Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:02
In het kader van anticyclisch handelen ga ik vlak
Na de ophef over van de bron maar eens nadenken over het uitbreiden van m’n eigen PV installatie.

Ik heb momenteel 39 panelen liggen, 20 nagenoeg plat op noord west, 10 vrij stijl op zuid-oost 9 nagenoeg plat op zuid-oost. Alles 405wp, aangesloten op 2 strings op een 12.5KW solaredge omvormer.

Huis is een boerderij uit de jaren 10, van de 20e eeuw wel te verstaan, all electric en electrisch rijden. Staat op 2 hectare grond, en heeft een aantal bijgebouwen. Dakruimte genoeg, en ook genoeg plek voor creatieve ideeën. Budget: moet nog bepaald worden. Autonomie in de winter, geen uitstoot en Geen/lage maandlasten ook na salderen is belangrijker dan TvT.

Zomers voldoende opwek: als de auto laad, en de waterpomp aan staat en de warmtepompboiler warm water maakt aan dan trek ik nog net 2-3 kw, maar in the big picture mag het geen naam hebben. Hier hoef ik eigenlijk niets voor te doen, behalve m’n laadpaal wat slimmer aansturen zodat ie wat minder laad. In de winter gaat ‘t natuurlijk stukken minder zijn.

Gezien de aankomende wijziging qua salderen, terugleveren, etc. Wil ik eventuele uitbreiding met name plannen op het verhogen van autonomie, niet op piek opbrengst.

Wat is handig voor de winter?

De eerste stap is denk ik nog 5 panelen er bij op het noord-west dak. Die leveren nu het langst nog stroom. Kan op de bestaande omvormer, dus eigenlijk een no-brainer. (Verkeerd gemeten bij het plaatsen, anders hadden ze er direct op gelegen)

Daarna wordt het lastiger: ik kan op de schuur aardig wat panelen kwijt, dat zal dan oost/west zijn ‘normale’ dak hoek, maar wel veel potentiële schaduw.

dat zal voor avond/ochtend goed zijn, maar of het voor de winter echt zoden aan de dijk zet?

Een alternatief kan zijn een deel van m’n hek vervangen door een zonnehek, dus helemaal verticaal, kan zowel op zuid, oost, als west, dus ideaal. Iemand ervaring met zo’n opstelling? Daar zou ik meer ruimte dan budget voor hebben :) moet alleen even kijken hoe dat paard proof kan.

Iemand ervaring met vergelijkbare opstellingen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:45
*knip* linkdrop: geef context svp

[ Voor 84% gewijzigd door Proton_ op 20-08-2023 20:32 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:27
Ik denk dat je een deel van je vragen zelf hier mee kan antwoorden: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Let op de curve is (indicatief) max dagopbrengst. Maandopbrengsten delen door 30 is indicatief gemiddelde dagopbrengst.

[ Voor 18% gewijzigd door Ronald op 20-08-2023 20:12 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
70 ° en op zuid, bijna vertikaal levert geloof ik het meest op. Ook volgens de link van Ronald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:39
Met de Vandebron-heffing worden de 90 graden panelen wel steeds interessanter. Zelf gooi ik het liefst het dak vol voor een zo hoog mogelijke opbrengst maar voor in de winter is 90 graden handiger. Je extra opbrengst in de zomer steekt Vandebron in eigen zak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
In Oostenrijk zit een bedrijf wat hier oplossingen voor biedt. Bij hen op de website staan ook opbrengstplaatjes en uitleg: next2sun.com

Essentie is dat een bifacial paneel in een vertikale opstelling ca 1kWh/WP capaciteit kan opleveren. En dat bij Oost/west kijkrichting (dus hek van noord naar zuid lopend) je de opbrengst met name in de ochtend en de avond hebt. Een mooie aanvulling dus.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Ronald schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:11:
Ik denk dat je een deel van je vragen zelf hier mee kan antwoorden: https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Let op de curve is (indicatief) max dagopbrengst. Maandopbrengsten delen door 30 is indicatief gemiddelde dagopbrengst.
Interessant, en goed puzzelen, maar het lijkt dat een verticale graden oost/west een goede aanvulling is, en dat zou op 1 hek kunnen. Een zoeken hoe paard proof dat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
BarryH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:38:
In Oostenrijk zit een bedrijf wat hier oplossingen voor biedt. Bij hen op de website staan ook opbrengstplaatjes en uitleg: next2sun.com

Essentie is dat een bifacial paneel in een vertikale opstelling ca 1kWh/WP capaciteit kan opleveren. En dat bij Oost/west kijkrichting (dus hek van noord naar zuid lopend) je de opbrengst met name in de ochtend en de avond hebt. Een mooie aanvulling dus.
Inderdaad, eens kijken hoe dat in NL leverbaar is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03:45
overhyped schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 20:08:
In het kader van anticyclisch handelen ga ik vlak
Na de ophef over van de bron maar eens nadenken over het uitbreiden van m’n eigen PV installatie.

