Temperatuur regeling per ruimte via HA tablet dashboard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Beste tweakers,

Ik heb onlangs een huis gekocht waarin door de hele woning vloerverwarming als hoofdverwarming en tevens onze enige verwarming aangelegd is. Deze zijn vervolgens opgedeeld in 12 groepen over 2 verdelers.

De ketel die we hebben is de Intergas Xtreme 36 CW5. (ondersteund OpenTherm)

Nu heb ik het plan om in de woonkamer een tablet te gaan hangen, die ik via Home Assistant onder andere de taak van thermostaat op zich wil laten nemen. Het doel is om geen thermostaat meer in de woonkamer (en ook niet in de andere ruimtes) te hebben hangen, maar enkel een tablet in de woonkamer waarop ik vervolgens per ruimte de temperatuur van de vloerverwarming in kan stellen / regelen.

Nu heb ik al best wat draadjes doorgelezen en verschillende systemen als Tado, Plugwise, Honeywell Evohome voorbij zien komen, maar toch blijft het mij onduidelijk wat voor mijn situatie de beste oplossing zou zijn. Ik lees verschillende verhalen over het plaatsen van een thermostaat naast de ketel ( wat eventueel zou kunnen), maar mijn ketel hangt in de kelder en daar hoef ik nou juist niet de temperatuur te beïnvloeden. Het liefst zou ik per ruimte iets als een temperatuursensor ophangen en elke vloerverdeler groep voorzien van regelmotoren, waarbij zowel de regelmotoren als de sensoren gekoppeld zijn in ha en ik vervolgens via het ha dashboard per ruimte de temperatuur via de ketel kan sturen. Ik heb ook al de OTGW (opentherm gateway) van Schelte Bron aangeschaft, maar vraag me af of ik deze uiteindelijk wel nodig ga hebben.

Het liefst heb ik uiteindelijk alles zo lokaal/offline mogelijk werken

Ik hoor graag jullie oplossingen, ideeën en adviezen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jezze
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 09:09
Deze ga ik volgen, ben benieuwd naar de ideeën. Ik zit er zelf ook over na te denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 12:36
Ik zou dit niet zo snel doen eerlijk gezegd. Verwarming is een primair element in je huis, daar wil je niet mee hobby'en.

Waarom ik het niet zou doen:
- Afhankelijkheid van HA (via Raspberry, SD of USB corruptie). Niet 100% betrouwbaar
- Vele losse temperatuur sensoren, waarschijnlijk batterij. Verliezen vaak verbinding (opnieuw pairen), batterijtjes, etc, niet 100% betrouwbaar
- Veel radiator valves, Wifi/Zigbee/Z-wave, batterij powered, niet 100% betrouwbaar
- Ketel moet altijd aan zodra 1 valve open gaat, bij een bug of fout in automation blijft ketel aan
- Mogelijk druk problemen als maar 1 valve open gaat (geen idee, popt nu in mijn hoofd)

Geloof me, je haalt veel meer plezier uit het waterzijdig inregelen van je vloerverwarming (VV), en met LTVV (Lage Termp VV) is het toch al beter om continue aan te laten staan op een vaste temp. 😀 .

Zolang je niet een systeem als Evohome gebuikt (of iets bekabeld met apart regelsysteem), zou ik het niet doen. Integeren in HA is leuk, afhankelijk ervan zijn is mij een stap te ver Just my 2 cts.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:12

decramy

root@birdie:~#

Tado heeft geen ondersteuning voor koeling via radiator/vloerverwarming, die is bij mij afgevallen (mocht je ooit een warmtepomp nemen).

Honeywell heeft ook regelkasten waarmee je een aantal kleppen op je vloerverwarmingverdeler kunt instellen.

Verdere eens met eerdere opmerking; neem niet te veel afhankelijkheid op een centrale computer, maar oplossingen bij elkaar te houden. Temperatuur meten via Honeywell die dan een klep opent. Eventueel bijsturen via HA, bijvoorbeeld als de stroom goedkoop is.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik moet juist eerlijk zeggen dat ik het een geniaal idee vind om ruimte afhankelijk te verwarmen en/of te schakelen.

mits je daarvoor wel het juiste materiaal gebruikt.

ik lees hier de opmerkingen van @daxy en zal per punt proberen aangeven waarom ik het er mee oneens ben.

