[Wasmachine] Stinkt en circulatiepomp maakt brommend geluid

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
Hallo,

ik heb hier een bosch wasmachine van c. 3 jaar oud.
Destijds top of the line, series 8, helaas is het de laatste tijd ondermaats.

Als eerste komt er een brommend geluid van de circulatiepomp.
En mijn was komt stinkend uit de wasmachine.

Filter al meerdere keren schoongemaakt.
Trommel reiniging programma gedraaid.
90graden prorgamma gedraaid.
Zelfs wasmachine cleaner gekocht bij de kruidvat.

Het helpt allemaal eventjes.
Een paar dagen ruikt mijn was oke, maar daarna is het weer raakt.

Aangezien er een brommend geluid komt als de circulatiepomp bezig is (maar niet als de afvoerpomp bezig is), dacht ik dat er iets mis is met de buis van de circulatiepomp naar de trommel.
Het tuitje bij de trommel kwam al wat bruine drab uit toen ik mijn vinger erin deed.

Zo net een trekveer in de circulatiepomp buis gestoken helemaal tot aan de circulatiepomp.
En ja hoor, de trekveer is helemaal onder de bruine dap.
Dus ik gok dat de buis zo vies is van binnen dat de bacterieen die dood gaan na een wasje op 90graden, een paar dagen later lekker weer op aantal zijn.

Waarschijnlijk is dit gebeurd door mijn ontkalker.
In het begin gebruikten we teveel zeep en wasverzachter, waardoor deze zeepresten daar zijn achtergebleven.

Nu de vraag. moet ik mijn wasmachine openmaken en eigenlijk alles een complete schoonmaak beurt geven?
Of is er een wondermiddel waarmee ik de drab in de circulatiepomp buis (en wellicht ergens anders) schoon kan krijgen?
Ik heb al geprobeerd: azijn, vaatwasmiddel, machine cleaner van kruidvat, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 21-08-2023 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Overigens heb ik al Bosch gebeld, die wilt natuurlijk geld zien omdat het officieel buiten de garantieperiode valt.
De dealer zegt dat ik bosch moet bellen en dat zijn geen monteurs in dienst hebben.
Daarnaast denk ik dat zowieso niet onder de garantie valt omdat de oorzaak is dat ik teveel zeep heb gebruikt (door mijn ontkalker).

Nu ben ik zelf gelukkig best handig, dus ik gok dat ik zelf wel de machine kan openmaken en de componenten kan demonteren en reinigen.

Maar daar begin ik liever niet aan natuurlijk als het ook kan met een wonder middeltje erin gooien oid

Ik heb dus laatste deze gebruikt:
https://www.kruidvat.nl/k...achine-reiniger/p/2248226

Maar wellicht is zoiets beter?: https://www.bol.com/nl/nl...5JFA_0_25.27.ProductTitle

[ Voor 24% gewijzigd door genc007 op 21-08-2023 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
Soda erin, kokend water en/of een 90 graden was draaien. Dat zou een goed begin moeten zijn :Y
Wellicht vlak na het gebruik van de circulatiepomp het programma onderbreken zodat het in kan werken om daarna het programma af te ronden.

[ Voor 42% gewijzigd door SniperGuy op 21-08-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
SniperGuy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:04:
Soda erin, kokend water en/of een 90 graden was draaien. Dat zou een goed begin moeten zijn :Y
Alle drie al gedaan!
Meerdere keren al, 1x zelfs met machinereiniger van kruidvat.

Ik lees nu dus dat de machinereiniger van Miele stukken beter is dan die van kruidvat.
Wellicht is dat het proberen waard?

Of kan ik beter gewoon openmaken en alles grondig schoonmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:23
Vaatwasblokjes schijnen ook goed te werken.
De boel schoonmaken lukt alleen door chemicalien, warmte, tijd en veel water :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
SniperGuy schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:07:
Vaatwasblokjes schijnen ook goed te werken.
De boel schoonmaken lukt alleen door chemicalien, warmte, tijd en veel water :Y
vaatwaspoeder ook al gebruikt haha.
Het lijkt allemaal niet te werken helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Wat je ruikt komt hoogswaarschijnlijk door vetluis. Ik heb begrepen dat als dit goed in je wasmachine zit je te laat bent met het verwijderen. Ik kon wassen op 95gr, extra water en van alles erin. Soda, natuur azijn, biotex, vaatwas blokjes..kruidvat meuk...en HG zooi.

Dus van alles geprobeert, tot ik er klaar mee was. Ik was er klaar mee, 1 ding scheelt onze was 15 jaar oud.

