Foutzoeken dog fence boundary wire met oscilloscoop??

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-11-2023
Goedendag mede Tweakers,

Mijn probleem:
Om mijn honden binnen mijn terrein te houden gebruik ik een Petsafe elektronische hondenbarrière. Die werkt met een boundary wire oftewel grensdraad (net zoals een robot grasmaaier) en een halsband voor de hond. De Petsafe centrale zendt continu een signaal van ongeveer 10 kHz door de grensdraad en daarop reageert een ontvanger in de halsband van de hond, die de hond toenemend sterke signalen geeft als deze de grensdraad nadert. U ziet een eenvoudig overzicht in het onderstaande plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8XHXGExhCe-4XVloSRj5rY-994=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WRYvltHzpVJcEydpKkR3Xwsn.jpg?f=user_large

De grensdraad is een enkelvoudige solid core draad in een lus. Aan de ene kant (Tx in het plaatje) zendt de Petsafe centrale het veretrekkende signaal de lus in. Aan de andere kant (Rx in het plaatje) ontvangt en controleert de Petsafe centrale het inkomende signaal. Bij draadbreuk in de lus komt er aan de Rx kant geen signaal en gaat de Petsafe centrale in alarm.

Nu lijkt er een probleem met het signaal in de lus zodat dat de ontvanger in de halsband van de hond niet reageert. De Petsafe centrale gaat niet in alarm en de draad is niet gebroken.

Wat ik heb geprobeerd:
-- Andere Petsafe centrale
-- Andere hond halsband
-- Draad doorgemeten, weerstand 6 ohm op 500 meter draad, lijkt met niet verkeerd
-- Hele draadtraject nagelopen met toongenerator en ontvanger, werkt over gehele draadlengte
-- Draad zoveel mogelijk visueel gecontroleerd maar dat is lastig want die loopt door het gras en onder braamstruiken door.
--Op de Petsafe centrale kan de Tx signaalsterkte worden geregeld, ik heb geconstateerd dat het probleem verergert als de signaalsterkte wordt opgevoerd, de centrale gaat dan af en toe wel in alarm en dat gebeurt vaker/eerder als het regent.

Mijn conclusie is dat de draad ergens beschadigd of bijna gebroken is maar ik kan het probleem niet vinden. 500 meter draad nakruipen door gras, bos en braamstruiken is niet leuk, en steeds de draad op 2 plaatsen doorknippen en testen met een parallel draad levert me zoveel lassen op dat dit op zichzelf al problemen gaat geven. Ik ben dus de wanhoop nabij :? 8)7 |:(

Mijn vraag:
Wellicht een zeer domme vraag voor de deskundigen onder u, maar zou het mogelijk zijn met een portable oscilloscoop (zo' n kleine Owon of Hantek ofzo) op diverse plaatsen langs de draadlus te kijken of het signaal degradeert? Bijvoorbeeld vlakbij de Tx kant kijken hoe het signaal eruit ziet en dan in stukken van 50 meter of zo de draadlus bekijken en zien of daar significante signaaldegradatie te zien is?
En zo ja, hoe moet ik dan omgaan met de aarde van de probe, kan ik een ijzeren pen in de grond slaan om daaraan te aarden?
Ik heb heel lang geleden met scopes en logic analyzers gewerkt in systeemsoftware/firmware ontwikkeling en weet er dus wel iets van af, maar voel me in deze toepassing een volslagen leek (en kluns }:O )

Elke reactie en suggestie wordt in dank aanvaard en zorgvuldig bestudeerd!

Met vriendelijke groet, Jos / Chefsandron

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Woon je in Nederland? Dan is dit systeem niet goed bevonden voor je hond en niet toegestaan:
https://www.rvo.nl/onderw...n/verbod-stroomhalsbanden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 01:05
Diervriendelijke oplossing zoeken lijkt me beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04

Onbekend

...

Zoek eens op het internet om draadbreuken op te sporen voor robotmaaiers, want daarover vind je veel meer.
Bijvoorbeeld https://www.grasmaaieradv...euk-opsporen-in-de-grond/ waarbij je gebruikmaakt van een oude AM/FM-radio.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
Goedendag,

Voor de goede orde, ik ben een grote dierenvriend, en de halsbanden van ons systeem zijn zodanig afgesteld dat ze uitsluitend geluidssignaal en trillingen aan de hond doorgeven, dus geen electroshocks of zo. Deze aanpak is overal toegestaan, ook in NL.

