuken en badkamer.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoe reëel 15.000 euro voor een keuken is, is lastig te zeggen zonder te weten wie de project-partner is. Bij de ene keukenboer krijg je daar een heleboel voor, bij de ander helemaal niets. Vanuit de bouwer aangewezen partijen vallen doorgaans niet in de categorie "bij ons ben je het voordeligst uit" :) Wat dat betreft vind ik 15k aan de lage kant, óók als je geen Quooker wil (wat ik overigens niet volg: nieuwbouw = warmtepomp; met een Quooker trek je je beperkte boiler-vat niet leeg voor de afwas).

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdsinrow
Thijsmans schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:45:
Hoe reëel 15.000 euro voor een keuken is, is lastig te zeggen zonder te weten wie de project-partner is. Bij de ene keukenboer krijg je daar een heleboel voor, bij de ander helemaal niets. Vanuit de bouwer aangewezen partijen vallen doorgaans niet in de categorie "bij ons ben je het voordeligst uit" :) Wat dat betreft vind ik 15k aan de lage kant, óók als je geen Quooker wil (wat ik overigens niet volg: nieuwbouw = warmtepomp; met een Quooker trek je je beperkte boiler-vat niet leeg voor de afwas).
Wat bedoel je precies met de Quooker en warmtepomp? Wij zouden gewoon geen Quooker nemen omdat we dat in principe nooit hebben gehad en dit ook niet missen, dat geld kunnen we dan beter aan de keuken zelf spenderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Als jij een warmtepomp hebt met boilervat, dan wil je niet dat je eerst 2 minuten moet wachten totdat dat warme water (vaak van zolder) bij je keuken (beneden) is en uit je kraan komt. Dat kost een hoop energie en is zonde van het water. Je kan beter zorgen dat je een Quooker neemt zodat je dmv de kleine boiler daar direct warm water hebt en er alleen koud water naar je boiler hoeft te stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:59
Recent een keuken laten plaatsen op een vergelijkbaar oppervlak. Voor €13.500 kreeg ik
- tegen de muur een kookgedeelte met links de koel vries / combi en rechts combi-magnetron met er boven en onder kasten
- 4 grote laden onder het kookplaat
- op 1m20 afstand daarvan parallel aan het kookgedeelte een schiereiland van 90 cm x 180
- 2 kastjes en vaatwasser onder het schiereiland. Achterzijde fungeert als bar richting living
- combi magnetron, inductieplaat, afzuigkap, koel/vries combinatie, vaatwasser allemaal whirlpool
- kunststof werkbladen
- redelijk mainstream kastjes (klassiek wit)
- inclusief plaatsing

Zelf vooraf geregeld
- oude keuken gestript
- installateur die alle leidingwerk, afzuigkanaal en Electra heeft voorbereid
- vloer geplaatst
- muur laten stucen
- hotfill keuken boiler (keuken leverancier vroeg daar een exorbitante € 550 voor...)

Ik denk dat je onder de € 10.000 alleen gaat redden als je het zelf gaat plaatsen.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Los van de lengte van de leiding naar de kraan, heb je met een warmtepomp met boilervat een beperkte hoeveelheid warm water. Met een Quooker voorkom je dat je dat schaarse water gebruikt voor de keuken.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdsinrow
Thijsmans schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:26:
Los van de lengte van de leiding naar de kraan, heb je met een warmtepomp met boilervat een beperkte hoeveelheid warm water. Met een Quooker voorkom je dat je dat schaarse water gebruikt voor de keuken.
De warmtepomp staat in de berging naast de keuken dus dat zou geen probleem moeten zijn. Maar goed dat je het zegt, ik ga het zeker nog bevragen bij de aannemer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-06 23:43
Leuk en wel, maar de Quooker verbruikt meer energie met niks doen dan die paar liter water die van 'ver' moet komen. Bij mij zat ie er ook tussen en kan geen noemenswaardig meerverbruik in gas detecteren nu ie al bijna een jaar weg is. Mijn verbruik in de zomermaanden was ervoor en erna hetzelfde, ik heb enkel de kWh's niet meer van de Quooker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Señor Sjon schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:37:
Leuk en wel, maar de Quooker verbruikt meer energie met niks doen dan die paar liter water die van 'ver' moet komen. Bij mij zat ie er ook tussen en kan geen noemenswaardig meerverbruik in gas detecteren nu ie al bijna een jaar weg is. Mijn verbruik in de zomermaanden was ervoor en erna hetzelfde, ik heb enkel de kWh's niet meer van de Quooker.
Dat mag zo zijn, maar zelf vind ik het enorm spijtig als schoon en kostbaar water wegvloeit omdat ik moet wachten op warm water.

Ik heb nu ook een Quooker en zou alleen vanwege verspilling niet anders willen. Energie krijgen we straks van zonnepanelen dus dat 'kost' niks extra.

@ts, voor 9000 euro heb je een prima standaard keuken. Ik was destijds voor een Ikea keuken 1500 kwijt, dat waren alleen de kastjes. Apparatuur en werkbled zat op 6500 euro.

Ga je met een kookeiland werken dan ga je dat niet redden. Ik was voor de nieuwe keuken (kookeiland van bijna 4 meter) 30.000 euro kwijt inclusief apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avdweb.nl
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
*knip*
Dit valt onder spam en dat is niet toegestaan.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 11-12-2023 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Thijsmans schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 22:45:
Nieuwbouw = vaatwasser tegenwoordig. Dus die afwas zal meevallen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:06
Inevitable schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:36:
[...]

Dat mag zo zijn, maar zelf vind ik het enorm spijtig als schoon en kostbaar water wegvloeit omdat ik moet wachten op warm water.

Ik heb nu ook een Quooker en zou alleen vanwege verspilling niet anders willen. Energie krijgen we straks van zonnepanelen dus dat 'kost' niks extra.

@ts, voor 9000 euro heb je een prima standaard keuken. Ik was destijds voor een Ikea keuken 1500 kwijt, dat waren alleen de kastjes. Apparatuur en werkbled zat op 6500 euro.

Ga je met een kookeiland werken dan ga je dat niet redden. Ik was voor de nieuwe keuken (kookeiland van bijna 4 meter) 30.000 euro kwijt inclusief apparatuur.
Om ook maar wat cijfers te geven. Ik was 21500 kwijt inclusief de 700 lijn Siemens apparatuur (2 ovens o.a. en verder een Quooker en een bora) en een eiland van 2,5x1,2m. Merk Rotpunkt. Composiet blad. Inclusief montage. We hebben voor ons gevoel niet echt ergens op bezuinigd.
Pagina: 1