Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaX0r
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06:58
Heeft iemand enige wetenschap van aankomende of nog onaangekondigde smartphones met met fysiek toetsenbord in 2024?

Mijn Blackberry Key2 is zo langzamerhand wel aan vervanging toe helaas. :/ Keer gekeken of ik de beveiligde bootloader toch zelf kon unlocken maar geen succes gehad ermee. En mijn zoektocht naar een Key2 waar de bootloader unlocked van zou zijn is helaas op niets uitgelopen. Hier las ik af en toe geruchten over.

Het droevige huidige aanbod van Unihertz, Fxtec en Planet Computers pas ik helaas voor. :|

Iemand ideeën?

Zou het een idee kunnen zijn een soort stichting of NGO op te zetten voor mensen die graag ook een smartphone met fysiek keyboard willen, en van daaruit zelf wat te maken, bijvoorbeeld één keer in de drie jaar, bij een Chinese fabrikant?

Ben ik de enige die deze verandering weigert te accepteren? 8)7

Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:28
Als je het in een groep wil doen moet je internationaal gaan kijken. Je hebt volumes nodig wil een bedrijf investeren.
Als er interesse genoeg komt, kun je fabrikanten benaderen of ze zoiets willen doen met een Kickstarter of andere crowdsourcing er achter. Is het geld er kan er uitgeleverd worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Hardware development begint bij 300.000 euro. Begin maar vast te sparen. Voor een mobieltje zal het nog veel meer zijn vermoed ik.

Is het wellicht een alternatief om een klein Bluetooth toetsenbord aan je lievelings-Android te koppelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik ben zelf ook al jaren op zoek naar een mooie vervanging voor mijn BB Bold 9900, maar het bestaat gewoon niet meer.

Partijen als Unihertz zijn inderdaad geen alternatief, die zijn niet te vertrouwen en draaien vaak op lage specs voor flagship prijzen.

Ik denk dat de beste kans van slagen is om met een hele grote groep mensen (lees; miljoenen) naar bijv. Motorola toe te gaan, die maken degelijke telefoons voor zachte prijzen en zouden die kans misschien wel pakken. Maar ik weet niet of je nog miljoenen mensen gaat vinden die net als wij meer willen dan dat lompe touchscreen toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Anoniem: 1777010 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:11:
Is het wellicht een alternatief om een klein Bluetooth toetsenbord aan je lievelings-Android te koppelen?
Als er een bluetooth toetsenbord was dat zo lekker typt als de BlackBerry toetsenborden en binnen dezelfde formfactor dan zou dat een optie zijn, maar helaas bestaat dat niet. Die bluetooth toetsenborden zijn allemaal óf van hele lage kwaliteit óf te lomp om aan je telefoon vast te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oon schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:19:
[...]

Als er een bluetooth toetsenbord was dat zo lekker typt als de BlackBerry toetsenborden en binnen dezelfde formfactor dan zou dat een optie zijn, maar helaas bestaat dat niet. Die bluetooth toetsenborden zijn allemaal óf van hele lage kwaliteit óf te lomp om aan je telefoon vast te maken.
Tja met zulke eisen ben je je eigen probleem maar dat snap je vast wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Het is tijd om met de verandering mee te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Anoniem: 1777010 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:25:
[...]

Tja met zulke eisen ben je je eigen probleem maar dat snap je vast wel.
Dat is natuurlijk grote onzin :)

Ik heb nu ook gewoon een normale smartphone, ik heb alleen toch wel de wens om ooit weer een nuttig apparaat in m'n handen te hebben. Vrijwel het enige dat ik doe met mijn telefoon is bellen, mailen, en navigatie/muziek in de auto.
Als ik een fatsoenlijk fysiek toetsenbord op mijn telefoon zou hebben dan zou dat mijn leven een stuk makkelijker maken, dat zie ik niet echt als een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:41
Oon schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:09:
[...]

