Asbesthoudende brandwerende plaat, wat is verstandig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:55
Sinds deze week ben ik erachter gekomen dat een plaat aan een externe deur asbest bevat. De functie van deze plaat is als brandwerende laag, mocht de CV in de fik vliegen. Nu is dit niet direct een probleem en daar ben ik mij bewust van. Toch ben ik uit interesse aan het verkennen wat voor stappen benodigd zijn om de plaat (en eventueel deur) af te mogen voeren.

Online is veel informatie over asbest te vinden, maar dit gaat in de regel over dakplaten of vloertegels. In mijn situatie gaat het om een plaat van hooguit 2m². De plaat zit vastgespijkerd. Online lees ik dat vastgespijkerde dakplaten niet als particulier afgevoerd mogen worden, maar dit gaat om een platte plaat op een deur.

Heeft iemand ervaring in een dergelijke situatie? Is het in zo'n geval alsnog nodig om een bedrijf in te schakelen?

Betreft de kosten moet ik de overweging nog maken, maar verwacht wel dat een dergelijk bedrijf inhuren al vanaf de €400+ is. Als de kosten te hoog zijn, dan laat ik de plaat zitten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-06 19:56
Kun je om de asbesthoudende plaat heen zagen? Dus zeg maar in het hout van de deur zelf?
Zo ja, dan verspaan je namelijk niet de asbesthoudende plaat, maar alleen het omliggende houten materiaal.

Afhankelijk van je regio kan het zijn dat de milieustraat dit deurdeel in die vorm accepteert.

Bij twijfel kun je beter de deur in zijn geheel trachten in te leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Destralak op 23-08-2023 14:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die deur zal niet moeders mooiste zijn als je die plaat eraf trekt.

Kan je niet gewoon een sloopmelding doen, die hele deur in asbestzakken verpakken en dan naar de stort rijden? Kost je wel een deur, maar goedkoper dan laten inventariseren en verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:55
_JGC_ schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:25:
Die deur zal niet moeders mooiste zijn als je die plaat eraf trekt.

Kan je niet gewoon een sloopmelding doen, die hele deur in asbestzakken verpakken en dan naar de stort rijden? Kost je wel een deur, maar goedkoper dan laten inventariseren en verwijderen.
Ik zou het moeten navragen of de deur in zijn geheel ingeleverd mag worden. Dat zou inderdaad voor iedereen enorm veel moeite schelen. Niet eens aan gedacht dat zoiets ook mogelijk kan :+
Dan kan ik eventueel met mijn buurman kijken of we tegelijkertijd hiermee bezig kunnen. Hij zit namelijk ook te kijken om het asbest te laten afvoeren.

[ Voor 12% gewijzigd door ItMeAedri op 23-08-2023 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1839042

*snip*

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 23-08-2023 14:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:42

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

De controle op wat er precies in de asbestzak zit bij de gemiddelde milieustraat is zachts gezegd matig. "leg maar in die container"

Inpakken, afvoeren, klaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-06 16:15
Zoals hierboven al is gezegd, inpakken en afvoeren. Je kunt hiervoor vaak zakken aanvragen bij de gemeente werf. Kun je bellen hoe ze het het liefst willen ontvangen.

Asbest klinkt allemaal heel spannend, echter als je 1 keer in je leven met zo'n plaat bezig bent is het risico verwaarloosbaar. Was je in het verleden bouwvakker en moest je dagelijks die platen op maat zagen dan liep je flink risico.
Van een keer een dagje zon krijg je ook geen huidkanker, jaar in jaar uit buiten werken zonder bescherming dan ga je risico lopen.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-06 11:00
Gewoon een aanvraag bij je gemeente indienen.
Met de uitslag van de melding bij de hand kan je zakken ophalen bij de milieustraat
Dan voorzichtig loswrikken en afvoeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:48
Let wel op dat je vaak maar een x aantal m2 mag afvoeren en je die 'vergunning' maar 1 x mag aanvragen. Bij ons mag je als particulier 10m2 afvoeren dacht ik. Maar als je een vergunning voor 1m2 indient verlies je de overige 9m2.

Voor de rest kwestie van deur en al in plastic wikkelen en netjes rondom dichtplakken. En dumpen maar bij de stort. Zorg wel dat je met 2 man bent bij ons was bij het woord asbest direct 5 meter afstand xD. Gelukkig had ik een handzaam pakket :).

[ Voor 6% gewijzigd door Jan-man op 23-08-2023 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:55
Praten we hier over Nederland of België? Heb je een foto van de plaat? Als je praat over een brandwerende plaat, dan heb je waarschijnlijk te maken met een niet-hechtgebonden plaat asbest, deze mag je niet zelf verwijderen volgens de Nederlandse asbest regelgeving. Is het een grijze dunne plaat? Dan is het waarschijnlijk hecht-gebonden, deze zou je wel zelf mogen verwijderen mits je hem met deur en al weghaalt, inpakt en aanbied bij de milieustraat, let even op hoe je dit moet melden bij je gemeente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-06 18:58

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

ItMeAedri schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:18:
Heeft iemand ervaring in een dergelijke situatie?
Ja, waaronder ikzelf. Gespijkerde plaat aan binnenzijde deur van CV ruimte gehad, na melding bij gemeente voor toestemming (foto's, beschrijving) verpakking gehaald bij inleverpunt met plakband & stickers.
Daarmee de hele deur ingepakt en ingeleverd, klaar. Geen verdere kosten gehad.

