Voor je moederbord opgezocht:
Kan je MSI Afterburner installeren en de OSD instellen om in-game te kunnen zien hoe de CPU cores, GPU, RAM,... belast/gebruikt wordt, de temperaturen,...?
Als voorbeeld, zag het bij mij zo eruit:
Intel I5 9400(F) was in 2019 al geen goede keuze.FAQs zum Mainboard ECS B360H4-EM
Welche Prozessoren (CPUs) können verwendet werden?
Es können folgende Intel Prozessoren auf dem Socket 1151 bis max. 95 W TDP verbaut werden:
Skylake Prozessoren (6. Generation)
Kaby Lake Prozessoren (7. Generation)
Coffee Lake Prozessoren (8. Generation)
Coffee Lake Refresh Prozessoren (9. Generation)
https://community.medion....99258?profile.language=en
Bepaalde games haperen en geen upgrade pad.Here the R5 3600 was 12% more costly per frame. The margin is smaller but you should also take into consideration CPU heavy titles where the 9400F was stuttering a bit (Battlefield V and Assassin's Creed Odyssey, for example). It should be noted also that as long as AMD keeps offering the Ryzen 2600, it provides roughly the same price to performance ratio, but on AMD's more attractive platform and with an advantage in productivity tasks.
Ever since AMD launched the AM4 platform complete with a slew of Ryzen processors not only have they supported 2, 4, 6, 8 and now 12-core processors, all on the same socket, but they've managed to do so across three CPU generations. This makes recommending Intel's 8th and 9th generation LGA1151 platform difficult in 2019. Short of building a high-end Core i7-9700K or i9-9900K rig, we can't think of a scenario where it makes full sense.
https://www.techspot.com/...-5-3600-vs-core-i5-9400f/
Kan je MSI Afterburner installeren en de OSD instellen om in-game te kunnen zien hoe de CPU cores, GPU, RAM,... belast/gebruikt wordt, de temperaturen,...?
ik heb het even geprobeerd al ziet het bij mij wel iets anders uit, nu is dit de eerste x dat ik afterburner gebruik dus vergeef me als ik nog iets niet goed heb staan.rapture schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:59:
Voor je moederbord opgezocht:
[...]
Intel I5 9400(F) was in 2019 al geen goede keuze.
[...]
Bepaalde games haperen en geen upgrade pad.
[Afbeelding]
/f/image/qqeAKAgluKdKmrlAmTS9zPl8.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lXX9LHLFzHiNR8wA145NLXnX.png?f=fotoalbum_large)
De laatste screenshot is in rust zonder te spelen.
[ Voor 7% gewijzigd door lappyenpcgeek84 op 22-08-2023 17:19 . Reden: aanvulling ]
Een i7 9700 non-K is +14% sneller in single core en +22% sneller in multi core dan een i5 9400(F).meljor schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:34:
De non-K i7 9700 is een vrij sterke 8 core cpu (65w) die op marktplaats of hier nog wel es te vinden is voor circa 100 euro.
Die cpu met misschien een wat betere koeler erbij zou een betaalbare upgrade zijn en een prima match voor je gpu.
De oude cpu levert ook nog zon 40-50 euro op schat ik.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xsAYCLkCTAJat249Dv9St5f6.jpg?f=user_large)
https://www.notebookcheck...12254_12197.247596.0.html
Dat is weinig verschil voor games die 1 core heel veel belasten en weinig verschil voor Battlefield, Call of Duty,... die 8 cores kunnen gebruiken en bij tragere cores zoals Zen 2 moet je 8 cores hebben. Anders wordt er nog een topic gemaakt over hoe een Ryzen 5 3600 niet krachtig genoeg is om een RX 6600 XT aan te drijven zonder haperingen (maar kan wel een GTX 1060 zonder haperingen aandrijven).
Ryzen 5 7600 (6 Zen 4 cores) is in single core +74% sneller en in multi core +130% sneller.
