Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-09 12:45
Goedendag,

Ik heb al wat info opgezocht zoals dat je met geld bij verdienen via je hobby (zoals computers maken) waarbij dit word gemeld:
https://enqueteplein.nl/g...ng%20over%20te%20betalen.

In 2023 is het belastingvrije inkomen vastgesteld op €8.520,- per jaar. Op het moment dat je niet meer dan dat bedrag per jaar verdient, hoef je daar geen loon- en inkomstenbelasting over te betalen

maar is het toegestaan om hier ook reclame voor te maken in de zin van een website waarin ik vermeld dat ik als hobby computers repareer en problemen op los of valt dit weer onder een ZZP achtige constructie?

neem aan dat je niet reclame mag maken in de zin van post in de brievenbussen doen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:59
Ja dat mag, maar dan kan je je uitgaven niet van je inkomen aftrekken.

Dus stel je verdient 3k, maar geeft 5k uit dan zou ik het inkomen alsnog gewoon melden. (Handig tijdens opstartfase).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 14:35

TommieW

Numa numa.

Ik heb niet echt een goed antwoord voor je, wel meer vragen. :+

Eigenlijk zou ik denken dat je je dan ook bij de KVK moet registreren, aangezien het hier gaat om iets met een winstoogmerk: https://www.kvk.nl/starte...rijf-inschrijven-bij-kvk/

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Nu online
Ik zou gewoon eens bekend maken in je omgeving dat je handig bent met computers en dat je mensen graag tegen betaling helpt. Vraag je eventuele opa en oma om mond op mond reclame te maken in het eventuele bejaardentehuis. Je kunt ook simpele flyers maken en die bij je lokale bejaardentehuis in de brievenbus doen.

Zo heb ik dat vroeger ook gedaan. Oudere mensen hebben vaak moeite met relatief simpele dingen (trage pc’s vanwege een bak met spyware, accounts instellen, etc). Ik zou zeker niet je in gaan schrijven bij de kvk, dat is nergens voor nodig. Je kunt je inkomsten ook op een nette manier bij de belastingdienst kenbaar maken zonder bij de kvk langs te zijn geweest.

Waak er wel voor dat jij niet die handige kennis wordt die wel even alles snel kan fixen voor niets. En maak van tevoren duidelijke afspraken met wat je rekent qua kosten. Anders ben je voor je het week voor een 10tje de hele dag bezig.

[ Voor 14% gewijzigd door Marco1994 op 20-08-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
Marco1994 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:01:
Ik zou gewoon eens bekend maken in je omgeving dat je handig bent met computers en dat je mensen graag tegen betaling helpt. Vraag je eventuele opa en oma om mond op mond reclame te maken in het eventuele bejaardentehuis. Je kunt ook simpele flyers maken en die bij je lokale bejaardentehuis in de brievenbus doen.

Zo heb ik dat vroeger ook gedaan. Oudere mensen hebben vaak moeite met relatief simpele dingen (trage pc’s vanwege een bak met spyware, accounts instellen, etc). Ik zou zeker niet je in gaan schrijven bij de kvk, dat is nergens voor nodig. Je kunt je inkomsten ook op een nette manier bij de belastingdienst kenbaar maken zonder bij de kvk langs te zijn geweest.

Waak er wel voor dat jij niet die handige kennis wordt die wel even alles snel kan fixen voor niets. En maak van tevoren duidelijke afspraken met wat je rekent qua kosten. Anders ben je voor je het week voor een 10tje de hele dag bezig.
Kun je inderdaad kenbaar maken bij de Belastingdienst als ‘overige werkzaamheden (nevenactiviteiten)’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:37

Dido

heforshe

mugenmarco schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:44:
maar is het toegestaan om hier ook reclame voor te maken in de zin van een website waarin ik vermeld dat ik als hobby computers repareer en problemen op los of valt dit weer onder een ZZP achtige constructie?
Of het toegestaan is weet ik niet, maar over of het verstandig is heb ik wel twijfels.

Als jij een website maakt waarop je jezelf aanbiedt loop je het risico dat je (professionele) verwachtingen gaat scheppen.

