Heb ik asbest in huis?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-04 17:32
Ik heb in mijn huis een inpandige schuur en een bijkeuken met een deur naar buiten. Beide deuren zijn van het type 'Assura 800 met krurkvulling, brandwerend bekleed".
Die brandwerende plaat, daarvan heb ik geen idee wat voor materiaal het is. De deur naar buiten van de bijkeuken heeft achter een door de vorige bewoner provisorisch gebouwde 'isolatiewandje' van piepschuim gestaan en is nu helemaal beschimmeld. We gaan een nieuwe, fatsoenlijk voorzetwand laten plaatsen en dus wil ik het liefst die beschimmelde plaat eraf halen. Maar wat als het asbest is? Het huis is uit 1992, dus technisch gezien zou dat nog kunnen. Iemand die aan de hand van bijgevoegde foto's (andere deur, zelfde plaat) weet of dit asbest is? Het is in elk geval keihard spul, bijna steenachtig als je er tegenaan tikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulu8TVwYbULSRHAvkpTZx_RhYzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j0dKcd5PtJ36EyJDql7haE6c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vj_9jjmB2WqPGByVqzjgh5hwr_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VZmRlDfHt20HNFZnoDnBXiuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI2b1UQDVGm_bleg2PAHV1e9PmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4m54UNQOcMDLj4npoDm3rB0n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lCT3BNyin5JABwgfCdVgD17TIE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mo1eiW68XJZRC8Zgw0jgLjYt.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-04 21:26
Het lijkt mij een vermiculietplaat, maar ik ben geen expert...

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-04 18:22

Croga

The Unreasonable Man

De kans is inderdaad groot dat dit asbest is.

Maar in dit geval geen groot probleem. Als het zonder breken er af te halen is (en gezien de schroeven verwacht ik dat) mag je dit gewoon zelf doen. Even bij je gemeente navragen hoe dat het beste te doen en dan is het zo gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-04 12:46
Asbest heeft vaak een brandwerende functie. Dus ja het zou best kunnen. Beste informeren bij je gemeente wat het beste is om te doen.

Dan kan je ook navragen of je het zelf mag verwijderen. ( aangezien je het eruit kan schroeven )

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06:33
Is het geen Fermacell?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruben279
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 09:08
Asbest is sinds 1993 verboden om te gebruiken, dus qua bouwjaar zou het sowieso wel kunnen.
Het heeft ook een prima brandwerende functie, dus dat is ook niet gek dat ze zoiets gebruikten als brandwerend middel.

Als je bijv. dit ziet zou je zeggen dat die deur van jou er wel wat van weg heeft....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILbXYQ5rEidjNQhSPN8SAZ9veg8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SfHa9gFk1uOSN809XaFSbK5l.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-04 22:15
Als je het zeker wilt weten zal je het materiaal moeten laten testen.
Kost je +- 40 euro, even zoeken met google en je vindt zo een aanbieder van deze tests.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:37
Niet moeilijk doen, stofmaskertje op, handschoenen aan en die plaat er af schroeven. In plastic wikkelen en naar het aanbiedstation brengen en in de asbestcontainer deponeren. Kost je niks.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Croga schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:27:
De kans is inderdaad groot dat dit asbest is.

Maar in dit geval geen groot probleem. Als het zonder breken er af te halen is (en gezien de schroeven verwacht ik dat) mag je dit gewoon zelf doen. Even bij je gemeente navragen hoe dat het beste te doen en dan is het zo gebeurt.
Demonteren mag dan al niet
U mag een asbestplaat alleen in zijn geheel verwijderen. Het is niet de bedoeling dat u van een groot dak eerst 35 m2 zelf verwijderd en de rest door een gecertificeerd bedrijf laat doen. U mag asbestplaten niet breken of zagen omdat dit vezelemissie veroorzaakt.
https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/