Bij een brutale CPU bottleneck dat de GPU nauwelijks naar 50% load kan helpen, is er ook een brutale sprong in CPU performance nodig.
Eventjes mijn MSI Afterburner bijgetweakt en voor reproduceerbare testen, gebruik ik de replay van mijn laatste potje Fortnite op mijn 5800X3D en RX 6800 XT.lappyenpcgeek84 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:53:
ik heb het even geprobeerd al ziet het bij mij wel iets anders uit, nu is dit de eerste x dat ik afterburner gebruik dus vergeef me als ik nog iets niet goed heb staan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De laatste screenshot is in rust zonder te spelen.
[Afbeelding]
Groetjes Peter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Tcd7dxxRPcrMd1IDfKan8tSG.jpg?f=user_large)
Getest met de settings dat ik toen gebruikt had.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6Dv1Beobks5rqFnlgnoYNKEV.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bShblsIVMhIFHhv2wTe2F56K.jpg?f=user_large)
Wat als ik op auto-set klik, frame rate limit op unlimited en quality presets op epic zet?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2MUf86TNWCDJPThTl5P5pJ5k.jpg?f=user_large)
Ik heb een 1440p 165Hz monitor gekocht om de hogere refresh rate te kunnen gebruiken ipv op halve snelheid gebruiken.
Als ik in detail kijk, dan moet ik bij 100+ fps oppassen voor 2 threads die al 78% belast zijn. Settings hebben niet alleen impact op de GPU, maar ook op de CPU.
Bij epic settings zijn de 2 threads slechts 58% belast.
De screenshots tonen aan dat 8GB VRAM te weinig is en 12GB VRAM is het minimum van tegenwoordig. 16GB VRAM is mid-end. Over 16GB durven ze nog niet te gaan wegens te klein doelpubliek.
255W is het netto vermogen dat naar de GPU, VRAM,... gaat en er gaat vermogen verloren in de VRM. 300W is het bruto vermogen dat van de voeding gevraagd wordt. 255/300 = 85% rendement.
78 à 79 °C is normaal voor een 300W grafische kaart en luchtgekoelde CPU dat in een 22 liter behuizing met 3 casefans aan het blazen zijn.
Mijn situatie geeft een idee van wat met moderne hardware haalbaar is.
Zonder zulke detail analyse, kan er niet duidelijk gezegd worden, waaraan het ligt.
Dit is hoe 1440p high settings op 5800X3D + 6800 XT eruit ziet:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s22dkz6rATAlEMnHsT4QiQS0.jpg?f=user_large)
Medium settings:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdhxJvuFUprj1zpLAN6Gceyx.jpg?f=user_large)
Medium settings en view range op epic:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oCI57CfSN2bB9OGhVilSeEqr.jpg?f=user_large)
Dit is hoe ik op een gemakkelijke manier de refresh rate van mijn monitor kan benutten. Maximum framerate onder 165Hz refresh rate en 1% low boven 100 fps. View range is wel nodig om de loot in de verte kunnen zien.
Een 5700X op een AM4-bordje is ook merkbaarder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7LKoATwqkdiDbYPfTFQMVNL.jpg?f=user_large)
https://www.notebookcheck...15006_12197.247596.0.html
+43% single core en +127% in multi core.
Het hoeft niet perse de nieuwste generatie (ik heb bewust gekozen voor bewezen Zen 3 en RDNA 2 dat geen kinderziektes of ontbrekende softwareondersteuning meer heeft), maar het verwijzen naar de nieuwste generatie laat zien wat de vooruitgang is en hoeveel iemand kan missen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/s22dkz6rATAlEMnHsT4QiQS0.jpg?f=user_large)
Medium settings:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdhxJvuFUprj1zpLAN6Gceyx.jpg?f=user_large)
Medium settings en view range op epic:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oCI57CfSN2bB9OGhVilSeEqr.jpg?f=user_large)
Dit is hoe ik op een gemakkelijke manier de refresh rate van mijn monitor kan benutten. Maximum framerate onder 165Hz refresh rate en 1% low boven 100 fps. View range is wel nodig om de loot in de verte kunnen zien.