Ik heb inderdaad uitgebreid gezocht op draadbreuken bij robotmaaiers, en die truc met de oude radio heb ik ook gezien. Ik heb gebruik gemaakt van de luxe-uitvoering daarvan, een "underground wire locator" zoals deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmI7WwjRTLIqmFDD-KV0ouTw2TM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2BD2UkNAw5tnAwucRrHJPfRR.jpg?f=user_large

Hiermee zet je met een toongenerator een signaal op de draad en met een bijbehorende ontvanger kun je de draad nalopen. Maar daarmee heb ik geen succes geboekt, ik denk niet dat die ontvanger selectief genoeg is om een verstoring van het signaal op te pikken.

Dus ik blijf hopen op reacties... alvast mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wilde gok: de draad maakt (op minimaal 2 plekken) contact met aarde, effectief een kortsluiting door aarde.
Zijn er plekken waar de mantel beschadigd is?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
@Juup

Ik ben daar ook bang voor. Ik heb de draad zo goed mogelijk bekeken maar dat valt niet mee. Hij ligt er al enige jaren en is overgroeid met gras, en hier en daar bramen, doornen, distels en ander akelig spul. Ik kan in de bereikbare gedeelten geen schade ontdekken.

Vandaar mijn vraag of ik door meten met een oscilloscoop wijzer zou kunnen worden, hopelijk een indicatie krijgen waar ongeveer ik de beschadiging zou moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Wat zou kunnen werken is in de winter een 12V loodaccu op de draden aansluiten en met een warmtebeeldcamera gaan zoeken naar warme plekken langs de draad.
P = V² / R = 144 / 6 = 24 Watt, dat moet terug te vinden zijn.

Alle "hotspots" daarna goed bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
@Juup zou dan een voeding met stroombegrenzing zoals een labvoeding niet handiger zijn? Minder kans op een doorbrandende kabel dan bij een autoaccu die hoge stromen door kan laten en bovendien regelbaar. Verder wel een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
@Juup @AlphaRomeo

Inderdaad een goed idee, zou ik nooit aan gedacht hebben. Jammer dat ik dan op koud weer moet wachten, op dit moment heerst er hier een hittegolf.
Ik houd 'm zeker in gedachten maar hoop niettemin nog steeds dat iemand mij kan vertellen of mijn oscilloscoop-idee kans van slagen heeft. Dan zou ik op korte termijn aan de slag kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@Chefsandron

Ik ben de eerste die voor Tweaker oplossingen gaat, maar....

Wat kost 500 meter nieuwe draad? Scheelt je een hoop gedoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Niet online
Chefsandron schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 08:40:
Inderdaad een goed idee, zou ik nooit aan gedacht hebben. Jammer dat ik dan op koud weer moet wachten, op dit moment heerst er hier een hittegolf.
Een koele nacht kan ook, belangrijkste is dat er geen zonneschijn is.
Ik houd 'm zeker in gedachten maar hoop niettemin nog steeds dat iemand mij kan vertellen of mijn oscilloscoop-idee kans van slagen heeft. Dan zou ik op korte termijn aan de slag kunnen.
Ik zie niet echt hoe dat moet gaan werken.
Een radio-ontvanger misschien? En kijk eens bij [RTL-SDR] De 25 euro allesontvanger - 10kHz kan net op een RTL-SDR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Klinkt inderdaad alsof de isolatie van de kabel beschadigd is, zeker gezien hij eerder in 'foutmodus' gaat wanneer het regent.

Het is geen breuk, anders zou je een oneindige weerstand hebben.

Een oscilloscoop is vergelijkbaar met een radio, maar in plaats van dat je 'golven' hoort, kun je ze zien.

Echter, het lijkt mij sterk dat je daar mee kunt concluderen wat er aan de hand is.

Alleen als je hondenband op een punt in de kabel het wel doet; maar op een ander niet, heb je iets aan het bekijken/luisteren van de signalen.

Maar dan zou je net zo goed met die halsband in de hand een rondje kunnen lopen.

___

Een echt goede kabeltester kan aangeven na hoeveel meter een breuk zit, door een signaal te sturen en dan de reflectie te meten. Maar zelfs dat geeft hier waarschijnlijk geen oplossing; omdat d'r niet daadwerkelijk een breuk is.