- Afhankelijkheid van HA (via Raspberry, SD of USB corruptie). Niet 100% betrouwbaar
[/q] geen enkel appraat (ook die van redelijk bekende merken is ooit 100% betrouwbaar, dus daar moet je gewoon niet op afrekenen. wat je punt van een raspberry pi beteft, vele mensen zweren erbij dat een pi prima jaren en jaren stabiel is, en dit gewoon een onzin-argument is, maar laat me dan voorop stellen de raspberry pi is niet het enige mini computertje waar HomeAsistantOS op kan draaien, het werkt namelijk ook ontzettend stabiel ook een intel Nuc (achtige) pc. totaan zelfs de fanless industrial pctjes kans is dat je op amazon met iets als dit zelfs goedkoper bent dan met een pi 4b
- Vele losse temperatuur sensoren, waarschijnlijk batterij. Verliezen vaak verbinding (opnieuw pairen), batterijtjes, etc, niet 100% betrouwbaar
of je nu meerdere lose sensoren hebt of alleen eentje in de woonkamer, je weet dat je hoe dan ook enige mate van onbetrouwbaarheid hebt, heb je alleen een sensor in de woonkamer en staat er een raam open dan kan het op je slaapkamer zomaar stik heet worden wanneer je verwarming op vol vermogen stookt. door per kamer te meten verklein je juist de kans op onnodig stookgedrag, maar blind varen op 1 meting zonder verdere logica kan inderdaad net zoveel problemen opleveren als het oplost. vraag is dan, wil je alleen uitgaan van de momenten dat er iets fout gaat of ga je uit van de momenten dat het goed gaat of kies je ergens een gulden middeweg.
- Veel radiator valves, Wifi/Zigbee/Z-wave, batterij powered, niet 100% betrouwbaar
je noemt steeds dat dingen niet 100% betrouwbaar zijn, maar in de huur studio waar ik nu woon zijn de radiatorkranen ook al 2x stuk gegaan, één keer door slechte kwaliteit en 1x door een ongeluk. onder aander streep zijn ook deze dus niet 100% betrouwbaar gebleken, bovendien zijn deze mechanisch geregeld en dus veel energie-inefficiënter. het is maar goed dat mijn contract all-in is anders had ik ze al lang vervangten door een zuiniger alternatief. bovendien, ze zijn vaak batterij gevoed en dat betekend dat je zelf invloed hebt op wanneer je die vervangt. dat kan ook een week eerder namelijk!
- Ketel moet altijd aan zodra 1 valve open gaat, bij een bug of fout in automation blijft ketel aan
- Mogelijk druk problemen als maar 1 valve open gaat (geen idee, popt nu in mijn hoofd)
je beweert hier dat de ketel aan moet als het ergens in huis te koud is, dat lijkt me een vrij redelijke gedachte, maar vervolgens beweer je dat je problemen krijgt wanneer er minder of meer radatoren (of in dit geval, vloerlussen) open of dicht staan.

in moderne CV installaties zijn alle radiatoren paralel aan het systeem gekoppeld en is er altijd iets van een bus zodat alle radiatoren onafhankelijk open en dicht kunnen. ik mag toch hopen dat CV installaties (en ook warmtepompen) daarop zijn ingesteld. dat klinkt als een behoorlijk slecht ontworpen systeem dan.

echter is hier nog wel een kanttekening te maken, @IChaosI lijkt hier te willen kiezen voor een soort 2 stuurmannen-op-één-boot systeem en dat zou ik persoonlijk afraden.

als je per warmte eenheid al kunt regelen waarom zou je dan óók de ketel nog willen regelen. met een beetje een slimme ketel kan hij zelf temperatuur gestuurd schakelen, zodra jij dus je lussen (of radiatoren) open gooit weet de ketel (met maar enige vertraging) dat ie aan moet daar heb je dan in principe geen opentherm voor nodig. door dit protocol gebruiken kun je wellicht enige finetuning uitvoeren of nog nét iets intelligenter schakelen maar het levert ook een stukje extra complexiteit op. het kan het laatste beetje verschil maken maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als eigenaar van een Itho-systeem, kan ik vaststellen dat ook commercieel verkrijgbare producten niet bepaald 100% betrouwbaar zijn :|

Wellicht dat TS hier nog wat inspiratie kan opdoen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
i-chat schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:48:
ik moet juist eerlijk zeggen dat ik het een geniaal idee vind om ruimte afhankelijk te verwarmen en/of te schakelen.

mits je daarvoor wel het juiste materiaal gebruikt.

ik lees hier de opmerkingen van @daxy en zal per punt proberen aangeven waarom ik het er mee oneens ben.