Fortnite Chapter 4 heeft de overstap naar Unreal Engine 5.1 gemaakt. De verwachtingen in dezelfde game zijn nu anders dan vroeger.meljor schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:50:
De tpu review van de 2060 super is gedaan met een i9 9900k, ik ging er vanuit dat een 9700 dan redelijk in de buurt komt (en weinig kost maar toch wat verbetering kan brengen, een 2060s is ook geen topper meer).
Voor de epic settings van Fortnite in 2023 spreekt men over een 8700 cpu met een 3070 of 6700xt.
Dan verwacht ik dat met een 2060s en een 9700 je het spel met iets mindere settings toch prima moet kunnen spelen, zeker met de normale 2023 aanbevolen systeemeisen van een 7300u en een gtx970. (Dx11 dan niet beter?)
Maar goed, blijkbaar niet. Ik speel het nooit maar mijn meiden spelen het hier prima op een ps4 en ik schat een 9700+2060s toch wat hoger in.
Uiteraard is een nieuw platform altijd het beste/mooiste maar ik vind dat hier te vaak wordt verwezen naar dure snelle hardware als enige upgrade mogelijkheid.
Draai zelf wel nieuwe hardware, doe geen uitgebreide analyses en ben ook zeker geen expert, wel liefhebber
Een 5700X op een AM4-bordje is ook merkbaarder.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v7LKoATwqkdiDbYPfTFQMVNL.jpg?f=user_large)
https://www.notebookcheck...15006_12197.247596.0.html
+43% single core en +127% in multi core.
Het hoeft niet perse de nieuwste generatie (ik heb bewust gekozen voor bewezen Zen 3 en RDNA 2 dat geen kinderziektes of ontbrekende softwareondersteuning meer heeft), maar het verwijzen naar de nieuwste generatie laat zien wat de vooruitgang is en hoeveel iemand kan missen.
In een commentaar onder de video:ruftman schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:20:
[...]
Je hebt inderdaad gelijk, ik had me even verkeken ok die I5 9400.....maar dan zou die I5 eigenlijk Fortnite gewoon moeten kunnen draaien. Dat was toch waarom TS dit draadje is begonnen? In dit filmpje draait ie zelfs met de videokaart van ts:
YouTube: RTX 2060 I5 9400F FORTNITE CHAPTER 3 SEASON 4 - FPS TEST
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fGTnIRWoFgyHzMu3HdhepTvd.jpg?f=user_large)
En het is van 19 september 2022.
Dan kan je naar 7 december 2022 kijken voor de impact van de overstap naar Unreal Engine 5.1 op 1440p met een 7700X en 6800 XT:
De TS weet dat DirectX 11 goed werkt en stelt de vraag wat hij kan doen aan DirectX 12 overbelast de CPU.
Ik vroeg aan hem om in-game metingen te doen, terwijl ik liet zien wat moderne hardware kan doen in de hedendaagse Fortnite om te laten zien wat hij kan verwachten. Niet Chapter 3, wel Chapter 4.
Games worden steeds zwaarder, ook al is het dezelfde game, maar een aantal updates verder of een game engine wijziging. En reviewers kunnen niet hun conclusies baseren op een benchmark van een minuut. Je gaat in-game een tijdje moeten rondrennen om de VRAM te vullen.
Ik doe metingen van een hele potje Battle Royale.
1440p, medium settings, epic view range, 5800X3D en 6800 XT:
:strip_exif()/f/image/G2aT6XperMsROJZRZsLHIOCP.jpg?f=fotoalbum_large)
Van het wachten op de lancering van de bus tot aan de overwinning.
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/iKc7a24W5s97LV1VYfKacaa3.jpg?f=fotoalbum_large)