Wasmachine voor een gezin met (bijna) tieners

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een Bosch wasmachine uit 2008 die aan vervanging toe is. Ik heb hem de afgelopen 5 jaar al een paar keer deels uit elkaar gehaald omdat hij het niet meer lekker deed of zelfs dienst weigerde. Dat heb ik op kunnen lossen, maar sinds de laatste 2 wasbeurten ruiken we achteraf een schroeilucht, ik vermoed dat de motor z'n langste tijd heeft gehad. Gelukkig is de geur bij het uithangen of in de droger doen weg zodra de was droog is en ruikt het gewoon lekker naar wasmiddel, maar ik vind het nu het moment om naar een nieuwe te kijken voordat ik halsoverkop iets moet bestellen. Wel wil ik binnen enkele dagen een keuze gemaakt hebben.

Budget is ca. €1000, maar indien het écht meerwaarde biedt zou ik zeg €1200/1300 ook acceptabel vinden, maar alleen voor Miele. AEG, Bosch, Siemens zie ik als echt max €1000.

En om een (voor mij) heet hangijzer maar uit de weg te doen: Samsung heb ik zelf geen ervaring mee en ze komen vaak goedkoop uit de bus, zien er goed uit, hebben veel features, maar ik heb ernstig mijn twijfels. Veel reviews op algemene websites lijken zich puur op de shitload aan features en "app connectivity" te focussen en daarom de Samsung als goede koop te bestempelen. Tegelijkertijd heeft een familielid een paar jaar geleden een Samsung voor mijn oma gekocht, een van de goedkopere van nog geen €500, dat wel, en die heeft al 2 reparaties nodig gehad. Ook de Tweakers reviews zijn aardig vernietigend op dit punt, dus tenzij ik letterlijk bewijs krijg, laat ik Samsung volledig links. Ook al is het misschien goed, voor mijn gemoedstoestand is het dat niet, ik moet er (hopelijk) immers wel weer 15 jaar met een gerust hart naartoe kunnen lopen net als met de Bosch het geval is geweest.

Wat mij ook al opviel is dat alle merken slechts de standaard 2 jaar garantie bieden, terwijl ik destijds nog mijn Bosch kocht met 3 jaar garantie en 5 jaar verlenging voor totaal van 8 jaar. Enige wat ik wel zie is dat ze allemaal 10 jaar garantie op de motor geven.

Verder is het zo dat wij nu 8kg capaciteit hebben en toch wel vaak tegen de limiet aanlopen en hij "overbeladen" zegt en we dan eruit halen wat nodig is om die melding weg te krijgen. We hebben 2 kinderen en de oudste is inmiddels tiener geworden en gezien een wasmachine 10+ jaar mee moet gaan, wil ik wel voor kwaliteit gaan, maar ook een balans met kosten. Miele is daarom in mijn ogen geen no-brainer want met dezelfde garanties is het wel €1200-2000 ipv de €800-1300 van de AEG/Bosch/Siemens modellen. Dan vraag ik me af hoeveel extra levensduur dat kan geven.

Wat wij verder belangrijk vinden of handig vinden:
- een AEG model (8000 series) heeft een speciaal bakje voor vloeibaar wasmiddel, wasverzachter, poeder en pods, dat klinkt interessant
- wij hebben weleens 1 of 2 kledingstukken die erg vies zijn geworden (chocolade op kleding van kinderen of modder van een boswandeling, dat soort dingen) en dus is een programma die hierop afgestemd is ideaal, wederom bij AEG zag ik dat ze dat PowerClean noemen, tot 5kg met zeer vuile kleding zou "vlekkengarantie" geven
- wij denken aan 9kg capaciteit
- een 'zachte' trommel die vriendelijk is voor je kleding
- programma dat met halve/kleine wasjes overweg kan zoals een sportwas
- niet al de luidruchtig, onze bijkeuken zit aan de woonkamer vast

Ik vind het alleen lastig te beoordelen hoeveel van dit soort opties meer marketingpraat zijn.

Wat ik verder minder zie zitten of niet belangrijk vind is:
- app connectivity (ik zie het nut niet, je bent toch thuis als je de was doet en moet het er zelf indoen en uithalen)
- zuiniger dan A label, de A -20% of -30% lijken honderden euros duurder, maar erg weinig besparing, zeker voor de meerprijs absoluut niet waard

Deze AEG die ik al een beetje noemde lijkt ook wel aan alles te voldoen, behalve het geluid. Dat is met 75 dB flink meer dan de 71 dB van onze Bosch. Het hoeft niet per se minder te worden, maar meer zie ik zeker niet zitten.

Deze Bosch lijkt praktisch gelijk aan de AEG en nu met cashback maar €50 duurder. Ook is het geluid 70 dB, alleen verbruikt hij iets meer water maar als ik het vergelijk met wat ik nu heb is het een enorme verbetering sowieso.

Wat vinden jullie van deze twee modellen? En wat zou eventueel een evenknie van Miele zijn? Ik vind hun website vrij belabberd om eerlijk te zijn en ook bij Coolblue kan het er lastig uithalen welke nu vergelijkbare opties biedt.

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 03-07-2023 00:29)

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:24
Als product engineer heb ik het afgelopen jaar veel gewerkt aan wasmachines hier in München, ik kan je een paar details geven over de kwaliteit en wat me algemeen is opgevallen etc.

- De AEG machines zou ik persoonlijk niet aanraden. De machines die ik heb bekeken waren extreem luid vergeleken met de concurrentie, daarnaast piepen ze allemaal in de eerste paar maanden vanwege het type lager wat AEG gebruikt, wat nogal eh apart is. Daarnaast waren alle modellen extreem basic afgewerkt qua elektronica (PCBs), inverters dramatisch.

- De BSH machines heb je in drie kwaliteiten, 67kg, 75kg en 83kg. De 83kg machines zijn qua wasresultaat het beste in de respectieve prijsklasse, mijn aanrader bij BSH zou zijn een Siemens IQ500 model van 83kg met 1600 toeren, die zou je moeten kunnen vinden voor onder de 800 euro. Inverter PCBs van redelijke kwaliteit, voor een gezin toch wel minimaal 10 jaar levensduur voor deze machines, niet slecht maar ook niet top zou ik zeggen.

- Miele wasmachines hebben de laatste jaren veel problemen gehad, vooral met de bestuur elektronica PCBs en het TwinDos systeem (lekkages..). De machines zijn beter gebouwd dan de BSH machines maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van de softcare trommel, met de miniscule gaatjes, waardoor vuil etc. simpelweg niet goed wegspoelt, en de algemene programmering. Ik wil niet te veel speculeren maar het is erg apart dat op elk PCB van Miele een paar foutjes zitten (bijv. capacitoren die na 8 jaar de geest geven).

- Een underdog die je zou kunnen overwegen is ASKO, ik was erg onder de indruk van deze machines. Zijn net zo gebouwd als vroeger, extreem simpel te repareren en alles van metaal, ouderwets goede trommel. Elektronica (PCBs) vergelijkbaar met BSH, standaard Nidec inverter en motor, erg betrouwbaar, ook ouderwets goede pomp. Zijn te koop voor ong. 1000 euro voor het 75kg model, koopje. Ik zie in Nederland ook standaard 5 jaar garantie. Als zou ik zeggen, ben je een beetje handig, is dit de machine die je ook zelf kan repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door D-TECH op 30-06-2023 17:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft merken kan ik je niet verder helpen. Ik heb een Miele en ben daar al jaren tevreden over. Wat betreft service: ga voor een merk dat fabrieksservice aanbiedt.

Heb hier een keer de Miele fabrieksservice over de vloer gehad en het scheelt zoveel als iemand direct weet hoe het apparaat open moet. Verder is het ene merk wat onderhoudsvriendelijker dan het andere. Wat gaat er vaak stuk en hoe vervang je het dan?

Staar je niet blind op capaciteit. De tiener wil morgen per se die broek aan, of de machine nu vol is of niet.

A'dam PVOutput

Acties:
  • Beste antwoord
  • +20 Henk 'm!

• D-TECH
Als product engineer heb ik het afgelopen jaar veel gewerkt aan wasmachines hier in München, ik kan je een paar details geven over de kwaliteit en wat me algemeen is opgevallen etc.

- De AEG machines zou ik persoonlijk niet aanraden. De machines die ik heb bekeken waren extreem luid vergeleken met de concurrentie, daarnaast piepen ze allemaal in de eerste paar maanden vanwege het type lager wat AEG gebruikt, wat nogal eh apart is. Daarnaast waren alle modellen extreem basic afgewerkt qua elektronica (PCBs), inverters dramatisch.

- De BSH machines heb je in drie kwaliteiten, 67kg, 75kg en 83kg. De 83kg machines zijn qua wasresultaat het beste in de respectieve prijsklasse, mijn aanrader bij BSH zou zijn een Siemens IQ500 model van 83kg met 1600 toeren, die zou je moeten kunnen vinden voor onder de 800 euro. Inverter PCBs van redelijke kwaliteit, voor een gezin toch wel minimaal 10 jaar levensduur voor deze machines, niet slecht maar ook niet top zou ik zeggen.

- Miele wasmachines hebben de laatste jaren veel problemen gehad, vooral met de bestuur elektronica PCBs en het TwinDos systeem (lekkages..). De machines zijn beter gebouwd dan de BSH machines maar eerlijk gezegd ben ik geen fan van de softcare trommel, met de miniscule gaatjes, waardoor vuil etc. simpelweg niet goed wegspoelt, en de algemene programmering. Ik wil niet te veel speculeren maar het is erg apart dat op elk PCB van Miele een paar foutjes zitten (bijv. capacitoren die na 8 jaar de geest geven).

- Een underdog die je zou kunnen overwegen is ASKO, ik was erg onder de indruk van deze machines. Zijn net zo gebouwd als vroeger, extreem simpel te repareren en alles van metaal, ouderwets goede trommel. Elektronica (PCBs) vergelijkbaar met BSH, standaard Nidec inverter en motor, erg betrouwbaar, ook ouderwets goede pomp. Zijn te koop voor ong. 1000 euro voor het 75kg model, koopje. Ik zie in Nederland ook standaard 5 jaar garantie. Als zou ik zeggen, ben je een beetje handig, is dit de machine die je ook zelf kan repareren.

[ Voor 3% gewijzigd door D-TECH op 30-06-2023 17:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 19:09
Hier onze tweede Miele, de eerste had na 20 jaar een lager dat stuk was gegaan waardoor hij economisch total loss was.

Basismodel, dus geen fratsen zoals wifi of bluetooth maar gewoon wassen.

[ Voor 4% gewijzigd door Leader98 op 30-06-2023 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Miele als 1e keus, Bosch 2e ook hier een gezin van 5! tieners
De bosch was na dagelijks gebruik 11 jaar op
Kennissen met 8 tieners zweren bij miele
Maar daar kom je niet zo ver met 1200
Dan zul je eerder rond 1700 moeten denken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij hebben met 4 man ruim 8 jaar kunnen genieten van een Indesit van 250 euro. Tja, ik had het ook niet verwacht maar dat ding bleef gaan.

Mijn taktiek is sindsdien dan ook om geen machine duurder dan 400 euro (prijspeil 2023) te kopen, ze gaan toch wel minimaal 5 jaar mee en wat dan nog rest is mooi meegenomen.

