Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 15:11
Nu de ommekeer een beetje in zicht is wat betreft zonnepanelen (de afbouw van de salderingsregeling komt eraan, de terugleververgoedingen zijn erg laag en als kers op de taart de eerste energiemaatschappij die boetes gaat geven voor teruglevering op het net) wordt het zaak om de opgewekt kWh's zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Ik heb in 2019 11.000 wp aan panelen geplaatst met het idee dat ik nadat het salderen is afgebouwd een groot deel van de rekening kan compenseren met de terugleververgoeding. Dat lijkt een misrekening te worden.

Nu zijn er wel wat standaard zaken die je kan doen die worden geadviseerd, zoals wassen op piekmomenten, auto opladen (als die er is overdag..), vaatwasser laten draaien overdag, de boiler overdag laten opwarmen, de airco laten draaien. Maar dat allemaal is natuurlijk niet voldoende als je meer dan 10.000 wp aan panelen hebt liggen.

Zijn er naast deze standaard maatregelen nog andere oplossingen. Ik overweeg om voor het tussenseizoen een buffervat voor de cv te verwarmen. Maar dat zal alleen in de maanden maart april en oktober een beetje kunnen werken. Voor de overige koude maanden alleen op echt zonnige dagen (voordeel als het echt koud is is het vaak ook zonnig).

Ontwikkelingen zoals een warmtebatterij lijken nog te ver weg voor de gewone consument.

Heeft iemand hier al ideeën over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-06 12:00
Gewoon de knop om in de meterkast of de omvormer afzetten? Zoveel heb ik niet loggen maar om bovenop die investering van de panelen nog extra te gaan betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mortal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-06 07:22
Oude mining rig kopen en inschakelen op basis van je overcapaciteit. Dan levert het misschien nog ergens wat geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:59

DropjesLover

Dit dus ->

Bij het plaatsen van onze zonnepanelen (en al fulle electri met warmtepomp te zijn) viel me op dat ~1000kWh/jaar direct verbruikt werd. 11.000kWh overproductie is wel veel :+

EV kopen en 2 dagen/week thuiswerken, 4 dagen per week auto laden?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:12
Worden de feiten niet een beetje gekleurd weergegeven? Wat was de teruglevergoeding in 2019 waarmee je gerekend hebt? Ik geloof niet dat de situatie nu zo extreem anders is, de situatie van afgelopen jaar met tot 90 cent voor een kWh krijgen was gewoon extreem en gaat echt niet meer gebeuren.

Salderen wordt voorlopig nog niet afgeschaft, de kans dat het door de 1e kamer komt is uiterst klein. Dus dan kunnen we 1e naar de stembus, maanden onderhandelen voor een nieuw kabinet en dan komt er misschien weer een keer iets in beweging.

VdB is voorlopig een gevalletje n=1, zouden zomaar door de ACM teruggefloten kunnen worden.

Er zijn 2 zaken waar je veel energie in kwijt kunt (op een nuttige manier): vloerverwarming en elektrische auto. Die laatste is zeer lucratief in het geval van zakelijke lease, krijg je nog altijd 40 cent per kWh van de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:20

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Warmtepomp, vloerverwarmings-pomp, cooker en ventilatie alleen tijdens de zonuren aan zetten.

Makkelijkste alternatief lijkt mij inderdaad een groot buffervat met elektrische boiler voor sanitair-warm-water; maar ja; dan moet je ook meer gaan douchen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57
kurkie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:44:
Nu de ommekeer een beetje in zicht is wat betreft zonnepanelen (de afbouw van de salderingsregeling komt eraan, de terugleververgoedingen zijn erg laag en als kers op de taart de eerste energiemaatschappij die boetes gaat geven voor teruglevering op het net) wordt het zaak om de opgewekt kWh's zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Ik heb in 2019 11.000 wp aan panelen geplaatst met het idee dat ik nadat het salderen is afgebouwd een groot deel van de rekening kan compenseren met de terugleververgoeding. Dat lijkt een misrekening te worden.
De afbouw is nog helemaal geen gelopen race. TLV is vergelijkbaar met 2020 of eerder.
Dus helemaal nog geen ommekeer in zicht.
En als de afbouw salderen wel doorgaat dan zal de TLV 80% van netto tarief worden (zoals het nu staat).
Helemaal niets mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jobr schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:29:
[...]