Ik heb momenteel 39 panelen liggen, 20 nagenoeg plat op noord west, 10 vrij stijl op zuid-oost 9 nagenoeg plat op zuid-oost. Alles 405wp, aangesloten op 2 strings op een 12.5KW solaredge omvormer.

Huis is een boerderij uit de jaren 10, van de 20e eeuw wel te verstaan, all electric en electrisch rijden. Staat op 2 hectare grond, en heeft een aantal bijgebouwen. Dakruimte genoeg, en ook genoeg plek voor creatieve ideeën. Budget: moet nog bepaald worden. Autonomie in de winter, geen uitstoot en Geen/lage maandlasten ook na salderen is belangrijker dan TvT.

Zomers voldoende opwek: als de auto laad, en de waterpomp aan staat en de warmtepompboiler warm water maakt aan dan trek ik nog net 2-3 kw, maar in the big picture mag het geen naam hebben. Hier hoef ik eigenlijk niets voor te doen, behalve m’n laadpaal wat slimmer aansturen zodat ie wat minder laad. In de winter gaat ‘t natuurlijk stukken minder zijn.

Gezien de aankomende wijziging qua salderen, terugleveren, etc. Wil ik eventuele uitbreiding met name plannen op het verhogen van autonomie, niet op piek opbrengst.

Wat is handig voor de winter?

De eerste stap is denk ik nog 5 panelen er bij op het noord-west dak. Die leveren nu het langst nog stroom. Kan op de bestaande omvormer, dus eigenlijk een no-brainer. (Verkeerd gemeten bij het plaatsen, anders hadden ze er direct op gelegen)

Daarna wordt het lastiger: ik kan op de schuur aardig wat panelen kwijt, dat zal dan oost/west zijn ‘normale’ dak hoek, maar wel veel potentiële schaduw.

dat zal voor avond/ochtend goed zijn, maar of het voor de winter echt zoden aan de dijk zet?

Een alternatief kan zijn een deel van m’n hek vervangen door een zonnehek, dus helemaal verticaal, kan zowel op zuid, oost, als west, dus ideaal. Iemand ervaring met zo’n opstelling? Daar zou ik meer ruimte dan budget voor hebben :) moet alleen even kijken hoe dat paard proof kan.

Iemand ervaring met vergelijkbare opstellingen?
interessant. ik heb een oost/west opstelling en vind juist de winteropbrengst tegenvallen denk er daarom over wel pal zuid op een dak 45 graden te leggen.

de andere optie was ook rond de paardenbak op het hek, ben benieuwd naar jouw oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:24

tijmeng

Panasonic 7J

Als je een boerderij hebt met 2ha grond zou ik serieus eens na gaan denken over het plaatsen van een kleine windturbine. En dat niet van die kleine consumenten dingen van alibaba of andere 2kw prut van een kleine diameter. Meer iets van 10/20kw ofzo. Dat is mooi complementair aan zon en krijg je ook nog wel vergunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
tijmeng schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:06:
Als je een boerderij hebt met 2ha grond zou ik serieus eens na gaan denken over het plaatsen van een kleine windturbine. En dat niet van die kleine consumenten dingen van alibaba of andere 2kw prut van een kleine diameter. Meer iets van 10/20kw ofzo. Dat is mooi complementair aan zon en krijg je ook nog wel vergunt
Kans dat we dat vergunt krijgen is nihil. Grond is wel agrarisch. Maar de omgeving is meer landelijk buiten gebied dan echt ‘agrarisch’ boven doen zijn kleine windmolens vaak energie negatief cradle to cradle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Lochnes schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:00:
[...]

interessant. ik heb een oost/west opstelling en vind juist de winteropbrengst tegenvallen denk er daarom over wel pal zuid op een dak 45 graden te leggen.

de andere optie was ook rond de paardenbak op het hek, ben benieuwd naar jouw oplossing
Op de bak zou ook nog kunnen, 60 meter op Zuid, 20 oost, 20 west. Vrees dat

1: de waf een beetje weg is,
2: de ‘natuurlijke uitstraling’ die nodig was voor de vergunning ook een beetje weg is 😂
3: ik dan ook een beetje overschot te veel
Heb
4: ik qua budget een uitdaging krijg :)

Wat is de hellingshoek van jouw oost/west?