Best kans dat de schroeven er niet makkelijk uit gaan en je vezeltransmissie veroorzaakt. Het beste is de deur in zijn geheel in folie pakken en afvoeren.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jorizzz
Aan de eerste reacties te zien is het onduidelijk/niet op te maken uit de foto's, maar is het risico aanzienlijk dat het inderdaad om asbest gaat. Volgens de gemeente kan ik dat zelf demonteren en afvoeren bij het afvalperron, mits het geschroefd is en niet met spijkers, nieten of lijm is gemonteerd. Dat ga ik dan maar gewoon voor de zekerheid zo doen. Ik zie dat er speciale plastic folie voor te krijgen is. Gewoon maar het zekere voor het onzekere nemen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik vind het eerlijk gezegd er niet als een asbest plaat uit zien, eerder een gipsvezelplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
gewoon even een testje doen. en dan pas inleveren als het daadwerkelijk asbest is.

[ Voor 14% gewijzigd door twain4me op 22-04-2023 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

frennek schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:56:
Ik vind het eerlijk gezegd er niet als een asbest plaat uit zien, eerder een gipsvezelplaat.
ik eigenlijk ook niet. maargoed van een foto kan je dat gewoon niet beoordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:36
twain4me schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 16:59:
gewoon even een testje doen. en dan pas inleveren als asbest.
Zeer waarschijnlijk accepteren ze het alleen als asbest. Ik heb al verschillende keren betonplaten gehad waar een jaartal van na 2000 op stond (en wat 100% geen asbest was), maar alsnog alleen werd ingenomen als het ingepakt was en in de asbestbak ging.

Ik zou dan ook gewoon een goed stofmasker opdoen, demonteren, inpakken en inleveren.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

redwing schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 17:05:
[...]

Zeer waarschijnlijk accepteren ze het alleen als asbest. Ik heb al verschillende keren betonplaten gehad waar een jaartal van na 2000 op stond (en wat 100% geen asbest was), maar alsnog alleen werd ingenomen als het ingepakt was en in de asbestbak ging.

Ik zou dan ook gewoon een goed stofmasker opdoen, demonteren, inpakken en inleveren.
niet zoals het zou moeten, het is ook overal wat, Bij mijn milleustraat gaat het met asbest vrije golfplaten wel goed maar snappen ze niet dat hout met carboleum niet bij het B hout behoord :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:50

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Jorizzz schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:58:
Volgens de gemeente kan ik dat zelf demonteren en afvoeren bij het afvalperron, mits het geschroefd is en niet met spijkers, nieten of lijm is gemonteerd. Dat ga ik dan maar gewoon voor de zekerheid zo doen. Ik zie dat er speciale plastic folie voor te krijgen is. Gewoon maar het zekere voor het onzekere nemen...
Een jaar geleden hetzelfde gehad, maar dan gespijkerd op de deur, niet geschroefd. Ik kreeg een pakket mee met plastic zakken, stickers en plakband van het afvalstation (Apeldoorn) en heb simpel de hele deur ingepakt en ingeleverd.
Moest wel sloopmelding doen en van te voren mailen wanneer het werd gebracht, dat dan weer wel.
Wilden toch al nieuwe deuren.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Yaksa schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:45:
Niet moeilijk doen, stofmaskertje op, handschoenen aan en die plaat er af schroeven. In plastic wikkelen en naar het aanbiedstation brengen en in de asbestcontainer deponeren. Kost je niks.
Eerst maar eens navragen bij je afvalverwerker. Hier moet het namelijk in speciale asbestzakken en mag gewoon plastic niet. Asbestzakken moeten ook tilhaken hebben voor de machines zodat ze het in de container kunnen tillen.
Nog even los van dat je het eerst moet melden in het omgevingsloket en je zonder een melding het spul niet eens kan inleveren in veel gemeentes. Dit uiteraard allemaal om te zorgen dat mensen niet meer dan de maximale 35 m2 aan asbesthoudend materiaal verwijderen uit een woning (alles meer dan dat moet door een gecertificeerd bedrijf gedaan worden) en om te voorkomen dat mensen eerst even een stukje in de garage doen en dan een deel laten zitten en dan een jaar of 3 later iemand anders nog wat moet weghalen daar (2x melding doen van hetzelfde is problematisch). En om te zorgen dat mensen niet vastgelijmde, vastgeniet materiaal gaan proberen weg te halen enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pascal19722
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:32
DVX73 schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:40:
Als je het zeker wilt weten zal je het materiaal moeten laten testen.
Kost je +- 40 euro, even zoeken met google en je vindt zo een aanbieder van deze tests.
Waarom wil dat zeker weten? Behandel het als asbest/eterniet, en als het geschroefd is mag jet het met de juiste voorzorgsmaatregelen gratis aanbieden bij het gemeentedepot. Was het geen asbest, prima, was het wel asbest nog beter, kosten 0 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 11:38
Pascal19722 schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:36:
[...]

