Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapjes
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 24-08-2023
Wij wonen in een nieuwbouw woning en hebben een lucht warmtepomp op het dak staan. In de winter hebben wij de vloerverwarming altijd op 21 graden staan…. echter zijn wij een groot gedeelte van de tijd niet thuis…

Is het mogelijk en belangrijker levert het een besparing op wanneer we een split airco zouden laten installeren in de woonkamer? Dit in combinatie met de vloerverwarming te verlagen naar bv 18-19 graden. Heb gekeken naar een 5kw LG airco.

Alvast bedankt voor jullie feedback

Beste antwoord (via Kapjes op 20-08-2023 13:35)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Ik vraag me af of dit daadwerkelijk iets zou besparen.

De thermostaat zal de vloerverwarming uit gooien als je de airco de boel naar 21 laat brengen. Vloer gaat afkoelen.
En dan zet je de airco uit. zakt de temperatuur naar 19 en gaat de L/W volgas die koude vloer opwarmen.

Nieuwbouw zou zeer laag warmteverlies moeten hebben... Dit ga je denk ik never terugverdienen, en dat met verlies van comfort.

Kans dat je in een halve dag niet eens die temperatuur daling gaat zien... en dan zit je continue met koude vloer .... Nope, mij niet gezien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Op 20 graden zetten scheelt al een hoop.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Ik vraag me af of dit daadwerkelijk iets zou besparen.

De thermostaat zal de vloerverwarming uit gooien als je de airco de boel naar 21 laat brengen. Vloer gaat afkoelen.
En dan zet je de airco uit. zakt de temperatuur naar 19 en gaat de L/W volgas die koude vloer opwarmen.

Nieuwbouw zou zeer laag warmteverlies moeten hebben... Dit ga je denk ik never terugverdienen, en dat met verlies van comfort.

Kans dat je in een halve dag niet eens die temperatuur daling gaat zien... en dan zit je continue met koude vloer .... Nope, mij niet gezien.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapjes
Hi Ronald, bedankt voor je antwoordt. Echter wil ik de vloerverwarming niet hoger zetten dan 19 graden en alleen s avonds bijverwarmen. Dus dan hoeft de vloerverwarming toch niet volgas te verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Zo werkt het dus niet.

Als jij de vloer af laat koelen, moet de WP die vloer eerst opwarmen voor je daadwerkelijk weer de woning gaat verwarmen. Dat gaat vol gas... en met een WP is volgas niet heel hard, dus het duurt afhankelijk van je vloer uren.

Overigens zijn warmtepompen volgas (ook airco's) meestal minder efficiënt. Dus ik zou niet helemaal verbaast zijn als je met het idee niet eens energie bespaart. (En wel comfort inlevert)

[ Voor 27% gewijzigd door Ronald op 20-08-2023 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heb je een hoog verbruik van de warmtepomp momenteel? Misschien valt hier nog efficiëntie te winnen door met lagere watertemperaturen te stoken. Beter dan te "rommelen" met twee parallelle systemen.

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapjes
Het is niet perse een hoog verbruik en inderdaad de watertemp van de boiler is aangepast.

Maar in mijn domme logica had ik verwacht wanneer ik de hele dag de verwarming niet op 21 heb staan maar op 19 en in de avonden via een airco een paar uurtjes bijverwarm ik toch zou besparen… de vloerverwarming hoeft dan geen 24 uur op 21 graden te draaien en de comfort in de avonden haken we dan via de airco.

Maar Iig bedankt voor jullie reactie… dan maar een paar extra panelen 🤗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:27
Ja dat kan, vloerverwarming als bijverwarming, zal zeker besparen maar of je de investering terug zal verdienen is niet duidelijk, wel kun je in de zomer fatzoenlijk koelen wat met de vloerverwarming niet kan.

Thermonstaat kun je draadloos in een andere ruimte hangen als referentiepunt of de WAR regeling inschakelen.

Ik zelf combineer beide systemen vloer en de airco dat werkt prima maar dit betreft droogbouw wat op een ander manier werkt dan "nat"bouw.

Ook nieuwbouw kent nog steeds warmteverlies.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 21-08-2023 14:17 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:18
Kapjes schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:56:
Het is niet perse een hoog verbruik en inderdaad de watertemp van de boiler is aangepast.

Maar in mijn domme logica had ik verwacht wanneer ik de hele dag de verwarming niet op 21 heb staan maar op 19 en in de avonden via een airco een paar uurtjes bijverwarm ik toch zou besparen… de vloerverwarming hoeft dan geen 24 uur op 21 graden te draaien en de comfort in de avonden haken we dan via de airco.

Maar Iig bedankt voor jullie reactie… dan maar een paar extra panelen 🤗
Elke graad lager levert een besparing op.
Alleen warmtepompen icm met vloerverwarming werken het efficiënts als ze met een constante lage aanvoertemperatuur lekker traag op een constante temperatuur gehouden worden.

Zet je de temperatuur lager en later weer hoger dan moet de warmtepomp dat verschil overbruggen.
Dat kan door een paar uur vantevoren al beginnen met verwarmen of in korte tijd met een hogere temperatuur verwarmen (dat laatste betekend een slechtere cop en dus hoger verbruik)

Ga je met een airco bijverwarmen dan wordt de situatie nog erger.
Thermosstaat krijgt door dat de temperatuur boven de 19 zit en de lucht-water warmtepomp gaat dus uit.
Vloer koelt dan af en het verschil in temperatuur moet je later in de nacht als het koud is en een lagere cop hebt inhalen.

De beste tactiek is instellen wanneer je het op 21 graden wilt hebben.
Warmtepomp kan dan overdag rustig beginnen met de temperatuur te verhogen zodat als je thuis komt het 21 graden is. In de nacht kan de warmtepomp dan even stopppen. Je huis koelt dan af maar omdat je vanaf 21 graden komt en de vloer nog wel even warmte aangeeft koelt het niet idioot veel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Gaat natuurlijk prima werken, je logica klopt gewoon.

Airco is het goedkoopste om te verwarmen en daar bespaar je mee. Is er ook nog een kostenvoordeel van plaatselijk verwarmen tov centraal verwarmen.

In het voor en najaar en de zachte delen van de winter kun je zelfs alleen verwarmen met een airco.

Is een prima manier om je verwarmingskosten omlaag te brengen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1