Ik heb nu ook gewoon een normale smartphone, ik heb alleen toch wel de wens om ooit weer een nuttig apparaat in m'n handen te hebben. Vrijwel het enige dat ik doe met mijn telefoon is bellen, mailen, en navigatie/muziek in de auto.
Als ik een fatsoenlijk fysiek toetsenbord op mijn telefoon zou hebben dan zou dat mijn leven een stuk makkelijker maken, dat zie ik niet echt als een probleem.
In de praktijk zijn onscreen keyboards tegenwoordig zo goed dat een fysiek toetsenbord eigenlijk heel weinig toevoegt (vooral omdat hij zo klein moet zijn). Er waren vgm wel wat producenten bezig met kleine bt keyboard cases, maar het lijkt er op dat die ook een stille dood zijn gestorven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

sjaakwortel schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:36:
[...]

In de praktijk zijn onscreen keyboards tegenwoordig zo goed dat een fysiek toetsenbord eigenlijk heel weinig toevoegt (vooral omdat hij zo klein moet zijn).
Ieder z'n eigen ding natuurlijk, maar ik ben het daar totaal niet mee eens. Met mijn BlackBerry en daarvoor ouderwetse cijfertoetsenborden kon ik hele berichten sturen met m'n telefoon in m'n zak, dat hoef ik nu met mijn touchscreen echt niet te proberen.

Maar dit topic is niet voor de discussie over of een fysiek toetsenbord nut heeft of niet, TS vroeg of er een fabrikant is die nog toestellen met een fysiek toetsenbord maakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Oon schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:09:
[...]

Nee sure, maar nu krabbel je terug van “het moet net zo lekker typen en dezelfde formfactor hebben als een blackberry” naar “een fatsoenlijk fysiek toetsenbord op mijn telefoon”.

Ook dat gaat nooit meer gebeuren natuurlijk, maar dit zijn wel twee verschillende dingen imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
HaX0r schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:48:
Zou het een idee kunnen zijn een soort stichting of NGO op te zetten voor mensen die graag ook een smartphone met fysiek keyboard willen, en van daaruit zelf wat te maken, bijvoorbeeld één keer in de drie jaar, bij een Chinese fabrikant?
Dat is praktisch het Unihertz model. Unihertz maakt ongeveer iedere 3 jaar een nieuwe toetsenbord telefoon met ondersteuning van crowdfunding. De crowdfunding van de recente Titan Slim uit 2022 leverde zo'n 540.000 euro op: https://www.kickstarter.c...qwerty-android-smartphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Anoniem: 1777010 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 06:44:
[...]

Nee sure, maar nu krabbel je terug van “het moet net zo lekker typen en dezelfde formfactor hebben als een blackberry” naar “een fatsoenlijk fysiek toetsenbord op mijn telefoon”.

Ook dat gaat nooit meer gebeuren natuurlijk, maar dit zijn wel twee verschillende dingen imo.
Nouja, er zal vast wel een lager niveau dan dat van BlackBerry zijn dat ook acceptabel is, die toetsenborden waren ook wel absurd goed voor hoe klein ze waren.

Maar een los toetsenbord dat zo lekker typt als die van BlackBerry lijkt me dan ook weer geen oplossing, want weer een extra ding dat je bij je moet dragen en op moet laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

RepareerDroid schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:00:
[...]
Dat is praktisch het Unihertz model. Unihertz maakt ongeveer iedere 3 jaar een nieuwe toetsenbord telefoon met ondersteuning van crowdfunding. De crowdfunding van de recente Titan Slim uit 2022 leverde zo'n 540.000 euro op: https://www.kickstarter.c...qwerty-android-smartphone
Het probleem met Unihertz is dat ze nogal wat minder positieve geschiedenis hebben. Niet lang updates en lopen vaak al achter op zelfs security patches, lage specs voor hoge prijzen, en het is een Chinees bedrijf dus ze zijn verplicht om al je data naar China te sturen.

Vooral dat laatste is voor mij nogal een dealbreaker, want ik wil zo'n telefoon om productiever te zijn, o.a. in zakelijk gebruik, en daar hoeft China wat mij betreft niet bij mee te kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Qwerty Androids

Ik geef je weinig hoop.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Oon schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 15:59:
[...]