Het enige wat ik kan bedenken is met een multimeter met heeel lange kabels; een kant aansluiten op de draad die je wil testen en de andere kant weerstand meten als de grond nat is ; om de centimeter in de buurt van de draad in de grond steken.

____

Je hebt het ook over de kabel 'lassen', is dat overal wel waterdicht gebeurt?

[ Voor 10% gewijzigd door Accretion op 20-08-2023 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
Chefsandron schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:06:
Mijn conclusie is dat de draad ergens beschadigd of bijna gebroken is
[...]
maar ik kan het probleem niet vinden.
Mijn vraag:
[...] zou het mogelijk zijn met een portable oscilloscoop [...] op diverse plaatsen langs de draadlus te kijken of het signaal degradeert?
Zoals hierboven ook al geopperd is de draad niet gebroken. Ik denk dat jouw conclusie dat de draad 'ergens' als in op een specifieke locatie beschadigd is, niet klopt.

Dit specifieke systeem werkt met een resonantie koppeling tussen de draad en de halsband. Als de frequentie in de draad niet gelijk is aan de frequentie van de halsband werkt het systeem niet.

De crux is dat de draad een capaciteit heeft met de aarde (grond). Die capaciteit hangt af van de isolatie van de draad. Ik denk dat de isolatie dusdanig gedegradeerd is over de gehele lengte van de draad dat de impedantie van de draad niet meer binnen de design tolerantie valt. Hierdoor verandert de frequentie van de golf ook buiten de tolerantie (over de volledige lengte van de draad, niet op 1 stuk).

Als je weet wat de resonantie frequentie van de halsband is kan je eenvoudig zien of de frequentie goed is of niet (bijvoorbeeld met een current probe op een osciloscoop)

Als je wilt weten of de draad gedegradeerd is, moet je kijken of de frequentie klopt, de amplitude is niet heel belangrijk.

Je kan de frequentie op 1 plek meten (bij de start is het makkelijkste lijkt me), het is niet nodig om op meerdere plekken te meten.

[ Voor 4% gewijzigd door wouter6022 op 20-08-2023 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
@Juup , @Accretion , @wouter6022 ,

Allereerst hartelijk dank voor de nuttige en ook voor mij zeer leerzame reacties!

Inderdaad, het lijkt er sterk op dat ik een denkfout heb gemaakt door een degradatie van het signaal over de draadlengte te veronderstellen. Zoals @Accretion heel nuchter opmerkt, als dat zo was zou ik ook met de halsband langs de draad kunnen lopen totdat deze het signaal kwijtraakt. Had ik nog niet bedacht :-(

Mijn waarnemingen lijken beter verklaard te worden door de uitleg van @wouter6022 .

Dit alles brengt mij terug bij de suggestie van @Juup om eens stroom op de draad te zetten, maar dan een variant op dat idee. Na nog enig zoekwerk vond ik op Internet een verhaal over het vinden van zwakke plekken of beschadigingen in een grensdraad met behulp van een schrikdraadapparaat. Door deze aan te sluiten op 1 zijde van de grensdraad (vanzelfsprekend na het loskoppelen van de Petsafe centrale) en de aarde, zouden de "weglekkende" pulsen in de buurt van de draad hoorbaar moeten zijn. Mits de draad niet begraven is maar aan de oppervlakte in het gras ligt, wat bij mij het geval is.

Ik ga nu eens kijken of ik aan een schrikdraad apparaat kan komen, hopelijk te leen of voor weinig te koop, en dan eens proberen. Het lijkt me een veelbelovend experiment.

Ik meld me weer hier als ik nieuws over de voortgang heb.

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:54
In plaats van een kleine stroom en kijken waar de draad warm word, kan je ook proberen om met een grote stroom de draad op te blazen. Hij zal op het zwakste punt doorbranden, waarna dit makkelijker te vinden moet zijn.

Lost In Music

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 13:44
Ik lees een heleboel ideeën maar wat zijn de specs van de centrale als de output stage simpelweg niet het vermogen kan leveren gaat het per definitie niet werken.

Zoals je ervaren hebt raakt het systeem instabiel bij het verhogen van de output wat goed kan komen daardat de output stage over zijn strot gaat.