Waarom wil dat zeker weten? Behandel het als asbest/eterniet, en als het geschroefd is mag jet het met de juiste voorzorgsmaatregelen gratis aanbieden bij het gemeentedepot. Was het geen asbest, prima, was het wel asbest nog beter, kosten 0 euro
Sommige mensen vinden het een fijn idee om zeker te weten dat ze geen asbest in huis hebben gehad.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Jorizzz Je moet een asbest platenzak kopen, en de plaat in zijn geheel demonteren en verpakken. voor de zekerheid zou ik het met plantenspuit natmaken, om zo zvm stof te beperken. En draag zelf bescherming

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-04 14:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

tweakduke schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:46:
[...]

[...]
Demonteren mag juist wel. zolang je het maar in zijn geheel kan demonteren

"U mag een asbestplaat alleen in zijn geheel verwijderen."
"De asbestplaten moeten met schroeven vastzitten aan de draagconstructie."

Dat lijkt adhv de foto's prima te kunnen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46
Volgens mij is dit geen asbest. In de jaren 90 werd alle deuren in studentenhuizen ervan voorzien, dit is een type brandwerend materiaal wat geen asbest is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 23:26

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
heuveltje schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:43:
[...]

Dat lijkt zo, maar de verroeste koppen op de schroeven geven alles behalve garantie dat dat lukt. Daarnaast zou ik persoonlijk er niet eens aan beginnen. Dan zit je nog met schroefgaten en kleurverschil op de deur.

Daarom adviseerde ik om de deur in zijn geheel af te voeren als het om asbest gaat. Tenslotte is het een advies, de TS mag helemaal zelf bepalen wat die er uiteindelijk mee gaat doen :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Vandaag even de timmerman die de voorzetwand gaat plaatsen laten kijken. Hij gaf aan geen 100% zekerheid te kunnen geven, maar dacht zelf dat het fermacell is.

Wel vervelend is dat de schroeven volledig verroest zijn en je die niet zomaar verwijdert zonder de plaat te beschadigen. Hij gaf aan dat hij daarom het beste gewoon de voorzetwand eroverheen kan plaatsen. Dat kon sowieso, want de schimmel is (in tegenstelling tot wat ik had ingeschat) niet dusdanig dat het in de afgebouwde situatie tot problemen gaat leiden.

Ik ga denk ik gewoon op zijn advies af. Als die plaat er niet af hoeft en achter een wandje verdwijnt, waarom zou ik dan moeilijk gaan doen? Misschien dat ik die andere plaat nog een keer laat testen voor de zekerheid en mijn gemoedsrust...

[ Voor 14% gewijzigd door Jorizzz op 23-04-2023 17:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:37
Als er al asbest in die plaat zit dan hebben we hier over hechtgebonden asbest. Zolang je daar niet in boort of zaagt hoef je je geen zorgen te maken, het eventueel aanwezige asbest zal nooit vrijkomen. Dus lekker laten zitten mag ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 11:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

1992 kan asbest bevatten (Promabest =asbest).
Maar het kan ook Promatect of Fermacell zijn (beiden asbestvrij).

Er zou ergens een stempel op moeten staan met wat het productnaam is.