Voordeel is weer dat een kapotte machine minder pijn doet en dat je na 5+ jaar weer mooie nieuwe snufjes op de machine hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ericplan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:26:
Wat betreft merken kan ik je niet verder helpen. Ik heb een Miele en ben daar al jaren tevreden over. Wat betreft service: ga voor een merk dat fabrieksservice aanbiedt.

Heb hier een keer de Miele fabrieksservice over de vloer gehad en het scheelt zoveel als iemand direct weet hoe het apparaat open moet. Verder is het ene merk wat onderhoudsvriendelijker dan het andere. Wat gaat er vaak stuk en hoe vervang je het dan?

Staar je niet blind op capaciteit. De tiener wil morgen per se die broek aan, of de machine nu vol is of niet.
Thanks! Dat van de fabrieksservice is inderdaad wel een goed punt waar ik nog niet aan gedacht heb.

Ik staar me ook niet blind op de capaciteit, maar wel merken we dus dat de 8kg vaak nét te weinig is. Dus 9kg klinkt ideaal voor ons, want het gaat wel vaak net om de laatste paar kleine kledingstukken of een spijkerbroek die natuurlijk best veel ruimte en gewicht inneemt.

Aan de andere kant: ik ga toch echt niet een wasmachine aanzetten voor een broek die meneer of mevrouw morgen aan wil, dan wassen ze hem maar met de hand, leren ze ook hoe dat is. ;) Ik ben niet de allergrootste milieufanaat, maar puur de reden "ik wil hem morgen aan" gaat er bij ons niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D-TECH schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:31:

Wow, super info, thanks!

Als ik het zo hoor ga ik zeker AEG links laten liggen. Die 75 dB op het label klopt dus wel en ik wil inderdaad geen luidruchtigere dan we nu hebben.

Jouw verhaal van Miele zorgt ervoor dat ik de toch wel €300-500 meer voor een gelijkwaardige machine tov een Bosch/AEG het in mijn ogen niet waard is. Ik las toevallig na mijn post al dat het TwinDos systeem ook alleen hun eigen capsules gebruikt, dat klinkt ook weer als vendor lock-in en nogal duur. Dan liever het systeem van AEG (los van de rest even). Verder heeft de Miele dus ook maar 2 jaar garantie, dus de meerprijs is puur op goed vertrouwen dan.

De Siemens IQ500 ga ik ook naar kijken en onze goede ervaringen met onze huidige Bosch vind ik de WGB24407NL ook een goede optie, €1049 nu met cashback en ook een 83 kg machine.

Ik kan me nu ik jouw verhaal lees ook herinneren dat toen we in 2008 onze Bosch kochten dat er toen ook al een scheiding was en iemand ons aanraadde voor een model als deze te gaan. Of dat nu met het gewicht of productieland te maken had, iets in die richting in ieder geval. En 15 jaar vind ik echt meer dan goed, 10 jaar vind ik wel de ondergrens, zeker voor de prijsklasse waarin ik zoek.

ASKO ga ik naar kijken, ik heb er nog nooit van gehoord en zie dat het Scandinavisch is, design is best straks te noemen, maar bovenal is de 5 jaar garantie en jouw verhaal een absolute meerwaarde. Ik ben niet de allerhandigste, maar de Bosch is mij ook gelukt om een paar keer uit elkaar te halen (niet volledig) dus dat geeft vertrouwen voor de ASKO eventueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Zatervan schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 17:33:
Miele als 1e keus, Bosch 2e ook hier een gezin van 5! tieners
De bosch was na dagelijks gebruik 11 jaar op
Kennissen met 8 tieners zweren bij miele
Maar daar kom je niet zo ver met 1200
Dan zul je eerder rond 1700 moeten denken
11 jaar voor een Bosch en diens prijzen vind ik prima. Miele zal misschien, maar misschien ook niet, beter zijn, maar juist het feit dat ze 0 extra garantie bieden en het toch allemaal puur op vertrouwen gaat vind ik wel een dingetje.

Zeker ook omdat 1200 dan inderdaad wel de ondergrens is blijkbaar.

Maar wat is dan het voornaamste verschil tussen de 1200 en 1700 modellen? Is dat kwaliteit of is dat opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 18:05:
Wij hebben met 4 man ruim 8 jaar kunnen genieten van een Indesit van 250 euro. Tja, ik had het ook niet verwacht maar dat ding bleef gaan.

Mijn taktiek is sindsdien dan ook om geen machine duurder dan 400 euro (prijspeil 2023) te kopen, ze gaan toch wel minimaal 5 jaar mee en wat dan nog rest is mooi meegenomen.

Voordeel is weer dat een kapotte machine minder pijn doet en dat je na 5+ jaar weer mooie nieuwe snufjes op de machine hebt.
Ieder z'n ding, maar ik geloof meer in investeren in kwaliteit en daarmee ook minder e-waste te realiseren. Tuurlijk kan het goed gaan, maar een wasmachine kopen is ook niet mijn hobby, dus ook al is het iets duurder.

Onze huidige Bosch was in 2008 € 749 en dat zal nu die van pakweg € 1049 wel zijn gok ik even uit de losse pols. 15 jaar meegegaan en dat is dan én gewoon 15 jaar laten staan (hij is overigens 2x meeverhuisd, maar dat terzijde) en geen omkijken naar gehad. Dan zal qua prijs een Indesit misschien wel 8 jaar mee kunnen gaan, maar dat is alsnog 2x zo vaak een complete wasmachine kopen. Ik ben dan weer het type persoon die erover na gaat denken als iedereen dat zou doen hoeveel extra wasmachines bij de milieustraat dat elk jaar oplevert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:51
Ik heb hier de AEG van 800 euro destijds vervangen door een goedkope 9kg Beko van 525 twee jaar terug. Helft van energie en water en trommel de helft groter. Ding doet een wasje of 8-9 per week, soms wel 3 op een dag.
Ik weet wel dat er hier geen 1600RPM machines meer in komen. Klereherrie als dat aan het werk gaat en echt veel droger dan in de 1400RPM Beko machine die ik nu heb was het ook niet.

Beko is onder de low-budget machines vaak net even wat degelijker dan LG of Samsung (die laatste is built to fail net buiten de garantie met die printplaten van ze).

Die Beko gebruikt voor 9kg was overigens nog niet de helft aan water en stroom dan de 10 jaar oude AEG machine. Overigens denk ik dat de rek er wel uit is qua energiebesparing, veel zuiniger dan een huidige A-label machine zal het niet meer worden de komende 10 jaar.

Denk dat je met eerder genoemde Bosch of Siemens machines wel safe zit qua degelijkheid. Van de A-merken is BSH/Siemens het enige wat ik tegenwoordig nog zou durven kopen. Miele is nml niks meer dan de naam die ze hebben opgebouwd, het moderne spul van Miele is lang zo goed niet meer en service kennen ze daar niet als de garantie is verstreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-04 20:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bosch en Siemens zijn identieke machines in principe. Wat jij hebt heet bij Siemens de Ekstra Klasse, Bosch naam is me even abuis. Daar kun je idd die verlengde garantie op krijgen. Is ook borstelloze motor iirc. Maar die haal je bij de vakhandel en niet via internet.
Zelf ook een Siemens IQ500 (idd Ekstra Klasse), nadat twee jaar terug de oude (ook EK) een duurdere reparatie had dan ie waard was. Prima aankoop.

Destijds ook goede verhalen over Asko gehoord idd, dus kan dat beamen. Meen dat Hotpoint Aristo ook wel ok is, maar ken ik geen ervaringen mee.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waar je trouwens rekening mee moet houden is dat je nieuwe wasmachine stukken langer over een was doet ivm milieu eisen. Een wasje op 40c duurt bij mij nu vaak 3 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@D-TECH Ik zit naar de ASKO W4096P.W/3 te kijken, 9kg en nog op het randje van betaalbaar vind ik (1349 bij Expert en EP), maar ik zie 76 dB staan terwijl de AEG 75 dB heeft en mijn huidige Bosch 71 dB. Dat klinkt als een flink verschil. Verder lijkt hij wel aan alle wensen te voldoen en het design spreekt ook mijn vrouw wel aan.

Ik zie zelf alleen even niet direct waarom deze € 300 meer waard zou zijn tov de eerder genoemde Bosch. Is dat puur de genoemde kwaliteitsonderdelen die erin zitten en dan wellicht een stukje voor de 5 jaar garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:56:
Waar je trouwens rekening mee moet houden is dat je nieuwe wasmachine stukken langer over een was doet ivm milieu eisen. Een wasje op 40c duurt bij mij nu vaak 3 uur.
Is dat niet alleen het eco-programma waar het hele energielabel op gebaseerd is? Of zijn alle programma's zo? Los van de sport/snel/etc wasprogramma's natuurlijk.

Aan de andere kant: als ze het allemaal hebben, dan kan ik er ook weinig anders van maken ben ik bang. :P

[ Voor 11% gewijzigd door MooDyBLueS op 30-06-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
The Eagle schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:39:
Bosch en Siemens zijn identieke machines in principe. Wat jij hebt heet bij Siemens de Ekstra Klasse, Bosch naam is me even abuis. Daar kun je idd die verlengde garantie op krijgen. Is ook borstelloze motor iirc. Maar die haal je bij de vakhandel en niet via internet.
Zelf ook een Siemens IQ500 (idd Ekstra Klasse), nadat twee jaar terug de oude (ook EK) een duurdere reparatie had dan ie waard was. Prima aankoop.

Destijds ook goede verhalen over Asko gehoord idd, dus kan dat beamen. Meen dat Hotpoint Aristo ook wel ok is, maar ken ik geen ervaringen mee.
Hmm, apart. Ik had namelijk nog de factuur opgezocht, vandaar dat ik exact wist te benoemen dat hij uit 2008 komt, maar dat was bij de Wehkamp nota bene! Daar zaten toen een paar acties bij zoals die gratis 5 jaar garantieverlenging en een gratis stoomstrijkijzer van Bosch van €149 (destijds) die we blijkbaar ook wel konden gebruiken. :P

Ik zou Wehkamp nou niet een vakhandel noemen. Of kan het in 2008 anders zijn geweest?

Wat ik wel veel zie is met keukenapparatuur: koop er 3/4/5 en dan krijg je ineens 5 jaar garantie ipv 2. Maar puur voor wasmachines is dan alleen ASKO vrij ruim met 5 jaar, naar 2023 standaarden dan blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
De opties
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:23:
[...]

11 jaar voor een Bosch en diens prijzen vind ik prima. Miele zal misschien, maar misschien ook niet, beter zijn, maar juist het feit dat ze 0 extra garantie bieden en het toch allemaal puur op vertrouwen gaat vind ik wel een dingetje.

Zeker ook omdat 1200 dan inderdaad wel de ondergrens is blijkbaar.