Ik ben zelf niet bekend met dit soort systemen maar vroeger veel gedaan met zendapparatuur en als deze niet de juiste staande golf hadden kreeg je ook frequentie misvorming of output stages welke in protect gingen of zelfs defect gingen.

Wat ik terug vind in deze materie is dat je met meerdere stations kan werken om grotere oppervlakken te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik denk dat het verhaal van @wouter6022 de richting is waar je het moet zoeken. Hoe lang ligt die draad al buiten? Ik denk dat de isolatie door weersinvloeden en UV te veel gedegradeerd is, en dat je beter de kabel vervangt.

Je schrikdraad idee komt redelijk overeen met wat ze in de elektrotechniek 'meggeren' noemen. Je zet er een gelijkspanning op, en de isolatie moet dat aan kunnen. Zo niet, is de isolatie ergens beschadigd. Een Megger meet dat zeer nauwkeurig met hele kleine stroompjes, dus niet pas bij volle sluitingen. Dan weet je nog niet precies waar, al zou je misschien de doorslag kunnen horen.
Je zou natuurlijk wel een Megger er op kunnen zetten, dan heb je ook meetwaarden. Maar als dat apparaat aangeeft dat de isolatie niet voldoende is, wat dan?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
@Sgrovert
Dat is ook nog een optie, hoewel ik in sommige posts op internet heb gelezen dat ook gebruik van een schrikdraad apparaat ervoor kan zorgen dat een draad op een slechte plaats doorbrandt.
@TRAXION
Ik denk niet dat dit het probleem is, de installatie werkte al jaren met een draadlengte van zo'n 500 meter terwijl volgens de fabrikant ruim 1000 meter ook nog moet kunnen. Op de centrale kun je met een schakelaar in drie standen aanpassen op de lengte van de draad (small, medium of large) en dan fijnregelen met een draaiknop om de breedte van de schrikzone in te stellen.
Dit systeem kan niet werken met meerdere stations, het is altijd 1 enkel station met de draad in 1 grote lus, zoals in mijn oorspronkelijke tekening.
Punt is, het heeft altijd prima gewerkt, tot het plotsklaps niet meer werkte :-(
@DrivinUCrazy
Heel vroeger gebruikte ik de zeer dunne gele draad die met de oorspronkelijke centrale werd meegeleverd. Die ging steeds meer problemen geven en heb ik 2 jaar geleden vervangen door heavy duty draad van dezelfde fabrikant. Deze is nog als nieuw en op de stukken waar ik bij kan komen is er geen enkele veroudering of dergelijke waar te nemen. Gezien de prijs van deze draad voel ik er weinig voor die nu alweer te gaan vervangen :-(

Ik ben nog aan het kijken of ik ergens een schrikdraad apparaat kan lenen, en tevens hoop ik dat we binnenkort wat regen krijgen, nu is alles hier gortdroog en die schrikdraad actie schijnt meer kans van slagen te hebben als de draad en omgeving vochtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je überhaupt een scoop, of zou je die er voor aanschaffen?
Ik zit te denken dat een TDR meter wellicht meer nut heeft, dan zou je kunnen zien of er plekken zijn waar de kabel meer verlies heeft, met bijbehorende afstand.

Oh zoiets is zelfs nog te doen met een scoop;
https://hackaday.com/2020...tery-and-an-oscilloscope/

Of, als je nog geen scoop hebt, een nano vna kopen, al weet ik niet hoe zo'n unit reageer op gewone kabel, in de basis gebruik je het voor coax kabel.

https://www.eleshop.nl/te...etwork-analysers/vna.html

[ Voor 46% gewijzigd door _ferry_ op 27-08-2023 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouter6022
_ferry_ schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 09:31:
Ik zit te denken dat een TDR meter wellicht meer nut heeft, dan zou je kunnen zien of er plekken zijn waar de kabel meer verlies heeft, met bijbehorende afstand.

[...]

Of, als je nog geen scoop hebt, een nano vna kopen, al weet ik niet hoe zo'n unit reageer op gewone kabel, in de basis gebruik je het voor coax kabel.
Volgens mij werken zulke metingen niet omdat de impedantie van de kabel niet constant is over de lengte. Bij een coax kabel of twisted pair kabel is de capaciteit tussen de kabel en het aardscherm of de twee aderparen homogeen over de gehele lengte. In dit geval is er geen aardscherm dus je kan niet zuiver meten.