De afbouw is nog helemaal geen gelopen race. TLV is vergelijkbaar met 2020 of eerder.
Dus helemaal nog geen ommekeer in zicht.
En als de afbouw salderen wel doorgaat dan zal de TLV 80% van netto tarief worden (zoals het nu staat).
Helemaal niets mis mee.
In dit andere topic wordt gesproken over 80% van het kale leveringstarief van €0,10, dus €0,08.

Dat is alles behalve 'helemaal niets mis mee'.

Groningerkoek in "Zonnepanelen, variabel, 1 of 3 jaar vast?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1777010

Ik heb een vloerverwarming die kan koelen mijn huis gaat op standje Siberië zolang de zon schijnt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Ik zou de meest milieu-onvriendelijke verbruiker aanzetten om overtollig kWh af te fakkelen. Gewoon zo'n mobiele airco buiten aanzetten. Ze kunnen het heen en weer krijgen met hun zogenaamde zwaar nodige energietransitie voor het klimaat.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:11
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:13:
Ik zou de meest milieu-onvriendelijke verbruiker aanzetten om overtollig kWh af te fakkelen. Gewoon zo'n mobiele airco buiten aanzetten. Ze kunnen het heen en weer krijgen met hun zogenaamde zwaar nodige energietransitie voor het klimaat.
Doe je ook nog iets tegen de opwarming van de aarde....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:37
Wat is de oriëntatie van al die panelen?

Als die hoofdzakelijk oost/West gelegen zijn dan valt er misschien nog iets te verdienen via een dynamisch uurtarief abonnement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Niels-
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-06 08:32
Ook met dynamische tarieven kan het goed uit om voldoende panelen te hebben. Ik heb mijn verbruik over t afgelopen jaar eens doorgerekend met dynamische tarieven (ondanks dat t zolang salderen bestaat niet interessant is)

Als salderingspercentage naar 0 zou gaan ben ik met mijn huidige verbruik van 4000kWh en 10.000kWh uit panelen (op basis van afgelopen 365 dagen en tarieven) €232 kwijt (ex vastrecht etc).
Als ik precies 4000 kWh opgewekt zou hebben dan zou dit stijgen naar €860.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:31
Je kan ze ook weer verkopen. Alhoewel ik niet weet hoe luceratief de tweedehands panelen markt is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

Accretion schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:56:
[...]

In dit andere topic wordt gesproken over 80% van het kale leveringstarief van €0,10, dus €0,08.

Daarover verschillen we dan van mening. Dat is toch heel erg redelijk?

Het is simpelweg niet meer waard

Energiemaatschappijen moeten er dan nog steeds geld op toe leggen want de werkelijke prijs van de stroom is veel lager.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 18-08-2023 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Is de föhn buiten aanzetten al eens geopteerd?

Echt waar je je druk om maakt zeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Quooker uitzetten betekent geen kokend water, dat ding heeft stroom nodig.

Een buffervat voor je wp moet je goed narekenen, zoveel energie kan je daar niet in kwijt vergeleken met wat je door je huis pompt.

[@Oilman ACM heeft al gezegd dat deze terugleverboete gewoon kan.

[ Voor 14% gewijzigd door Wolly op 18-08-2023 22:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-06 23:00

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

kurkie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:44:

Nu zijn er wel wat standaard zaken die je kan doen die worden geadviseerd, zoals wassen op piekmomenten, auto opladen (als die er is overdag..), vaatwasser laten draaien overdag, de boiler overdag laten opwarmen, de airco laten draaien. Maar dat allemaal is natuurlijk niet voldoende als je meer dan 10.000 wp aan panelen hebt liggen.

Zijn er naast deze standaard maatregelen nog andere oplossingen. Ik overweeg om voor het tussenseizoen een buffervat voor de cv te verwarmen. Maar dat zal alleen in de maanden maart april en oktober een beetje kunnen werken. Voor de overige koude maanden alleen op echt zonnige dagen (voordeel als het echt koud is is het vaak ook zonnig).

Ontwikkelingen zoals een warmtebatterij lijken nog te ver weg voor de gewone consument.

Heeft iemand hier al ideeën over?
Het probleem is volgens mij dat je nooit kan winnen in dit scenario. Ik heb ook mijn dak vol liggen en heb momenteel echt een flinke overproductie. Ik heb (nog) geen warmptepomp, (nog) geen warmtepompboiler en geen elektrische auto. Ben daarnaast ook nog eens alleen. Mijn panelen wekken op een mooie lentedag gedurende een groot gedeelte van de dag 5000W+ op.