Het probleem met Unihertz is dat ze nogal wat minder positieve geschiedenis hebben. Niet lang updates en lopen vaak al achter op zelfs security patches, lage specs voor hoge prijzen, en het is een Chinees bedrijf dus ze zijn verplicht om al je data naar China te sturen.

Vooral dat laatste is voor mij nogal een dealbreaker, want ik wil zo'n telefoon om productiever te zijn, o.a. in zakelijk gebruik, en daar hoeft China wat mij betreft niet bij mee te kijken :)
Allemaal terechte kritiek, maar voor de mogelijke spionage en updates is er wel een oplossing. Je kunt er namelijk LineageOS op installeren: https://forum.xda-develop...-pocket-and-slim.4577117/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
Dank voor jullie reacties.

Meen mij te herinneren dat een paar jaar terug je gewoon los KEY2 achtige keyboards kon bestellen als fabrikant om mobieltjes mee te maken. TLC is volgens mij ook niet zelf de maker van het gebruikte keyboard in de KEY One en Key2, ze hebben daar gewoon hun mobieltje omheen gebouwd. Kan er alleen nu niets meer over terug vinden.

Had ergens het idee om aan te kloppen bij een kleinere smartphone fabrikant met de vraag de KEY2 na te bouwen met het liefst betere of enigszins vergelijkbare hardware. Eventueel gewoon een lelijk ding met los te krijgen componenten aan elkaar vast gemaakt zonder gelikte afwerking en zonder behuizing maar wel met de juist formfactor zodat hij in je broekzak past.

Kan ze nu nergens meer vinden, waarschijnlijk omdat de vraag volledig is ingestort. Enige wat nog te bestellen is zijn (namaak?) KEY2 keyboards voor vervanging:
https://nl.aliexpress.com/item/4000510058900.html

En kwam deze smartphone keyboard PCB tegen:
https://www.globalsources...pcb-board-1194372085p.htm

@Sethro Voor mijn gebruik en handen is een fysiek toetsenbord gewoon superieur, het is niet dat ik niet uit de voeten kan met een touchscreen toetsenbord.

@Oon Even gekeken naar een wireless toetsenbord maar kan niets vinden waarmee je dan een bruikbare formfactor voor in je zak er aan overhoud gekoppeld aan je mobiel. Een toetsenbord los moeten opladen lijkt mij ook erg omslachtig. Maar heb jij wel zoiets kunnen vinden?

Heeft iemand heel toevallig ervaring met het Taiwanese WNC (Wistron NeWeb Corporation)? Die bieden nog steeds fabricage aan voor derden en hebben enige ervaring met qwerty smartphones ontwikkelen in het verleden.

[ Voor 6% gewijzigd door HaX0r op 21-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

HaX0r schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:50:
@Oon Even gekeken naar een wireless toetsenbord maar kan niets vinden waarmee je dan een bruikbare formfactor voor in je zak er aan overhoud gekoppeld aan je mobiel. Een toetsenbord los moeten opladen lijkt mij ook erg omslachtig. Maar heb jij wel zoiets kunnen vinden?
Helaas niet.. Ik heb nog zitten denken om een behuizing te 3D-printen voor een telefoon, die je dan als 'sleeve' vastklikt, met een BlackBerry toetsenbord erin. Dat zou nog enigszins werkbaar zijn, maar dan zou je al óf een deel van je scherm moeten afdekken, óf je scherm een kwartslag moeten draaien, óf je zou een heel lang toestel krijgen.

In theorie moet het kunnen, als je dit ziet is het blijkbaar niet enorm lastig om een oud BlackBerry toetsenbord aan de praat te krijgen.

Edit: Zo te zien kun je zelfs dat toetsenbord als USB-C apparaatje krijgen: https://www.solder.party/docs/bbq20kbd/
Alleen helaas overal uitverkocht

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 21-08-2023 16:15 ]

• HaX0r
Oon schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Helaas niet.. Ik heb nog zitten denken om een behuizing te 3D-printen voor een telefoon, die je dan als 'sleeve' vastklikt, met een BlackBerry toetsenbord erin. Dat zou nog enigszins werkbaar zijn, maar dan zou je al óf een deel van je scherm moeten afdekken, óf je scherm een kwartslag moeten draaien, óf je zou een heel lang toestel krijgen.