[ Voor 8% gewijzigd door wouter6022 op 27-08-2023 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chefsandron
@_ferry_
@wouter6022

Dank voor jullie info. Bij mijn zoektocht over internet kwam ik op een proefschrift van de universiteit van Jönköping over het zoeken van fouten in boundary wires voor robot maaiers met behulp van TDR. De conclusie van dit lange verhaal was (inderdaad Wouter) dat "What makes TDR and other reflectometry methods unsuitable methods within the autonomous lawn mower industry is the lack of characteristic impedance in the used boundary wires". Dat is dus dat.

Ik heb nu nog geen scope maar er is er één op komst die nu elke dag kan arriveren. Niet eens speciaal voor dit project, maar omdat ieder huishouden zo langzamerhand een scope in de keukenla moet hebben liggen naast de waterpomptang en de roestige schroevendraaiers >:) 8)7 . Dus dan kan ik in elk geval een gaan zien wat er te zien is. Deze scope, een simpel draagbaar dingetje, ook handig voor de auto.

Verder nog steeds aan het kijken of ik ergens een schrikdraad apparaat kan lenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:09

BCC

Je kan met een am radio het signaal volgen in de draad. Ik ken ook een hond die z’n ogen dicht doet en dan heel hard over de de draad rent, dus het probleem kan ook nog je hond zijn :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefsandron
Hierbij mijn ervaringen tot nu toe. Samenvatting: verdrietig.

Ik heb een schrikdraad apparaat kunnen lenen en dit aangesloten op de boundary wire. Helaas, zelfs op het hoogste voltage merk ik nergens langs de draad iets van vonkoverslag. Voor de zekerheid heb ik het ook nog eens vroeg in de ochtend geprobeerd toen alles kletsnat was van de dauw, maar ook dat leverde geen resultaat.

Vervolgens bij wijze van test 5 meter nieuwe kabel op de Petsafe centrale aangesloten en met mijn nieuwe OWON oscilloscoop het signaal bekeken. Keurige wave-form, duidelijk de pulsed wave zoals die door de Petsafe centrale wordt uitgezonden. Als ik nu op dezelfde manier kijk naar de echte boundary wire, dan is de wave-form op de oscilloscoop ineens heel erg "dik" geworden (soort gras zeg maar), zodanig dat je er de oorspronkelijke wave-form zo goed als niet meer uit haalt. Met andere woorden, ontzettend veel ruis op de boundary wire, hetgeen voor mij als redelijke electronica-leek erop lijkt dat de isolatie van de boundary wire ergens beschadigd is en de koperkern in direct contact is met de aarde. Maar geen manier om er achter te komen waar dat is.

Kortom, er zal dus niets anders op zitten dan op de ambachtelijke manier aan het foutzoeken te gaan. Steeds een segment van 100 meter uit de oude boundary wire losmaken en een nieuwe draad ervoor in de plaats, en dat net zo lang tot ik het segment heb gevonden waar de fout zit. Dan nogmaals in 2 segmenten van 50, enzovoort, een soort binary search zeg maar. En dat allemaal kruipend door gras, brandnetels, bramen enzovoort. |:( :-(

Ik elk geval mijn hartelijke dank voor de hulp van iedereen, ik heb so wie so weer het nodige geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:30
Dat je signaal na 500m meer blurry is, is niet zo vreemd. Je hebt geen impedance matching. Wat zie je als je een snapshot neemt van het signaal, dus alle averaging uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
@FireAge

Dank voor uw reactie. Ik heb inmiddels wat snapshots gemaakt van mijn oscilloscoop. Alle metingen zijn gedaan in single shot trigger dus zeker zonder averaging en dergelijke. CH1 is gemeten direct aan de uitgang van de Petsafe centrale, CH2 aan het einde van de betreffende draad.