Op de bouwtekeningen van je huis van de gemeente kan staan wat het materiaal is tenzij iemand later de deur vervangen heeft.
Als je deur brandwerend is, dan bestaat de plafond van je berging/garage misschien ook uit brandwerende platen.

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Laatst online: 23-04 18:42
Akelig wat voor een adviezen hier worden gegeven….. mocht dit een asbestplaat zijn dan is het voor een brandwerende functie gebruikt, dit betekend dat het een niet-hechtgebonden plaat is, wat inhoud dat het minimaal 30% asbest bevat (vaak ook nog amosiet) maar vaak zijn dit soort platen meer dan 60% asbest. De personen die aangeven dat je een geschroefde asbest plaat mag demonteren en afvoeren, dit klopt deels, maar dan gaat het om een hechtgebonden plaat, zoals de golfplaat op je schuur. Absoluut niet dit soort platen!

Terug naar de vraag, dit is hoogstwaarschijnlijk iets van fermacell of promotect, aangezien niet-hechtgebonden asbest al sinds 1984 verboden is, tenzij de vorige bewoner nog zo’n plaat had staan van vroeger en die er tegenop heeft gezet, maar dit verwacht ik hier niet.

Dit is overigens uitgaande dat het in Nederland is.

[ Voor 3% gewijzigd door daniel14 op 23-04-2023 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
heuveltje schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:43:
[...]

In geheel verwijderen is in de asbest wereld een andere manier dan demonteren. Demonteren zou betekenen dat je de plaat losschroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
Yaksa schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:02:
Als er al asbest in die plaat zit dan hebben we hier over hechtgebonden asbest. Zolang je daar niet in boort of zaagt hoef je je geen zorgen te maken, het eventueel aanwezige asbest zal nooit vrijkomen. Dus lekker laten zitten mag ook.
Nee het gaat dan om een niet-hechtgebonden plaat, want de functie is hier brandwerend, als het een hechtgebonden plaat is springt die kapot bij brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
MedionAkoya schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:19:
1992 kan asbest bevatten (Promabest =asbest).
Maar het kan ook Promatect of Fermacell zijn (beiden asbestvrij).

Er zou ergens een stempel op moeten staan met wat het productnaam is.

Op de bouwtekeningen van je huis van de gemeente kan staan wat het materiaal is tenzij iemand later de deur vervangen heeft.
Als je deur brandwerend is, dan bestaat de plafond van je berging/garage misschien ook uit brandwerende platen.
Op de tekeningen/informatie van de bouw staat alleen 'brandwerend bekleed', dat was een beetje het probleem dus. Leverancier van de deuren (Timmerfabriek Ter Huurne) is inmiddels failliet, dus die kan ik het ook niet navragen. Het gaat echter alleen om de platen voor de deur. Plafonds zijn niet met deze platen bedekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
daniel14 schreef op zondag 23 april 2023 @ 20:56:
Akelig wat voor een adviezen hier worden gegeven….. mocht dit een asbestplaat zijn dan is het voor een brandwerende functie gebruikt, dit betekend dat het een niet-hechtgebonden plaat is, wat inhoud dat het minimaal 30% asbest bevat (vaak ook nog amosiet) maar vaak zijn dit soort platen meer dan 60% asbest. De personen die aangeven dat je een geschroefde asbest plaat mag demonteren en afvoeren, dit klopt deels, maar dan gaat het om een hechtgebonden plaat, zoals de golfplaat op je schuur. Absoluut niet dit soort platen!

Terug naar de vraag, dit is hoogstwaarschijnlijk iets van fermacell of promotect, aangezien niet-hechtgebonden asbest al sinds 1984 verboden is, tenzij de vorige bewoner nog zo’n plaat had staan van vroeger en die er tegenop heeft gezet, maar dit verwacht ik hier niet.