Ik kan 3 airco units op standje vrieskist zetten, mijn koelkast op express cool, de wasmachine aanzetten, de vaatwasser aanzetten en ondertussen een pot gamen op m'n game PC en dan heb ik nog steeds stroom over. En uiteraard stoppen die vaatwasser en wasmachine ook een keer. Dan zit je alsnog weer 4000W continu het net op te pompen.

Hadden we maar iets waar we stroom relatief efficient, veilig en eenvoudig op grote schaal op konden slaan. Blijkt toch echt een utopie te zijn. In een ideale wereld stoppen we die reserves (net als met gas) in de zomer helemaal vol en maken we er in de winter gebruik van...

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18-05 18:57

Dat was het ongeveer 2 jaar geleden en de de jaren daarvoor ook. Je bent gewoon verwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:35

de Peer

under peer review

wjjkoevoets schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 22:40:
[...]

Het probleem is volgens mij dat je nooit kan winnen in dit scenario. Ik heb ook mijn dak vol liggen en heb momenteel echt een flinke overproductie. Ik heb (nog) geen warmptepomp, (nog) geen warmtepompboiler en geen elektrische auto. Ben daarnaast ook nog eens alleen. Mijn panelen wekken op een mooie lentedag gedurende een groot gedeelte van de dag 5000W+ op.

Ik kan 3 airco units op standje vrieskist zetten, mijn koelkast op express cool, de wasmachine aanzetten, de vaatwasser aanzetten en ondertussen een pot gamen op m'n game PC en dan heb ik nog steeds stroom over. En uiteraard stoppen die vaatwasser en wasmachine ook een keer. Dan zit je alsnog weer 4000W continu het net op te pompen.

Hadden we maar iets waar we stroom relatief efficient, veilig en eenvoudig op grote schaal op konden slaan. Blijkt toch echt een utopie te zijn. In een ideale wereld stoppen we die reserves (net als met gas) in de zomer helemaal vol en maken we er in de winter gebruik van...
Hier een groot deel van de dag tussen de 12000 en 15000 Watt. Zelfs met het autoladen kan ik de stroom niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Anoniem: 36835 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:13:
Je kan de panelen ook gewoon uitschakelen dan producten kopen en nutteloos kwh,s verspillen.
Net als andere zaken als warmtepompen laten draaien, als het niet hoeft laat ze gewoon uit want je zit alsnog met onderhoudskosten/slijtage als ze draaien.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WendyW1
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Wij zetten de installatie gewoon uit als het zover komt. Al besproken.

Geen eigen oprit, dus een EV heeft hier niet zoveel zin zonder de mogelijkheid voor een eigen laadpaal. Ik kan wel iedere dag van alles en nog wat aan gaan zetten, maar met meer dan de helft minder op het dak dan jij krijgen wij het al niet op.

Dan de PV installatie maar gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Even met de buren wat opzetten?
https://www.ecoplus-bouw....ecodorp-boekel-verwarmen/

Ik verwarm iedere dag weer mijn 450 ltr buffervat naar 55 graden met cop1 element Aton power to heat.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:37
Waar zijn we eigenlijk mee bezig?

Op zoek moeten gaan naar zoveel mogelijk verbruikers om 'af te fakkelen'!!!

Nu kan toch niemand meer beweren dat energie duur is?

Als je overschot aan eigen zonnestroom hebt dan regel je gewoon het vermogen van je omvormer een beetje terug. Hoe je dat moet doen staat beschreven in de technische handleiding van je omvormer of zal je wel ergens kunnen vinden op YouTube.

Anders is het net alsof je met de auto je gaspedaal altijd volledig indrukt en om trager te rijden meer gewicht in je koffer of aanhangwagen stopt.

Beetje raar, nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

mr_evil08 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 19:20:
[...]

Je kan de panelen ook gewoon uitschakelen dan producten kopen en nutteloos kwh,s verspillen.
Net als andere zaken als warmtepompen laten draaien, als het niet hoeft laat ze gewoon uit want je zit alsnog met onderhoudskosten/slijtage als ze draaien.
Je kunt beter overdag tijdens de zonuren je warmtepomp draaien dan dat die 's nachts aanslaat.

Zonder warmtepomp lijkt mij een buffervat met gloeispiraal voor SWW (na salderen) best rendabel voor overschot zonne-energie.

Maar dan ook voor stadsverwarming/SWW voor appartementen e.d. waar geen zonnepanelen mogelijk zijn.

En anders centraal ergens de overtolligewaterstof opslaan en gebruiken voor treinen/scheepvaart e.d?
Of in de grond duwen in Groningen en in de winter gebruiken als alternatief voor gas bij opwarmen van stadsverwarming.