Heb nu een nieuwe gekocht en heb gekozen voor een Miele, omdat iig ons model geen kunstof binnenkant had, waar blijkbaar vetluis sneller aan hecht.

Heb deze - Miele wasmachine WWI 860 WCS

Was ruikt weer fijn schoon d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 08:44
Ik heb er jammer genoeg geen oplossing voor, wij hebben nu ook 3 jaar een Bosch middensegment (series 6) maar die heeft al meerdere storingen gehad, gelukkig nog net binnen garantieperiode. Een keer was al zo dat het moederbord vervangen moest worden, dat was anders al 300 euro geweest voor een machine van 600 euro ! En dat dus al binnen anderhalf jaar. Nu maakt de machine weer geluiden, durf Bosch letterlijk niet te bellen nu we buiten garantie zijn. Ben bang dat "merken" kopen (incl Miele) vandaag de dag weinig zegt over de kwaliteit van de spul. Ze varen gewoon op de "bekendheid" van vroeger is mijn mening....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
TIGER79 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:17:
Ik heb er jammer genoeg geen oplossing voor, wij hebben nu ook 3 jaar een Bosch middensegment (series 6) maar die heeft al meerdere storingen gehad, gelukkig nog net binnen garantieperiode. Een keer was al zo dat het moederbord vervangen moest worden, dat was anders al 300 euro geweest voor een machine van 600 euro ! En dat dus al binnen anderhalf jaar. Nu maakt de machine weer geluiden, durf Bosch letterlijk niet te bellen nu we buiten garantie zijn. Ben bang dat "merken" kopen (incl Miele) vandaag de dag weinig zegt over de kwaliteit van de spul. Ze varen gewoon op de "bekendheid" van vroeger is mijn mening....
Ja klopt.
Enkel de Bosch Exclusiv line heeft nog een beetje kwaliteit, en wellicht miele?

Die van mij (hogere segment zelfs) heeft ook al een nieuwe aanvoerbuis moeten krijgen, omdat die kapot was en het water enkel naar binenn druppelde...

Ik ga denk ik even een potje Miele intens clean kopen.
Kost €15, is het proberen waard, anders wordt het helaas de boel openmaken en handmatig met de borstel schoonmaken,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23
Na het wassen gewoon HET DEURTJE OPEN LATEN STAAN ZODAT DE MACHINE KAN OPDROGEN!!!!!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Yaksa schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:20:
Na het wassen gewoon HET DEURTJE OPEN LATEN STAAN ZODAT DE MACHINE KAN OPDROGEN!!!!!
daar ligt het helaas niet aan, wij laten het deurtje altijd open na een wasbeurt.

Het is blijkbaar een bekend kwaaltje bij dit type wasmachines.
Het heeft een extra circulatiepomp waarme het water van boven weer op de kleren wordt gesproeid.
Als je teveel zeep gebruikt kan hier dus resten in ophopen.

Ik heb de voorkant er inmiddels afgehaald, dus ik kom er straks achter hoe vies de buis is haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 23:23
Dan lijkt het mij dat het waspoeder dus niet goed oplost alvorens in dat extra pompje te komen.
Schoonmaken en alleen nog vloeibaar wasmiddel gebruiken.
TIP: Vloeibaar wasmiddel kun je ook (goedkoop) zelf maken trouwens: link

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
genc007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:33:
[...]

Het is blijkbaar een bekend kwaaltje bij dit type wasmachines.
Het heeft een extra circulatiepomp waarme het water van boven weer op de kleren wordt gesproeid.
Als je teveel zeep gebruikt kan hier dus resten in ophopen.
Wij hebben een Series 4 met hetzelfde euvel, denk je dat het probleem eenzelfde oorzaak heeft bij dat model?
Ik volg dit topic sowieso met interesse.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• genc007
RudolfR schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:47:
[...]

Wij hebben een Series 4 met hetzelfde euvel, denk je dat het probleem eenzelfde oorzaak heeft bij dat model?
Ik volg dit topic sowieso met interesse.
Yup, ik heb zonet alles uit elkaar gehaald.

Conclusie:

- Binnenkant van de pomp zelf is redelijk schoon. Af en toe wel filter schoonmaken maar daar lag het probleem niet.
- Afvoer buis lijkt ook schoon, niks gevoeld erin, maar gok dat dat ook verder geen probleem kan geven, aangezien die pomp alleen draait als het water weg wordt gepompt, dus dat water komt verder ook niet bij mijn was terecht.

