Kapjes schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:56:
Het is niet perse een hoog verbruik en inderdaad de watertemp van de boiler is aangepast.
Maar in mijn domme logica had ik verwacht wanneer ik de hele dag de verwarming niet op 21 heb staan maar op 19 en in de avonden via een airco een paar uurtjes bijverwarm ik toch zou besparen… de vloerverwarming hoeft dan geen 24 uur op 21 graden te draaien en de comfort in de avonden haken we dan via de airco.
Maar Iig bedankt voor jullie reactie… dan maar een paar extra panelen 🤗
Elke graad lager levert een besparing op.
Alleen warmtepompen icm met vloerverwarming werken het efficiënts als ze met een constante lage aanvoertemperatuur lekker traag op een constante temperatuur gehouden worden.
Zet je de temperatuur lager en later weer hoger dan moet de warmtepomp dat verschil overbruggen.
Dat kan door een paar uur vantevoren al beginnen met verwarmen of in korte tijd met een hogere temperatuur verwarmen (dat laatste betekend een slechtere cop en dus hoger verbruik)
Ga je met een airco bijverwarmen dan wordt de situatie nog erger.
Thermosstaat krijgt door dat de temperatuur boven de 19 zit en de lucht-water warmtepomp gaat dus uit.
Vloer koelt dan af en het verschil in temperatuur moet je later in de nacht als het koud is en een lagere cop hebt inhalen.
De beste tactiek is instellen wanneer je het op 21 graden wilt hebben.
Warmtepomp kan dan overdag rustig beginnen met de temperatuur te verhogen zodat als je thuis komt het 21 graden is. In de nacht kan de warmtepomp dan even stopppen. Je huis koelt dan af maar omdat je vanaf 21 graden komt en de vloer nog wel even warmte aangeeft koelt het niet idioot veel af.