Maar wat is dan het voornaamste verschil tussen de 1200 en 1700 modellen? Is dat kwaliteit of is dat opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:31
Wolly schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:56:
Daar baalde ik ook wel van met mijn nieuwe AEG. Maar na een paar dagen in gebruik kwam ik er achter dat met 2x op de knop "tijdsbesparing" drukken de tijd minder dan de helft wordt.
En schoon wordt het toch wel, want of het nou 1 uur of 2 uur ronddraait in vuil waswater maakt i.m.o. geen verschil.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
JukeboxBill schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Daar baalde ik ook wel van met mijn nieuwe AEG. Maar na een paar dagen in gebruik kwam ik er achter dat met 2x op de knop "tijdsbesparing" drukken de tijd minder dan de helft wordt.
En schoon wordt het toch wel, want of het nou 1 uur of 2 uur ronddraait in vuil waswater maakt i.m.o. geen verschil.
Dat snap ik helemaal, is het dan alleen niet zo dat als het programma dan 1,5 uur ipv 3 uur duurt dat het energie- en waterverbruik ook weer terugspringt naar wat mijn 15 jaar oude Bosch verbruikt?

Ik heb een Eve Energy die stroom kan meten, misschien moet ik de Bosch op onze Eco 40 stand die wij het meest gebruiken (1u 40min) eens meten zolang die het nog doet. en dan straks met de nieuwe ook in verschillende standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
JukeboxBill schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:23:
[...]

Mijn Beko doet er 2:37 over met volle trommel. Kan 'm ook op auto zetten ipv eco, dan verbruikt ie bakken meer water en is ie meestal sneller klaar.

Overigens is elke 6 weken een 90 graden schoonmaakprogramma met een paar scheppen soda een must met al die eco wasjes. Die springt er ook met kop en schouders bovenuit in het slimmemeterportaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:31
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:26:
[...]

Dat snap ik helemaal, is het dan alleen niet zo dat als het programma dan 1,5 uur ipv 3 uur duurt dat het energie- en waterverbruik ook weer terugspringt naar wat mijn 15 jaar oude Bosch verbruikt?

Ik heb een Eve Energy die stroom kan meten, misschien moet ik de Bosch op onze Eco 40 stand die wij het meest gebruiken (1u 40min) eens meten zolang die het nog doet. en dan straks met de nieuwe ook in verschillende standen.
Dat maak ik niet op uit de handleiding. I.i.g. niet meer water, want dat kan ik zien.
In principe zou het minder stroom moeten kosten, want de motor hoeft maar de helft van de tijd te draaien.

In de handleiding staat dat je de knop tijdsbesparing kan gebruiken bij niet al te vuile was en/of minder dan de hele trommelvulling. En wanneer is wasgoed nou eigenlijk heel erg vuil?

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Heb hier sinds een jaartje een Bosch met wasmiddeldosering staan. Ideaal! In tegenstelling tot de Miele kun je hier gewoon wasmiddel in gooien.

Ik vond een Miele echt veel te duur in vergelijking met de Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Joris748 schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 22:56:
Heb hier sinds een jaartje een Bosch met wasmiddeldosering staan. Ideaal! In tegenstelling tot de Miele kun je hier gewoon wasmiddel in gooien.

Ik vond een Miele echt veel te duur in vergelijking met de Bosch.
Dat viel me van de Miele ook al op ja, dat vind ik echt niet kunnen. Toeval wil dat we in 2020 wel een Miele wasdroger hebben gekocht waar we erg tevreden over zijn en ook die heeft capsules met een geurtje die natuurlijk speciaal van Miele zijn. Maar via websites als Amazon kan je ze namaak kopen en als je 1 droogbeurt het ding open zet (geur komt vrij), dan kan je daarna nog 3-4 droogbeurten met een dichte capsule ervan genieten, dus dat is een trucje om het langer mee te laten gaan. Maar ik ken dan ook geen "droogmiddel" in de supermarkt zoals we wel de tientallen merken wasmiddel hebben in poeder, pods en vloeibare vorm. Waarom weer iets nieuws uitvinden?

Ik vond die AEG optie daarom erg sjiek:
Afbeeldingslocatie: https://image.coolblue.nl/max/2048x1536/products/1865057

Maar de Bosch waar ik nu naar kijk heeft dat klaarblijkelijk dan weer niet. Dan moet ik voor de i-DOS versie van 1199 gaan, maar dan wel met 100 cashback nu. Scheelt maar €50 netto dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Het is idd de i-Dos versie. Die komt ook goed uit diverse testen.

Er zitten twee reservoirs in: 1 voor wasmiddel en de ander voor wasmiddel of wasverzachter. De 1ste gebruiken we voor gekleurde was en de 2de voor witte was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
Ik vraag me bij dat soort systemen af hoeveel nut het heeft. Ik was hier met de goedkope waspoeder van de lidl en een scheutje schoonmaakazijn als wasverzachter. Volle trommel 1 schepje, halve trommels een halve schep. Dat is de helft van wat er op de verpakking staat. Pods ook wel eens gehad, dat is gewoon overbodig veel wasmiddel voor de meeste wasjes.
Miele zit je vast aan hun capsules, van AEG las ik destijds in de reviews dat hun autodose systeem soms het hele reservoir door je machine spoelt. Dan doseer ik liever zelf, zoveel moeite is dat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-TECH
MooDyBLueS schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 21:08:
[...]

Ik staar me ook niet blind op de capaciteit, maar wel merken we dus dat de 8kg vaak nét te weinig is. Dus 9kg klinkt ideaal voor ons, want het gaat wel vaak net om de laatste paar kleine kledingstukken of een spijkerbroek die natuurlijk best veel ruimte en gewicht inneemt.
Nog een paar info'tjes, de capaciteit die fabrikanten aangeven staat niet in verhouding tot de werkelijke capaciteit van de machine in liters. Bijv. de Bosch/Siemens machines van 9 en 10kg hebben dezelfde grootte trommel. Net als bij Asko, de 8kg en 9kg machines hebben een 60 liter trommel en wegen allebei 75kg. Dit zijn dus dezelfde machines, maar simpelweg voor het energielabel getest met een grotere lading kleding. Er zijn geen regels voor de kg indicatie bij wasmachines, dus dit kan handig gebruikt worden om marges wat op te krikken. Miele maakt het nog wat bonter waarbij de 7, 8 en 9kg machines dezelfde liters trommel hebben.

Zo kan je 300 euro besparen met de Asko W2086C.W/3, dit is dezelfde machine als de ASKO W4096P.W/3 qua formaat, met een paar minder programma's.

Qua geluidsdruk in dB is het wat lastiger om daar een snel antwoord op te geven, maar in dit geval is de Asko wat luider vanwege de Nidec motor en de deurconstructie en de manier waarop er wordt gemeten voor het energielabel. In de praktijk is de machine nog steeds veel minder luid dan een oudere wasmachine, ook bij hoogtoerig centrifugeren. Een Bosch of Miele machine is wel wat stiller, maar dat verschil in de praktijk is niet zo groot. Indicatie van het geluid op YouTube.

Kwalitatief is een Bosch/Siemens machine niet te vergelijken met bijv. een Asko of een Miele (als de elektronica het doet), de BSH machines zijn wel de beste plastic machines die je kan kopen, maar qua degelijkheid komen ze niet in de buurt van de metalen machines van Miele en Asko. Dit zie je op veel punten terug bijv. de buitentrommel bij BSH is van plastic (met hoekjes en kantjes die vies worden), een goedkoop Chinees no-name lager (bij Asko een SKF lager), betonnen contragewicht (kan scheuren) ipv gietijzer, goedkopere pomp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
_JGC_ schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 09:18:
Ik vraag me bij dat soort systemen af hoeveel nut het heeft. Ik was hier met de goedkope waspoeder van de lidl en een scheutje schoonmaakazijn als wasverzachter. Volle trommel 1 schepje, halve trommels een halve schep. Dat is de helft van wat er op de verpakking staat. Pods ook wel eens gehad, dat is gewoon overbodig veel wasmiddel voor de meeste wasjes.
Miele zit je vast aan hun capsules, van AEG las ik destijds in de reviews dat hun autodose systeem soms het hele reservoir door je machine spoelt. Dan doseer ik liever zelf, zoveel moeite is dat niet.
Met het i-Dos systeem van Bosch kun je zelf de dosering (concentratie) instellen, waarna de machine zelf de dosering per wasbeurt bepaald. In de praktijk hoeven we maar 1x in de paar maanden bij te vullen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 01-07-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D-TECH schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 11:03:
[...]

Nog een paar info'tjes, de capaciteit die fabrikanten aangeven staat niet in verhouding tot de werkelijke capaciteit van de machine in liters. Bijv. de Bosch/Siemens machines van 9 en 10kg hebben dezelfde grootte trommel. Net als bij Asko, de 8kg en 9kg machines hebben een 60 liter trommel en wegen allebei 75kg. Dit zijn dus dezelfde machines, maar simpelweg voor het energielabel getest met een grotere lading kleding. Er zijn geen regels voor de kg indicatie bij wasmachines, dus dit kan handig gebruikt worden om marges wat op te krikken. Miele maakt het nog wat bonter waarbij de 7, 8 en 9kg machines dezelfde liters trommel hebben.

Zo kan je 300 euro besparen met de Asko W2086C.W/3, dit is dezelfde machine als de ASKO W4096P.W/3 qua formaat, met een paar minder programma's.

Qua geluidsdruk in dB is het wat lastiger om daar een snel antwoord op te geven, maar in dit geval is de Asko wat luider vanwege de Nidec motor en de deurconstructie en de manier waarop er wordt gemeten voor het energielabel. In de praktijk is de machine nog steeds veel minder luid dan een oudere wasmachine, ook bij hoogtoerig centrifugeren. Een Bosch of Miele machine is wel wat stiller, maar dat verschil in de praktijk is niet zo groot. Indicatie van het geluid op YouTube.

Kwalitatief is een Bosch/Siemens machine niet te vergelijken met bijv. een Asko of een Miele (als de elektronica het doet), de BSH machines zijn wel de beste plastic machines die je kan kopen, maar qua degelijkheid komen ze niet in de buurt van de metalen machines van Miele en Asko. Dit zie je op veel punten terug bijv. de buitentrommel bij BSH is van plastic (met hoekjes en kantjes die vies worden), een goedkoop Chinees no-name lager (bij Asko een SKF lager), betonnen contragewicht (kan scheuren) ipv gietijzer, goedkopere pomp etc.
Thanks! Dat van de capaciteit wist ik niet. Ik ging er eigenlijk vanuit dat een hogere capaciteit ook zou betekenen dat zaken als lagers, motor of ophanging van de trommel (iets) steviger zouden zijn en dus met die hogere gewichten langer mee zou gaan, maar dat is dus niet per se zo begrijp ik.

Ik probeer de rest van je opmerking even in perspectief te zetten, want wij hebben dus 15 jaar met een Bosch gedaan waar wij erg tevreden mee zijn geweest. En je zegt plastic, maar behalve de bovenkant, het bedieningspaneel en een deel van het deurtje (handvat bijv) zie ik toch weinig plastic of ik moet me vergissen. En juist die onderdelen zijn niet bepaald problematisch. Handvat zou je nog ter discussie kunnen stellen, maar ook die is 15 jaar meegegaan en doet het nog steeds perfect.

En ja qua prijs vind ik zelf een Asko lastig te verantwoorden. Ik heb de machine die je noemt bekeken, maar ik zie toch wel flink meer verschillen. Zo valt deze al onder de lijn eronder en is het dus niet alleen de 8 kg en een paar wasprogramma's. Ook zie ik dat autodosing er niet op zit, en Pro Wash maar ik kan niet zo snel terugvinden wat dat is en dus of dat pure marketingpraat voor iets is of echt iets nuttigs.