Dan komen we bij het vieze gedeelte:
- Afvoerbuis van trommel naar de pomp (flexibele zwarte rubberen buis).
Deze zit onderop je trommel vast en is gekoppeld aan de inlaat van de pomp.

Deze was redelijk smerig, kwam blauw plakkerig spul uit. Ik gok zeepresten met stof.

Losgehaald en onder de kraan schoongespoeld. Met mijn vinger (yakkie) nog in de flexibele delen de restanten weggehaald.

Een doekje door de pomptuit gehaald en alles is schoon

- Buis van de pomp naar de 'tuitje' waarmee het water wordt rondgepompt.
Dit was het probleem bij mij zoals ik al dacht, de buis die van de circulatiepomp naar de trommelinlaat loopt.

Ik gok dat dit een onderdeel is van het Bosch 4D washsystem, waardoor het water niet onderin de trommel blijft liggen, maar dmv een pompje dus rond wordt gepompt tijdens de wascyclus.
Als je dit hebt herken je het redelijk makkelijk doordat je een 2e schoep ziet als je het filterdop openschroeft.
En je ziet rechtsbovenin aan de rand van de rubber tijdens een wascyclus water uit spuiten

Als je met je vinger in het tuitje in de trommel gaat dan voel je waarschijnlijk al wat bruine drap zitten.

Ik heb dus de buis vanuit de pomp naar de trommel losgehaald en met een radiatorborstel (paar euro bij de gamma) schoongeborsteld.

GADVER wat een smerig spul kwam er uit.
De tegels voor mijn huis werden letterlijk bruin er van toen ik het uitspoelde.
Geen wonder dat mijn was stonk. Snap ook wel dat de circulatiepomp bromde tijdens het pompen, aangezien de buis in de knikjes goed verstopt zat.

10x geborsteld, uitgespoeld en uiteindelijk wat ontvetter en dasty ingespoten en nogmaals geborsteld.
De buis is nu helemaal schoon.
Ook even een doekje door de pomp koppeling gehaald zodat alles schoon is.

Nu alles weer terugzetten en een 90graden beurt draaien met HG wasmachine spul, en hopelijk dan geen last meer er van.
En dus minder zeep gebruiken, en om de zoveel tijd eens een 90 graden beurt draaien.
Vooral als je een ontkalker hebt moet je dus je zeep verbruik drastisch omlaag brengen, volgens mij kan je makkelijk 75-90% minder zeep gebruiken dan wat er op de verpakking staat voor een normale was.

Ik denk overigens dat dit niet te voorkomen is, want de buis is geribbeld hard kunstof.
Er blijft dus overal water (en dus zeep!) achter.
Duidelijk een gevalletje van bezuiniging bij Bosch.

Hier is overigens een goede handleiding hoe je het voorpaneel loshaalt, dan kan je namelijk overal makkelijk bij:
YouTube: Bosch washing machine drain pump filter stuck - Avantixx Vario Perfe...

[ Voor 5% gewijzigd door genc007 op 21-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Minder op koudere temperaturen wassen helpt ook. De ecostand enzo vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 21:37

Zenix

BOE!

Wat voor wasmiddel gebruik je, poeder of vloeibaar? Over het algemeen is poeder beter voor machine, persoonlijk gebruik ik poeder bij 60 graden en 30 graden vloeibaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Zenix schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:10:
Wat voor wasmiddel gebruik je, poeder of vloeibaar? Over het algemeen is poeder beter voor machine, persoonlijk gebruik ik poeder bij 60 graden en 30 graden vloeibaar.
ik gebruik momenteel vloeibaar, van dat geconcentreerde spul van robijn.
Ik was meestal op 30 voor kleur, 40 voor wit, en meestal 60 voor beddengoed of handdoeken.

Maar goed zoals ik al zei, zon circulatiesysteem (bv bosch 4d wash), ontkalker en teveel zeep is dus geen goed idee!

Ik draai nu een drum cleaning programma zonder zeep om even alle zeep in het systeem los te weken en weg te spoelen.
Volgens mij spuit dat programma geen water door de circulatiebuis, dus morgenochtend ook even een 90graden cyclus met dat HG spul erin om alles nogmaals schoon te spoelen.

[ Voor 6% gewijzigd door genc007 op 21-08-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-05 21:37

Zenix

BOE!

genc007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

ik gebruik momenteel vloeibaar, van dat geconcentreerde spul van robijn.
Ik was meestal op 30 voor kleur, 40 voor wit, en meestal 60 voor beddengoed of handdoeken.

