Nieuwe versterker voor B&W CM5S2 icm Rega Planar 1

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Ik zoek een?
Stereo versterker (en eventueel Phono voorversterker)

Wat is je budget?
Ongeveer 1000 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik wil een versterker die (op dit moment bijna exclusief) gebruikt gaat worden voor het afspelen van vinyl van mijn Rega Planar 1 op mijn B&W CM5 S2 luidsprekers.

Ik heb nu een Onkyo TX-NR646 AV receiver, die destijds werd gebruikt bij de TV, vooral voor HDMI icm deze speakers. Deze wil ik vervangen.

Nu de draaitafel en luidsprekers naar boven zijn verhuisd (zucht, kinderen) zoek ik naar een nieuw hart van mijn installatie. Een optie is om een Phono voorversterker te kopen icm een stereoversterker, of 1 nieuwe geïntegreerde stereoversterker met ingebouwde phono voorversterker. Eisen zijn:
• Voldoende vermogen voor mijn B&W CM5 S2 luidsprekers
• Compatibiliteit met mijn Rega Planar 1 (dus MM phono stage, liefst iets van een beetje kwaliteit)
• Koptelefoonuitgang voor luisteren op koptelefoon
• De totale diepte moet minder zijn dan 38cm, ivm het passen in een kast. De 38cm is incl. stekkers die achterin moeten passen.
• Nice to have, zeker geen must: iets van streaming/netwerk functionaliteit. Zou meer voor toekomst zijn dan voor direct gebruik omdat vinyl afspelen belangrijkste is in deze ruimte.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik ben alle kanten opgevlogen. Ik dacht eerst voldoende te hebben aan een Cambridge Audio Duo phono voorversterker of een Rega MM MK3/5. Toch heeft de voorkeur de Onkyo te vervangen voor een nieuwe stereoversterker, mogelijk met ingebouwde phono voorversterker. Maar los kan ook, als dat kwalitatief gezien de voorkeur heeft. Heb de volgende installaties overwogen: NAD C368, C700, Denon PMA1700NE (beetje duur), NAD D3020 V2, Argon Audio SA1, Sonos AMP, Cambridge Audio AXA35 of CXA61, Marantz PM6007. Ik ben onderweg een beetje verdwaald.

Welke vragen heb je hier nog over?
Kunnen deze versterkers mijn luidsprekers aan? Bij welke versterkers is het van toegevoegde waarde of noodzakelijk om een losse phono voorversterker (1 van bovenstaande opties) aan te schaffen? Hoeveel ga ik er qua geluid op vooruit met 1 van deze opties? En wat is dus het mooiste hart voor mijn Rega & B&W installatie? Bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:26
Marantz PM6007 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Die had ik inderdaad ook bekeken, maar ik vind het dus lastig om door de bomen het bos te zien. Vandaar dat ik wel wat advies kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-09 15:36
Ik heb een Arcam SA10 waar ik erg tevreden mee ben. Geen streaming functionaliteit echter...

Max 310mm diep dus past ook in een 38cm kast als tulpstekkers niet te lang zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door loeberce op 21-08-2023 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Misschien een stomme eis die ik ben vergeten: de totale diepte moet minder zijn dan 38cm, ivm een kast die open/dicht moet kunnen. Daar moeten natuurlijk nog tulp-stekkers achter kunnen passen. Het is iets stoms, maar bij mijn Onkyo past het goed, maar ik zie voldoende modellen die al dieper zijn zonder dat er stekkers achterin zitten.

De PM6007 wordt dan al snel erg krap, aangezien die 37cm diep is.
De NAD C368 valt ook af, diepte van 39cm

[ Voor 12% gewijzigd door CarpeVentum op 21-08-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

@CarpeVentum Is dit weer het gevolg van gebrekkig design van TV/audio meubels die allemaal zo ongelooflijk ondiep zijn?