[/q] geen enkel appraat (ook die van redelijk bekende merken is ooit 100% betrouwbaar, dus daar moet je gewoon niet op afrekenen. wat je punt van een raspberry pi beteft, vele mensen zweren erbij dat een pi prima jaren en jaren stabiel is, en dit gewoon een onzin-argument is, maar laat me dan voorop stellen de raspberry pi is niet het enige mini computertje waar HomeAsistantOS op kan draaien, het werkt namelijk ook ontzettend stabiel ook een intel Nuc (achtige) pc. totaan zelfs de fanless industrial pctjes kans is dat je op amazon met iets als dit zelfs goedkoper bent dan met een pi 4b

[...]
of je nu meerdere lose sensoren hebt of alleen eentje in de woonkamer, je weet dat je hoe dan ook enige mate van onbetrouwbaarheid hebt, heb je alleen een sensor in de woonkamer en staat er een raam open dan kan het op je slaapkamer zomaar stik heet worden wanneer je verwarming op vol vermogen stookt. door per kamer te meten verklein je juist de kans op onnodig stookgedrag, maar blind varen op 1 meting zonder verdere logica kan inderdaad net zoveel problemen opleveren als het oplost. vraag is dan, wil je alleen uitgaan van de momenten dat er iets fout gaat of ga je uit van de momenten dat het goed gaat of kies je ergens een gulden middeweg.

[...]
je noemt steeds dat dingen niet 100% betrouwbaar zijn, maar in de huur studio waar ik nu woon zijn de radiatorkranen ook al 2x stuk gegaan, één keer door slechte kwaliteit en 1x door een ongeluk. onder aander streep zijn ook deze dus niet 100% betrouwbaar gebleken, bovendien zijn deze mechanisch geregeld en dus veel energie-inefficiënter. het is maar goed dat mijn contract all-in is anders had ik ze al lang vervangten door een zuiniger alternatief. bovendien, ze zijn vaak batterij gevoed en dat betekend dat je zelf invloed hebt op wanneer je die vervangt. dat kan ook een week eerder namelijk!

[...]
je beweert hier dat de ketel aan moet als het ergens in huis te koud is, dat lijkt me een vrij redelijke gedachte, maar vervolgens beweer je dat je problemen krijgt wanneer er minder of meer radatoren (of in dit geval, vloerlussen) open of dicht staan.

in moderne CV installaties zijn alle radiatoren paralel aan het systeem gekoppeld en is er altijd iets van een bus zodat alle radiatoren onafhankelijk open en dicht kunnen. ik mag toch hopen dat CV installaties (en ook warmtepompen) daarop zijn ingesteld. dat klinkt als een behoorlijk slecht ontworpen systeem dan.

echter is hier nog wel een kanttekening te maken, @IChaosI lijkt hier te willen kiezen voor een soort 2 stuurmannen-op-één-boot systeem en dat zou ik persoonlijk afraden.

als je per warmte eenheid al kunt regelen waarom zou je dan óók de ketel nog willen regelen. met een beetje een slimme ketel kan hij zelf temperatuur gestuurd schakelen, zodra jij dus je lussen (of radiatoren) open gooit weet de ketel (met maar enige vertraging) dat ie aan moet daar heb je dan in principe geen opentherm voor nodig. door dit protocol gebruiken kun je wellicht enige finetuning uitvoeren of nog nét iets intelligenter schakelen maar het levert ook een stukje extra complexiteit op. het kan het laatste beetje verschil maken maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen.
toon volledige bericht
Je vergeet bij je laatste opmerking dat een ketel een minimumvermogen heeft. Als er slechts één radiator open staat (of een lus van de vloerverwarming) is de kans groot dat de ketel zijn minimumwarmte niet kwijt kan en in storing schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IChaosI
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-10-2024
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat er zowel kritisch als met een open blik naar dit idee gekeken wordt.

Als het gaat om betrouwbaarheid, ben ik mij er zeker van bewust dat het niet 100% zal zijn, maar zoals @i-chat ook al aangeeft, heb je dat bij geen enkele opstelling. Het runnen van Home assistant zal in mijn situatie ook niet zijn op een SD / Raspberry Pi / USB o.i.d maar op een dedicated NAS die ik hier al jaren feilloos met TrueNas heb runnen. Dat ik hier zo nu en dan wat aan moet tweaken / onderhoud moet plegen, neem ik op de koop toe.