Maar goed zoals ik al zei, zon circulatiesysteem (bv bosch 4d wash), ontkalker en teveel zeep is dus geen goed idee!

Ik draai nu een drum cleaning programma zonder zeep om even alle zeep in het systeem los te weken en weg te spoelen.
Volgens mij spuit dat programma geen water door de circulatiebuis, dus morgenochtend ook even een 90graden cyclus met dat HG spul erin om alles nogmaals schoon te spoelen.
Ik doe 30 kleding, ondergoed, bed alle soorten doeken allemaal op 60, want dan gaat alles goed dood. De witte was ook op 60, maar dat komt niet vaak voor.

Met poeder heb je geen last van vetluis. Dus dat zou kunnen helpen.

Ik hoop dat het morgen dan opgelost is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Wij gooien bij elke was naast wasmiddel ook een blokje wasmachine ontkalker. Sindsdien zijn alle vieze luchtjes verleden tijd.

https://www.ah.nl/product...ym87-woWxymxoCn2UQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:21
Zenix schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

Met poeder heb je geen last van vetluis. Dus dat zou kunnen helpen.
Met waspoeder kun je net zo goed vetluis krijgen, al zal dit proces minder snel gaan dan bij vloeibaar wasmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22
Ik volg nog steeds de adviezen van een echte monteur en die zei dat waspoeder mits niet teveel gebruikt nog steeds het best is voor zoveel was als machine.
Inmiddels zijn wel weer wat jaren verder maar ik gebruik nog steeds poeder, nooit strepen of vlekken of stank in de machine.

Regelmatig (1x in de maand) gaat er een kookwas met een scheutje azijn en een zooi handdoeken om alles schoon te houden en nog nooit ergens last van gehad. Op zijn tijd even het doseerbakje eruit halen om schoon te maken en dat is eigenlijk ook het enige wat er wel eens wat vuil uitziet.
30 Graden was ik zelden, meestal 40 graden.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik kan dit topic aanraden, staat een hoop kennis in over de huidige wasmachines en hoe je die een beetje in goede conditie houdt: Wasmachine voor een gezin met (bijna) tieners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Ik heb zonet het wasprogramma katoen 90g + Intensive Plus + Extra spoelen + HG machine reiniger gestart.
En wat blijkt, geen 1x heeft de machine water rondgepompt door de circulatiepomp.

Of ik heb iets niet goed vastgemaakt (wat vreemd is aangezien ik de pomp zelf niet heb losgehaald), of de wasmachine neemt het niet in gebruik omdat er geen was in zit en het denkt dat het niet nodig is, ondanks dat ik intensive plus aan heb gezet.

Dat verklaart wel gelijk waarom de buis niet schoon werd na het draaien van een kookwas, als er geen water doorheen stroomt dan spoelt het ook niet schoon inderdaad...

Ik ga straks even een normale was draaien om te zien of de circulatiepomp nog werkt.
Zo ja, dan denk ik nog maar een kookwas met een paar handdoeken erin om te zien of het dan wel de circulatiepomp gebruikt.

EDIT: zo net een normale wasbeurt gestart en nu zie ik wel water spuiten door het tuitje in de trommel.
Dus gok dat dat alleen aangaat als er daadwerkelijk was in de trommel zit, lekker handig Bosch!

Ik hoor helaas de circulatiepomp nog steeds brommen als het water rondpompt, maar wellicht is dat normaal?
Straks maar even kijken of mijn was weer stinkend eruit komt.
Wolly schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:39:
Ik kan dit topic aanraden, staat een hoop kennis in over de huidige wasmachines en hoe je die een beetje in goede conditie houdt: Wasmachine voor een gezin met (bijna) tieners
Dank! Ik zal het eens doornemen.

[ Voor 13% gewijzigd door genc007 op 22-08-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
zonet dit filmpje van de bosch drum cleaning cycle bekeken:
YouTube: Bosch Serie 8 - Drum Clean

er komt dus enkel in het begin een klein beetje water uit de circulatie systeem (waarschijnlijk koud), voor de rest is het enkel de trommel die draait.
Dit programma reinigt dus NIET je circulatiesysteem.

Echt heel vreemd ontworpen dit.

Straks maar even een kookwasje draaien met handdoeken.
Zonder was in de trommel wordt het circulatie circuit in ieder geval niet in gebruik genomen.