(Ik zou niet teveel focussen op streaming, want een extra input hangt zo aan je receiver en dan kun je dat op die manier doen, maar als je 2 versterkers vindt die hetzelfde doen en 1 heeft streaming services, dan neem je die. Echt mis ga je met geen van je gevonden opties niet. )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

CarpeVentum schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:24:
Misschien een stomme eis die ik ben vergeten: de totale diepte moet minder zijn dan 38cm, ivm een kast die open/dicht moet kunnen. Daar moeten natuurlijk nog tulp-stekkers achter kunnen passen. Het is iets stoms, maar bij mijn Onkyo past het goed, maar ik zie voldoende modellen die al dieper zijn zonder dat er stekkers achterin zitten.
Koop een nieuwe kast of zaag er de achterkant uit. En ja, das een serieuze opmerking.
Je hebt serieuze speakers die een serieuze versterker verdienen. Die dieptemaat limiteert je serieus, en dan ook niet een beetje.
Daarbij wil je iets van HDMI voor je TV en dan ongetwijfeld ook iets van bediening, dus dan zit je aan een reciever te kijken. 90+% daarvan heeft een formfactor die dieper is dan die 38cm.

Op de een of andere manier lijken producenten van TV en audiomeubels zichzelf niet te realiseren dat niet iedereen een samsung alles in 1 koekblik of een soundbar heeft...

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
@The Eagle @Hann1BaL
Het staat in een, al zeg ik zelf, erg mooi dressoir. De diepte van de kast zelf is 45cm, maar door de dikke panelen en schuifdeuren blijft er 38cm over. De kast blijft, dat staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjWCKnwhL2glFauonLAmDDu0G7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0MLxNSQIiginhV40NFUd7VL.jpg?f=fotoalbum_large

@The Eagle Ik hoef dus geen tv gerelateerde zaken. Het gaat niet om een tv meubel. Het is een dressoir in een kantoor, puur voor geluid. De IKEA tv kast beneden is vervangbaar, dit dressoir niet!

Ik was de diepte beperking even vergeten 8)7 Maakt het misschien juist een stuk makkelijker! :D

[ Voor 6% gewijzigd door CarpeVentum op 21-08-2023 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
Vermogen hoef je je volgens mij met geen van de genoemde versterkers zorgen over te maken. Ik heb zelf de voorloper van die CA gehad (340A SE), die was volgens mij "maar" 2X25 en dat was ook nooit een probleem.

Ik denk dat de meeste "winst" in dit geval vooral in de phono trap zit, (daar zou ik bij een AV reciever geen hoge verwachtingen van hebben) en de rest van de versterker uiteindelijk een vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Dus ik zou voor een mooie losse phono pre gaan en daar een versterker bij zoeken die je aanstaat... Of gewoon eens kijken hoe het klinkt als je die phono versterker aan je huidige reciever hangt.

Voor phono pre inspiratie kun je het grote vinyl topic checken. Daar zijn al pagina's over vol geschreven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Dus volgens mij blijft (qua diepte) nu over:
NAD C700, NAD D3020 V2, Argon Audio SA1, Sonos AMP, Cambridge Audio AXA35 of CXA61.

Beide NADs, de Argon en de Sonos zijn daarbij wel echt andere apparaten dan die van CA...

[ Voor 26% gewijzigd door CarpeVentum op 21-08-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
Charly schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:36:
Vermogen hoef je je volgens mij met geen van de genoemde versterkers zorgen over te maken. Ik heb zelf de voorloper van die CA gehad (340A SE), die was volgens mij 2X25 en dat was ook nooit een probleem.

Ik denk dat de meeste "winst" in dit geval vooral in de phono trap zit, (daar zou ik bij een AV reciever geen hoge verwachtingen van hebben) en de rest van de versterker uiteindelijk een vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur is.

Dus ik zou voor een mooie losse phono pre gaan en daar een versterker bij zoeken die je aanstaat... Of gewoon eens kijken hoe het klinkt als je die phono versterker aan je huidige reciever hangt.

Voor phono pre inspiratie kun je het grote vinyl topic checken. Daar zijn al pagina's over vol geschreven. :P
Ja, Phono pre amp is zeker een optie. Ik overweeg dus een Rega MM MK3/5 of een Cambridge Audio Duo. Ik ga niet veel duurder dan dat, en zijn volgens mij prima keuzes. De Cambridge Audio heeft een headphone jack, dat zou een voordeel zijn icm de Onkyo die ik heb.

Maar... Het blijft de vraag of ik de Onkyo dan nog wel zou moeten vervangen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-09 10:38
CarpeVentum schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Maar... Het blijft de vraag of ik de Onkyo dan nog wel zou moeten vervangen...?
Mja. Das een heel gevoelig onderwerp. Check dit topic. De een is er heilig van overtuigd dat een versterker een wereld van verschil kan maken, de ander zegt: in meetwaarden ontloopt het elkaar* zo weinig dat het eigenlijk geen hoorbaar verschil kan maken.