Dit is overigens uitgaande dat het in Nederland is.
Het is in Nederland inderdaad. Als ik even zoek op het verschil tussen hechtgebonden en niet-hechtgebonden (losgebonden), van het Kenniscentrum InfoMil:
Er is een belangrijk verschil in de verschillende asbesttoepassingen. Deze kunnen hechtgebonden of losgebonden zijn.

‘Hechtgebonden’ noemen we de asbestmaterialen waarin de vezels stevig in een dragermateriaal verankerd zitten. Als het materiaal in goede staat verkeert, en niet wordt bewerkt of gesloopt, komen er nauwelijks vezels vrij. Een goed voorbeeld van hechtgebonden asbest vormen asbestcement golfplaten en vlakke platen die in goede staat verkeren.

‘Losgebonden’ zijn de asbesthoudende materialen waarin de vezels niet of nauwelijks aan een dragermateriaal zijn gebonden, zoals spuitasbest, niet-hechtgebonden brandwerend board en zwaar verweerd asbestcement. De vezels kunnen dan gemakkelijk vrijkomen.
En ik combineer dat met jouw opmerking dat niet-hechtgebonden asbest al sinds 1984 verboden is, dan neig ik er steeds meer naar dat mijn deurplaat geen asbest bevat. Het is namelijk een harde, vlakke plaat, niet vezelig. Ook weet ik zeker dat de plaat niet later is aangebracht omdat alle buren in het blok zo'n zelfde plaat hebben hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:36
Jorizzz schreef op maandag 24 april 2023 @ 08:40:
[...]

En ik combineer dat met jouw opmerking dat niet-hechtgebonden asbest al sinds 1984 verboden is, dan neig ik er steeds meer naar dat mijn deurplaat geen asbest bevat. Het is namelijk een harde, vlakke plaat, niet vezelig. Ook weet ik zeker dat de plaat niet later is aangebracht omdat alle buren in het blok zo'n zelfde plaat hebben hangen.
De grote vraag is alleen wat de afvalverwerker er van vindt. Gezien het jaartal en hoe het er uit ziet is de kans niet zo groot dat het asbest is, maar het is wel mogelijk. Het grote probleem is dus die bevestiging te krijgen en het afvoeren. Die bevestiging kun je alleen krijgen door het te laten testen, en voor het afvoeren zul je met de afvalverwerker contact op moeten nemen om te kijken wat ze accepteren. Zoals eerder gemeld weet ik dat de milieustraat hier alles wat maar op asbest lijkt al behandeld als asbest, ongeacht een test of ander bewijs dat aangeeft dat het geen asbest is. Andere milieustraten hebben andere regels.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-04 11:29

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Als je zeker wil weten was het is. asbest laten testen. Dit kan door een asbest testkit te bestellen (rond 40 euro) of een asbestinventarisatiebedrijf laten langskomen (tussen 300 en 400 euro) (AUB geen sloopbedrijf. Want inventarisatie en sloop/verwijdering moeten door twee aparte bedrijven gedaan worden).

Wat je ook kan doen, want ik lees dat andere bewoners ook zo'n deur hebben hebben.
Hebben jullie een VvE? VvE heeft vaak wel een asbestinventarisatierapport.

[ Voor 16% gewijzigd door MedionAkoya op 24-04-2023 10:38 ]

Trein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:46
Toen ik mijn huis kocht werd er aangegeven waar er asbest in zit dus vraag ik me af of dit niet bekend is geweest bij de vorige bewoners. want als het bekend is dat het asbest is moet het gemeld worden volgens mij.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daniel14
lordgandalf schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:15:
Toen ik mijn huis kocht werd er aangegeven waar er asbest in zit dus vraag ik me af of dit niet bekend is geweest bij de vorige bewoners. want als het bekend is dat het asbest is moet het gemeld worden volgens mij.
Zolang je geen analyse hebt van het materiaal, weet je ook niet of het asbest is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:46
daniel14 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:27:
[...]