De eerste is een meting aan mijn Petsafe centrale met een los stuk draad. Dit ziet er heel clean uit met de duidelijk zichtbare pulsed wave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOH89lQfAxqy3R7xQfNbeMpw8qk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/16PXOsJNF9cG9tqEKSSlgoj2.jpg?f=user_large

De tweede is een meting met de Petsafe centrale gekoppeld aan de echte boundary wire. Hier zie ik al niets meer van de pulsed wave:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BDPQTXp2C9JQwHkOyP5zDXP2v0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZMxUr430XBXiADlMjenM43cU.jpg?f=user_large

De derde en vierde zijn metingen op de boundary wire waarbij ik zowel de uitgaande (Tx) als ingaande (Rx) kant weer heb aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSXcaLlW203khNB9HRFHlADw56I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wVxZROkjCHoLIT29R1MLdatk.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PE_2CBdIze50Ot0XT7DqwRd4Y58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RQJZaBxcO86vA9rBekEQ9Gjr.jpg?f=user_large

Bij die laatste twee zie ik iedere keer als ik trigger een waveform met andere amplitude, deze zijn geen twee keer gelijk.
Wat mij ook opvalt is het veel lagere voltage op de echte boundary wire dan op de testdraad.

Ik ben een absolute beginner met een oscilloscoop dus bij voorbaat mijn excuses als ik hier heel domme opmerkingen maak 8)7

Ik ben nog steeds bang dat dit alles duidt op storing door beschadiging van de boundary wire maar verder kom ik niet...

(ik ben nu even 10 dagen op reis dus mijn volgende reactie kan wat vertraagd zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Wat een gedoe wanneer een nieuwe draad voor rond de €100 aangeschaft kan worden. Middagje werk om de kabel te vervangen en klaar.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007

AlphaRomeo

FP PowerMod
FirePuma142 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:49:
Wat een gedoe wanneer een nieuwe draad voor rond de €100 aangeschaft kan worden. Middagje werk om de kabel te vervangen en klaar.
Kijk eens in je adresbalk. Dit is Tweakers. :)

Sowieso is altijd maar vervangen ipv repareren een kwaal van de moderne mens. Ik ben blij dat TS een stapje extra zet, al was het maar om er van te leren met zijn allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

AlphaRomeo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:40:
[...]

Kijk eens in je adresbalk. Dit is Tweakers. :)

Sowieso is altijd maar vervangen ipv repareren een kwaal van de moderne mens. Ik ben blij dat TS een stapje extra zet, al was het maar om er van te leren met zijn allen.
Tikje passief agressief wel ;) Vriendelijker Tweakers enzo.

Je kunt de oude draad prima recyclen, of voor een ander doeleinde inzetten. Daarnaast moet er ook in het kader van het repareren een en ander worden aangeschaft aan apparatuur dan wel koppelstukken en flinke stukken nieuwe draad. Prima en logisch om eerst een reparatiepoging te wagen, maar het doel heiligt niet de middelen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Chefsandron schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:29:
De eerste is een meting aan mijn Petsafe centrale met een los stuk draad. Dit ziet er heel clean uit met de duidelijk zichtbare pulsed wave:

[Afbeelding]
Deze meting heeft een horizonrale verdeling van 5ms/div. De sinus die je ziet heeft dus een frequentie van 50 Hz (netspanning). Dit is geen goede meting want je geeft zelf aan dat de resonantie frequentie 10kHz is in je openingspost. Hoe heb je de oscilloscoop aangesloten? De ground kan je niet zomaar op PE zetten vermoed ik. Waarschijnlijk is het systeem geïsoleerd maar de enige manier om daar achter te komen is open maken.
De tweede is een meting met de Petsafe centrale gekoppeld aan de echte boundary wire. Hier zie ik al niets meer van de pulsed wave:

[Afbeelding]
Dat kan kloppen want de frequentie van dit signaal is 166kHz (ruis dus). Je moet de verticale schaal van je scope zo instellen dat je tenminste 1.5 golfvorm ziet (dus 10us/div of hoger)
De derde en vierde zijn metingen op de boundary wire waarbij ik zowel de uitgaande (Tx) als ingaande (Rx) kant weer heb aangesloten.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij die laatste twee zie ik iedere keer als ik trigger een waveform met andere amplitude, deze zijn geen twee keer gelijk.
Wat mij ook opvalt is het veel lagere voltage op de echte boundary wire dan op de testdraad.
Ik weet zeker dat ook deze meting niet goed is omdat de fase 180 graden verschoven is (piek van kanaal 1 valt samen met dal van kanaal 2).
Ik zou eerst zorgen dat je de ground van je oscilloscoop goed hebt aangesloten en daarna deze metingen opnieuw doen. Je moet echt zeker zijn van de kwaliteit van je metingen voordat je conclusies kan trekken.