*uitgaande van correct werkende, niet storende versterker.

Persoonlijk neig ik naar het laatste, en dus zou het vervangen van die receiver weinig verschil mogen maken... Maar zelf heb ik ondertussen wel vrolijk een buizenversterker in de woonkamer staan, dus ben daar ook lekker tegenstrijdig in. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 21-08-2023 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Helder verhaal. Al zou ik nog steeds gewoon een gat in de achterkant van die kast zagen :P

Vond deze nog voor je: https://www.denon.com/nl-...dwvar_DRA800H_color=Black
Maximale afmetingen (b x d x h) in mm
434 x 339 x 151 Dat zou moeten passen :)

Zou trouwens verwachten dat Marantz ook wel zoiets heeft.. misschien even bij de stereo receivers zoeken dan, die lijken wat ondieper :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
The Eagle schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:50:
Helder verhaal. Al zou ik nog steeds gewoon een gat in de achterkant van die kast zagen :P

Vond deze nog voor je: https://www.denon.com/nl-...dwvar_DRA800H_color=Black
Maximale afmetingen (b x d x h) in mm
434 x 339 x 151 Dat zou moeten passen :)

Zou trouwens verwachten dat Marantz ook wel zoiets heeft.. misschien even bij de stereo receivers zoeken dan, die lijken wat ondieper :)
Nadeel van deze is dan misschien wel dat er erg veel video functionaliteit op zit, die ik niet nodig heb? Kan die ruimte niet beter gebruikt worden voor audio componenten? Met andere woorden: koop ik met een stereoversterker rond hetzelfde bedrag niet gewoon betere geluidskwaliteit?

Haha, ja ik kan begrijpen dat je dat wel zou doen. Echter vond mijn vrouw 2 gaten voor stroomkabels in de achterwand eigenlijk al te veel, maar die zitten er nu wel in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
Je kunt de Audiolab 6000a aan het lijstje toevoegen, dit model voldoet aan al jouw wensen/ eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
@Freshouttheoven
Thanks, ik voeg 'm toe.

En als ik het goed begrepen heb hebben geen van deze versterkers moeite om mijn luidsprekers aan te sturen? Dat vind ik zo gek aan die wattages, dat lijkt niet echt iets te zeggen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:32
CarpeVentum schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:39:
@Freshouttheoven
Thanks, ik voeg 'm toe.

En als ik het goed begrepen heb hebben geen van deze versterkers moeite om mijn luidsprekers aan te sturen? Dat vind ik zo gek aan die wattages, dat lijkt niet echt iets te zeggen dus?
Wattage zegt over het algemeen, bij normale luistervolumes, niet zoveel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjigEd
Dan een Cambridge Audio CXA61 icm een Cambridge Audio SOLO MM.
Bij Correct ben je dan voor 1009,- klaar.

Je kan dan streamen via Bluetooth (aptX).
De DAC van de CXA is erg goed. Wil je later echt streamen dan hang je er voor ongeveer 100,- een WiiM aan.
Deze streamt digitaal lossless en gapless dus de CXA doet dan het echte werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Nu online
SjigEd schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:39:
Dan een Cambridge Audio CXA61 icm een Cambridge Audio SOLO MM.
Bij Correct ben je dan voor 1009,- klaar.

Je kan dan streamen via Bluetooth (aptX).
De DAC van de CXA is erg goed. Wil je later echt streamen dan hang je er voor ongeveer 100,- een WiiM aan.
Deze streamt digitaal lossless en gapless dus de CXA doet dan het echte werk.
Dank voor je input! De solo is niet per se beter dan de duo toch? Ik kan via via misschien aan een duo komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjigEd
Los van de tecnhische spes doet de duo ook moving coil maar heeft ook een koptelefoonuitgang en volumeregeling.
Dan zit je wel heel erg dicht op de bron als je met je koptelefoon muziek luistert! Dan kan de versterker gewoon uit blijven.

Tip: Als je met de prijzen van Correct naar Doublepoint gaat dan krijg je daar 5% korting op de Correct prijs.

[ Voor 19% gewijzigd door SjigEd op 21-08-2023 18:59 ]

Pagina: 1