Wellicht is het een beveiliging in het bosch systeem omdat het circulatie circuit die temperaturen niet aan kan?
Indien dat het geval is, dan is dit een enorm ontwerpfout want dan kan je dat circuit niet reinigen zonder je machine te demonteren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Volgens mij is mijn circulatiepomp ook versleten, of er iets kapot erin.

Zie ook filmpje, dit lijkt mij niet normaal toch?
YouTube: Bosch series 8 circulation pump noise

Ik zal straks even checken of er iets in zit ofzo, maar lijkt erop dat dit vervangen moet gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Nog een toevoeging dan maar.

Zonet een stukje kauwgom gevonden in de filter (lol!) dus ik had even hoop dat het gebrom opgelost zou zijn maar helaas hoor ik het nog steeds tijdens het rondpompen.

Dus dat gaat een nieuwe pomp bestellen worden. Gelukkig deed de winkel niet moeilijk en hebben ze mij de kosten van een nieuw onderdeel gecrediteerd (2.5 jaar na aankoop, top service!)

Zojuist ook bosch gebeld met de vraag hoe ik in godsnaam het circulatie circuit moet reinigen als er geen water doorheen gaat bij een lege trommel bij katoen90g of drum cleaning programmas

Mevrouw gaf aan dat ze het zou uitzoeken,

Ook gaven ze mij uit 'coulance' 25% korting op het bestellen van een nieuwe pomp bij ze.
Belachelijk dit van Bosch. 3 storingen in 3 jaar waarbij een monteur moet langskomen, en dan ook nog het lef hebben om mij te laten betalen voor een onderdeel omdat ik 5 maanden buiten garantie zit.
Bah, kwaliteit en service is ver te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• genc007
Zonet weer een was gedraaid, 90graden katoen met was in de trommel.
Geen water uit het tuitje wederom.

Als ik filmpjes bekijk op internet lijkt erop 70-80 graden ook geen water te komen bij een 4d wash.

Wat heel vreemd is, aangezien ik letterlijk de optie 'intensive plus' kan aanzetten, maar toch doet de machine er niks mee.

Pas bij 60 graden en lager komt het circulatie systeem op gang.

Bosch reageert verder ook niet op mijn vraag hierover, dus het lijkt gewoon op een ontwerp fout (lol!).
Of ze willen gewoon dat je naar x aantal jaar een nieuwe machine koopt natuurlijk :-).

Ik denk dat de enige oplossing is om af en toe een 60 graden wasje met dat HG spul te draaien. Op de verpakking van dat HG spul staat ook dat je op 60 graden moet instellen.
Hopelijk is die combinatie sterk genoeg om af te rekenen met bacterien en vetluis ophoping in het circuit.
En zeep / wasverzachter gebruik sterk verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 08:44
ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn over een poosje waarbij je dan inderdaad af en toe met dat HG spul een 60 graden wasje draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-05 20:30

M2M

medicijnman

Ik heb hier hetzelfde gehad, maar dan met een Miele. Ook helemaal uit elkaar moeten schroeven om de drap uit de flexibele buizen te krijgen. Gelukkig is ons exemplaar vrij eenvoudig. Alle onderdelen worden elke wasbeurt gebruikt en er zitten geen sensoren in om te zien of er uberhaupt was in zit. Maar een gedoe was het wel.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
TIGER79 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:53:
ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn over een poosje waarbij je dan inderdaad af en toe met dat HG spul een 60 graden wasje draait...
Ik zal het posten in deze chat over een paar maanden.
Mijn was komt nu in ieder geval eindelijk weer heerlijk fris uit de machine.

Ik moet over een tijdje de machine weer uit elkaar gaan halen om de pomp te vervangen, dus ik zal dan gelijk kijken hoe het ervoor staat.

Dat HG spul kost overigens 8 euro bij de lokale bouwmarkt.
En dan kun je er ongeveer 4x mee schoonspoelen, dus zo duur is het allemaal niet.

Ik had laatste wel met machine reiniger van de Kruidvat een trommel reiniging programma gedaan, dat had in ieder geval niet geholpen.
Nu moet ik wel zeggen dat HG spul wel een stuk sterker is volgens mij, ik rook het zelfs op de gang namelijk.
Dat was bij dat goedkope kruidvat spul (vloeibaar, HG is poeder) niet.

Heb een technische documentatie gezien van de Bosch programmering, en het is inderdaad enkel 4d wash bij temperaturen onder de 60 graden.
Wat je ook ziet is dat bij de trommel reiniging programma de 4d wash 2x aangaat, eerst in het begin met koud water, daarna met 60 graden water (2 minuten lang spuit er dan water uit).