Ik heb al eerder gezegd dat stroom meten makkelijker is in dit geval (als je een goede probe hebt). Dan hoef je namelijk geen ground aan te sluiten. Bovendien weer je zeker dat de draad wel of niet kapot is door de stroom aan de ingang en uitgang te meten. Deze moet hetzelfde zijn en als dat inderdaad zo is heb je waarschijnlijk te maken met een aardfout of emc probleem in de buurt van je petsafe centrale. Als de stroom niet hetzelfde is, is de draad beschadigd.

[ Voor 18% gewijzigd door wouter6022 op 19-09-2023 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
Ik ben weer terug en bezig met de draad. Binnenkort hoop ik meer te kunnen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefsandron
Goedenavond,

Ik heb weer een heleboel meegemaakt met mijn draadprobleem. En een hoop nieuws te vertellen, en wederom meer vragen dan waarmee ik begonnen ben. :(

Allereerst mijn hartelijke dank aan @wouter6022 die zo veel moeite heeft gedaan mij als oscilloscoop-noob op mijn fouten te wijzen en aan te geven hoe deze te verbeteren. Ik ben zeer erkentelijk voor deze hulp die mij weer wat verder op weg heeft geholpen.

Maar first things first. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb handmatig de hele omtrek van de boundary wire nagemeten. Dat heb ik gedaan door steeds een nieuw stuk draad in te ring te brengen (en daarmee dus een deel van de bestaande ring te overbruggen) om te kijken of ik de plaats van de fout kon lokaliseren. Een berg werk met veel heen-en-weer lopen die mij uiteindelijk tot een schokkende conclusie bracht: met de boundary wire draad is niets aan de hand. Welk stuk ik ook overbrugde, de resultaten waren steeds hetzelfde: een zeer zwak signaal op de draad waardoor de halsband van de hond pas reageert als deze al heel dicht bij de draad komt.

Voor de goede orde, ik heb getest met 2 verschillende Petsafe centrales, 2 verschillende ontvanger-halsbanden en 2 verschillende voedingsadapters voor de centrale. Die centrale is hieronder afgebeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XJ1cKU_97rRVg-bUw-BfbicuQQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qDnkzZDWqRNddbxrLy87hvcF.jpg?f=user_large

Op de centrale zit een draaiknop waarmee de sterkte van het signaal op de boundary wire kan worden geregeld (en dus de afstand waarop de hond via de halsband een waarschuwing krijgt) en 2 indicatie-leds, 1 die aangeeft of er voedingsspanning is, 1 die aangeeft of er een breuk in de ring is. Bij een fout in de ring gaat die laatste indicator knipperen en komt er een hoorbare alarmpiep.

Nu heb ik een testopstelling gemaakt met een hondenhalsband vlak bij de draad en de oscilloscoop aangesloten op de centrale: de probe zelf op de Tx kant, de ground van de probe op de Rx kant. Tussen Rx en Tx zit dus die 600 meter boundary wire. Die heeft een totale weerstand van ongeveer 6 ohm.
In deze opstelling doe ik het volgende:

1) Ik zet de boundary width knop op 0 en schakel de spanning van de centrale in. De centrale begint te piepen en de indicator knippert omdat deze instelling dermate zwak is dat de Rx kant denkt dat de ring gebroken is. De hondenhalsband blijft stil;

2) Ik draai de boundary width knop "open" totdat de centrale ophoudt met piepen en de indicator aangeeft dat de ring gesloten is. De hondenhalsband geeft een signaal dat deze (te) dicht bij de boundary wire komt, precies zoals dat hoort. Op dat moment zie ik op de oscilloscoop het onderstaande signaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJwAkHwK4GfAPI38PCcSutEY84w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dG0FxY34WwjqjJOLT7PQAiqz.jpg?f=user_large

3) Ik draai de boundary width knop verder "open" en zie op de oscilloscoop de amplitude van de golf toenemen. Ik kan nu ook de hondenhalsband verder van de boundary wire verwijderen waarbij deze signaal blijft geven. So far so good en dit gedrag is precies wat je wilt en verwacht.