Daarnaast, paar kerncentrales voor energievoorziening in de winter; en dan is het klimaatsysteem én energieproblematiek allemaal in een klap opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Accretion schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Je kunt beter overdag tijdens de zonuren je warmtepomp draaien dan dat die 's nachts aanslaat.
Ik bedoel daarmee te zeggen dat het wel nuttig moet zijn en veelal is dat het niet, in de winter dekt het niks en in de zomer is de overschot zoveel dat ga je niet allemaal gebruiken voor koelen.

Soms in het tussenseizoen is het nuttig.

Zaken als een boilervat opwarmen met COP 1 ofwel spiraal zat ik ook aan te denken om s'avonds warm te kunnen douchen.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 19-08-2023 22:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er passen 3 auto's op onze oprit dus ik ga maar een laadpaal bedrijfje beginnen tegen 90ct/kWh openingstijden mei-sept 12-14u.
Grapje natuurlijk.

Ik maak me er weinig zorgen om, we kunnen een groot deel (alles als het moet) kwijt in de vloerverwarming, de wp kan koepel/verwarmen.

Ik hoop wel dat eea software matig aan te sturen is .

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 19-08-2023 23:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11-06 15:11
Oilman schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:11:
Worden de feiten niet een beetje gekleurd weergegeven? Wat was de teruglevergoeding in 2019 waarmee je gerekend hebt? Ik geloof niet dat de situatie nu zo extreem anders is, de situatie van afgelopen jaar met tot 90 cent voor een kWh krijgen was gewoon extreem en gaat echt niet meer gebeuren.

Salderen wordt voorlopig nog niet afgeschaft, de kans dat het door de 1e kamer komt is uiterst klein. Dus dan kunnen we 1e naar de stembus, maanden onderhandelen voor een nieuw kabinet en dan komt er misschien weer een keer iets in beweging.

VdB is voorlopig een gevalletje n=1, zouden zomaar door de ACM teruggefloten kunnen worden.

Er zijn 2 zaken waar je veel energie in kwijt kunt (op een nuttige manier): vloerverwarming en elektrische auto. Die laatste is zeer lucratief in het geval van zakelijke lease, krijg je nog altijd 40 cent per kWh van de leasemaatschappij.
Terugleververgoeding was toen 11 cent, dus dat is niet extreem anders. Maar een kWh kostte ook maar 20 eurocent, en dat is in tussentijd wel verdubbeld. Dus het wordt wel interessanter om de kWh's die ik opwek ook zelf in te zetten. Nu met salderen maakt het niet uit wanneer ik de boiler aanzet, maar als straks het salderen stopt en je voor terugleveren aan het net moet gaan betalen, wordt het helemaal een goede businesscase om zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Ik vind trouwens dat die energieboeren ook wel een mogen meebewegen met de veranderende markt. Die werken nog met een daltarief voor de avonduren. Maar die bedenken voor het gemak maar een boete voor de panelenhouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheCory
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-06 10:55

Klopt dit? Quotes die ik kan vinden:
Tot 2027 is dit minimaal 80% van het leveringstarief dat de eigenaar van de zonnepanelen heeft afgesproken met de energieleverancier, exclusief belastingen en heffingen.
https://www.rijksoverheid...ingsregeling-zonnepanelen
de redelijke vergoeding voor ‘overtollige’ zonne-energie vastgelegd op ten minste 80 procent van de prijs waartegen kleinverbruikers stroom afnemen. (...) In de Energiewet wordt, mits de afbouw van de salderingsregeling doorgaat, ten eerste vastgelegd dat de redelijke vergoeding nooit kan worden vastgesteld op een negatief bedrag. (...) Het voor de redelijke vergoeding te hanteren minimumtarief bedraagt ten minste 80 procent van de kosten die de leverancier is overeengekomen met de eindafnemer voor de afname van elektriciteit per kilowattuur, met uitzondering van de daarvoor te berekenen belastingen en heffingen
https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/
Ik ben van mening dat een minimumvergoeding van 80 procent van het kale leveringstarief voor een goede balans zorgt tussen marktwerking en de belangen van de energieleveranciers enerzijds en consumentenbescherming en de belangen van zonnepanelenbezitters anderzijds.
https://www.energievergel...n-de-terugleververgoeding

Lijkt mij dat dit alles wel gewoon slaat op de prijs van 20+ cent die momenteel gangbaar is. Ik kan nergens iets terugvinden over een kaal leveringstarief van 10 cent.
Pagina: 1