Zodra de machine verder gaat met opwarmen dan gaat het 4d wash systeem niet meer aan.
Geen idee waarom ze dit zo hebben geprogrammeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door genc007 op 23-08-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
M2M schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:58:
Ik heb hier hetzelfde gehad, maar dan met een Miele. Ook helemaal uit elkaar moeten schroeven om de drap uit de flexibele buizen te krijgen. Gelukkig is ons exemplaar vrij eenvoudig. Alle onderdelen worden elke wasbeurt gebruikt en er zitten geen sensoren in om te zien of er uberhaupt was in zit. Maar een gedoe was het wel.
Ja herkenbaar.
Bij de bosch is het ook niet heel lastig, je moet enkel wel de bovenplaat en voorplaat lossschroeven.
Daarna kan je makkelijk bij de 2 buizen die je moet schoonspoelen (flexibele buis onder de trommel en de buis van de circulatiepomp naar de trommel).

Maarja as je wasmachine niet makkelijk toegangelijk is, dan is het wel een dingetje.
Of als de droger erop zit wordt het weer een til karwei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:45
genc007 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Yup, ik heb zonet alles uit elkaar gehaald.

Conclusie:

- Binnenkant van de pomp zelf is redelijk schoon. Af en toe wel filter schoonmaken maar daar lag het probleem niet.
- Afvoer buis lijkt ook schoon, niks gevoeld erin, maar gok dat dat ook verder geen probleem kan geven, aangezien die pomp alleen draait als het water weg wordt gepompt, dus dat water komt verder ook niet bij mijn was terecht.

Dan komen we bij het vieze gedeelte:
- Afvoerbuis van trommel naar de pomp (flexibele zwarte rubberen buis).
Deze zit onderop je trommel vast en is gekoppeld aan de inlaat van de pomp.

Deze was redelijk smerig, kwam blauw plakkerig spul uit. Ik gok zeepresten met stof.

Losgehaald en onder de kraan schoongespoeld. Met mijn vinger (yakkie) nog in de flexibele delen de restanten weggehaald.

Een doekje door de pomptuit gehaald en alles is schoon

- Buis van de pomp naar de 'tuitje' waarmee het water wordt rondgepompt.
Dit was het probleem bij mij zoals ik al dacht, de buis die van de circulatiepomp naar de trommelinlaat loopt.

Ik gok dat dit een onderdeel is van het Bosch 4D washsystem, waardoor het water niet onderin de trommel blijft liggen, maar dmv een pompje dus rond wordt gepompt tijdens de wascyclus.
Als je dit hebt herken je het redelijk makkelijk doordat je een 2e schoep ziet als je het filterdop openschroeft.
En je ziet rechtsbovenin aan de rand van de rubber tijdens een wascyclus water uit spuiten

Als je met je vinger in het tuitje in de trommel gaat dan voel je waarschijnlijk al wat bruine drap zitten.

Ik heb dus de buis vanuit de pomp naar de trommel losgehaald en met een radiatorborstel (paar euro bij de gamma) schoongeborsteld.

GADVER wat een smerig spul kwam er uit.
De tegels voor mijn huis werden letterlijk bruin er van toen ik het uitspoelde.
Geen wonder dat mijn was stonk. Snap ook wel dat de circulatiepomp bromde tijdens het pompen, aangezien de buis in de knikjes goed verstopt zat.

10x geborsteld, uitgespoeld en uiteindelijk wat ontvetter en dasty ingespoten en nogmaals geborsteld.
De buis is nu helemaal schoon.
Ook even een doekje door de pomp koppeling gehaald zodat alles schoon is.

Nu alles weer terugzetten en een 90graden beurt draaien met HG wasmachine spul, en hopelijk dan geen last meer er van.
En dus minder zeep gebruiken, en om de zoveel tijd eens een 90 graden beurt draaien.
Vooral als je een ontkalker hebt moet je dus je zeep verbruik drastisch omlaag brengen, volgens mij kan je makkelijk 75-90% minder zeep gebruiken dan wat er op de verpakking staat voor een normale was.

Ik denk overigens dat dit niet te voorkomen is, want de buis is geribbeld hard kunstof.
Er blijft dus overal water (en dus zeep!) achter.
Duidelijk een gevalletje van bezuiniging bij Bosch.

