blijft lastig.overhyped schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:58:
[...]
Das nog wel een dingetje, alle perceelranden zijn bebost, al heb je daar in de winter minder last van
Nog wat puzzelwerk, duidelijk
maar mijn opbrengst (in kWh/kWp):
:strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large)
de winter is lastig. (winter als in PV winter, dus december/januari)
met maar 10kWh/kWp heb je al snel 10kWp nodig voor maar 100kWh per maand.
grofweg 3,2kWh per dag.
het word wel leuker als je 20kWp hebt, dan kun je wel 6,4kWh per dag gebruiken.
kijk je dan naar november/februari met 20kWp kun je dan 12,8kWh per dag gebruiken.
mijn mening is dan al heel snel vergeet, december/januari, en reken november/februari half.
maar dan houd je wel 8 maanden of 75% van het jaar over.
die je met een kleine accu voor de nacht + wat marge (grofweg 2x je gemiddelde dag gebruik) toch aardig je zelf van stroom kan voorzien.
mijn mening is:
bereid een plan voor om dit te gaan doen.
hoeft niet nu te gebeuren, maar zorg dat je langzaam over kunt gaan naar iets.
ik had al mijn panelen al terugverdiend, en ben langzaam aan alles aan het ombouwen naar de toekomst.
dit maakt alles erg betaalbaar.
(ik verdiende/bespaarde een paar jaar geleden nog 1k€ -1,5k€ met mijn set, dit schoot omhoog met de dure prijzen naar 3,5k€. of te wel dit gaat het potje in voor uitbreiding, ik wil verder geen winst maken.
ik heb nu een nieuwe omvormer nodig en kijk dus rond naar wat hybride systemen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.)
oost-west of zuid?
ik heb oost-west zie:
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
ja je maakt lage dagen en zeker in de zomer.
elke W die niet in een accu hoeft maar direct gebruikt kan worden is gewoon winst.
en extra veel Wp op een omvormer is ook extra veel winst als het b.v. bewolkt is.
(met bewolking maakt de richting minder uit die ze op kijken.)
maar er is ook een nadeel, de winter/ herfst/lente die zijn wel iets lager met oost-west.
wil je echt opbrengst in de winter dan is stijl zuid het beste.
(maar dat moet wel met een vrije horizon zijn, dus vaak zo hoog mogenlijk plaatsen.)
beste en makkelijkste manier is de minst sexy methode.
bespaar zo veel mogenlijk kWh's elke kWh die je niet gebruikt is er 1 die je niet hoeft op te slaan 1 die je niet hoeft op te wekken en niet hoeft te betalen. dus een win-win-win.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)