Om het maar even in autotaal te zeggen: een solide Toyota vind ik echt meer dan genoeg en als het een paar handige/leuke opties heeft die hem wat luxer maken dan kan dat fijn zijn (zoals autodosing) maar het hoeft zeker geen Lexus of BMW te zijn.

Vanuit dat oogpunt vind ik het lastig om 1300 voor een 'kale' Asko neer te leggen tov 1100 voor een Bosch die ook goed aangeschreven lijkt te staan en al die opties wel heeft.

Daarnaast ben ik ook op zoek gegaan wat nou die verschillen precies beteken bij de Bosch/Siemens wasmachines van 83kg of 76kg. Het gekke is dat ik er online zo bar weinig over kan vinden. Maar het valt me anderzijds wel op dat die 83kg modellen al wel 900 of meer zijn sowieso en de categorie er net onder juist weer van zeg 600-900 te verkrijgen is, dus dat prijsverschil zal niet uit de lucht komen vallen neem ik aan. Maar ik vind het ook wel apart dat Bosch daar niet meer achter zet qua marketing, want als die 83kg machines zoveel beter zijn, waarom wordt dat nergens genoemd? Want kijkend naar specs kan je een vergelijkbare 76kg machine dus zomaar voor 300 minder krijgen. En zelfs Bosch legt dus nergens uit waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
https://www.bosch-home.nl...7NL,WGG144Z3FG,WGB244A5NL

Net nog een vergelijking gedaan, zie hierboven. Deze machines zijn bij Coolblue (puur mijn referentiekader) 649, 674 (749-75 cashback) en 1099 (1199-100 cashback).

Letterlijk de enige verschillen die ik kan ontdekken:
- serie 4 heeft 8 kg vulcapaciteit, de rest 9 kg
- andere naam voor waterbeveiliging, maar ze hebben het allemaal
- meer programma keuzes bij hogere serie, maar serie 4 heeft al sport/snel/eco/etc
- geluid is 71 dB voor serie 4/6 en 70 dB voor serie 8 (zeer klein verschil)
- energieverbruik is bij serie 8 20% minder (maar verdien je nooit terug)
- allemaal 1400 rpm
- serie 4 = 70 kg, serie 6 = 72,5 kg, serie 8 = 82,6 kg
- serie 8 heeft auto doseersysteem, spoelsensor (wat doet dit?) en binnenverlichting
- serie 8 heeft HomeConnect (app)

Dus heel eerlijk: als ik hier vanuit ga, zelfs dankzij wat Bosch mij zelf vertelt, dan moet je toch compleet van de pot gerukt zijn om die serie 8 te kopen voor bijna 2x zoveel geld?

Elders heb ik inmiddels (net als hier ook van een AEG genoemd werd) al begrepen dat zo'n autodoseersysteem heel veel extra complexiteit met zich meebrengt. Het schijnt zo te zijn dat de invoer in de bak linksboven puur slangen naar een reservoir linksachter onderin de wasmachine zijn, daar zitten 1-1,5L reservoirs (2x) met elk weer een pompje die vanaf daar het wasmiddel oppompt via weer wat slangen naar de plek waar het water ermee gemixt wordt en dat via weer andere slangen uiteindelijk in de trommel bij de kleding terecht komt. Dus je voegt eigenlijk 2 extra gevoelige onderdelen (namelijk de pompjes) aan een apparaat toe waar je ook gewoon een bolletje met door jezelf gevuld wasmiddel in de trommel kan deponeren. Wat wij al 15 jaar doen en geen problemen oplevert. Ja, je hoort het bolletje met sportwas en ja zo'n auto doseersysteem klinkt nog steeds handig als het echt betrouwbaar werkt, maar dat schijnt dus niet zo te zijn omdat het om hele goedkope pompjes gaat.

Nu denk je: ok de serie 8 zonder dat dan? Die is maar € 50 goedkoper.

De app en binnenverlichting kunnen mij gestolen worden, dus blijft wellicht de spoelsensor nog over, maar ik weet niet goed wat dat doet. En verder zijn ze vrijwel identiek op dus een paar wasprogramma's meer of minder na. En ja, dat gewichtsverschil.

Maar ik blijf erbij dat ik het hoogst dubieus vind dat Bosch nergens bij de serie 8 dan iets vermeld over betere kwaliteit of langere duurzaamheid of iets in die richting. Misschien is het wel zo, maar waaruit zou dan moeten blijken dat de serie 6 van nu €674 kwalitatief slechter zou zijn de serie 8 van nu €1099? Ik weet het niet.

Ik begin toch steeds meer te neigen naar of de serie 6 Bosch of de goedkoopste Asko van €999 in de hoop dat het kwaliteit levert. Want ook daar zijn de stappen omhoog bizar. De W2084 naar W2086 is alleen 1600 rpm verschil, maar €100 verschil en de W4096 is om wat voor reden dan ook gelijk €1599 voor wat lijkt technisch identiek maar alleen een paar extra opties zoals autodoseer en Pro Wash waarvan ik ook niet kan achterhalen wat het is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• D-TECH
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Thanks! Dat van de capaciteit wist ik niet. Ik ging er eigenlijk vanuit dat een hogere capaciteit ook zou betekenen dat zaken als lagers, motor of ophanging van de trommel (iets) steviger zouden zijn en dus met die hogere gewichten langer mee zou gaan, maar dat is dus niet per se zo begrijp ik.

Ik probeer de rest van je opmerking even in perspectief te zetten, want wij hebben dus 15 jaar met een Bosch gedaan waar wij erg tevreden mee zijn geweest. En je zegt plastic, maar behalve de bovenkant, het bedieningspaneel en een deel van het deurtje (handvat bijv) zie ik toch weinig plastic of ik moet me vergissen. En juist die onderdelen zijn niet bepaald problematisch. Handvat zou je nog ter discussie kunnen stellen, maar ook die is 15 jaar meegegaan en doet het nog steeds perfect.
Ah Ik zal het even wat toelichten, de BSH machines noemen we plastic machines vanwege de binnenkant ;) Aan de buitenkant zit er qua afwerkingskwaliteit niet heel veel verschil tussen de modellen, je zal merken dat bij Asko en Miele de knoppen wat beter aanvoelen etc. maar dat is echt zo'n dingetje wat niet heel belangrijk is voor de meeste consumenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4i536ezFvHVdlbR0s8hQLg86ikE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gUM3qnrwQgHmiQi0vX149Nxl.jpg?f=user_large

Hier een voorbeeldje, met een Asko machine aan de rechterkant en een BSH machine aan de linkerkant. De buitentrommel is van plastic, nou is dat niet een heel groot probleem, maar zoals je kan zien zitten er hoekjes en kantjes aan de plastic trommel. Bij consumenten die de trommel niet reinigen krijg je vuil ophopingen etc. in die hoekjes en kantjes, gaat stinken en na verloop van tijd slijt het lager ook veel sneller.

Een paar andere verschillen zal je zien in de dempers, deze zijn bij Bosch/Siemens ook van plastic van binnen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/013ZtfTSt31syhj1XmLAiL2IkGQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fAXEtBUJcT9xY9wAazdvlKly.jpg?f=user_large

Terwijl deze bij Miele/Asko van metaal zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nDiEjgpK2bTrlGPKiAGYeR35cwI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BHfq23O2ixbq6lGcXiXYmm3e.webp?f=fotoalbum_large

Qua features zal een Bosch/Siemens meer kunnen bieden vergeleken met Miele/Asko met deze kostenbesparingen (bijna 50% verschil in BOM voor deze onderdelen), dus daar betaal je dan wel voor bij Miele en Asko. Of je de features nodig hebt is natuurlijk persoonlijk.

Groot nadeel is dat de fabrikanten het zo lastig mogelijk maken om modellen te vergelijken, in de industrie is de gedachte hierachter dat het zo vaag mogelijk maken van verschillen helpt met upsales van de duurdere modellen, en dus hogere marges.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-TECH
MooDyBLueS schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 23:48:

Ik begin toch steeds meer te neigen naar of de serie 6 Bosch of de goedkoopste Asko van €999 in de hoop dat het kwaliteit levert. Want ook daar zijn de stappen omhoog bizar. De W2084 naar W2086 is alleen 1600 rpm verschil, maar €100 verschil en de W4096 is om wat voor reden dan ook gelijk €1599 voor wat lijkt technisch identiek maar alleen een paar extra opties zoals autodoseer en Pro Wash waarvan ik ook niet kan achterhalen wat het is.
In het geval van BSH, zitten er geen verschillen in duurzaamheid tussen de verschillende modellen, alle wasmachines zijn ontworpen voor ong. 10 jaar levensduur (13 jaar als je geluk hebt). Dus of je voor een serie 4 of serie 8 gaat, betaal je vooral voor een grotere trommel (die evenredig groter wordt met de kg zwaarte van de machine) en wat features zoals de WiFi module, extra sensoren etc. die een wat beter wasresultaat opleveren.

Autodoseer features zijn extreem onbetrouwbaar en zorgen voor veel problemen, zou dit zeker niet aanraden.

De "ProWash" bij Asko is vergelijkbaar met Bosch 4D wash en Miele QuickPowerWash, er gaan wat extra leidingen van de onderkant van de machine naar de bovenkant voor het beter spoelen en wassen. Dit help wel wat als je snel wilt wassen, maar is complex en bij Miele zelfs een extra tweede pomp voor dit systeem niet echt betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@D-TECH Hoe zit dat bij die trommelkruizen van Miele tegenwoordig, gebruiken ze daar al weer degelijk spul, of vreten die nog steeds weg?

Dat ProWash systeem heeft mijn Beko overigens ook, noemen ze Aquapower. Gewoon een sproeiertje die de was vanboven besproeit. Geen idee of het wat toevoegt, maar waar ik bij mijn 7kg AEG geregeld droge plekken in de was had bij een volle trommel (en nee dat woog geen 7kg en was niet gepropt) heb ik dat bij de 9kg beko machine niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
_JGC_ schreef op zondag 2 juli 2023 @ 12:04:
@D-TECH Hoe zit dat bij die trommelkruizen van Miele tegenwoordig, gebruiken ze daar al weer degelijk spul, of vreten die nog steeds weg?

Dat ProWash systeem heeft mijn Beko overigens ook, noemen ze Aquapower. Gewoon een sproeiertje die de was vanboven besproeit. Geen idee of het wat toevoegt, maar waar ik bij mijn 7kg AEG geregeld droge plekken in de was had bij een volle trommel (en nee dat woog geen 7kg en was niet gepropt) heb ik dat bij de 9kg beko machine niet.
Miele is gelukkig afgelopen jaar weer overgestapt naar RVS trommelkruizen, bij de introductie van de W1 waren deze van aluminium en werden inderdaad sterk aangetast. Miele heeft altijd wel een paar dingetjes die niet goed zijn en later in productie worden opgelost. Zo had ik een Miele stofzuiger waarbij het vloerstuk snel brak, deze werden netjes vervangen door Miele en bij iedere revisie werd er weer wat verbeterd. In totaal drie revisies gehad maar helaas opnieuw kapot :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Grappig dat je de stofzuiger noemt, ik heb vanmorgen net de handgreep van de Miele Black Pearl 5000 afgebroken na 15 jaar dagelijks gebruik... voor nu gelijmd maar binnenkort even nieuwe voor halen. De weekmakers zijn op, het kunststof is bros geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D-TECH schreef op zondag 2 juli 2023 @ 11:23:
[...]