Hier is overigens een goede handleiding hoe je het voorpaneel loshaalt, dan kan je namelijk overal makkelijk bij:
YouTube: Bosch washing machine drain pump filter stuck - Avantixx Vario Perfe...
toon volledige bericht
Waarom gebruik je wasverzachter als je een waterontharder hebt. Ik heb ook een waterontharder en gebruik niet teveel wasmiddel en helemaal geen wasverzachter.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Tupolev schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Waarom gebruik je wasverzachter als je een waterontharder hebt. Ik heb ook een waterontharder en gebruik niet teveel wasmiddel en helemaal geen wasverzachter.
Ik had het ingesteld op laagste dosering (5ml) en gebruikte het puur voor de geur.

Je hebt het verder idd niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 13:27
genc007 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:35:
[...]

Heb een technische documentatie gezien van de Bosch programmering, en het is inderdaad enkel 4d wash bij temperaturen onder de 60 graden.
Wat je ook ziet is dat bij de trommel reiniging programma de 4d wash 2x aangaat, eerst in het begin met koud water, daarna met 60 graden water (2 minuten lang spuit er dan water uit).

Zodra de machine verder gaat met opwarmen dan gaat het 4d wash systeem niet meer aan.
Geen idee waarom ze dit zo hebben geprogrammeerd.
Dank je voor het uitzoekwerk. Hier in huis hadden we denk ik hetzelfde, met wasmachine reiniger en trommel reiniging en 90 graden programmas is de trommel inmiddels wel goed schoon, maar toch kwam de geur snel terug. Nu op basis van jouw bevindingen en een YouTube video een programma mix op 60graden intensive+ gedraaid met een paar vaatwastabletten en dan wordt die circulatie leiding bijna 40 minuten doorgespoeld op 60 graden. Hiermee kwamen volgens mij veel van die zeepresten los want het water begon aardig te schuimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
Maarren schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Dank je voor het uitzoekwerk. Hier in huis hadden we denk ik hetzelfde, met wasmachine reiniger en trommel reiniging en 90 graden programmas is de trommel inmiddels wel goed schoon, maar toch kwam de geur snel terug. Nu op basis van jouw bevindingen en een YouTube video een programma mix op 60graden intensive+ gedraaid met een paar vaatwastabletten en dan wordt die circulatie leiding bijna 40 minuten doorgespoeld op 60 graden. Hiermee kwamen volgens mij veel van die zeepresten los want het water begon aardig te schuimen.
Dat is wel een goede, ik ga hem onthouden.

Mochten die vaatwastabellten niet werken, kan je ook nog eens de HG machinereiniger of die van Miele proberen (die schijnt nog beter te zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Maarren schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 10:05:
[...]

Heb jij toevallig ook een ontkalker staan thuis?

Ik heb helaas weer issues,,, mijn wasmachine ruikte prima geen nare geurtjes, alleen mijn was stinkt weer erg vies.
...
Zonet een was 60 graden snel/mix gedraaid met IntensivePlus met HG machinereiniger, de filter schoongemaakt (zat wat drab in), en een drumcleaning programma gedraaid met vaatwasmiddel.
En de ontkalker uitgezet tijdens beide wasbeurten, zodat zoveel mogelijk zeep kan worden afgevoerd.

Straks maar weer eens een normale was draaien om te kijken of de geur weg is.
Ik gok dat het te maken had met drapvorming in de filter.

Als de geur niet weg is, dan ben ik bang dat ik moet gaan zoeken in de afvoerbuizen, want ik voel geen viezigheid oid in de circulatiebuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:22
Als er iets achterblijft zou ik haast zeggen dat er teveel gebruikt wordt van iets.
Ik gebruik alleen minimaal zeeppoeder en verder niets, geen wasverzachter of iets met een geurtje wat sommigen er wel eens bij mieteren.

Vroeger kreeg je haast geen lucht meer bij sommigen zoveel zooi dat ze opspoten, tegenwoordig van alle rommel die ze aan de was toevoegen om het lekker te laten ruiken. Maar dat is een beetje offtopic :+

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
genc007 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 10:34:
[...]

Heb jij toevallig ook een ontkalker staan thuis?