Als jij tegen een onhandige oom zegt dat je best even een uurtje naar zijn PC wil kijken om te proberen te fixen dat dat ding zo traag is, dan kun je hem, als ie een maand later aanklopt, prima uitleggen dat ie dan moet stoppen met op pop-ups klilkken en verder gaan met je dag.

Als een volslagen onbekende jou via je website inschakelt en na een maand in het wilde weg klikken dezelfde problemen opnieuw ervaart, en gaat vragen om garantie, dan haal je jezelf een hoop extra sores op je nek waar je echt niet op zit te wachten. Dan kun je 100 keer vermelden dat je dit als amateur voor je hobby doet, maar als de klant een gretig neefje met wat juridische achtergrond, energie en wat tijd te veel heeft, ben je er sowieso aan tijd en moeite al veel meer aan kwijt dan je lief is, ook als je uiteindelijk niet verplicht bent om garantie te verlenen.
Marco1994 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:01:
Dat is nog wel het grootste risico van dit soort hobbies. Er is een goede reden dat heel veel IT-professionals absoluut geen klusjes (meer) doen voor vrienden, familie en kennissen.

[ Voor 16% gewijzigd door Dido op 20-08-2023 14:26 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:30
@mugenmarco
Ik zou eerder op marktplaats of op facebook marketplace je diensten aanbieden. Hierbij ook aangeven dat je een particulier bent en het dus niet zakelijk is.

Wellicht zou je ook kunnen kijken of je kunt gaan werken bij een bedrijf die dit soort zaken aanbied. https://www.huureenstudent.com/onze-diensten/ bijvoorbeeld.
Per klus verdien je dan minder, maar waarschijnlijk wel meer klussen en je bouwt ook direct ww op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dido schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:25:
Als een volslagen onbekende jou via je website inschakelt en na een maand in het wilde weg klikken dezelfde problemen opnieuw ervaart, en gaat vragen om garantie, dan haal je jezelf een hoop extra sores op je nek waar je echt niet op zit te wachten.
Terug komen wegens een garantieclaim is een ding ("gratis werk"), het wordt vervelender als er schade ontstaat zoals verloren data. Dan kan het opeens een boel geld kosten. Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering zal er niet zijn.

Site zou ik dus echt niet doen. Niet doen voorkomen alsof het professioneel is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:53
Goedendag,

Ik heb al wat info opgezocht zoals dat je met geld bij verdienen via je hobby (zoals computers maken) ...
In mijn optiek zijn hobbies een manier om geld uit te geven en niet om te verdienen. Daarvoor moet je werken. Als je van jouw hobby je werk hebt gemaakt, dan kan je er officieel aan verdienen en dan kan je dat ook openlijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchManticore
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 01-03 10:02
Dit heb ik vroeger ook gedaan. Zeer duidelijk en consequent zijn in je prijzen want binnen no time kun je voor elk wiswasje je fiets op om vervolgens voor een uur allerlei kleine dingen oplossen een tientje te vangen.

Ik heb ooit een keer twee uur geprobeerd een "wachtwoord dat van de een op de andere dag plots niet meer werkte in Windows" te troubleshooten. "Ja het wachtwoord was "FrikandelAchternaam22 maar sinds eergister zegt hij dat het wachtwoord fout is."

Vanalles geprobeerd, meerdere keren laten invoeren, toetsenbord instellingen gecontroleerd, safe boot, malware scans, admin account gemaakt om te kijken of ik omwegen kon verzinnen

Opeens bedenk ik me, ze zullen toch niet...
Dus ik typ nu FrikadelAchternaam22 in plaats van Frikandel en hoppa werkt direct.

Je voelt het al aankomen. Ineens hadden meneer en mevrouw het gevoel dat het helemaal geen probleem met de computer was, maar gewoon met hun wachtwoord en toen wilden ze maximaal 15 euro betalen. Normaal rekende ik voor 2 uur zeker 50 euro.

Het was niet een al te beste wijk en ik was nog jong en verlegen dus ik heb de 15 maar aangepakt en ben gegaan.