In het geval van BSH, zitten er geen verschillen in duurzaamheid tussen de verschillende modellen, alle wasmachines zijn ontworpen voor ong. 10 jaar levensduur (13 jaar als je geluk hebt). Dus of je voor een serie 4 of serie 8 gaat, betaal je vooral voor een grotere trommel (die evenredig groter wordt met de kg zwaarte van de machine) en wat features zoals de WiFi module, extra sensoren etc. die een wat beter wasresultaat opleveren.

Autodoseer features zijn extreem onbetrouwbaar en zorgen voor veel problemen, zou dit zeker niet aanraden.

De "ProWash" bij Asko is vergelijkbaar met Bosch 4D wash en Miele QuickPowerWash, er gaan wat extra leidingen van de onderkant van de machine naar de bovenkant voor het beter spoelen en wassen. Dit help wel wat als je snel wilt wassen, maar is complex en bij Miele zelfs een extra tweede pomp voor dit systeem niet echt betrouwbaar.
Wederom onwijs bedankt voor al je info! _/-\o_

Als ik dit zo hoor, dan zou in het geval van BSH een betaalbare serie 6 dus inderdaad een goede optie zijn, maar dan niet teveel verwachten boven de 10 jaar levensduur.

Dat autodoseer was ik inmiddels ook al achter dat AEG en Bosch nogal eens problemen opleveren, maar de serie 8 Bosch met en zonder scheelt maar € 50 dus dan dacht ik: zelfs met een storing in i-Dos kan je handmatig een bolletje erin gooien en blijft de rest gewoon werken.

Overigens heb ik even gekeken en onze huidige is een WAS28741NL met Made in Germany achterop. Dus ik zou zeggen gelijk aan een serie 8 nu.

Wat ik alleen niet echt begrijp is dan waarom die serie 8 "Made in Germany" modellen 83 kg wegen en door sommigen gezegd wordt dat ze degelijkere materialen gebruiken, terwijl ik elders en ook van jou weer hoor dat het met name om features gaat. Ik zie echter wel een serie 6 en serie 8 met vergelijkbare features en dan is vaak alleen de serie 6 een 8kg vulcapaciteit en de serie 8 soms ook als 9kg, maar verder beide met bijv. i-Dos en de nodige andere features, maar dus wel €250-350 verschil. Is dat dan puur dat trommelformaat als verschil?

Edit: want wat mij dan even verbaast en waarom ik vorige keer ook al zei: ik snap wel waarom mensen voor Asko kiezen, maar niet waarom je bij BSH niet voor de € 600/700 modellen zou moeten kiezen. Aangezien jij ook aangeeft dat het verschil met name qua features is. Wij hebben nu ook 15 jaar met onze Bosch gedaan, dus als het 10-13 jaar met een serie 6 kan zijn, dan zie ik geen reden om voor iets duurders te gaan. Want garantie dat het 20 jaar mee kan gaan heb je bij een Miele of Asko ook niet en 5 jaar garantie is wel meer maar je zou pas nut hebben bij garantie na de eerste 10 jaar, wat enerzijds logischerwijs niet gaat gebeuren, maar dan is het dus toch wel allemaal puur op vertrouwen iets kopen.

[ Voor 14% gewijzigd door MooDyBLueS op 02-07-2023 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-TECH
MooDyBLueS schreef op zondag 2 juli 2023 @ 17:04:
[...]

Overigens heb ik even gekeken en onze huidige is een WAS28741NL met Made in Germany achterop. Dus ik zou zeggen gelijk aan een serie 8 nu.

Wat ik alleen niet echt begrijp is dan waarom die serie 8 "Made in Germany" modellen 83 kg wegen en door sommigen gezegd wordt dat ze degelijkere materialen gebruiken, terwijl ik elders en ook van jou weer hoor dat het met name om features gaat. Ik zie echter wel een serie 6 en serie 8 met vergelijkbare features en dan is vaak alleen de serie 6 een 8kg vulcapaciteit en de serie 8 soms ook als 9kg, maar verder beide met bijv. i-Dos en de nodige andere features, maar dus wel €250-350 verschil. Is dat dan puur dat trommelformaat als verschil?
Op dit moment heb je de 65 liter trommel, hetzelfde als de huidige 83kg 9/10kg BSH machines, dus als je dezelfde capaciteit wilt die je nu hebt zou ik daarvoor gaan met een Series 6 of 8. De kwaliteit en veel onderdelen zijn dan hetzelfde met de machine die je nu hebt, dus dan koop je eigenlijk dezelfde machine met wat nieuwere programma's en exterieur design :P Zou die ong. weer 15 jaar mee moeten gaan met wat geluk.

Wat waren de redenen dat je de machine vroeger moest repareren? Een feature bij de Asko machines is dat je de plastic peddels in de trommel eruit kan klikken, en zo dingetjes die in de trommel zitten eruit kan halen, ipv heel de machine uit elkaar te moeten halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Thanks! Omdat er t/m zondag een cashback actie was met de Bosch machines hebben we deze 3 opties overwogen:
- Bosch serie 6 voor € 675 (na cashback)
- Bosch serie 8 voor € 1099 (na cashback)
- Asko basismodel 8kg voor € 999

En uiteindelijk voor de serie 8 gekozen. Met alle info die we o.a. hier hebben gekregen leek ons dat de beste keuze. Wat uiteindelijk de doorslag gaf, waren een paar punten:
1. De serie 8 is net als onze huidige Made in Germany en dus gaan wij ervan uit dat de kwaliteit hiervan (ongeacht of het plastic is) vergelijkbaar is met wat we nu hebben.
2. Serie 6 is bijna de helft van het geld voor praktisch dezelfde machine in specs, dat klinkt aanlokkelijk, maar wij willen toch niet het risico lopen en "op de gok" kijken hoe lang die meegaat.
3. Een paar video's van de Asko modellen erbij gepakt en er vielen 2 punten op die ons niet aanspraken. Eerste is dat de deur met de trommel meebeweegt aan de buitenkant en met was erin ingezakt lijkt. Dat vinden we erg lelijk en raar ogen. Maar nog belangrijker: tijdens het wasprogramma horen we in meerdere video's een hele irritante brom bij het ronddraaien die met elke omwenteling hoorbaar is. Heb zelfs een 3 uur durende video gezien waarbij vanaf pakweg 0:30 tot 2:30 die brom er continu in zat (heb steeds 5 min vooruit geskipt, ga niet 2 uur echt kijken :P ). Centrifugeren vonden we dan wel weer lekker stil t.o.v. wat we nu hebben, maar die brom was gelijk een no-go.

Kortom: de serie 8 is het geworden. We gaan uit van minstens 10 jaar meegaan, al het extra is mooi meegenomen.

En ja, deze heeft i-Dos, maar zonder dat scheelde maar € 50 en juist doordat je op het paneel elke was het gebruik hiervan aan/uit kan zetten vonden we dat wel het proberen waard. Als na 4 jaar 1 of beide pompjes kapot zijn, dan laten we dat mooi zo en doen we het sowieso weer lekker ouderwets met een bolletje.

Thanks iedereen voor alle nuttige info en ervaringen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-04 18:43
Ik heb zelf de ASKO W6098 vorig jaar gekocht. Duur, ja dat wel, maar ik wilde wat nieuws proberen. Mijn vorige machine was een AEG en die heeft het 20 jaar volgehouden, ook in de periode dat mijn kinderen groot zijn geworden, dus die heeft er aardig wat wasbeurtjes op zitten. Ik kan dus niks zeggen over de huidige AEG machines.

Maar ik ben wel tevreden over de ASKO. Dat ding is ZWAAR! Zo zwaar dat de bezorgers 'm niet eens de trap op kregen, dat is wel een dingetje om even in de gaten te houden. Ik had speciaal aangegeven dat hij 2 trappen op moest. Bij de meeste shops moet je dan extra betalen, bij deze machine was het gratis. Maar toen het echter niet lukte stond de machine ingepakt in de hal en had ik geen poot om op te staan, want ik had immers niet betaald voor het sjouwen. Dat was een groot minpunt voor die webshop. Uiteindelijk heb ik 'm zelf met een sterke vriend de trap op gekregen, maar dat was niet leuk.

Toen hij eenmaal op z'n plek stond en de eerste was draaide, kwam ik erachter dat zwaar ook voordelig is. De machine centrifugeert op 1800 toeren en maakt daarbij nauwelijks lawaai. Je hoort 'm natuurlijk wel als je ernaast staat, maar hij laat niet het hele huis meetrillen en de was komt er goed droog uit. Dat bespaart dan weer flink op de stroomkosten voor de droger.

De bediening is onverwacht handig. Hij heeft ontzettend veel wasprogramma's, maar je kunt in de instellingen programma's verbergen als je ze toch niet gebruikt. Ook kun je wasprogramma's als favoriet instellen, dan komen ze vooraan in het menu en onthoudt hij ook de opties. Dit specifieke model heeft ook een aansluiting voor warm water. Had ik vantevoren niet over nagedacht, maar ook dat kan nog wat energie besparen als je bijvoorbeeld een warmtepomp gebruikt voor je warm water. De machine heeft trommelverlichting, ik vind dat een fijn ding, ik zie graag waar ik mee bezig ben. 20 jaar geleden had bijna iedere luxere machine dit, maar nu lijkt het weer wat in de vergetelheid geraakt. De moderne AEG's hebben het niet meer iig.

Wat ik ook erg handig vind is de automatische dosering van wasmiddel. Je vult een reservoir met vloeibaar wasmiddel en dan doseert de machine op basis van het vulgewicht. Dat is nu echt een praktische feature, geen gekloot meer met wasmiddelballetjes die achter het toilet vallen en gewoon altijd precies voldoende wasmiddel in je was. Je kunt ook de mate van vervuiling aangeven, alles staat overzichtelijk op het display. Er zitten twee reservoirs in voor verschillende soorten wasmiddel. De feature is ook beschikbaar bij andere merken, maar ik heb geen idee hoe handig het daar werkt.

Alles aan de machine ademt degelijkheid. Ze worden niet meer in Zweden gemaakt maar in Slovenie, maar het voelt nog steeds Zweeds. De gehele machine is van metaal. Ook de knopjes op het bedieningspaneel voelen zeer degelijk aan. Ik heb natuurlijk geen idee of dit ook weer 20 jaar meegaat, maar het heeft alle schijn van degelijkheid en de machine bevalt totnutoe erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier nu bijna 4 jaar een Haier en met name gekozen op het geluidsniveau. Coolblue bracht ze destijds best actief aan de man en maar de stap gewaagd. Inmiddels wel een een monteur over de vloer gehad vanwege en lekkage en eenvoudig verholpen door de kraan half dicht te draaien. De monteur was overigens best te spreken over de wasmachine maar zaten wat rare quirks in zoals je van een nieuwe speler kan verwachten. Voor ongeveer de helft van de gerenomeerde merken durfde ik het risico wel aan dat die minimaal half zo lang mee zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@PhilipsFan Thanks voor je ervaring! Ondanks het goede verhaal, was onze keuze al gemaakt en zijn we benieuwd naar hoe de Bosch serie 8 ons de komende jaren gaat bevallen.