Zolang je geen analyse hebt van het materiaal, weet je ook niet of het asbest is,
Nee dat klopt maar was benieuwd of de vorige bewoners er wat van wisten ? want als die wisten dat het asbest is/was dan moeten ze dat aangeven.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23-04 16:40
Jorizzz schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:08:
Vandaag even de timmerman die de voorzetwand gaat plaatsen laten kijken. Hij gaf aan geen 100% zekerheid te kunnen geven, maar dacht zelf dat het fermacell is.

Wel vervelend is dat de schroeven volledig verroest zijn en je die niet zomaar verwijdert zonder de plaat te beschadigen. Hij gaf aan dat hij daarom het beste gewoon de voorzetwand eroverheen kan plaatsen. Dat kon sowieso, want de schimmel is (in tegenstelling tot wat ik had ingeschat) niet dusdanig dat het in de afgebouwde situatie tot problemen gaat leiden.

Ik ga denk ik gewoon op zijn advies af. Als die plaat er niet af hoeft en achter een wandje verdwijnt, waarom zou ik dan moeilijk gaan doen? Misschien dat ik die andere plaat nog een keer laat testen voor de zekerheid en mijn gemoedsrust...
Ik snap het niet zo goed, ga je een voorzetwand over de deur plaatsen? Als dat klopt (en je de deur dus niet gaat gebruiken) dan kan je toch net zo goed de hele deur eruit tillen en afvoeren alsof het asbest is en dat gat dan gewoon netjes dichten? Als je de deur wel wilt behouden dan is het misschien een idee om voor een nieuwe te kijken die wel goed geïsoleerd is?

Hoe dan ook zou ik zelf niet lekker kunnen slapen met het idee dat er misschien asbest in huis is, ongeacht of het weg gewerkt is of niet.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
tweakduke schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 15:46:
[...]

[...]

https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/

Best kans dat de schroeven er niet makkelijk uit gaan en je vezeltransmissie veroorzaakt. Het beste is de deur in zijn geheel in folie pakken en afvoeren.
Dat is allemaal niet zo relevant als je het zelf doet. De ambtenaar op de stort wil alleen een dubbel inpakte plaat zien. En jij ben van de rommel af.

Die strakke regeltjes zijn voor de professionals die er dagelijks mee te maken hebben.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warhamstr
  • Laatst online: 26-12-2023
daniel14 schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:27:
[...]

Dan is het asbest verdacht, en dat moet je op dezelfde manier behandelen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
warhamstr schreef op maandag 24 april 2023 @ 11:41:
[...]

Dat is allemaal niet zo relevant als je het zelf doet. De ambtenaar op de stort wil alleen een dubbel inpakte plaat zien. En jij ben van de rommel af.

Die strakke regeltjes zijn voor de professionals die er dagelijks mee te maken hebben.
Dat ligt heel erg aan de afvalverwerker. Hier sturen ze je meteen weg als je niet een sloopmelding kan overhandigen. Die melding heb je sowieso al nodig om een afspraak te maken om asbest in te leveren.

Daarnaast moet je die sloopmelding sowieso doen als het om asbest gaat ongeacht de hoeveelheid. Er wordt namelijk landelijk gevolgd waar de asbest weg komt en heen gaat. Nu is het wel zo dat de gemeente dat moet handhaven en sommigen er niet zo veel moeite insteken. Niet tijdig melden (4 weken van tevoren) is overigens ook een overtreding van artikel 1.26 van de woningwet (voor de eigenaar dan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Moet je voor bovenstaande natuurlijk wel weten dat het asbest is, maarja, bij asbestverdacht materiaal moet je dan weer een inventarisatie laten doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Even iets teveel gedoe om op iedereen apart te reageren.

De plaat die ik weg wilde halen zit in mijn bijkeuken. Deze heeft een deur naar de keuken én een deur naar buiten. Sommige buren hebben de deur naar de keuken dichtgemaakt, anderen de deur naar buiten. Maar niemand heeft de deur verwijderd. Het is een blok van acht woningen in een VvE, waar afspraken zijn over het niet zomaar aanpassen van het aanzicht van de woningen, om het één geheel te houden. Zowel de voordeur als de deur van de schuur/bijkeuken bevindt zich in de gedeelde binnenstraat. Vandaar de voorkeur voor een voorzetwand i.p.v. het volledig verwijderen van de deurkozijn en dat dichtmaken.