Dat zou ik vandaag de dag nooit meer doen

Uitingen via dit account zijn altijd een mening (zij het altijd van de weloverwogen variant). Ik vermeld dit niet altijd specifiek maar vind rust in het feit dat ik me dit realiseer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Teveel gedoe voor wat het oplevert over het algemeen. Ik heb dat vroeger ook gedaan, omdat ik het gewoon leuk vond om af en toe even iemand weer op weg te helpen. Doe het niet voor de euro's, want rijk ga je er niet van worden. Mensen hebben er echt geen 100 euro voor over als je er een paar uur in gestopt hebt. Maar als hij 3 weken later weer "kuren" heeft, dan weten ze je wel te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Goedendag,

Ik heb al wat info opgezocht zoals dat je met geld bij verdienen via je hobby (zoals computers maken) waarbij dit word gemeld:
https://enqueteplein.nl/g...ng%20over%20te%20betalen.

In 2023 is het belastingvrije inkomen vastgesteld op €8.520,- per jaar. Op het moment dat je niet meer dan dat bedrag per jaar verdient, hoef je daar geen loon- en inkomstenbelasting over te betalen

neem aan dat je niet reclame mag maken in de zin van post in de brievenbussen doen O-)
Ik weet niet wat je je precies voorsteld bij die '8000 euro belastingvrij inkomen' maar als je een baan hebt, dan heb je die 8000 allang opgesoupeerd ;)

Zoals je gelinkte website ook duidelijk aangeeft:
De Belastingdienst spreekt over ‘belastingvrij bijverdienen’ maar eigenlijk is deze term redelijk misleidend. Het belastingvrije inkomen is namelijk gebaseerd op ál je inkomsten, dus niet alleen op dat wat je bijverdient.

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 21-08-2023 12:17 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
DutchManticore schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:02:
Dat zou ik vandaag de dag nooit meer doen…
En daarom is het voor @mugenmarco ook handig om dit topic eens door te spitten, zitten heel veel leerpunten in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:57

3raser

⚜️ Premium member

99ruud99 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:49:
Ja dat mag, maar dan kan je je uitgaven niet van je inkomen aftrekken.

Dus stel je verdient 3k, maar geeft 5k uit dan zou ik het inkomen alsnog gewoon melden. (Handig tijdens opstartfase).
Je zegt het goed maar ik weet niet of het helemaal duidelijk verwoord wordt.

Je mag gewoon een website maken en "klanten" werven. De kosten die je maakt voor de website mag je als aftrekpost opgeven bij de belastingdienst. Eigen uren horen hier niet bij! Dus je mag jezelf geen uurtarief geven voor het maken van een website, maar je mag bijvoorbeeld wel de domeinnaam- en hostingkosten opgeven. Let op: opgeven bij de belastingdienst, dus niet zelf aftrekken van je inkomen.

Dus stel, je verdient 3.000 euro en in datzelfde jaar heb je 250 euro aan kosten gemaakt voor je website. Dan geef je bij de belastingdienst op de je 3.000 euro aan Inkomsten uit overige werkzaamheden hebt. Daarnaast geef je op dat je ook aftrekposten hebt waarbij je de 250 euro voor je website in kunt vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadConnection
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Wordt het als je een website maakt etc, niet een bedrijf en moet je btw over de diensten afdragen etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10:57

3raser

⚜️ Premium member

BadConnection schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:07:
Wordt het als je een website maakt etc, niet een bedrijf en moet je btw over de diensten afdragen etc ?
Nee, waarom zou het? Als je je dienst op Marktplaats aanbiedt wordt het toch ook geen bedrijf?

Je kunt je wel afvragen of het niet beter zou zijn om een bedrijf te starten. Mogelijk heb je dan meer belastingvoordelen. Maar als je af en toe een computer repareert zie ik daar de meerwaarde ook niet echt van. De belastingaangifte wordt er wel een stukje lastiger van lijkt me. Maar dat is verder ook niet waar de vraag over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
3raser schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Nee, waarom zou het? Als je je dienst op Marktplaats aanbiedt wordt het toch ook geen bedrijf?
Hangt helemaal af van de feiten en omstandigheden. Als je per jaar zeg 10 computers repareert is dat anders dan als je er 10 per maand doet en ook weer anders dan als je er 10 per week doet.

Belangrijk hierbij: https://www.belastingdien...w%20bedrijf%20of%20beroep.

Als ik @mugenmarco zo lees zal het niet zo een vaart lopen.
Pagina: 1