Punt was dat ik beslist niet de plaat mocht losmaken van de deur: de keus was tussen hele deur inleveren of een bedrijf inschakelen die het voor mij wilde doen (tegen betaling).

Zie ook recent topic Heb ik asbest in huis? voor soortgelijke zaken en dezelfde adviezen.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05
deWit schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 14:33:
De controle op wat er precies in de asbestzak zit bij de gemiddelde milieustraat is zachts gezegd matig. "leg maar in die container"

Inpakken, afvoeren, klaar.
Het zal misschien per stad verschillen maar hier in mijn woonplaats werkt het in de praktijk inderdaad zo. Bij ons moet je je meestal wel identificeren maar zodra ze de asbest sticker op de zak zien mag je daarna naar de betreffende container. Die zakken kun je dus overigens ook gewoon bij de Gamma halen.

Terwijl het volgens de website van de gemeente allemaal heel officieel moet met een vergunning.

[ Voor 17% gewijzigd door D-e-n op 23-08-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:00
Kun je die hele deur niet gewoon inpakken en afvoeren als asbest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatchampion
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:07
Op de deur van de CV kamer zat bij ons ook een asbestplaat. Dubbel ingepakt met speciale folie en zo'n asbest tape erop en afgevoerd naar milieustraat omdat het perse zo moest.

Meest wrange was dat er ook gewoon andere asbestplaten in de container zaten die gewoon niet of slecht verpakt waren. Je moet het soms maar treffen wie er bij de ingang staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20:40
Hier hadden we asbest pijpen uit een schoorsteen.
Kwamen we bij toeval tegen bij het slopen.

Ter plekke meteen ingepakt in bouwplastic.
En er van beide zijden een vuilniszak omheen getrokken.
Stukje tape eromheen.

En we konden het gewoon inleveren bij de milieustraat.
Niks genoteerd, en geen opmerkingen gehad.
Gewoon leg maar in die container.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gemeentes hebben vooral belang bij goede veilige inlevering. Zolang het heel is, is asbest geen probleem het is gebonden. Vandaar ook de hele deur inleveren. Ze doen niet moeilijk want als het ergens gedumpt wordt zijn de kosten gigantisch vandaar. Netjes verpakken dubbel plastic en men is vaak al helemaal blij.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:10
@Frogmen Gevaarlijke aanname. De gemeente mag er dan belang bij hebben, maar de commerciële partij die de afvalverwerking doet zal zich vooral aan de minimale regeltjes willen houden om zelf zoveel mogelijk geld te verdienen aan de gemeente.
Waar ik woon gaat het zeker niet worden ingenomen gezien hoe moeilijk ze al deden over het hebben van een asbestzak die niet door hun was aangeleverd. Zonder sloopmelding wordt het hier bijv. ook niet ingenomen. Dat degene die daar dan wordt weggestuurd dan vervolgens een tweede milieudelict overtreed door het ergens te dumpen is niet hun probleem, zeg maar ;)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Caelorum schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:35:
Waar ik woon gaat het zeker niet worden ingenomen gezien hoe moeilijk ze al deden over het hebben van een asbestzak die niet door hun was aangeleverd. Zonder sloopmelding wordt het hier bijv. ook niet ingenomen.
In zo'n geval kun je beter kijken of er iemand in een nieuwe(re) woning in een andere (makkelijkere) gemeente het 'voor jou' kan inleveren.

Want hoe kan een deur, die je gewoon uit de scharnieren kan halen nu een probleem worden als die ingepakt wordt. Dan zou nu de CV-monteur de deur ook al niet meer mogen opendoen bijvoorbeeld.

Soms is de ambtelijke molen omzeilen met het goede eindresultaat helemaal geen slecht plan ;)

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
greatchampion schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 23:23:
Meest wrange was dat er ook gewoon andere asbestplaten in de container zaten die gewoon niet of slecht verpakt waren. Je moet het soms maar treffen wie er bij de ingang staat.
Je had moeten vragen wat er verder met dat asbest gebeurt.
Diegenen die mijn asbest (schuur)dak verwijderd hebben waren lichtelijk gedesillusioneerd over het verschil in maatregelen die zij moesten treffen en wat er dan verder met het afval gebeurde (als in groot gat in de grond, platen er letterlijk ingegooid, aangestampt met een shovel, meer platen, weet aanstampen, tot het gat helemaal vol zat en zand erover.)
https://www.bnnvara.nl/ze...-op-een-recycling-fabriek
Pagina: 1