Overigens zie ik dat het qua gewicht weinig uitmaakt: 83 om 88 kg, waarbij de Asko dus iets zwaarder is. Volgens mij is onze oude Bosch ook een 83 kg variant en heeft die in het vorige huis 2 hoog op zolder gestaan, dat was inderdaad een drama om omhoog te krijgen en ook weer naar beneden. Nu hebben we een bijkeuken op de begane vloer en ik wil zelfs als man nooit meer anders. :P De oude heb ik zelf met van die dikke verhuiskleden naar buiten weten te krijgen de tuin in. Eerst naar achteren kantelen, kleed eronder, achterkant optillen en naar voren schuiven. Dan kleed aan de achterkant eronder en het glijdt gewoon over de vloer ondanks z'n gewicht.

Voor ons ging €1500/1600 te ver. We hebben de € 749 die we in 2008 betaald hebben even in de inflatiecalculator gegooid en dat is vandaag de dag bijna exact de € 1099 die we (na cashback) voor de nieuwe Bosch betalen. Aangezien de oude 5 jaar zonder kinderen en 10 jaar met kinderen is meegegaan, vinden we € 1100 voor minstens zo'n 12 jaar een mooie prijs.

Qua geluid was de oude Bosch ook altijd prima, geen rare bijgeluiden en zoals gezegd hoorde ik dat wel op meerdere video's van de Asko. En hoewel een bijkeuken ideaal is, zit hij wel naast de woonkamer en durfde we op dat gebied de gok niet aan. Want je hebt verder gelijk hoor: op diezelfde video's was het centrifugeren juist heel stil en een prettig geluid als je dat van een wasmachine kan zeggen. Maar, zoals gezegd: de oude Bosch was ook prima, alleen een paar minuten tijdens het 1400 rpm centrifugeren was altijd een beetje hoog en hard, maar dat was ook nooit lang en dus viel er mee te leven.

Oh en wat ook nog meespeelde is dat ik hier van D-Tech hoorde dat Asko goed zelf te repareren is als je handig bent, maar ik ben op internet gaan zoeken en ze bieden zelf geen reserve-onderdelen, dus moet je alsnog kijken bij onderdelenzaken en daar kwam ik toch erg weinig Asko tegen, Bosch/Miele/AEG juist des te meer.

En het feit dat ze dus tegenwoordig overgenomen zijn door een Chinees bedrijf die de fabricage naar Slovenië heeft uitbesteed en Asko ook nooit in NL heeft uitgebreid met hun keukenassortiment, is het ook zeker een risico gezien de leeftijd dat wasmachines mee horen te gaan om op dat gebied die gok te noemen. Want wie zegt dat Asko over 5-10 jaar überhaupt nog in NL zit? Of ook al zitten ze hier nog: hoe zit het dan met de onderdelen die ik nu al bijna niet kan vinden terwijl 1 zoekactie mij gelijk 5+ websites oplevert voor de Bosch?

Kortom: ik geloof nog steeds dat Asko prima spul levert en waarschijnlijk een stap beter dan Bosch, maar behalve het instapmodel ook flink duurder. En het is een dusdanig niche-merk dat het zelfs veel moeilijker is om los van de paar winkels en Asko zelf überhaupt service/shops/onderdelen ervoor te vinden. Vergeleken met luxere merken voor de keuken zoals Bora, NEFF of Gaggenau is het zelfs totaal niet te vergelijken. Dus dan neem je op een heel ander vlak een risico, want het kan over 5/10/15 jaar dus zo zijn dat je maar moet hopen dat de Asko het überhaupt blijft doen en zelfs niet 1 onderdeel zoals de pomp een keer vervangen moet worden. En tuurlijk is dit koffiedik kijken, maar het risico dat een merk als Bosch verdwijnt is vrijwel nihil, waarbij in dit geval de grote populariteit een voordeel is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-TECH
MooDyBLueS schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:04:
@PhilipsFan Thanks voor je ervaring! Ondanks het goede verhaal, was onze keuze al gemaakt en zijn we benieuwd naar hoe de Bosch serie 8 ons de komende jaren gaat bevallen.
De Bosch serie 8 is een uitstekende keuze, ik heb trouwens een foutje gemaakt met het volume van de trommel, ik zie dat Bosch bij de serie 8 met de 10kg modellen een 70 liter trommel heeft, dus groter dan de 65 liter van de 9kg modellen. Ze zijn wel allebei even zwaar, dus netto qua centrifugeren etc. zal het niet zoveel uitmaken.

Nog een tip is om de trommel iedere paar weken, zeker iedere maand, een keer te reinigen, dit kan met een vaatwas tablet (alles in een, die ontkalkt ook met zout). Simpelweg in de trommel doen en het reinigingsprogramma aanzetten, dit is echt essentieel met een plastic buitentrommel zodat ie mooi schoon blijft en het lager het niet begeeft. Edit: heb nog even research gedaan naar de vaatwas tablet en dit kan geen kwaad, een vaatwasser is ook erg vergelijkbaar met een wasmachine qua onderdelen (rvs, pomp etc.)

Qua onderdelen, van Asko kan ik ze makkelijk vinden, maar ik woon in Duitsland. Zijn meestal op voorraad in Italië, daar worden veel onderdelen gemaakt. Situatie is een beetje vergelijkbaar met Volvo, met Chinese eigenaar. Inderdaad niet ideaal, maar zonder de Chinese investering was het bedrijf er niet meer geweest. Zie dat de machines nu ook op JD en Taobao worden verkocht. Sales volume is wel klein, afwachten hoe lang het nog goed gaat met het bedrijf.

Qua geluid zijn de Bosch/Siemens machines wel een van de stilste op de markt, vooral omdat ook de pomp een inverter pomp is, stiller dan Miele zelfs, je hebt niet van die chug-chug geluiden. Qua software is Bosch/Siemens ook super met de nieuwste modellen (met het strakke gekantelde scherm), zeer accuraat en snel met water aanpassen, centrifugeren, balanceren etc. (beter dan Asko, is wat ouderwetser qua programmering). Al met al een goede keuze dus haha ;)

[ Voor 8% gewijzigd door D-TECH op 09-07-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@D-TECH Juist niet schoonmaken met een all-in-one vaatwastablet. Je wasmachine heeft niks aan glansspoel en je wasmachine heeft geen hars dat geregenereerd moet worden met onthardingszout.

Ik gooi er zelf gewoon 3 eetlepels sodakristallen in en draai dan het 90 graden schoonmaakprogramma. Fabrikanten raden dit soort middeltjes overigens af en schrijven speciale machinereinigers voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
D-TECH schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:12:
[...]

De Bosch serie 8 is een uitstekende keuze, ik heb trouwens een foutje gemaakt met het volume van de trommel, ik zie dat Bosch bij de serie 8 met de 10kg modellen een 70 liter trommel heeft, dus groter dan de 65 liter van de 9kg modellen. Ze zijn wel allebei even zwaar, dus netto qua centrifugeren etc. zal het niet zoveel uitmaken.

Nog een tip is om de trommel iedere paar weken, zeker iedere maand, een keer te reinigen, dit kan met een vaatwas tablet (alles in een, die ontkalkt ook). Simpelweg in de trommel doen en het reinigingsprogramma aanzetten, dit is echt essentieel met een plastic buitentrommel zodat ie mooi schoon blijft en het lager het niet begeeft.

Qua onderdelen, van Asko kan ik ze makkelijk vinden, maar ik woon in Duitsland. Zijn meestal op voorraad in Italië, daar worden veel onderdelen gemaakt. Situatie is een beetje vergelijkbaar met Volvo, met Chinese eigenaar. Inderdaad niet ideaal, maar zonder de Chinese investering was het bedrijf er niet meer geweest. Zie dat de machines nu ook op JD en Taobao worden verkocht. Sales volume is wel klein, afwachten hoe lang het nog goed gaat met het bedrijf.

Qua geluid zijn de Bosch/Siemens machines wel een van de stilste op de markt, vooral omdat ook de pomp een inverter pomp is, stiller dan Miele zelfs, je hebt niet van die chug-chug geluiden. Qua software is Bosch/Siemens ook super met de nieuwste modellen (met het strakke gekantelde scherm), zeer accuraat en snel met water aanpassen, centrifugeren, balanceren etc. (beter dan Asko, is wat ouderwetser qua programmering). Al met al een goede keuze dus haha ;)
De machine is inmiddels binnen, gisteren ondanks de storm geleverd. Zij het 3 uur later dan het tijdsblok van 1 uur wat ze aangegeven hadden, maar daar kan ik gezien de situatie inkomen en wij zaten ook in het epicentrum.

Anyway, gelijk aangesloten en volgens handleiding de 90 graden katoen was gedraaid met een beetje poeder in het bakje. Daarna gelijk de bonte was gedaan want die puilde inmiddels uit.

Eerste indrukken, de voordelen:
+ zeer stille machine, was draaien is bijna geluidloos, centrifugeren hoorbaar maar heel goed getuned qua geluidfrequenties en veel stiller dan de vorige
+ extreem weinig beweging in de machine zowel tijdens wassen als centrifugeren, geen enkel gewiebel of wat dan ook
+ machine voelt zeer solide aan
+ deur sluit heerlijk soepel, geen gedoe meer met klepje aandrukken die soms nog een keer aangdrukt moet worden zoals de vorige wasmachine, de nieuwe werkt net als onze Miele wasdroger uit 2020: deur klikt makkelijk dicht en wordt daarna elektronisch vergrendeld
+ was komt er droger uit dan de oude machine, terwijl het allebei 1400 rpm zijn
+ veel dedicated knoppen (net als de vorige), waaronder de op en neer toetsen voor temp en toeren, vinden wij veel fijner dan 1 knop die door alle opties cyclet zoals de serie 6
+ trommel is ruimer dan de vorige, de 9kg ipv 8kg is dus een echte verbetering (of eigenlijk: het grotere aantal liters van de trommel)
+ aan/uit-knop werkt niet door er even tegenaan te tappen, je moet hem een volle seconde aangeraakt houden
+ wasresultaat is goed, kan alleen na 1 wasbeurt (nog) geen verschil ontdekken met de vorige, maar het is gewoon goed te noemen

En de nadelen:
- aanzetten duurt relatief lang, vorige draaide je de draaiknop naar het programma van keuze en klaar was hij, binnen 1 sec, hier is het net een 5 jaar oude telefoon die uit standby ontwaakt: alles moet eerst even wakker worden en pas na 5-10 sec kan je verder
- trommel opening is duidelijk kleiner dan de vorige, maar vormt met bonte was geen nadeel, misschien wel met beddengoed, dat gaan we dit weekend proberen
- wat duren de programma's laaaaaaaang, 3 uur 24 min voor een normale was op 40C pfff
- "Eco 40-60" kan NIET op 40C geforceerd worden, staat altijd op Auto. Waardeloos want wij wassen bijna alles op 30-40C en ik wil geen kledingstukken verpesten met 60C, sommige krimpen gelijk bij de eerste keer op 60C wassen en hiermee is dit programma compleet waardeloos. Wij gebruikten voor heen meestal de Bonte was Eco stand op 40C, dat kan dus niet meer.
- aanvullend: geen enkel ander eco-programma beschikbaar die wel 30 of 40C kan draaien. Dit komt erg tegenstrijdig over: geen Eco programma met enkel lage temperaturen, maar wel een met hogere temperaturen, wat is daar dan Eco aan?
- display is een achteruitgang tov het monochrome LCD display van onze vorige, het is allemaal tiptoetsen wat op zich prima is, maar er is niet 1 klein stukje wat kleine tekst kan weergeven, alles is voorgeprint en slechts achtergrondverlicht op de tijd na, instellingen menu is alleen met handleiding te begrijpen daardoor
- water afvoeren maakt veel herrie, niet de pomp maar gegorgel in de afvoer, dit hebben wij gek genoeg niet bij de vorige ervaren dus weten niet waar dit aan ligt. Wellicht is deze gewoon agressiever met wegspoelen en gooit ie het er harder uit? Daardoor valt het wel op dat ie dit wel zeker 5-7x per wasbeurt doet. Gelukkig is het telkens nog geen minuuut.
- geen enkele indicatie van hoe vol de machine zit tijdens vullen. Vorige (uit 2008!) gaf vanaf 50% per 10% aan en uiteindelijk als je te ver ging: overbeladen. Deze geeft alleen afhankelijk van het programma wat je kiest kort aan of er 9 kg of 5 kg in kan, meer niet. Ik had deze achteruitgang niet verwacht.