4) MAARRR, als ik doorga de boundary width knop "open" te draaien, gebeurt er plotseling iets, ongeveer bij knop stand 6 van de maximaal 10. De hondenhalsband geeft ineens geen signaal meer, hoe dicht deze ook bij de boundary wire komt. De centrale gaat in alarm alsof de ring gebroken is. En op de oscilloscoop zie ik opeens een sprong naar een "wild" signaal dat helemaal niet meer lijkt op waar ik mee begon, zie onderstaand beeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKVMMmTPU6VmPpgp-XLhbV1K6gI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7gdzeyeobJFyx9EBWEv5fHls.jpg?f=user_large

Voor deze noob op electronica gebied lijkt het alsof de zender ineens overstuurd raakt, zoiets als een overbelaste luidspreker.

Mijn vragen zijn nu:
- Hoe kan dit worden veroorzaakt?
- Duidt dit op een fout in de centrale?
- Zou hieraan iets te repareren/ corrigeren zijn?

Wederom wacht ik in spanning af of échte kenners (in tegenstelling tot mijzelf dus) hier enig licht op kunnen laten schijnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
Je kan helaas niet zeggen op basis van deze meting of de het aan de centrale of de draad ligt omdat de draad onderdeel uit maakt van het resonantiecircuit.

Ik zou eens een draad van 10m uitleggen in een grote lus (niet oprollen dus) en dan dezelfde meting doen. Misschien kan je de draad gebruiken die je eerder hebt gebruikt om de grote draad te controleren. Als je dan hetzelfde ziet weet je bijna zeker dat er een fout in de centrale zit. Je zou dan met die 2e centrale wel een succesvolle test moeten kunnen doen met 10m draad om dit te valideren. Vervolgens kan je verder debuggen met de 2e (goed werkende) centrale.

Wat je ziet is in je meting is trouwens ringing. Dat kan meerdere oorzaken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door wouter6022 op 20-10-2023 12:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Chefsandron
HET IS KLAAR! Topic kan worden afgesloten!

Ik heb alle proefnemingen die @wouter6022 heeft voorgesteld, uitgevoerd. De snelle conclusie is dat beide centrales zich op exact dezelfde manier gedragen. Ik concludeer daaruit dat niet 1 van de 2 apparaten kapot is. Ook de draad zelf verdenk ik niet langer na mijn uitgebreide tests, hierboven beschreven.

Maar wat dan? De opmerking van @wouter6022 over het verschijnsel "ringing" liet bij mij letterlijk een belletje rinkelen. En dat had te maken met de weerstand van de draad.

De Petsafe centrales waar ik het over heb zijn beide van ongeveer dezelfde leeftijd en een dikke 10 jaar oud. Toen ik met dit systeem begon werd het standaard geleverd met van die hele dunne gele draad, AWG20 oftewel 0,5 mm2. Toen ik de draad ruim een jaar geleden heb vervangen omdat ik met de oude steeds meer problemen kreeg heb ik de dikkere Petsafe draad AWG16 oftewel 1,5 mm2 gebruikt.

Die nieuwe dikkere draad heeft natuurlijk een lagere weerstand en het lijkt erop dat die oude Petsafe centrales dat niet zo fijn vinden, waarschijnlijk zijn de nieuwere versies hier beter op ingesteld.

Afijn, ik heb mezelf zo'n regelbaar weerstandskastje van Ali bezorgd, en wat blijkt, als ik een weerstand van 100 ohm in serie met de boundary wire schakel zijn alle rare problemen met het signaal weg en ziet dit er ongeacht de stand van de regelknop keurig uit, zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJJcxtVFjw8sFgK3CMtwQLPTVRw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iRm2gTHqUrBjaltW0GFxVCyZ.jpg?f=user_large

Kortom, ik ben helemaal blij, alles werkt zoals je het verwacht en de honden blijven keurig binnen de omheining.

Mijn hartelijke dank aan iedereen die met mij heeft meegedacht, in het bijzonder @wouter6022 die mij met zijn geduldige uitleg uiteindelijk op het goede spoor heeft gebracht. Zoals iemand al opmerkte, dit is Tweakers, en het idee is dat je bij problemen doorgaat met zoeken totdat je de oorzaak hebt gevonden. Welnu, dat is in dit geval na veel gezoek dus toch gelukt.

Een heleboel d:)b d:)b d:)b !!
Pagina: 1