In theorie moet het kunnen, als je dit ziet is het blijkbaar niet enorm lastig om een oud BlackBerry toetsenbord aan de praat te krijgen.

Edit: Zo te zien kun je zelfs dat toetsenbord als USB-C apparaatje krijgen: https://www.solder.party/docs/bbq20kbd/
Alleen helaas overal uitverkocht
Daar heb ik toevallig ook aan zitten denken. Met custom Roms kan je vaak wel de display aanpassen en zou je een stuk van je scherm kunnen opgeven voor een keyboard wat je er op plakt aan de onderkant. Maar echt fijn zal het niet werken aangezien je dan maar moeilijk bij de onderkant van je scherm kunt door de rand van je keyboard en zal je nog meer scherm ruimte moeten inleveren voor een buffer zone.

Heb een PinePhone liggen nog die nu een half jaar stof hapt [PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie, de net iets betere versie maar niet de Pro, dat scherm is vervangbaar weet ik: YouTube: PinePhone Pine64 Screen Repair / Replacement | Fix Display Artifacts

Alleen vraag ik mij af of je er ook een random korter scherm in zou kunnen zetten met hopelijk dezelfde breedte, dan heb je alle ruimte voor bijv. een Key2 keyboard van Aliexpress, eronder. :9~

Als je dat een leuk project lijkt mag je het wel proberen met mijn PinePhone. Als de operatie een succes is kunnen we het herhalen met een PinePhone Pro en het als daily gebruiken. :o

:z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunkieXP
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-05 11:47

JunkieXP

Missing the BB10 Flow =)!

Mijn gevoel zegt dat dit pas echt wat wordt als er meer natieve ondersteuning komt vanuit Apple.

In z'n huidige vorm is het denk ik te veel een HID device wat standaard toetsenbord functionaliteit toevoegt. Zeker iets waar ik in geloof, echter met de beperking van diepgaandere ondersteuning zoals shortcuts of swipe gestures, was het mijn inziens beter geweest als "Slide Out" variant.

Denk dat het toetsenbord nu bij teveel taken in de weg zit bij een toch al niet heel kleine iPhone.

Desktop: Wacom Intuos Pro | Logitech Z2300
Gadgets: iPhone 13 Mini
Earcandy: Sony WH1000XM3 & Beats Pro

Het Algemene Screen-Protector Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Niet online
Het idee is leuk, maar de uitvoering en prijs zijn niet fijn. Hopelijk komen er als het enigzins succesvol blijkt goedkopere Chinese alternatieven met wellicht een uitschuif hoes en ondersteuning voor meer toestellen.

Gezien de iPhone 15 versies USB-C gebruiken zou je het mogelijk i.c.m. een 3D geprint hoesje ook met Android toestellen kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy de koning
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik heb om deze reden een Microsoft duo genomen. Twee beeldschermen, eentje gebruiken als volledig toetsenbord. Op tafel bijna te gebruiken als laptop.

Een verademing.

Cons: Microsoft dus ja..laggy af en toe.

De dag dat ze met een flagship qwerty komen neem ik er eentje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-05 19:15

Dido

heforshe

@jordy de koning maar die Duo lijkt niet meer verkrijgbaar, en de ondersteuning stopt per 1 oktober...

Ik was een groot fan van Microsoft phones, en baalde dat ze ermee stopten, maar een niet langer verkrijgbare EOL Microsoft tablet met Android erop lijkt geen realistische oplossing voor de TS of mensen met een vergelijkbare wens?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:32
Misschien is deze voor iets die graag een qwerty toetsenbord.

Kwam deze tegen op socials.
https://www.minimalcompany.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaX0r
Dank voor het delen! Zit deze echt te overwegen sinds mobiel pinnen binnenkort niet meer kan met mijn huidige mobiele bank app. Al stap ik liever over op Apple i.v.m. Apple Pay. Ergens voelt het beter om aan Apple mijn pin transacties toe te vertrouwen dan Google pay.

Pagina: 1