Ik heb die mensen van next2sun een bericht gestuurd, eens kijken of ze in NL leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@overhyped een eazwind molen zou wel moeten kunnen. volgens mij 80k voor 20-40k kWh/jaar. In sommige provincies "algemeen vergund" ofzoiets voor boerderijen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
BarryH schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:26:
@overhyped een eazwind molen zou wel moeten kunnen. volgens mij 80k voor 20-40k kWh/jaar. In sommige provincies "algemeen vergund" ofzoiets voor boerderijen
Punt is dat ik geen productie boerderij heb. Wonen+agrarische grond, en die paar paarden die rond het huis denderen maken niet het verschil :)

Daarnaast zou ik het ook niet in m’n tuin willen, en is 80k iets boven m’n investeringsbereidheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 21:54
Wat je ook nog kunt overwegen, als je zoveel ruimte hebt: zonnecollectoren. Daarmee een buffervat opwarmen wat je kunt gebruiken voor warm water en verwarming. Je warmtepomp hoeft dan veel minder vaak te draaien. Als je die dingen handig plaatst, dan heb je daar ook in de winter profijt van, mits natuurlijk de zon schijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:39

ericplan

5180 Wp PV

Verkijk je niet alleen op hellingshoek van de panelen. Vrije horizon is ook super belangrijk.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
ericplan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:43:
Verkijk je niet alleen op hellingshoek van de panelen. Vrije horizon is ook super belangrijk.
Das nog wel een dingetje, alle perceelranden zijn bebost, al heb je daar in de winter minder last van :)

Nog wat puzzelwerk, duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:01
overhyped schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Das nog wel een dingetje, alle perceelranden zijn bebost, al heb je daar in de winter minder last van :)

blijft lastig.

maar mijn opbrengst (in kWh/kWp):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large
de winter is lastig. (winter als in PV winter, dus december/januari)
met maar 10kWh/kWp heb je al snel 10kWp nodig voor maar 100kWh per maand.
grofweg 3,2kWh per dag.
het word wel leuker als je 20kWp hebt, dan kun je wel 6,4kWh per dag gebruiken.
kijk je dan naar november/februari met 20kWp kun je dan 12,8kWh per dag gebruiken.
mijn mening is dan al heel snel vergeet, december/januari, en reken november/februari half.
maar dan houd je wel 8 maanden of 75% van het jaar over.
die je met een kleine accu voor de nacht + wat marge (grofweg 2x je gemiddelde dag gebruik) toch aardig je zelf van stroom kan voorzien.

mijn mening is:
bereid een plan voor om dit te gaan doen.
hoeft niet nu te gebeuren, maar zorg dat je langzaam over kunt gaan naar iets.
ik had al mijn panelen al terugverdiend, en ben langzaam aan alles aan het ombouwen naar de toekomst.
dit maakt alles erg betaalbaar.
(ik verdiende/bespaarde een paar jaar geleden nog 1k€ -1,5k€ met mijn set, dit schoot omhoog met de dure prijzen naar 3,5k€. of te wel dit gaat het potje in voor uitbreiding, ik wil verder geen winst maken.
ik heb nu een nieuwe omvormer nodig en kijk dus rond naar wat hybride systemen, maar ik ben er nog niet helemaal uit.)

oost-west of zuid?
ik heb oost-west zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
ja je maakt lage dagen en zeker in de zomer.
elke W die niet in een accu hoeft maar direct gebruikt kan worden is gewoon winst.
en extra veel Wp op een omvormer is ook extra veel winst als het b.v. bewolkt is.
(met bewolking maakt de richting minder uit die ze op kijken.)
maar er is ook een nadeel, de winter/ herfst/lente die zijn wel iets lager met oost-west.
wil je echt opbrengst in de winter dan is stijl zuid het beste.
(maar dat moet wel met een vrije horizon zijn, dus vaak zo hoog mogenlijk plaatsen.)

beste en makkelijkste manier is de minst sexy methode.
bespaar zo veel mogenlijk kWh's elke kWh die je niet gebruikt is er 1 die je niet hoeft op te slaan 1 die je niet hoeft op te wekken en niet hoeft te betalen. dus een win-win-win. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:51
overhyped schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 08:58:
[...]

Geen idee wat voor bebossing er staat, maar in de winter staat de zon laag. Kale takken zijn niet zo'n probleem, maar in die situatie kunnen stammen ook voor schaduw zorgen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Pagina: 1