Wat betreft de losse temperatuursensoren op batterij per ruimte, ben ik hier ook niet zo bang voor. Het lijkt mij wel dat hier afhankelijk van de sensor een melding voor te bouwen is die mij een notificatie stuurt zodra de batterij aan vervanging toe is of er gewoon voor zorgen dat ik een melding in mijn agenda zet om ze periodiek en dus vroegtijdig te vervangen. Het is voor mij zelfs nog mogelijk om bekabelde temperatuursensoren (als die überhaupt bestaan) in elke ruimte te plaatsen aangezien ik nu overal nog bij kan.
Geloof me, je haalt veel meer plezier uit het waterzijdig inregelen van je vloerverwarming (VV), en met LTVV (Lage Termp VV) is het toch al beter om continue aan te laten staan op een vaste temp. 😀 .

Zolang je niet een systeem als Evohome gebuikt (of iets bekabeld met apart regelsysteem), zou ik het niet doen. Integeren in HA is leuk, afhankelijk ervan zijn is mij een stap te ver Just my 2 cts.
@daxy Wel benieuwd wat je hier precies mee bedoeld? Ik ben niet tegen het principe van LTVV, maar wil ook niet dat het in een bepaalde ruimte veel te warm of juist te koud wordt, doordat elke ruimte dezelfde temperatuur aanhoudt. In bijvoorbeeld mijn bad en slaapkamers hoef ik het echt niet net zo warm te hebben als in mijn woonkamer / keuken.

Ook benoem jij een systeem als "EvoHome", als mogelijk betere keuze. Ik sta zeker ook open voor een dergelijk systeem mits het goed in HA kan integreren, ik per ruimte (afhankelijk van de huidige temperatuur per ruimte) de temperatuur kan regelen en dit in een mooi HA dashboard op een tablet in de woonkamer kan inzien en aanpassen. Ik vraag mij echter af of dit systeem daaraan kan voldoen.
@i-chat Ik ben juist niet op zoek naar een "2 stuurmannen op 1 boot" oplossing, het is denk ik mijn nog matige kennis van ketels, thermostaten en verdelers wat voor deze verwarring zorgt. Het is mij namelijk ook nog niet duidelijk hoe de hele cirkel precies zou moeten werken. Dat de ketel in staat moet zijn om per ruimte (vloerverwarming verdeler groep) temperatuur gestuurd te schakelen, klinkt heel mooi. Ik ben wel benieuwd hoe jij de opstelling dan precies voor je ziet? Welke producten (thermostaat / regelmotoren / temperatuursensoren / gateway? zou ik dan kunnen gebruiken?

@Thijsmans Die post had ik ook al eens doorgelezen. Zeker nuttig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@IChaosI toegegeven, dit is ook voor mij een nieuw hoofdstuk, ik zit namelijk in een redelijk vergelijkbare situatie. mijn vriendin neemt het huis van haar moeder over die gaat re-migeren en zodra dat rond is gaan we daar samenwonen, ondertussen wordt het huis van binnen en buiten flink gerenoveerd (had enorm veel achterstallig onderhoud).

in ons geval gaat het beneden om vloerverwarming en boven om radiatoren, maar het principe is gelijk. alleen het aansluit materiaal zal anders zijn. hoe je het vervolgens doet is natuurlijk enorm situatie afhankelijk en ligt dan ook nog eens aan of je hoge of lage temperatuur installatie hebt.

wat @pagani zegt is dat je kennelijk altijd een minimale belasting nodig hebt - dat zou dus betekenen dat je ervoor moet zorgen dat 'dicht' in jouw situatie dus kennelijk nooit helemaal dicht is maar eerder minimaal open. of als alternatief dat je inderdaad alsnog ook je ketel moet aansturen (of op zijn minst moet uitlezen).

dat maakt dingen natuurlijk wel een stukje ingewikkelder. dit is wel iets waar mensen met meer kennis en begrip van deze materie beter over kunnen oordelen dan ik, maar wat ik persoonlijk vooral niet zou willen is dat ik voor elke aansturing op mijn kranen (radiators of lussen of wat dan ook) ik ook de ketel moet bijsturen. want als ik daar dan een inregelfout in maak lees: als ik de kranen te vroeg dicht zet of wat dan ook dan ga ik de boel wel naar de klote helpen ik zou dus het liefst daar een dom (zelfregelend) systeem voor hebben.