En dan nog een paar kleine ergernissen waar we prima mee kunnen leven, maar wel heel raar/gek/onnodig zijn of waarvan je je afvraagt waarom dit erop zit of op deze manier:
- was is erg moeilijk te zien door zwarte transparante deur
- pianolak plastic wordt gelijk vies met vingerafdrukken, totaal onnodig design
- trommel lichtje voegt niks toe, zit op een gekke plek onder een gekke hoek en is erg zwak
- het lijkt erop dat de machine direct op het begin wasmiddel uit het bakje linksboven probeert te pakken terwijl ik een bolletje met wasmiddel in de trommel erbij had gedaan, dit voel me op omdat ik bij de 90C katoenwas hem kort hoorde spoelen met water daar en na 2-3 sec klaar was, terwijl hij daarna met de katoen 40C was (met bolletje in trommel) hij wel 20 sec bleef proberen.

Verder moeten we alle extra opties zoals i-Dos nog uitproberen. Wel de App (Home Connect) even geprobeerd, had toch al een account vanwege onze Siemens koffiemachine en zie daar geen toegevoegde waarde in, maar daar hebben we hem ook niet op gekocht. Het is eigenlijk zelfs ook compleet belachelijk: je moet eerst de machine met de hand aanzetten én op de knop App Bediening drukken elke keer voordat je de app op je telefoon kan gebruiken. Dan kan je toch net zo goed de uitgestelde start gebruiken? Het enige nuttige is dat je in de app kan zien hoe lang de was nog duurt en dat je een notification krijgt als de was klaar is, dat is wel serieus handig want wij hebben een bijkeuken beneden en als ik thuis werk dan zit ik boven en hoor ik de machine niet.

Nu zie ik dat ik best wat nadelen heb kunnen vinden, maar desondanks ben ik gewoon erg tevreden hoor. De paar ergernissen valt gewoon mee te leven. De pianolak bijv, de wasmachine staat in de bijkeuken, daar ligt altijd wel een microvezeldoekje bij de wasbak dus kleine moeite om die er wekelijks even overheen te halen, maar in mijn auto zou ik er gek van zijn geworden omdat je daar dagelijks tegenaan kijkt.

En de basis is gewoon erg goed in orde. De 2 grootste nadelen en de enige waarvan zowel mijn vrouw als ik zeggen: dat had eigenlijk écht anders gemoeten voor deze prijs is dus de misser van het Eco 40-60 programma en dat er geen (over)beladingsindicatie is, wij gingen er echt vanuit dat deze dat ook zou aangeven, het is immers de topserie van Bosch en weliswaar niet de allerduurste, maar toch.

Maar hoe solide de machine aanvoelt, hoe stil hij is met alles behalve water afpompen, hoe fijn het deurtje werkt en hoe droog de was eruit komt maakt dat wij het de uiteindelijke €1099 absoluut waard vinden.

Rest ons alleen de i-Dos uit te proberen en op lange termijn af te wachten hoe de machine zich zal gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
_JGC_ schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 10:37:
@D-TECH Juist niet schoonmaken met een all-in-one vaatwastablet. Je wasmachine heeft niks aan glansspoel en je wasmachine heeft geen hars dat geregenereerd moet worden met onthardingszout.

Ik gooi er zelf gewoon 3 eetlepels sodakristallen in en draai dan het 90 graden schoonmaakprogramma. Fabrikanten raden dit soort middeltjes overigens af en schrijven speciale machinereinigers voor.
Ik moet bekennen dat met de vorige Bosch die 15 jaar is meegegaan wij nooit een reinigingsprogramma draaiden. Enige wat we deden is de rubberen rand schoonvegen, soms bleven daar wat haren met name achter. En eens in de zoveel tijd rook een was ineens muf en dan zetten we de machine even op 90 graden een keer (zonder was, zonder schoonmaakmiddel) en was het weer weg daarna.

Er zat nu ook zo'n reclame flyer bij van Calgon, maar ik heb het idee dat het meer geldklopperij is dan dat het écht nut heeft. Net als de V-Power benzine ipv normale Euro 95, dat heeft bij een Ferrari nog nut, maar bij een gemiddelde VW/Toyota niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:39
Even over die eco programma's
Op mijn redelijke recente AEG zitten die ook.
Ik gebruik ze NOOIT, alleen de reguliere programma's
Tuurlijk zijn die eco programma's net ietsje zuiniger, maar ik wil daar geen 3,5 uur op gaan zitten wachten.
De reguliere programma's zijn in 1,5 tot 2 uur klaar.

Ik heb ook liever dat de wasmachine iets meer water en stroom verbruikt, mits de kleding dan goed gelijk schoon is en goed uitgespoeld is.

Edit: ik heb net een regulier 40 graden programma gedraaid in 2 uur. Kostte 0,9 kWh volgens HomeWizard.

[ Voor 10% gewijzigd door GarBaGe op 06-07-2023 14:25 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
GarBaGe schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 14:23:
Even over die eco programma's
Op mijn redelijke recente AEG zitten die ook.
Ik gebruik ze NOOIT, alleen de reguliere programma's
Tuurlijk zijn die eco programma's net ietsje zuiniger, maar ik wil daar geen 3,5 uur op gaan zitten wachten.
De reguliere programma's zijn in 1,5 tot 2 uur klaar.

Ik heb ook liever dat de wasmachine iets meer water en stroom verbruikt, mits de kleding dan goed gelijk schoon is en goed uitgespoeld is.

Edit: ik heb net een regulier 40 graden programma gedraaid in 2 uur. Kostte 0,9 kWh volgens HomeWizard.
Bij de Bosch zijn alle normale programma's 3+ uur, evenals de Eco. Alleen de SpeedWash gaat naar 1u 40min op 40C.

Ik ga de eerstvolgende wassen meten met mijn Eve Energy ertussen. Heel eerlijk: water kan me gestolen worden, dat kost geen drol en het is niet alsof ik bewust elke week mijn zwembad van 5000L compleet ververs, dan mag iemand er een keer iets van zeggen vind ik zelf. :P

Maar stroom ben ik wel benieuwd naar wat dan het verschil gaat zijn tussen Eco 40-60 (dat doe ik een keer met beddengoed wat wel op 60C mag), Katoen 40C die allebei 3,5 uur duren en dan de Katoen 40C maar dan met de SpeedWash knop erbij, dan zakt ie gelijk naar 1u 40min.

En uiteraard ga ik opletten op de wasresultaten, of daar nog verschil in zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:59
Beetje wasmachine met een beladingssensor kort je programma in. Heb hier een recente LG en die doet 50 minuten met de normale katoenprogramma. Flikker ik de trommel vol dan gaat het richting 3 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:49
Jouw wasmachine past inderdaad de tijdsduur en hoeveelheid water aan naar gelang het gewicht, bij de katoen- en kreukherstellende programma.

De Eco 40-60 wasprogramma is vanuit EU wetgeving een vereiste, de wasmachine kiest automatisch de temperatuur aan de hand van belading en in welke mate het wasgoed vuil is. Hierbij behaald de Eco programma bij een volle lading een max. temperatuur van 40 graden, bij een halve lading is de maximale temperatuur rond de 30 graden. Deze max. temperaturen worden overigens maar voor een korte tijd behaald, merendeel van wasprogramma wast de wasmachine op een lagere temperatuur (koud tot 20 graden). Door de flinke toenamen in wastijd zou het resultaat zogenaamd overeen moeten komen vergeleken met een reguliere wasbeurt op 60 graden.

Doordat het Eco programma op lage temperaturen wast en erg weinig water gebruikt verkort dit de levensduur van de wasmachine en kleding/ beddengoed/ textiel, je kunt beter de reguliere wasprogramma's gebruiken en sporadisch SpeedPerfect wanneer het niet anders kan.

Maak elke keer, of uiterlijk na twee keer vullen het I-DOS systeem schoon door de lade eruit te halen en deze te spoelen. Wanneer je hier te lang mee wacht kan het wasmiddel aankoeken c.q. voor verstoppingen zorgen waardoor I-DOS niet meer werkt.

Plus elk maand trommelreiniging programma met een afgestreken eetlepel zuurstofbleekmiddel en je wasmachine blijft in topconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Miele heeft best veel problemen gehad met doorgeroeste trommelkruizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
Freshouttheoven schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:10:
Jouw wasmachine past inderdaad de tijdsduur en hoeveelheid water aan naar gelang het gewicht, bij de katoen- en kreukherstellende programma.

De Eco 40-60 wasprogramma is vanuit EU wetgeving een vereiste, de wasmachine kiest automatisch de temperatuur aan de hand van belading en in welke mate het wasgoed vuil is. Hierbij behaald de Eco programma bij een volle lading een max. temperatuur van 40 graden, bij een halve lading is de maximale temperatuur rond de 30 graden. Deze max. temperaturen worden overigens maar voor een korte tijd behaald, merendeel van wasprogramma wast de wasmachine op een lagere temperatuur (koud tot 20 graden). Door de flinke toenamen in wastijd zou het resultaat zogenaamd overeen moeten komen vergeleken met een reguliere wasbeurt op 60 graden.

Doordat het Eco programma op lage temperaturen wast en erg weinig water gebruikt verkort dit de levensduur van de wasmachine en kleding/ beddengoed/ textiel, je kunt beter de reguliere wasprogramma's gebruiken en sporadisch SpeedPerfect wanneer het niet anders kan.

Maak elke keer, of uiterlijk na twee keer vullen het I-DOS systeem schoon door de lade eruit te halen en deze te spoelen. Wanneer je hier te lang mee wacht kan het wasmiddel aankoeken c.q. voor verstoppingen zorgen waardoor I-DOS niet meer werkt.