...
Nee ik heb hier geen ontkalker in huis. Het water is hier overigens wel zacht volgens Vitens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 16:28
Inderdaad af en toe (1x in de paar maanden) vaatwasblokje en 90 graden was draaien. Blijft alles mooi schoon van.
Veel wassen op lage temperaturen houdt de machine niet schoon. Je was dan weer wel...
Hetzelfde met de vaatwas, af en toe een wasje met hoge temperatuur doet wonderen met je slang/pompwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarren
rdfeij schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 19:17:
Inderdaad af en toe (1x in de paar maanden) vaatwasblokje en 90 graden was draaien. Blijft alles mooi schoon van.
....
Een probleem hier was dat de Bosch wasmachine met 4dwash (water onder uit de trommel er boven weer in sproeien.) In de programma's die je normaal gebruikt om de machine te reinigen, 90 graden programma of trommel reinigingsprogramma, dat circulatie circuit overslaat of maar heel minimaal doorspoelt. Met als gevolg dat dat stuk niet goed schoon wordt, als je denkt de machine te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Ad de Jong schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 13:40:
Als er iets achterblijft zou ik haast zeggen dat er teveel gebruikt wordt van iets.
Ik gebruik alleen minimaal zeeppoeder en verder niets, geen wasverzachter of iets met een geurtje wat sommigen er wel eens bij mieteren.

Vroeger kreeg je haast geen lucht meer bij sommigen zoveel zooi dat ze opspoten, tegenwoordig van alle rommel die ze aan de was toevoegen om het lekker te laten ruiken. Maar dat is een beetje offtopic :+
Dit is inderdaad wel 1 van de redenen denk ik, vooral als je ook nog eens zacht water hebt.

Ik gebruik nu tussen de 25-50% van de aanbevolen dosering zeep voor 4-5kg machine (heb een 8-9 kg machine).
Daarnaast dus klein beetje wasverzachter voor de geur, maar denk dat ik daarmee ga stoppen als het op is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Maarren schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:45:
[...]

Een probleem hier was dat de Bosch wasmachine met 4dwash (water onder uit de trommel er boven weer in sproeien.) In de programma's die je normaal gebruikt om de machine te reinigen, 90 graden programma of trommel reinigingsprogramma, dat circulatie circuit overslaat of maar heel minimaal doorspoelt. Met als gevolg dat dat stuk niet goed schoon wordt, als je denkt de machine te reinigen.
Ja precies. De 90gr water komt dus nooit in de 4d wash circuit terecht, max 60 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genc007
Inmiddels gaat het beter, vrij weinig stinkende was maar dat is vooral omdat ik elke week zo ongeveer de wasmachine filter schoonmaak.

We draaien c 2-3 wasjes per week, maar toch verzamelt zich elke keer weer een vieze drap in de filter.

Het is vaak een blauwe brei drap, wat dan ergens aan de filter is blijven hangen en niet wegspoelt.
Na verloop van tijd trekt dit dus bacterien aan en begint het te stinken.

Heeft iemand anders hier ook last van? Is dit een bosch probleem?

Ik lees op internet dat 2-3x per jaar de filter schoonmaken voldoende zou moeten zijn.,

Beetje rondlezen op internet wekt de suggestie dat de afvoerpomp wellicht niet goed werkt.
Of de pomp zelf voert niet goed af of de slang is deels geblokkeerd met iets waardoor het water niet voldoende snel kan worden afgevoerd.
Straks maar even kijken in de slang of er iets het blokkeert…

[ Voor 20% gewijzigd door genc007 op 02-03-2024 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• genc007
Update'je:

Ik heb inmiddels de circulatiepomp vervangen. Het rondpompen van water gaat nu geruisloos, dus dat is wel fijn.

Daarnaast ook de afvoerslag helemaal gedemonteerd en schoongemaakt (dit viel niet mee).
Holy shit wat een smerige bende kwam er uit zeg.....
Plakkerig vies drab, waarschijnlijk een mix van zeep, stof, etc.

Ik weet nu in ieder geval waar de stank vandaan kwam.
Gok dat deze smerige bende ook de flow van het water tegenhield, waardoor de pomp de pluisjes etc niet goed kon afvoeren.

Verder een tip, ik gok dat ik de slang te ver in de pijp had geduwd waardoor hij altijd onder water heeft gestaan.
Dus check je slang, als de buitenrand vies is, dan gok ik dat je de slang hoger erin vast moet zetten.
Zon beugel is een prima hulpmiddel daarvoor, maak hem wel echt vast net voor de kop van je slang.

Ik heb nog 1 klacht, en dat is dat de machine tijdens het draaien een licht schurend geluidje maakt.
Ik weet alelen niet over dit komt doordat er iets onder de trommel zit, of dat de lagers niet meer 100% zijn.
Het is verder niet heel storend, dus ik laat de machine nu voor wat het is totdat hij overlijdt, dan stappen we over naar Miele.

[ Voor 5% gewijzigd door genc007 op 04-03-2024 10:55 ]

Pagina: 1