ik ben dan ook wel heel benieuwd naar hoe @pagani dit vraagstuk zou oplossen, mijn domme ketel in het huis waar ik met mijn ex woonde leek dat gewoon automatisch te doen, >> draaide ik teveel radiators open dan ging hij harder branden, draaide ik ze weer dicht ging ie zachter. hoe het komt dat ie nooit in storing is gegaan is voor mij iig een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
i-chat schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:08:
@IChaosI toegegeven, dit is ook voor mij een nieuw hoofdstuk, ik zit namelijk in een redelijk vergelijkbare situatie. mijn vriendin neemt het huis van haar moeder over die gaat re-migeren en zodra dat rond is gaan we daar samenwonen, ondertussen wordt het huis van binnen en buiten flink gerenoveerd (had enorm veel achterstallig onderhoud).

in ons geval gaat het beneden om vloerverwarming en boven om radiatoren, maar het principe is gelijk. alleen het aansluit materiaal zal anders zijn. hoe je het vervolgens doet is natuurlijk enorm situatie afhankelijk en ligt dan ook nog eens aan of je hoge of lage temperatuur installatie hebt.

wat @pagani zegt is dat je kennelijk altijd een minimale belasting nodig hebt - dat zou dus betekenen dat je ervoor moet zorgen dat 'dicht' in jouw situatie dus kennelijk nooit helemaal dicht is maar eerder minimaal open. of als alternatief dat je inderdaad alsnog ook je ketel moet aansturen (of op zijn minst moet uitlezen).

dat maakt dingen natuurlijk wel een stukje ingewikkelder. dit is wel iets waar mensen met meer kennis en begrip van deze materie beter over kunnen oordelen dan ik, maar wat ik persoonlijk vooral niet zou willen is dat ik voor elke aansturing op mijn kranen (radiators of lussen of wat dan ook) ik ook de ketel moet bijsturen. want als ik daar dan een inregelfout in maak lees: als ik de kranen te vroeg dicht zet of wat dan ook dan ga ik de boel wel naar de klote helpen ik zou dus het liefst daar een dom (zelfregelend) systeem voor hebben.

ik ben dan ook wel heel benieuwd naar hoe @pagani dit vraagstuk zou oplossen, mijn domme ketel in het huis waar ik met mijn ex woonde leek dat gewoon automatisch te doen, >> draaide ik teveel radiators open dan ging hij harder branden, draaide ik ze weer dicht ging ie zachter. hoe het komt dat ie nooit in storing is gegaan is voor mij iig een raadsel.
toon volledige bericht
De onderwaarde van deze ketel is 3.6kW. Dus ongeacht hoeveel je vraagt (van 0.1 tot 3.6kW) zal de ketel 3.6kW gaan leveren. Als vervolgens via de retour dan water terugkomt met praktisch dezelfde aanvoertemperatuur als de aanvoer zal een cv uitschakelen of in storing schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-05 14:16
IChaosI schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 11:29:
Bedankt voor jullie reacties! Fijn dat er zowel kritisch als met een open blik naar dit idee gekeken wordt.

[...]

Wat betreft de losse temperatuursensoren op batterij per ruimte, ben ik hier ook niet zo bang voor. Het lijkt mij wel dat hier afhankelijk van de sensor een melding voor te bouwen is die mij een notificatie stuurt zodra de batterij aan vervanging toe is of er gewoon voor zorgen dat ik een melding in mijn agenda zet om ze periodiek en dus vroegtijdig te vervangen. Het is voor mij zelfs nog mogelijk om bekabelde temperatuursensoren (als die überhaupt bestaan) in elke ruimte te plaatsen aangezien ik nu overal nog bij kan.
Je kunt zelf een 'bekabelde temperatuursensor" bouwen met een ESP32-bordje, USB-voeding, temperatuursensor (doe meteen een luchtdruk, luchtvochtigheid (mechanische ventilatie aansturen?), CO2 (vorig jaar stond er nog een hobby-artikel op de Tweakers-homepage) en dan aan HA hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greg-a
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-05 17:20
Is dit van Plugwise niet is dat je zoekt? https://www.plugwise.com/product/koen/

Volgens mij kan je dit zonder de thermostaat Lisa moeten kunnen koppelen aan HA. Heb hier, of met welk ander product van Plugwise, geen ervaring mee.

Maar denk dus als je sensoren hangt in elke ruimte je de vvw verdelergroep meer open/dicht kan zetten adhv de temperatuur in die ruimte.
Pagina: 1