Plus elk maand trommelreiniging programma met een afgestreken eetlepel zuurstofbleekmiddel en je wasmachine blijft in topconditie.
Aah ik wist niet dat het een EU ding was. Die eco programma is echt zinloos. Want ik was op 30 graden en niet 40. Dan wordt er misschien bespaard op de wasbeurten maar ik kan mijn wasgoed dan iedere maand de kliko ingooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
com2,1ghz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:13:
[...]

Aah ik wist niet dat het een EU ding was. Die eco programma is echt zinloos. Want ik was op 30 graden en niet 40. Dan wordt er misschien bespaard op de wasbeurten maar ik kan mijn wasgoed dan iedere maand de kliko ingooien.
Ik heb hier eco 40 en eco 60. Als die programma's de 40 of 60 graden halen bel ik de krant. Ze duren wat langer dan een reguliere katoenwaa, maar verder geen last van krimp of gaten.
Enige nadeel aan dat eco programma is dat je machine echt elke 5-6 weken gereinigd moet worden, want machine spaart rotzooi op met altijd dat programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
_JGC_ schreef op zondag 9 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Ik heb hier eco 40 en eco 60. Als die programma's de 40 of 60 graden halen bel ik de krant. Ze duren wat langer dan een reguliere katoenwaa, maar verder geen last van krimp of gaten.
Enige nadeel aan dat eco programma is dat je machine echt elke 5-6 weken gereinigd moet worden, want machine spaart rotzooi op met altijd dat programma.
Doet me denken aan autos die zo weinig uitstoten omdat er allemaal zooi opgespaard wordt en na een jaar of 5 er in de de inlaat koolstofophoping ontstaat of de roetfilter die verstopt raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
com2,1ghz schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Doet me denken aan autos die zo weinig uitstoten omdat er allemaal zooi opgespaard wordt en na een jaar of 5 er in de de inlaat koolstofophoping ontstaat of de roetfilter die verstopt raakt.
Die inwendige vervuilding van moderne auto's is omdat brandstof direct geïnjecteerd wordt. Vroeger werd dat gewoon voor de kleppen geïnjecteerd en spoelde (en koelde) de brandstof de kleppen. Dat in combinatie met "het nieuwe rijden" is recept voor vervuiling.

Nee, zo'n eco programma gebruikt zo weinig water dat je al heel snel overdoseert. Komt bij dat als jij er 8kg klamme handdoeken in stopt met zeepresten van het douchen, dat je heel veel rotzooi niet wegspoelt met eco programma.
Voor de vaatwasser gebruik ik ook eco, sinds we dat doen zie ik een scherpe daling in stroomverbruik. Eens in de 6 weken zie je vervolgens een enorme staaf boven het verbruik uitsteken als zowel vaatwasser als wasmachine het schoonmaakprogramma draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Update vanuit mijn kant met de serie 8 voor wie geïnteresseerd is. We hebben wat geëxperimenteerd met de wasprogramma's en waar ik achter ben is dat de SpeedPerfect ook de "aanbevolen maximale capaciteit" bijna halveert. Het Katoen programma is standaard max. 9kg maar met SpeedPerfect zegt ie ineens 5kg.

Alsnog gisteren een bonte was geprobeerd met de trommel voor 2/3e vol, dat was bij de oude machine (8kg) qua belading 100% altijd. Maar dat ging prima, was ook met i-Dos en dat werkt ook goed. Heb alleen het idee dat de was er wat muffer uitkwam dan ooit met de oude het geval was.

Verder heb ik met de Eve Energy elke wasbeurt bijgehouden (water kan ik niet meten en ben ik ook niet van plan) qua elektriciteitsverbruik en daar komt het volgende uit:
Eco 40-60 (1400rpm) - duur 3u45min - verbruik 0,36 kWh
Sport (30C/800rpm) - duur 43min - verbruik 0,15 kWh
Katoen (40C/1400rpm) met SpeedPerfect - duur 1u31min - verbruik 0,74 kWh

Volgende keer proberen we Katoen zonder SpeedPerfect en dan weet ik wel genoeg qua elektraverbruik, ik gok dat die in de buurt komt van de Eco 40-60, omdat ook Katoen er 3u45min over doet standaard.

Als ik los van de sportwas even gok dat wij 3 wassen per week draaien die met vergelijkbare programma's gaan (beddengoed, bont, wit) dan komen we met Eco en Katoen+SpeedPerfect uit op:
Eco = 52 * 3 * 0,36 = 56,16 kWh
Katoen = 52 * 3 * 0,74 = 115,44 kWh

Waarschijnlijk is Eco het best-case scenario puur op verbruik afgaande en Katoen + SpeedPerfect het worst-case scenario (tenzij je hoger gaat dan 40C wat wij nooit doen).

Kortom: een (in mijn ogen) praktisch verwaarloosbaar verschil want zelfs met € 0,75 per kWh (wat erg hoog is) is het verschil op jaarbasis nog geen € 45.

Zoals gezegd: Katoen zonder SpeedPerfect moet ik nog meten, maar ik ga ervan uit dat die ergens ertussen ligt en dat zal waarschijnlijk dan ook ons standaard programma worden, met SpeedPerfect wanneer we niet bijna 4u kunnen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapmansz
  • Laatst online: 19-03 23:42
Van de experts begrepen dat je af en toe ook een kookwasje (90 graden) moet draaien om de machine gezond te houden. Heb me daar zelf nooit aan gehouden en de afgelopen 20 jaar 2 machines in de stront laten draaien vanwege losgebroken trommel.
- Gereviseerde Indesit van de kringloopwinkel (na 6 jaar)
- Goedkope Samsung (na 14 jaar)

Eigenlijk hoor je het wel aankomen, steeds luider tijdens centrifugeren. Maar omdat dit geleidelijk gaat valt het pas op als er echt stront aan de knikker is en de trommel los ligt.

Gelukkig hebben we tegenwoordig CoolBlue en consorten zodat je binnen 1 of 2 dagen een nieuwe hebt,
Vorige Samsung nog achterin mijn auto laten proppen omdat ik snel een nieuwe nodig had :+

Heb sinds vandaag een Beko en zie wel of die het record van de Samsung kan overtreffen:
https://www.coolblue.nl/p...v8716xbwst-steamcure.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Update: zojuist een Katoen 40C/1400rpm zonder SpeedPerfect gedraaid en die komt op 0,69 kWh uit. SpeedPerfect maakt dus nauwelijks iets uit! Die kwam namelijk op 0,74 kWh uit met hetzelfde programma.

Kortom: wij zullen de komende tijd even afwisselen met SpeedPerfect aan/uit, omdat hij aan wel zegt maximaal 5kg. Ik verwacht hoogstens verschil qua wasresultaat/geur.

Verder gewoon erg tevreden en ik blijf het herhalen: wat is de machine stil zeg, zelfs met de deur naar de bijkeuken op een kier (vanwege de kat) hoor je nauwelijks iets, pas als hij gaat centrifugeren begin je wat te horen. De vorige hoorde je letterlijk alles eraan, wat misschien ook wel erin geslopen is na 15 jaar gebruik, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cinde
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-04 22:52
ik heb hier een electrolux al meer dan 30 jaar staan en doet nog steeds zijn werk. Dus in ieder merk moet je een beetje geluk hebben.
Heeft een trommel van 5kg en toch gaat er een 2 persoon dekbed in.
het winterdekbed weegt ongeveer 3,5 kg dus een wasmachine van 9 kg zal wel meer dan voldoende zijn,
alleen de grootte van de trommel geeft je beperkingen want 9 kg was is een grote hoop en gaat waarschijnlijk niet in de wasmachines waar 9 kg opstaat.

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik he dit topic doorgelezen en wil er, voor het geval mensen dit checken die en gezinswasmachine zoeken nog wel eits op aanvullen.
Echte veelwassers (meer dan 7 wassen per week) heeft een asko wel toegevoegde waarde. het hoeft niet, je kan ook gewoon ene geodkope machine nemen met 5 jaar garantei en dan maar zien hoe lang je boven die 5 jaar uitkomt, maar als je liever 10-15 jaar zekerheid wil met een dergelijek hoeveelheid w as per week heeft een asko wel zin, ze zijn net iets beter nog dan miele.
was je minder dan heeft een dure wasmachine eigenlijk geen zin. Aeg is niet erg goed meer, wordt ook door dee expert in dit topic benoemd. Bosch/sieemns heeft best wel wat gedoe metde inverter-modules zoals pas ook weer bleek in een topic op tweakers, al wist ik dat daarvoor ook al. reparatie door een monteur kost ongeveer 360 euro. lg lijkt tegenwooridg redelik maar de verhalen daarover zijn tegenstrijdig. Samsung is algemeen bekend problematisch. dus wat adviseer ik voor gezinnen:
1. bij extreem hoog gebruik asko, tenzij je liever minder uitgeeft en a een jaar of 6-8 een nieuwe machine koopt
2. voor huishoudens met 1-3 personen:

- voor wie zekerheid wil zou ik de 7kg everglades wasmachine aanraden. onder andere te krijgen op bol.com maar ook bij andere winkels. 5 jaar volledige garnatie, kwaliteitsproduct gemaakt door de eigenaar van asko(hisense). 5 jar volledige garnatie zonder registratie of wat ook dus zekerheid dat de machine in elek geval 5 jaar meegaat. Gezien dit een hoge kwaliteit machine is kan je hierbij zeker uitgaan van 10 jaar. momenteel kost deze machine op bol.com 409 euro. uitgebreide wasprogramma's met een stoomfnctie en 72db centrifugeren
- Liever wat goedkoper maar wel een (gedeeltelijke) garantie van 5 jaar? dan is de 7kg variant van frilec geschikt. voor 359 euro op bol.com. Deze machine is kwalitatief prima in orde, heeft veel wasprogramma's en een stoomfunctie en gaat nar verwachting echt wel 8-10 jaar mee.
3. gezinnen met 2-4 personen kunnen ook voor ene 8kg machine gaan:

- de goedkoopste optie is het 8kg model van chiq, verkrijgbaar op bol.com momentel met hoge korting voor 356 euro. Dit merk is relatief niewu in nederland maar wereldwijd al een tijdje actief en wordt gezien als goede kwaliteit. Verwacht een levensduur van 8-10 jaar. Stoomfunctie is ook bij deze machine aanwezig. de wasprogramma's van deze machine zijn wat korter dan gemiddeld wat een voordeel kan zijn
- Ook frilec heeft een 8kg model voor ongeveer 389 euro op bol.com. wederom met de 5 jaar gedeeltelike garnatie. met 72db een redelijk stille machine met veel wasprogramma en een stoomfunctie.

- sharp maakt ook goede machines. vergelijkbar met wat beko vroeger maakte, al maakt beko deze kwaliteit helaas niet meer. ze zijn verkrijgebaar bij bol.com mediamarkt en nog wel wat andere winkels.

4. gezinnen met 3-5 personen:

- neem de 9kg variant van everglades. 5 jaar volledige garnatie, 459 euro op bol.com, met 72db vrij stil, veel wasprogramma's en een stoomfunctie

5. voor grotere gezinnen 4-6 personen:

- voor een groot gezin met weinig geld is de 10kg machine van Chiq, zeker met de huidge korting, wel ideaal. voor 389 euro heb je een machine van goede kwalitiet waar je 8-10 jaar mee kan doen, met veel wasprogramma's die niet te lang duren en een stoomfunctie.
Pagina: 1