Ik ga zoals gezegd, uiteindelijk dus de voorzetwand 'gewoon' over de plaat heen zetten. Geen gedoe dus met verwijderen en eventueel afvoeren, vooralsnog. Ik overweeg nog wel om zo'n DHZ testje te doen op de andere deurplaat, gewoon omdat ik dan weet of het asbest is (al lijkt het 99% zeker dat het dat niet is), al is het alleen maar om het te weten en ook mijn buren in te lichten. Ik heb alle papieren van de bouw en daar staat dus niks over asbest, maar alleen maar dat de deur 'brandwerend bekleed' is. Ook de laatst overgebleven buren van het eerste uur weet niet of het asbest is of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 16-04 21:48
Eerst laten testen voor paar tientjes en als er asbest in zit.
demonteer de hele deur en lever het in als asbest, hoef je ook geen risico te lopen bij los schroeven etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hoe maak je dat dicht zonder de deur te verwijderen? Gewoon de muur opvullen tegen de deur aan? :p

Even gekeken, in mijn gemeente valt dit denk ik onder ongebonden (niet in cement) en is het wel een probleem om in te leveren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Marzman schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 10:00:
Hoe maak je dat dicht zonder de deur te verwijderen? Gewoon de muur opvullen tegen de deur aan? :p

Even gekeken, in mijn gemeente valt dit denk ik onder ongebonden (niet in cement) en is het wel een probleem om in te leveren.
Jup. Tempex tegen de deur aan, dan een houten frame in het kozijn en daar stucplaten tegenaan. Dan de hele muur stucen en klaar. De deur zit diep genoeg in de muur om het op die manier op te lossen, aldus de timmerman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Figo112 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 09:28:
Eerst laten testen voor paar tientjes en als er asbest in zit.
demonteer de hele deur en lever het in als asbest, hoef je ook geen risico te lopen bij los schroeven etc.
Nadeel is dan dat ik een nieuwe deur moet kopen. Als dat niet nodig is, dan vind ik het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:25
Jorizzz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:01:
[...]

Nadeel is dan dat ik een nieuwe deur moet kopen. Als dat niet nodig is, dan vind ik het prima.
Je gaat toch
een nieuwe, fatsoenlijk voorzetwand laten plaatsen
Wat wil je dan met een nieuwe deur? :)

Ik zou het nu gewoon goed regelen en weg met die deur. *O*

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
iamerwin schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 14:27:
[...]

Wat wil je dan met een nieuwe deur? :)

Ik zou het nu gewoon goed regelen en weg met die deur. *O*
Een voorzetwand plaatsen is alleen ontzettend veel makkelijker en goedkoper dan de hele deur verwijderen en dichtmaken. Plus, mocht ik er ooit weer een schuur van willen maken, dan is dat een stuk makkelijker geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Laatst online: 16-04 21:48
Jorizzz schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 11:01:
[...]

Hoe duur is een deur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-04 08:55
Indien gewenst kan ik nog wel uitgebreid uitleg geven, maar ik wil jullie op het hart drukken:

Wees voorzichtig met te denken dat je dit als particulier wel even eraf mag schroeven en af mag voeren !
Ik ben het helemaal eens, dat het niet veel meer dan dat voorstelt.

maar ik heb aan den lijve ondervonden dat, toen ik dit aanmeldde bij de gemeente, ik te maken kreeg met Omgevingsdienst Brabant, en die hebben mij zo hard aangepakt, voor een stukje asbest wat ik bij riool
graafwerkzaamheden in de tuin heb gevonden, dat ik er nog boos over wordt als ik eraan denk.

Informeer dus goed voor je begint !
Zolang het aan de deur zit, kan het voor je gezondheid nog het minste kwaad.

Gwindorian's Diablo Profiel

Pagina: 1